Dragorul maritim ”Locotenent Dimitrie Nicolescu” a lovit o mina

Mina fost semnalata joi, la 40km de portul Constanta.

Comunicatul Fortelor Navale:

Nava GSP Falcon a raportat, în jurul orei 11.45, prezenţa unei mine marine care plutea în derivă, după care, conform procedurilor legale în vigoare, s-au pus în aplicare procedurile operaţionale pentru intervenţia cu personal specializat. Dragorul maritim ”Locotenent Dimitrie Nicolescu” execută, în perioada 5-12 septembrie, serviciul de luptă permanent şi are la bord, pentru această misiune de intervenţie, un detaşament de scafandri EOD, specializaţi în distrugerea dispozitivelor explozive”.

Nava militară a lovit mina pe care trebuia să o neutralizeze, iar motoarele au fost avariate. La bord se aflau 75 de militari, dar nu s-au înregistrat victime. Vasul nu se mai poate deplasa și așteaptă ajutor pentru a fi remorcat, în condițiile în care pe mare este furtună. De asemenea, din primele informații se pare că nava începuse să ia apă la pupa, iar echipajul a procedat la acoperirea găurii de apă, flotabilitatea nefiind afectată. Mina de război a fost descoperită în jurul orei 11:45 de nava GSP „Falcon”, care desfășura activități specifice la o distanță de aproximativ 25 mile marine (46 km), în direcția nord-est față de intrarea în portul Constanța. Ulterior, dragorul maritim „Locotenent Dimitrie Nicolescu” (DM-29) a ieșit din portul Constanța, joi, 8 septembrie, în jurul orei 13:15, pentru a executa misiunea de intervenție, precizează un comunicat al Forțelor Navale Române.

Citește mai mult la: https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/evenimente/un-dragor-maritim-al-fortelor-navale-romane-a-lovit-o-mina-pe-care-trebuia-sa-o-neutralizeze-vasul-a-fost-grav-avariat-2076387

Informaţiile publicate pe site-ul Digi24.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislația aplicabilă, doar în limita a 120 de caractere.

Sursa: Digi24

155 de comentarii:

  1. In opinia mea, de neexpert si „iubitor de uscat”, este inacceptabil ca nava sa fie lovita de mina ca in secolul 19. Furtuna, nefurtuna irelevant pentru o nava deminoare. Numai norocul prostului, si faptul ca si prosti ghem cum suntem Dumnezeu ne iubeste totusi nu numaram azi sicrie.
    Anul asta mai bagam la catstif inca una de parca nu erau destule.
    Repet, inacceptabil dupa parerea mea.

    95
    • lt(rez)
      Tu nu intelegi, ei au distrus mina, este noua tehnica autohtona de deminare. Iei viteza si te izbesti de mina, 100% mina este distrusa. 🙂

      36
      • Da, uite nu m-am gandit. Scuze. Ai dreptate.

        15
      • Pai daca rusi au intrat cu nava Moskva in rachetele lansate de ucraina nu trebe si noi sa intram in minele marine?

        10
        • na….cand or veni moscalii la paruiala sa le ziceti sa vina pe soare….ca daca da ploaia deja e cu semnul intrebarii….iar pe furtuna, ce sa mai zic…o sa ne impuscam intre noi de meseriasi ce santem…
          tragand linia si adunand…am avut o copaie trimisa la o interventie pentru care se presupune ca era specializata si condusa de un capitan ‘bun’…rezultatul: safu’ a fost asa de bun ca a facut copaia praf…bine ca nu si-a omorat si echipajul….

          10
    • Am intrat special sa va transmit o gluma a unor prieteni frontieristi de la paza de coasta si ei cititori ai siteului. Comentatori si asa sporadici cum sunt eu nu sunt din pacate:
      Problema minei a fost clarificata de politie, chiar de frontiera. A fost o simpla neacordare de prioritate din partea minei.
      Case closed.

      7
  2. Nu prea inteleg cum s-a intamplat, daca stii unde e mina si esti si specializat anti mina nu tragi in ea de la distanta, sau trimiti scafandrii, in functie de situatie? Mergi cu vaporul langa mina sa o saluti? La cate mine mai sunt in zona sa speram ca se invata ceva.

    23
    • Daca intri pe link-ul catre digi, o sa poti citi intregul articol, cu mai multe detalii. Se mentioneaza acolo ca din cauza conditiilor meteo nefavorabile (furtuna, valuri mari, vant puternic) ambarcatiunea cu echipa de scafandri nu a putut fi lasata la apa. La lasarea intunericului, au ramas in zona (decizie corecta in opinia mea), dar intunericul plus conditiile meteo au condus la acest incident.
      Cat despre eliminarea minei cu armamentul de bord, pe o mare cu valuri de 1,5 – 2 metri nu e chiar asa usor sa nimeresti o tinta cu diametrul de 1 metru.

      11
      • Esti in aceeasi zona cu o mina, ai valuri mari si vant puternic, nu poti sa faci nicio operatie de deminare, dar decizi sa ramai pe acolo.

        Cea mai buna decizie din Romania in 2022. Toti astia care sunteti de acord ar trebui sa incercati sa mai rumegati informatiile inainte sa sariti la o decizie.

        18
        • Si ce-ai fi vrut? Sa plece si sa lase mina nesupupravegheata in deriva? Ca sa ce? Sa ajunga nesupravegheata in zona de ancorare de la Sulina sau de la Constanta? Foarte originala idee, ce sa zic…

          18
          • Si au supravegheat-o asa de tare ca au dat peste ea. Foarte originala idee, ce sa zic…

            Cum ziceam, foarte inteligent sa pui in pericol echipajul doar ca sa dai bine in raport.

            14
          • @nicolae, lasi in pana mea ultimul handicapat cu un far pornit spre mina, stai la 100 de metri de ea.. Si da, din 100 de catrusuri trase tot o nimereai. Rezultatul se vede…handicapati de sus pana jos

            30
          • O nava cu un echipaj de 75 de oameni la bord are sa zicem cel puțin 12 dacă nu și mai mulți ofițeri. Dintre care 3 sau 4 sunt ofițeri care au în atribuție și navigatia. Nu mai vorbim de faptul ca defapt toți ofițerii de marina având în vedere ca au absolvit cursurile Academiei Navale,,Mircea cel Batran” ar trebui sa aibă cunoștințe temeinice de navigatie estimata, costiera și nu în ultimul rand electronica (înțelegându-se prin radio navigație asistata de DGPS). Nu este scuzabil în nici un fel faptul ca, detectandu se un element periculos în deriva nu a fost instituita o zona de siguranță un perimetru de restricție care sa fie respectat metodic și responsabil. Având în vedere situația meteo nefavorabila cu deriva de vânt și curent aferente nu aveau voie sa lovească mina. Orice navigator de la marina comerciala oricât de hahalera și de bețivan neserios ar fi are habar de un ,,no GO area”, clearing line sau safety circle drag circle în cazul ca e la ancora sau altceva… cu tot respectul pe care l port armei și care se datorează serviciului îndelungat în rândurile ei, bag seama ca domnii ofițeri și doamnele ofiterese din actuala Marina Militara Romana au nevoie de o rescolarizare de urgenta. BACK TO SCHOOL!!!….

            15
          • @Nicolae 11 sept 12.01h
            Arunci o un bustean, ceva, ca o pluta la undita de pescuit, cu un steg infipt, sau un dispozitiv cu GPS (eventual un telefon antiacvatic, invelit intr-o punga de platic), pleci de acolo si a doua zi o gasesti negresit, in zona plutei.
            Sau, poate, comandantul ala ara numit politic?!

            2
        • Da Gogule, ramai acolo, macar pentru monitorizare, si pentru a incerca inerventia atunci cand conditiile o permit. Sunt sigur ca au luat toate masurile de siguranta pe care le puteau lua. Tu ce faceai, plecai de acolo, lasa ca poate vine alta nava sa dea peste ea, sau cum ai fi procedat?

          8
      • Trimiti aviatia adica elicopterele alea care ne sparg urechile in mangalia de luni de zile.Nu au tun? Atunci trimiti Socatul.De panarama suntem.

        18
      • Lasand la o parte dificultatea de a nimeri un obiect de mici dimensiuni care apare si dispare dintre valuri, in ultima vreme se evita impuscarea minelor pentru ca exista riscul sa scufunzi mina fara a o detona. Astfel, mina ramane un pericol pentru navigatie, mai ales in ape putin adanci.
        Pe vremuri (WW2) minele taiate din ancora de draga mecanica erau impuscate pentru ca n-avea nimeni timp de pierdut. Acum nu era cazul.

        11
      • scuze dar chiar dupa ce am citit articolul tot de neacceptat este situatia. comandantul si cel responsabil mai bine pleaca acasa si lasa locul unora mai competenti

        14
      • [meme obligatoriu] I used to bullseye womp rats in my T-16 back home. They’re not much bigger than two meters.

        4
      • Ce ma uimeste, de vina sunt valurile! Hai ca Moskwa e ditamai ragalia si na ukrii cu sua in spate a dat o lovitura buna de imagine, dar si o lectie pentru rusi.
        Dar Romanul mandru tare tata, au reusit sa vada mina si cred ca unii sau apucat de selfiuri, iar altii de fericire au pus nava langa ea sa nu o piarda, apoi valuri, bla bla bla.
        Cum poate o singura mina intr-o mare sa loveasca o singura nava si aia obtinuta cu grele imprumuturi.
        De aduceai niste copii de gradinita si le spuneai ca ala e bau bau, astia mici genii de fel curata toata marea neagra, si de mine, si de submarine si de distrugatoare.
        Concluzia: o mina in mare, o barca in mare, tare tata, sau intanit la unison!

        6
        • N-auzisi bre, ca era si apa, nu numai valuri?!
          Ce era sa faca saracu capitan, s-a sacrificat el si nava lui, sa nu dea vre-un pescar peste asa o nenorocire.
          De echipaj, nici nu mai vorbesc, au scapat cu viata, ca,
          Dumnezeu face cuib la barza chioara!

          1
      • Intuneric si furtuna? Da bajetii astia in ce secol opereaza? Binoclu IR? Radar nu? Sonar nu? Drone nu? In anul de gratie 2022 nu putem urmari noaptea, pe furtuna, o minge de otel care pluteste? Pai mina nici nu incerca sa scape ei… Daca era un Kilo?

        18
        • Doua-trei butoaie metalice legate cu parama sau plasa (si eventual magneti neodymium pe ele), lansate in urma vasului pe directia de inaintare a minei…

          Insa e usor sa comentam din comfortul camerei. Pe furtuna si valuri, e greu de dirijat „drone” si greu de ferit din calea minei… Mai ales cand cei de acasa au pretentia sa stai cu ochii pe ea, in conditii de „actuala dotare”.

          3
        • Bănuiesc ca în cazul în care au un Man Over Board în timpul marșului la cum monitorizează ei o țintă de mici dimensiuni respectivul om la apa n are nici o șansă să fie salvat. Dacă mai ai și valuri de 2 metri mai bine chemi preotul de la bord, xa bănuiesc ca au asa ceva, :))) (la câte capele militare am văzut în marina în ultima vreme) sa I cânte ceasurile… sărmanului care a avut nenorocul sa cada peste bord de pe o nava a Marinei Romane

          9
        • N-auzisi bre, ca era si apa, nu numai valuri?!
          Ce era sa faca saracu capitan, s-a sacrificat el si nava lui, sa nu dea vre-un pescar peste asa o nenorocire.
          De echipaj, nici nu mai vorbesc, au scapat cu viata, ca,
          Dumnezeu face cuib la barza chioara!

      • Pai, dar armamentul amintit nu are catare?!
        Sau trebuie sa intre mina in armament (cum s-a si intamplat, de altfel) ca sa o nimereasca?

        1
  3. Vai de noi, la pregatire reala sintem – ca si rusii – zero barat.

    OK, e furtuna, atunci te apuci, reperezi mina si te apuci de tir … nu trimiti scafandrii pe furtuna sa faca deminare …

    Elicopter de interventie, naval, cu tun de bord, nu avem ??

    Balarie de incompetenti, capitanul navei ar trebui trimis in arest si destituit dpdv militar … numai inapti la conducerea tuturor institutiilor, politruci idioti.

    Si noi vrem nave, wtf ??? Cine le va conduce ?? Tot aceeasi idioti care intra cu dragorul in mina ??
    Luati draq cei mai buni jucatori de simulatoare navale si puneti0i la comanda, sa vezi ce si cum ar merge treaba….

    Vai de noi…

    50
    • S-ar zice ca te ocupi de operatiuni de deminare de-o viata…
      Intr-adevar, citindu-ti comentariul nu pot decat sa zic: Vai de noi…

      19
      • @nicolae
        Culmea e că 17 la fel de „inteligenți” au fost de acord cu el.
        Părerea mea, hâc…

        7
        • Pai e la moda sa scuipi pe orice. N-ai observat ca unii nu sunt in stare de nimic altceva?

          5
          • nicolae , crede ma , nu are rost sa le iei aprarea marinarilor. au gresit , punct.

            25
          • @nicolae
            Articolul ăsta e o dovadă în plus de cât de mulți analfabeți funcțional s-au adunat aici. Nu au nici o opinie cât de cât inteligentă și/sau inteligibilă, nu știu/nu pot să citească un articol până la capăt, au citit titlul și s-au pus pe înjurat.
            Atâta s-a putut!
            Părerea mea, hâc…

            14
        • 36 acum
          Si au fost de acord pentru ca omul are dreptate.
          Marina militara este o gluma proasta.
          Din pacate cam 70 -80 % din personalul armiei romane este o gluma. Prosti de ingheata apa ?

          Înțelegeti domnule sharky si domnule Nicolae ?

          16
          • @Marius
            37 cu tot cu tine, bănuiesc.
            Faceți puțină și luminați-ne, vă rugăm, ce calități și pregătire vă recomandă, de acordați calificative de gen.
            După cum scrieți, bănuiesc că ați fi campion printre cei 70-80%!
            Părerea mea, hâc…
            P.S. Dacă tot sunt așa proști, lămuriți-ne cum de au reușit să astupe gaura provocată de mină, și nu s-au dus la fund cu totul.

            6
            • Sharky, deja sunt 48
              48 de oameni care nu mai cred in gargara voastra .
              48 de oameni care au vazut ca la vreme de razboi ne-ati chemat pe noi , rezervistii .
              48 de oameni care vad egalitatea intre bugetele militare ale Romaniei si Finlandei , dar vad si diferenta de la cer la pamant in dotare .
              48 de oameni care vad ca ati facut-o lata in fata unei mine , fara sa sara pe voi rusii .
              48 de oameni care vad delegatiile si conferintele degeaba
              48 de oameni care vad dotare si profesionalism in alte armate
              48 de oameni care vad la noi ” profesionisti ” , doctorate si rugina

              2
  4. Vroiam sa scriu un articol pe subiect dar vad ca George n-a mai avut rabdare si mi-a luat-o inainte… 🙂 Asa ca voi scrie un comentariu cat un articol… 🙂
    Am citit si cele cateva comentarii de la PSR pe subiect, voi incerca sa le lamuresc si pe acelea.

    1. Sa incepem cu inceputul. Cele 4 dragoare de clasa Musca sunt vechi, conceptie si productie de la sfarsitul anilor ’80. Prin urmare sunt batrane, peste 30 de ani. In ultimii ani navele au fost folosite intensiv dar nu au fost trecute prin reparatii capitale, motivul invocat fiind lipsa alocarilor bugetare desi sumele nu sunt foarte mari, aprox. 40000000 lei. Se incearca acest lucru de prin 2017. Este posibil ca, in acest moment un singur dragor sa fi trecut prin reparatii capitale, nu si la masini insa. Daca chiar vreti sa intelegeti ceva, recititi (chiar in aceasta ordine, cronologia „licitatiei” de modernizare a dragoarelor):
    https://www.rumaniamilitary.ro/reparatii-si-modernizari-aduse-dragoarelor-de-clasa-musca
    https://rnhs.info/o-retrospectiva-a-licitatiilor-si-dotarii-fortelor-navale-romane-ii/
    https://rnhs.info/puitorul-de-mine-pmn-274-viceamiral-constantin-balescu/
    https://rnhs.info/avansam-in-pas-de-melc-altii-se-misca/
    Prin urmare, este plauzibila ipoteza ca masinile lui DM29 Lt. Dimitrie Nicolescu nu sunt intr-o stare tehnica prea stralucita. Ipoteza aceasta poate fi sustinuta si de timpul necesar ajungerii in raion. Iese la 13:15 din Constanta, ajunge in raion la 17:45 parcurgand distanta de 25 Mm in aprox. 4,3 h => V = ~ 6 Nd (11 km/h).
    Se stie ca monitoarele de la Dunare, inainte de remotorizare obisnuiau sa nu mearga cu toate masinile pentru ca nu toate functionau in parametri.

    2. O posibila avarie la motoare pare plauzibila (desi cauza exacta a accidentului n-o vom afla probabil niciodata) si poate fi unul din motivele pentru care DM29 s-a lovit de mina. Starea precara a dragoarelor si faptul ca puitorul a trecut prin reparatii capitale este explicatia preferintei FNR de a-l utiliza in misiuni pe acesta din urma.

    3. Este clar ca vorbim de o mina de contact (reiese din comunicatul FNR) aflata in deriva. E posibil sa fie una din minele ucrainienilor – conceputa pentru ape putin adanci (asa cum sunt in tot V – NV Marii Negre). Daca nu ma inseala memoria, mina de acest tip YaM are o incarcatura exploziva mai mica. Detalii:
    https://twitter.com/covertshores/status/1508549449785688064?lang=en
    https://maritime-executive.com/article/photos-romanian-navy-destroys-drifting-mine-near-seaside-resort

    4. Vremea in raion era proasta. Dragoarele au cca. 800 tone deplasament si se spune ca n-ar pluti chiar la fel de gratios ca o lebada. Pe scurt, pentru cine n-a inteles afirmatia precedenta, plutesc prost, se leagana in draci pe mare montata etc samd. In aceste conditii apar limitari in ceea ce priveste lansarea la apa a barcilor, dronelor etc samd Toate navele militare au astfel de limitari, unele mai mari, altele mai mici. Pe o mare de forta 4 cu valuri de 1,5 – 2 m, DM29 pare sa fie in imposibilitate de a lansa barca scafandrilor EOD de la bord. Ca idee, la LCS astfel de limitari apar pe o mare de forta 5, dar sa nu uitam ca LCS-urile au un deplasament de cca. 3000 tone, nu 800 tone. Marimea conteaza intotdeauna.

    5. Pentru neutralizarea unei astfel de mine sunt folositi scafandrii EOD – Explosive Ordnance Divers. Pe romaneste, scafandri deminori. Vanatoarele de mine moderne mai folosesc in astfel de misiuni si vehicule fara echipaj – drone specializate, in special cand vine vorba de mine de fund. Pentru minele aflate in deriva la suprafata sunt cel mai adesea folositi scafandrii deminori. Turcii au procedat la fel. Toata lumea procedeaza la fel. Sa concluzionezi doar in baza intamplarii de ieri ca dragoarele sunt perimate dovedeste nu doar necunoasterea domeniului dar si o acuta imaturitate in gandire si o lipsa de logica ingrijoratoare pentru ca faptele nu conduc la o astfel de concluzie.
    Am avut articol pe subiect dragor vs vanator de mine in februarie 2022, inainte sa inceapa razboiul: https://rnhs.info/termenul-saptamanii-dragor-vs-vanator-de-mine/

    42
    • Merci Nicolae de analiza, chiar vroiam sa te intreb in opinia ta care a fost problema?

      4
      • Pai e posibil sa fi avut avarie la motoare si sa fi ramas fara guvernare taman atunci… Doar ca nimeni din conducerea FNR / MApN nu va recunoaste asta vreodata pentru ca vina va fi a lor, reparatiile capitale la dragoare fiind amanate de prin 2018. As putea pune pariu ca nu vom afla vreodata cauzele reale ale accidentului.
        De Mig-ul si Puma cazute s-a mai auzit ceva? Macar altii mimeaza respectul fata de contribuabil si de familiile victimelor: https://s3.documentcloud.org/documents/22136136/final_in_mv-22_w_attach.pdf

        22
        • Da, ai dreptate.Merci. Ma gandeam si eu la ceva problema mecanica dar nu pot sa inteleg optiunea operativa.
          Nu, de mig si puma nimic, ne ajuta diateza refelxiva aici: s-a stricat si a picat. Magia limbii romane, formulare simpla, de inteles pentru oricine si fara nici o conotatie de responsabilitate/cauzalitate.
          In engleza sau germana ar fi greoaie exprimarea si ar lasa poarta deschisa la o palma peste cap: „it broke”, si instant raspunsul ar veni: the f’ck it did, what happened, poor maintenance, or what?

          6
          • Cei care sunt obligați să plece la război, să facă „umpic” de „gât”. Au avut noroc de data asta. Războiul nu-i ca plimbările la exercițiile NATO. Este vorba de viața lor.

            13
          • Eroarea umana in cazul dragorului nu trebuie exclusa. Dezorientarea spatiala poate interveni si pe apa, nu doar in aer. Cu diferenta ca pe apa lucrezi in doua axe, in aer pe 3.
            Naiba stie ce-o fi fost acolo. Un astfel de accident este, de cele mai multe ori, rezultatul unui cumul de factori nefericiti.
            Oricum ar fi, increderea mea intr-o comunicare MApN corecta si decenta pe subiectul asta este la cote minime.

            11
          • Iaca, vazui mai jos ca nava fusese proaspat trecuta prin reparatii capitale. Motoarele principale au ramas tot alea totusi (Alco daca nu ma inseala memoria).
            Naiba stie, bine ca n-a fost nimeni ranit sau mai rau…

            4
            • Nicolae https://www.ziuaconstanta.ro/informatii/combaterea-criminalitatii-in-achizitiile-publice/dragorul-maritim-29-reparat-in-santierele-navale-midia-si-mangalia-ce-valoare-au-contractele-documente-748076.html nici 200000 de lei reparatiile in doua santiere navale – ce reparatii capitale au putut face de banii astia ?

              si santierul asta – e „vehiculul” statului roman prin care are detinerea la fostul Daewoo/ actualul Damen – sunt 4 politruce in CA din numarul asta de salariati, cine mai ramane sa poata sa faca reparatii la o nava de cateva sute de tone ?
              În anul fiscal 2018, societatea Şantierul Naval Mangalia SA a avut 34 de salariaţi, cifră de afaceri de 1.604.077 lei şi pierdere de 1.764.630 lei.

              cred ca a fost o carpeala, au mai rezolvat un pic din infiltratii, o mana de vopsea si pa aia a fost „reparatia”

              Pe moment bine ca a ajuns in port si ca toti marinerii sunt la familiile lor

              4
              • Daca e asa, de ce au mai trimis-o pe mare, cand, e clar, trebuia trimisa direct la Remat, cat mai mergea pe rotile ei?!
                Mai avea talon de circulatie?! Era cumva retinut pentru defectiuni la semnalizatoare, la sistemul de franare, la motor???
                Oricum, raporul 4/34, adica 1 din 8 politruce/salariati e induiosator!
                O cifra mai rezonabila ar fi fost 17/34, nu?!
                Nu, nu au mai avut atatea amante si alte pile.
                Numai rusii ne mai bat la coruptie in EurAsia!

              • Raportul 4/34, adica politruce/salariati e total nesatisfacator.
                Mai bun era 17/34, ori nu au mai avut amante, alte pile si neamuri politice?!

                La corutie, numai Rusia ne bate in toata Eurasia!!!

                Din descriere, „dragorul de mine” (de ce nu i-or fi zis dragor de ciuperci?!) trebuia trimis direct la Remat, cat inca mai circula pe „rotile” sale.

    • o deductie logica spune ca au ajuns acolo, nu au putut trimite scafandrii pe marea montata, probabil ca au vrut sa traga in ea dar cu ce antichitati are nava aia slabe sanse sa nimeresti ceva de 1 m pe valurile alea. Cel mai probabil ca au incercat dragarea minei, de aia e lovita nava in zona de pupa si la motoare.
      Pentru asa ceva tarile cu apa calda la baie folosesc drone subacvatice, nu risca 70 de marinari.

      7
      • Cum ai putea draga o mina de contact care s-a desprins din ancora si este in deriva? 🙂 Ca draga mecanica taman asta face: taie cablul minei dupa care o distruge. Nu pot sa nu te intreb, ai vazut vreodata o draga si cum functioneaza ea?
        Uite: https://rnhs.info/razboiul-minelor/
        Tu crezi ca daca marea e atat de montata de nu poti lansa un RHIB la apa o sa poti lansa „drona subacvatica”? 🙂 Iti zic eu, n-o sa poti. Caz in care, daca o ai, o ai degeaba… Si-apoi ce sa faci cu drona subacvatica impotriva unei mine care pluteste la suprafata? Drona subacvatica se foloseste pentru minele de fund.

        18
        • boss, m-ai faultat si am citit. In mintea mea credeam ca o dezamorseaza ca pe o bomba, dar dracia aia nu merge decat bubuita ?
          Acum pun o intrebare, am vazut ca nava avea instalatie de lansare bombe AS, nu crezi ca socul exploziei detona dracia?
          experienta mea pe apa se reduce la plimbarea cu vasele din port prin concedii.

          5
      • ADR ,
        Manualul FN6-2 e de ani de zile pe Scribd
        Descrierea tehnica completa a dragorului nr.30 e si e pe un site .
        Si acestea fiind publice, vii si ne spui niste nerozii .
        Cee ce nu e nou

        Cat despre expresia ” tarile cu apa calda la baie ” este utilizata in general de cei care nu o au , iar pe cea rece nu o folosesc .
        Ai un vocabular cam redus fata de ceea ce afirmi ca esti .

        Am o nedumerire ADR : inafara de faptul ca salariile de care ne spui din Romania nu sunt reale ( tu dai varfurile ) , cum nu ai deformarea profesionala sa scrii 1000 , sau 2000 , cu virgulele si punctele de rigoare in fiecare sistem , eurpoean sau american , ai exprimari gen 2k euro , din cele folosite de cei de ” dupa blocurile gri ” pentru a fi mai interesanti ?
        Chiar , cate nick-uri ai pe RoMil ?

        1
        • tataie esti inventiv, recunosc. Astepti o luna ca sa-ti umpli din nou gura cu materialul tau preferat fara sa te mai contreze nimeni. Din nou o spun, imi e mila de tine.
          Eu spre deosebire de tine recunosc barbateste cand gresesc sau nu stiu ceva, tu in schimb ai in ADN „inteligenta” muncitorului comunist cu scoala profesionala, priceput la orice cu sfaturi si contradictii dar cam atat.
          Pentru ca nu ai nici cel mai mic habar si sa nu-ti mai umplii gura cu mancarea ta preferata, am un prieten care aranjaza marfa in raft la un magazin de bricolaj pe 5200 ron pe luna net +bonuri de masa. Sotia lui e casiera in acelasi loc 4500 lei +bonuri de masa. Tarif in Bucuresti din saptamana asta.
          Un var indepartat a venit de la tara si s-a angajat la o firma de curierat pe 4300 net si cu overtime daca se baga la munca in weekend sare lejer de 5000. Mai are o hybrida cu care baga ride sharing si mai castiga si de acolo un 2000. Bani munciti nu bugetarime.
          Asta nu te duce capu sa intelegi, ce stii tu de prin barfele de pe net sau din copilaria ta sunt povesti.

    • Multumim Nicolae, chiar pare un raspuns care aduce multa plus valoare articolului vs alte comentarii care doar critica si fac analize superficiale.

      9
    • Bine zis. Comentariul tau ar trebui adaugat la articol, sa-l vada si toti „expertii” care s-au trezit acum sa dea cu tot felul de pareri.

      4
    • O explicație pertinentă, mulțumesc.
      O singură părere: deminarea a rămas la fel ca în WW2, textul tău parcă este extras dintr-o carte scrisă de Alistair MacLean sau Douglas Reeman

      4
      • In opinia mea, schimbarile in acest domeniu d-abia acum incep sa fie dramatice prin introducerea ambarcatiunilor si submersibilelor fara echipaj. Dar principiile de baza sunt aceleasi ca in WW2, asta-i si parerea mea.

        2
    • Daca punctele 1 si 4 sunt reale atunci avem in inventar fier vechi si platim state de plată pe aceste nave si unitati absolut degeaba.
      Dacă un dragor, pe timp de pace, nu e in stare sa dezamorseze mina si sare pe ea chiar nu e nevoie sa fie pusă in pericol viata a 75 de oameni.

      10
  5. Mie îmi pare bine că nu au murit marinarii. Slavă îngerilor și tuturor zeilor care i-au protejat pe băieți. Cât despre MApN și restu – vorba aia – despre morți ori de bine, ori deloc.

    5
  6. 1. Facebook e plin de înjurături la adresa Marinei și politrucilor. Le merită.
    2. Așa mulți marinari trebuie să aibă un dragor?

    18
    • Facebook-ul este plin de injuraturi oricum. Orice informatie este un pretext de injuraturi pentru un carpato-danubian. Azi e marina maine altceva. Cand mai uita de politruci se injura intre ei.Iar politrucii injurati nu-s de pe Marte sunt indivizi din aceeasi turma ajunsi la butoane care ieri injurau pe FB sau mai injura si azi pentru ca nu sunt ei acolo unde sunt cei pe care-i injura.
      Si carpato-danubienii astia isi merita soarta.

      11
  7. naspa e altceva, vine iarna cand MN devine un cazan in firbere si se vor rupe mai multe cabluri. Daca de la a 3 a mina deja o nava e scoasa din uz, ce se va intampa peste 2-3 luni?
    Legat de incident, stiu cineva daca la modernizare au primit radar si sonar nou?

    9
  8. fără legătură directă cu subiectul…în timp ce ai noștri aproape că se detonează, pe mare, uscat și în aer, polonezii achiziționeză peste 90 de elicoptere Apache care vor coopera cu sutele de tancuri Abrams spv.3 nou-nouțe. Noi mergem înainte cu vapoare cu zbaturi, tancuri din al doilea razboi mondial și table ruginite zburatoare mig 21.

    26
    • Polonejii fac 5% buget aparare, adio unele autostrazi, spitale, scoli.. plus ca multumind domnului avem munti padurosi, polonia e ca o palma. Tarile de genul acesta au nevoie de 2x mai mult armament, au si 2x populatie.. deci noi am fi ok cu 1/4.. de aici noi 276 abrams, ei 1000. Noi 24 heli atac, ei 96

      Nu ii invidiez, ci chiar sunt in gura lupului fata de noi, in partea mai neinteresanta, mai bine granita cu ucraina decat cu rusia&belarus

      2
      • Am inteles.
        Pe noi ne apara raul, ramu’.

        Adica, stramoseste, „codru-i frate cu romanu’?!
        Stii ca in ww2, Hitler i-a luat-o inainte lui Stalin, care voia sa atace tocmai prin Romania, pantecele moale al inamicului? Si tu bornesti de coada lupului?!
        DE ce nu esti sincer si spui ca polonezii, CHIAR AU conducere?
        Chiar au un plan si se tin de el?
        Noi?! Deja ai inceput sa razi, aaa?
        Zi-mi numai cate licitatii pentru corvete s-au facut si cate contracte s-au incheiat? Zi-mi cine a luat spaga de 4 milioane de coco pentru fregatele cumparate de la fiare vechi din Anglia?
        Zi-mi cine au fost si cine ESTE Ministrul Apararii???
        Ce competente (te-a bufnit rasul) militare au/are??????
        Dar de Fifor (e un nume de om) ai auzit? Ala care nici o roaba nu i-asi da sa o conduca?
        DE Dancu ce sa mai vorbim? Pentru el o drona MILITARA de orservare este o jucarie de copii? Si alte perle.
        Si tocmai EL NE ASIGURA ca suntem aparati, sa stam fara grija („Dormi linistit, FNI vegheaza pentru tine!”)!
        Nu sunt un defetist, dar sunt total scarbit de clasa noastra poltica si, in mod deosebit, de cea aflata azi la butoane.
        La ucraineni revirimentul patriotic a fost o minune, dar in Romania, eu nu cred in minuni .

        1
  9. Deci dragorul a lovit mina sau mina a lovit dragorul?

    Dupa ce si-a avariat motoarele si pluteste in deriva, nu sunt sanse sa fie iar contact cu mina?

    7
    • Pai mina a explodat, Marius… 🙂 eu cel putin asa inteleg ca s-a produs avaria la pupa:
      https://www.navy.ro/comunicat.php?id=641
      Iar daca nu mai are motoare, avariile nu sunt chiar atat de usoare precum ni se spune. Dar e si o scuza buna sa acopere rahatul: ca motoarele s-au dus inainte de explozia minei pentru ca au tras de ele in draci dar nu le-a mai reparat nimeni de cine stie cand. Ca nu „e” bani! Adica nici 10 milioane de euro necesare pentru aducerea navelor in stare de navigatie sigura.

      8
      • Am înțeles ca nava a ajuns în raion la 1745LT. Mina a lovit nava (sau nava a lovit mina?) pe întuneric deci după lăsarea serii, lăsând sa se înțeleagă ca au trecut circa 2 ore de la sosirea în raion/interceptarea obiectivului pana la producerea evenimentului. Oare în condițiile în care a apărut o avarie la masina în momentul executării unei misiuni de lupta nu se transmit de urgenta niște mesaje de avarie dacă nu pe canale publice măcar în cadrul canalelor folosite de marina. Adică asa vad eu lucrurile: o nava a marinei e trimisa la 30Mm sa dezamorseze o mina are avarie la masina în proximitatea obiectivului și noi stam cu mâinile în sân? Nu trimitem de urgenta alta nava, nu un elicopter ceva? Sau poate ca n a fost nici o avarie și iarăși revenim la problema cu eroarea umana
        Care în situația asta e cam eroare ,,inumana” la cât e de stupida;)))))

        2
        • N-a fost asa. Intai, dragorul de mine A ATACAT mina cu injuraturi.
          Apoi, asta nestiind sa injure pe romaneste, de ciuda a explodat. Dragorul de mine, care tocmai se pozitionase s-o si scuipe, fiind in zona, s-a ales cu motoarele paradite.
          Mare noroc!
          Astfel se vor repara si motoarele, pe langa „reparatia capitala” de tocmai 20 de mii de lei.

          3
      • Citisem postarea cuiva de pe FB si am inteles ca de fapt explozia a avariat carma si elicele iar explozia nu s-a produs la contact ci in proximitatea navei. Probabil au reusit s-o loveasca cu armamentul de bord prea aproape de nava.

    • Bănuiesc ca explozia minei a avariat dragonul …. și sper ca nu mai sunt alte mine în zona

  10. Va face un grup de lucru care va analiza (rahatul in care este marina si armata in general) si care va face recomandari (saprosan, ca sa nu ne mai kkm pe noi cu misiuni de carton, ca atunci cand vine vorba de fapte sa fie totul maro)
    Nu pot sa uit ce l-a recomandat pe Dancu sa fie ministrul apararii (nu ca generalul dinaintea lui a fost mai breaz)
    https://www.cotidianul.ro/raspunsul-lui-dincu-intrebat-ce-l-recomanda-pentru-ministerul-apararii/

    11
  11. Sunteti niște răutăcioși. Misiunea a fost îndeplinită, mina e dezamorsată.
    De altfel, când a mai raportat în ultimii 40 de ani marina noastră altceva? Tot timpul misiunea a fost îndeplinită.

    30
  12. Cind pleaca in misiuni internationale Marina Romana este laudata. Cind pleaca in misiuni la malul marii (Romania) Marina Romana are probleme. Ca asa ne spun la TV mereu: si-au indeplinit cu succes misiunea acordata. Au primit numai cuvinte de lauda de la partenerii internationali.
    Nu soldatii sunt devina. Comandantii lor ca nu spun la reporteri in ce hal se afla FNR. Ca e rugina peste tot. Ca echipamentele pe care le folosesc nu mai pot indeplini misiunile in bune conditii.
    Eu am intrat in contact cu ei prin 97-98. Ii stiu ce capabili sunt la minciuni. Cum duceam ofiterii si subofiterii superiori cu masina la curve si baute. Dar mai vinovata e clasa politica. Care clasa politica reprezinta fata acestui popor.

    30
  13. Nu inteleg comentariile tale Nicolae. Oricine spune ceva impotriva a ceea ce scrii tu e impotriva ta. Nu a zis nimeni ca nu e nevoie de dragoare. Citeste comentariile arata mi unul in sensul asta.
    Pe de alta parte, explicatiile tale se contrazic grav. Zici ca se folisesc drone submarine in marine civilizate si apoi zici ca nu se pot folosi decat pentru alea de fund. Pai daca e asa cum spui inseamna ca nu exista mijloc tehnic de deminare in secolul 21?
    Pe mare montata?
    Cand ai de a face cu doua rele vei alege daca ai juma de creier raul mai mic. Tragi dracu in ea, daca luam de bune optiunile pe care le ai spus. Ce dracu putea merge mai prost? Un vas scufundat? Echipaj mort sau o mina asezata pe fund?
    E ca si cum nu ar putea marina hotelurilor plutitoare sa geolocheze rahatul ala de pozitie unde mina s a scufundat cu milioanele de avioane EW, daca mina nu face bum.
    Explicatiile tale nu stau in picioare decat pentru burtosii platiti bine din armata si pentru bateriile cu vin ale lor. Ei sunt platiti sa faca ce trebuie cand conditiile sunt cele mai grele.

    Imi pare rau sa ti spun esti fix ca generalii aia in rezerva care la tv se plang ca ei au zis ca nu sunt dotati, dar in realitate n au spus nimic in timpul armetii in ghilimele, ca sa astepte pensia cea grasa. Sau ca sa o iau altfel cred ca stim toti ca iarna nu i ca vara.

    Sau ca de vina e politrucul dinaintea nulului vremelnic de la putere ca ala cand e inscaunat stie o fraza la fic automat: Ba nu eu s de vina ci ala de dinaintea mea.

    Explicatii puerile. In realitate noroc de dragor ca a scufundat mina cam cum distrug t72 javelinele. Da e pe invers.

    48
    • Una peste alta, nefiind un pericol iminent la dresa vietii umane, prin riscurile asumate, comandantul a reusit sa fie aproape de a-si pierde nava si echipajul. Cred ca deschiderea unui ROZ si consumarea munitiei disponibile ar fi fost de preferat – ca efect urmarit fiind distrugerea sau scufundarea minei (insotita de marcare, restrictionare a traficului etc..) pana la vreme favorabila.
      Nefiind marinar, in caz ca scufundarea minei (pe motiv de calibre mici, munitie nepotrivita cu efectul dorit etc..) ar fi amplificat riscul (imi inchipui ca mina scufundata ar fi putut fi purtata de curenti dincolo de grid inregistrate), poate ca insotirea acesteia (mentinerea contactului vizual) ar fi fost o optiune in raport cu contactul direct (accidental). Sa inteleg ca observarea pe timp de noapte si HOTO catre o alta platforma (poate si catre o alta marina, daca ar fi fost cazul) nu qr fi pe lista de optiuni?

      13
  14. Mai trebuie cumparate dragoare, vor mai fi incă mine in derivă. Cam la 3 mine, un dragor!
    Retrogradari, destituiri, arest?
    Daca nava nu indeplineste conditii de navigabilitate si luptă nu te sui la bordul ei.

    17
    • Pai dacă refuzi sa te sui pe nava și să pleci în misiune cam ramai fără servici. Că îmi închipui că au și marinarii militari un salar acolo. Și pt comandantul navei cam la fel o fi fost. Poate și-o fi răcit el gura să spună că nava nu-i chiar în regulă da dacă nu lor băgat în seamă ce sa facă. Să-și des demisia?

      5
    • A deci daca s-a intamplat acum ati dedus ca la 3 mine detonate se avariaza un dragor.
      Destepti baieti.

      2
  15. din ce am vazut prin poze, minele astea se plimba cu capisoanele puse

    mina in cauza avea capisoane sau nu?
    pentru ca eu am 2 intrebari

    cum poti sa lovesti o mina si sa nu ai pierderi umane?
    motoarele scoase din uz dar nici un motorist de cart in sala masini?
    sau erau cocotati toti in prova in urma vreunei alarme de coliziune iminenta?
    cum sa stai noaptea pe furtuna langa o mina?
    de ce sa trimiti un dragor dupa o mina in deriva?
    ce sa dragheze?

    de aia intreb daca avea capisoane, posibil si ii fi mancat găozeta sa o captureze intacta

    9
  16. Nava a ajuns în port
    https://www.libertatea.ro/stiri/nava-avariata-dupa-ce-a-lovit-o-mina-de-razboi-in-marea-neagra-se-indreapta-spre-portul-constanta-4271254
    ,,Dragorul maritim care a lovit joi la amiază o mină de război în Marea Neagră a ajuns vineri, 9 septembrie, în jurul orei 15.00, în Portul Militar Constanța, a declarat Corneliu Pavel, șeful Biroului de Comunicare al Forțelor Navale Române, pentru Libertatea.”

    1
  17. Intr-un final bine ca n-a murit nimeni, bine ca nava nu s-a scufundat. Am scapat ieftin…
    In privinta MiGului 21 prabusit alaturi de un Puma, vina apartine pilotilor – in cazul elicopterului pe motiv ca au iesit la zbor in acele conditii meteo si evident imbecilului care a dat ordin elicopterelor sa se ridice.
    MiGul a cazut datorita dezorientarii spatiale a pilotului, putine ore de zbor. Si apropos de calitatea tehnicii de lupta, MiGul prabusit, desi in acte un „C” nu avea radar la bord, sau macar nu avea radarul standard ELTA 2032. Adica in acte era un „C” de vanatoare, in realitatea era chior ca un liliac.

    23
    • La Puma, e și vina celor care au lăsat armata, în secolul 21, fără un elicopter cu degivrare în pale si capabil de all weather. Mai ales un elicopter de salvare/recuperare.

      18
    • Din pacate au murit oameni nevinovati. Pilotul avionului stia exact ce tip de avion piloteaza. Oare de ce nu a refuzat? Nu vreau sa decolez pentru ca avionu respectiv nu este echipat cu ce trebuie (in cazul de fata radarul respectiv – ELTA 2032), si nu am suficiente ore de zbor pentru a zbura pe timp de noapte. Nu cred ca-i putea facea nimeni nimic. Care esti pilot al FAR refuza sa zbori daca avionul respectiv iti poate pune in pericol viata si pe acelor din jur. E asa de simplu. E mai important sa te concedieze sau sa-ti pierzi viata? Astea se invata la scoala. La scoala la noi se pune accent pe memorare nu pe a gindi. Nu pe a fi critic sau curios. Pe linga asta mai are si familia si anturajul un rol in educatia ta ca om. Cel mai important e de la parinti.

      12
      • soldat(rez)

        In primul rand, echipajul elicopterului stia perfect ce risca
        Si chiar asa , stiind riscurile , au plecat in cautarea unui camarad catapultat , in noapte si vreme rea
        Un gand bun in memoria unor eroi adevarati

        Cat despre pilotul MiG-ului , ai idee care era pedeapsa pentru neexecutare de ordin , pe timp de alerta NATO , cu razboiul de cealalta parte a granitei ?
        Raspunderea trebuie cautata in alta parte, mai sus .
        Si chiar la cei care nu mai sunt activi , dar au acceptat casarea de avioane aproape noi si au mentinut in activitate ” teava zburatoare ”
        Ai vazut ce a facut Polonia ?

        1
  18. Cea mai buna veste este ca echipajul este ok. Vestea proasta este ca mai avem doar doua dragoare funcționale. Din ce mi s-a zis, unul este tras de multicel pe „dreapta”, iată ca încă unul va sta lângă el de acum încolo.
    Ancheta va determina dacă a fost defecțiune tehnica la motoare sau eroare umana. Aici problemele marinei militare romane sunt la fel de mari și la tehnica și la resursa umana. Aproape ca nu mai contează, în ambele direcții ar trebui făcută „reforma”. Ușor ușor, nici la Academia navala nu se vor mai înscrie studenți. Oricum a scăzut concurenta. Păcat!

    6
  19. Oamenii „Locotenentului Dimitrie Nicolescu” (DM 29)
    „Dragorul Maritim 29 Locotenent Dimitrie Nicolescu (DM 29) din Divizionul 146 Nave Minare Deminare a trecut printr-o etapă importantă de modernizare. […]
    În şantier a fost destul de greu, dar au rezolvat multe din problemele vechi ale dragorului. Au schimbat multă tablă, tubulatură, valve şi tot ce ţine de partea energetică a navei. S-au montat diesel generatoare noi și s-a lucrat la motoarele principale. Acum au un nou punct de comandă maşini.”
    http://presamil.ro/oamenii-locotenentului-dimitrie-nicolescu-dm-29/

    Păăăi… a trecut prin modernizări, sau nu?
    MApN-ul se lăuda, acum o lună!, că DM29 a fost modernizată fix pe partea mașinilor. Aici se spune că DM29 s-a „târât” până în zona de operațiuni, pentru că… nu e modernizată. Care e adevărul, cine minte? De la cineva care a călcat pe DM29 recent, de preferat.

    Am fost la un pas să organizăm funeralii naționale pentru 75 de oameni, și doar norocul ne-a ferit de data asta. Ce-am învățat de aici? Să continuăm să (ne) mințim în continuare în stil rusesc, că suntem „furnizori de securitate” și că avem cea mai a naibii marină din copaie, sau să recunoaștem că, la fel ca la pasajul Urinii din București, o vopsea nouă dată peste rugină nu îmbunătățește structura…?

    Dâncule, du-te tată să-ți practici sociologia, că am văzut cât de priceput ești cu dronele „de jucărie” și cu „obișnuința” în a fi vecin cu rușii. Și ia-l cu tine și pe „heroul de la Namibia” sau de unde era, și lăsați-i pe alții care vor să facă treabă…

    26
  20. Problema este ca s a mintit
    .In primul comunicat s a spus ca mina a fost neutralizata . Apoi s a venit cu chestia asta ca nava a lovit mina . Cineva minte cu nerusinare pe acolo pe la MAPN Nu s a spus ca de fapt mina a lovit nava de prima data

    13
  21. Multumiri lui George pentru articol si lui Nicolae pentru analiza.
    Trist, foarte trist.
    Nu numai ca ne prabusim cu ”avioanele” sau ”elicopterele” din cauza vremii proaste, acuma jucam si fotbal pe mare cu minele, tot din cauza vremii proaste.
    Nu vremea e proasta, noi suntem niste prosti ca stam si inghitim asemenea baliverne.
    Pai sa vorbim atunci cu tanti Romica Jurca de la meteo sa nu mai anunte vreme proasta la stiri, sa anunte mai bine vremuri grele pentru vajnica ostire romana.
    Sa stea acasa mai bine ca oricum mare branza nu pot sa faca cu dotarile stiintifico fantastice pe care le au datorita domnilor politicieni, in afara de a-si pierde viata. Macar nu o sa mai crape ”la datorie” fara nici un rost. Se pare ca sloganul ”Coruptia ucide” devine din ce in ce mai adevarat si poate fi modificat in ”Coruptia ucide si in armata romana din ce in ce mai des si din cauza domnilor politicieni, a lacomiei si prostiei lor fara margini”.
    Doamne multumesc ca nu au fost victime, ca iar aveam discursuri smiorcaite, mucoase si bashinoase pe langa ceva mausoleu prafuit si uitat de lume cu soboruri de pinguini cracanati si depuneri de coroane, transmise in direct de niste mandre nervoase cu nervii si fuste scurte si decoteuri generoase sa aiba poporu’ la ce se holba in timp ce se smiorcaie cu mandrie patriotica.
    Ca sa nu mai vorbesc de analizele post mortem cu spume la gura pe la televiziuni a marilor experti ai lui peste.
    Ia sa-i trimitem noi pe domnii politicieni la munca in niste rable ruginite, fara frane, fara directie, cu piesele legate cu sarma si fixate cu suruburi, si sa lucreze in niste sandramale fara bufete subventionate, fara aer conditionat, cu mucegai si igrasie, cu tavanul spart sa vada si ei ce inseamna vremea proasta, si pe niste salarii de mizerie ca sa fie tabloul complet. Sa vada si ei cum este. Sa isi inceapa ziua de lucru dezamorsand niste mine anti personal cu telefonul inteligent ca incalzire inaintea dezbaterilor, nu de alta da sa fie dezbaterile mai aprinse si mai explozive.
    Oare s-ar mai duce la munca?
    Acuma stau si tac ca cacatu’ in iarba.
    Nici usturoi nu au mancat nici gura nu le miroase.
    Pai sigur ca nu le miroase a usturoi, le miroase de prea mult cacat pe care il mananca zilnic.
    Numai ei nu isi dau seama cat de urat put domniile si excelentele lor.
    Mirositi mah a cacat si a balega oricate tone de parfum ati pune pe voi, derbedeilor si neispravitilor.
    Gata ma opresc aici ca i-mi creste tensiunea si cand i-mi creste tensiunea nu e bine.
    Un sfarsit de saptamana cat mai placut si mai linistit la toata lumea.

    Dedicatie pentru excelentele lor sa le stea in gand weekendurile:

    https://www.youtube.com/watch?v=2_OnSeLucLQ

    12
  22. Incompetenta de 2,5% din PIB.

    Cine n-a cascat ochii la mina, in puscarie.

    11
  23. Catalin Cojocaru

    Văzând acum imaginile filmate în timpul operațiunii de salvare a navei, am remarcat interfețele digitale ale mașinilor – ceea ce indică o etapă de modernizare substanțială.

    Felicitări constructorilor navei – corpul a rezistat cumva și obturarea găurii de apă nu a pus probabil mari probleme.

    Citind istoricul navei și în special capitolul despre acele ambarcațiuni teleghidate, drone acvatice, care ar fi trebuit, după proiect, să asiste nava la dragaj, realizez că capacitatea de luptă a navei nu e la 100%.

    Am fost neplăcut impresionat că în timpul operațiunii de salvare nimeni din echipaj nu purta echipament de protecție (căști, veste de salvare). Consider că asta e o scăpare pe care Comandamentul Marinei ar trebui să o ia în considerare.

    15
    • Mda..au mers la contact echipati ca pentru cazinou – in tricou cu maneca scurta, fara vesta, fara casca, fara ignifuge.
      Ulterior au escaladat masurile de protectie a fortei purtand vestele – sunt vizibili doar o parte dintre membrii echipajului. In schimb, la intrarea in port, pt dvd-day / poza, par sa poarte si castile.
      Train as you fight. Fight as you train… my ass!

      20
  24. Auzi zic unii ca sa tragi in mina cu tunu de serviciu……

    Noaptea, din elicopter…. adica tre sa fii la 50 de metrii de ea ca sa o vezi ( pe IR nu o vezi ca are aceeasi temperatura ca apa, asa ca sa nu batem campii).

    Bai nene numai logica totala pe aici. Stii ma desteptule ce poti pati daca tragi intr-o mina ca aia de la 50 de metrii si 20 metrii deasupra apei ?

    O bucata cat capu ala al tau de otel poate zbura in gura ta direct prin „parbrizu” elicopterului decapitandu-te.

    NU mai vorbiti prostoo pe aici. Cand ai de a face cu asa ceva, se pot intampla accidente. Se mai intampla.

    7
  25. Niște români românind!
    Ca peste tot in inerția asta numita pompos țară!
    Ceilalți fac glume care ajung primii la moscova, noi cu explicații. Ce trebuie spus: nu mai avem marina militară(și nici civilă). Doar niste asistați sociali cu grade.

    16
  26. Dragorul maritim 29 a intrat in serviciu in 3 iunie 1989 ! „Armament : Instalatie de artilerie AK-230 2x30mm binate // Instalatie de artilerie MR 4N 4x4x14,5mm // Strela // 4 tipuri de dragi marine 2 de contact si 2 prin influenta // instalatie lansare bombe antisubmarin RL 1000 2 rampe ”
    Mare agitata valuri 2m si dela 30m n-ar fi fost in stare sa nimereasca tinta de 1m diametru ? Sa nu mai radem de rusi ! Ai nostrii sunt si mai prosti, mai ales ofiterii, ca ei dau ordinele si supravegheaza instructia ! Sa fim seriosi un snop de cca 20 de 14,5 ar fi rupt in bucati mina daca nu exploda ! Si daca nu exploda de la 14,5 nici n-ar mai fi explodat vreodata, deci n-ar mai fi fost periculoasa pe fundul marii ! Posibil ca mina sa fi fost avariata sau inundata altfel axplozia ar fi rupt vasul de numai 800 tone.
    Poate un ordin sau medalie de merit ?!

    18
  27. Dragorul precum Bumbescu: Trece valul, nu trece mina!
    Dotare de pe vremea când era bunicu’ flăcău și „competente” maxime in MApN => tot în cămăși albe, la baionetă, respingem inamicul in cazul unui conflict.

    9
  28. Pentru toti cei care ar fi mitraliat mina: https://youtu.be/0nL4Sh_N2bQ
    E un film cu tiruri de antrenament cu .50 cal pe mare. Tinta are cam 6 metri, opera moarta cam 2 metri, e vopsita in rosu stralucitor, marea e linistita. Vedeti cum se duc majoritatea tirurilor.
    In plus,sub o anumita distanta o tinta atat de mica este sub elevatia negativa maxima a tunurilor / mitralierelor de bord (nu pot cobori teava atat de mult).

    6
  29. Eu zic atât:
    Doamne ferește să intrăm în un război.
    Morți pe capete. Și C 27 Spartan pline de ” esențiali” care fug cat vad cu ochii.
    In Romania doar mortul , rănitul e vinovat.
    Superiorii avansați , decorați.
    Pare o armata rusească nu NATO.

    9
  30. Dragorul maritim ”Locotenent Dimitrie Nicolescu” sau mai bine zis „Dragorul maritim” Locotenent Dimitrie Nicolescu. Daca vedeam asta in ceva comedie ziceam ca e prea de tot.

    Eu zic sa le dam pensie speciala acestor eroi!

    10
  31. Pe aici , e o vorba mai veche si anume ca ”i-o manat Lulu ” cand se intampla astfel de ”erori ” de procedura …
    Lulu a fost pe vremuri comicul si nebunul orasului si exista multe istorisiri comice cu el dintre care una in care s-a pus sa dirijeze un camion care dadea cu spatele sa parcheze langa un magazin .
    Si s-o pus Lulu sa-i zica la sofer , ”hai da-i da-i da-i ! ”sa gesticuleze cu mana pana cand soferul a intrat cu camnionul in zid . Apoi s-a dus langa sofer si i-a zis senin : ” No , amu ai f-tu-t-o !”
    Deci probabil ca o fi fost vreun Lulu si pe vaporu ala

    De multe ori un accident care ar fi putut fi evitat e un cumul de erori facute din diverse motive , de la oboseala la mecanica proasta sau graba si evenimente care se succed cu viteza luand prin surprindere victimele …de la sfarsit te miri de multe ori cum de s-a putut intampla asa ceva ? Daca e si din cauza uzurii materialului pe fondul nereparatiilor la timp e si mai nasol ..
    Bine ca nu au fost victime si sa speram ca vor fi recuperati toti marinarii .

    5
    • p.s. Lulu era din Cluj :))). Eu cred ca 90% din FNR sunt ca si Lulu, unii au doar intentii rele pe cand Lulu chiar era nevinovat

      7
      • Cunoscut personal pe Lui.
        ” Dă-mi un leu de 5″. ?
        Doi sergenți majori proaspăt repartizați la Cluj, au dus pe Lulu la sediul miliției.
        Cunoscut de toți , ofițerul de servici a întrebat :
        – Lulu , ce faci aici ?
        A răspuns :
        – Am adus pe ăștia doi prosti că nu știau unde e sediul miliției . ??
        La înmormântare a avut puhoi de lume. Să se odihnească în pace.

        13
  32. Dragorul nu este un vapor care curata minele?
    Asta spune multe despre profesionalismul celor de la bord.
    Cand distrugatoare americane s-au lovit de alte nave in diferite incidente, au cazut capete, in ultimul caz USS Fitzgerald capul capitanului a cazut dimpreuna cu a mai multor ofiteri.
    Ce se v-a intampla la noi?
    Te pomenesti ca o sa ii avanseze si o sa ii decoreze pentru fapte de eroism?
    Ba o sa li se socoteasca interventia sa poat iesi la pensie mai repede?

    4
  33. Deci nava și echipajul au ajuns cu bine in port, asta zic că e foarte bine. Echipajul a acționat cum trebuie la salvarea navei.

    Acum că nava nu poate actiona pe mare montata, că motoarele nu au mai funcționat cum trebuie, că poate comandantul nu a dat ordinele corecte, că poate nu au actionat conform unor proceduri sau procedurile nu sunt ce trebuie, sau dotarea nu e ce trebuie, habar nu avem…..vorbim ca la fotbal…..

    Repet, echipajul și nava au ajuns in port, și asta înseamnă că se va face o analiză a evenimentului cât mai cuprinzatoare si corectă :
    1. cum s-a comportat echipamentul / nava în condițiile meteo repective
    – starea navei
    – puteau face diferența alte echipamente pt asemenea misiuni?
    2. cum a acționat echipajul :
    – au respectat proceduri și nu au dus la succesul operațiunii => revizuit proceduri
    – nu au respectat proceduri=> de ce nu au respectat=> revăzut program de instrucție, s-a efectuat cum trebuie sau nu , din ce cauză dacă nu

    Fără căutat vinovați și „spart capete”, pt a încuraja o analiză cat mai corectă a evenimentului.
    Cel puțin așa cred.

    13
  34. Vasie Băcăuanul

    Propun un experiment: la bordul vaselor ce ies in misiune, prin rotație, cate un amiral, un ministru și un parlamentar să însoțească echipajul pentru a „simți” realitatea. Ce ziceți, am mai avea asemenea evenimente?

    2
  35. ca e cu scafandri , ca e cu drone, ca nu e drone, ba cu tunul, fara tun ca nu se poate , ba ca e valuri ,ba e intuneric…ok! asta e marea neagra si marinarii ar trebui sa stie asta! exista o solutie pt a dezamorsa o mina in aceste conditii meteo????? asta e intrebarea principala! daca exista….vine intrebarea 2: de ce nu au pus-o in aplicare????
    daca nu exista vine intrebarea 3: de ce dadeau tarcoale daca nu puteau sa faca nimik?
    astept pareri !
    off topic! de avionul care a tranzitat spatiul romanesc , beneficiar de escorta eleasa…f-16….si care si-a vazut de treaba lui ignorand tot……ce se mai stie????
    intreb pt un prieten!
    brgds,domnilor

    9
    • Ai uitat sa spui ca apa e uda,
      „ca e cu scafandri , ca e cu drone, ca nu e drone, ba cu tunul, fara tun ca nu se poate , ba ca e valuri ,ba e intuneric…ok! asta e marea neagra si marinarii ar trebui sa stie asta!”.
      Si ca era noapte, deci culoarea Marii nu avea nici-o importanta, ca oricum nu se vedea nimic.
      Intreb totusi: Ce naiba cautau acolo, daca aia nu aveau, aia nu era, ba mai erau si niste valuri pe mare (nu puteau sa faca asta pe uscat?! ca au mai si poluat marea si de, turistii mai vin la Mamaia?), daca viteza=viteza mersului pe jos la trap (14 km/ora), daca reparatia capitala a constat intr-o galeata de vopsea,
      DACA, pe langa toate astea il mai au si pe DANCU, drept ministru apararii????
      Deci, toate nenorocirile, tot in coorul babii mele!
      NB Mina a fost (totusi) distrusa; iau dat un cap in bot!

      2
  36. Multi vor sa fie armata de secol 21 dar nu cred ca suntem mai rau ca in anii 80. Si la noi e o bula de sapun care nu s-a spart inca desi mor oameni nevinovati. Cum adica sa refuzi misiunea ( dupa cum spun unii mai sus)?

    2
  37. Nu inteleg care ti-e nedumerirea?
    „Astăzi avem un concept extins de strategie de apărare naţională, conform strategiei de apărare publicată recent, unde civilii, specialiştii, sociologi, psihologi sau ceilalţi au un rol foarte important”, a explicat Dîncu.”
    Ca n-a pomenit nimic de militari? Pai nu ti-a spus mai sus ca si-a facut stagiul militar obligatoriu (asa era pe vremea raposatlui)? Deci a folosit si cuvantul „militar”, nu?!
    Totusi din enumerarea lu’ Dancu lipsesc dentistii si invatatorii, ca sa nu mai vorbesc de padurari, ori ei sunt cuprinsi in sintagma „civilii, specialistii”??!
    Aaaa, sunt in cuvantul „ceilalti”?!
    Probabil aici intra si militarii si jucariile zburatoare ale unor copii.

    1
  38. Revin la intrebare:
    Ce cauta dragorul de mine pe mare si care era scopul lui, daca nu era o mina de DRAGAT (adica taiat cablurile si facuta inofensiva)?
    De ce se mai numea dragor de mine, iar nu crucisator, daca in lupta cu minele aveau aceiasi competenta, adica nula?!
    Cine niaba a autorizat sa se dea o cutie de chibrituri intr-ub kan uscat unor copii? Dar sa trimiti niste neaveniti pe mare?
    Evident au folosit si ei arma la indemna, au luat mina la injuraturi. Cand au dat s-o si scuipe, asta a ripostat si de aici intreg balamucul.
    Nu mai bine trimiteau niste pescari inarmati cu un premiu de 50.000$ si porunca: prideti-o vie, sau moarta, (preferabil vie sa mai recuperam ceva din cheltuiala cu fierul vechi)?!

    5
  39. Poate mai crește IQ-ul mediu:

    https://www.youtube.com/watch?v=31NtXjE81qY

    Btw, ucrainenii deja și-au botezat primele 2 vânătoare de mine din clasa Sandown. Eu zic să-i felicităm.

    https://twitter.com/TarasChmut/status/1568705625923764225

    1
  40. Probabil primele imagini cu avariile produse navei apar pe NavalNews
    https://www.navalnews.com/naval-news/2022/09/romanian-minesweeper-hits-sea-mine-in-the-black-sea/
    https://www.navalnews.com/wp-content/uploads/2022/09/romanian-minesweeper-770×410.jpg.webp
    Se observa la babord in zona pupei sifonarea carenei, dar nu exista gaura in corpul navei care sa pericliteze flotabilitatea acesteia

    3
  41. Dupa cum zicea un don g-ral in retragere acu vreo 3 luni, la o televizie, aceste mine contin 22 kg trotil fiecare. La cum arata nava, mina a explodat la o distanta apreciabila de ea, altfel ii zbura 1/2 din pupa si-o baga urgent la fund cu prova in sus si cu echipajul la bord. Iar noi, „sarbatoream” o saptamana de doliu national cu discursuri sforaitoare si cu ” O SA FACEM, O SA DREGEM”. Probabil ca n-a functionat bine focosul. Sau explozibilul a fost depreciat si dupa ciocnire valurile au indepartat mina. I-a iubit Cel De Sus.

    1
  42. Trotilul detonat ” arde ” cu 4500 m pe secundă iar gazele rezultate în urma detonarii își măresc volumul de 40000 de ori față de volumul încărcăturii propriu zise ( la temperaturi normale ) deoarece in zona arctică se schimbă niste coeficienti .
    Dar asta e o mină marină pentru ape calde .
    O mină marină este considerata mică dacă are ” doar ” 22 kg de trotil … chiar dacă este o cantitate impresionanta de exploziv !
    La cum arata nava , pare neatinsă în exterior .
    Credeți-mă , o mină marină ” sănătoasă ” produce o minge de gaze de peste 100 m diametru , practic rupe în două un vas de genul dragorului nostru din clasa Muscă .
    Un metru cub de apă cântărește aproximativ o tonă , calculați greutatea volumului de apă dislocat de explozia unei mine , dacă ar fi fost o sfera de gaze de doar 50 m si 100 m diametru …
    În teorie , dacă explozia ar fi avut loc sub navă , acum nava dormea cu peștii .

    4
  43. La articolul zilei de astazi , 2 octombrie, vad ca isi aminteste cineva ca am avut dragoare Hi_tech , cum putini aveau in lume .
    La ce s-a spus in articol adaug ca exista pe dragorul-mama un sistem de pozitionare / transmisie de date / gestionare / comanda a deplasarii/ functionarii dragorului-pui .
    Nu era simpla telecomanda , cu joy-stick la vedere cum s-ar putea crede .
    Ca dovada a ceea ce puteam realiza acum 30 de ani .
    Si pe care baza se poate realiza altceva .
    Important e sa mentina continuitatea in cercetare-dezvoltare .
    Nu numai de bocanci avem nevoie .

    In ceea ce priveste accidentul , am tot asteptat clarificari de la Fortele Navale .
    Degeaba .
    Tot e bine , bine ca nu primit FMM .
    Altceva decat Fortele Maritime Militare .
    Hai sa aruncam o privire aupra lucrurilor .

    Conditiile :
    https://www.libertatea.ro/stiri/video-film-interventie-fortele-navale-aducere-nava-lovit-mina-razboi-marea-neagra-4271948
    Dragorul a sosit in raion pe lumina , si veghea a detectat mina .
    Vantul era de 20 de noduri la ora descoperirii minei , deci rotund 36 km/h nu 72 km/h .
    Motoarele functionau , la vederea minei se da comanda ” jumate motoarele ”

    Comportamentul navei
    Motoarele de fapt erau in stare de functionare si dupa explozie , se raporteaza ” pot fi cuplate ” ,
    Problema era carma, mai precis timona de pe comanda, totusi functiona timona de rezerva
    Totusi, nu au putut lansa scafandru sa cerceteze sub apa elicele si carmele
    Sistemele vitale ale navei par sa aiba energie , nu stiu cata apa a intrat dar vad ca a fost pompata , la intrarea in port asieta e normala .
    Explozia minei antidesant nu a produs daune ireparabile cocii , sudurile au rezistat dupa proiect .
    Deci cine a proiectat si cine a construit nava a stiut ce face .
    Deci nava este buna

    Mina
    Dupa cum aratam in comentariul la articolul pus la aparitia primei mine in deriva, in stare de functionare partiala , ori reparatia capitala a minei s-a facut de mantuiala, ori cineva cineva si-a bagat mana acolo .
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=342080427961696&set=pb.100064792236592.-2207520000..&type=3
    In cazul de fata , ori explozivul era vechi , ori cineva a scos o parte ( mai greu de crezut , dar posibil )

    Actiunea la avarie
    Oamenii din compartimentul masinii au actionat prompt, in ciuda a ceea ce s-a spus pe la comentarii a existat gaura de apa , s-a montat paiet de avarie , a fost oprita intrarea apei si a fost pompata care a intrat , asieta e normala la intrarea in port
    Partea buna e ca explozia a fost de intensitate redusa iar gaura de apa mica
    Nu stiu cum cum ar fi fost actiunea echipajului in caz de gaura de apa mare + incendiu
    Rau destul ca nu s-au publicat imagini oficiale ale avariei
    Mina a detonat la pupa , cam in dreptul peretelui despartitor dintre ultimele doua compartimente .
    Desi in schitele publicate pe internet se da localizarea precisa a motoarelor principale , masinii carmei si generatoarelor, mai bine nu le dau acum .
    De mentionat ca personalul din sala masinilor e condus de oameni care totusi au invatat in scoala militara tehnica , nu intrati in armata direct de pe strada, in lipsa de alta competenta profesionala .

    Misiunea
    Dragorul utilizeaza 5 tipuri de draga, dintre care trei mecanice .
    Minele al caror cablu este taiat prin dragaj mecanic se distrug prin impuscare .
    In fiecare bord exista cate doua turele cvadruple 14,5 mm , cu camp de tragere vertical -10º + 88 º
    Cu mitralierele de pe puntea etalon nu stiu daca se putea lovi mina, dar cu cele de pe puntea barcilor da.
    In plus, din film se vede ca nava avea ruliu .
    Care putea fi folosit ca unghi suplimentar la tragerea cu elevatie negativa .
    Si nu vorbesc degeaba , in primul razboi mondial marinarii spre exemplu impuscau minele in aceleasi conditii de vreme , iar in perioada interbelica tanchistii britanici erau instruiti sa compenseze abaterile provocate de denivelari
    De putut de poate
    Dupa descrierea tehnica , unitatea de foc a mitralierelor de pe dragor este de 26 880 cartuse de 14,5 mm .
    Nu stiu cate erau ambarcate acum cu razboiul de cealalta parte a granitei
    .Dragorul a fost trimis sa distruga mina cu ajutorul scafandrilor , cu o incarcatura exploziva amplasata pe mina .
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=426173036219101&set=pb.100064792236592.-2207520000..&type=3
    Aceasta se poate doar in caz de mare oglinda , pe mare agitata
    Nu stiu de ce nu a fost luata calcul ” de sus ” o abordare flexibila . dupa starea vremii
    Sa se faca uz de mitraliera , oricate lovituri ar fi nevoie
    Si sa nu se puna in pericol nici nava nici navigatia

    Totusi, impuscarea unei mine nu e ceva imposibil
    Ce stiu insa foarte clar e ca daca ar fi tras 250 de lovituri , ” o anumita parte a presei ” , plus postacii de rigoare de pe RoMil ar fi sarit pe ei fara sa gandeasca prea mult – fara sa gandeasca prea mult fiind ceva cotidian

    2
  44. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=426173036219101&set=pb.100064792236592.-2207520000..&type=3
    Distrugerea unei mine cu incarcatura exploziva plantat pe mina pe mare agitata e condamnare la moarte pentru scafandru

    S-a mai spus ca mina a lovit dragorul din cauza intunericului
    Daca voiau sa castige timp de ce nu au trimis vedeta Jupiter , special proiectata pentru interventii rapide cu scafandri , fiind dotata si cu mitraliere de 14,5 mm ?
    Nu functioneaza ?
    Aveam doua unitati , piese de schimb se puteau pastra de la VTAP taiate .
    Caci la inceputul anilor `90 vedetistii de pe VTAP spuneau clar ca pot indeplini misiuni in conditiile meteo de mai sus
    https://www.navy.ro/despre/nave.php

    1
  45. Citind si eu ce scriu altii la posibilitatile ca o mina sa rupa un vas in doua, ca orice deminare prezinta risc …. mai ales ca e si cu vant, valuri..etc, am o observatie de facut si o intrebare: banuind ca era (sau ar fi trebuit sa fie?) o situatie de lupta …. echipajul e normal sa fie echipat la tricou?
    Intreb asta pentru ca nu stiu daca e un echipament normal de lupta pe o nava militara. Adica, ii vad pe americanii de pe portavioane cu echipament complet ( casca, vesta) iar ai nostri parca se pregatesc sa treaca Ecuatorul pe o nava comerciala. .

    1
    • ” echipajul e normal sa fie echipat la tricou? ”
      Cand vad fotografii ale USN spre exemplu , ma cuprinde jalea facand comparatia .
      Acolo se respecta normele de siguranta , mai ales cand e nevoie de ele .
      Spun aceasta pentru ca vad fotografii pe facebook FNR , unde la actiunile de presa marinarii romani sunt perfect si complet echipati , iar unde chiar e necesar , cum a fost actiunea reala de care vorbim , in tricou .
      Deci s-au apropiat de mina in tricou , fara casca , vesta de salvare .
      Mai am foto de pe Mircea , , cand elevii de la scoala de marina utilizau in foto acelasi tip de centura de siguranta ca si mine in industrie , destul de scump , dar fara sa folosesca un detaliu care dadea toata siguranta harnasamentului , carabiniera de inchidere fata .
      Si urcau cu ele in arborada .
      Deci dupa ce cheltuisera bani seriosi pe centuri , erau inutilizabile .
      Sefii nu stiau , nu le pasa , orice explicatie e posibila

      Dar asa era si industrie la noi acasa , cand sefii cei mari sau mai marunti umblau fara casca , trebuia sa-ti obligi echipa sa o foloseasca .
      Nu sa o convingi , nu sa faca aceasta din obisnuinta.
      Aici in Spania in uzinele in care am lucrat directorul era primul care utiliza casca , ochelari si bocanci omologati .
      Pestele de la cap … nu ?

      1
      • Multam de raspuns. Nu am vrut sa fac pe carcotasul de servici dar mi s-a parut ….foarte nefiresc.

        • Nu, nu suntem carcotasii de serviciu
          Suntem opinia publica satula de pacalicii care ne conduc si de protejatii lor bugetari
          Suntem opinia publica pe care acestia o considera turma care trebuie sa taca
          Suntem opinia publica care are ochi sa vada si creier sa faca comparatia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *