Eurofighter vs F 35, italienii au o dilema, iar Lockheed Martin o problema

bilde

Premierul italian Matteo Renzi, a dat de inteles ca Italia ar putea renunta la achizitia de F-35

Noul guvern italian se gandeste foarte serios daca nu cumva este cazul sa renunte de tot la achizitia celor 90 de aparate F-35 in favoare europeanului Eurofighter Typhoon, care – spun italienii – ofera mult mai multe beneficii economiei nationale decat programul F-35 si care, odata cu cresterea capacitatii de atac la sol concomitent cu lansarea Tranche 3, devine pe zi ce trece un competitor tot mai de speriat pentru F-35.

Astfel italienii se gandesc in primul rand la bani, ori aici Typhoon este mult peste F-35 cel putin in cazul economiei italiene, acolo unde in cazul lui F-35 industria locala are o parte destul de mica comparatie cu programul Eurofighter.  Astfel in curand se va discuta o nou strategie de dotare a armatei italiene in ansamblul sau, iar aceasta va avea in vedere o autonomie cat mai mare in materie de dotare cu tehnica de lupta, pentru ca si aici F-35 este depunctat datorita dependentei foarte mari a unei viitoare flote italiene JSF de partenerii americani. Italia avea de gand sa cheltuie aproximativ 12 miliarde de euro pentru cele 90 de aparate F-35 dar este foarte probabil ca acest numar sa fie drastic micsorat intr-un viitor destul de scurt, daca nu cumva Roma va renunta definitiv la achizitia de aparate americane F-35, cel putin pentru fortele aeriene, ramanand in discutie F-35B pentru portavionul pe care Italia il opereaza in prezent.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Eurofighter Tyhoon Tranche 3 dotat cu CFT (Conformal Fuel Tanks)

Interesanta insa logica italienilor: daca EFul poate executa misuini de atac la sol la ce ne mai trebuie F-35ul?! Cu alte cuvinte Eurofighterul ar trebui sa asigure suprematia aeriana pentru F-35?! Sa nu uitam ca si britancii au in dotarea EF si spaniolii, iar danezii au fost destul de precauti fata de posibilitatile de suprematie ale JSF-ului, sperand ca avionica  superioara si reteaua in care va fi integrat va face diferenta, dar oare sistemul din care F-35 va face parte va fi suficient?!

Ce vor face tarile mici care nu-si permite decat avionul in sine fara AWACS, fara avioane de suprematie, fara avioane dedicate razboiului electronic, etc?! Asa cum multi comentatori de pe RoMilitary sugerau, dezvoltarea si modernizarea avioanelor de generatie 4++ vor „musca” zdravan din piata lui F-35, iar gestul Italiei s-ar putea sa fie doar inceputul..

eurofighter-2020

EF ul la orizontul anului 2020

 Defenesenews

 GeorgeGMT

30 de comentarii:

  1. Se aduna nori negri deasupra F 35lui…

    • numai romanii se bat in piept ca o sa cumpere 🙂 acum daca italia renunta de tot la F-35, s-ar putea ca pretul sa creasca considerabil…asa ca nu pre cred ca Romania o sa poata sa il achizitioneze…poate peste 30 de ani, eventual SH…poate chiar TH

      • Romania va cumpara F35 atunci cand va face metrou intre Voluntari si Bragadiru (am vazut o stire recent). Ai nostri se trezesc vorbind fara sa inteleaga ce spun.

  2. SPAM (de Razvan Mihaeanu)

    Dupa cum stiti, resboiu a avut probleme grave. Din pacate unii nu respecta efortul de a fi mentinute astfel de bloguri, crezand ca administratorii trebuie sa se justifice unor frustrati, indiferent ca sunt pro-vest sau pro-est.
    Ioan, Mircea/Kala, Johann, considerati-va invingatori, implantati-va in pieptii de arama tinichele cu Victoria Socialismului si Capitalismului…sau creati-va propriul blog. Aici nu mai aveti ce cauta, chiar daca ati veni si cu formula algebrica a lui Pi

    • Socialisto-comunista?!?! Pai ce frate comunistii au inventat logica si bunul simt?! Nationalismul si notiunea de economie nationala?! Comunistii au distrus aceste concepte, italienii incep sa devina foarte destepti, efectul crizei economice si a faptului ca au scapat in sfarsit de fosila de Berlusconi care inca se mai crede macho-man la 100+ de ani…

  3. Cred ca in Ro dezbaterea privind F-35 a luat-o intr-o directie gresita.
    Nu poti sa spui ca vei inlocui F-16 cu F-35. Faptul ca li se spune „multirol” nu inseamna ca, intr-adevar, fiecare tip este egal performant, indiferent de tipul de misiune alocat.
    F-16 este, ca prima destinatie, un avion de suprematie aeriana in timp de F-35 este un avion de CAS.
    Daca il compari (viteza, raza de actiune, agilitate etc) cu alte avioane de suprematie aeriana iti dai seama ca platforma de zbor F-35 (masina in sine) este mai slaba decat Rafale, Eurofighter si ultimele tipuri de Suhoi.
    Capacitatile lui stealth nu sunt un remediu universal pentru ca, in primul rand, lupta intre mascare si detectie nu se va termina niciodata si oricand poate aparea un nou sistem de detectie care va necesita noi cheltuieli pentru alte solutii de mascare si, in al doilea rand, teoretic, noi ar trebui sa-l exploatam intr-o zona unde potentialul adversar, nu numai ca produce permanent noi sisteme radar cu baza la sol dar mai detine si o foarte densa retea de sateliti de supraveghere (adica se mai uita si de sus in jos 🙂 ))).

    Ar trebui sa fim realisti si sa ne dam seama ca ne vom permite sa exploatam F-35 doar daca vom da peste niste zacaminte uriase de gaze (clasice si de sist) care sa ne transforme intr-un fel de Kuweit, Qatar sau EAU al Europei.
    Asta, din motive foarte simple: pe langa ca e scump de cumparat si de exploatat, vom avea nevoie si de un avion de suprematie aeriana care sa-l protejeze in timpul operatiunilor si la sol, adica o vom lua de la capat cu „noul multirol”

    • F 35 nu este un avion de prima linie, de tavaleala si poate fi un foarte valoros echipament NUMAI daca ai bani sa-l intergrezi intr-un sistem solid.
      Este in esenta un sistem foarte scump, care operat singur nu face atatea parale pe cand se lauda constructorul.
      Nu este pentru forte aeriene mici si medii.

    • eu as prefera ca in loc sa luam F-35 mai bine sa vedem cum facem sa avem vreo 60 de F-16 block 60 si daca ni se permite vreo 24-36 A-10…si am iesi mult mai bine, la cam aceeasi bani…

      • Pentru bk 60 este nevoie si de acordul EAU.
        Versiunea Vipeer in schimb este apropiata de Bk 60, dar tot F-16 este, la ce ne-ar mai folosi un concept eja demodat?

        • pai nu vezi ca astia vor lucruri americane? 🙂 daca tot sunt americane barem sa fie cele mai bune pe care ni le permitem…

  4. In anii ’80 cand lucrau toti 5 (Franta, Marea Britanie, Germania, Italia si Spania) la viitorul multirol european s-a pus problema „mai fraierilor de frantuji, care sunteti, daca vreti ceva pentru portavion sa il face singuri daca sunteti tari…”

    Si sa vedem la ce s-a ajuns azi: Marea Britanie are portavioane fara avioane (asta recunosc ca ma cam unge la suflet dupa ce jafuri de fregate ne-au dat 🙂 ), italienii si spaniolii sunt pe muchie cu costurile la „portavioanele” lor, iar in perspectiva F-35 toti se cam gandesc ca mai bine ar manca europenii o paine decat americanii…

    Asta ca sa nu mai vorbim de costurile imense generate de dezvotarea a doua avioane similare Rafale si Eurofighter…

    Nu mai bine isi bagau mintile in cap si se intelegeau ca oamenii de la inceput? E mai bine asa sa serbezi ca avionul tau il ajunge pe Rafale din urma la capabilitati dupa aprox. 5 ani? TREBUIA UN EUROPEAN NAVAL de la bun inceput, indiferent ca ii zicea Rafale sau Eurofighter…

    • EF are un cu totul alt rol decat Rafale si a fost gandit intr-o epoca in care adversarul era MiG-29 si Su-27, care erau la o flegma distanta, nu ca sa lupte in cine stie ce colt al lumii de pe portavion.

      Lumea compara des Rafale si Eurofighter dar nu sunt asa de similare…

  5. Intrebare: „Conformal Fuel Tank”-ul ala se poate atasa si da jos „upon request” sau e fixat definitiv de fuzelaj? Cat il afecteaza aerodinamic (pe avion)?

    • nu stiu daca e fixat permanent, dar nu prea ar avea sens sa fie, nu? aerodinamic nu cred ca afecteaza in mod negativ (oricum, mai putin decat rezervoarele clasice; scade si „suprafata udata”, wetted area), probabil e foarte bine calculat: http://en.wikipedia.org/wiki/Area_rule (de fapt, comentau unii ca rafale-ul e mai bine calculat pentru transonic, poate chiar vine sa corecteze acest fapt)

  6. „Noul guvern italian se gandeste foarte serios daca nu cumva este cazul sa renunte de tot la achizitia celor 90 de aparate F-35 in favoare europeanului Eurofighter Typhoon, care – spun italienii – ofera mult mai multe beneficii economiei nationale decat programul F-35 si care, odata cu cresterea capacitatii de atac la sol concomitent cu lansarea Tranche 3, devine pe zi ce trece un competitor tot mai de speriat pentru F-35.”

    Beneficii economice blah blah blah cacamaca…

    Cred ca problema este alta…si anume…

    Italia e in buda economically speaking si-s aproape de faliment, nu mai sunt joburi prin Italia si incep sa emigreze de foame in large numbers cam ca la inceputul secolului trecut prin America, asa ca orice poveste e binevenita ca sa nu mai cumpere si sa le plateasca „salariili” la prostime.

    Asa ca nu ca e F35 „slab” cum se scrie prin elevatele comentarii sau ca nu aduce „beneficii” ci ca pur si simplu nu si-l mai permit…

    Deci cate Tranche 3 mai primeste Italia?
    Nu prea multe, ca nici alea nu-s ‘eftine si nici ailalti din program nu cumpara prea multe.

    „Italy’s air force is to receive 21 aircraft under the four-nation programme’s Tranche 3A production phase, with a further combined 91 to be accepted by Germany, Spain and the UK.

    The Italian air force has a current active fleet of 71 Eurofighters, and is also yet to receive its last three examples in the Tranche 2 configuration, according to Flightglobal’s MiliCAS database.”

    Bon, deci alea 90 de F35 le vor inlocui cu 21 Tranche-3, pe care oricum le cumparau 🙂

    Vor mai cumpara cateva zeci de Tranche-3 peste alea 21 programate ca sa suplineasca e cele 90 de F35 lipsa?

    Fac pariu ca NU 🙂 ca asta e the big idea cu ‘benefitziili’ !

    Iese ceva cu minus?
    Pai da, respectiv vreo 90 de avioane 🙂

    Da’ tre’sa stii cum sa pui problema si tre’sa vina un primaras d’asta tanar sa „save the day” 🙂

    • Si problema ta care e? Ca se ia cineva de pretiosul tau F-35 de generatia a cincea cica zicand ca unul de generatia a patra e mai bun decat el? Socant cum poate 4 sa fie mai bun ca 5.

      • Apropo ce era mai sus era dedicat @gsg9

      • Mda…

        Da da daaaaa ich lieb’ dich nicht du liebst mich nicht aha aha aha 🙂

        Ce-ai bre Arhenghele, cine te-o suparat, zi-mi mie mah, ca trimit eu F35urile alea stealth sa aiba grija de el 🙂

        Eu n-am nici o problema mah, matale ai, una sau probabil mai multe 🙂 , ca nu ma prinz ce vrusasi sa eggzprimi practic prin comentariul asta in afara ca nu-ti place de mine 🙂 , ca ce idei noi adusasi in discutie 😉

        N-am scris ca F35 e mai bun sau mai prost decat EF, lasa dezvoltarea IAR99urile alea stealth si mai citeste odata, ci pur si simplu ca macacaronarii probabil nu si-l mai permit, restul e gargara.

        Si Pretiosul ala de F-35 nu-i al meu mah si nici al voastru, este al urmasilor tai si al urmasilor urmasilor tai Arhenghele, in veacul vecilor!

        Numa ca pana una alta F35 posibil sa devina acru pt macacaronari in principal pt ca-s in buda.

        Daca renunta la 90 de F35 sa vedem cate EF Tranche-3 cumpara suplimentar fatza de alea 21 deja programate ca sa le inlocuiasca 😉 , asta ca sa probam teoria cu sprijinitul industriei locale.

        Restul, cu benefitziili, cu EF mai bun sau mai prost decat F35, e poveste de adormit arhenghelii.

        PS:
        Arhenghele, si ma scuzi bre caco mentai fara sa-tz mai cer si voie 🙂 🙂
        Daca-mi dai un email, promit ca te intreb inainte 🙂

  7. Inclusiv logistic pentru italieni ar fi mai simplu daca ar opera doar Eurofighter.Pentru portavion poate ca ar fi mai ok ca italienii sa se orienteze spre Rafale.

    • Sorine,
      Intr-adevar Rafale ar fi excelente pt Cavour sau Garbaldi!
      Intrucat n-au catapulte si au doar un sky-jump (si Harrier si elicoptere), n-ar fi o problema prea mare sa arunce Rafale-urile peste bord, impinse de marinari 🙂
      Daca decoleaza, bine, daca nu, da-le dreacu 🙂
      Iar de aterizat sa aterizeze *editat in alta parte 🙂

      Sau mai bine sa cumpere Rafale V-STOL 🙂

  8. oricum Italieni au dreptate (parerea mea)
    Renzi sa uitat probabil la Gali de peste Alpi si a vazut ca ar fi mai multe avantaje economice, logistice sa opteze numai pt Typhoon.
    Sincer numi place deloc F35 , pana si marele proiectant de A-10 si F16 a criticat dur programul F35

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *