Elicoptere rusesti de generatia a V-a

Международный авиационно-космический салон "МАКС-2009"

Mi-28N Night Hunter

Rusii au anuntat ca in trei ani vor putea sa scoata pe piata o varianta modernizata a elicopterului de atac Mi-28N, varianta pe care este prezentat ca fiind un elicopter de generatia a V-a.

Astfel prin elicoptere de generatia a V-a rusii inteleg un aparat cu o semnatura radar redusa, raza extinsa, sa fie dotat cu arme „inteligente” si un sistem autonom de control a acestora, sa aiba capacitatea de  a angaja in lupta avioane de vanatoare inamice si sa atinga o viteza maxima de 5-600km/h.

Astfel programul pentru dezvoltarea unui elicopter care sa se incadreze in cerintele enuntate a inceput inca din 2008 si in maximum trei ani rusii se asteapta sa fie gata primul prototip, care va avea la baza Mi-28N Nifgt Hunter.

Versiunea de probe se va numi Mi-28NM. “I think we will need no more than three years to develop a new modernized version of the Mi-28N helicopter,” a spus Andrei Shibitov, directorul executiv al Russian Helicopters.

GeorgeGMT

35 de comentarii:

  1. Parca imi place mai mult Kamov Ka 50:)))))))

  2. Asta-i blasfemie! 🙂 Orice om cu gusturi fine aprecieza Mi-28N ca fiind cel mai frumos si puternic elicopter de atac din lume! Kamov e o uratenie, n-are stil, n-are gratie, n-are…sange albastru…:) 😉
    M-as impaca cu Rusia doar sa pot cumpara Mi-28N! 🙂

    • 🙂 Orice om cu gusturi fine apreciaza manevrabilitatea lui Ka-50, gratia sa ilustrata de capacitatea de a face lupinguri si alte manevre acrobatice, viteza de giratie mare care face o turela inutila si astfel inlatura probleme asociate cu precizia scazuta a tunurilor de 30mm aplasate pe turela, viteza sa, aerul de pradtor si mai ales originalitatea 😀 . Mi-28N este doar o copie de Apache, e adevarat un Apache done right dar totusi este doar o evolutie a unui design existent de mult, pana cand Ka-50 este o revolutie 😛 .
      Daca rusii vorbesc de viteze de 500-600 km/h atunci mai mult ca sigur ca va fi vorba ori de rotor coaxial (ceea ce inseamna colaborarea cu Kamov) ori tilt rotor, wing, something … 😀

      • @Arhengel! Si matale tot blasfemic…. Imi pare rau bre da pentru mine 28ul este cu adevarat deosebit. Ka-ul o fi util nu zic, manevrabil nu contest, da mie nu-mi plac astea cu doua rotoare.
        Ala stealth va fi cu ai zis matale, spre parerea mea de rau… 🙂

        • @George

          Imi pare rau frate ce sa-i faci. Wave of the future. Dupa ca americanii au dat-o in bara cu conceptul de oprimi rotorul si-l facem aripa (care aparea si in Sixth Day cu Arnie) acum daca se vrea viteza trebuie cel putin doua rotoare ori coaxiale si elice suplimentara pusher (sau direct motor cu reactie daca esti suprat ca conceptul EADS) ori tilt rotor (si la asta iarasi cel putin doua roatoare dace nu chiar patru) 😀

    • Ceri prea putin! eu m-as impaca cu ei doar daca ne-ar da gratis 48 de bucati de Sukhoi PAK FA , asa ca sa-si spele pacatele!.

  3. Nehhh.. Cum poate sa iti placa Michimaus-ul asta nu stiu… Tigre ii frumos bine..

    • Caricatura aia europeana?! 🙂 😉 🙂 ))))))))))))))))))) Apache-ul poate, arata dur, Augusta, hai sa zicem, dar patratenia aia a EADS-ului este efectiv urat cu spume si vai de el fata-n fata cu Mi-28N sau Ah-64D…

      • Urat este putin spus! Poate concura cu succes la capitolul ceea mai mare hidosenie din istoria aviatiei alaturi de F-35, X-32, monstrozitatea aia ruseasca din WWII cu tunuri de cuirasat, si cada zburatoare X-nu mai stiu cat care testa conceptul de lifting-body.

  4. Ma, gusturile nu se discuta…Se disputa!:))))))))))

  5. mi-24/35 da de pamant cu apache-ul, e inutil sa ridici mi-28 de la sol pentru apache.
    mi-28 numai vantul de la rotor il darama.
    ka-50 e traznet, dar greu de pilotat, un vis pentru orice tara.

    • Eu cred ca Apache-ul este un concurent mai mult decat redutabil pentru absolut oricine. Mi-24 e deja batran si dus pe copca, rusii se pregatesc sa-l scoata din inzestrare.
      Ah-ul are o avionica foarte buna si un sistem de arme care ar tine la respect orice oponent…S-a dovedit extrem de eficieint lasat liber la vanatoare printre tancurile arabetilor.

  6. Apache ul e redutabil, nu contest. Un alt avantaj al americanilor consta in numarul mare de pilotii experimentati, pe care ii au. E un aspect ce nu trebuie neglijat.

  7. ce atatea Ka-50, Apache, Mi-28….IAR-317 e baza 🙂

  8. O sa joc eu un pic rolul de „avocat al diavolului” si o sa spun ca Mi-28 a fost refuzat de India care a ales AH-64 Apache. Asta desi indienii au o gramada de colaborari cu rusii si au luat de obicei de la ei tehnica si mai nimic de la americani.
    Asta s-ar putea sa spuna ceva, ei au testat ambele modele cica.

    Ka-50 a cam devenit Ka-52 pentru ca e mai bine cica la elicoptere sa fie 2 oameni. E foarte manevrabil in plan drept dar am inteles ca la o acrobatie mai deosebita cand s-a dat peste cap i s-au incurcat palele si s-a prabusit, iar de atunci nu mai fac cu ele unele manevre. Oricum mie imi place mai mult Ka-50/52
    Iar ideea de elicopter birotor a prins si la americani la S-92 parca ii zice (facut de Sikorsky, asta care a dat numele companiei fiind rus parca la origine, sau ucrainian)
    Am inteles ca americanii au intarit insa palele si au pus ceva dispozitive la rotor sa nu aiba aceleasi probleme la unele manevre mai bruste

    Daca am fi avut si noi ceva parale ar fi fost frumos sa avem un proiect propriu de elicopter de lupta, chiar si birotor pentru ca s-au facut astfel de elicoptere la IAR sub licenta de la Kamov.
    Principiul se cunoaste asadar, motoare ar fi alea de se pun si la Puma, avionica si armele de la Socat.
    Dar imi dau seama ca nu prea e niciun interes in asa ceva (nu neaparat in genul de care spun eu, ci in general)

    • Radu2,
      Eu as fi multumit macar sa modernizeze IAR-330 Puma ale noastre Socat, M si Naval la standard Super-Puma…
      Daca am completa Pumele si am inlocui IAR-316 cu cateva zeci de EC-135/ 635 si tot as fi multumit….

      Cat despre un elicopter dedicat de atac, pacat ca nu avem acces la MI-28 iar Tigre imi pare foarte scump de achizitionat si operat.

      Eu raman favorabil lui Rooivalk, care are platforma Puma la baza, deci am avea subansamble cat de cat comune. AH-1 Z este deja o platforma batraioara, dar care este relativ ieftina… insa era tare bun sa-l fi facut prin 2000-2005…

      • daca am upgrada pumele la super puma am putea sa le mai tinem o perioada destul de lunga de timp, poate daca mai construim vreo 12 noi, am face ceva….ec-135 cred ca poate sa fie construit si la noi in tara…acum ma gandesc daca am putea sa mai facem ceva cu iar-316…nu prea stiu cate mai avem, si cate mai zboara, dar stiu ca inainte de revolutie se vorbea de upgrade la versiunea 317 a 50 de elicoptere….acum sincer nu cred ca s-ar mai merita upgradeul, in principal deoarece IAR-317 nu se compara nici macar cu AH-1….acum nu stiu daca s-ar putea face un upgrade mai serios….desi eu personal as prefera Apache pentru Romania, in numar de 24 de bucati….din punct de vedere economic ar trebui sa facem Tiger sub licenta la bacau(facem locuri de munca)….insa cu toate astea in ultimul timp nu s-a mai vorbit de elicoptere de atac….ultima data parca era acum 3 ani, prin 2010 cand zicea Boc ca ne ia 4 corvete, 48 de avioane multirol, TBT-uri, pusti de asalt si cozonaci….atunci parca zicea ca vrea sa ia 48 de elicoptere de atac ca cica sunt mai ieftine decat avioanele…nu stiu ce treaba aveau da ma rog

      • Da, ar fi bine sa modernizeze Pumele macar, sa scoata chiar un model nou, motorizare mai puternica etc, un fel de Super Puma al nostru.
        Iar pentru elicoptere de atac, sa se apuce si ei de ceva drone mai bine, sa faca un fel de elicopter drona, fara echipaj, forma mai „stealth”, si cu sistemul SOcat pe el.

        Adica sa miste ceva si in cercetare si proiectare

    • mi-28 a fost refuzat din mai multe motive, conditiile impuse de rusi, varianta de vanzare, pretul, etc, din ce am inteles rusul nu a fost prea dornic de vanzarea lui in conditii usoare.
      americanu a lasat la pret si au acceptat conditiile indianului, dar parerea mea e ca deja india regreta achizitia.
      irakul se vor bucura din plin de ele, macar ei au ceva piloti de calitate pentru ca numanaca asa condimentat ca indianu.

      • @Mircea

        Din ce am citit si daca imi amintesc bine (nu-mi mai amintesc exact) ar fi fost vorba si de ceva electronica mai buna la AH-64 si de faptul ca zbura mai bine la altitudini mai mari comparativ cu Mi-28. Indienii cam au treaba la inaltime, prin muntii aia, in special cu pakistanezii dar mai sar si chinezii parleazul din cand in cand hehe

  9. „S-a dovedit extrem de eficieint lasat liber la vanatoare printre tancurile arabetilor.”

    Imi pare rau dar aicea esti cam wrong 😛 cel putin asa a demostrat batlia de la Karbala din timpul invaziei din 2003 a Irakului. Din 31 din Apache trimise impotriva diviziei Medina 1 a fost doborat si 29 au fost grav avariate. S-au intors la baza dar nu au atins nici unul din obiectivele atacului. A luat o luna pana cand a fost reparate toate si Regimenul 11 din care facea parte era din nou gata de lupta.
    Poftim link: http://en.wikipedia.org/wiki/2003_Attack_on_Karbala
    Dupa batalia asta armata americana a impus restrictii l-a folosirea Apach-ului. Dupa cum spune articolul de mai sus si da doua surse pentru confirmare: „The casualties sustained by the Apaches induced a change of tactics by placing significant restrictions on their use.[10] Attack helicopters would now be used to reveal the location of enemy troops, allowing them to be destroyed by artillery and air strikes.[3]”
    Atacul asupra diviziei Medina a fost repetat in doua nopti mai tarziu de data asta apasii au tras din miscare n-am mai incercat tactici de stau si ma ascund (practic imitatu Mi-24) si au avut Close Air Suport de la F/A-18 ale Nea Marine. Dupa incidentul asta Apasii au inceput sa operze cu CAS oferit de A-10 in special 😀 Asta aprope de discutile de zilele trecute referitoare la utilitatea A-10.
    Sa mentionez deasemenea ca A-10 e la juma de pret fata de Apache :D.

    • L-au folosit rau, toata lumea stie ca elicopterele de atac nu pot opera singure, iar americanii au fost un pic cam aroganti acolo. Prcatic nici un sistem de arme nu mai poate actiona de capul lui.
      A-10 este fabulos dar ii trebuie suprematie aeriana si are nevoie de un spatiu de evolutie „curat” dpdv al AA-ului cu raza scurta si medie. Am mai scris pe aici ca Socaturile noastre nici n-ar trebui ridicate in caz de conflict, fara sa avem cu ce sa le protejam in aer si sustine de la sol.
      Asadar elicopterele noastre de atac nu prea valoreza nimic datorita faptului ca nu au un sistem in spate, dar asta nu inseamna ca nu ar putea fi eficiente folosite corespunzator, la fel si exemplul tau, datorita vitezei mici de evolutie un AH-64 poate fi luat la tinta inclusiv cu mitralierele AA de pe tancuri…
      Le-au folosit prost.

      • Corect, in acea batalie americanii au fost prea increzuti si au considerat ca pot face ca in juculetele video.
        Iar tancurile moderne pot fi destul de periculoase pentru elicoptere, deoarece au inceput sa fie echipate cu aparate de ochire care permit tragere si in tinte aeriene. Un astfel de sitem a fost montat deja pe Merkava Mk 4.

    • Era pe aici un articol mai vechi in care se preciza ca Anglia renunta la o parte din flota de AH-64 Apache pe motiv ca nu-si permit costurile de intretinere,ar fi interesanta o comparatie la acest capitol intre MI-28 si AH-64 Apache.
      Cat despre decizia Indiei de a achizitiona AH-64 Apache,cred ca se leaga la cap fara sa-i doara……parerea mea(probabil spaga a fost mai mare)

  10. cat despre urmatoarea generatie de elicoptere sper ca rusii sa lase Mi-28 si sa se orienteze spre Kamov…serios Ka 50/52 este la ani lumina fata de Mi-28(putem compara cu Mig 29+ si Su 27+)
    http://www.youtube.com/watch?v=g1MmrCybm9k&list=PL9JHK36G0bIUwDBTujgsvnthvNW_uYgIy&index=37
    sa nu uitam ca Ka-50 a fost peste Mi-28(a fost un concurs la sfarsitul anilor 80 -Ka 50 fiind declarat castigator)

  11. nu dati banii pe prostii ( hericoptere) – luati DRONE mai copii 🙂

  12. Salut . Ultima versiune a lui KA-52 va fi in curand receptionata de VVs , se pare ca sunt primele 10 . http://www.youtube.com/watch?v=WPtdrlm-H7w Arata si e echipat Ghinii di tat .

  13. Salutare. Pe celalalt „front ” cineva a postat fotografia asta http://ic.pics.livejournal.com/gazeta1plus1/57387578/1123462/1123462_900.jpg ca posibila aparitie a noului elicopter rusesc asa zisa versiune MI-28NM . Eu unu nu prea mi vine a crede ca e real ci doar un photoshop si oricum nu cred ca i se va spune asa ci va primii o cu totul alta denumire un MI-40 41 ….
    prea e de tot cum de nu a „transpirat”nici o alta foto de pana acum macar a prototipulu o macheta ceva aparuta pe la vreo expo rusii de obicei vin cu astfel de mockup pe la expo . Ramane de vazut ce si cum cu noul elicopter.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *