AH-249, ce inseamna sa ai propria ta cercetare-dezvoltare…

Noul AH-249

Vinzi turcilor elicopterul de atac A-129 Mangusta si la doar cativa ani apari cu un nou elicopter de atac, destul de radical modificat fata de ce ai vandut turcilor. Si uite-asa cine are minte vinde si-si pastreaza si avansul tehnologic fata de cumparator, ca doar n-o sa vinzi viitorul ci intotdeauna trecutul cel mult prezentul…

Iar cu banii din vanzarea vechii variante te dotezi cu noul elicopter de atac AgustaWestland AH-249, un aparat care este descris de catre armata italiana ca fiind un elicopter de cercetare si escorta, nu va concura cu elicoptere dedicate antitanc cum ar fi Apache-ul AH-64E, Mi-28 sau Ka-52…insa oare este asa? Observam ca AH-249 va fi inarmat cu o gama larga de rachete de 70 mm neghidate și ghidate, inclusiv rachete antitanc TOW-2 și Hellfire (cu siguranta si SPIKE-ER) si rachete aer-aer. Tunul de 20mm va fi acelasi, cu mai multa munitie, dar este foarte posibil sa fie modificat sistemul optoelectronic. La exterior nu distingem multe diferente fata de actualul A-129 Mangusta, dar aparentele inseala…

Noul AH-249 este cu 50% mai mare decat predecesorul sau, va dispune de doua motoare turbofan General Electric CT7-2E1, o greutate maxima la decolare cuprinsa intre 7 si 8 tone (in functie de versiune/echipare), incarcatura de 1800kg, o noua avionica etc. Noua aeronava va dispune de o raza de actiune crescuta astfel incat sa poata opera impreuna cu elicopterele NH 90 si CH 47F, de sisteme de protectie impotriva prafului si a zapezii, putand astfel opera atat in mediul arctic (temperatura minima -40*C) cat si in mediu desertic (temperatura maxima +50*C).

Despre carateristicile stealth nu se cunosc prea multe dar se stie deja ca aparatul va ingloba diferite tehnologii care sa-i permita o semnatura radar redusa, sau macar mai redusa decat a actualului A-129D Mangusta. Se va avea in vedere si reducerea vizibilitatii in spectrul infrarosu, sistem activ de contramasuri electronice  si, bineinteles, ca noul AH 249 va putea interactiona cu drone.

Deocamdata cam atat si vom mai avea de asteptat pana cand constructorul ne va oferi si alte amanunte, de remarcat doar ca italienii au vandut Mangusta si aproape imediat au trecut la dezvoltarea unei noi generatii de elicoptere de atac, generatie care va avea de fapt o platforma comuna cu elicopterul de transport militar mediu AW149 (ce nu se va limita doar la motoarele GE CT7-2E1), demonstrand faptul ca macar cineva in Europa se gandeste la avantajele unei „sinergii” modernizate de tip UH-1Y/AH-1Z.

Putin probabil ca atunci cand au batut palma cu turcii, macaronarii sa nu fi avut deja in minte acest proiect (a se vedea „comonalitatea” – cuvantul inca nu exista in DEX – intre AW139 cu motoare de 1500cp fiecare, AW149 si AW189 cu motoare de 2000cp fiecare si chiar AW169 cu motoare de 1000cp fiecare).

Dar daca ai industrie si cercetare-dezvoltare proprii aceasta afacere este chiar una de manual: vinzi ce-i vechi si cu banii obtinuti dezvolti altceva…ce cu siguranta se (va) cere pe piata.

GeorgeGMT

Articolul polonez (italienii au prezentat recent conceptul in Cracovia) de la care a inceput totul: http://www.defence24.pl/689128,wloski-smiglowiec-szturmowy-nowej-generacji-ah-249-analiza

72 de comentarii:

  1. bravo dar e o practica uzuala ,nu au brevetat-o ei.
    e conditia minima necesara de exista/rezista intr-o piata indiferent de ce produci si vinzi.

  2. gogu de la pascani

    Vbim totusi de tara care produce Ferrari si Lamborghini. Hai sa punem lucrurile in perspectiva corecta, paralelele fortate nu-si au rostul.

  3. Da. Bravo lor. Oare daca in ’96 bateam palma cu Bell , prin 2010 n-am fi vandut Dracule vecinilor iar in 2020 nu am fi putut scoate o dezvoltare proprie a acelui model? E adevarst ca atunci numarul impus pentru semnarea contractului era foarte mare -96- in conditiile in care probabil jumatate din numarul acela ar fi fost arhisuficient pentru nevoile de aparare ale Romaniei.

    • gogu de la pascani

      @IS28B2: raspunsul il ai in numarul de Cobre din vecini, poti sa-i pui aici si pe turci.
      Dupa 1999 cand se intentiona fabricarea Cobrei in Ro, Bell nu a mai vandut la extern nici un AH-1W.
      AH-1Z are practic un singur operator, anume USMC in afara Pakistanului cu un nr infim de aparate.
      Cobra nu e tocmai un hot seller.
      In plus vecinashii Romaniei aveau cam toti la momentul ala Mi-24.

      • Foarte corect
        A produce un produs militar competitiv si a vinde cu succes acel produs sunt două lucruri complet diferite chiar daca au legatura intre ele
        Fara produsu de calitate marketingul moare pana la urma
        Iar produsu militar se vinde la extern prin loby si interventia ambasadorilor si a restului inclusiv SIE- dar ăstia sunt deja toți fosti lingai ai partidului asa ca un loc de ambasador inseamna la noi mult somn si cam atat, interesu tarii care te plateste este un detaliu nesemnificativ

        Noi aveam sansa după 90 sa vindem Puma pe la nigerieni si altii
        dar monumentele naturii de la conducere au spus pas

        S-a invocat prostia cu nigerieni teroristi de stat

        Plus a existat un proiect de aparat Puma de atac
        Exista o fotografie veche pe acest site
        Dacă am inteles bine lipsa unei dorinte de participare a turcilor in program a însemnat moartea acestuia
        Noi la conducere ca si cai, vedem numai un drum, daca apare un obstacol ne oprim, de ce sa-l ocolim ?

        Trebuia cautat un alt partener in afara de turci
        Si încheiat un contract de vanzare cu o firmă mare cum au facut saab cu bae, embraer cu boeing, etc etc daca plătim SIE si ambasadorii pt somn si nu stim sa vindem ce producem

        Iubesc trădarea dar urăsc pe tradatori

        1
        • gogu de la pascani

          @capatul satului.
          Intotdeauna cand vorbim de contracte cu Puma, Alouette, etc si chiar Yak-52 trebuie sa ne amintim de termenii licentelor.
          Sunt fel de fel de licente, majoritatea nu-ti permit sa vinzi de capul tau. Probabil ar fi trebuit oricum acordul Frantei pt asemenea export la nigerieni. Care Franta si-ar fi favorizat in toate situatiile producatorii proprii. Abia daca aia nu aveau timp sau chef de comanda iti varsau comanda tie.
          La fel cu modificarile de Puma sau Alouette in elicoptere de atac. Ar fi interesant ce parere au avut francezii despre asta. De rusi stiu ca s-au ofticat pt. modernizarile de MiG-21/29.

          • Pumele date in Sudan au fost moca, restul pe firfirei putini sau barter.

            • Capătu satului

              Dacă la barter iti dau beneficiarii ceva vandabil de ce nu ?
              Păstrezi locurile de munca, cercetarea
              Ai un viitor
              Oamenii ăstia care lucrează sunt vii, au familii
              Prosperitatea lor inseamna si prosperitatea unora care le ofera servicii

              Nu trimiți oamenii prin Evropa la cersit si o grămadă de femei la produs

              Dacă am inteles bine, poate ma insel, indonezienii iau avioane de vânătoare de la rusi pe cauciuc si ulei de palmieri

              • …iar in 2005 Thailanda vroia sa cumpere avioane F-16 platit cu pui congelat, si americanii acceptasera doar ca intre timp s-a schimbat regimul si afacerea a cazut 🙂

              • N-am nimic cu barterul, e o forma de offset.
                Dar in capitalismul asta improvizat al nostru nu mai merge sa vindem moca tehnica de lupta, ca sa poata toar’su sa umple librariile cu Operele nepretuite.
                Atunci erau alte vremuri, RSR dorea sa fie un fel de lider al tarilor africane si aia profitau si cereau marea cu sarea.

                • Barterul este o forma de compensare si inca una foarte desteapta. Italienii si evreii au folosit-o cand Israelul a cumparat avioane de antrenament M 346. Atunci guvernul italian a cumpart tehnica militara israeliana la paritate cu valoarea avioanelor, toata lumea multumita.
                  Si noi am putea exporta pe pui congelati, cauciuc etc, trebuia doar sa punem la punct mecanismul, sa implicam o banca pt finantare si cu asta basta.
                  Se poate face si chiar merita.

      • acum s-ar putea schimba lucrurile cu privire la AH-1Z/UH-1Y….
        Daca cehii sunt interesati, probabil ca vor si cumpara UH-1Y, bulgarii, slovacii, polonezii, macedonenii si ungurii isi cam pensioneaza MI-24 si cauta altceva. Ungurii chiar au fost interesati in anii trecuti de UH-1 revitalizate.
        Croati au 14 MI-17 pe care ar putea sa le inlocuiasca cu 15 UH-60 BlackHawk revitalizate (poate se razgandesc si iau Bell Venom 🙂 ) si opereaza deja Bell OH-58 Kiowa si au ca si trainer 8 bucati BELL 206…

        • In fine, pentru noi ar fi interesant sa ne certificam in zona Balcanilor pe asamblare/upgrade/mentenanta pe cateva categorii de tehnica in curs de achizitie la noi:
          – F-16;
          – Bell AH-1/UH-1/407/206
          – Puma/S.Puma H215
          – evolutie a sistemului SOCAT
          – Piranha III/V
          – Rachete antiaeriene (Raytheon/MBDA);
          Si apoi sa impingem politic alaturi de SUA inzestrarea vecinilor din NATO cu respectivele echipamente 🙂

          Cand aproape ca nu mai ai cercetare trebuie sa incepi de jos si sa construiesti caramida cu caramida ca sa ajungi din nou sa-ti permiti cercetare…

          • Ar fi excelent si nu chiar imposibil. Evenimentele ne sunt favorabile si daca suntem destepti vom avea numai de castigat (economic, influenta zonala…).
            Ma bucur ca in discutia asta intra si Aerostar Bacau, companie privata si care nu face parte din Romarm si care a tinut totusi pasul cu vremurile (cat de cat). Ma gandesc ca daca ar fi apartinut de Romarm ar fi fost acum aproape de faliment.

          • gogu de la pascani

            @marius zgureanu, total de acord cu faptul ca acum e alta situatie decat in 1999.
            La momentul 1999 contractul ala pt. 96 de Cobre W (ca aproximativ asta era Ro-ul)era o prostie, un cadou pt. Bell cu spaga aferenta si o piatra de gat pt. Romania. Felicitari celor care au reusit sa-l anuleze.
            La momentul asta 2-3 duzini de Cobra Zulu sunt bine venite. Pretentia de fabricatie a lor in Ro mi se pare cam mult populism si putin pragmantism. Nu-i vad un viitor stralucit la vanzari. O chestie desteapta era fabricarea elicopterului la ma-sa acasa in SUA cu offset industrial pt. asimilare in Ro pt. chestii cu rata realista de amorizare gen rachete Hellfire sau Stinger sau Javelin dupa cum afacerea HIMARS daca se va concretiza ar fi frumos sa fie compensata cu fabricarea intregii game de lovituri in Romania. Camioanele si lansatoarele n-au decat sa le faca in US sau unde vor ei ca-s putine si pana invata ai nostri sa le asambleze fara sa faca prostii, se termina seria.

            • Ti-ai pus vreodata intrebarea ca Bell doreste el insusi sa externalzizeze la noi linia aia tocmai pentru a recupera din decalajul de vanzari la export, ca mai apoi sa puna presiune de Uncle Sam si pe Romania sa caute alti clienti prin estul Europei?

              E si asta o modalitate de gandire practica, nu doar ‘made in USA’ e aducatoare de bani. Mai ales ca piesele de acolo o sa vina in mare parte, muncesc si ei si noi, iar elicopterele ies mai ieftine la pret!

            • Mda ….. felicitarti ptr anulare?!
              Spaga? Curios dar n nimeni a zis de nici o spaga ATUNCI.

              Ma rog imarmarea e o prostie.
              MAi bine inchdem mustaraia „Dragi ivadatori fiti bineveniti! Cerei si vi se va da orice minus posibil;itatea de a castiga decoratii de razboi… „

              • gogu de la pascani

                Cum ziceam si alta data…tentativa aia pt. 96 de elicoptere nu avea nici un corespondent in realitate. Romania era aproape de incapacitate de plata la sfarsitul anilor 90, intreaga economie nu avea bani sa finanteze contractul ala darmite bugetul de atunci al armatei.
                Pe langa asta nr ala de 96 era mult peste nevoile Ro, era doar o cifra din pix provenita din tratatul pt forte conventionale in Europa, tratat care era gandit pe realitatile militare si tehnice ale anilor ’70-’80 si la care nu se raporteaza nimeni la modul serios in zilele noastre. Chiar si daca ar fi fost procurate, ar fi epuizat bugetul pt. aparare pt 10-15 ani, probabil n-ar fi ramas nici bani de munitie sau gaz cu atat mai mult pt alte categorii de arme. Era o copilarie pur si simplu.

          • Ai uitat statiile de radiolocatie (Lookheed Martin) si navele maritime.
            Marina olandeza are doua nave de patrulare OPV (Friesland si Groningen) facute la Damen Galati si nu i-au fortat americanii si nici noi ?.

        • Da, corect, cu mentiunea ca polonezii il vor construi la ei (probabil cu Sikorsky, desi si Bell e in carti), aia au cojones, i-au dat deja si nume, ungurii ies din discutie, iar cehii iau direct Y si Z de pe linia de productie din State. Mai raman bulgarii (de incredere maxima) si slovacii (nu se grabesc sa le schimbe). Poate croatii.
          Macedonenii n-au bani.

          • Polacii nu sunt chiar asa cum ii credem noi, la uzina care „fabrica” S 70, polonezii se plang pe forumuri ca fac doar un fel de tinichigerie, se ocupa cum ar veni de table si cam atat, restul componentelor au venit din State, in cazul primelor doua S 70 livrate de Sikorsky Turciei, iar mai apoi turcii vor prelua fabricarea.
            In privinta unui eventual export de V&V direct din Romania si eu sunt foarte sceptic, speranta mea vine din intretinerea unei eventuale flote straine. E scump sa duci elicopterul pana in Texas, Brasovul este mult mai aproape, iar in cazul intretinerii costul fortei de munca este semnificativ.
            Pe de alta parte costurile cu intretinerea, pe intreaga durata de viata a unui elicopter/avion, pot depasi foarte lejer pretul de achizitie.

            • Nu-i ridic deloc in slavi pe polonezi, insa daca ar fi sa pun cei 2 centi ai mei pe cine va intretine Y sau Z, i-as pune pe ei.
              Ca vor strange doar niste suruburi la „productie”, habar n-am, dar au avans fata de noi.
              http://www.economica.net/bell-helicopter-si-pgz-intentioneaza-sa-produca-elicopterul-utilitar-uh-1y_141303.html

              Si stiu cine se ocupa de afacere si nu-i vad pe baieti impunandu-si punctul de vedere fata de polonezi, cu atat mai putin fata de americani.

              • Nu-i vorba de ridicat in slavi, noi pe aici i-am dat mai mereu drept exemplu, citind insa si presa lor am ramas uimit; lucrurile nu merg chiar atat de bine peecum le vedeam eu de la Bucuresti.
                Ca sa asambleze Venomul trebuie mai intai sa-l cumpere, lucru greu de crezut, ei deja s-au dus pe S 70, iar la elicoptere de atac favoritul pare a fi Apacheul.
                Cu PGZul Bell a semnat un memorandum (la fel ca ala semnat cu IAR Ghimbav) ca daca Polonia va fi sa cumpere de la Bell aia sa se ocupe de contract, doar ca guvernul polonez n-a miscat nimic.
                Daca noi semnam achizitia de V&V atunci avem o sansa macar teoretica sa prindem, de exemplu, si intretinerea Venomurilor cehesti. Teoretica dar nu exclusa…

                • Nu e clar in ce directie se duc, unii vor sa modernizeze MI-24, care nu mai are capabilitatea de a lansa rachete AT.
                  Cert e ca au leverage mai mare decat noi, au si politicieni mai hotarati si daca vor opta pt Bell, probabil vor cere o oferta mai buna decat noi, care sa includa si intretinerea. O sa vedem, deocamdata si noi si ei vindem pielea ursului din padure.

      • @gogu de la pascani: „Cobra nu e tocmai un hot seller”

        Bell AH-1 Cobra – construite 1.116
        Bell AH-1 SuperCobra – construite 1.271

        Avand in vedere ca programul H-1 de modernizare a AH-1W si UH-1N din care au rezultat AH-1Z si UH-1Y a fost lansat in ’96 am putea specula ca Bell incerca cu noi o manevra ca cea descrisa in articol intre Leonardo/Augusta si turci cu A-129 si AH-249. Daca am fi semnat cu Bell nu stiu daca am fi fost prinsi si noi in programul de modernizare dar inclin sa cred ca nu (era platit de USMC). Ar fi interesant de facut o analiza speculativa a ce s-ar fi intamplat daca semnam atunci cu Bell (NATO, Elbit, Rafael, Airbus, etc).

        P.S. In loc de „commonality” cred ca ar merge sinonimul existent atat in engleza cat si in romana similitude/similitudine.

        • gogu de la pascani

          @bumble bee,

          nu mai faceti analize speculative. Vbesc la modul f. serios. Produc doar frustrare. Tot speculativ poti sa spui ca meteoritul ala de la rusi de-acum vreo cativa ani in loc sa treaca tangent putea lovi perpendicular si cu asta se termina toata comedia. Numai ca n-a fost asa, am scapat si tre’ sa ne gandim ce elicoptere luam.
          @ps, „similitudine” nu inlocuieste „commonality”.
          Exemplu:
          – Bucsele de Renault Megane sunt similare cu alea de Skoda Octavia dar nu le pot inlocui.
          – Bucsele de VW Golf au „commonality” cu alea de Skoda Octavia, le poti inlocui fara grija.

          • @gogu de la pascani
            Hei, multumesc pentru grija care mi-o porti sa nu cad in frustrare! Daca nu ai observat iti spun eu, buna parte din comentariile de pe forum sunt speculative, „what if” (punem aia pe aialalta, mergem pe acolo sau pe dincolo, samd) . Analiza speculativa face parte din natura umana. Mai tot timpul facem speculatii recte analizam atat ante, pentru a maximiza rezultatele, cat si post factum pentru a trage invatamintele. Chiar si „a ne gandi ce fel de elicoptere sa luam” implica o analiza speculativa in avans pentru a maximiza pe cat posibil efectele pentru noi: performante vs posibili agresori, utilitate pt. armata, gradul de integrare industriala locala, efectul politic extern, etc.

            Similitudine si commonality sunt substantive. In exemplu folosesti similar care este adjectiv si nu este sinonim cu similitudine (vezi DEX pt. lamuriri). Merriam Webster da similitude ca si sinonim la commonality. Daca esti de alta parere te rog sa le atragi atentia ca gresesc.
            O folosire corecta ar fi:
            Helicopterele AH-1Z si UH-1Y au din proiectare o similitudine mecanica de 80% fapt ce usureaza logistica si mentenanta. Similitudinea reperelor folosite in rotorul din coada le face interschimbabile.
            Parerea mea! ?

            • gogu de la pascani

              @ bumblebee,
              SIMILITÚDINE, similitudini, s. f. 1. Potrivire, asemănare, identitate (între două lucruri sau două acțiuni). 2. (Fiz.; Tehn.) Proprietate a două fenomene de a putea fi puse într-o corespondență parțială sau totală, astfel încât valorile mărimilor caracteristice unuia dintre fenomene să poată fi obținute, printr-un calcul relativ simplu, din valorile cunoscute ale mărimilor corespondente caracteristice celuilalt fenomen. 3. (Mat.) Asemănare. – Din fr. similitude, lat. similitudo, -inis.
              SIMILARITÁTE s. afinitate, analogie, apropiere, asemănare, concordanță, corespondență, înrudire, potriveală, potrivire, similitudine, (înv. și reg.) semuiálă, (reg.) semeníș, (înv.) potróz, semănáre, semănătúră, semuíre.
              Dupa cum observi ambele definitii sunt in primul rand ambigue si in mare parte suprapuse. Cand esti intr-un domeniu tehnic nu poti sa spui despre doua piese ca-s identice sau asemanatoare. Ori sunt doar asemanatoare ori sunt identice.
              Websterul e facut si el de filologi, nu de ingineri.
              Tocmai de aceea in documentatia tehnica aeronautica se foloseste Simplified English ASD-STE100 care e un limbaj controlat, cu definitii clare, samd.

              Un exemplu de accident provenit din confuzii de felul asta:
              https://en.wikipedia.org/wiki/Tuninter_Flight_1153
              ATR-72 si 42 aveau litrometre care aratau exterior identic dar nu aveau „commonality”. Urmarea e ca s-a montat unul de 42 pe un 72, a ramas ala fara gaz deasupra Mediteranei si au murit 16 oameni. Azi e caz de manual de proiectare cu deficiente.

              Analiza speculativa e o chestie daca stii cand sa pui frana. Ceea ce nu e cazul aici pe forum.

  4. Bravo lor ! Imi placea cum arata 129 -le dar la ce cautatura I-or gasit si lui 249 sigur voi fi fan Augusta in continuare la capitolul design . Sper ca si dotarile si functionalitatea sa fie la nivel ,nu de altceva dar parca si designeul Tigre-ului mi se pare ca ar cere neste redesenari si reproiectari …

  5. Așa cum au făcut englezii cu BAC 1-11. Ne-au vândut nouă avionul și licența pentru motoare. Noi am zis sărumâna! Iar mai apoi nu numai că le-au înlocuit cu unele mai performante, ci le-au și interzis pe aeroporturile din Vest, blocând orice posibilitate de export a noastră.

    Tovarășu credea că noi vom proceda precum japonezii, vom învăța și vom asimila tehnologia primită pe bază de licențe și mai apoi vom veni noi cu noi generații dezvoltate de noi.

  6. Apropo de tehnologie si Suedia s-a hotarat sa cumpere Patriot de vreun miliard de dolari in detrimentul SAMP/T ( probabil 2 baterii). Astia au comparat sistemele si cum se doreste ca Patriotul sa intre in dotare intre 2020 si 2025 cel mai traziu, probabil ca se va achizitiona sistemul tot cu radarul ala „prost” de-l cumparam si noi…
    Pana acum suedezii operau Hawk.

    • Ce o fi in capul lor? La banii astia nu cred ca primesc trei baterii ca sa aiba acoperire 360 de grade :)))))) niste amatori

      Acum serios, cred ca fac pasi mari spre NATO. Ceea ce este foarte bine si pentru ei si pentru NATO.
      Personal ii admir mult de tot, SAAB are niste produse excelente si este o realizare incredibila ca tin pasul cu jucatori mult mai mari (americani, rusi, chinezi, francezi…)

  7. Cercetare-dezvoltare și inovare serioasa fara un învățământ tehnic aplicat nu prea poți face.
    In Rola e cam greu sa mai faci așa ceva, cred că doar companiile străine în colaborare cu universitatile tehnice mai pot face asta pentru a fi salvata bruma de cultura industriala pe care o mai avem altfel alternativa ar fi să aplicăm sfaturile televiziunilor și să devenim o tara de fabricanți de gemuri si dulceturi din rețetele străbunicilor că de tancuri, vapoare și tractoare se ocupă alții …nu mai vorbim de chestii din alea care zboara?

    • @Serghey
      Daca firmele civile au dificultati in a gasi muncitori calificati sa lucreze pe strung, freza, CNC, etc si trebuie sa vina nemtii ca sa ne faca scoli profesionale despre ce vorbim? R&D chiar daca gasesti cu cine cu ce bani (de vazut cam care sunt bugetele alocate cercetarii in Ro cand banii merg pe pomeni si la „clienti”)?

  8. România voiam să zic?

  9. Înțeleg ce spui dar alternativa care-i?…..omenirea, națiunile in genere au trecut prin dificultăți majore deci soluția e punct cu prosteala și s-o luam de la capăt, trebuie sa ne reinventam.

    Daca nu incepem cu educația, sănătatea și justiția nu avem nici o șansă!

    • @Serghey
      Exact! Sunt niste lucruri care ar trebui sa intre in strategia nationala de dezvoltare pe urmatorii 20, 50 sau 100 de ani. La noi strategia asta este mirifica, extraordinara, nemaipomenita dar lipseste cu desavarsire si este inlocuita cu stratageme de ciordit viteza: cum sa-mi iau mertan in 6 luni, cum sa-mi iau pantofi si posete la pret de apartament de sa moara dusmancele, cum sa-mi trag vila in Maldive intr-un mandat, s.a.m.d. La comunisti existau planuri pe 5, 10, 20 de ani pe care dupa ’89 le-am inlocuit cu … nada, nimic.

  10. @Serghey: copilul/copiii tai sunt la scoala? sunt din aia care se mai tin de carte si nu se duc la scoala pentru socializare si ca sa aiba de unde se intoarce acasa, manifesta fair-play in sustinerea diverselor examene (adica nu copiaza), pasionati de domeniul tehnic si care au si sansa unor profesori care-si cunosc domeniul si sunt si exigenti? acestea sunt minimele conditii pentru a avea cu cine sa faci cercetare-dezvoltare. pe panga cu cine, mai trebuie cu ce. si cine da banii pentru a-i plati pe cei din categoria cu cine si a achizitiona logistica necesare, adica a cu ce. la noi banii vin de la majoritarii incapabili care au insfacat puterea la ultimile alegeri. parca tara este blestemata, delasarea, blazarea si prostia si-au facut salas permanent in mintea si sufletul romanilor.

  11. Iar că vorbeai de firmele din Ro, din păcate multe dintre ele nu sunt un exemplu de bune practici iar oamenii pleacă unde le e mai bine nu mai vorbim de zicala ,,noi ne facem că muncim ei se fac că ne platesc”.

    Aici e o problema de securitate națională după părerea mea când e vorba de plecarea a aprox 4milioane de români în afara granițelor cu șanse minime de reîntoarcere!

  12. Tre’ sa alegem conducători realiști și care au in cap un plan de dezvoltare pe termen lung nu demagogi…dar din păcate multi dintre noi nu se mai gândesc la viitor și merg pe sistemul ,,cei in mana nu-i minciuna” , mă refer aici la pensiile alea nesustenabile si la restul avantajelor care favorizează anumite caste privilegiate, in felul asta inconștient ei pot sacrifica viitorul nepoților!…poate mă înșel, sper.

  13. Seara buna
    Vinzarea catre turci a elicopterului a fost din start cu modificare cunoscuta a aparatului in baza cererii clientului. Care modificari au fost facute in Turcia dar macaronarii au contribuit si ei cu ” materie cenusie”.
    Deoarece in Turcia au gasit finantarea pentru cercetare-dezvoltare care lipseste in Italia ( in foarte multe sectoare civile dau militare).
    Actualmente Leonardo ( asa se cheama acum firma ) ar dori sa obtina de la statul italian un contract pentru modificarea Mangusta italiene pornind de la modelul turc. Doar ca statul italian are groase probleme de buget cu efecte in multe programe chiar militare.
    PS
    Macaronarii stiu sa faca elicoptere atit civile cit si militare. 🙂

  14. Andrei Cristinel Negru

    Italia e doar o România mai mare . Au pe partea de cercetare aceleași problema ca si noi .
    Am văzut ca se discuta mai sus de școlile profesionale . Ei bine legea permite primăriilor sa le deschidă si sa primească finanțare pt ele . Dar deschiderea lor înseamnă închiderea robinetului cu bani de la facultățile private .

  15. Și ce-i rău în oprirea finanțării facultăților private ?…avem mai multa nevoie de școli profesionale și licee tehnice decât fabricile de diplome, cine vrea să facă o facultate buna sa meargă la stat sau la cele private cu adevărat performante!

    Daca-s private deci un business atunci sa funcționeze că atare.

    Noi nu mai avem strungari, operatori mașini unelte și sudori nu consultanți de nu’sce fel.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *