Fără echipaj – 5; Sunetul liniștii (partea a VIII-a)

Totuși, înainte de finalul secțiunii dedicate balizelor dezvoltate în US, cred că o sumarizare a caracteristicilor celor mai folosite balize până în momentul de față este potrivită. Să îi spunem

 

Mic memorator al balizelor US Navy

 

În imaginea următoare se află ceea ce ar putea fi considerat arborele genealogic al balizelor, cu evoluția lor din al doilea război mondial până astăzi.

evolutia balizelor sonar

Evolutia balizelor sonar

Tabelul următor prezintă succint caracteristicile balizelor. Din nefericire nu este complet (lipsa informațiilor bat-o vina), însă permite formarea unei imagini de ansamblu.

balize sonar americane 1

balize sonar 2balize sonar 3balize sonar 4balize sonar 5
Mărimile balizelor:

  • A: 4 7/8 x 36 in
  • B: 6.875 x 60 in
  • F: 4 7/8 x 12 in
  • G: 4 7/8 x 16.5 in

 

Frecvențele pe care au transmis balizele s-au schimbat de-a lungul timpului. Rândurile următoare iși propun să evidențieze această evoluție și generațiile, mai ales că în acest moment se folosește pentru descrierea capabilităților balizelor numărul de canale.

Prima generație de balize sunt cele care în al doilea război mondial au folosit frecvențele între 60 – 72 MHz, pe 6 canale. Dispărute acum din peisajul operațional, sunt doar obiecte de interes istoric.

A doua generație de balize avea 16 canale separate la 750 kHz, între 162.250 și 173.500 MHz. Receptoarele folosite au fost R-156/ARR-16B.

La a treia generație lățimea unui canal a fost împărțită la jumătate – 0.375 MHz. Existau astfel 31 de canale, de la 162.250 la 173.500 MHz. Receptorul folosit era R-1170/ARR-52A, cu 31 de cristale controlate de un cristal.

La a patra generație numărul de canale a fost crescut la 99 (sau 100?) prin adăugarea de canale pornind de la 136.000 MHz (canalul 32) până la 161.125 MHz (canalul 99), cu aceeași lățime de bandă de 375 kHz. Canalele cu frecventele 161.500 și 161.875 MHz au fost sărite (probabil deoarece aceste frecvențe sunt folosite pentru comunicații maritime și anunțurile de vreme ale NOAA), iar canalul 15 (172.75 MHz) este folosit pentru operațiuni de căutare și salvare.

 

Canalele din generația a treia se află în tabelul de mai jos.

 

Ch Freq (MHz) Ch Freq (MHz) Ch Freq (MHz)
1 162.25 6 166.00 11 169.75
17 162.625 22 166.375 27 170.125
2 163.00 7 166.75 12 170.50
18 163.375 23 167.125 28 170.875
3 163.75 8 167.50 13 171.25
19 164.125 24 167.875 29 171.625
4 164.50 9 168.25 14 172.00
20 164.875 25 168.625 30 172.375
5 165.25 10 169.0 15 172.75
21 165.625 26 169.375 31 173.125
16

 

173.50

 

CFS (Command Function Select) este sistemul prin care balizele primesc comenzi de la sistemul de management, aceasta fiind o evoluție firească față de momentul când deciziile erau luate înainte de lansare. Frecvențele UHF folosite pentru transmiterea comenzilor sunt 282.900, 291.300, 291.400, 291.500 MHz.

Avioanele și elicopterele folosite de US Navy în ASW sunt S3-A/B Viking, Sikorsky SH-3D Sea King, P-3 Orion, P-8 Poseidon, Sikorsky S-70L, SH-60B, SH-60F Seahawks (elicopterele având sonar Bendix AQS-13F).

Sunetul linistii, partea a IX-a

Iulian

 

Foto: interwebs

Informatii: interwebs; URL:

https://en.wikipedia.org/wiki/SOFAR_channel

https://www.ibiblio.org/hyperwar/USN/ref/ASW-Convoy/ASW-Convoy-2.html

https://www.ibiblio.org/hyperwar/USN/ref/Radar/Radar-14.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Sonobuoy

http://jproc.ca/rrp/rrp3/lanc_crt1.html

http://www.iwm.org.uk/collections/item/object/30117380

http://www.iwm.org.uk/collections/item/object/30005817

http://www.wehrmacht-awards.com/FORUMS/showthread.php?t=718365

http://www.prc68.com/I/CRT-1BSonobuoy.html

http://www.prc68.com/I/Sonobuoy.shtml

http://vk2bv.org/archive/museum/arr-3.htm

http://www.jhuapl.edu/ourwork/nsa/papers/art4-sp05.pdf

http://uboat.net/allies/technical/sonobuoys.htm

http://jproc.ca/rrp/rrp3/neptune_ssq2.html

http://jproc.ca/rrp/rrp3/avenger_ssq2.html

http://www.maritime.org/doc/ecat/cat-0390.htm

http://jproc.ca/rrp/rrp3/neptune_equipment_details.html

https://ww2aircraft.net/forum/threads/the-legend-of-julie-jezebel.1413/

http://www.pilotbill.com/Q2%2012/PaxRiver_24Apr12/PaxRiver_24Apr12.htm

http://www.globalsecurity.org/military///systems////////ship/systems/an-ssq-41.htm

http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-47.htm

http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-57.htm

http://www.globalsecurity.org/military//systems///////////ship/systems/an-ssq-53.htm

http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-77.htm

http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-62.htm

http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-58.htm

http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-36.htm

http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-101.htm

http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-110.htm

http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-86.htm

http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-95.htm

https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-ssq-41.htm

https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-ssq-47.htm

https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-ssq-57.htm

https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-ssq-53.htm

https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-ssq-77.htm

https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-ssq-62.htm

https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-ssq-36.htm

https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-ssq-110.htm

https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-ssq-86.htm

https://ru.wikipedia.org/wiki/AN/SSQ-101

https://ru.wikipedia.org/wiki/AN/SSQ-110

http://www.janes.com/article/54256/sonobuoys-shrink-for-uavs-dsei15-d1

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%B8%D0%B4%D1%80%D0%BE%D0%B0%D0%BA%D1%83%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%B1%D1%83%D0%B9

https://ru.wikipedia.org/wiki/Гидроакустический_буй

http://javasbachelorpad.com/gibson.html

http://www.ultra-sonar.com/solutions.php

http://www.ultra-ussi.com/products-main

http://ss.sites.mtu.edu/mhugl/2015/10/11/sonobouy-sparton-corporation/

 

Alte surse:

  • Wireless World, noiembrie 1958
  • S. Navy Journal of Underwater Acoustics, 62.2 (Ianuarie 2014)
  • The Ears of Air ASW; A History of U.S. Navy Sonobuoys – Roger A. Holler, Arthur W. Horbach, James F. McEachern
  • Broșurile produselor

5 comentarii:

  1. In continuare un super-documentat articol !
    Te rog sa nu uiti de promisiunea ca pe final ne scrii si despre dotarea IAR-330 Puma-NAVAL…

    • Nu am uitat. 🙂

    • Foarte interesante si informative aceste articole.

      App de Puma Naval – de la canadieni:
      „A Romanian helicopter lands on HMCSCharlottetown in the Black Sea;
      Si un comentariu: „it is embarrassing that Romania has newer helicopters than rich, first world Canada. Get it done, our people deserve it!” 🙂 .

  2. Ce oameni si americanii ăştia!
    Special le-au făcut calibrul 124mm ca să nu le putem noi lansa din burlanul de 122mm de Grad. 😉

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *