Portavionul „Charles De Gaulle” prin colonii…

Charles de Gaulle cu 35 de aparate de zbor la bord

Dupa ce in toamna anului trecut portavionul a iesit din santierul naval dupa o MLU, acum se indreapta catre Oceanul Indian si Pacificul de sud-est (sau Asia de sud-est, daca vreti) pentru a sustine interesele franceze din acest colt de lume.

Ca o noutate absoluta, este prima misiune a lui „Charles De Gaulle” in care grupul aerian de lupta este compus numai din aparate Rafale. Inainte de reparatiile capitale si modernizari (MLU) grupul aerian avea in compunere si aparate de atac Super Etendard, aceste fiind retrase insa in urma cu doi, inainte intrarii navei in santierul din Toulon.

In principiu, portavionul poate opera pana la 40 de aparate la bord, dar niciodata nu a atins aceasta cifra, insa cu ocazia exercitiului FANAL 19, 35 de aparate au fost, in premiera, la bordul navei: 30 de Rafale M, doua E-2C Hawkeye  si trei elicoptere. Si se aude ca ar mai fi fost loc de inca ceva aparate de zbor…

Dupa FANAL 19 (un exercitiu de pre-dislocare), grupul de lupta francez va naviga spre Mediterana de Est, prin Suez, Marea Rosie (unde a avut cateva zile de exercitii impreuna cu grupul de lupta al portavionului american USS John C. Stennis), Oceanul Indian si in final Pacificul de Sud-Est, unde sunt asteptate vizite in teritoriile franceze din respectiva arie geografica.

In mod curent, din grupul de lupta al portavionului francez fac parte: un distrugator din clasa „Horizon”, o fregata FREMM, un submarin de atac nuclear, nave de sprijin, logistice.

Nu discutam, bineinteles, de o simpla croaziera de placere, ci de aratat Chinei ca puterile europene (care poate si are cu ce) nu se vor lasa intimidate de pretentiile Beijingului in Marea Chinei de Sud si vor apara libertatea de navigatie alaturi de US Navy.

Ministrul apararii de la Paris, Florence Parly, a declarat in octombrie 2018 ca tara sa „as always stood in the front line in defence of the inalienable right of freedom of navigation in international waters.Whenever there are infringements of this fundamental principle of international law, as is currently the case in southern China, we shall make a show of our freedom to act and sail in such waters,”

In luna mai 2018, o nava de asalt (port-helicopter) din clasa „Mistral” a facut poze cu prietenii chinezi prin Marea Chinei de Sud, iar in luna august avioane de lupta franceze au survolat prin zona.

De notat ca Parisul are interese mari in Pacificul de Sud-Est, teritorii destule (atat in Pacific cat si in Oceanul Indian), astfel ca libertatea navigatiei chiar este o problema suficient de importanta pentru ca Franta sa trimita un grup de lupta foarte puternic intru sustinerea intereselor sale acolo alaturi de aliatii sai: Statele Unite, in primul rand, Australia sau India.

Fac asta din doua motive: au multe teritorii prin zona de interes chineza si, mai ales, au si cu ce sa-si arate muschii, mai ales ca chiar au ce sa-si arate, Franta fiind singura tara care opereaza un portavion cu propulsie nucleara si este tot singura (alaturi de americani, in ambele cazuri) care detine un portavion CATOBAR, adica unul clasic cu punte de decolare-aterizare dreapta.

Ca o curiozitate, in zona Oceanului Indian, teritoriul cu cel mai mare PIB per capita este insula Reunion, teritoriu francez, in Oceanul Pacific (zona de sud-est si fara a lua in considerare Australia sau Noua Zeelanda) tot in teritoriile franceze intalnim cel mai mare PIB per capita. De prisos sa spunem ca cel mai mare PIB per capita (apropiat de cel al UE) din America de Sud si Centrala este in Guyana Franceza…

GeorgeGMT

37 de comentarii:

  1. Eu de colo: „nu vad decat 29 de Rafale”.
    Imi lua cateva secunde pana incepui sa rad ca apucatu’.
    *editat, courtesy of French Navy (linkul in articol):

    • Repostez dracovenia asta de idee a mea veche de cativa ani, amintindu-va „o ciudatenie/coincidenta”: America-class amphibious assault ships are/au deplasament de maxim 45 000 – 45 500 de tone…in timp ce portavionul Charles de Gaulle are deplasament de maxim 42 500 tone! 😉

      • 1 – America-class (USS America si USS Tripoli fara „well deck”, Bougainville cu „well deck”):
        Type: Landing Helicopter Assault (LHA)
        Displacement: 44,971 long tons (45,693 t) full load
        Length: 844 ft (257 m)
        Beam: 106 ft (32 m)
        Propulsion:
        Two gas turbines, two shafts, with 70,000 bhp (52,000 kW) total,
        Two 5,000 hp (3,700 kW) auxiliary propulsion engines.
        Speed: 20 knots (37 km/h; 23 mph) plus
        Complement: 65 officers, 994 enlisted, 1687 Marines.
        ____________________________________
        2 – Charles de Gaulle:
        Type: Aircraft carrier
        Displacement: 42,500 tonnes (full load)
        Length: 261.5 m (858 ft) overall
        Beam: 64.36 m (211.2 ft) overall
        Draught: 9.43 m (30.9 ft)
        Propulsion:
        2 × Areva K15 pressurised water reactors (PWR), 150 MWt each
        2 × Alstom steam turbines with a total 61 MW shaft power
        4 × diesel-electric
        2 × shafts
        Speed: 27 knots (50 km/h)
        Range: Unlimited distance; 20–25 years
        Endurance: 45 days of food
        Capacity: 800 commandos, 500 tonnes of ammunitions
        Complement: – Ship’s company: 1,350; – Air wing: 600.

    • 11 Rafale la prova, 11 la tribord dupa „insula”, 2 in pupa, 6 la babord-pupa, 2x E-2C, 2 elicoptere pe punte si cel din aer, „fotograful”.

      • Prima data numarai repede 28. Mai incercai o data…imi iesira 29. Pentru cateva secunde crezui ca fotografia e facuta de al 30-lea. 🙂 Dar mai incercai si a treia oara si ii observai botul langa insula. Si de abia apoi intrai la articolul din link si…damn! 🙂
        30 de Rafale M, vericule!
        Nuts!

      • Vazusem ceva destul de recent la SnafuSolomon, se plangea ca portavioanele americane sunt la dieta cu numarul de avioane in ultima perioada, ba chiar postase ceva pe la inceputul lunii cu proiectul ala de „medium aircraft” de vreo 50-60000 de tone de pe la sfarsitul anilor ’70…dupa aia a postat de vreo doua ori si despre USS Wasp cu 10 F-35B la bord!

        • Numarul de avioane de la bordul portavioanelor sau a navelor de asalt variaza in functie de mai multi factori: misiune, diponibilitate avioane etc. Un Wasp class are o dilema: cate F 35B sa ia la bord, cand mai trebuie si elicoptere de transport sau de atac, vehicule, infanteristi marini etc.
          Un portavion clasic are si el dileme, mai ales ca flota de Super Hornet-uri este cam imbatranita.
          Portavion de 60 de mii de tone n-ai sa vezi in US Navy, n-au de ce, nici macar nu stiu sa se gandeasca la asa ceva…

          • In schimb o sa le iasa la USMC „air-centric” pe nas…

              • „Already did.”
                America – class trebuia sa fie continuatoare normala a lui Wasp – class (continuatoare/derivata a lui Tarawa – class).
                Numai ca pe primele doua, America si Tripoli, le-au facut fara „well deck / stern gate”. O trimitere la Iwo Jima – class, ar spune unii (insa uita ca aceasta clasa de „platforma pentru elicoptere” a avut un deplasamant ce poate fi comparat cu Mistralul francezilor de azi, cam la jumatate din masa a ceea ce foloseste USMC.
                Si dupa aia si-au dat seama instelatii ca au facut-o de oaie.
                Asa ca a treia din clasa America, USS Bougainville (si tot ce vine dupa ea) are „well deck / stern gate” pentru LCU/LCMs (landing crafts) si LCACs (hovercrafts).

                • america si tripoli nu au well deck din cauza hangarului ptr avioane mai mare(au vrut sa faca din ele niste mini-portavioane cu 20 de f-35).de la al treilea au micsorat nr de avioane si au readus navele in clasa lor:nava de asalt amfibiu.

      • Cu scuze, dar in aer nu poate fi niciun Rafale. Nu are unde ateriza ca pistele sunt pline. Daca ai atatea aaaaaavioane misto pe punte, ridic o drona meseriasa si face cate poze vrea muschiu lu domnu’ Capitaine.

      • La ce interese distante si teritorii au de aparat francezii trebuie sa mai aiba inca un portavion ca acesta. Sa ia exemplul britanicilor care vor avea 2 portavioane. Cele 3 Mistral nu pot fi considerate portavioane pt ca n-au punte sky-jump precum Cavour, Juan Carlos-Camberra si cele model ruso-sovietic. Daca francezii vor lua si ei F-35 B poate vor putea folosi Mistralurile ca portavioane precum fac americanii cu Wasp si Tarawa si japonezii cu asa-zisele distrugatoare port-elicoptere. Ca ar fi frumos sa aiba si FARo un Juan-Carlos…..asta este alt sf….!

    • Eu am numarat 30, plus 2 elicoptere, plus 2 Hawkeye.Doar astea sunt pe punte.

  2. Salut.Ma tot intreb daca cei care locuiesc acele teritori nu se simt jgniti, umiliti de a fi tratati in halul ala, nu tu pic de demnitate patriotica, noi suntem foarte norocosi cu patrioti care ne conduc. Vorbind serios am avut norocul sa merg pentru o luna la munca pe insula BONAIR care face parte din Antile Olandeze la 80 de km de Venezuela si am ramas cracanat de nivelul de viata pe care il au, dar mai ales ce venit au cei care sunt simpli muncitori, noi asa patrioti cum suntem pe langa ei suntem varza, ce inseamna sistemul si mentalitatea Olandeza.

  3. Astia pe barca au mai multe avioane ca Romania.

  4. intersant cu mediterana unde avem două portavioane americane ieiste la plimbare.
    acum cu vechitura indiană in foc e de ajutor frantujul pe acolo.

  5. Flota a VI are doua grupuri navale de portavion de cand a inceput brambureala cu primavara araba ,mai ales ceea din siria ,nu de ieri ca rotesc portavioanele si ca nu sunt permanent 2 in mediterana e alta treaba si probabil tine de necesitatile strategice ale SUA , ca pana la urma flota a VI are in aria de operatii Oceanul Altantic de est si marile interioare nu doar coasta siriei ,in plus mai au si permanent parca un grup naval pt Oceanul Indian Golful Persic si Marea Rosie practic US Navy mentine pt orice eventualitate o forta aeriana majora care sa sustina fortele de la sol din orientul mijlociu ,oricand contra oricui ,acum ca unii cred basmele lui trump cu retrageri si alte povesti e alta treaba

  6. oare cat va dura pana vor avea asa ceva si aici ma refer la nea Sam
    https://www.deviantart.com/bagera3005/art/USS-United-States-CVX-80-85782553

    • Niciodata… Puntea se termina la prova deasupra apei dintr-un motiv foarte bun: in cazul unei probleme la decolare sau la aterizare avionul cade in apa, fara a lovi nava.

    • Niciodata pe motiv ca cel de-a facut desenul nu se pricepe la portavioane. In WW2 portavioanele aveau doar o singura punte, incepand cu HMS Ark Royal standardul este de doua punti.
      Asadar doar un desen fara legatura cu aviatia ambarcata.

      • Imi cer scuze am uitat sa scriu ca eu prim desenu asta ma refeream la un portavion cu 3 punti si sa fie trimaran nu neaparat cum este asta, ceva de genui da nam gasit o imagine, pana la urma o sa desenez eu, i-mi cer scuze ca nu am precizat

  7. Prestigiu, proiectie a fortei, influenta decisiva in tarile din lumea a treia.
    Sa nu uitam ca la sud de Sahara si pana in Africa de Sud nimeni nu poate ridica ceva in aer care sa reprezinte pericol real pentru portavion. Deci Charles de Gaulle rulez. Si e valabil si prin alte locuri.

  8. Iar în viitor, portavionul va putea fi însoțit și de noile corvete ale marinei române…?

  9. Mda, pe mine ma lasa rece puterea navala a chanel5. Sau gasit si ei sa-si arate invicibilitatea dupa ce si-o iau pe „fara numar” de la alah in propria tara.
    Probabil ca in fata lui alah au pierdut si vor sa vada de ce e in stare budha.

  10. O bijuterie! Intr-adevar au ce sa arate. Alaturi de altele si mai si , care pot revendica titlul de cele mai cele / nepereche (Suffren, M51). Apropo de asta, oare Suffren e SSN-ul de serviciu din grup? Poate e un pic cam devreme, dar va urma si asta.
    Chapeau bas pour La Royale!

    • Suffren va fi lansat anul acesta, dar operational numai în 2020. El este un submarin nuclear de atac, M51 sunt la bordul submarinelor de tip SSBN (Sub-Surface Ballistic Nuclear), ca Le Terrible.

      • Multumesc Mircea! Stiam ca m51 si Suffren nu fac pereche; era o enumerare de realizari pe care le consider de exceptie, poate chiar varful absolut in domeniul lor (desi nu ma pricep lla asa ceva). Despre Suffren nu stiam in ce stadiu este si nu am cautat , asa ca informatia e binevenitasunt convins ca va aparea pe RM in viitor si voi/vom afla mai multe.

  11. Imagini ale flotei franco-americane în Marea Rosie, cu portavioanele CdG si USS Stennis :

    https://www.youtube.com/watch?v=5Jr6hLclYLo

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *