F-16 noi vs modernizate: cazul marocan

Si iata ca, datorita Marocului, ni se ofera pe tava costurile pachetelor de F-16 noi versus BL-50/52 modernizate la acelasi standard.

Astfel pe site-ul DSCA.mil au fost publicate doua aprobari din partea Departamentului de Stat al SUA pentru programe de achizitii marocane vizand F-16:

  • Primul contract vizeaza modernizarea a 23 de celule BL-52 la standard V, intr-un pachet care costa 985,2 mil.$. Pachetul contine, alaturi de mentenanta, formare, piese de schimb, logistica, comunicare, simulatoare: 26 bucati APG-83 Active Electronically Scanned Array (AESA) Radars (3 de rezerva), 26 bucati Modular Mission Computers (3 rezerva), 26 bucati Link-16 Multifunctional Information Distribution System – JTRS (MIDS-JTRS) cu TACAN & ESHI Terminals (3 de rezerva), 26 bucati LN260 Embedded Global Navigation Systems (EGI) (3 rezerva), 26 Joint Helmet Mounted Cueing Systems II 3 rezerva), 26 Improved Programmable Display Generators (iPDG) (3 rezerve incluse), 50 LAU-129 Multi-Purpose Launchers; 26 containere AN/AAQ-33 Sniper, 26  sistemeAN/ALQ‑213 EW Management; 26 Advanced Identification Friend/Foe (IFF); Sistem Joint Mission Planning; 26 sisteme AN/ALQ‑211 AIDEWS; 6 sisteme DB-110 Advanced Reconnaissance.

 

  • Al doilea contract, care consta in achizitia a 25 de aeronave noi F-16 C/D BL72, pentru suma de 3,787 mld.$. Ca si in cazul de mai sus, achizitia mai contine alaturi de pachetele colaterale: 29 motoare (Pratt & Whitney F100-229) (cu 4 rezerva); 26 radare APG-83 Active Electronically Scanned Array (AESA)  (1 rezerva); 26 Modular Mission Computers (1 rezerva); 26 Link-16 Multifunctional Information Distribution Systems – JTRS (MIDS-JTRS) cu TACAN & terminale ESHI (1 rezerva); 26 LN260 Embedded Global Navigation Systems (EGI) (1 rezerva); 40 Joint Helmet Mounted Cueing Systems (JHMCS) (5 rezerva); 26 Improved Programmable Display Generators (iPDG) (1 rezerva); 30 tunuri M61 Al Vulcan 20mm  (include 5 rezerve); 50 lansatoare LAU-129 Multi-Purpose; 40 rachete AIM-120C-7 Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM); 40 AIM-120C-7 Guidance Sections; 3 GBU-38/54 JDAM Tail Kits; 50 MXU-650 Air Foil Group, GBU-49; 50 MAU-210 Enhanced Computer Control Group (CCG), GBU-49,-50; 36 FMU-139 D/B Fuzes; 6 FMU-139 D/B (D-l) Inert Fuzes; 2 GBU-39 (T-l) GTVs; 60 GBU-39/B Small Diameter Bombs (SDB I); 10 MAU-169L/B Computer Control Group, GBU-10,-12,-16; 10 MXU-650C/B Air Foil Group, GBU-12; 12 MK82 Bombs, Filled Inert; 4 BLU-109 Practice Bombs; 10 MAU-169 CCG (D-2); 26 AN/AAQ-33 Sniper Pods, 26 AN/ALQ-213 EW Management Systems; 26 Advanced Identification Friend/Foe; Secure Communications, Cryptographic Precision Navigation Equipment; 1 Joint Mission Planning System; 26 AN/ALQ-211 AIDEWS; 6 DB-110 Advanced Reconnaissance Systems

 

In ambele cazuri este precizata cerere de offset din partea cumparatorului!

Se poate observa ca pachetul de armament este absent la prima achizitie (avioanele fiind deja in uz, cu stocurile de rigoare, in cadrul Fortelor Aeriene Regale Marocane) iar in al doilea caz este un lot minimalist de armament, pentru initiere. Munitia va face cu siguranta obiectul unei alte achizitii, de cateva sute de milioane de dolari.

Deci pretul unei modernizari la standard V trece de 42 mil.$/bucata de celula BL-52, iar cel al unui BL-72 nou este de 151 mil. $, cu toate costurile de inceput incluse. Cum noi mai cautam inca 36 de aeronave, alaturi de modernizarea celor 17 (in viitor) F-16 A/B MLU, avem de ales intre:

  • 714 mil.$ pentru modernizarea celor 17 F-16 A/B + in jur de 600 mil.$ costul unor F-16 second hand (nu cred sa le obtinem chiar gratis din stocurile SUA) +  alti 1,512 mld. $ pentrui modernizarea la standard V. Rezulta  un total de 2,826 mld.$;
  • Tot 714 mld. $ pentru modernizarea primei escadrile la standard V + 5,436 mld. pentru 36 de F-16 C/D Bl.72 noi. rezulta un cost total de 6,15 mld. $.

Mai este si varianta „balcanica”, in care trag de MLU inca niste ani cum pot si poate mai gasesc niste BL-50/52 prin depozitele altora la un pret pana in 20 mil.$/bucata, dar de la mijlocul deceniului urmator devine total inadecvat sa mai vorbim de alt standard decat F-16 V/BL72. Deci pot cel mult sa mai amane cu vreo 5-6 ani modernizarea la ultimul standard, fara a intra in spectrul penibilului.

In fapt, dupa 2025 ar trebui si noi sa incepem sa ne uitam dupa F-35, care va deveni un produs mult mai matur pana la acea data.

 

Marius Zgureanu

Surse:

https://www.dsca.mil/major-arms-sales/morocco-f-16-block-52-upgrade-f-16v-configuration

https://www.dsca.mil/major-arms-sales/morocco-f-16-block-72-new-purchase

37 de comentarii:

  1. iar cel al unui BL-72 nou este de 151 mil. $

    Deci 1 F-16V costa aproape cat 2 F-35A (citisem recent ca pretul la f35 ar putea sa scada pe la 80 mil in maxim 5 ani)

    5,436 mld. pentru 36 de F-16 C/D Bl.72 noi.

    Cum sa platesti 5,5mld pentru 36 de f16V cand Norvegia a platit 7 mld pentru 52 F-35A!!!!

  2. Salut
    Repet : Marocanii n au avut „norocul” sa beneficieze de „expertiza ” consilierilor personali ai domnului bibi , trimisi in Ro sa puna aceasta tara pe tava rusiei lui putin .
    Cine a cunoscut informatiile ( nu afirmatiile , o paralela cu excelentele articole precedente ale RoMilitary ) a preferat sa taca si sa puna batista pe tambal . De remarcat ce se intampla cu Kovesi .
    Winter is coming iar tacerea si lasitatea .. naste monstri .

  3. eu aș incepe discutia altfel,este F35 o tinta reala pentru noi sau e aruncată la derută?
    abia după ce ne lămurim dacă și când vom începe să primim pe ăsta micu vom putea știi cât vom trebui să tragem de tacsu și care variantă de model este mai ajantajoasă pentru noi in acest caz.

    • e o tinta la fel de reala ca si autostrazile 🙂

    • Cand vom avea un P.I.B. de doua ori mai mare decat cel pe care il avem acum… F35 va fi cu adevarat o tinta reala!

      • daca avem un PIB capabil sa sustina operarea a 48 de F-16, cu siguranta poate sustine si operarea a 24-36 de F-35, daca retragem F-16… ca sa le operam pe amandoua, da, am avea nevoie de un PIB cam dublu, desi cresterea nu e proportionala, deoarece la un PIB dublu salariile personalului si pensiile s-ar putea sa treaca de dublul actualelor 🙂
        Si daca mai baga constructia a vreo 4 spitale, 2-3 cai ferate si autostrazi in bugetul MApN, ne-am scos 🙂

        • Pai cu 24-36 de F35, nu iesi cu mult peste peste 52 de F-16V! Sa nu uitam ca si cantitatea este o calitate in sine! F-35 este calitativ cu mult peste F-16… dar reducand numarul, datorita costului pe ora mai mare, nu imbunatatesti situatia cu prea mult, in ciuda capabilitatilor stealth si de comunicare superioare ale lui F-35… plus sa nu uitam si gradul de diponibilitate, care cu siguranta nu are cum sa fie 100%!

          Cu un P.I.B. dublu fata de cel de acum, ne-am permite 52 de F-35, ceea ce ar schimba radical situatia, ar mari in primul rand gradul de disponibilitate… plus, sa nu uitam, ca 52 de aparate nu sunt tocmai o cifra ideala pentru F.A.R…. in trecut am operat intre 100-150 aparate… tinta actuala pentru F.A.R. are trebui sa fie 104 aparate F16V!

  4. Bine…noi facem spitale din banii armatei.hahah.

  5. Lichelele astea tocmai ce-au imprumutat 3 miliarde pentru plata pensiilor, a salariilor si a ajutoarelor sociale. Altceva nu stiu javrele astea, de investitii n-au auzit! Sunt sceptic in privinta aeronavelor…se cacaie ei pentru 5 bucati vechiute?. Imprumutul asta cu dobanda mai mare decat cea platita de Grecia, il considera „o mare reusita”. Scarbe! Noi vrem avioane noi…Eu cred ca doar noi le vrem, Ei nu!?

  6. Cred ca marocanii vor sa retraga Mirage F1 si F-5. Probabil ca sunt „subventionati” de Arabia Saudita si de Emirate, un bonus pentru participarea lor la campania din Yemen.

    Daca ne uitam la noi, ne apuca deznadejdea. Cred ca se pot negocia preturile, dar oricum investitia este cel putin substantiala. Ca sa ai o aviatie autonoma si care sa nu depinda exclusiv de NATO, iti mai trebuie vreo doua cisterne aeriene, vreo doua avioane/drone de patrulare maritima si tot vreo doua AEW&C. Pare ca si avioane de transport ar mai trebui achizitionate (C-130-urile sunt cam vechi). Ca sa nu zic ca modernizarea Soimilor pare frectie la picior de lemn si se va dovedi ca ar fi trebuit sa facem ceea ce au facut polonezii si sa luam avioane noi+ sa inlocuim Yak-52.
    O demagogie mai mare ca ideea de a face spitale din bugetul armatei, eu sigur nu am mai auzit!
    PS: cred ca nu are rost sa ne gandim la F-35 daca nu avem tot sistemul integrat, astfel incat sa beneficiem de capabilitatile lui. Ma gandesc la ce am enumerat mai sus+ drone de atac+sistem de management si analiza al campului de lupta etc.
    PSS: Ramanem in mediocritatea noastra si in bataia vantului, ca de obicei! In aparare, ca in orice alt domeniu, suntem mediocrii, smecheri, nu ne asumam decizii si responsabilitati, supravietuim ca niste reptile strecurandu-ne si ascunzandu-ne.

  7. Si mai interesant, cazul Greciei.
    2,4 milliards $ pentru a pune la standardul F-16V Block 70 totalitatea flotei F-16 (150 de aparate la un mixt de Block 30, 50 si 52)

  8. Posibil sa gresesc, dar am impresia ca preturile la armament SUA pentru lumea araba sunt unflate considerabil comparativ cu preturile pentru alti cumpatratori, in special cu europenii si / sau membrii NATO. E ridicol sa plateasca mai mult pentru 25 de F16 (fie ele si Bl72) decat plateste Belgia pentru 34 de F35. Posibil ca preturile mai mari sa fie si rezultatul cererii de off-set.

    In alta ordine de idei, chiar daca pretul pe bucata de F16 Bl72 scade spre suta de milioane, tot mi se pare foarte mult. Stiu ca lista de asteptare la F35 e lunga, dar poate ar fi cazul ca responsabilii nostri sa ia serios in considerare variana F15 X / EX. Cu pret de acizitie comparabil, cu cost de operare doar putin mai mare comparativ cu F16 si cu capacitati superioare lui F16 in multe privinte, eu zic ca e o optiune serioasa. Daca SUA se gandesc sa il foloseasca pana spre 2060 (sau chiar 2080 dupa unii analisti) nu vad de ce ne-am rusina noi. Oricum, la Marea Neagra opozitia va fi in principal Su35, invizibilul rusesc intarzie in continuare, si pentru asta, F15X ar fi ideal, iar EX-ul, pe langa antrenament, ar putea fi folosit ca avion de atac la sol sau pentru razboi electronic.
    Si atunci cand va veni F35, sunt sigur ca vor face o echipa foarte buna.

  9. Mai bine așteptăm stealth-ul UE :). Prin 2050, asa….

  10. Tarile normale opereaza un avion 40 de ani, cu ultimii 10 in care ai defectiuni dese si uzura morala, conform USAF. De asta avioanele de lupta vechi nu au valoare, in afara de fier vechi, le iei la kg sau ti le dau aia gratis – costurile fiind cu modernizarea si mentenanta.

    Astea din Portugalia au deja 35-36 de ani. Nu avem ce sa mai modernizam la ele, am fi norocosi daca le mai putem mentine in stare de zbor. Piesele dispar cand piata se reduce.

    Toata lumea stia de la inceput ca e o prostie sa cumperi avioane vechi si totusi s-a decis „politic” ca doar din astea sa se cumpere, ca fusese suspendarea lui Basescu si cei din USL trebuiau sa se reabiliteze in Europa si in SUA, sa se puna bine cu Baroso si cu americanii.

    Altfel, pana si bulgarii au comandat avioane noi si au exclus din start orice oferta de vechituri.

    Daca e sa luam in serios declaratiile lui Les ca mai luam avioane – atunci nu are niciun sens sa mai luam vechituri, mai bine sa ia avioane mai putine dar noi – oricum 16 avioane cu rata de disponibilitate de 70-80% fac mai multa treaba decat 30 cu rata de 25%.

    In plus, chiar la costuri egale sau mai mici (ceea ce nu e cazul cand faci un calcul pe ora de zbor) un avion cu radar AESA nu se compara cu un avion cu radar clasic, performantele sunt din alt film. Si chiar daca ar fi avut performante similare de detectie si tracking, un radar clasic mai are doua probleme – disponibilitatea (100 si ceva de ore vs. 2500-3000 ore la un radar AESA) si rezistenta la jamming mult inferioara, un AESA putand schimba frecventele, etc. Iar daca nu iti merge radarul, ce sa faci cu un avion de lupta MLU, esti orb.

    Sper ca aceasta achizitie, daca o fi reala si nu doar o poveste de adormit lumea, sa nu fie facuta tot pe criterii de aranjamente dubioase, dar pe undeva nu m-as mira ca de fapt asta sa fie afacerea – vazand si treaba cu ambasada – guvernantii romani guverneaza dupa interese oculte si iau decizii ciudate in care specialistii afla si ei la sfarsit ce s-a decis si sunt pusi sa faca din rahat bici, sa dreaga busuiocul.

    • si cele vechi pot fi modernizate iar resursa celulei la nivel de componente (motoare, avionica, sisteme) adusa aproape de starea de nou.
      Daca insa pastram MLU, peste vreo 5 ani atritia se va face tot mai simtita, fara sa mai vorbim de valoarea combativa.

      • capatu satului

        la mintea mea, nu e asa,
        daca ai o masina veche, ii faci tuning la exterior, eventual ii pui alt motor nu inseamna ca aia va circula si va avea aceleasi performante ca una noua,
        daca nu modifici si şasiu (lonjeroane, etc) e degeaba,

        imbatraneste si materialu de dinauntru avionului nu doar exterioru care suporta socul incalzirii de la viteza supersonica,
        binenteles imbatrinirea este mai inceata la materialul de dinauntru,
        dar imbatrinirea aia exista si ar trebui sa aiba efecte asupra suprasarcinii maxime, etc,

        asa ca, avionu nou este altceva decat unu fier vechi,
        binenteles avionu nou nu face nici o ceapa degerata fara armament si senzori performanti,

        la F 35 lista de asteptare este cam lunga,
        binenteles daca conducerea US considera ca se justifica poti primii avioanele mai repede indiferent de lungimea listei,

        poate n-ar fi rele cateva F 15 Silent,
        acolo probabil nu e lista de asteptare,
        l-au vrut si israelienii la cat de lunga e lista la F 35 in conditiile in care ei au o pozitie privilegiata la tehnica de lupta noua americana,

        Rafale are un pret prohibitiv,
        iar despre EF/T s-a scris ca ar avea un cost mare de operare,

        orice aviatie de vanatoare este mai buna decat fara

        • Oricat mi-ar fi placut si mie F-15 Silent, nu se vinde, proiectul e inchis. Iesea prea scump sa modifici o structura clasica ca sa o faci sa-si diminueze spre jumatate semnatura radar… Bine, era alternativa semi-stealth la F-22 care nu era accesibil la export. Costul era prea mare fata de rezultat, fiind de preferat sa iei o structura conceputa de la inceput cu semnatuira redusa, adica F-35.

  11. Eu înțeleg că trebuie salvat spitalele militare si institutul de vaccinuri, dar uite cumne furăm singuri căciulă don cap.
    Dam banii din bugetul apărării pentru pensii speciale, spitale speciale , cluburi speciale gen CSA ( stiu ca nu e mult dar orice bănuț contează ) si mai Nustiu ce , iar in final nici cei 2% anual nu sunt cheltuiti tocmai pentru a fi bagati innapoi in buget pentru salarii pensii si pomeni.
    Va rog sa mă corectați dacă gresesc undeva .

    • e mai simplu de atat:
      Dupa ce au papat banii din restul bugetului, inclusiv cei de investitii/infrastructura/cofinantat fonduri UE, acum incearca sa gaseasca modalitati sa deturneze si banii destinati MAPN, deoarece coeficientul de 2% e promis, inclusiv prin lege, catre NATO/SUA si nu il pot diminua ca sa transfere banii in alte bugete de unde pot fura.

  12. @Marius
    „Deci pot cel mult sa mai amane cu vreo 5-6 ani modernizarea la ultimul standard, fara a intra in spectrul penibilului.”
    L-au depasit deja… 🙁
    parerea mea, hic…

    • am vrut sa fiu intelegator 🙂
      Chestia e ca dupa 2025 nu cred ca o sa mai opereze careva in Europa, in afara de noi, F-16 MLU… atunci va fi cu adevarat si vizibil penibil.

      • S-a tot vehiculat ideea ca achizitia de F-16 se face pt motivul ca exista o mare disponibilitate a acestuia pe piata, ca vom putea achizitiona aparate suficiente la preturi bune, intr-un timp scurt, samd. Toate acestea in conditiile in care intrarea in inzestrare a F-ului 35 va disponibiliza un numar important de F-uri 16.
        Nu stiu cate dintre aceste argumente s-au concretizat, cel putin pana in prezent..
        Apoi, nu stiu cat de obligatorie este trecerea la F-35, exclusiv via F-16.
        Poate o achiziție de Gripen, cu offset si cooperare in productie, nu ar fi chiar de domeniul trecutului..
        Zic si io.

        • Are logica binomul F-16/F-35 in conditiile in care primul poate fi modernizat cu echipamente si tehnologii provenite de la urmasul sau, astfel incat cele doua sa poata lupta integrat inca vreo cateva decenii de acum incolo. Daca reusesti sa operezi niste cifre semnificative din ambele modele, nu doar 12, ai sanse mari sa negociezi niste transferuri tehnologice care sa te ajute sa le integrezi mai ieftin in operare. F-16 mai are avantajul ca poate fi inlocuit la nevoie relativ repede din stocurile altora.
          Gripen are logica lui, e un aparat mai compact si relativ ieftin de utilizat. Daca vrem sa luam celule noi, atunci mai degraba m-as uita la Gripen decat la F-16, pentru ca il poti folosi putin altfel decat F-16. Ar mai fi interesant daca am reusi sa achizitionam un trainer trans-sonic/supersonic, cu motoare si avionica similara cu Gripen…
          Dupa 2025, hai 2030 cel tarziu, nu m-as mai uita decat la F-35, pentru livrari imediat dupa 2030. Cu conditia sa avem deja in exploatare un parc de cel putin 36-48 de celule de generatie 4.

          • poza de F21 ?!?! nu cred ca se va putea, e din afara NATO

          • @Marius
            Ce va mai place sa visati. Cine sa cumpere, oameni buni? Pina nu reusim inlocuirea totala a politicienilor, incepind de la nivel de consilier local, nu avem nici o sansa. Croitoru a publicat o scrisoare deschisa ca nu vrea altceva in afara de avioane noi. Hentz, Ciorogirla! Ciuca a deschis gura ca Patriot, Himars… Vedeti urmarile.
            Nu vedeti cine ne conduce?
            Acum ceva ani, Iulian de „dincolo” era ultra orgasmat ca a promis Duse ca Delfinul o sa fie pus in functiune. Cind i-am zis ca Delfinul mai degraba o sa zboare la fier vechi, decit sa se scufunde intr-o misiune reala, am primit ban acolo si nu mai pot comenta de vreo 5 ani.
            Nu vedeti ca achizitiile astea sunt fortate de cineva din afara, ca daca ar fi dupa ai nostri, acum am cumpara painea in ruble.
            parerea mea, hic…

            • noi vorbim de ce ar trebui facut intr-o tara normala…
              Daca pana in 2030 continuam tot cu politicieni de genul asta, cred ca tara nu va mai exista decat cu numele, simbolic, deci nu se va mai pune problema sa cumparam ceva…

  13. Rusii scot la export Su57. Asta înseamnă că acest avion va întra și în dotarea aviației mitare rusești. România ar trebui sa se pregătească cu aviatia militara pentru o cafteala cu Su57. Pana prin 2030-2035 as merge pe F16 iar apoi, obligatoriu pe un avion de generația 5 sau 5 5,daca va exista asa ceva.

    • „Rusii scot la export Su57”

      Pai Su57, este avion de generatia 4.5 practic, in plus, cine o sa-l cumpera inafara de ei?? Chinezii si-au facut propriul stealth!

  14. Cred ca ar trebui intrat putin mai adanc in acest tip de analiza pentru ca pretul estimativ de achizitie al avioanelor difera foarte mult in functie de armamentul asociat. Spre exemplu, ma uitam la oferta facuta Slovaciei pentru F-16V si de acolo rezulta un cost de peste 200 mil $ per aparat, cu 33% fata de costul per aparat al Marocanilor. Deci e clar ca armamentul are un impact considerabil asupra pretului per aparat.

    • pai are, mai ales cel de ultima generatie.
      De fapt sunt 3 paliere de estimare:
      1.) pretul celulei „nude” la poarta fabricii;
      2.) pretul celulei + servicii, mentenanta, formare, piese, kit-uri de start;
      3) pretul de la punctul 2 + pretul armamentului asociat;
      La asta se poate adauga pretul transferului tehnologic/ offset / licente, daca exista.

  15. Hai ma nu va mai ofticati si nu mai visati cai verzi pe pereti.
    O sa cumparam tampenii, o sa cheltuim o carutza de bani pe ele si nu or sa fie prea utile practic, sau poate nu mai cumparam nimic si ne fac altii politie aeriana.

    Eu inca sunt uimit ca marca banu astia pentru Patriot si Himars. In locul lor eu bagam banii in niste avioane bune in numar suficient plus vreo doua AWACS plus vreo doua cisterne plus vreo doua avioane de patrulare maritima si niste JASSM-ER si LRASM pentru nave si bateriile de coasta.

    Situatia e asa:
    – Nema nave de suprafatza
    – Nema submarine
    – Nema aviatie
    – Nema drone (da stiu ca avem vreo cateva dar prea putine pentru ce gen de razboaie se poarta)
    – Nema elicoptere de atac
    – Nema baterii de coasta
    – Nema tancuri
    – Nema transportoare
    – Nema camioane si alta tehnica utilitara
    – Slab si single layer baterii AA (Patriot), nema SHORAD, VSHORAD, CIWS
    – Niste HIMARS OK
    – Spike/AT OK

    Ideal daca vrei sa fi o tzara de temut lista e cumparaturi e mare. Eu nu cred ca vreun politician sanatos la cap incearca sa faca fatza Rusiei din punct de vedere militar. Ideea e sa fim OK comparativ cu ceilalti vecini. Si daca reusim asta e OK.

    Astea fiind spuse, F-16 MLU a fost o greseala. Nu doar ca s-a platit pentru avioane si armament dar s-a platit pentru instructie samd, o droaie de costuri aditionale. Trebuiau sa cumpere Gripen de la inceput. E si mai performant decat F-16 si mai cum vrei tu. Acuma ca situatia e care e, ideal ar trebui sa stranga din cur si sa sara direct pe F-35 chiar in numar mai mic (mai completam mai tarziu). Oricum si daca facem asta ramanem descoperiti pe termen mediu pana vin alea. La o diferenta de pret de 30% sa zicem F-35 vs F-16, chiar n-are rost sa iei F-16. Sa zicem ca are rost sa luam F-16 SH sa le modernizam sau ceva asta pe termen scurt-mediu. F-16 noi vs F-35 n-are rost.

    Situatia ar trebui sa fie super simpla: ai buget $X, dai banii la specialisti, la MApN si aia sa ia ce considera ca e mai bun si ofera best price to performance ratio. Fara decizii politice fara nimic. Analiza pros & cons si apoi cumperi.

    Eu nu mai sper luna de pe cer de mult. Am vazut declaratii peste declaratii, n-am crezut in ele ca se vor adeveri, am avut dreptate,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *