CSR, Panhardul PVP si modernizarea fregatelor…

Stiam de ceva timp ca cele 17 autovechicule Panhard PVP Mk III blindate au fost cumparate de catre MApN prin intermediul companiei CSR (aceiasi firma care face parte din consortiul turcesc pentru moderizarea celor doua fregate Type 22), dar nu aveam si ceva faptic.

Astazi insa avem si dovada direct de pe siteul CSR. Asadar MApNul cumpara Panhardul pentru Comandamentul logistic intrunit (din subordinea SMG). Ce fac ei cu doar 17 “masinute” greu de spus, de ce au cumparat Panhard PVP si nu Uro Vamtac (sa existe o anumita uniformitate in dotare si intretinere) sau de ce nu au mai facut rost de cateva Humvee si mai greu de spus.

Cert este ca s-au achizitionat 17 banale masini de patrulare usor blindate, 4×4, intr-un numar ridicol de mic, dar care masini nu au fost cumparate direct de la compania franceza ci printr-un intermediar, care intermediar le descrie acum ca fiind, citam direct de pe siteul companiei CSR: “The ATBTU product is produced by S.C. Centrul pentru Servicii de Radiocomunicații SRL according to the operational requirements of the Ministry of Defense and it relies on the products of two major players in the defenseindustry, Panhard (France, the supplier for the Panhard PVP 4×4 MKIII vehicle) and Rafael (Israel), the supplier of the intercom system.”

Mai pe romaneste, au instalat niste suporturi pentru statiile de radio Harris, au instalat un sistem intercom de la Rafael, au instalat niste suporturi pentru niste terminale bazate pe un Panasonic Tougbook si au instalat copaia aia de turela.

Asadar ce anume a facut CSRul pentru a putea sa sustina ca ATBTU este un produs propriu?! A batut niste table cu ceva pocnituri, surubarind cu sisteme ale altor companii, aduse in cutii?! Pana la urma treaba lor, „produsul” lor…

DAR… masinile au venit gata construite din Franta, statiile Harris gata construite de la producator, sistemele Rafael la cutie tot de la producator. CSRul a deschis cutiile si a pus niscai suporturi, au tras niste cabluri.

OK, nu suntem rautaciosi, dar haideti sa mergem mai departe…

 

Acum, tinand cont de contributia tehnica a CSRului la Panhardele PVP Mk III cumparate de MApN, pun si eu o intrebare, adresata mai ales celor care sustin ca Armata trebuie sa-si intretina singura tehnica de lupta evitand total ind de aparare.

Intrebare este: daca Armata isi poate intretine singura tancurile, sistemele SPAAG Gepard, rachetele, autocamioanele, etc, etc, daca a dat un million si ceva de euro pe un banc de reparatii si tastare/calibrare – ultramodern – pentru orice tip de motor cu ardere interna pana la o putere de 1500cp,  nu putea MApNul sa cumpere direct cele 17 Panhard PVP (un autovehicul simplu, militar, 4×4) direct de la producatorul francez si sa-si monteze singur suporturile, postamentul pentru turela, firele electrice, etc?!

Eu cred ca daca mecanicii armatei pot intretine tehnica din dotare enumerata mai sus ar putea foarte simplu sa prinda niste suruburi de-un postament, sa moteze 0 amarata de turela pentru o mitraliera de 7,62, sa traga cateva fire. Si atunci de ce a cumparat MApNul Panhardul – cu care oricum nu are ce face – prin terti si nu direct, de ce le-a adaptat tot prin terti si nu in atelierele proprii, asa cum face cand este vorba de ind de aparare de stat? Sau de ce nu le-a cumparat de-a gata direct din Franta? Aia de la Panhard nu stiu sa puie postamente si turele?!

Noi nu acuzam pe nimeni de nimic, ne punem si noi niste intrebari simple, intr-un context mai larg, doar in calitatea noastra de patroni ai Armatei Romane, adica de cetateni romani, contribuabili la bugetul de stat.

Si ne mai punem si indreptatita intrebare, cu ce anume va contribui CSR la modernizarea celor doua fregate?! Tot cu suporturi, cabluri si poate ceva aplice de perete?! Poate o “Rapirea din Serei” in careul ofiterilor, iluminata feeric cu LED-uri multicolore?!

GeorgeGMT, cu multumiri lui Alex pentru ajutor

Produse evoMAG.ro

70 Comments:

  1. George, de ce nu faci o sesizare la DNA pentru cazul de fata! Este revoltator cum spoliaza astia bugetul de stat!!! Respectiv al armatei!!!

  2. Macar motorul e comun cu al altor ,,utilaje” ale armatei?

    • Nu cred ca Panhard PVP are motor comun cu UroVamtac sau Humvee…
      Panhardul are un motor Iveco si o transmisie automata ZF/4HP
      UroVamtac are un motor Steyr si o transmisie automata Allison
      De Humvee nu mai vorbim, are un motor american

  3. Intrebati-l pe strategul in logistică Zisu.

  4. Pai cum sa isi cumpee singura masinile?
    Pai nu ioti dai seama ce at insemana asta?
    Ca atunci si MAI si-ar putea cumprara Loganurile direct de la producator. Inaceptabil ca in Golan al MAI costa mult mai multy decat in Logan!
    Si mai rau .. atunci [poate si Minisnerul Sanattari at contracta diorect medicamentele (naum alea previzibile ptr stocurile spitalelor)

    Si unde ma ajunge ?
    IN comunism!!

  5. Culmea e ca Rusia incearca acum cu toate puterile sa opreasca alunecarea US si EU intr un neomarxism de nu visa nici Lenin folosind ca arma ideologica nationalismul izolationist, dusmanul de clasa al URSS ?

  6. PS: astia care se bucura la afaceri cu turcii poate se uita si la declaratiile lu pazvante erdogan care declara sus si tare ca Alepo si Mosul sunt orase turcesti…poate i mai vin idei..daca se uita mai la nord de Stanbul vede pa uni rujati, machiati , in pla goala cu 17 panharduri in dotare ,gata sa stea capra…

    • cel mai bun comment din lume :))) respect mihu

      • Asa este….de ce sa luam mai ieftin tehnologie americana prin intermediul turcilor ca vezi Doamne …Erdogan….ne arde in bulan, mai bine le luam direct de la companii vestice, mult mai scumpe si vom fi mai fericiti pentru faptul ca ne-am luat-o pe cale orala ( in traducere libera…..prin gura )

        • @menumorut”….sa luam mai ieftin tehnologie americana prin intermediul……….”.. tu ai citit articolul omului? Acu daca tie ti place sa ti o iei de la 20 de intermediari io ce sa zic..sper sa nu ajungi vreodata in functii cu raspundere..

          • Prietene Mihu, am citit foarte atent articolul, referirea mea era la fregate, iar in acest caz, tehnologia cu care vin turcii este preponderent Americana, dar mult mai ieftina decat am lua-o direct de la americani, si asta fiindca turcii nu prea pot fi prostiti sa li se vanda tehnologie cu preturi de 10 ori mai mari , poate si pentru faptul ca ei reprezinta ceva in NATO si nu doar carne de tun ca noi.

            • @ menumorut ….ahaaa, am inteles…deci turcii ne vand noua tehnologie americana la preturi mult subt cele cu care este produsa de americanii insasi , la standarde probabil superioare celor americane…si asta numai pt ca le suntem dragi..niste generosi turcii astia..probabil pt ca mai inchidem un ochi, mai nou chiar si doi atunci cand mai dau o tzara cu undita pe la noi prin balta…cine stie..

              • Se pare ca intelegi mai greu……turci pot vinde cu preturi mult sub cele cu care am cumpara noi, fiindca lor le vand americanii mult mai ieftin….Nu fac asta fiindca le suntem dragi, ci pentru ca au o alta mentaitate decat vesticii si nu vor profituri de 500%
                .Inteleg atunci cand esti Gica contra nu mai poti sa vezi realitatea…..!

  7. Nea George, nu vreau sa vorbesc prostii, nici sa iau partea jmekerilor, dar, din cite stiam eu, Vamtac-ul nu se mai produce de ceva ani buni! Ai ceva informatii in acest sens?
    Parerea mea, hic…

  8. La Codruta-n vale, vine o duba mare……cam asa se vor auzi multe si pe la MAPN/ROMARM&friends. 🙂

    • @Cezar Codruta deocamdata asteapta sa vaza cine iese pres in SUA. mie aNbele doo variante mi se par proaste pentru noi.

  9. URO este pe lista neagra a MApN. alaturi de societatile romanesti de stat cu profil „defence” si ind rusa de aparare. restul „e” bune. chiar foarte bune si daca vin „impopotonate” cu fieratanii pe la „firmute” romanesti e si mai bune. cat mai scumpe cat mai putine cat mai variate si treaba -i buna. traisca armata romana si mandra ei dotare

  10. Numele intreg a cojii asteia ar trebui sa fie ”atbtu-gheseft ”…

  11. Ar fi fost interesant sa vedem pretul masinii oferite de francezi, preturile separate ale statiilor radio si sistemului intercom pentru a vedea, prin diferenta, cat a insemnat ca bani partea retinuta de „integrator” din pretul final.

  12. ultimele date din Registru Comertului (hotarare din 30.08.2016 publicata in M Of. p. IV, din 19.09.2016)) referitoare la CSR SRL sunt legate de inlocuirea administratorului Doru Bancu cu Nicolae Tanase,
    asociat unic apare ca fiind Calin Stefan Catalin Radu,

  13. eu astept sa imi spuna cineva ca articolul asta e de la kamikaze sau TNR….

  14. despre Panhard PVP…

    Prêt in 2009:
    „It is expected that the French DGA will order an additional 300 PVP vehicles. … at a total cost of €242.7m (~US$325m) for a unit cost of €167000 (~US$220000), .”

    Disponibilitate parc francez de PVP _ 50% la 31 Dec. 2012 – numeroase probleme tehnice repetitive:

    „Au 31 décembre 2012, 963 véhicules étaient en service dans les forces françaises. À cette même date, leur taux de disponibilité s’établissait à 50 %, à la suite de « défauts de conception mineurs, mais fortement répétitifs, de pièces mécaniques (pédales, bielles de direction, cardans, tuyauterie… » et d’un manque de pièces détachés”

  15. Haoleo! Domnul patriot național iar da cu mucii în fasole! Nu sunt doar alea 15 sunt mai multe PVP-uri. Doar anul asta vin inca 23. Cat despre CRS eu au prezentat la penultimul BSDA un PVP pentru comunicatii cu o antena parabolica, nu ce dai tu de pe siteul lor. Sunt 15 bucati la comandamentul logistic pentru escorta convoaielor si inca 23 pentru comunicatii… Plus ce-ar mai putea veni dupa, la anul…

    • Expresia corecta era „mare patriot nationale”, dar de unde sti tu de alte 25 de PVP-uri, atat timp cat contractul a fost pt 16 (am gresit eu cu una in plus)?! Iote aici http://www.rumaniamilitary.ro/ultimele-6-panhard , gasesti acolo si un alt link care spune clar: 16 vehicule…
      Dar asteptam cu interes o dovada ceva, orice care sa ne indice ca am fi cumparat mai multe.
      Arata-ne si noua o poza cu Panhardul „parabolic”, desi eu stiu ca sistemul de comunicatii prin satelit al armatei e pe sasiu de Humvee – si am si poze cu el.

      Asadar asteptam dovezi. Si ar chiar un semn bun sa cumpere mai multe, ar avea in sfarsit o oarecare logica, dar de ce prin CSR?!
      Pe de alta parte, mai Visane mai, articolul are putina legatura – de aceasta data – cu Panhardul ci cu modul de achizitie si cu modul cum o firma (CSRul) face bani batand pocnituri, iar ind de aparare este hulita de MApN, care-si surubareste tehnica in propriile ateliere. Capisci?!

      Tu, ca de obicei, iei partea oricui, impotriva ind nationale si a interesului national, acum vad ca tii partea si unui posibil caz de copruptie…

      • Nu este vina CSR-ului sau a oricarei alte firme ca ROmania isi bate joc de industria de aparare si are nevoie de firme integratoare ca sa isi achizitioneze tehnica cu echipare specifica…..,ei ca si altii au participat la o licitatie si au castigat-o , asta-i tot. Cat despre profit……ma indoiesc ca este foarte mare avand in vedere ca licitatia s-a adjudecat la pretul cel mai mic. E chiar uimitor ca o firma „la mana a treia” a reusit sa dea preturi mai mici decat producatri care au venit direct.

        • 🙂 🙂 Si marmota…tot cu ciocolata. Cum pot tu sa crezi ca CSRul a oferit un pret mai mic decat Panhard?! Aia cu „pretul cel mai mic” este criteriul oficial, dar din experienta pot castiga firme care ofera un produs cu si de 2-3 ori mai mult decat pretul firmei producatoare, pe simplul motiv ca doar ei au depus oferta, sau ei au avut pretul cel mai mic in acea licitatie.
          Pretul cel mai mic nu se refera la cel mai mic pret de pe piata ci la cel mai mic pret din cele ofertate la ACEA licitatie.
          Nu acuz insa de nimic CSR, doar explic mecanismul…

          • N-am spus ca CSR a oferit pret mai mic decat Panhard, ci ca Panhard nu au venit singuri fiindca nu se incadrau in cerintele licitatiei si aveau nevoie de cineva sa adauge restul de cerinte ….In acelasi mod au venit si alti producatori, iar CSR se pare ca a oferit cel mai mic pret pe produsul Panhard+integrarea restului cerintelor.

            • Io, daca as fi un clarvazator sa vaz adica in trecut, pariu as face ca n-au fost prea multi participanti la licitatia aia, iar Panhardul n-a participat din acelasi motiv pt care CSRul a fost cooptat in consortiul turcesc: relatii nene, relatii 🙂 .

              Sau poate ar mi fi o „tactica” de…negociere (adjudecare): se cere mai intai un numar foarte mic, constructorul nu se deranjeaza pana aici pt 16/17 masini, contractul castigat fara emotii.
              Mai apoi acelasi contract este…crescut, se mai cer masini in aceleasi conditiuni si uite-asa o firma – care n-are nici o treaba cu constructia tehnicii de lupta – devine „integrator”, vorba unui „amic” de mai jos.
              Te-ai prins 😉 ?

      • Ia uite aici: http://www.digi24.ro/stiri/actualitate/evenimente/prioritatea-armatei-in-2016-480548

        37 de blindate Piranha si Panhard. Sunt 14 vehicule specializate Piranha – de unde rezulta ca sunt 23 de PVPuri anul asta (cel putin). Urmeaza in februarie sa ai confirmarea cand se prezinta buletinul contractele.

        Si nu are cum sa le cumpere prin CSR. CSR e doar integrator de sisteme electronice, nu are linie de asamblare pentru masini. Nu au cum sa instaleze turela de exemplu – deoarece o instaleaza producatorul – cu aia pleaca din fabrica de la Panhard.

        • Nene ia incearca matale sa fi mai clar cand exprimi o idee. In primul rand nu „Sunt 15 bucati la comandamentul logistic pentru escorta convoaielor si inca 23 pentru comunicatii… Plus ce-ar mai putea veni dupa, la anul…” .Deocamdata nu „este” decat alea 16. Pe de alta parte „om trai si „om vedea, Digi24 le numeste „vehicule de lupta” si le baga in aceiasi oala cu Pirahna. Pai ori „este” ori „vine” la anul, ca sunt chestii diferite. Eu am scris ca acum…”nu este” si „ce este”, „este” prin CSR…
          Nu eu spun ca le cumpara prin CSR – beleste ochii pe siteul CSR – eu doar ii citez pe baietii de acolo care declama, pe siteul lor, cum ca Panhardul(romanesc) este un produs al lor. Si cum poate CSR sa fie „integratorul” unor sisteme pe care nu le fabrica? „Integrator” este ala care ofera si (in general) intretinerea si reparatia respectivelor sisteme, ca daia ii integrator, adica ia anumite sisteme si le integreaza (intr-un sistem propriu), cam cum ar fi un sistem de conducere al focului, altfel ce dracu sa integreze, ca doar ei scriu cum ca, tabla, pocnitu” si suportu”…

          Capisci?!

          • Uite-aici Visane, direct de siteul CSR:
            “The ATBTU product is produced by S.C. Centrul pentru Servicii de Radiocomunicații SRL according to the operational requirements of the Ministry of Defense and it relies on the products of two major players in the defenseindustry, Panhard (France, the supplier for the Panhard PVP 4×4 MKIII vehicle) and Rafael (Israel), the supplier of the intercom system.”

            Adica ei primesc masina si baga intercomul de la Rafale + statia radio Harris.
            Pt cine nu stie, intercomul este un sistem de comunicatii intre membrii echipajului aceluiasi vechicul, adica ori niste fire si patru mufe, ori un sistem de Wi-Fi, usor de instalat, care vine impachetat sub forma de kit.
            Statia radiuo vine in cutie, o scoti, o surubaresti in patru…pocnituri, o cuplezi la baterie si cu asta basta, mare…integrare nu e… 🙂

            • Primesc mașina de la MApN, si baga niste sisteme si zic ca e al lor. Se cheama marketing…

              • Se cheama minciuna, reclama mincinoasa, se cheama chiar dosar penal, etc, etc, dar in linii mari se poate chema escrocherie, daia simpla nu daia desteapta, cu scheme si alte alea. Ce fac ei pot face si eu cu doi tamplari si un electrician…

                Apropo, iti dai seama ca prin comentariile tale nu faci decat sa atragi si mai mult atentie asupra lor, lucru pe care nu si-l doresc deloc. Prin actiunea ta ai adus in discutie problema, am ajuns sa disecam situatia si sa ajungem la concluzii, lucru iarasi de nedorit pt CSR 🙂 🙂 . Cred ca acum te urasc mai mult pe tine – care ai incercat sa-i aperi, decat pe mine care i-am dat pe goarna 🙂 🙂 .

                PS Colac peste pupaza l-ai atras in discutie si pe Alex (asta-i baiatul ala, bun amic cu mine care este ofiter USMC, Annapolis, etc, etc 🙂 ) .

                • Se pare ca desi spui ca nu-i neaparat o acuza la adresa acestei firme, se pare ca esti foarte inversunat , ceea ce ma duce cu gandul daca nu cumva o alta firma care a fost contracandidata a CSR-ului la licitatii ar fi motivatia din spatele tau……Cred ca problema nu este la firmele care participa la aceste licitatii ( apropos….cand mergi in supermarket cumperi doar legume si fructe romanesti ? conform principiilor tale cam asa ar trebui….! ), ci la acest sistem de KKt, care in loc sa bage bani in firmele romanesti din industria apararii, ce ar putea sa faca multe din lucrurile pentru care se fac licitatii, prefera sa le puna pe butuci pentru a beneficia cine ? in nici un caz firmele romanesti care mai prind firimituri prin diferite licitatii, ci cei care vin direct de afara cu punga plina.

                  • @Meno. Bre matale esti mai nou pe site daca ma banui pe mine de o asa atitudine josnica…
                    Cred ca de cinci ani juma” – de cand acest site respira, oamenii deja imi cunosc atitudinea, modul in care gandesc si cum actionez.
                    Pun banuiala ta pe seama necunoasterii, altfel m-as simti jignit.

              • Editat!!! Iti iti frecomand sa fi politicos…

                Eu nu i-am aparat pe aia de la CSR. Mai citeste odata. Ca aia fac niste infografice si spun ca „ATBTU” sau cum s-o chema jucaria e produsul lor – e o chestie care trebuie sa o lamureasca cu Panhard si MApN. (Daca ei modifica cu Panhardul cu licenta – atunci nu au nicio problema mai ales ca nu umbla la partea mecanica. Dar daca fac cum face UMB zice ca VAMTAC S3 e produsul lor, poate sunt ‘producatori’.) Numarul de Panharduri din prima comanda era oarecum disputat – unele surse dau 15 – altele 16. Oricum un Panhard a ajuns de la MApN la CRS care in 2014 a prezentat prototipul ATBTU. Plus alea 23 de anul asta inseamna 39 de Panharduri per total.

                • Te invarti – ca de obicei – in jurul cozii, cand oamenii iti vin cu argumente clare tu o dai in barci, ca orice …gurist bun de nimic, mincinos si habarnist…
                  Orice dialog cu tine este un imens sir de minciuni, manipulari odinare si una peste alta nu vreau sa mai am a face cu astfel de indivizi. Nu vreau sa-ti mai permit sa -ti faci cunoscuta otrava pe siteul meu.
                  Nu mai calca pe RoMilitary, ramai pe Resboiu si pe siteul tau cu totul neimportant si necitit, sa fii sanatos, bla, bla, bla…
                  Tine minte insa avertismentul meu referitor la Moreni si la Bucuroiu, sunt om de cuvant.

    • Serios? Pui o antena parabolica cu un diametru de aproape 4 metri pe mashinutza aia? Cred ca la mizeria asta te referi: http://www.csr.ro/wp-content/uploads/2014/07/Anchor-Station.pdf. Acum sa nu fiu rautacios dar ce naiba a conceput si/sau produs CSR din tot sistemul asta? Raspunsul probabil adevarat fara sa fim prea rautaciosi sunt niste cabluri, nist sasiuri de suport sau custi de echipament, si probabil trailer-ul respectiv, desi am mari dubii in privinta ultimului. Nu mai voresc de antena ca nu se pune problema.

      Deci avem un sistem compus din modem-uri SLM-5650A produse de Comtech (http://www.comtechefdata.com/products/satellite-modems/slm-5650a), un sistem OSS (operational support system) pentru administrarea retelei AxxiSys Orion produs de Globecomm (http://www.globecommsystems.com/government/axxsys-orion.shtml), un „switch” (centrala telefonica, schimbator, habar nu am de denumirea in romana) produs de asemenea de Comtech (http://www.comtechefdata.com/files/manuals/mn-accessories-pdf/mn-crs300.pdf), un alt sistem OSS pentru administrarea benzii si a capacitatii Vipersat produs de asemenea de Comtech (http://www.comtechefdata.com/products/network-bandwidth-management/vipersat/vipersatvms) si niste modem-uri Modem 21e pentru distributia traficului produse de Thales (https://www.thalesgroup.com/en/worldwide/defence/modem-21e-family).

      Deci astia trei rahati de calafati de pe Shusheaua Poligrafiei au produs minunea asta? Sa moara Bibi iti dau un locotenent, vreo 3-4 caporali si in cateva zile ajungi la acelasi rezultat. Deci in esenta am luat o solutie care de fapt chiar Comtech o comercializeaza si au facut-o a lor. Cat or fi costat acum actipildurile cu marca astora acum? Te trezesti ca asta o fie solutia pe care astia o bifeaza la MaPN pentru achizitia de sisteme VSAT. Ar trebui sa faca ceva cu antena aia (ai nevoie de ceva mai mic), dar oricum sistemul este „overengineered” pentru o solutie VSAT. Mai de graba ar merge pentru ceva in banda X/SHF, dupa care armata se uita de asemenea, dar nema de la astia. Stiu ca suna a cliseu, dar mana omului nu a pus piciorul bre.

  16. biznis as usual …in mapn?

    • ..si scumpa.

    • Nu sunt chiar o gluma prosta si francezii le folosesc (patrulare, etc), gluma – dpmdv – este reprezentata de numarul mic si de faptul ca sunt surubarite (la un nivel inferior primarului) de o firma privata, pe care nimic n-o recomanda…
      Ca sa nu zica cineva ca am ceva cu implicarea firmelor private in aparare, voi spune ca statiile Harris si Panther sunt asamblate in Romania tot de o firma privata – un SRL.
      Doar ca aceasta firma chiar face asamblare finala – nu cunosc multe amanunte – si ofera garantie si intretinere in tara, adica minimul pe care si noi il cerem in cadrul oricarui program de achizitii. Bravo ei!
      CSR declama ca Panhardul – in configuratie finala – este un produs al sau dar in fapt nu face decat sa monteze (o manopera slab calificata) niste „chestii” de la altii.
      Intretinerea masinilor revine, cred, MApNului, intretinerea statiilor de comunicatii si a intercomului Rafael revine firmelor care le produc, asadar ce face exact CSRul?!
      Ar fi intersant un punct de vedere al firmei, dar daca ar dori ni l-ar trimite, de citit ne citesc sigur.

      Si mai interesant ar fi de stiut de au ei de agnd sa faca la fregate.

  17. Dna are atributii pentru coruptia din armata? Care e corpul de control anti coruptie militar?

    • Chiar nu stiu, la ambele intrebari.

    • fara presiune politica acest minister nu se poate reforma.este clar ca singuri nu vor face acest lucru.
      iar parchetul militar trebuie desfintat si reconstruit pe fundatie moderna .

    • DNA are jurisdictie, a anchetat si obtinut condamnari pentru generali MaPN si echivalenti in grad de la MAI, SRI, Jandarmerie, etc. In general pentru gainarii gen apartamente de serviciu sau alte chestii marunte la scara jafului national.

      Din pacate insa, din punctul meu de vedere, este imposibil sa probezi ca armata nu avea nevoie de exact x lucruri in momentul y, ca vehiculul z nu se descurca in desertul w sau ca radarul a nu este interconectabil cu racheta b. Pentru ca toate astea sunt secrete de stat, nu-i asa? 😀

      Singurele lucruri cxare pot fi probate cu acte si marturii ar putea fi caiete de licitatii SAU analizele ofertelor primite, facute STRAMB si la ordin ca sa favorizeze o anumita firma. Concret iti trebuiesc expertize TEHNICE dincolo de orice banuiala care sa ateste ca o licitatie sau atribuire de contract s-a facut „cu dedicatie” iar aceste expertize sa fie coroborate cu marturii de la grade gen maior/colonel ca au fost fortati sa faca documentatia „la ordin”.

      Problema este ca pentru a obtine marturii iti trebuie oameni dispusi sa-si riste, fara indoiala, cariera in armata (sau politie, sri, etc), iar tocmai radacina raului in tot ce inseamna „servicii” in Romania este interesul cvasigeneral ca lucrurile sa ramana asa, spre beneficiul concret al oamenilor de acolo. Plus ca si expertii tehnici traesc tot in Ro si, in general, pe la noi lumea nu-si prea bate singura cuie in picioare.

      Toata structura institutiilor de genul asta lucreaza activ ca sa-i elimine pe „justitiarii” care ar dori schimbari si este cointeresata prin salarii mult mai bune, pensii infinit mai bune decat media (venite pe la 50 si un pic de ani), avantajele colaterale gen angajarea rudelor, amantelor, etc ca sa impiedice activ orice „destabilizare”.

      Iar oamenii care ies din armata dezgustati (si avem si aici nenumarati), o fac in tacere si cu scarba si, din nou ma repet, fara sa faca valuri prea mari ca sa nu „aiba probleme”.

      • @radu si ce e de facut? E vreun ong sau vreo organizatie care protesteaza in vreun fel sau face ceva legat de coruptia din armata?

        • @Robi

          Eu cred ca noi in general punem problema gresit si de aia e greu de gasit o rezolvare. Armata este o parte mica a societatii romanesti, daca am fi sinceri cu noi insine am vedea ca prostia si incompetenta au distrus mult mai mult chiar decat coruptia la noi. Si asta nu de 25 de ani ci de zeci, poate chiar sute de ani cu mici perioade de respiro si relativa europenizare. De sute de ani pe teritoriul nostru PRINCIPALA grija a conducatorilor a fost cum sa-si imparta resursele financiare pe care reuseau sa puna mana. Cum sa se sparga in figuri, sa-si chiverniseasca familiile si „copilasii”, multi loaze inca si mai proaste decat parintii lor. Daca stai sa te uiti bine in 2016 totul este asemenea, suntem tara cu zeci de consilieri si functionari in orice catun care mai are 100 de batrani in el, cu milioane de bugetari si numero uno la productia de legi, norme de aplicare a legilor, dosare cu sina doldora de hartii, studii de fezabilitate, analize de risc, gestiune de proiect, dezvoltare umana si multe altele. Din pacate, „multe altele” nu implica poduri, aeroporturi, spitale, autostrazi sau cai ferate pe care sa nu se circule cu viteza din Anglia secolului 19.

          Nu coruptia e problema nr 1 in armata (si in toate celelalte domenii la nivel de functionari care produc 99% numai hartii an dupa an) acum ci REFUZUL ACTIV de a face orice altceva in afara de activitatea banala de zi cu zi. Imagineaza-ti ca ai o casa si 30 de ani nu faci nimic in ea decat sa maturi saptamanal si sa speli gresia din luna in luna. Iar de toti banii pe care ii faci lunar tu nu cumperi un robinet nou, o priza, o galeata de var ca sa intretii si modernizezi casa aia ci iti angajezi 10 servitori si toti stati la taclale in curte. Tu esti paun ca esti seful, iar aia 10 te ling in cur ca iau niste bani pentru care nu fac mare lucru.
          Asta e armata romana (nu merita majuscule), sunt oamenii care cheltuiesc 65% din buget pe solde, pensii si salarii , care-si cheama lautarii media (ca-s subordonati sau doar atarnatori) si le zic cum sunt ei certificati NATO si rup pamantul de jmecheri, care „raporteaza” in fata politrucilor ca ei sunt 100% gata sa apere patria si care, la ceas ascuns se plang ca muierile pe la cotloane ca „n-au cu ce”.

          Daca imi zice macar vreunul un general, amiral sau mai stiu eu ce care SA DEMISIONEZE FIINDCA N-ARE CU CE, eu imi retrag cuvintele si ma declar un nesimtit. Poate un ofiter de marina cu grad mare care sa DEMISIONEZE ca au stat fregatele alea 11 ani dezarmate?

          Ca sa nu ma intind prea mult ca oricum vor sarii bajetii cu muschiul patriotic dezvoltat care nu vad ca dincolo de forma si de litere (MaPN) nu exista nimic o sa-ti raspund punctual:

          nimeni din afara armatei (gen DNA, ONG, societate civila) nu o poate reforma pentru ca NU SE VREA DIN INTERIOR.

          Exista o singura cale posibila: un ministru al Apararii atat cu creier mult cat si cu coaie foarte mari care sa-i taie in carne vie pe astia, dar cat se poate de legal si regulamentar. Care sa aduca bani si sa supravegheze la sange ca se face cu ei ceva pentru viitor.

          Exemplu concret:

          – Pai ce avem noi aicea? S-a facut aproape noiembrie si nu ai rezolvat licitatia cu fregatele la care te-ai angajat sa fie gata pana in septembrie? Out primii 5 conducatori ai Marinei!

          Chestia e ca sistemul la ora actuala e simplu si convine si politicului care se face ca da bani si armatei care se face ca e armata: un politruc obscur (motoc, dusa, etc, no name-uri) ajunge ministru si ramane cu asta in cv, o gasca imensa de ofiteri au un buget pe care-l pot imparti iar sumele pentru investitii se reporteaza de la an la an. Din 2009 de cand tot „sigur lansam proiectul de modernizare a freagatelor anul acesta” ne cumparam portavion cu sumele alea adunate an de an. Chair din ala nuclear, nu pe aburi ca CCCP. 😉

  18. eu am o propunere pentru cele 17 blindate Panhard PVP Mk III….

    Hai sa scapam de ele.
    Varianta este ca sa le dam Rep Moldova ca ajutor militar. Poate moldovenii le vor folosi pentru patrulare pe zona frontierei de est.

    • Tu, de cate ori devii activ o dai precum Ieremia cu oiștea in gard.

      Si nu îți explic de ce, de ce si de data asta, pentru ca oricum nu ești capabil sa înțelegi nimic din ce se discuta pe aici.

      Știi la ce folosesc pe la noi?

      Le-ai văzut cu ochii tai, pe afară, pe dinăuntru, in detaliu?

      Ai vorbit cu cei care le operează?

      De cat timp urmărești subiectul si ce aspecte te-au făcut sa deschizi gura?

      Ps: nu mai scrii „articole”?

    • Le-am vazut intr-o zi pe DN1 pe la Otopeni. Erau 3 PVP. Sunt extrem de mici si neancapatoare. Niste jucarii in comparatie cu Humvee… Chiar ca suntem cazuti in cap….

  19. Am vazut cum penibil au descarcat cred sistemul patriot cu macaraua de pe vagoane Penibil pentru o tara NATO,chiar si ungaria are terminal cargo ,dai jos masini sau camioane de pe vagoane,iti trebuie niste rampe de beton atata tot .Asa au dat si tancurile jos cu macarale cand a fost exercitiul acela prin vara ,ce sa vb de terminale cand o capitala europeana nu are centura ocolitoare si nu e in stare sa faca o portine de cativa km caresa lege autostrada de centura accea de nord ,penibil inca o data !!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *