Care are cu ce, are…

H225M – AH-15B inarmat cu rachete anti-nava Excocet AM39 B2M2

Care n-are, n-are. Brazilia are un contract cu Airbus pentru livrarea a 50 de elicoptere medii H225M – in diverse configuratii – din care a primit pana acum 39 de bucati.

Dar stirea interesanta este ca tocmai ce a fost livrat primul elicopter H225M marinei braziliene, capabil sa poarte si sa lanseze rachete anti-nava Exocet AM39. Evident ca aeronavele sunt construite in Brazilia, printr-un joint venture denumit Helibras.

Varianta anti-nava a H 225M – AH-15B –  are la bord un radar APS143, un sistem de control al focului N-TDMS, sistem contra-masuri EWS IDAS-3. Poate lua la bord doua rachete anti-nava Exocet.

Nu stim cate astfel de elicoptere vor fi achizitionate, dar ce se stie sigur este ca pe 21 iulie 2021 a avut loc prima lansare a unei rachete anti-nava Exocet AM39 B2M2 de la bordul unui H225M. O astfel de racheta are o raza intre 50 si 70 de km. Ok, nu-i foarte mare, dar sa nu uitam ca este o rachete lansata de un elicopter si nu de un vas de lupta sau o baterie de coasta. AM 39 cantareste 780kg si are o lungime de sase metri, fiind ghidata de un radar activ aflat la bord, GPS si sistem de navigatie inertial.

Acum nu ma asteptam ca Pumele noastre navale sa primeasca rachete anti-nava (nici nu ar putea sa transporte doua rachete) dar macar torpile de calibrul mic s-or fi achizitionat?!

Ca daca le-am remotoriza ar putea sa faca mai mult, alta discutie. Nu le-am remotorizat asa ca le folosim cum sunt: elicoptere navale anti-submarin, dar macar torpile sa aiba si sa fie mai multe de trei chioare…

Pentru ca daca ai doar trei, pentru trei nave, e aproape ca si cum n-ai avea niciunul.

GeorgeGMT

61 de comentarii:

  1. Astia au in dotare si SH-70B.

    1
  2. Salut. Ma tot intreb cum se simt cei din Map-neul nostru cand cetesc asemenea stiri, sau II doare in basca.

    7
  3. Ar fi si solutii la indemana noastra mai ales ca rusii cu exceptia a trei nave au in MN doar vase sub 1500 tone care nu au o aparare AA de speriat .Majoritatea se bazeaza pe sistemul Pantsir navalizat cu raza de 20 km
    Spicke NLOS sau AGM 65 E ar putea fi o solutie

    4
    • Cu exceptia Moscovei, cele 3 Grigorovici au Sthil, un sistem AA cu raza medie, cca. 30-40 km. Restul din cele noi (chiar si mai vechi) din MN au sisteme AA cu raza scurta de actiune.
      Discutia se va schimba in MN cand vor intra primele Groskoave aici. Sau noile corvete echipate cu Poliment-Redut.
      Pentru majoritatea tintelor mici (NPR-uri, Buyan etc samd) este suficienta o racheta AN cu raza de 30-40 km pusa pe elicopter. Una peste alta, n-ar strica asa ceva la casa omului.

      4
      • Admiral Gorshkov sunt dedicate ptr flota din pacific si flota nordica. Probabil si ptr flota baltica (desi nu prea cred dar aia au niste vechituri, vai mama lor). Faza e ca viitoarele piticanii dotate cu poliment redut/resurs vor cam face legea cu rachetele de pe s350/400 cu raza de pana la 120km.cam nasol sa te apropii de ele.

    • de atunci nu am mai auzit nimic de ele… cred ca a fost asa, de show…

      Chestia e ca macar de ar integra unul, nu doua Exocet pe ele si tot ar fi ceva… Sunt convins ca de Exocet nu scapam, ca sa fie ghiveciul mai gustos.

    • Torpila respectiva era una de exercitiu, iar incercarile de achizitie prin licitatie s-au soldat cu cel putin doua esecuri. N-am avut oferte…

      4
  4. Ne doare si la basca,nu citim si nu facem nimic dar invatam limba rusa…

    1
  5. Pe bune???? Asta e hattereala ieftina. Din 2013 pana acum brazilienii au avut un buget militar total de vreo 235 miliarde $!!! Noi, de atunci pana in ziua de azi, cred ca am avut doar ultimele cifre. Adica vreo 35-40 miliarde. In plus, aia aunca banii ca dementii pe armament, dar 3/4 din populatie traieste in conditii absolut mizerabile in junglele urbane numite favelas(am vazut un clip cu un hot care dupa ce jefuieste o farmacie nu isi mai gaseste masina( si ea furata off couse), banii ii sunt furati de alt hot si se duce la politie sa reclame ambele furturi???).

    18
    • saracia nu inseamna si prostie, hai sa fim seriojna! vorba aia, suntem prea saraci ca sa ne imbracam prost, zic si eu, suntem prea saraci ca sa ne inarmam prost. altii arata ca se poate…

      2
      • Si cine zice ca ne inarmam prost?? 7 baterii patriot,doua baterii NSM, niste multe himars, 43 piranha III, peste 200 piranha V, peste 2000 rachete AT Spike si multe altele. Majoritatea comentatorilor bocesc pe aici ca tancuri, ca curvete sau mistral sau SPH uri. Eu inclin sa cred ca „prostii” aia din SMG si DIA sunt totusi un pic mai dastepti ca IT istii care se lamenteaza pe aici si au totusi o lista de prioritati si o lista de la inalta poarta. Care probabil, trebuie respectate amandoua.

        9
        • D.I.A. nu cred ca mai exista, acum au fost rebotezati in mod oficial D.G.I.A….

          Derectia Generala de Informatii a Armatei*

          Nici D.G.P.I.(fosta doi s’un sfert) nu mai exista, acum este oficial D.I.P.I….

          Derectia Interna de Protectie a Informatiilor*

          2
        • pai P5 nu ai decat 36 pe bune. Stai sa vezi finalizat programul. piranha 3 si 5 neamfbiu, 43, ce faci cu ele? Eu zic ca n7ste corvete ne-ar trebui urgent. si niste fregate inarmate. Eu zic ca si niste zburatoare, elicootere, avioane, capabile sa atace pe mare, cica norvegiencele f 16 pot da si cu NSM, sa dea Domnul. Tancuri… tu vezi armata fara tancuri bune? Eu nu!

          1
          • Pai scoate matale de la CEC vreo 10 melearde($ off course) poate iti cumpara tot ce iti doreste inimioara!! Ca, ce sa vezi, armamentul modern costa al dracu de mult si banii sunt cam putintei.si cam trebe cheltuiti cu cap.

            • ei, hai ca esti baiat mai destept decat atat. adica 10 miliarde le dai pe loc si pleci cu sacosa plina ca la supermarket?! ? hai, mai frate! plus ca dupa Tevolutie, daca eram si noi mai chibzuiti cu banul, cu licitatiile, cu etc. eram departe acum. cel putin unde sunt polonezii. Dar stiu, suntem saraci, avem suficient, mai mult nu ne trebuie, in schimb ne trebuie scoli si spitale, nu bani ptr. inarmare.

              1
          • La P5 s-a livrat si lotul 2 de 32 de bucati recent (29 Nov) iar P3 e amfibiu din ce am intrebat si aici. E interesant cum se continua totusi P5 pt ca teoretic trebuie UMB sa le produca/

            • Pai le „produce”. Aia trimit carcasele cu tot pe ele, iar UMB ul le vopseste, le pune caucioacele, monteaza turelele, covorasele de cauciuc si bradutii odorizanti la periscoapele mecanicului conductor. ???

              1
            • plus ca turelele de pe P5 sunt fara AT. ca la prosti. dai un ban, dar stii ca nu-l mai ai.

  6. Relax, dacă și numai dacă se semnează contractul cu N. G., vom avea parte in toată media de torpile, bombe, atacuri și alte știri legate de construcția corvetelor. Creșteri de prețuri peste noapte, termene depășite cu mult, greve, scandal cu ambasada, cu directorii N. G., umflat târtița naționalistă și aici și la Paris. Rușii se vor crăcăna de râs la așa spectacol.

    11
  7. In cazul Romaniei, daca am avea astfel de rachete, cu puțin noroc elicopterul poate scăpa de sistemul AA al navelor rusesti
    O Raza de 50-70km este o Raza de lupta acceptabila.
    La limita bateriei AA S-300 dar în interiorul razei de acțiune al bateriei S-400 de pe nave

    • pe ce nave au rusi asa ceva?
      raspuns una singura in MN crucisatorul Slava si mai au doua fregate una cu Buk cealalta cu Osa

    • S400 pe nave? asta e ceva ce nici rusii nu cred ca au habar ca au…:) Nu uita ca MN e cam sub spatiul de interdictie rusesc din Crimeea, nu prea misca pe aici nimic sa nu stie rusii, si sa nu poata da jos instant la o adica….pentru ca simplu, razboi electronic la noi varza spre zero….

      3
        • robi, chiar interesanta chestia, desi trebuie putin citita printre randuri…ideea e ca rusii chiar se joaca cu chestia de razboi electronic, si joaca inca bine, invataminte ar fi a naibii de multe, daca o fi cine sa auda…in afara de SIGINT, sa orbest radarele de artilerie, sistemul de ghidare GPS, chiar si limitat, sa preiei controlul comunicatiilor inclusiv civile pe linia de contact, asta in 2014-2015….bine, asa teoretic suna fain si oau, in practica niste oaresce actiuni ofensive sub acoperirea electronicelor i-au cam facut pe ukropi, pe langa faptul ca aia au reusit sa isi rataceasca unitati intregi trimise aiurea, altele au nimerit sub baraj de artilerie, nu prea imi iese din cap faza aia cu aeroportul din Debaltzeve, ukropii pur si simplu nu au putut trimite nimic acolo….si multe alte faze naspa….iar chestia cu saltul de frecventa, cu siguranta rusii au lucrat si la chestiuta aia, ca nu e necunoscuta. Mai ales ca stiau cam cu preciziea codurile de salturi, fiind in principal tehnica ruseasca. Ka- ul sincer il bruiau degeaba, GLONASS-ul e de rasul planetei. Inclusiv Lada a refuzat sa puna sistemul pe masinile fabricate, fiind un esec monumental. Sunt poze cu piloti de SU in Siria cu GPS-uri comerciale lipite de parbriz, asa de bun e Glonass. Cu o duzina de sateliti, nici nu e de mirare.Dar da, la naiba, ivanii iau razboiul electronic in serios – vezi ce frumos ne-au calarit in 89. Si tot da, le opunem varza din ciorba, ca nu avem ce.

          4
    • Te anunt cu regret ca s400 nu e pe nave. Iar 300 le de pe moskva bate +90km asa ca al tau cariciopter e pamant de flori inainte sa lanseze pestele zburator.

      2
  8. Chiar ne trebuie Exocet sau rachete nava-nava pe elicoptere? Brazilieni pe cine vor sa ia la tinta cu elicopterele alea cu rachete? E lent, mare, vizibil de departe

    Torpile da, are sens. Rachete mai mici / raza mai mica (gen Penguin ca tot le lauda cineva pe aici), pentru zona costiera fluviala da, si asta are sens.

    Insa pentru aviatia ambarcata/navala cred ca cea mai buna optiune ar fi elicoptere noi, specializate.

    Da, ar fi fost buna treaba cu Makila, dar uite ca n-au facut-o din pacate; am mai trage de ele niste ani.

    6
  9. Problema cu munitia a devenit generala prin Europa,desi casele mai mari stau oricum mai bine ca noi.Totusi nu este normal sa ai doar 2-3 seturi de munitie.
    Cand americanii se adresau NATO sa creasca cheltuielile militare asta insemna in special seturi suficiente de munitie pana incepe sa-ti vina munitia de inlocuire din fabrica.Dar asta inseamna cheltuieli imense.
    La un calcul sumar,valoarea munitiei din stocuri ar trebui sa fie egala cu valoarea tehnicii tale militare.Nu e de mirare ca orice guvern are retineri in perioade linistite,de pace.Daca bagi bani in nave,avioane sau tancuri asta se vede.Daca o bagi in munitie,asta sta prin depozite,nu o vede nimeni,deci nu-ti aduce voturi.
    Au dreptate americanii sa fie suparati ca si in privinta asta europenii se bazeaza pe stocurile de razboi USA.
    Este interesanta proiectia unui razboi E-V.In prima ora se razboi se va consuma munitie de multe miliarde.Si dupa aia ?
    Inevitabil,intensitatea focului va scadea,vei trage cand va fi absolut necesar.Aici diferenta o face cine va produce mai repede si mai mult.
    Una din avantajele luptei urbane este faptul ca atacatorul e nevoit sa cheltuie f. multa munitie.
    Din fericire,nici rusii nu au destula munitie pentru un razboi cu NATO,ca si restul lumii au preferat sa-si bage banii in tehnica militara.Totusi americanii stau cu ochii pe fabricile lor de munitie.Cand vor lucra la capacitate maxima vor suna si ei desteptarea printre aliati ..

    8
  10. noi tot ii dam inainte cu limitarile IAR 330 (si e corect ca fara o serie de upgrad-uri serioase, cel mai probabil nu va putea mai mult decat sonobuoy, StingRay sau Penguin), insa nu ne uitam si la limitarile impuse de nava

    din cate tin minte a fost facut un studiu de o doamna care preda la universitatea din Delft referitor la capacitatile IAR330Naval de a apunta pe fregate (Delft fiind una din primele 5 universitati tehnice din Europa). Erau si ceva institute si „cercetatori”romani insa ….doamna respectiva are o activitate cat toate acele institute puse la un loc: https://scholar.google.nl/citations?user=3jgTh1sAAAAJ&hl=en.

    de curiozitate: suprafata rotoarelor principale, atat la NH90 (208.699 m2) cat si la SH70 (210.177 m2 ) este mai mare decat la IAR330 (176.7 m2 )

    23
    • de unde nevoia de Makila + nou rotor:
      AS332 L1
      Main rotor area: 206.12 m2 (2,218.7 sq ft)

      2
      • E nevoie de un nou elicopter pentru FN, punct. Ma rog, mai multe elicoptere, dedicate pentru marina. Tot aud asta – hai sa modernizam Puma, hai sa modernizam TABC, hai sa modernizam T55, ….la naiba, ce mai modernizezi la vechituri de 50 de ani, cu ce costuri? Daca ii pui luneta la brisca cu care tai slana, ce realizezi? Ca sa le pui fata in fata cu ce? Cu ce au rusii in MN? Serios? Realizati ca in caz de paruiala, care din pacate se preconizeaza, ne tot gandim cum sa facem din Trabant un Mercedes? Paralela, in WW2 sa plecam cu armament din 1877 modernizat…cam asta e proportia…

        6
      • Atunci cand Type 22 au fost proiectate, ele au fost gandite pt Westland Lynx care Aveau un rotor cu o suprafat de doar 128.71 m2 (doar 12.8 metrii dametru)
        IAR330Naval intra in hangar, insa la aterizare are restrictii functie de cat de montata este marea. Celelate nu stiu daca intra macar in hangar
        Abordarea marinei, m-i se pare judicioasa tinand cont de banii care ii primeste: de ce sa modernizezi IAR330 doar pt 3 nave , care oricum trebuiau sa fie de mult la fier vechi. Daca insa vor tot IAR330 si ot corvete atunc ar avea sens

        17
        • Din cate stiu, de la Batch 2 (din care sunt si ale noastre) in sus, T22 poate opera, daca este nevoie, inclusiv Merlin/Sea King, elicoptere semnificativ mai mari decat Lynx-ul. Daca imi aduc bine aminte, chestia asta s-a intamplat „fortat” in Falklands dupa care au facut adaptarile necesare. Cred ca Merlin-ul e mai mare decat Puma. Intr-adevar, nu cred ca incape in hangar.

          3
    • Limitari, nelimitari, doamna nu a facut vreun studiu, nici universitatea, despre utilizarea militara sau in FN a SA330, doar un studiu tehnic privind capacitatea portanta in conditii specifice. SA330, repet. Dealtfel, Delft nici nu are vreo treaba cu cercetari in domeniul aplicatiilor militare, strict tehnic lucreaza. De ex, nu are cum sa faca studii cu privire la apuntare pe fregata la mare de grad 2 cu vant din pupa la 45 grade de 20 noduri, in conditii de angajament la prova in unghi de 20, hula de 15. In fine, complic prea mult, poate un specialist in razboi naval poate oferi mai multe detalii. Ideea e ca apuntarea in unghi cu vant lateral cu viteza negativa a navei nu prea arata a conditii de laborator.

      4
      • • The flight deck length of the Type 22 frigate is sufficiently long for operations with the IAR 330 Puma helicopter. The tail of the helicopter protrudes aft of the flight deck.
        • The risk of damage to the helicopter tail by stern-wave (“rooster tail”) strikes increases with increasing sea state.
        • The risk can be reduced by moving the landing spot forward, since sufficient clearance is available in front of the Puma helicopter, and it is not equipped with a deck lock system. If operations are limited to sea state 3 & 4, the landing spot can be moved forward 4.3 m, reducing the length of the helicopter tail protruding aft of flight deck from 5.9 to 1.6 m. If operations are limited to sea state 5 & 6, the landing spot can be moved forward 3.3 m, reducing the length of the helicopter tail protruding aft of the flight deck from 6.5 to 3.2m.
        • To reduce the risk of tail damage by a stern wave, the helicopter should be traversed forwards immediately after shut down prior to post flight activities (washing, folding etc.)

        poftim: https://dspace-erf.nlr.nl/xmlui/bitstream/handle/20.500.11881/207/First%20Steps%20towards%20the%20Certification%20.pdf?sequence=1

        ce incer sa spun, este ca initial Type 22 erau gandite pt un elicopter cu un rotor mult mai mic decat IAR330, astfel incat cele cu rotor mai mare fie vor avea mu multe limitari, fie nu vor putea fi operate ( sa apunteze sau sa intre in hangar)

        18
    • As communism collapsed in Eastern Europe, Pavel pursued aerospace engineering at the highly competitive Politehnica University of Bucharest. She recalled, “The Faculty of Aerospace Engineering at that time in Bucharest was the only place in Romania to study for an aerospace career. To be a student at that faculty meant already being passionate about aviation.” Pavel completed an internship at the division of airplane assembly in Fabrica de Avioane Bucharest and earned her Masters of Science in aircraft structures. “I enjoyed the subject of aeroelasticity as a student. We had great teachers, professors from the same school of thought as, for example, Henri Coanda, Elie Carafoli, or Liviu Librescu. They taught us that the scientist extracts beauty from the phenomenon he is studying.”

      Upon graduation, Pavel became a research engineer at the Aviation Research Institute in Bucharest in STRAERO — the Institute for Theoretical and Experimental Analysis of Aeronautical Structures. “It was there where I started my work with helicopters in the group led by Prof. Victor Giurgiutiu. It was a wonderful team with very talented people. We were trying to do aeroservoelastic optimization of helicopter rotors when computers were not as powerful as they are today. We had in-flight measurements from an IAR Puma helicopter manufactured in Romania so we could validate our theoretical codes. This showed me how different helicopter behavior can be throughout the envelope.”

      Pavel became a senior researcher for the Institute of Flight Dynamics of Bucharest and worked with Dr. Alexe Marinescu, learning helicopter piloted simulation modeling. She acknowledged, “The situation after the fall of the communism in Romania was not easy. With an inflation rate of 200%, prices tripled regularly, so I had to pursue more jobs. I was also a teaching assistant professor for the Polytechnic Institute of Bucharest teaching mechanics and working with student researchers.” Tot din Romania a plecat si ea. Ce va mai place unora sa aruncati cu ra#@t

      2
      • a shut mouth catches no flies
        lucrez cu aplicatii scrise de cei de la universitatea din Delft, si normal , am fost curios sa vad ce romani sunt acolo (de obicei pe unde umblu prin lume, incerc sa vad cum se descurca romanii), si in nici un caz pt ca mi-ar fi rusine unde m-am nascut, ce nationalitate am, samd
        asa am dat peste doamna in cauza, si implicit peste studiul la care a fost co-autoare
        referitor la institutele de proiectare, cercetare, etc de la noi: parerea mea este ca de mult timp nu mai promoveaza oamenii doar pe criteriii profesionale, asa ca nici rezultatele lor nu au cum se fie nemaipomenite. atat timp cat astpeti bani de la stat , statul iti va impune cine sa conduca institutul, pe cine sa angajezi, etc. Multe din aceste instutute traiesc din proiecte scoase din arhive si, re-scrise (stiu cazuri concrete) si prezentate ca inovatii, pt a accesa fonduri europene din care isi pot platii salariile. cei isi cunosc valoarea profesionala au procedat ca si doamna in cauza sau sunt in domeniul privat

        15
  11. Harpoon pe F-16. Sau NSM/JSM

    1
  12. Un elicopter cu torpile dar fara sonar remorchiabil și fără sonoboe , e un elicopter nonsens.
    Ce lupta ASW face ? Că e orb și surd.
    Iar cu rachete antinava , moare prima sa le lanseze împotriva unei fregate / corvete serioase.
    Dar ca să scufunzi bărci , mici ambarcatii , (adică poliție navala) e suficient mitralieră + Helfire sau Spike.
    Părerea mea.
    PUMA Naval românești nu știu să facă ASW.
    Cel mult SAR. Operații de căutare și salvare în mare. Atît.
    Nu știu dacă ai și troliu in dotare. Astea 3 mari și groase.

    3
  13. In umila mea opinie, racheta AN pe elicoptere si-a dovedit utilitatea in mai multe conflicte navale – Falklands, Golful Persic, ca sa dau doua exemple pe care le cunosc.
    O istorie a Sea Skua, v-o recomand:
    https://www.thinkdefence.co.uk/sea-venom-air-to-surface-guided-weapon/
    Chiar si astazi, in ciuda evolutiei senzorilor si sistemelor AA ambarcate, inca mai sunt suficiente situatii tactice in care o astfel de racheta isi poate dovedi utilitatea si da mai multe optiuni comandantilor.
    Personal, sunt fan Sea Venom (urmasa Sea Skua) produsa de MBDA pentru marina Frantei si marina UK. Este mai usoara (4 per elicopter la britanici) si are o raza de actiune mai mica decat Exocetul brazilienilor (cca. 40 km vs cca. 70 km la Exocet), fiind destinata atacului unor nave mai mici, sub 1000 tone care, in general, au o aparare AA mai subtire.

    1
    • The colonel gained a lot of experience on the type through the years. He continues: ‘I was assigned to the squadron back in 2010. After three years, I went to Bucharest to work at the Carol I National Defense University and in 2015, I returned to the squadron.’ Prior to his placement at the maritime unit, the commander had been working for the Forțele Aeriene Române for ten years. He currently has more than 800 flight hours on the Puma SOCAT and 1200 on the Puma Naval. The commander is also a qualified as an instructor for day and night operations and NVG flight ops. He is proud to look ahead into the future: ‘The squadron is on the eve of a large expansion of the number of flight crews. At this moment, we have nine pilots with a currency on the type that we operate. These are the eight initial pilots and myself, as the unit commander. Six additional pilots are currently coming from the Air Force Academy. An additional seven will finish their school, training and flying phase in September/October 2020.’ With the arrival of this young group of naval aviators – for the first time in thirteen years – a lot will change for the small ‘Black Sea Knights’ squadron.

      2
  14. https://www.heliopsfrontline.com/romanian-black-sea-knights-eyes-in-the-sky-for-the-fleet
    inteleg ca se pregatesc piloti suplimentari
    deci se vor cumpara elicoptere

    2
  15. Departamentul ptr inzestrarea armatei. Eu am ramas pe „rit vechi”.

  16. Ungaria a comandat o escadrilla de 16 H225M. Romanaia ce asteapta?

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *