Pe 18 octombrie încă două aparate F 16 Block 70/72 au ajuns în Bulgaria, ridicând numărul la șase, pe baza aeriană Graf Ignatievo. Aceste șase aparate fac parte din primul lot de opt avioane comandate de Sofia pentru suma de 1,1 miliarde de dolari în 2019, în timp ce în 2022 încă opt avioane au fost comandate pentru suma de 1,3 miliarde de dolari (plătiți în tranșe timp de 10 ani, cu termen de livrare a aeronavelor până în 2027 inclusiv).
Cu primul F 16E n-au avut bulgarii noroc, nici n-a aterizat bine că a și fost oprit la sol pentru că a avut ceva defecțiuni la unul din sisteme. Un general bulgar ne-a liniștit declarând că:”This does not mean that the plane is defective.” Păi atunci ce înseamnă?
„A rigorous evaluation process is underway, with two stages: technical acceptance and în-flight acceptance. Only once these two stages have been completed, and after successful flights with a Bulgarian pilot, can the aircraft be officially puț into service,” a continuat respectivul general să ne explice cum stă situația de fapt. Dar avionul a stat ceva timp la sol pentru că piesa de schimb necesară a tot întârziat dar într-un final aparatul, cu număr de bord 301, a zburat și a fost recepționat cu bine. După cum s-a dovedit ulterior, problemele ar fi putut fi evitate dacă ar fi fost acceptată oferta cu livrarea garantată în 24 de ore a pieselor de schimb de la producătorul Lockheed Martin. În schimb, Bulgaria a ales o ofertă mai ieftină, ceea ce a dus la o penurie de componente critice.
Însă pe 30 septembrie ministrul apărării de la Sofia, Atanas Zaprianov, a explicat că un al doilea F 16, de această dată unul cu două locuri – F 16F, a avut probleme cu o scurgere de combustibil la unul din rezervoare: “The problem was detected on a two-seater F-16D Block 70 aircraft, where fuel was leaking from an internal tank compartment. Engineers at the Graf Ignatievo air băse, together with US representatives on the ground, have carried out extensive work on the aircraft to identify the likely cause. A report was drafted and, after consultation with the United States, it was agreed that a specialist from Lockheed Martin would travel to Bulgaria to carry out the repair.”
Însă cu bune și cu rele, bulgarii își vor primi până la sfârșitul acestui an, acesta este planul, toate cele opt aparate din primul contract, dar deocamdată nici un F 16 bulgăresc nu a fost declarat apt pentru misiuni de luptă și vor mai trece câțiva ani până când acest lucru se va întâmpla.
GeorgeGMT
From the first batch of F-16, the single seater is accepted in service.
Cum de ajung stirile astea in presa ? Eu cred ca unii lucreaza contra inarmarii in bulgaria
e o linie destul de fina aici.
pe de o parte, poti avea secretomania imbecila de la noi cu ignorarea oricarui minim de respect pentru contribuabil. Pe de alta parte, cum zici tu, pot ajunge stiri prea sensibile la public.
DAR – sensibile sau nu – intr-un final, platitorul de taxe ar trebui sa stie ca un furnizor sau unul de la achizitii militare (sau combinatia corupta intre cele 2 parti) s-au mictionat putin pe banii lui.
Deci unde tragi linia ? (intrebare deschisa)
@VladM
Cand ma uit la ce preferinte politice au romanii mai bine sa nu stie. Asa si cu secretizarea ajutorului catre ucraina. Sa se publice dupa ce se termina. Suntem prea prosti pentru binele nostru si asta e valabil si pentru bulgari cu f16.
Politicienii sunt oglinda societatii tarii lor.Este adevarat ca romanii sunt foarte creduli si pot fi manipulati psihologic usor, cu naratiuni false, ca pe fondul fricii, sa poata fi controlati si manipulati politic, electoral.
Corect este sa se stie tot, la timp.
Nici eu dar nici tu nu detinem adevaful absolut asa ca nu este cert ca opiniile si preferintele noastre sunt cu adevarat corecte, obiective.
„Corect este sa se stie tot, la timp.”
Sounds good, doesn’t work – Trump
:)))
cand vad ca cineva il citeaza pe babuin imi aduc aminte de replica lui Churchill:
„even a broken clock shows the right hour 2 times per day”
https://agerpres.ro/2025/10/22/autoritatile-din-regiunea-cernauti-ucraina-au-decis-inchiderea-a-numeroase-licee-cu-predare-in-limba–1495781?fbclid=IwY2xjawNm0BFleHRuA2FlbQIxMQABHhQNrL9IG2Td970M28G_TnAjZ363fRFozI0DuNfkOS2DpnVwrkK7Uow3p-wS_aem_sYMDKcNI4Qi-_cpEMXHULA
Sigur este offtopic daca se vorbeste despre avioane dar totusi….De ce au luat ukrainienii masura aceasta?! Parca eram aliati…
Corect.Unii insa vor ca mizeria sa fie ascunsa sub pres iar eventualele nereguli, ilegalitati, sa fie aflate abia atunci cand acestea nu mai pot fi pdevenite, remediate iar cei vinovati de comiterea lor, sa nu mai poata fi trasi la raspundere penala.
Pentru buna informare a populatiei, corect este ca in presa sa apara toate stirile, pozitive sau negative, cu conditia sa fie adevarate.Nu este corect sa ascunzi adevarul de populatie, mai ales cand este vorba de subiecte de interes public.
La noi mai ajung ceva avioane anul ăsta?
Teoretic restul de norvegience.
Păi mai sunt 11. Ajung toate în 2 luni? Plus transferul de la olandezi.
Sus paharul și să cânte lautarul…..
Da , vin, vin ….. toate gramadă !!!
Și mai vin și vreo duzină de X-wing-uri , vreo 15 Millenium Falcon și nu în ultimul rând 5 crucișătoare galactice imperiale…cu tot cu soldatei în ele !!!!
Toate pe gratis , din partea lu Jay Lucas 😉!!!
PS: scuze pt bășcălie , dar mai merge și câte una ,sa ne inveselim nițel ….
Și hai sa vedem partea plina a paharului ….
Vecinii noștri dragi, îs mai rupți intre ismene decât noi.
Și cu toate găinăriile noastre tipic mioritice, suntem cam cei mai înzestrați din zona noastră….
Bine , ne-bine… am făcut ce am făcut în al unspelea miilea ceas…. de am luat f16 Sh ….. și uite ce bine ne prinde!!!!
Acm avem 3 escadrile frumușele (bătrânele ce-i drept) care țin de 6 , contra ursului !!!!
Ba că îmi vine să-i pup pe ăștia dl MApN după ce au dat undă verde și pt F35!!!
Bulgarii spre deosebire de Romania, încă zboară cu degetul pe hartă și strâng din buci și asta domnilor ….trebuie sa ne facă nițel mai fericiți , pt că nu suntem în locul lor….😉 !!!!
Că vecinul are capra beteagă nu ne avantajează deloc și nu e motiv de bucurie, Marian. O slăbiciune a Bulgariei afectează tot flancul de sud-est, că suntem aliați cu bulgarii și nu concurenți.
Mai degrabă o cooperare, nu doar militară ci și economică, ar fi grozavă. Dar cine să o facă?! Iată doar un singur exemplu de poticneală, ce ne produce fiecăruia doar rău:
https://www.comisarul.ro/articol/romania-trasa-la-raspundere-de-guvernul-bulgariei-_1601624.html
Deci 2,4 miliarde pentru 16 avioane. Cam astea sunt prețurile și la alte modele. Mai interesant ar fi să aflăm cam care e afacerea făcută de SAAB cu Ukraina. Cât despre bulgari, să le stăpânească sănătoși, că oricum le vor zbura vreo 40 de ani, cel puțin.
Mentour Pilot spunea la un moment dat ca e destul de frecvent ca un avion nou sa aiba probleme la primele zboruri. Spunea ca deseori la receptia avioanelor la Seattle, zborul trebuie pregatit indelung. Pe de o parte avionul e gol dar este plin ochi cu carburant dar se poate intampla sa aiba probleme si sisteme inoperabile.
Ne laudam ca o sa avem multe f16(poate 52), dar nu stim daca avem piloti pentru ele,daca sunt in stare de functionare si cate pot decola iarna.(vezi 1 decembrie parada militara 2018).Asa ca este mai util sa-i lasam pe bulgari cu problemele lor si sa le vedem pe ale noastre.
Dincolo de declarațiile publice făcute, in realitate , nu avem suficienti piloți și personal tehnic pentru flota de F-16 și nici nu se școlarizează suficient personal navigant și tehnic, presupun că doar din motive financiare.Exista un dezinteres real al politicienilor fata de aviația militară vizibil doar pentru cei din interiorul aviației militare-fosti sau actuali piloți de vânătoare.
Trebuie să înțelegi că scrisoarea de intenție semnată între Suedia/SAAB și Ucraina privind cele 100-150 de avioane Gripen E/F reprezintă un angajament politic și o declarație de intenție fermă pentru o cooperare pe termen lung în domeniul apărării aeriene. Documentul, deși nu este un contract obligatoriu, deschide calea pentru negocierea unui potențial contract major de achiziție, care ar fi cel mai mare export de avioane al Suediei și ar constitui o nouă Forță Aeriană ucraineană puternică. Finalizarea acestui acord, care ar include avioane de ultimă generație, este un proces complex, estimat să dureze 10-15 ani.