Parteneriat MBDA – SAFRAN pentru dezvoltarea sistemului MMP pentru Forțele Terestre Australiene în cadrul programului LAND 400

MBDA și Safran Electronics & Defense anunță încheierea unui parteneriat strategic global, care răspunde pe deplin cerințelor ce derivă din Declarația de politică a industriei de apărare a Australiei cu privire la dezvoltarea capacității industriale și strategice suverane australiene.

Acest acord va beneficia de experiența Safran Electronics & Defense Australasia, o filială Safran Electronics & Defense, care funcționează de peste douăzeci de ani în Australia în domeniul echipamentelor optoelectronice și de navigație.

MMP – Missile Moyenne Portée – este singurul sistem multifuncțional de rachete ghidate de generația 5-a, selecționat pentru a intra în dotarea unui membru important al NATO. MMP a fost dezvoltat de MBDA pentru a fi utilizat independent sau integrat pe vehicule blindate de luptă.

MMP a fost comandat de Franța pentru vehiculele sale de infanterie și de recunoaștere (prin programul Scorpion). Acesta va fi montat pe noile vehicule de luptă Jaguar ale forţelor terestre franceze, împreună cu sistemele avansate de observare PASEO ale Safran Electronics & Defense. Selecția sistemului MMP a fost finalizată în iulie 2017, iar livrările au început recent.

Sistemul de observare PASEO, cu capabilități avansate și deja integrat pentru a declanșa racheta MMP, a fost comandat de Franța și instalat pe vehiculele de recunoaștere Jaguar de la Scorpion.

SAFRAN Electronics & Defense este un partener strategic al MBDA în cadrul a numeroase programe, inclusiv sistemul de rachete MMP, la care contribuie cu cu elemente critice de optoelectronică, și anume: posturile de luptă independente, senzorii, comenzile și detectorii de rachete.

MBDA

RoMilitary

MMP – Missile Moyenne Portée – este cea mai noua racheta anti-tanc existenta astazi in lume, fiind destinata sa inlocuiasca ”batrana” si celebra Milan. Conform graficului initial, anul acesta MMP ar trebui sa intre in dotarea armatei franceze.

Despre MMP am scris si noi atunci cand s-a demarat programul, prin decembrie 2013, si uite ca lucrurile au mers bine iar astazi MBDAul ”simte” gustul primului export.

PS In acest moment Romania are cam 2000 de rachete AT Spike – LR si ER – plus ca a mai cumparat Spike LR de inca 130 de milioane de euro (aici putem estima numarul de rachete comandate impartind banii la suma de 120 de mii de euro per racheta si ajungem la cifra de aproximativ 1000 de rachete AT LR).

Ajungem astfel la 3000 de rachete AT Spike cu totul, din care 950 ER – raza 8 km montate pe Socaturi. Francezii au comandat cam 2500 de MMP si luand in consideratie cele doua achizitii, oare nu era de gandit sa fabricam in tara alea 3000 de rachete AT? Ca doar n-am cumparat 1-200 ci 3000?!

O alta intrebare – pe care am mai ridicat-o pe site de multe ori – este data de lipsa unei rachete AT usoare, cu raza in jur de un kilometru si care sa poata fi transportata si folosita fara trepied? Oare din astea trei mii de rachete nu puteam sa cumparam si cateva sute de unitati usoare si cu raza scurta? Spike LR care – spune MApN – va fi folosita si de infanterie cantareste peste 45 de kg cu tot cu sistemul de ochire, ori o Spike SR are doar 10 kg, o Javelin 23 kg etc…

GeorgeGMT

59 de comentarii:

  1. Parerea mea ca armele AT usoare sunt vitale. Nu cateva sute ci cateva mii ar fi trebuit cumparate. Mi-as fi dorit inlocuirea AG 7 cu ce mentionai mai sus. Indiferent dacacs-ar numi Spike SR sau Javelin. Portabile de catre infanterist inseamna mobilitate buna, dotarea cu macar 1 buc. la un pluton. Cred ca ar trebui sa fie la fel de prioritare ca si elicopterele de atac. Sunt mult mai ieftine si mult mai usor de ascuns….

  2. Parca n-as inlocui AG 7. Foarte utila si usor de folosit, mult mai ieftina per lovitura decat o racheta AT. AGul bate infanteria, utila in lupta urbana, cu incarcatura termobarica face ravagii, buna si impotriva vehiculelor blindate altele decat tancurile.
    Insa nu avem o racheta AT cu adevarat portabila. La 45kg Spike LR este destul de dificil de transportat fara un vehicul 4×4.
    Pe cand o racheta la maxium 20 de kg ar fi foarte utila VM, FOS, BIM, parasutisti si cam pt toata lumea.

  3. Daca stau sa ma gandesc mai bine retrag ce am spus despre retragerea AG 7. Ai dreptate.
    Acum, daca va mai amintiti, dupa ce a trecut socul in legatura cu Crimeea si Donbas, la o analiza mai atenta s-a constat ca unul dintre motivele pentru care Ucraina a reactionat asa greoi a fost faptul ca fortele lor M.I. nu au fost pregatite, nu au fost dotate, nu au reactionat corespunzator. Fapt pentru care s-a hotarat si la noi redistribuirea catre efectivele de jandarmi (care la urma urmelor sunt militari profesionisti) de AG 7 (au fost retrase), MTR-uri, PSL-uri, PM-uri, marea majoritate a subunitatilor la nivel pluton, grupa nemaiavand in dotare decat Carpati si p.m. Plus cursuri de pregatire a acestora pentru utilizarea unor astfel de arme si de lupta anti omuleti verzi etc. Fiindca in caz de ceva ei ar trebui sa intervina primii in special in orasele unde nu exista unitati mapn, jandarmii fiind mai bine dispersati in tara. S-a constat ca in Ucraina, o astfel de masura ar fi dus cel putin pana la incetinirea agresiunii rusesti si poate si Crimeea ar fi fost salvata.
    Ce masuri s-au luat la noi ca acest proiect sa fie pus pe picioare? Nici una. Totul a ramas la fel ca inainte…
    Ca fapt divers nu cred ca exista orasel mai de Doamne ajuta in Romania in care sa nu fie macar o grupa de jandarmi… sau chiar un pluton. Ori intr-un scenariu asemanator cu Ucraina, faptul ca ai pe loc, aproape oriunde cativa oameni bine pregatiti si dotati, gata sa intervina la asa ceva face enorm de mult.

    • Corect, jandarmii ar trebui echipati si pregatiti chiar mai bine: TABuri 4×4, masini blindate, pregatire pt folosirea de rachete AT etc.

      • Mai degraba la jandarmi ar trebui si MRAP-uri de genul celor din Afganistan, nu la MApN…

        • pt. ce sa faca jandarmii ? sa atace oamenii de pe strazi ?

          iordache impreuna cu aia de la mai la care omu mai mik e mai capabil (stie ea de ce) s-au gandit ca ar trebui interzise fluieraturile si demonstratiile

          iar gavriela stirista capitalei o tot dadea luni dimineata cu nelegalitatea demonstratiilor – cum ar venii pe limba mea, politicanu ti-o trage prin toate pozitiile si noi trebuie sa batem din palme, cum ziceau comunishtii de ieri si de azi : stalin si poporu rus fericire ne-a adus
          arma jandarmi trebuie desfintata, piedere de timp si bani,
          si reinfintate in schimb forte militare serioase la vanatori de munte, graniceri, parasutisti si marina
          tancuri noi nu vor veni decat dupa ce se termina razboiu asa ca pe tanchisti i-am scos – oricum cu regulile noi de inaltime la militie nu mai ramane nici unu la armata,

      • Pe vremuri Trupele de Securitatea au avut o companie pe TAB-71. Francezii au la jandarmerie VBC-90, deci tun de 90 mm, iar rusii au si artilerie cal 122 mm, dar e cam exagerat.
        Nu prea ai ce face nici cu MRAP-uri, nu suntem in Turcia, Harcov nu e Kurdistan.

      • Pai daca vom fabrica cu francezii Mistral la Electromagnetica Ploiesti nu se poate fabrica si MMP asta?
        Bine asta in cazul ca vor voi augusti nostri guvernanti pt ca fabricarea de armament sunb licenta nu le mai umple asa de mult conturile de comisioane precum importul direct de armament prin firmele baietilor destepti din sistem.
        Pt Armata romana nu AGR-7 trebuie inlocuit ci AGR-9 cu un AGR de peste 90 mm calibrul, personal vazandu-i candidati pe MATADOR-90mm, Alcotan-100mm si APILAS-112mm.
        Acum daca se vrea se poate concepe si fabrica in Romania cu tehnologie west moderna un AGR ushor de 73mm si unul de 107mm. Numai bunul Dumnezeu shtie ce se va intampla cu Romania/ poporul si armata sa!!!!

    • gogu de la pascani

      Abia astea ar da mare randament sa fie fabricate in Romania, nu elicoptere de atac, MBT-uri si alte chestii de genu’.
      Armament individual sau pt. grupa/pluton top quality. E stupid sa incerci sa faci 40-50 de elicoptere de atac in Ro (sperand dupa aia la nush ce comenzi suplimentare – hai sa fim seriosi) cand ai putea sa cumperi licente pt. atat de necesarele sute/mii de ATGM, MANPADS, tunuri fara recul, samd
      Dar cand hormonu’ bate neuronu’…Da stiu, arata mai sic sa tai panglica la hala unde se monteaza elicoptere…clima bizonica, ce sa mai…

      • Nu-i stupid sa asamblezi/fabrici local 45 de elicoptere macar si pt ca in acest fel ai in tara intretinerea si eventualele modernizari viitoare.
        Intretinerea poate costa mai mult, pe perioada de exploatare, decat achizitia in sine.
        De transportoare nici nu nu mai vorbesc, stupid ar fi sa le importi la cheie.

        • gogu de la pascani

          @George GMT: ideea asta ca vom face intai fabrica si dupa aia o sa avem nu stiu ce comenzi ipotetice sau o sa compensam cu intretinerea se bazeaza pe foarte multe presupuneri. Ro are o istorie pestrita cu licentele in aeronautica, a avut cateva exemple de succes (SA-316, SA-330) dar si cateva rateuri (BAC 1-11, partial motorul Viper, partial BN-2). De Yak-52 sau TAB-uri nu ma leg pt ca alea au fost mai ciudate, contracte CAER, au fost mai degraba incredintarea productiei decat licente prorpiu-zise, samd. Nu ai cum sa ai „break-even” pe 45 elicoptere produse. Gandeste-te ca pe primele 10 fabricate o sa fie in „training”. Apoi nici cu salariile „mici” ale romanilor nu e asa de simplu o gramada de sefuleti, sefuti, menegeri si menegerasi o sa fie americani din simplul motiv ca aia cunosc procesele implicate in productie, n-ai sa poti sa-i inveti pe romani in SUA in 6-12 de training tot ce inseamna sa produci elicoptere. Deci va trebui sa aduci expati aici pe care Bell ii plateste mai mult decat daca-i tine acasa. Apoi, top managementul ramane oricum in SUA. La fel si actionarii Bell. Da, stiu, domnu’ Tudose va fi suparat. Aia or sa ia majoritatea cascavalului.
          Dupa aia, orice piesa si piesulita adusa din SUA va fi supusa la tot ce inseamna formalitati birocratice, vamale, de securitate, adusa cu avionul la Otopeni si pe urma carata la Brasov sau pe unde se gandesc sa faca fabrica. O gramada de utilaje aduse in Ro doar pt. 45 bucati. Dupa care vor fi luate inapoi sau casate. Oricum vor fi platite. De noi. Peste tot costuri, costuri, costuri. In final vom avea 45 de elicoptere minunate care vor costa probabil dublu decat alea facute in SUA. Prin urmare nu se vor vinde cine stie ce si fabrica se va inchide ca si aia de la Jucu sau atatea altele.
          Prin contrast, daca in compensatie cu elicopterele iei o licenta de Stinger sau Javelin (sa spunem) in primul rand produsul e mult mai simplu tehnologic, dpdv al diversitatii reperelor, samd. Da, o sa-ti vina niste baieti si fete sa te invete cum e cu productia, cu manageriatul firmei dar in 1-2 ani ai sa poti asimila totul aici. Racheta va putea fi facuta aproape 100% cu materiale si contractori locali (nu vei avea nevoie de autoclave uriase sau prese hidraulice sau CNC-uri gigant pt sectiuni de fuselaj de exemplu). Dupa care te mai intalnesti cu baietii de la Raytheon sau LM (ca oricum ai F-16) pe la seminarii, mai povestesti tu ce probleme sau ce optimizari ai in productie, mai povestesc ei, mai faci un update la ultima versiune de racheta si treaba merge profitabil. Adica sustenabil. Adica ai sa fabrici acele rachete (sau urmasele lor) si peste 10-15-20 de ani. Nu sa fii cocos 3 ani cat faci elicopterele si dupa aia inchizi linia si incep iar tanguielile „aoleu, ce-am fost si ce-am ajuns, construiam odata elicoptere de atac, samd”.

          • Nu ma bazez pe nici o presupunere, o linie/fabrica de asamblare finala pt Viper si Venom ne va aduce intretinerea aparatelor noastre in propria curte, plus eventuale modernizari in viitor. Eu presupun doar ca daca am avea fabrica aici am putea eventual sa prindem si intretinerea aeronavelor altor cleinti.
            Toate licentele de le insiri acolo ne-au adus, pe langa productie si transfer de tehnologie, intretinerea respectivei tehnici de lupta in tara, iar asta nu-i deloc putin lucru.

            In privinta costurilor, ele se numesc in economie investitii si fara astfel de cheltuieli ramai bananier toata viata. Aproape nimeni in lume nu mai produce un sistem complex de arme de la A la Z, important este sa incepi de undeva, si apoi vezi ce poti face. Poate in timp mai dezvolti si tu o capabilitate, mai vine vreun furnizor de componente langa uzina, mai produci o roata, un motor electric, ceva acolo. Oricat esti de ramas in urma de undeva trebui sa incepi, in Ro sunt multe companii care produc subansamble si subsisteme pentru industria aviatia.
            Repet: intretinerea costa de multe ori mai mult decat achizitia armei in sine, iar procesul de mentenanta chiar poate fi inegrat in Ro,mania, chiar daca sa spunem nu 100%, dar 70-80% se poate fara probleme si am fi total retarzi sa n-o facem.

            Adica cumperi niste aeronave incredibil de complexe, aeronave pe care le vei folosi 20-30 de ani de acum incolo si care au nevoie de un proces de intretinere in uzina incredibil de complex si scump (basca ceva modernizari de-a lungul vremurilor), cand ai ajuns cu orele de zbor la limita le sui pe vapor si le trimiti in Texas, in schimb vrei sa iei o licenta pt o racheta AT sau AA, licenta pe care oricum o s-o platesti, ca si utilajele necesare si s-o integrezi la noi. Racheta practic nu prea are nevoie de intretinere fiind canistrata, o data la 10-15 ani o verifici cu lap-topul.
            Pai in ce grad crezi tu ca-ti permit americanii sa integrezi asa ceva?! Ma refer la capete de ghidaj, motoare etc?
            Ok sunt de acord cu licenta pt o racheta AT sau AA dar nu la schimb cu miliardele de dolari pe care i-am pierde daca am fi nevoiti sa trimtem elicopterele in Texas la fiecare 1500 ore de zbor (cifra este total aleatorie).

            • Si cu forta de munca ce faci? Ca nu prea o ai….aici e problema. Sa faci training astora care acum sunt in liceu ca sa ii faci mecanici decenti (pt ca nu ai incredere in sistemul roman de invatamant) dureaza cel putin 5 ani. Timp in care trebuie sustinuta uzina pe ceva. E foarte scump sa faci asta.

              • Cinci ani sa faci un mecanic? In cinci il faci pilot de supersonic…

                • gogu de la pascani

                  Nici pe departe nu trebuie 5 ani sa faci un mecanic, doar vreo 3. Dar nu-i iei pe toti de la 0, mai poti prelua din ind. auto, samd. Problema nu e neaparat in forta de munca pt ca in industria contemporana, condusa de multinationale, una din marile shpiluri e cum sa desfaci o operatiune complexa intr-un proces tipizat, standardizat, cu cat mai putine variabile, samd. M-as hazarda sa spun ca daca vbim de muncitorii propriu zisi, aia de-acum 30-40 de ani erau artisti fata de ce se face acum. Acum aproape toata smecheria se hotaraste in birourile de proiectare, treaba e „design for manufacture” care a ajuns o filosofie in sine. Piesele sunt fabricate la cota cu tolerante mult mai bune ca in trecut, sunt validate geometric in programe 3D, se tine cont din proiectare sa nu stea ala aplecat prea mult, sa nu-si suceasca mana la montaj, etc. Clic, clac, clic, strangi un surub, gata. E mai rentabil sa platesti bine ingineri care sa-si ia timpul sa proiecteze un produs astfel incat sa poata fi fabricat de niste indivizi putin mai destepti ca niste roboti (pe care-i platesti mediocru in China sau India sau alti „emergenti”) decat sa faci un proiect care sa poata fi transformat in realitate doar de artistii englezi sau nemti ai strungului si frezei care dau la pila din tata’n fiu de pe vremea lui Mihai Viteazul.
                  D’aia tot incerc eu sa explic ca fie si in situatia in care faci sub licenta in RO in elicopter de generatie recenta, mare sfaraiala nu invata aia pt ca nu inteleg procesele.

                  • D-aia avem lipsa acuta de muncitori necalificati….de simpla ce le este munca, nu mai sunt platiti bine. Deci Spania, Italia… si? Aveti vreo solutie?
                    Si cu faptul ca nu se mai fac copii ce faceti?

            • gogu de la pascani

              Pen’ca e saturday night si n-am viata sociala ma hazardez mai departe cu discutia:
              – intretinerea pt alti clienti, de acord dar in Europa singurii cu Venom si Cobra am fi noi si cehii. Turcii utilizeaza Cobrele de suficient timp incat sa aibe propriile capacitati. Cu totul, probabil ca fabrica aia ar avea de lucrul pt 100-100 si ceva de aeronave. Ar soma la greu pt ca grosul intretinerii se face in unitati. La fabrica faci cel mult un MLU sau reparatie capitala care se face cam la 10-15 ani. Adica fabrica aia ar trage matza de coada exact cum o face Avioane acum odata ce se termina seria comandata.
              – ce descrii acolo ca investitii sunt de fapt cheltuieli. Ca sa devina investitii trebuie sa existe un plan clar ca acele cheltuieli sa aduca profit. Care nu exista. O serie de pana in 100 aeronave nu are cum sa fie profitabila nici macar pt aeronave supercomplexe dar pt cele mai mici. Ca idee generala, cu avioanele de pasageri de 100+ pasageri incepi sa iesi pe plus de pe la 2-300 de unitati vandute. In Romania infuzia de tehnologie a fost si este redusa, practic nu prea ai exemple de succes in sensul asta. Chiar si pe vremea lui Ceausescu unitatile pt ind. militara si aeronautica lucrau cam „in siloz” fata de restul industriei. As fi super fericit sa am la masina cauciucuri mai bune care folosesc tehnologie dezvoltata intr-un program militar romanesc dar va dati seama ca zambiti cand cititi asta, nu-i asa. Ca mic exemplu am acasa un cutit pe care mi l-a facut cadou un nene maistru de pe la Plopeni acum vreo 15 ani. Super-meserias inoxul respectiv, nu cred ca in 15 ani am ascutit cutitul ala de mai mult de 2 ori!!! Cred ca pot sa spun fara sa mint ca e peste cutitele alea smechere „japoneze” de 1000 si nush cati lei trusa. Si cu toate ca stau cu tehnologia aia in brate n-au fost in stare sa faca bani din ea sau sa o migreze spre civilie. Cam atat despre investitia in economia romaneasca. Economia romaneasca pur si simplu n-a stiut si nu stie sa valorifice asemenea influxuri tehnologice. Pentru ca la noi totu’ e secret de staaat…shhhh….
              Cu procesul de mentenanta nu e dracu’ chiar asa de negru, aparatele americane sunt gandite sa fie intretinute si reparate la greu in conditii de campanie pt ca ei lupta in general departe de casa. Au procese logistice puse la punct perfect pt toate tipurile de mentenanta si intretinere „la botu’ calului” inclusiv pt „battle damage”. Tot alea americane au in ele ore de zbor in cifre nesimtine. Probabil ar avea nevoie sa fie duse in Texas la multisor peste 1500 ore. Care 1500 ore inseamna probabil 8-10 ani de exploatare. In timpul ala ajung oricum prin SUA macar si pt exercitii.
              „Pai in ce grad crezi tu ca-ti permit americanii sa integrezi asa ceva?! Ma refer la capete de ghidaj, motoare etc?”Capete de ghidaj in nici un caz. La fel cum n-o sa dea nici componentele sensibile pt Cobre. Cat despre motoare, carcase, montaj samd…ei au o vorba „no buck, no Buck Rogers”.

          • Felicitari pentru analiza! Cu toate ca site-ul este supravegheat, nimeni nu va trage vreo concluzie sanatoasa. Si eu sunt de parere ca rachetele si dronele sunt o mai buna investitie. Numai ca in luarea deciziilor sunt implicati neavenitii, bagatorii in seama, datatorii cu parerea (noi suntem la fel, nu-i asa?), filologi aflati la economie, economisti aflati la sanatate, sociologi aflati la industria de aparare, etc…. Mai sunt si altii dar iau o pauza.

  4. Cu siguranta am avea nevoie de un ATGM usor, un anti personel rifle si un general porpose machinegun la nivel de pluton iar la nivel de grupa o CG4 sau Panzerfaust 3 si o mitraliera usoara gen LSAT.
    As mai plusa la nivel de companie pentru speciali cu un MANPADS (aici prefer Chiron sau Starstreak), radare de genul BOR-A550 si un mini UAV pentru a sti directia inamicului din timp si a avea timp sa-l contracarezi creandu-ti cele mai bune conditii.
    Pentru mobilitate, alt element care mi-a atras atentia sunt ATVurile celor de la Humdiga care in cateva secunde se pot transforma in jet-skyuri, ar fi foarte bune in special la baietii din delta.
    Iar cum la usa cel mai probabil musafir ar fi Mos Gerila n-ar strica un numar semnificativ de snowmobile, stim si noi ca se blocheaza drumurile iarna in provincie iar daca e iarna grea poate fi blocata o regiune intreaga, iar pentru logistica italienii au de ceva ani Alpina Sherpa pe piata.

  5. Spike pentru infanterie nu cred sa aibe 45 kg. Poate cu tot cu trepied, sistemele de ochire, baterie, etc. Si in acest caz se transporta de 2 militari.

  6. Mi-e teama ca cele 950 de Extended Range nu vor putea fi lansate de SOCAT-uri impotriva unor coloane blindate. Pur si simplu nu se pot apropia destul.
    In razboiul din 1973 tocmai infanteristii egipteni au distrus cu AT-3 peste 400 de tancuri. Dar eu ca si comnadant al unei unitati blindata mi-ar cam tremura fundul sa stiu ca se apropie de mine o subunitate de infanterie dispersata cu Spike in dotare.
    Arata bine NLAW si SMAW pentru viitor, precum si SPIKE SR.
    https://www.youtube.com/watch?v=oskxuQPNmnk
    https://www.youtube.com/watch?v=lIVtB-8fQ7E

  7. Mi-e teama ca cele 950 de Extended Range nu vor putea fi lansate de SOCAT-uri impotriva unor coloane blindate. Pur si simplu nu se pot apropia destul.
    In razboiul din 1973 tocmai infanteristii egipteni au distrus cu AT-3 peste 400 de tancuri. Dar eu ca si comnadant al unei unitati blindata mi-ar cam tremura fundul sa stiu ca se apropie de mine o subunitate de infanterie dispersata cu Spike in dotare.
    Arata bine NLAW si SMAW pentru viitor, precum si SPIKE SR.
    https://www.youtube.com/watch?v=oskxuQPNmnk
    https://www.youtube.com/watch?v=lIVtB-8fQ7E

    • Si mie mi-ar tremura …sau nu
      Ptr ca daca trec de pozitiile intarite ce se pot organiza in anumite zone , o ipotetica grupare inamica nu vine sa iti vaneze tie vanatorii de tancuri ascunsi prin vagauni si inima muntilor
      Ci vine sa ocupe centrul administrativ etc ..si trecand dunarea pana la bucuresti e camp drept
      Si o grupare de blindate pe senile merge rapid si pe camp , trage din miscare la distante de aprox10 km( tr 85 indirect trage pe la 11 parca), cu tot spectrul de arme neghidate de la akm la tunul de pe tanc
      Absolut toata gama de arme ar face terci orice mijloc de deplasare al „infanteriei antitanc” , fara a mentiona ca un tanc, mli trece peste o toyota sau vehicul 4ori4 ca peste o conserva , plus ca se deplaseaza mai rapid in campul tactic ( un 4*4 gaseste un sant de irigatie si nu trece , un mli il trece)
      Deci infanteria lipsita de mijloace de a „fugi” de refugii prezente in medii urbane ar fi ..la mila aluia sau morti dupa primul tir
      Asa ca ajungi la hulitele elicoptere ..si o sa practici , inventezi metode de a le folosi eficient …ptr ca elicopterul depaseste in viteza de manevra , posibilitati de a executa manevra orice vehicul terestru
      Asa ca daca nu il egalezi in nr , putere de foc folosesti mijloace alternative ,eficiente ..nu plantezi iepurasi de camp peste tot sa faca ala practici de tir
      Aaa…cand unul are initiativa , deci nu stiu scopul si strategia sa nu pot sti unde planta iepurasii
      Asta tine si de „ideologia” asta in strategie, tactica …cum ii spune apararea asta proactiva ..sa nu urmaresti coada soricelului ptr a ii afla intentiile ci sa cunosti mobilizarea permanenta si a avea mediile si determinarea de a il ataca in punctele nevralgice
      Eu zic ca se merge corect , ar fi util sa ai ceva short range antiblindate ???..da , e primordial??? Vazand ce si cum nu …sunt mai utile alea pe elicoptere , mli

  8. Producerea in tara a unui ATGM este obligatorie, nu se poate o armata moderna care sa nu foloseasca capacitatile mutirol ale ATGM-ului. Drone de atac (terestre. aeriene sau maritine), vehicule, FOS, AT, marina sau terestrii toti il folosesc datorita versabilitatii sale fiind “artilerie ghidata”.

    Astazi AGTM-ul deschide calea, de la buncare/pozitii intarite pana la tancuri (unele se lauda chiar ca ar putea sa doboare elicoptere). Nu il mai folosesti doar pt. tancuri, ci acolo unde ai nevoie de lovituri precise.

    Avand in vedere si decizia Rusiei de a upgrada multe mii de tancuri si IVF-uri este clar ca avem nevoie sa producem un ATGM mai usurel si ieftin care sa poate fi folosit “in masa” de soldati. Asa cum face Polonia.

    @Nevers can are dreptate. In Ucraina FOS ruse au folosit si civili (civili, agitatori dar si “civili”. Oare unde am mai vazut noi acest amestec 🙂 ) pe post de “scuturi” (asalt direct asupra unor posturi de politie ori unitati ale armatei, blocarea unor drumuri astfel incat armata ucrainiana sa nu poata trimite intariri, etc) de aceea jandarmii trebuie sa se antrenze si cu (anti)FOS. Cele doua forte trebuie sa opereze impreuna si de aceea:
    -le trebuie vehicule blindate. AM 7.0 M pt. asa ceva este construit, care sa il poata proteja daca situatia excaladeaza ori sa poata ajunge la destinatie.
    http://www.uamoreni.ro/fise/AM7RO.pdf
    AM 7.0 M, trebuie sa fie dotare prioritara la jandarmerie si la fortele antitero. Intr-un stat cat de cat normal poate chiar si cu SAUR2 fiind o capabilitate tinuta pe alt buget decat al armatei (ceva MRAP si derivate);
    -antrenament cu (anti)FOS si alte forte antitero, in special pe partea de suport.

    Dupa ce AA-ul va fi rezolvat vulnerabilitatile critice ale Romaniei sunt neprodecerea in tara de munitii (se va rezolva cand faricile de pulberi vor incepe sa produca), ATGM si drone.

  9. vedeti ca v-au auzit astia si au inceput deja antrnamentele jandarmilor prin capitala ,slalom cu autocarul peste cetateni.
    mai era unu’ aseara la tv fiilmat la demonstaratii in bucuresti,obezitate morbida in grad avansat si moaca de interlop aka clan tiganesc…oficial jandarm.

  10. Pai pentru ATGM light sa imprumutam de la vecinii sârbi licenta de la Bumbar, ca pare ok si e si copiat dupa tehnologie MBDA, daca nu ne descurcam altfel. Pacat ca nu sunt prea multe fabricate.

    • gogu de la pascani

      @is28..mda, pe principiul ca „copia temeinica a unei copii temeinic copiate e original”. „Se pare” si „am auzit ca” au omorat tara asta. Cum se exprima politicienii „se pare ca dansii”, „din ce mi s-a spus”, tot timpul isi iau disclaimer.
      Bumbarul ala n-a performat pe nicaieri.
      Ro ar avea nevoie de licenta pt Javelin sau daca erau asa bazati la copiat copiau Konkurs-ul rusesc, un ATGM redutabil dealtfel. Si la fel ca multe alte chestii rusesti, conceptual corect dar cam grosolan executat si pretabil la „further improvement”.
      Daca erau „industria de profil” si „institutele de cercetare” pe sfert atat de performanta cat sunt laudate pe aici, un Konkurs modernizat acoperea un spectru destul de larg de necesitati.
      Inutil sa mai precizez ca au avut si destule pe care sa puna sublerul, racheta fiind in dotarea RoArmy.

  11. Vreti sa spuneti ca omuletii verzi misuna prin Crimeea si jandarmii nostrii sunt “inarmati“ cu Carpati?!?
    Vai de capul nostru!!!

    • Da Nano,Carpati…si nu vorbesc in necunostiinta de cauza,intamplarea face sa fiu jandarm.Grupele anti-tero au Makarov(un Carpati mai reusit si mai mare-la fel de antic) si arhicunoscutul p.m. Diferite modele…cam asta avem…

      • Asta cel putin in ijj-ul unde execut eu serviciul,dar in alte unitati dotarea difera usor.De exemplu in cazul gruparilor mobile,cel putin unele au Jerico(grupele AT)

        • Nu cred ca au ajuns Jerico la Jandarmerie, poate Cugir 95/98, sunt destul de putine Jerico si-n MApN, la Politia Militara si DSPI.

          • Det. Anti-tero al gruparii Bacau are Jerico 😉

            • Cunosc oameni de-acolo, chiar o sa-i intreb, m-ai facut curios. E prima oara cand aud ca jandarmii au Jerico 941, stiu sigur ca primul lot a venit exclusiv in MApN, prin 1991.La voi am vazut doar Cugir 95/98 si bineinteles sculele misto de la BSIJ (pe langa pm-ul ala scos din anii 50, LP 7 sau cum ii spuneti).
              Apropo, RIP Dan Botezatu.

  12. Racheta ATGM de baza va fi Spike. Probabil Konkurs-urile vor fi pensionate fara a fi inlocuite de altceva. Rusii nu cred ca au livrat in numar suficient. Poate si downgradate, cum le este obiceiul.
    Daca ar fi dupa mine Spike ar trebui suplimentat cu TOW-2.
    Nu stiu de ce se spune ca ucrainenii ar avea nevoie de Javelin si TOW ca sa opreasca tancurile rusesti. Pe unde vad, au o gramada de rachete AT fie rusesti fie autohtone.

    • gogu de la pascani

      @iceman
      Javelin e fire&forget + are „cold launch” putand fi lansata din incaperi.
      Ambele chestii ofera mari avantaje contra tancurilor:
      1. timpul in care tragatorul este expus e f scurt, din momentul lansarii poate sa o tuleasca. In plus racheta pleaca/ataca pe traiectorie inalta ceea ce face ca in lipsa unei defectiuni sau a unui bruiaj f puternic sau conditii meteo f naspa sau pur si simplu a norcului, tancul sa fie virtual distrus.
      2. tragatorul se poate ascunde fara grija in ruine ceea ce o face ideala pt operatiuni urbane.
      Toate aceste avantaje vin cu un pret, cam 80.000 para o racheta, respectiv cam cat o casuta.
      TOW e o racheta grea, multifuntionala, cu un warhead suficient de puternic incat chiar in lipsa penetrarii prin efect cumulativ face prapad in jurul blindatului.
      Ucrainenii nu au echivalent nici pt una nici pt alta.
      Personal cred ca Javelin e neaparat necesara pt armata romana, pt. trupele de elita AT pt abordarea blindatelor performante gen MBT.
      Dar tot RoArmy are nevoie si de o racheta AT mai putin performanta. MBT-urile sunt rare pe front, n-are rost sa consumi o racheta de 80.000 pt fiecare SUV sau TAB sau camion cu munitii sau efecte sau pozitie de mitraliera, lunetist, samd.
      Konkurs e numai bun pt. asa ceva fiind una din cele mai ieftine rachete SACLOS decente existente pe piata. De aceea „asimilarea” acestui produs ar fi fost interesanta. Doar ca un ceva imi spune ca si la „asimilatori” exista tot atata interes ca si la politicieni.

  13. Oare putem vb cu americanii? Javelin e in, in opinia mea, cea mai tare in continuare pe raza medie, iar ei au proiectul Navair Spike (a nu se confunda cu familia israeliana) cu raza de 3km aprox. Ai tot tacamul…..

  14. O racheta AT cu bataie de 1 km este un lux. Au scos suedezii si englezii NLAW, dar e consumabila. Francezii pe langa Milan au si Eryx, un hibrid.

    Prefer un Carl Gustav, care e AG, deci nu instalatie AT, bataia e pe aproape pe tinte fixe, e munitie variata, nu ai nevoie de 3 servanti etc. Si e mult mai ieftin.

    Panzerfaust e scump, e greu si e si consumabil.

    N-as renunta in nici un caz la AG-7, cu munitia potrivita e o arma buna.

  15. @Alex care este moralul la voi?
    Colegilor tai le-a zis cineva ca s-ar putea confrunta, la un moment dat, cu “omuletii verzi“?
    Am mai vorbit cu cei de la MaPN, prin parcuri, la diferite zile aniversare, la prezentari de tehnica si nu pareau deloc ingrijorati de “omuletii verzi“. Nu pareau ca au auzit de ei.
    Erau mandri de armele lor de provenienta sovietica si spuneau ca “sunt mult mai bune decat cele americane“.
    Nu aveau o racheta anti-tank dar nu pareau ingrijorati. Mi-au zis ca impotriva tancurilor trebuie sa lupte tancurile si mi-au artat tancul parcat in apropiere. Nu pareau constienti ca tancurile care le avem vor fi vanate din primele ore de conflict de aviatia inamica, drone si rachete cu raza mare de actiune si dupa aceea s-ar putea ca infanteria sa fie nevoita sa opreasca inaintarea tancurilor inamice.

    • gogu de la pascani

      @nano, pp ca-ti imaginezi ca aia nu se apuca sa povesteasca tot ce stiu la primul necunoscut din parc. Nici macar in civilie cand te duci la „recruiting events” nu dau tot din casa despre firma unde lucrezi.

    • Depinde cu cine ai vorbit si ce a vrut sa-ti spuna.
      Cert este ca au existat discutii acum vreo 2 ani dar… la nivelul de discutie a ramas. Ca peste tot, faptele conteaza. Dotare si pregatire.
      In caz de razboi, pana la eventualele concentrari Jandarmeria ar trebui considerata si folosita ca o extensie MApN. Asta-i un lucru cert. Dar din moment ce tu ca tara inca nu ai Armata dotata corespunzator pentru un conflict serios ce pretentii sa mai fie pentru dotarea trupelor M.I.

    • Cred ca 90% din colegii mei nici nu au auzit de „omuletii verzi”.Dar lucrurile nu sunt atat de negre.Pana sa vezi GRU executand operații in orasele noastre mai e mult.Romania nu e Ucraina,nu uitati asta.Nici nu trebuie dramatizat,ci de judecat la rece si calm.Cat despre dotare…visam cu totii la zile mai bune dar nu stiu daca le voi prinde 🙂

  16. Eee, pana una alta se pare ca SRI nu-i chiar ciuma ciumelor! „Soimii”, agentii antitero care zboara incognito pe aeronavele Tarom fara ca echipajul sa stie cine sunt, antreneaza zilele acestea in poligonul SRI „cu de toate”, inclusiv macheta la scara reala a unui Boeing/Airbus, 8 echipe din tot atatea state NATO. Asta spune multe, cel putin in privinta calitatii BAT!

  17. Eu unul am avut intotdeauna o parere foarte buna despre SRI… in general, chiar si in perioada comunista, Romania a excelat in privinta serviciului de informatii.
    Sunt multe care nu se stiu, nu se publica. De fapt menirea oricarui serviciu de genul este sa fie cat mai… ascuns. De aici poate si vorbele ca SRI nu face nimic.
    Una dintre cele mai proaste idei a fost sa distruga cooperarea SRI – DNA. Bine, pentru politicieni si mafie a fost o idee buna.

    • Din pacate este un curent anti SRI pe care nu il inteleg si care nu ne face deloc bine. Sper sa intre lucrurile in normal pana la urma.

      • …ca devalizarea economiei de dupa ’89 s-a facut fara ei,lasa-ma cu sfinti manjiti.partea operativ anti-tero este doar un departament al colosului SRI.toate societatea romaneasca a for penetrata de acest serviciu,toate firele de dupa ’90 duc la serei.

        • In orice institutie exista lichele. Daca as incepe sa povestesc despre cei de la logistica din MApN, ce vile si-au facut cu bani, materiale si forta de munca MApN, ne prinde dimineata. Precursorii SIE (CIE) aduceau mobila de cedru din Liban cu tir-ul, cu asta se ocupau intr-o vreme. Logistica SRI… Gioni Popescu si am spus tot. La SPP erau mai interesati intr-o perioada de combinatii decat de meserie. La STS la fel.
          Etc
          Etc
          Cu toate astea, in fiecare dintre institutiile respective, lichelele sunt in minoritate, sunt mult mai multi oameni care isi fac meseria onest.
          PS: si la corporatii e la fel, japite si profesionisti.

      • Pai de exemplu la Constanta de port se ocupa acum informativ-operativ BAT si asta a stricat ploile unor „jmeckeraji de litoral”.

    • politicienii si mafiile au fost creati/sustinuti/tolerati de serei dupa ’90.
      ce treaba are actul de justirie cu serei?!

  18. Pai SRI nu cred ca putea lupta cu toata lumea. Si apoi daca nu exista DNA trebuia sa se joace ei de-a procuratura? Dupa ’89 toata lumea s-a manjit. Ma refer la clasa politica. La oamenii cu putere de decizie.
    Nu am zis ca au fost sfinti. Nu s-au bagat in pllitica interna. In lupta anti-mafie. Aici au gresit. Si asta a fost principala cauza pentru cum a ajuns acum Romania. S-a creat o mafie la nivel inalt… nu ma refer la trepadusii din clanul sportivilor sau camatarilor etc. Ci la cei din partidele politice.
    In extern, SRI, in special pe contra-informatii au fost tari… si sunt inca…

  19. Si da. Este posibil ca SRI sa fi fost implicat in activitati mafiote. Cum a fost cel cu Hexi-Pharma, chiar daca nu a fost creata de SRI a fost sustinuta si tolerata. Cu toate ca nici prima varianta nu imi pare imposibila. Genul asta dr afaceri le au si FSB ori CIA. Sa nu crezi ca nu… Problema la noi a fost ca s-a ajuns prea departe. Sa imbolnavesti cu buna stiinta propria populatie. O chestie de neiertat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *