Cavour pregatit pentru F 35B

ITS Cavour, unul dintre cele doua portavioane ale Marinei Italiene, a intrat pe 20 iulie la docuri dupa zece ani pe mare. Pe langa alte reparatii si modernizari programate, nava italiana va fi pregatita si pentru operarea din 2020 a noului avion cu decolare aterizare verticala al Marinei Italiene: F 35B.

In primavara anului viitor ITS Cavour (28 mii tone) va naviga spre coasta de Est a Statelor Unite pentru a incepe pregatirea echipajului in operarea F 35B. Pana acum Cavour a operat Harrier AV-8B.

Marina italiana a primit primul F 35B in ianuarie 2018 si in final va dispune de 30 de aparate.

In acest moment se discuta daca si nava ITS Trieste (o nava de tip LHD – landing helicopter dock – lansata recent) sa fie pregatita pentru F 35B, dar o decizie finala urmeaza sa fie luata in curand. Dilema italienilor are legatura cu faptul ca pana de curand ei operau doua portavioane avand la bord Harrier-ul britanic, pe langa Cavour mai este si “batrana” ITS Giuseppe Garibaldi (13800 tone), nava care insa va fi retrasa si inlocuita cu LHD Trieste (30000 tone).

Si se pare  ca au in intentie doua portavioane, chiar daca mai mini, in dotare.

Ca sa ne facem o idee despre forta Italiei la Marea Mediterana – face-to-face cu Marina Rusa de la Marea Neagra – amintim cateva “obiecte contondente” aflate in inzestrare: 2xportavioane impreuna cu 30 F 35B, 60xF 35A, + 80 Eurofighter Typhoon, 10 FREMM-uri, doua Horizon class, submarine U 212A etc…

Mai adaugam Grecia, Franta, Spania si cea de-a VI-a Flota a Statelor Unite. In aceste conditii propaganda rusa, care ne tot explica cum ca NATO geme de frica rusilor din Tartus si se inspaimanta foarte de derapajul Turciei, apare in tot ridicolul ei de propaganda sovietica.

Adica propaganda proasta.

GeorgeGMT

61 de comentarii:

  1. ITS Trieste (L9890) poate fi comparata cu „distrugatorul” JS Izumo (DDH-183)..cred…asa, ochiometric (lungime, latime, tonaj, puterea motoarelor…)

    …prin urmare…”asezarea” a 14 F-35B in Izumo (vazuta recent in niste comentarii pe snafusolomon, desi are vreo 2 ani vechime pe net, prin alte parti):

    Deci 14-15-16 bucati de F-35B pe Cavour sau Trieste suna cam la fel…echivalent cu doua treimi din Charles de Gaule (corectati-ma daca gresesc cu…”ghicimarea”), desi francezul si-a pus in urma cu 4 luni nu mai putin/mult de 30 de Rafale pe punte pentru „photo op” propagandistica, ca sa moara dujmanii de ciuda, adica exact numarul de F-35B dorite de italieni pentru cele 2 „purtatoare” ale lor:
    https://www.rumaniamilitary.ro/portavionul-charles-de-gaulle-prin-colonii

    • pai de ce nu poti pune mai multe, sa zicem tot 30? nu trebuie sa stea doar pe punte, pot fi tinut si in hangarele de sub punte si scoate cu lifturile apoi.
      Evident ca la alarma pot decola rapid doar cele de pe punte

      • Avioanele pe un portavion trebuie sà fie operationale, nu numai de expozitie. Numàrul lor este limitat nu numai de spatiul disponibil ci si de organizarea tuturor manevrelor de alimentare carburant si munitie, mentenentà, miscàrile pentru decolare si recuperare, etc. A nu se uita si elicopterele si avioanele radar.

  2. S-ar putea întreba : este însà pregàtit F-35B pentru Cavour ?

    Si o remarche George à propos de „…noului avion cu decolare aterizare verticala al Marinei Italiene: F 35B.”
    F-35B este un STOVL, nu un VTOL (short take-off and vertical landing nu un vertical take-off and landing).

    • de ce nu ar fi pregàtit…au aparut probleme la alti utilizatori?

      • Nu, nu, totul e OK si zboarà în draci 25 de ore din 24. Ràutàti de-ale mele.
        Date oficiale de desponibilitate, toate versiunile confundate :
        https://www.pogo.org/investigation/2019/08/f-35-test-fleet-struggling-with-low-readiness-rates

        • 11% in decembrie si 8,7% in iulie? cand spuneam eu ca struto-camila e buna de nimic,sareau baetii cu „bolile copilariei,adolescenta nefericita,etc.avionul e clar un bullshit poleit cu aur de 24k si incrustat cu diamante bagat pe gatul fraierilor(sa speram ca nu vom intra vreodata in clubul asta select).ar trebui macar sa se focuseze pe f-35b si sa „il faca sa mearga”,nu de alta dar este singurul vstol de pe piata si sunt o gramada de papalici(uk,japonia,spania,italia,australia,etc) care si-au construit nave de miliarde de $ in asteptarea minunatiei americane.si e pacat sa navigheze alea doar cu niste elicoptere pe ele ptr ca „avionul suprem” nu stie sa zboare.

        • adicà „heităreală”?

        • Articolul pus de tine se refera la flota de teste.
          Iar una din problemele majore sesizate de GAO este cu lantul logistic de furnizare a pieselor de schimb, o chestiune care poate fi corectata, nefiind inerenta avionului in sine.
          F-35 B active in inventarul USMC si care se afla dislocate in misiuni pe navele amfibii au o disponibilitate de 64% conform datelor furnizate de Vice Adm. Mat Winter cu ocazia unei audieri din aprilie 2019.
          Sursa: https://news.usni.org/2019/04/05/42436

          Problemele pot veni si de la faptul ca nu exista inca un jurnal cu informatii mature despre piesele care se strica mai des (zic si io ca prostu’) in conditiile in care inca nu avem full rate production. Iar momentan, doar USMC si USAF au declarat IOC si folosesc avioanele in misiuni de lupta, dislocate pe navele amfibii sau in baza din afara SUA.

          USMC pare sa opereze 3 escadrile de F-35B in prezent. Oricum, ei au beneficiat de cea mai buna versiune dintre cele 3 si au avut de departe cea mai mare crestere in capabilitati prin inlocuirea batranului Harrier cu F-35 B.

          Deci da, rautati de-ale tale…

          • Nicolae, pentru mine treaba este mai gravà, fiindcà este vorba de unitatea de testare care are si mai multe facilitàti (The operational test fleet’s low readiness rates are surprising, considering the high-profile nature of the fleet’s mission. Under federal law, a major defense acquisition program cannot legally proceed to full-rate production until the director of operational test and evaluation (DOT&E) submits a final report to the secretary of defense and Congress following the conclusion of the testing process. Because of this, the operational testing fleet receives extra support in the form of larger maintenance crews, and is presumably higher on the priority list to receive spare parts.). Si Pentagonul, si LM au maximum de interes ca treaba sà meargà snur acolo. Si disponibilitatea realà este mai monitorizatà decât în unitàtile asa zis operationale, unde sefii pot fi mai… creativi.

            • Nu vrei tu sa citesti mai bine raportul in original decat sa te holbezi titluri menite sa-ti capteze atentia?

              https://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2018/pdf/dod/2018f35jsf.pdf

              • Am parcours rapid documentul postat dar nu prea are legàturà cu articolul la care m-am „holbat” (remarcà, am fàcut progrese, nu-i de francezul cu nume italian).

                Este vorba de ansamblul flotei, nu de aparatele de test. Singurul lucru pe care l-am vàzut care este în rapport cu acestea :
                „The JOTT and the F-35A operational test squadron deployed four F-35A OT aircraft to Volk Field
                Air National Guard Base, Wisconsin, to evaluate sortie generation rate surge operations from
                September 10 – 16, 2018. Although the test plan called for six aircraft to deploy, two remained at Edwards AFB due to maintenance problems.”

                Nu am vàzut nici-o cifrà corespunzând la disponibilitatea unitàtii de test. Ar fi fost bine sà fi citit despre ce era vorba în discutie decât sà mà trimiti la o lecturà inutilà.

                • Hai sa-ti dau mura-n gura.

                  The average monthly availability rate for F-35 OT
                  aircraft was below the planned 80 percent needed for
                  effi cient conduct of IOT&E. The low availability
                  during this period is partly explained by the fact that
                  the aircraft of the OT fl eet spent over a quarter of the
                  time in depot modifi cations to bring them up to the
                  Lot 9 production-representative standard confi guration,
                  as required prior to the start of IOT&E, with some
                  DOT&E-approved modifi cation deferrals.
                  ▪ Availability of the OT fl eet will remain a challenge for
                  the effi cient conduct and timely completion of IOT&E.
                  Although the necessary modifi cations have been
                  completed on the OT aircraft and formal testing has
                  started, mission capable aircraft will need to be available
                  at a high rate to complete the open-air test trials as
                  scheduled.

                  • Mda. Blabla fara cifre, doar cà a fost sub 80% ratà de disponibilitate plànuità (adicà între 0 si 79,99%) si de ce.

                    • Nu te mai kk pe tine facandu-te ca nu intelegi chestia cu flota de teste operationale:

                      The low availability during this period is partly explained by the fact that
                      the aircraft of the OT fleet spent over a quarter of the time in depot modifications to bring them up to the Lot 9 production-representative standard configuration.

                      as required prior to the start of IOT&E, with some
                      DOT&E-approved modifi cation deferrals.

                    • Tu te kk pe tine cu ràspunsuri aiurea. Înteleg foarte bine, dar chiar dacà un sfert din timp este consacrat la imobilizàri pentru modificatii, asta nu explicà cà rata prevàzutà de 80% ajunge la în jur de 10% !!!

                      Cât ai întoarce-o tu cu rapoarte sforàitoare, nu stiu de ce vrei tu sà prezinti un lucru asa de anormal într-o unitate prioritarà ca un lucru normal.

                    • Iarăși cu aritmetica? Îți mai aduci aminte când după tine „ochimetric” rata de disponibilitate la F35 era de 17%?

                  • Nivelul de disponibilitate la 80% este planificat să fie atins în luna septembrie 2020.

    • Este categorisit drept STOLV, dar ca si capabilitate, poate sa decoleze si vertical daca asa vor muschii lui:

      • Ca sa decoleze vertical (cu armament in cala) trebuie sa ia la bord f.putin carburant. Solutia de compromis: sa transforme V-22 Osprey in avion cisterna, de unde sa se realimenteze odata aflate in zbor (din cauza „ventilatorului” central pt aterizare verticala, rezervorul la F35B este mai mic decat cel al F35A cu cca 30%, intreaga sectiune mediana este diferita ducand la cu totul alta lista de limitari fata de F35A)
        Ca sa aterizeze vertical inca mai sunt probleme cu deteriorarea puntilor de catre gazele arse.
        Problemee de proiectare la structura, detectate prin 2014/2015, se pare ca sunt confirmate: https://www.popularmechanics.com/military/aviation/a26102065/f-35s-unflyable/

        • Harrier „cu cate ceva” sub piloni, decoland vertical – ce forjeaza! 🙂
          …pe la momentul 5:50

          si 2:16 aici:

          • Reactorul unui Harrier AV8B in aterizare verticala dezvolta cca 53.3 kN (12000 lb thrust) pe cand cel al unui F35B dezvolta 69.8 kN (15700 lb thrust). Problema este insa temperatura si presiunea exercitata de aceste gaze arse asupra pistei de aterizare (puntea navelor pe care sunt ambarcate) care la F35B sunt mai mari
            Apropos de probleme si disponibilitate: https://breakingdefense.com/2018/01/f-35-problems-late-iote-f-35a-gun-inaccurate-f-35b-tires-threat-data-cyber/

            • STOVL/VTOL sunt simple chestii de cutura academica cand vrem sa ne legam de sireturi. Nici Harrierul nu decola de pe loc din cauza consumului mare de carburant si deci, a razei scazute si a incarcarii foarte reduse cu armament.
              Acelasi lucru si la F 35B.

              • George, am rabdare.
                Vedem peste 5, 6 ani asa cum ai spus tu, daca vor fi 100% operationale, si cu ce costuri de achizitie, ce costuri de operare si mentenanta, si training
                In plus sti bine ca daca la F35 nu ai si restul componentelor necesare pt EW si interoperabilitate cu celelalte arme, nu beneficiezi de intreaga lui capacitate de lupta, si Romania nu are, si nu va avea pe termen scurt si mediu potenta financiara sa achizioneze toate elementele sistemului (si sa astepti sa t-i le dea unchiu’ Sam moca…sa fim seriosi)

                • #iat. Eu/noi am tot scris pe site, de ani buni, ca F 35 scos din sistemul integrat american sta intr-un picior si nu-si poate arata intreaga capacitate de lupta. Daca-l operezi singur, zboara intr-o aripa.

                  • Și atunci, pentru România, în viitor, care avion multirol ar fi potrivit?Viitorul avion franco-german-spaniol? Azi și pentru următorii 15-20 de ani, F16 va fi aparatul de baza. Niciodată România nu va avea un sistem integrat cum are SUA asa ca F35 nu ar fi alegerea potrivita pt noi decât dacă ne bazam sa operam doar în tandem cu americanii.
                    Israel a optat pt F35. Polonia, la fel. Nici Polonia nu va avea vreodată, singura, un sistem integrat cum au americanii.

              • George, e un detaliu. Dar dacà las sà treacà într-o publicatie generalistà, nu mà abtin la un site specializat militar unde trebuie mai multà rigoare în chestiuni precise. No offense…

  3. Un off-topic, VARD Tulcea, cel mai lung super-iaht din lume, cu lungime de 182,9m…se apropie de distrugatorul stealth US Navy…Zumvalt (186m)!:
    https://www.revocean.org/explore/
    „With its length of 182 meters, the vessel will be the longest one ever designed and built by VARD”
    (n.r. – mai lung decat super-iahturile Azzam – cel mai lung – si Dilbar)

    Happy Friday!

    Grab yourself a cup of coffee and watch REV Oceans’ prelaunch at the VARD shipyard in Tulcea, Romania.

    We are anxiously awaiting the vessel to be lowered into the water today/tomorrow from the barge it is currently sitting on, and then it will slowly begin its journey en-route to Brattvåg, Norway sometime in the next week.

    Stay tuned for regular updates ?

    Video: Bogdan Vasilescu

    #oceansolutions #ocean #changetheworld #environment #healthyocean #saveourocean #blueplanet #solutions #pollution #ourplanetdaily #sustainability #sustainabledevelopment #takeaction #sdg14 #sdg17

    Posted by REV Ocean on Friday, August 23, 2019

  4. Seful programului F-35 de la Pentagon, viceamiralul Mathias Winter, vrea sa ne bage pe gat niste F-35-uri.
    https://nationalinterest.org/blog/buzz/everyone-gets-f-35-pentagon-eyes-new-european-buyers-66792
    E clar ca suntem pusi in oala de fraieri alaturi de japonezi, evrei si alte neamuri asemenea.
    Asta ne e soarta si n-avem scapare.

    PS In timpul asta, unii se chinuie sa fie luati de fraieri.
    Lasam, bre, si pe ei 🙂

    • în afarà de evrei si japonezi care stiu ei ce stiu si au dreptate sà se bage mai ales în versiunea B, ceilalti cumpàrà o umbrelà americanà. Din acest pdv, de ce nu si România ? Cât despre eficienta operationalà cu mentenentà cu tot, vom trài si vom vedea.

      • bai ce prostii debitezi uneori. iti pierzi orice credibilitate cand vii cu dumele astea.

        iti explica toata lumea o treaba tu o ti una si buna cu a ta…

        europenii cumpara umbrela americana? italia, uk, norvegia, olanda, spania ? delirezi

        greseala americanilor a fost ca dupa ce i-au eliberat pe francezi de nemti l-au lasat pe flausatul ala de de gaulle sa defileze primul ca si cum el facuse ceva….cand colo ciuciu. americanii au facut totul pe frontul european de vest dar francezii, curvele vesnice, au uitat imediat

        • Ce alt avion este cumpàrat cu 15 ani înainte sà fie gata ? De dragul tehnicizàrii ? Iar în lista ta te-ai gràbit cu Spania.
          Si esti econom în epitete. Nu uneori, ci întodeauna debitez prostii. Se întâmplà când nu urmezi turma…

          • eurofighter a fost cumparat inainte sa fie gata. rafale a fost cumparat inainte sa fie gata. toate au fost achizitionate de cineva inainte sa fie gata.

            pana si in ramura civila sunt achizitionate inainte sa fie gata.

            pana si cu fcas asta franco-german deja isi pregatesc comenzile sa inlocuiasca rafale si ef si el e momentan la stadiul de macheta. o sa vezi ca vor semna achizitia inainte ca el sa fie 100% apt de lupta.
            repet spui niste lucruri in ultima vreme aberante…

    • PS As fi încântat ca România sà fie tot asa de „fraierà” ca Israelul si Japonia.

  5. Apropo de Israel si F-35 ale lor care par sa fi fost folosite de mai multe ori in atacuri complexe: https://nationalinterest.org/blog/buzz/did-israeli-f-35-stealth-fighters-really-bomb-iraq-70921

    In ultimile luni chiar si rusii au incetat sa mai numeasca F-35 un esec si pe portalurile lor specializate sau de stiri sunt analizate cu mare interes actiunile evreilor cu F-35 Adir. https://lenta.ru/news/2019/07/31/f35/
    https://texnomaniya.ru/izrail-primenil-F-35I-protiv-irana-v-irake

    • Cele douà articole din presa rusà sunt absolut identice si nu sunt decât o reluare a unui articol din The Aviationist.

      Cât despre atacul asupra Irakului, mie îmi pune o problemà de distantà. Sunt aproximativ 1200 NM dus si întors (pentru o razà de actiune de 650 NM), si încà în linie dreaptà. Cam greu fàrà realimentare în aer pentru un F-35I (sau cu rezervoare externe care nu cred cà sunt deja disponibile), si cu realimentarea adio „invizibilitate”. Dar ràmâne în domeniul posibilului.

      Un articol despre rezervoarele largabile studiate pentru F-35 :
      https://www.thedrive.com/the-war-zone/28515/lockheed-eyes-giving-f-35s-more-gas-with-drop-tanks-and-thats-a-very-good-thing

      • @Radu Burca, articolele de pe National Interest sunt identice cu articolele de pe Sputnik, adica propaganda multa si proasta. Ca sa faci o analiza cat de cat mai conforma cu realotatea trebuie sa rascolesti internetul pe toate partile si nici atunci nu poti avea certitudinea ca lucrurile sint 100% reale si ca nu ti-a mai scapat ceva din multitudinea de informatii mai putin reale.

        @MirceaS
        Multi considera afirmatiile Israelienilor despre zborul minune drept o goanga, si da, pare o incercare chinuita de a face un marketing de slaba calitate unui produs ce nu da semne ca indeplineste caracteristile de pe brosura, atat de mult publicizate, si de aici atata critica de prin mass media de pe tot tot mapamondul.
        Fiecare spune ce vrea, unul isi lauda produsul, altul arunca cu noroi spre el si treaba merge inainte. Asa a fost dintotdeauna si asa va fi mereu iar noi suntem martorii acestui circ fara sfarsit.

        ____

        Totusi, F35-ul, cu toate bubele lui nu este chiar un esec total, daca s-a incercat sa se faca ceva si a iesit altceva, asta nu e sinonim cu „nu a iesit nimic”. US a bagat niste bani in R&D si la un moment dat a iesit un produs, indiferent cum este el. Ca au bagat prea mult sau prea putin este doar problema lor, au facut si ei ce au putut si ar trebui apreciati intr-un fel. La fel cum Italienii au facut Cavour-ul atat cat le-a permis buzunarul si chiar daca nu este nici pe departe cel mai cel printre portavioane, exista totusi si isi face treaba in felul lui.
        Cred ca ne uitam prea mult la ce fac sau ce nu fac altii si nu prea vedem aschia din „ochiul nostru” adica inzestrarea armatei noastre care lasa de dorit pe toate planurile…

      • De la Nevatim la Bagdad sunt 1030 km – 550 nm. Plus poți să fii sigur că s-au realimentat imediat după decolare in spațiul aerian israelian Daca a avut loc sau nu poate fi dezbătut, dar misiunea este plauzibilă.

  6. Search for fifth generation french airplane.
    202 variable not found.

    FCAS programat să intre în serviciu în 2040 va intra în 2050 când americanii și/sau chinezii vor ateriza pe Marte. In rest, vom sta pe margine să vedem cum se armonizează Oktoberfest cu siesta spaniolă și cele 35de de ore de lucru pe săptămână a lui Pierre când își scoate vesta galbenă. Allez les bleus.

    • Poti sà scoti „french” din cerere. Dar poti de aseamenea sà bifez TOATE caracteristicile unui avion asa zis de a 5a generatie si vezi dacà ar corespunde cu unul existent, chiar nedeplin operational :

      It is useful to define the core characteristics of a fifth-generation fighter that distinguish it from predecessor generations. IHS Jane’s All the World’s Aircraft: Development & Production analysts highlight five key features that typically characterize a fifth-generation aircraft:

      > A reduced radar cross section, and reduced visibility to infrared sensors

      > Sensor fusion with scanned array radar

      > Linked electronics to share data with other aircraft

      > Supersonic cruise capability

      > Advanced avionics and engines

  7. F22. Că are cam aceeași vârstă cu (omni)potentul Rafale .

    • Si > Linked electronics to share data with other aircraft ? (nu între F-22)
      Iar > Sensor fusion with scanned array radar este relativ exagerat. Altfel nu ar fi initiate programele pentru perfectionarea lui F-22 :
      https://defensemaven.io/warriormaven/air/air-force-preps-f-22-for-2060-new-sensors-radar-avionics-ai-BMw9vbS3xk2dymJlS4PW2g

      Ce veau sà spun este cà actualmente nici F-35 nici F-22 nu corespund întru totul definitiei admise de „a 5-a generatie”.

      Rafale C a zburat prima datà în 1991. F-22 în 1997.

      • Am să încerc să fiu la fel de cusurgiu ca tine:
        1. other aircraft se traduce prin alt avion, daca era in definiția dată de tine other type of aircraft te credeam. Oricum deja comunica cu alte platforme prin BACN, si probabil ca se va moderniza si asta odata cu MLU-izarea lui prin 2024.
        2. Radarul AN/APG-77 e AESA, iar aici, https://web.archive.org/web/20150924005256/http://www.f22-raptor.com/media/documents/aviation_week_010807.pdf
        vorbesc și de senzor fusion. Deci îndeplinește și condiția asta.
        De acord cu tine că după standardele actuale, este loc de îmbunătățire. Cu siguranță că o vor face.
        Ca și concluzie, F22 e sigur de generația 5 după criteriile date de tine.
        Legat de anii zborului inaugural, am luat referințe pentru Rafale 1986, iar pentru F22 1990 când a zburat prima oară YF 22. Oricum o diferență de 4 ani în varianta mea și 6 în varianta dată de tine e mai apropiată decât cea între Rafale și F35.

  8. F35 zboara ‘asistat’ de un sistem complex de echipamente de la sol sau din aer , care ii furnizeaza date( radare, etc). Daca Romania reuseste sa zboare F35 inseamna ca o sa fim in elita aviatiei si asta nu numai datorita avionului ci si datorita sistemelor de la sol de care vom beneficia , lucru care ne va situa f departe in domeniu

  9. În afara de grandomanie, ca să nu fie mai prejos de Franța, chiar are nevoie Italia de portavion? La ce ii sunt bune Italiei, portavioanele din moment ce nu operează la distante foarte mari de casa? Italia nu este în ipostaza SUA sau Franței și UK care dețin teritorii la distante foarte mari de Europa asa ca portavion ul le oferă posibilitatea sa ajungă cu aviatia militara în acele teritorii.

  10. in momentul cand devii operator f35 intri intr-o retea care impartaseste toate beneficiile acestuia nu esti lasat singur in camp si trimis sa sa te bati cu ursul de capul tau.
    #F35pentruRomânia

    • pai de cand cu razboiul din Ucraina eu stiu ca decoleaza cate un poseidon si cate un awacs cel putin o data pe saptamana de pe Baneasa ,unele au si insemnele Luftwaffe ,totusi suntem in Nato la ce nu putem ,daca cerem suntem sprijiniti ,in timp daca scapam de comunisti si economia va merge bine poate om putea sa operam si singuri asa ceva

  11. O fi bine ca tara sa ai un ďăsta?
    Intreb nu ca ne ar trebui dar ca sa iti iei asa ceva ar însemna să avem drumuri spitale școli, nu am avea șpagagii la fiecare pas, nu am avea sate cu acces pe drum cu balast, nu am avea veceuri in curte decât ca moft al unor nostalgici care se cacau in vie în tinerețea lor si se ștergea cu foaie de brusture, nu am avea case fără gaze doar la cei ce țin neapărat să aibă semineu cu lemne si sa plateasca triplu ca se taie pădure pt pofta lor, nu am am avea, daca va vine sa credeti, dotări de dinainte de revoluție în armată. În fine

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *