Doar 4 bucati…

Aero L-39NG

Pe 23 februarie, guvernul de la Budapesta a anuntat ca a semnat un contract cu compania Saab pentru a inchiria (presupun ca discutam tot despre leasing, atat timp cat si restul de 14 avioane sunt operate de Ungaria pe baza aceluiasi sistem de plata) inca patru aparate Saab Gripen C la mana a doua.

Cu aceeasi ocazie aflam si ca Ungaria va ratifica aderarea Suediei la NATO pe 26 februarie, asta dupa ce premierul maghiar a avut o incercare esuata de a-si da aere, chemandu-i pe suedezi la “negocieri” privind aderarea la Alianta a tarii scandinave. Raspunsul Suediei a fost un flit de zile mari, guvernul de la Stockholm anuntand senin ca nu are nimic de negociat cu Ungaria si niciun membru al sau nu va merge la Budapesta.

Premierul Suediei, Ulf Kristersson, a ajuns in cele din urma  vineri – 23 februarie – la Budapesta dar asta numai dupa ce Ungaria a anuntat ca va ratifica aderarea Suediei la NATO luni, 26 februarie, fara conditii.

Intr-un final ungurii vor mai primi patru Gripen C ducand totalul la 18 aparate, din care 2 Gripen D – dubla comanda si 16 Gripen C “simple (cam putine duble in opinia mea). Cele patru avioane noi inchiriate din Suedia vor fi modernizate la standardul  MS20 Block 2, ceea ce va permite avioanelor sa foloseasca rachete aer-aer IRIS T, Meteor, bombe ghidate GBU-49 Paveway sau AIM 120C-8.

De mentionat ca zvonuri privind cresterea numarului de aparate Gripen C/D pentru Ungaria existau de foarte mult timp, se stia deja ca fortele aeriene au nevoie de o crestere a numarului de aparate si se discuta despre inca o escadrila (12 sau 14 aparate), dar acum vedem ca s-a decis pentru doar patru “C”-uri.

Nu se stie cand vor fi livrate cele patru avioane si nici cat vor costa, dar ar mai fi de adus aminte ca contractul pentru inchirierea celor 14 Gripen C/D initiale expira in 2026. Odata cu contractul pentru cele patru aparate suplimentare, Saab a semnat si pentru intretinerea flotei maghiare de Gripen pana dincolo de 2035, semn ca Ungaria ori ca va prelungi leasingul, ori ca va cumpara aparatele platind rata reziduala. Gripen C/D maghiare ar putea fi operate pana in anul 2036.

In alta ordine de idei, Budapesta a comandat in 2022, 12 avioane cehesti Aero L-39NG pentru antrenament avansat si trecerea pe supersonic. Cele 12 avioane vin in doua configuratii diferite, astfel: 8 avioane standard pentru antrenament si trecerea pe supersonic, iar patru unitati urmeaza sa fie folosite pentru recunoastere, aceasta din urma versiune trebuind dezvoltata in comun de Cehia si Ungaria.

Livrarea primelor Aero L-39NG ar trebui sa demareze in acest an si de aici am putea specula ca maghiarii au renuntat la ideea de a creste numarul de Gripen la doua escadrile preferand sa cumpere mai multe Aero L-39NG (un avion mult mai ieftin din toate punctele de vedere: achizitie, operare, piloti etc). Astfel incat fortele aeriene ungare vor detine o escadrila ceva mai mare de Gripen C/D si una ceva mai mica de Aero L-39NG.

Per total, doua escadrile.

La sfarsit un sfat pentru domnul Micael Johansson, CEO, adica director general al Saab, care pentru a ridica moralul fortelor aeriene ungare, declara in gluma, cred eu, desi omul parea serios, cum ca: „With the Gripen, Hungary has one of the most powerful air forces in Europe.”

O fi n-o fi, Dumnezu sa-I stie, doar ca declaratia nu pare serioasa daca ne uitam doar ce au europenii – caci la ei face referire CEO-ul Saab – si nu punem la socoteala Romania: Croatia va detine 12 Rafale F3-R,  iar daca luam la numarat: Grecia, Spania, Italia, Belgia, Olanda, Danemarca, Norvegia, Suedia, Finlanda, Elvetia, Franta, Germania, Polonia, Cehia in viitor, Marea Britanie, Slovacia cu 14 F 16 E/F Block 70, Turcia, ajungem la concluzia ca Ungaria poate spera undeva spre locul 19-20 in Europa, departe de “one of the most powerful air forces in Europe”, dar o forta aeriana decenta pentru suprafata Ungariei ca si pentru amenintarile la adresa tarii.

Si pe cale de consecinta ii recomandam domnului Johansson sa fie ceva mai circumspect in a face astfel de declaratii ca rade lumea de dansul…

GeorgeGMT

81 de comentarii:

  1. Astept cu interes Gripen unguresti la MK pentru politie aeriana ..Aici la Marea Neagra unde este balul . Nu stiu , avioanele unguresti au facut politie aeriana pentru un partener NATO ? Pe la Baltici ? La noi sigur nu …Parca pe la slovaci si cehi au fost dar acolo sigur nu intalnesti avioane rusesti…

    7
  2. Geniul Putin a reușit sa întărească NATO într-un an cat nu a reușit Occidentul in 30

    24
  3. Lasati ca suedezii nu sunt fraieri : Au sa le iasa ungurilor pe nas la asta ce au facut. Obraznici !

    41
    • momentan orban s-a sters la cur cu ulf k, care se umfla in pene ca nu are ce sa caute la budapesta, da in final a trecut pe sub masa

      cum o intorci, ungurii au meteor si aesa, f16 romanesti naiba stie. ei ne vad, noi nu

      5
      • Care radar AESA?Ungurii au variantele C/D cu radar Doppler.Radar AESA este pentru Gripen E/F, ungurii nu au asa ceva. Iar cu rachetele AIM 120 si AIM9X inteleg ca nu-s bune.

        14
  4. https://en.wikipedia.org/wiki/Aero_Vodochody#Aircraft

    „Between 1998 and 2004, Aero Vodochody was controlled by the American aerospace company Boeing.[3] During October 2006, the company was privatised once again, being bought by Czech-Slovak investment group Penta Investments for roughly 3 billion CZK

    In year 2021 Penta Investments sold their business share to the HSC Aerojet Zrt.

    Based on an agreement signed in July 2021 Hungarian company HSC Aerojet Zrt. became the 100% owner of Aero. In HSC Aerojet Zrt. majority is held by Hungarian businessman Kristóf Szalay-Bobrovniczky and minority is held by Czech company OMNIPOL a.s. The sale also included Vodochody Airport.”

    A incercat Boeing, au incercat fondurile de investii, acum incearca Vicky…

    Au adus-o pe profit in 2022…s-ar putea sa fi facut o afacere buna…
    https://www.aero.cz/en/aero-significantly-increased-its-profit/

    4
    • 120 mil euro dezvoltare L39NG si faliment; acum au venit si vand in cehia (tara producatoare) si ungaria (adica tara proprietarului); plus ceva negocieri, „uite contractu-nu e contractul”… ramane de vazut cine mai va mai cumpara, pretul unui avion „bate” in 20 de milioane sau mai mult in functie de rata de amortizare a spagiilor…

      1
  5. Commentul CEO e de PR și magulire. Pe praful asta, pupi oriunde numai sa iasă banul și sa ții firma pe linia de plutire.

    9
  6. presupun ca radarul lor e mai lung decat al nostru … inca?

    au avantaj net ca pot ateriza pe orice bucata de sosea mai OK … la noi fara piste speciale mai complicat …. sper ca au avut in vedere cand au priectat anumte autostrazi …

    6
    • Pune o raza de 300 km de la granita Ro si o sa vezi cam pana unde poate lovi ATACMS avut in dotare. Asta este un mare avantaj strategic al Ro nu ca avionul lor poate decola de pe autostrada.
      Legat de flota aviatica, este bine sa ai omogenitate dar tot asa e bine sa ai si 2 furnizori pentru echipamente. Ar fi buna achizitia unei escadrile europene, macar vechile Mirage 2000, nu avionul conteaza cat ce cara sub aripi.
      Am avea o optiune 2 in cazul in care primul furnizor ne poate face surprize cum au patit acum ucraininenii. Dupa cum se vede europenii devin mult mai activi.

      20
      • asta tot zic si eu referitor la un alt avion nou pe langa F-35, macar o escadrila. Eurofighter la mana a doua, Rafale la mana a doua…nu e tocmai bine sa opereze singur

        6
        • FA-50 în configurația light fighter?

          3
          • Intrebare de 1000 de puncte, de ce grecii au Mirage si acum au comnadat Rafale? Simplu, pentru ca pana prin anii 2000 turcii erau aliatii de baza ai US iar grecii erau vazuti ca niste aliati „indecisi” care cochetau cu sovieticii (dovada si consistenta dotare sovietica/rusa). Grecii s-au temut mereu ca americanii le vor opri furnizarea de armament/piese in cazul unui conflict cu turcii,
            Abia dupa lovitura de stat impotriva lui Erdogan lucrurile s-au imbunatatit pentru greci, dar cum tot patitul e priceput, continua sa-si pastreze dualitatea in dotare.
            Deci, noi nu avem nevoie doar de un nou vector ci de o noua platforma care sa poata lansa si armament fabricat de europeni, in special francezi, care istoric au fost mereu alaturi de noi. Pe logica asta exista doar 2 candidati, Rafale sau Mirage (SH), restul au componente sau armament american/britanic.

            21
        • Merge orice varianta, singura conditie este sa opereze armament european care nu se poate ambarca pe F16. Cum ar fi SCALP.
          In un anumit context ipotetic americanii pot gasi probleme morale in a ne livra vectori cu raza lunga. Este bine sa ai cel putin 2 optiuni pe masa.
          Avem exemplul cat se poate de real al ucrainienilor.

          10
          • Eu unul m-as uita atent la noul avion Sud Coreean de gen V. Cred ca aia, in cazul in care te bagi cu banul in proiect, te lasa sa il fabrici si aici. Sunt cam singurii care chiar ofera cu adevarat transfer de tehnologie. Cum ar fi sa asamblezi sau fabrici avionul ala la Craiova sau Bacau?

            6
            • Daca ar fi de bagat bani intr-un proiect, poate ca mai bine arata proiectul britanico-japonez; e adevarat ca vizeaza un avion de generatia a VI-a, dar pare mai solida asocierea.

              1
            • Legat de productie, se repeta mereu ideea dar stie cineva ce inseamna industrializarea unui vehicul? Nu discutam despre avioane ci despre vehicule, chestii mult mai pamantene.
              Iti trebuie sute de fabrici pentru productia de componente, degeaba ai o hala in care asambleaza unii cate ceva, este fix pix fara restul.
              Cand se dezvolta un proiect de vehicul exista 2 faze de dezvoltare principale, design-ul specific al produsului si dupa aprobarea sa proiectul de industrializare.
              Sa stii ca al doilea este mult mai complex si mai scump decat primul. Inseamna desene de executie, identificare producatori, lansare in productie pilot, teste de integrare, calendare livrare, echipamente …. lista e enorm de lunga. Ca si idee pentru design pot lucra 50 de oameni 2 ani, pentru indstrializare pot lucra mii de oameni 3-5 ani.
              In ecuatia industrializarii nu te ajuta cu nimic sa asamblezi ceva, drumul corect e de la mic la mare, nu sa te arunci precum Ceasca ca gaina in mijlocul gramezii si sa vrei sa fabrici avioane cu oameni fara experienta.
              Corect este fix cum face acum Aerostar, pleaca de la mentenanta, o sa inceapa sa se extinda si cu reconditionari de piese, o sa-si bage degetele putin si prin soft si uite asa de la mic spre mare vor ajunge sa faca si cu F-16 ce au facut cu Mig-21 (adica sa-l faca Lego). Din punctul ala, cand au specialisti si echipamentele in curte, pot face ce au facut si turcii sau pot prelua o licenta (gen Coreea).
              BTW, turcii au inceput prin 80 cu mentenata F16, prin 90 au inceput sa asambleze F16, dupa 2000 au inceput sa traforeze la Hurjet si drone din compozite iar acum ataca singuri avionul de gen 5.
              Pot veni si mama coreenilor sau kligonienii ca tot nu poti arde etape necesare in dezvoltarea tehnologica.
              PS. din ce am citit, Craiova ar mai avea ~ 250 de angajati, specializati in utilajele vechi manuale. Ce faci cu oamenii astia daca ajungi sa lucrezi structura din materiale compozite si prelucrari prin CNC-uri? Cat e Craiova de mare, tot o sa ai nevoie de sute, poate mii de specialisti, care nu stau la coada oficiului de somaj.

              31
              • Dar de ce trebuie facut neaparat la Craiova mon cher? Ardealul va pute sau cum? O pui undeva langa Cluj fabrica, „sugi” toata lumea buna de la universitatile clujene,certifici furnizori din toata tara pentru anumite componente etc. LA CNC-uri acum cu software-urile CAD/CAM nu e mare branza sa faci naibii un dispozitiv, sa faci programul pt. piesa si sa le pui pe 50 de CNC-uri odata alimentate de oameni „buton rosu/verde”. La mine la servici facem in stilul asta matrite pentru forja. OK, n-o sa facem radare AESA any time soon dar nici n-o sa stam cu mainile in buzunar. Nu uita ca fata de turci Romania are niscaiva traditie in aviatie si cateva avioane care au zburat, din pacate fiind gatuite de calitatea proasta a pieselor si de embargoul stupid a lui Ceasca.

                5
          • Eu in locul MAPN as fi păstrat și MIGul 21 ca o rezerva strategică. Menținute funcționale cam 24-28 de bucăți. In paralel as fi luat și 18-24 de F16i( din Israel) , 30 de F50 plus toate c/d F16 in stare buna din Amarg(eventual și ceva completări de pe la Olandezi, Belgieni…

            4
            • Mai bine MIG-urile alea le transforma in drona kamikadze iar cu echipamentele demontate de pe ele concep un nou tip de IAR 99. Chair si folosind aceleasi motoare, vorbesc de cele demontate de pe IAR 93. Practic am avea ceva capabilitati net superioare dpdv numeric si am deschide drumul spre un proiect de avion nou. Sa nu uitam cat de greu a fost pentru avioane Craiova sa le modernizeze pe cele 10 la standardul SM. Idem pentru INCAS cu XT/DT. Este nevoie de experienta pentru institut si fabrica, sa reanceapa in trepte. Daca maine ar vrea sa faca un nou avion de la zero, sigur nu ar reusi.

              PS Imagineaza-ti 30-40 de MIG 21 atacand puncte fixe strategice in caz de conflict. Porturi, aeroporturi, baze militare, nave maritime e.t.c.

              3
            • Putea fi pastrata o escadrila de Lancere pe aeroportul Bacau, unde e si sediul Aerostar. Puteau fi usor intretinute. Asta pana cand ajungeau si erau operationalizate toate F-16 cumparate.

              Pentru vanat drone Lancerele erau suficient de bune. Actualele radare pe care le avem pe F-16 sunt vechi, chiar daca modernizate. Sunt practic tot la nivelul radarului israelian de pe Lancere.
              https://www.iai.co.il/p/elm-2032

              2
              • sa faci tu vanatoare de drone cu Mig-21!
                Mig 21 este interceptor de front, e facut sa aibe ascensiune rapida, sa atace si sa se intoarca, sub nicio forma nu este facut sa zboare in aliniament la altitudine si viteza mica pentru a ataca o drona.
                Nici macar Mig 29 nu a fost potrivit si are portanta mult mai mare. Poate ca era bun un Mig 23 cu aripile deschise la maxim, dar si ala avea problema bolturilor.
                Cel mai bun de la mare distanta este IAR99 in versiunile modernizate cu target pod poate angaja drone gen Sahed cu tunul de bord sau rachete AA. Iar la Bacau ai fix o escadrila de IAR 99.

                8
        • Bai fraților , noi abia avem 48 de F16 bătrâne și obosite , nici alea toate la noi in curte , nici piloți nu avem destui pentru ele iar voi visați încă un model de avion …
          Puteți visa , nu zic nu , dar și visele au rostul lor – sa îți dea elan , sa te ajute sa treci peste clipele grele , dar dacă sunt rupte de realitate , e pierdere de timp …

          13
  7. Sa facem o distinctie intre unguri ca popor si Orban&Fidesz. Cam toti ungurii cu mintea la ei sunt anti-Fidesz, fiind vazut ca un partid corupt si populist care nu are solutii ci doar retorica.
    Orban si Ungaria nu sunt actori importanti in ecuatia EU/NATO, in ambele cazuri Orban a incercat sa mearga pe calea lui Erdogan facand pe marele negociator si punand conditii, problema lui este ca nu are ce negocia cu nimeni pentru ca nu are ce oferi. Turcia ofera NATO a doua armata din Alianta, Bosforul si cheia catre hidrocarburile din Caucaz.
    Orban ofera un vot la masa. Tot asa de bine li se poate lua dreptul de vot si s-a rezolvat problema lor, ceea ce i-au comunicat simplu si sec Ursula, Macron si Sholz. Probabil ca acelasi lucru i-a comunicat si delegatia americana pe care a refuzat sa o primeasca acum 1 sapt.
    Cele + 4 Gripen sunt pentru publicul intern, arata ca s-a obtinut ceva, la cat se schinuie suedezii sa vanda probabil ca le dadeau 40, bani de ele sa fi avut 🙂
    Ei au o singura problema numeste Romania si incearca sa mascheze asta pe cat posibil fata de publicul intern. Vad ca economic Romania se departeaza de ei iar militar jucam in campionate diferite. Din punct de vedere al aliantelor nici nu intra in discutie, Romania fiind net superioara, in primul rand noi suntem o tara latina care natural vom gasi mereu sustinere printre Franta, Italia, Spania si Portugalia. Ei sunt doar un Gica contra tuturor. Pana si bulgarii care istoric nu prea ne-au fost prieteni acum se simt cei mai apropiati de noi. Nu mai vorbim de ucrainieni.

    49
    • Diferenta militara dintre Romania si Ungaria este eclipsata teribil de increderea aliatilor intre cele 2 tari. DPDV economic este o problema interna la ei, in raport cu publicul.

      Rezumand, ungurii au jucat la 2 capete(minim) si s-au ars pentru urmatorii 50 de in raport cu occidentul. Asta in cazul in care Rusia nu castiga si visele lor umede cu Transcarpatia(cred ca si mai mult) se vor indeplini.

      6
      • Cel mult zona sud-vestică a Transcarpatiei. Regiunea aia are peste un milion de rusini, huțuli, boiko, plus zeci de mii de români și așa ziși volohi. Nu vad cum ar putea anexa iar Ungaria toată regiunea. In plus e parțial montană. Au ungurii trupe de vânători de munte?

      • orban e pokerist pe cand politicienii din romania joaca septic
        atuul lui orban e ca daca rusia beleste ucraina, au iesire la adriatica pin ungaria si serbia
        chiar asa gica contra, are oameni bagati in casa lui trump, are contacte cu moscova, mulge europa de miliarde ca sa fie de acord cu ajutorul pt icraina si se da si panturk.
        i-a fiert pe suedezi in suc propriu, si suedia refuza sa publice pretul contractului pt gripen, ceea ce inseamna ca a prins un rabat ca sa ai lase sa intre in nato

        7
        • 1. Serbia nu are iesire la Adriatica. Ca sa faca asta trebuie sa treaca prin Muntenegru (NATO) sau Croatia (NATO) sau Kosovo – Albania (NATO) sau prin Bosnia care e zona de influenta turca&qatareza. Cu NATO e clara treaba, sa-i vad eu pe pilotii sarbi de Mig 29 – chior cum se vor bate cu aviatia si dronele turcesti.
          2. te numesti jucator atunci cand castigi nu cand joci si pierzi pe banda. Mai bine septica si aduci in tara + 30 mld Euro de ajungi sa tragi canalizari in catune si autostrada catre Moldova, decat sa joci poker si sa-l arati pe „pluto” alegatorilor visatori.
          3. tot NATO a stat in votul turcilor pentru ca opinia lor conteaza, de unguri nu se impiedica nimeni, in cel mai rau caz se punea in balanta Ungaria vs Suedia si se alegea pe cine vor in alianta. Singurii pe care i-a enervat cumplit au fost americanii si asta li se va intorce curand.
          4. relax, cand suedezii se roaga de toata lumea sa cumpere Gripen, nu le-au facut niciun favor ca ungurilor ca le mai dau inca 4 bucati, care apropos… trebuie sa obtina si acceptul americanilor. La cat de smecheri au fost ungurii cu delegatia senatoriala transpartinica, sa nu ne mire daca apare din senin un blocaj.

          12
        • Discutam despre 4 Gripen C la mana a doua. Probabil ca Suedia le-ar da si gratis pentru oricum ungurii nu au de ales si trebuie sa reinoiasca acordul de leasing pentru intreaga flota.
          Asa ca ce mare smecherie crezi tu ca a obtinut orban?!

          10
    • Relația cu SUA se poate schimba radical după alegeri. Trump îl consideră prieten (cel puțin așa reiese din declarații), pe Orban.
      E bine că și noi avem alegeri în aceeași perioadă, cine câștigă trebuie să pupe din greu dosul lui Trump, eventual să mai cumpărăm ceva.

      3
  8. ” Cam toti ungurii cu mintea la ei sunt anti-Fidesz”

    With 54.13% of the popular vote, Fidesz received the highest vote share by any party since the fall of communism in 1989.

    https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Hungarian_parliamentary_election

    15
    • 54% nu-s cu mintea la ei!

      12
    • pune asta pe translate, este de acum 1 luna referitoare viitoarele alegeri din 2024 pentru Parlamentul European.
      https://magyarnemzet.hu/english/2024/01/fidesz-popularity-still-towers-poll-shows
      Fidesz: 43%, dar nu uita sa privesti totul din prisma celor 34% indecisi.
      Deci groso-modo Fidesz este azi dorit doar de ~29% din populatie. La alegerile din 2022 (cand se credea ca rusii le vor umple desagele), Fidesz a avut 54% din 70% prezenta la vot, adica 38% din populatie.
      Problema lui Orban in acest moment este ca himera nationalista si apropierea fata de rusi nu a adus absolut nimic concret populatiei, totul a fost numai agitatie si retorica iar ungurii de rand au rate la banci cu dobanzi consistente. De aici creste numarul indecisilor, asta pentru nu au alte optiuni prea bune, opozitia fiind la fel de varza ca a nostra. Nu uita sa te uiti la procentul Jobbik, extremistii maghiari s-au prabusit.
      De aici vine disperarea de a arata ca este activ, pe intern pare ca este un jucator la masa celor mari, dar realitatea este evidenta.

      11
      • Hai sa fim realisti, de unde stim ca cei care nu si-au exprimat votul sunt anti-Orban si politicii acestuia? eu banuiesc ca procentul e asemenator, deci Fidesz si propaganda lor castiga lejer in Ungaria. Sa nu uitam ca la dreapta mai sunt doua partide de extrema dreapta (Jobbik si MHM-ul); in majoritate n-au abandonat visul Ungariei mari.

        Majoritatea maghiarilor inca au impresia ca au fost furati dupa WW1, e singura parte a istoriei pe care o stiu bine. In rest, praduielile facute dupa dualism si intre WW1 prin Balcanii, loviturile sub centura impotriva celorlalte state din zona (detaliate excelent de Misha Glenny in Balcanii), politica anti-semita (au fost printre pionieri) si revansarda in interbelic sunt doar accidente minimalizate. Despre lipsa lor de responsabilitate in cadrul dualismului sau intre momentul intrarii sub coroana habsburgica si pana la dualism nu zic mai nimic, niciodata. Tot ceea ce stiu e Trianonul..atat.

        In capul lor e ideea ca Ungaria era un miez al civilizatiei si dezvoltarii, de fapt Transilvania era cea mai inapoiata provincie din imperiu. In discutiile cu ei revendica inclusiv Banatul care a fost o posesiune habsburgica, eliberata de Eugeniu de Savoia si unde s-a investit direct de la Viena, nu de la Budapesta. Le spui chestiile astea se uita la tine stupefiati, le-ai daramat tot universul, indiferent ca-s orbanisti sau nu.

        Daca ar avea ocazia acum, sau mai tarziu, sunt sigur ca ar profita la maxim. Hai sa ne imaginam putin, US se dezangajeaza total din Europa sub Trump, Ucraina pierde razboiul vizibil, trec rusii Niprul, sarbii bosniaci incep secesiunea armata din Bosnia, armata sarba ataca nordul Kosovo pentru a proteja sarbii din zona, in Bulgaria vine guvern pro rus, Fico e deja pro rus, in Franta castiga Bardella, finantat de rusi. Da, francezii sunt atat de prosti si mai ales rai si egoisti, poate fi Melanchon, acelasi rahat; Orban intra in Transcarpatia, rusii avanseaza si brusc emite pretentii la nordul Transilvaniei;

        OK, luptam, dar intr-un astfel de razboi conteaza si aliatii, liniile de aprovizionare, fara care o sa ramanem. Deci pentru un astfel de scenariu ar trebui sa ne pregatim un pic, adica sa avem stocuri de munitie si sa incepem sa construim structuri de aparare teritoriala si rezerva asa cum trebuie.

        29
        • din cauza asta am spus mai sus ca trebuie sa avem ca si grecii 2 optiuni disponibile in orice moment.
          Jocul asta cu toate cartile pe US poate deveni periculos, nu vorbesc aici de Trump ci de o China care va ataca Taiwan-ul.
          Dupa mine, Romania trebuie sa aibe ca politica de stat transpartinica o inzestrare militara cel putin 2X fata de Ungaria axata in primul rand pe arme de raza lunga care sa le distruga infrastructura critica.

          9
          • china ataca taiwan de vreo un an inainte de campania din 2022 a razboiului din ucraina,tot asteapta momentul propice,cand se vor hotara sa o faca o sa fie flota japoneza mai puternica militar decat cea chineza,in plus nu cred ca sunt asa de prosti ca rusii

            4
          • E indeajuns sa le facem praf centrala atomica de la Pacs (desi aici as ataca nu reactoarele propriu-zise ci infrastructura de transport a electricitatii) si astia raman fara curent.Aviatia lor e fix pix in fata sistemelor noastre Patriot.Cred ca ar trebui infiintata o structura militara care sa se ocupe strict de „problema ungureasca”, asa mai pe sustache.

            5
        • coiotule, inteleg ca scria intr´o limba non grata pe berea aia cu miere da´la termenul de expirare te´ai uitat si tu!? mi se pare ca delirezi grav pe aici. Si sa lupte cine? Ga***zarii aia carora le a negociat ciolacu evacuarea din fasie? asta asa ca sa facem o paralela intre cei doi magnifici negociatori care conduc tarile invecinate. Sa mi scuzi indrazneala, dar eu ti as corecta scenariul apocaliptic, busculada ar iesi cu siguranta dar pe autostrada maghiara inspre austrieci.

      • @ADR realizezi ca la ultimele alegeri a fost intre orban si o alianta din toate partidele ? Socialistii si extremistii de dreapta si centristii si toti la un loc n-au putut sa il bata pe orban.

        Asta cu fluctuarea aprobarii inafara alegerilor e fix pix. Nu mai are nici o relevental acum.

        3
  9. Puțin, e pentru mase. Vedeți, nu ne-am opus pe degeaba, am obținut încă 4 bucăți. Și mai dau drumul și la o știre ca-s mokka și mama ce tari îs ungurii!

    3
  10. Italia a susținut Ungaria în dictatura de la Viena. Nu exista solidaritate latina.

    15
      • Ca turist roman in Italia am avut cam multe experiente neplacute, avem o reputatie foarte proasta acolo. In general italienii se purtau foarte bine cu noi (eu si sotia) cata vreme nu stiau ca suntem romani, dar atitudinea se schimba la 180 de grade in momentul in care le spuneam ce natie suntem (as avea cateva anectode de prima calitate de povestit). Am avut colegi de serviciu italieni, aici in Romania, care strambau din nas la ideea originii latine a romanilor. Deci n-as baga mana in foc pentru solidaritatea „de ginta latina” din partea italienilor. Nici pe francezi nu m-as baza prea tare din punctul asta de vedere, dar antipatia italienilor fata de romani mi s-a parut maxima dintre toti „latinii”.

        Iar ungurii, istoric, au avut in general „presa buna” in Italia si Franta.

        18
        • dupa rau si ram mai avem doua aliante fenomenale,latinitatea si francofonia…ma doare mintea.

          8
        • hai sa o spunem si pe aia dreapta, ia un wizz si vezi ce conationali si-au mutat resedinta in Italia. Nu generalizez, dar o parte sunt dintre aceia care ne-am fi dorit sa plece….
          Evident ca nici italienii nu-i iubesc.

          13
        • Am fost de vreo treizeci de ori în Italia și nu am avut nicio problemă din faptul ca sunt român.
          Poate fiindcă vorbesc curent italiana, nu știu…

          5
        • Eu când am fost in Spania am avut probleme pentru ca aveam bani mari de 500 € – și mergeam la restaurante sau magazine sa schimb și ma refuzau – mergea o Mătușa care vorbea italiana fluent – e o doamna cocheta ce a avut o firma cu relații comerciale cu italienii , la Mătușa ii schimbau banii …

          2
          • Păi dacă ești mai colorat și din căști 🎧 se auzeau manele…

            8
            • Și o chestie amuzanta , am circulat cu autobuzul , iar intr-o zi in autobuz s-au Așezat lângă noi – eram cu soția – vreo 6 băieți , vârsta aprox 16-17 ani și povesteau cum au furat haine din magazine – erau foarte modern îmbrăcați , haine noi – le furau ca le luau pe ei , rupeau cumva senzorul magnetic și ieșeau cu ele – e drept ca atunci când sunt prin Europa , pe strada vorbesc cu soția in engleză …

              3
    • Și In 1918, daca vezi propunerile italiene, britanice și americane ptr frontierele cu Ungaria și Serbia te crucești. Au desenat aia ca la grafitti. Noroc cu francezii. Mai puțin în Banat că am pierdut prea multe zone curat românești .

      4
  11. In UE, idealismul a cam dat ortul popii . Cine mai crede in ideea de „ginte latina” ? Poate ” ginte laTrina” ! In rest, ne vor sustine aia care au interese in Romania sau aceia carora le vom da ceva la schimb.

    12
    • Dar daca modelul tau de idealism e cel prafuit ? Destul sa inlocuiesti televizorul cu biletul de avion si poti sa isi actualizezi reperele culturale in loc sa bombani lumea care-ti trece prin fata portii si nu-ti ofera prioritate pe scaun in autobuz sau mai stiu eu pe unde strangi frustrari..

      Nici o evolutie nu se intampla fara motive – fi atent in jurul tau nu la ce iti baga altii pe gat, intelege si adapteaza-te 🙂

  12. Buna seara! Traiesc in Franta de 9 ani de zile, aici, nici macar nu au idee ca Romania este latina. Poate cativa intelectuali bine educati, in rest…..

    7
    • Bună seara !
      Depinde în ce anturaj te învârti.
      Acum câțiva zeci de ani mă amestecau cu slavii, „acolo, în Est…”
      Mai recent, multi din interlocutorii mei știu diferența.

      10
    • Uită-te la statisticile de lectură spre exemplu și la ce tip de literatură prinde acolo în comparație cu ce știi tu. Francezii pe care cu care am contact sunt modele pentru estici și mai au și deschidere internationala fara nici o legătură cu turismul all-inclusive in locuri fancy: limbi străine… experiențe originale … stagii consistente in SUA. Asa ceva mișcă Europa înainte.

      * uite comentarii și teme de discuție pe forumul asta, mai degrabă pt proletari după cat e de impregnat de misoginism: https://lelombrik.net/

  13. Coscogeamitea
    Nu confunda adaptarea cu ” pozitia ghiocelului”. Sau a nu mai stiu carei behaitoare. Cat despre frustrari… du-te si detensioneaza-i pe fermierii romani sau polonezi, etc. De unde stii ca nu umblu prin lume? Ca sa te repezi din prima, la concluzii trebuie sa ai mansarda bine garnisita. Ce, ai impresia ca n-ai inghitit niciodata pastile false, pregatite de altii?Stai linistit ca aici si-au prins urechile servicii secrete celebre, in care activau minti sclipitoare, nu fitecine.

    4
    • legat de asta „detensioneaza-i pe fermierii romani sau polonezi”, am fix 4 rude, mari mosieri.
      Profitul lor este in jur de 30-50% la cereale, daca s-ar face si porumbul ar fi mult mai mare. Au utilaje ce costa cat nu au altii apartamente in bloc. Dar ca orice roman, e bine sa faci galagie cand ai ocazia, chiar vazusem unul la TV de spunea ca el aduce bani de acasa. Pai cum sa nu aduci cand ai toate utilajele luate gramada in leasing pe 5 ani si tu vrei sa mai scoti si profit.
      In agricultura se fac bani gramada, problemele lor reale:
      – nu au oameni la munca.
      – dobanda prea mare a bancilor (mai ales daca ai nevoie de linie de credit pentru finantare productie)
      – smenarii care controleaza silozurile, uscarea si mai ales operatiile portuare.

      Problema indusa: in toamna lui 2022 pretul era sus, asa ca marea majoritate s-au gandit sa le stocheze si sa le vanda in primavara/vara 2023, numai ca surpriza, in 2023 pretul a scazut cu 20%, asa ca au luat super teapa pentru ca au suportat si stocarea/uscarea + devalorizarea. Aici au intrevenit mesajele incitatoare care au circulat pe net, ca pretul a fost distrus de catre importurile din Ucraina. TEAPA !!!! Nu asta a fost cauza ci pur si simplu, ca si la gaz, piata s-a revenit singura la nivelul cererii. Pretul ireal era cel din toamna, cel din vara fiind cel corect.
      Verifica daca vrei cauta si o sa gasesti fix ce ti-am scris aici.
      Scuze de off topic!

      17
      • 100% adevărat.Cunosc ,,fermieri” care atunci când a izbucnit războiul în Ucraina și prețul a luat-o in sus , s-au pus pe făcut petreceri , sejururi in destinații exotice și și-au completat parcul auto cu cate un gipan ori o limuzina.Au ținut de preț și au luat țeapă.

        6
      • E mai complicat, anii 2022 si 2023 au fost ani prosti , secetosi, pretul la cereale s-a dus in jos dar la inputuri s-a dus in sus asa ca au iesit in pierdere pentru anul agricol 2022-2023 . Ce ma deranjeaza la ei: daca nu stii sa derulezi o afacere care sa suporte un an cu pierderi lasa-te de meserie , cu 10-20 de ha nu e agricultura ,este hobby si ideea ca fara ei nu am avea ce minca.

        P.S. cei cu fructe sunt cei mai loviti de soarta, ca pe langa ce ai spus au si o concurenta puternica (suspectez si neloiala) a polonezilor dar de astia nu se spune nimic.

        2
  14. Indiferent de trecut, daca ar trebui sa luptam pe doua fronturi si unul din ele ar fi cu HU, raportul ar fi cam 1 la 1, ei luptand contra escadrilei F16 de la Campia Turzii.

    Iar L-39NG sunt utile pt atac la sol sau vanat de drone, deci ar avea o contributie si ele.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *