Finlanda da startul achizitiei noului avion multirol

F/A 18 Hornet

F/A 18 Hornet finlandez

Astazi, pe 9 ianuarie, vor incepe testele cu avioanele inscrise in competitia finlandeza pentru inlocuirea F/A-18 Hornet.

Testele vor avea in vedere verificarea aparatelor in conditiile specifice climei finlandeze, de unde si faptul ca vor avea loc in plina iarna si vor dura mai multe saptamani. Se va verifica capacitatea in lupta aer-aer, aer-sol, lupta impotriva tintelor navale, misiuni cu raza lunga, capacitatea aeronavelor de a executa misuni de culegere de informatii, supraveghere si recunoastere, achizitia tintei.

De asemenea va fi verificat si modul cum aeronavele vor putea comunica cu trupele aflate la sol, cu atat mai important cu cat clima foarte rece a Finlandei are efect asupra senzorilor de la bordul aeronavelor.

Cele cinci companii implicate sunt (in ordinea in care vor intra cu aparatele la teste): Airbus cu Eurofighter Typhoon Tranche 3 (9 – 17 ianuarie), Dassault Rafale (20 – 28 ianuarie), Saab Gripen E (29 ianuarie – 6 februarie), Lockheed Martin cu F 35 A (7 – 17 februarie) si Boeing cu F/A -18 Super Hornet E/F (18 – 26 februarie).

Practic, finlandezii vor sa vada cam care este diferenta dintre pretentiile producatorilor (in privinta performantelor aparatelor oferite) si realitatea din teren.

Interesant este ca testele finlandezilor au loc inaintea celor elvetiene si sunt cu atat mai interesante cu cat si elvetienii tot F/A 18 Hornet vor sa inlocuiasca.

Finlanda va pune la bataie o suma cuprinsa intre 7 si 10 miliarde de euro pentru inlocuirea celor 64 de aparate F/A-18 Hornet. Ca o curiozitate, suma necesara achizitionarii noilor aparate multirol (intre 7 si 10 miliarde de euro) este considerata a reprezenta undeva la maxim 1/3 din costul pe care Finlanda il va plati pe intreaga durata de viata operationala a noii sale flote si trebuie sa tinem cont ca vorbim de avioane noi.

O decizie in privinta ofertei castigatoare va fi luata spre sfarsitul anului 2021.

Mai multe informatii despre programul HX gasiti AICI.

Pentru cine nu stie, Finlanda a operat si aparate sovietice MiG 15 si MiG 21F/Bis, cel din urma pana in anul 1998, cand Hornetul si-a inceput cariera operationala.

GeorgeGMT

71 de comentarii:

  1. Lockheed Martin F-35A, aceeasi reclama ca in cazul Poloniei:

    Repet ca si noi ar trebui macar sa facem un RfI dupa ce ne vedem cu alea ultime 5 F-16, doar ca sa vad clipul asta in limba romana. 🙂

    1
    • O stire recenta, din 20 decembrie, de la polonezi, cu privire la F-35 la ei:
      https://defence24.com/poland-to-resign-from-the-f-35-offset-to-save-usd-1-billion-exclusive
      Poland to Resign from the F-35 Offset to Save USD 1 Billion

      “…We have presented our recommendation, that is suggesting we should resign from concluding the offset agreement. We want to focus on industry-industry memorandums that shall be signed in the future, similarly as it happened in case of the agreements signed with regards to the Belgian aircraft”, the representatives of Ministry of Defence, told us. “Preliminary talks on that matter have already begun, but at the moment we cannot release any further details for now. Potential conclusion of agreements as such will not be correlated with procurement of the F-35, however, it would happen sooner than later.

      Resigning from the offset is to make it possible to save up more than one billion dollars, however it may also take away the opportunity for the Polish industry to acquire high tech, despite the high level of the fighter-associated expenditure (at least 4 billion dollars)…”
      ____________
      Repet contextul (de la articolul recent cu 52 F-35 “elephant walk”):
      “Polonia deja a primit verde pentru posibila vanzare a 32 de F-35. Nu va speriati de aia 6,5 miliarde de dolari intiali, aia e doar de panoplie. Belgia in 2018 ajunsese cica – vorba vine – la 4 miliarde euro (echivalent cu 4,4/4,5 miliarde dolari…din 6,53 miliarde initiali ceruti de americani) pentru 34 de F-35…”

      2
  2. Finlandejii ăștia sunt cam proști…

    In loc să întoarcă fiecare avion în parte pe toate părțile timp de 1-2 săptămâni mai bine ar face ca noi și ar cumpăra pe bază de poze, slideuri, clipuri pe YT și din ce ne spun alții ca e mai bun pentru noi.

    10
    • sau varianta cea mai ieftina posibil indiferent de calitate si performante. bine ca nu s-au gandit vreunii sa vina in competitiile noastre cu f5 ca avea sanse

      4
  3. Interesant ! Finlanda a fost si este neutra granita directa si lunga cu URSS/Rusia a primit F18 in 1998 si li se ofera minunea F35. Deci au increderea deplina a USA ca nu se sifoneaza nimic ! Sus palaria ! La un PIB mai mic isi permite mult mai multe decat noi …
    Cred ca F35 porneste favorit chiar daca Gripen e poate ceva mai adaptat. Poate si Super Hornet.

    1
    • PIB-ul nominal (ala care conteaza) e ceva mai mare decat al Romaniei.

      1
      • @RoccoSuasito: si daca-i asa, tot pe exploatarea resurselor e realizat PIB-ul. Adica aceleasi metode economice „primitive”pe care le blamam la altii… dublul standard…

      • Nu e doar pib-ul nominal cel care conteaza!
        La acelasi PIB, una e sa-l produci cu 5 milioane de cetateni, alta e cu 16-17 – nevoi sociale, scoli, spitale, administratie, infrastructura, birocratie mai mici in cazul Finlandei.
        E greu sa-i convingi pe romani sa dea 5 miliarde pe F-35 cand ei nu au autostrazi si au WC-ul in fundul curtii

        1
  4. Atentie Sanna Mirella Marin (prim-ministru finlandez) poate sà cadà sub sarmul francez (nu vorbesc de Rafale 🙂 )

    https://i.dailymail.co.uk/1s/2019/12/13/13/22200362-7789301-They_were_seen_swapping_jokes_and_laughing_together_as_Marin_mad-a-21_1576242033130.jpg

    5
    • Mireluța a crescut într-o familie ciudată și aiurea după mine. Nu m-ar mira să fie ceva lesbiană, bi, alea alea…

      3
    • Mno, arata ceva mai bine decat V.V. Dancila… 🙂

      7
    • Bines finlandeza! So fi saturat si Micronel de babaciunea aia da nevasta-sa da zici ca e tanti da Cromagnon. O mai vrea si el ceva prospaturii….lol!
      Revenind la subiectu articolului finlandezii fac ce fac si canadezii, elvetienii si spaniolii cu toate ca F/A-18 CD chiar si AB Hornet ramane un avion super bun cu design modern de generatie 4+.
      Ce bine ar fi fost daca s-ar fi fabricat supt licenta la Romania si FARo sa fi avut in dotare 60 de bucati. Mai asamblam 60 de JAS-39 Gripen ca are acelas motorash ca si F/A-18 Hornet si se blagoslovea ArmRo cu mare dotare mare la FARo! Nu shtIu daca F-404-GE-400 faa PC merge pe IAR-99 B SoiM….cred ca e cam gros.
      Acum in marea situatie in care este FARo daca va avea 32 F-16 ABM Falcon, 16 F-35 Lightning si 32 F-15 CD Eagle sau EF Typhoon T1, bimotoarele sunt pt superioritate aeriana, adica 5 escadrile a cate 16 avslmr = 80 avslmr, sa zica ca i-a pus Cel de sus mana pe devla! Nu mai spun de unde bani pt dotarea ArmRo ca sunt la ciorditori si jmenarii shpagari din parlament!!!

      1
  5. „The Finnish fighter aquisition project is starting to make its mark at the end of next week when the Eurofighter test run begins at Satakunta Airport in Pirkkala on Thursday 9.
    ‘ – Each of the five fighter candidates will be tested for seven workdays, so the tests will last until the end of February.
    Rafale from France is second, Gripen from Sweden is third, F-35 and Super Hornet are fifth and fifth from the United States.
    Hornets in the air
    The Air Force confirms in its announcement on Thursday that current Air Force Hornet Fighters and Hawk Training Fighters will be flying in the fighter jet.
    – Hornets and Hawks will be used to test how well radar and passive sensors work, says Colonel Juha-Pekka Keränen , Chief of Operations for the Air Force, to Lännen Media.
    There are about four to six Finnish fighter jets in various test events. However, Hornets or Hawks are will take part in all test flights, but only in counter-air tests.
    Each fighter manufacturer brings two to four aircraft to Finland, as the air force sometimes requires a joint flight of two fighter aircraft in the air. This is the way to test at least the communication of fighter aircraft iduring flight.
    Two-seaters with one Finnish test pilot
    The test pilots in Finland do not fly the test fighters themselves, but the manufacturers bring the pilots with them. In two-seat fighters, a Finnish pilot will also be able to reach the sticks as a second pilot.
    According to Colonel Juha-Pekka Keränen, at least Rafale and Super Hornet are about to become a two-seater version in Finland. In addition, Eurofighter is likely to bring a two-seater model to the test event.
    The Swedish Gripen E fighter will not participate with a two-seater F version, but Saab is introducing a custom two-seater Gripen D fighter with monitors for the new E-fighter.
    However, for single-seat F-35s and Gripen E, Finnish test pilots will not fly in January-February.
    The Growler version of the American Super Hornet electronic warfare is likely to be coming to the test event as well.
    – We are told that Growler is coming. There is no definitive certainty when we do not know what the world is like at the time, says Keränen.
    Flights also in darkness
    The test team, which has been working for nearly two months, is designed to ensure that fighter manufacturers’ information about machine features is accurate. The test will be held in January and February to see how well the fighters operate in the difficult winter conditions in Finland.
    – Winter conditions particularly affect the performance of electro-optical sensors and possibly other active and passive systems. The most challenging thing about operating a multi-tasker is not so much the frost, but the temperature fluctuating on both sides, whereby water, freezing drizzle, sleet and snow can come from the sky, says Keränen in the release.
    There will also be test flights during the evenings, but not on weekends.
    Data recovered for war game
    The actual characteristics of the fighter jets measured in the test event will be used in the second stage of the performance evaluation in the battle scenarios of the four fighter groups.
    The third and final stage of the performance assessment is a long-running war game, simulating the activities of each fighter as part of the entire Finnish defense system.
    That’s why HX Challenge also has people from all defense branches and the HQ to ensure interoperability capabilities.
    Satakunta Air Force Air Force Center plays an important role. It is responsible for test flying and the development and research of fighter combat in Finland.
    Also visible to civilians
    Some of the fighter’s performance is not tested at all in the air for safety reasons, but only in simulation or laboratory.
    Some tests are conducted in the air but in a geographically limited area.
    This is not an air show or an exercise, but rather a schematic test event. Take-offs and landings can be seen in the Tampere region.
    There are temporary movement restrictions around the Pirkkala base. Pirkkala Civil Airport has a viewing area on the lawn between terminals 1 and 2 where departures and landings can be monitored.'”

    4
    • Imi place de mor cum organizeaza finlandezii competitiile in vederea achizitiei de furnituri militare. Intr-o maniera similara au procedat si la Squadron 2020 (refuz sa incerc sa dau numele finlandez, corvetele lor). Acolo am avut si o surpriza: alegerea rachetei AN Gabriel in detrimentul Harpoon, RBS 15 si Exocet.
      Dupa ce aleg si ei si elvetienii putem sa ne facem o idee ceva mai putin subiectiva despre ce pot avioanele alea. Bineinteles, achizitia poate sa fie limitata de buget si de alti factori pe care nu o sa-i cunoastem niciodata, dar tot ne putem face o idee mai buna despre avioanele alea.
      Eu cred ca batalia se va da intre F-35, F-18 si Rafale.

      3
      • Abia aștept sa vad opinia finlandezilor vs cea a elvețienilor. Opțiunea lor și motivarea pentru aceasta opțiune.
        Gripen- ul chiar dacă este un avion decent, nu cred ca va fi selectat de elvețieni și finlandezi.
        Finlanda, mai ales, cred ca va opta pentru un produs american pentru ca la o adică, dacă ar avea probleme cu Rusia, cel mai mult s-ar putea baza pe sprijinul SUA și nu al Franței sau Germaniei.
        Elveția fiind în alta poziționare geografica fata de Finlanda ar putea opta și pentru un avion bimotor european.
        Ma întreb dacă la capabitati, exista egalitate între Rafale și Eurofighter tranche 3?

        1
        • Cred ca Rafale este „mai multirol” decat Eurofighter, „fortat” sa devina si multirol. Mircea? 🙂 Ai legatura. 🙂 F-18, chiar si modernizat si ras-modernizat, reprezinta trecutul. F-35, viitorul.
          In rest, a fost articol pe site, cu date din competitia elvetiana, macar ca sa-ti faci o idee, pentru ca erau alte versiuni ale avioanelor, mai putin cred la Rafale: https://www.rumaniamilitary.ro/evaluari-de-zburatoare-europene

          1
          • Sincer nu prea cred ca F/A-18 Hornet reprezinta trecutul. Este mai nou decat F-15 Eagle si F-16 Falcon care uite ras modernizate sunt la mare voga si azi. Pt FARo eu vedeam F/A-18 CD Hornet ca un urmas multirol dedicat al lui IAR-93 AB Vultur, MIG-23/-29 si in tandem cu F-20 Tigreshark sau JAS-39 CD Gripen sau F/A-50 Golden Eagle pt a inlocui MIG-21 ABC LanceR de preferinta fabricate in Romania si IAR-99 B SoiM faceau FARo redutabila. F/A-18 EF Super Hornet este deja un alt avion, ok derivat-dezvoltat din F/A-18 ABCD Hornet.

            • Nl81 usor cu F18 ca eu am fost “eviscerat “ de catre cativa colegi pt ca sustineam F18E/F si G vs F16….??‍♂️

              1
              • @Ross unii Romani nici dupa 30 de ani de la revolutie nu au invatat ce este ala drept la opinie si sa respecti parerea altuia chiar daca este contrara cu a ta.

                2
        • cred totusi ca elvetia are ceva mai multi bani ca finlanda si asta s-ar putea sa conteze

        • @Sorin: „Ma întreb dacă la capabitati, exista egalitate între Rafale și Eurofighter tranche 3?”

          No way, man. EF-ul are in plus si propulsie vectoriala, mai buna decat a F-35, fiind 3D si comparabila cu a Suhoi. Despre interfata om-avion nici nu mai vorbim. Ca si aspect, Rafale arata mai bine. Da’ nu e parada modei.

          1
  6. „Ca o curiozitate, suma necesara achizitionarii noilor aparate multirol (intre 7 si 10 miliarde de euro) este considerata a reprezenta undeva la maxim 1/3 din costul pe care Finlanda il va plati pe intreaga durata de viata operationala a noii sale flote si trebuie sa tinem cont ca vorbim de avioane noi.”

    Hm, maximum àsta va fi foarte minim dacà un anumit aparat va fi ales, care si-a fàcut deja o reputatie despre costurile de exploatare…

    • Exagerarile din discutiile de aici: https://www.rumaniamilitary.ro/sua-departamentul-de-stat-a-autorizat-vanzarea-de-avioane-f-35-catre-polonia
      Era cam tot in jurul chestiei alea de „1/3″…

      “Norway’s Rear Admiral Arne Røksund in 2011 estimated that the 52 jets (n.r.- F-35A) the country has eventually ordered to buy would each cost $769 million over their operational lifetime.”

      2015“We have sorted out the problems now, and since 2012 has our production has gone as planned,” Lorraine Martin, head of the F35 program for Lockheed Martin told NRK. “Production costs per aircraft have dropped sharply year by year. They are now 57 percent cheaper today than when we started development. In 2019, we hope that the price of the planes Norway have ordered will be dropped to $85m per aircraft.”

      • Sunt estimàri (în plus din 2011), dar si aici se aratà cà preturile de achizitie ar reprezenta aproximativ 1/9 din pretul total achizitie+exploatare.

        Se estimeazà cà pretul de exploatare al unui F-35 ar fi de trei ori mai ridicat decât un Typhoon, Rafale sau F-18 SuperHornet

        • De ce ar fi asa de mare diferență la costurile de exploatare între monomotorul de generația 5 vs bimotoarele de generația 4.5?Electronica incorporata la bord și învelișul antiradar?

          1
        • Ce ne spun ultimile SAR despre F-35 si E/A-18 G.

          F-35: 2.470 de aparate vor fi achizitionate contra sumei de $428 de miliarde (include si motorul). Costurile O&S/O&M sunt calculate la $1.196 de miliarde. Asta ar insemna un cost total al programului de $1.624 miliarde. Costurile de O&S/O&M reprezinta cam 74% din valoarea programului, iar costul total per aparat ar fi cam $657 de milioane ($173 de milioane achizitia si $484 de milioane O&M/O&S) asumand o viata operativa de 30 de ani.

          E/A-18 : 160 de aparate vor fi achizitionate contra sumei $15 miliarde. Costurile O&S/O&M sunt calculate la $58 de miliarde. Costurile de O&S/O&M reprezinta cam 79% din valoarea programului, iar costul total per aparat ar fi cam $456 de milioane ($94 de milioane achizitia si $362 de milioane O&M/O&S) asumand o viata operativa de 30 de ani.

          Deci de unde costul de exploatare cu un factor de 3x mai ridicat? Evident ochiometric.

          https://www.esd.whs.mil/Portals/54/Documents/FOID/Reading%20Room/Selected_Acquisition_Reports/19-F-1098_DOC_33_F-35_SAR_Dec_2018.pdf

          https://www.esd.whs.mil/Portals/54/Documents/FOID/Reading%20Room/Selected_Acquisition_Reports/18-F-1016_DOC_56_Navy_EA%2018G_SAR_Dec%202017.pdf

          4
          • Alex, la multi ani !

            Ce scrie acolo sunt supozitii si bugetizàri.

            Îmi permit sà aduc aminte cà în 2001, când programul a fost lansat, tot ce este promis pentru Block 4 trebuia sà fie disponibil în 2008, adicà dupà 7 ani! Dupà aceea s-a trecut la 2012 (si a ràmas asa un anumit timp). Dupà accea Bogdan a venit si s-a stabilit cà datele vor ràmâne fixe si cà ce nu se putea face pentru datele acelea se împingea mai departe (ba chiar se schimba categoriile de probleme). Toate sunt niste manipulàri ca sà se ascundà deriva programului.
            Pentru moment data pentru Block 4 este 2024. Dar dacà extrapolàm pe toatà perioada aceste întârzieri, se va ajunge practic dupà 2030.

            Asta ca sà spun cà nu cred cà obiectivul de fabricatie va fi atins (alte programme vor fi demarate) si cà si costurile de întretinere vor fi afectate. Prea au întins pelteaua.

            Chiar si tu îmi dai apà la moarà :
            «  costul total per aparat ar fi cam $456 de milioane ($94 de milioane achizitia si $362 de milioane O&M/O&S) asumand o viata operativa de 30 de ani. »

            Din cifrele tale, $362 / 30 ani = 12,07 milioane $ per aparat si pe an

            Rafale are un cost de întretinere (adeverit, cifre 2018, nu teoretic ca cifrele tale) de 4,16 € (4,64 $) milioane per aparat si pe an :
            « 611,2 millions d’euros, c’est la somme qu’a coûtée l’entretien des 147 Rafale qui étaient en service dans l’Armée de l’air et la Marine nationale en 2018 »
            https://www.capital.fr/economie-politique/le-cout-dentretien-des-rafale-devoile-1343688

            Nu mai este ochiometrie.

            2
          • Nu m-am uitat cu atentie si la ce F-18 dai cifrele. Este Growler, care e altà mâncare de peste decât E/F si multi mai scump la întretinere.

            2
            • Vezi sa nu. Containerele de razboi electronic sunt achizitionate separat. Un SAR pentru F/A-18 nu a mai fost publicat de prin 2012 daca imi aduc bine aminte. Iar daca sustinem cifrele tale de O&M sunt $4.64 milioane pe an pentru Rafale si asumam 200 de ore de zbor pe an, asta ar insemna cam $23.000 pe ora de zbor. Yeah right, cand ora de zbor la un F-16 C/D este pe la $25.000.

              • Cifrele « mele » sunt date public de ministrul apàràrii francez la întrebare scrisà a unui deputat.

                Acuma poate a mintit ca sà vândà Rafale M la US Navy cà prea strâmbà din nas la F-35C

                2
                • Nu este vorba de mintit pe nimeni, dar mentananta nu este O&M/O&S. In afara de asta Franta plateste TVA, pe cand Uncle Sam nu. Din start ai un adaos de 20%. Cifrele respective nu sunt numai supozitii si bugetari. Tabelele respective iti fac analiza intre ca a fost bugetat/planificat initial si ce a fost executat pana acum. Delta este destul de mica.

                  Inca un lucru Block 4 este subiectul unei „rolling implementation,” chestiile astea cu 2024 sau 2030 sunt irelevante. Block 3F este standardul actual.

                  1
                  • Nu am precizarea dacà pretul de cost dat este cu sau fàrà TVA inclusà. Dacà este cu TVA (nerecuperabilà contabil pentru statul francez desi este vàrsatà tot la visteria statului si ar fi normal sà fie dat asa), pretul este si mai scàzut pentru un alt utilizator (3,87 milioane $ pe an si pe avion).

                    1
  7. …conducere slaba au astia!
    dupa ce ca au doar zapada si reni ,…..se va impovara tara cu achizitia de avioane noi!
    ei de ce nu opteaza pt SH-uri ca noi? nu zboara/?……astea sunt aere de capitalisti
    vai mama lor…..

    2
    • Foarte probabil, clima foarte aspra uzează asa de mult avioanele încât nu este rentabil, din punct de vedere financiar, modernizarea și prelungirea resursei lor de zbor la o durata de exploatare de 40 de ani sau un pic mai mult de 40 de ani.

      2
  8. Ca sa moara de ciuda Ismail, vor alege avionul TAI, acela smecher superinvizibil de generatia 5/6 si fiind prieteni la catarama cu Erdi, vor primi bonus si cateva Altay- uri, cele mai bune tancuri din lume! Zau, daca nu? Hai sa vedem cum apare imediat si ne ” delecteaza „.

  9. Dacă sunt băieți deștepți aleg superhornet. E robust, bimotor, raza de acțiune căcălău, duce armament la greu. Parlitul de f35 se cojeste și în condiții normale, în clima Finlandei e bye Bye. Plus ca piloții sunt deja obișnuiți cu hornetul. Sa vedem dacă vor rezista presiunilor ce se fac sa ia f35.

    3
    • Vezi ca și SUA are în zona nordica, condii meteo extreme. În Alaska nu este mai frig fata de Finlanda și Suedia. Crezi ca americanii au proiectat F35 pentru a fi folosit doar în condiții meteo moderate? F35 va fi folosit de americani atât în zona artica, zona de desert cât și zona specifica climei noastre.

      2
  10. FA18 si Gripen au avantaju ca sunt arctic proven ca sa zic asa.
    Interesanta concurenta F 35 – Rafale,nush daca F 35 e prieten cu iarna aia finlandeza
    Oricum asa se face o achizitie, iei tehnica si o testezi,nu licitatii pe hartie, armatele care se respecta asa fac

    3
    • oricum baietii astia se vor descurca indiferent ce aleg. au o reputatie in privinta asta. In ww2 au zburat cu destul succes cu absolut tot pe ce au pus mana (Fokker, I-16 de captura, Heninkel 112, franceze, americane, englezesti, etc).
      Am avea muulte de invatat de la ei

      2
      • ca regula generala hai sa nu ne bazam pe reputatii de acum 80 de ani

        • Sunt de acord sa nu ne bazam pe chestii de acum zeci si zeci de ani dar finlandezii nu sunt nici pe departe niste retardati. Nu sunt flower power ca vecinii scandinavi si iti garantez ca Rusia s-ar chinui tare cu ei pe flancul ala… in niciun caz nu ar fi o situatie de tip Osetia de Sud sau Estul Ucrainei.

          Sunt baieti destepti, pragmatici, au si ceva scoala vietii (gratiei comunismului si sovieticilor) si sunt luptatori. Mai mult de atat se pot uni impotriva unui adversar.

          Ca sa treaca de ei rusii ar trebui sa investeasca multe resurse si sa apeleze la multe activitati neortodoxe.

          1
          • stimabile, unde naiba sa se duca rusii dupa ce trec de finlandezi? ce sa faca pe acolo? sa faca biathlon? crezi ca s-au plictisit de siberia si li se nazare oarece schimbare?

        • ca regula generala, in finlanda armata e obligatorie si se face la nivel profesionist. Inainte de facultate toti baietii merg in armata..

          1
    • Cu iarna din Alaska sau Minnesota, F35, sigur este prieten. Sau ar trebui sa fie.

      • @Sorin: prietenie se cheama asta? Face vecinul suedez super-avionul ce decoleaza dintre renii lui Mos Craciun si tu nu cumperi de la el?

      • Sunt sigur ca n-are greturi, problema e cat costa asta, ca nu-l lasi pe pista ca rusii, stratul ala supermegasmecher de vopsea din unobtanium are nevoie de ingrijire si asta nu cred ca e mai ieftin ca la un aparat clasic.
        In Finlanda ninge mult,nu imi dau seama daca zapada cazuta pe fuzelaj la o decolare (nu poti sa spui,dude, azi ninge,nu decolam ca prin alte parti) influenteaza in vreun fel invizibilitatea aparatului si care e procedura cand il aduci inapoi in hangar. Si cat costa un hangar pt F-35 (am inteles ca au si jacuzzisile facsi masaj) si cat unu pt sa zicem Rafale
        Sunt sigur ca mentenanta costa semnificativ mai mult ca la FA-18 desi cand a erupt un vulcan in Islanda, finlandezii au adus aparatele la sol,aspirasera cenusa. Altii au continuat sa zboare fara probleme

        2
        • Rafale este proiectat ca sistemele sale să demareze între -40 și +70 grade Celsius.

          • @MirceaS: sigur ai masina… ia aminte ce faci ca sa o pui pe drum aici in Romania. Dezghetare parbriz, incalzire habitaclu, verificare presiune pneuri si pe drum fiind, zloata se acumuleaza pe parbrizul in care este dirijata caldura cu rahaturile alea de solutii „spalatoare” de parbriz… Ceva fizica: la viteza aia la care zboara avionul – multirol (adica si de atac la sol) ce mama-mia „vad” senzorii aia pe vreme ca drq?! Dirijata din proximitate si balisticele fac legea. Obuzierul si tunul mai apoi.

          • @MirceaS: de „demarat” poate o face. Problema e ce face cand zboara in si sub norii care cern la temperaturi negative. Ca deasupra norilor stim de la Bittman, e-o raza de lumina (la 10km, senin sticla da’ -50’C…). Toate alea naspa se intampla in si sub stratul de nori. Daca ingheata precipitatiile pe suprafetele de comanda… interesant cum au rezolvat ivanii problema (si nu vb aici despre cercul polar si alte alea, acolo aerul e foarte uscat) in domeniul militar si solutiile EXISTA pe avioanele comerciale civile, putine sunt situatiile in care astea nu decoleaza din cauza vremii (la noi, de 1 decembrie 2018, F-16 nu a decolat de la Borcea „din pricina de polei”… In caz de conflict cu vecinii de la Est: „alo, harasho, e polei la noi; vreti cafteala, sa ne cotonogim? hai mai pe la pranz, sa topeasca Sfantul Soare pospaiul asta de polei!’).

        • @Vlad
          Procedura specifică, cel mai probabil, degivrarea cu soluție specială înaintea decolării, dacă se identifică givraj la verificare. E ceva standard, nimic special.

          Legat de cenușa vulcanică, într-adevăr atunci când cenușa conține siliciu, există riscul de flame-out și/sau deteriorarea palelor compresorului. Precauția și siguranța zborului primează, caz în care se evită zonele afectate de erupții vulcanice.

          Mă îndoiesc că lacul absorbant (coating) aplicat pe suprafețele F35 e atât de sensibil la zăpadă. Adevârat că după mai multe zboruri în regim supersonic suferă deteriorare datorită temperaturii și frecării și se desprinde, însă odată cu blk 4 se va rezolva problema. Din câte știu LM lucrează intens la dezvoltarea următoarei iterații de coating absorbant.

  11. Dar…. Mig 35 nu e incompetitie??
    ???

    Poate il selecteaza elvetienii pentru competitie.

  12. Eu vad favoriti clari:

    F35 si Eurofighter.
    Multirol, multirol dar eu cred ca fInlandezii cauta un avion specializat pe Suprematie aeriana capabil sa lupte cu Su35.
    Poblemele istorice care le au cu rusii ii obliga sa achizitioneze un avion care stie bine lupta aeriana

    Restul avioanelor… sunt bunicele. Iar F/A 18 E mi-e greu sa cred ca este un avion specializat pe lupta aeriana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *