Francezii comanda obuziere in cantitati mari

Fortele terestre franceze au lansat o comanda-record pentru numai putin de 109 obuziere autopropulsate  CAESAR 6×6 Mk II 155mm. Suma pe care Franta o va plati pentru intregul lot pare modesta – 350 milioane de euro.

CAESAR 6×6 Mk II este varianta modernizata a actualului CAESAR 6×6 Mk I, lansat in 2008, si are fata de predecesorul sau cateva lectii invatate in conflictele din Afganistan, Sahel si mai ales in Ucraina.

Astfel, sasiul este un camion Arquus 6×6 care va avea un motor mult mai puternic fata de Mk I, 460cp fata de doar 215cp. Cabina va fi protejata impotriva armelor de infanterie si a minelor, camionul va avea o cutie de viteza automata iar obuzierul va beneficia de un nou sistem de conducere a focului.

Nexter KNDS va dezvolta aceasta noua varianta si va demara livrarile in 2026.

In nomenclatorul fortelor terestre franceze, CAESAR 6×6 Mk II 155mm va inlocui obuzierul autopropulsat pe sasiu senilat AMX 30 AuF1, iar in timp Mk II va inlocui in totalitate si CAESAR Mk I, semn ca diferentele sunt mai mari decat am putea crede la prima vedere.

AMX-30 AuF1

In privinta inlocuirii AMX 30 AuF1 nu se stie exact despre ce numar discutam pentru ca in rezerva fortelor terestre s-ar afla peste 250 de unitati si deocamdata nu stim daca inlocuirea se va face in raport de 1:1 sau va fi mai mic.

Vedem insa ca una este poligonul si alta linia frontului iar francezii au simtit nevoia lansarii rapide in fabricatie a unei variante noi de CAESAR, dar – uimitor dpmdv – vor renunta definitiv la senile in favoarea camioanelor 6×6, asta dupa experienta din Ucraina.

De unde putem noi intelege ca obuzierele CAESAR s-au descurcat bine pe frontul ucrainean, mai ales dpdv al mobilitatii, simtindu-se doar nevoia unui motor mai puternic, a unei transmisii automate si o cabina mai bine protejata.

In privinta pretului ce poti sa spui, sa dai 350 de milioane de euro pentru 109 obuziere autopropulsate este un mizilic, mai ales daca ai si linie de fabricatie pentru proiectilele de 155mm. Francezii au, noi n-avem nimic.

Iar atunci cand am mai scris prin comentarii ca poti sa fii prost odata, de doua ori, de trei ori in viata pentru ca este omeneste, imi pastrez opinia ca atunci cand tu esti “prost” tot timpul gandul te duce la inalta tradare. Ma refer bineinteles la clasa politica romaneasca.

GeorgeGMT

106 comentarii:

  1. Vasie Băcăuanul

    Da, înaltă trădare, dar cine să-i condamne, când toată scena politică și justiția au fost infestate de agenții fratelui mai mare de la răsărit? De mulți ani avem nevoie de multe pentru apărare, dar cei ce sunt aleși de noi, apasă doar pe butoanele aprobate la mascva. Chiar, mai avem nevoie de politicienii ăștia? Sau geamandan, vagzal, rassia?

    34
    • Agentii secreti care activeaza in Romania sunt LASITATEA,PROSTIA,UMILINTA,CREDINTA RELIGIOASA,LACOMIA și as putea continua.Cand ai un pampalau pe post de PM ,liberal dar dependent de mafia PSDista și care are atatea”realizări mărețe” nu poți să nu-ți imaginezi ce a făcut asta ca mare șef al armatei și mai ales,cum arată armata in afara camerelor(plina de analfabeți cu salarii mari și avantaje de tot felul,de bețivi și afemeiați,etc).Toată clasa politică a dat doar salarii apvistilor,pensii uriașe și pensionari devreme,șpăgi,mită și comisioane doar bani de investiții NU,NICIODATA,nici măcar în industria de apărare.Si au fost ei taxați la vot de cretinul popor roman?Nuuu,nicidecum.Pai mafia PSD are și acum cea mai mare intenție de vot,30% ,după atâtea dovezi de incompetenta și hoție.Ce mai vreți ba daca ei au avut un PM pușcăriaș,pe Năstase și ucenicul lui s-a retras la timp și iertat de iubitorii de blaturi din PNL?Și câți alții(Hrebe,etc).Pai de ce credeți voi că a plecat USR de la guvernare?Pt că aveau o fărâmă de conștiință și demnitate….ceea ce poporul român tiganizat NU ARE !Altfel cum s-ar explica intenția de vot așa mica pt o alianță a dreptei din care USR e doar unul din partide?Sa vina dracu odata rușii că eu unul nu ies din casa sa trag un foc macar.Sa vadă și votanții mafiei la TV cum le pleacă idolii de pe aeroporturi sa-si cheltuiască averile furate aici,pe unde le-au pitit(Elveția și alte paradisuri fiscale).Hai sictir Romania !

      13
      • Usor ma ca iei foc,***

        5
      • „Sa vina dracu odata rușii că eu unul nu ies din casa sa trag un foc macar”

        Nu-i bai, fac ei efortul să te scoată și-ți dau și-un foc. Dacă-s în toane bune, chiar și o țigară înainte.

        Nu știu cine dracu’ vă învață că în caz de invazie poți să stai închis în casă și, dacă zici „piua”, te lasă lumea în pace, dar nu prea funcționează așa. Cu rușii, chiar deloc.

        17
  2. Datorita experientei de lupta din Ucraina, presupun ca a fost crescuta si rezistenta la uzura, respectiv la o utilizare foarte intensa, a tunului obuzierului CAESAR 6×6 Mk II .
    Probabil pentru a scădea cheltuielile de producție și întreținere, francezii au echipat obuzierul CAESAR 6×6 Mk II cu roti și nu cu senile.Ma întreb dacă un motor mai puternic va oferi obuzierului CAESAR 6×6 Mk II aceeasi aderenta si capacitate de deplasare in teren dificil, in afara soselelor, ca si un sistem de rulare bazat pe senila?In mod normal francezii nu ar trebui sa faca rabat de la calitate si sa conceapa un obuzier capabil sa se deplaseze în aceleași locuri ca și un obuzier având ca sistem de rulare , senila, ținând cont ca la nevoie, armata franceza va trebui sa îl folosească peste tot unde va fi nevoie.
    Sunt convins ca obuzierul CAESAR 6×6 Mk II va intra în dotarea armatei noastre.

    11
  3. Interesant prețul , citisem undeva că și la CFR se făcuse licitație pentru 20 vagoane de tren și o firmă din Franța a atacat în instanță licitația că a pierdut. Ofereau un preț mai mare,apoi când au pierdut licitația ,au venit cu un preț mai mic decât și oferta care câstigase licitația . Un exemplu de a nu face afaceri cu francezi , oricât de francofoni am fi noi. Cu siguranță că am putea comanda si noi la o sumă decentă 80-100 K9A1-155 mm ,nu cred că ar costa atât de mult. Dar noi suntem examinatori și exportatori de securitate și vorbe goale. Suntem varză murată oricât ne dăm de rotunzi . Polonia e o tară serioasă ,cu niște programe extraordinare , oameni serioși care își cunosc istoria, și cel mai tare toată clasa politică nu renunță la continuarea dotări ,deși sa schimbat guvernul, merg hotărâti de a avea o armată decentă puternică și cu capacitate de a răspunde la o amenințare. Nu dorim nimic Ciulacu e in Italia , Iohanisfeld a fost un turist prin lume , crezi că îi arde de dotarea armatei ,care e slab numeric , slab dotată , cu o trupa care nu ști la o bubuială câti ar mare fi sub steag , dezertatări in masă . Foarte mic prețul ,da făcând pentru ei cred că doar piesele ar costa banii .

    10
    • Vrei batistă?

      30
      • Da eu unul vreau , tu nu vrei o batistă să plângem după Romania Mare și din cauza situației din tară .Țara e la marginea prăpastiei,doar că suntem în NATo și UE avem o oarecare stabilitate,că dacă ar fi după clasa politică românească, vedem cum se bat între ele , vedem politicieni români aserviți Moscovei și care declară deschis bravo mie , rușii vor câștiga și culmea culmilor partidul ei , intră in circul numit Parlamentul României. Situația noastră nu e deloc roz și nu știu dc uni dintre noi fac mișto de adevărul curat din țară. Mor copii in spitale, mor bătrânii in azile , mor copii călcati pe treceri de pietoni și justiția e inexistentă, emigrează anual mii de oameni din țară, taxele impozitele, fiscalitatea cresc, riscul de a dispărea din cauza noastră creste anual ,acțiunile noastre te pun pe acel drum lent dar sigur al dispariției din istorie . Mirat că ai 20 like , având în vedere situația în care ne regăsim ca țară, nu e bocet ,e adevărul și trebuie să îl spunem fiecăruia dintre români și fiecare să fie o schimbare in bine. Da aia e , suntem smardoi și șmecherii și incă ne regăsim la coada Europei.Ne regăsim în vorbele lui Bălcescu 😭 , tu vrei o batistă?.

        11
    • Stai linistit ca nu este asta pretul. Imposibil sa coste un sph 3,2 mil. Anul trecut canadienii le au schimbat ukriilor 10 tevi de M777 cu 700000$ țava. Si aia are 39 calibre, frantuzoaica are 52. Deci probabil 1 milion costa doar teava. Contractul francilor e compus din doua bucati. Una de 600 mil fix acu doi ani si asta de 350. Deci iese cam 9 mil bucata.

      5
      • strumfule numai tu poți să faci comparații între tevile placate cu crom ale M777, plus că mai au și diverse aliaje de titan și tunurile mai clasice ale francezilor

        8
      • calculezi ca la piața…
        ultimele țevi de M777 sunt placate cu crom și au durata de viață mărită cu 50%, dacă mai pui și ce mai au din aliaje titan că ăia folosesc intens la tunurile alea, nu prea are cum să fie comparabile că le faci tu mai lungi sau mai scurte, sunt altceva!

        9
        • Chiar nu ma intereseaza cu ce sunt „placate” americancele(de fapt englezoaice). Ideea (pe care tu nu ai prins o) era ca daca o teava costa 700000 si un howitzer tractat costa 4 mil, un sph nu are cum sa coste 3,2 mil. Acum ca te am luminat, poti sa faci nani linistit. Somn usor!

          1
          • „americancele(de fapt englezoaice)”

            De fapt americancele, bubi. Picatinny Arsenal este reponsabil pentru conceptia tevii, iar Watervliet Arsenal pentru productia ei. Asta o incadram la multi vad, putini cunosc.

            7
            • Bibicule, ca de obicei esti praf si pulbere. Si, teoretic, ai „lucrat” cu ele. Ai auzit de britanicii de la Vickers?? Surprize, surprize! Ei au proiectat minunea. Voi doar preluara ti proiectul si cam atat. Intre noi fie vorba, americanos nu prea au excelat vreodata in domeniu. Desi, dupa capul tau, probabil si tunul de pe Abrams e murican. Alta surpriza, e teuton 😜😜😜

              2
        • era pur si simplu o comparatie care arata ca un SPH modern nu are cum sa coste 3,2 milioane.daca tie iti place sa despici firul in paispe este treaba ta.fiecare cu fetish urile lui.

          3
  4. Buna dimineata.
    Asa: Nu inteleg de ce nu l au facut
    automat ca dupa ce i scris pe net, nu i.
    Adica a ramas cu 5 persoane la echipaj
    si incarcator automat ioc.
    Inca nu mai inteleg de ce au marit
    motorul dar a ramas pe 6×6.
    Mi a facut satisfactie ca principiul pe
    roti a prins (nu i mocirla in Ukraina?).

    Asta i comparatia mea fata de Roem

    6
  5. Francezii nu mai au vehicule pe senile preconizate pentru viitor (nici mli, transportoare, auto obuziere) in afara de tancurile Leclerc.

    3
    • Ba au inca vehicule pe shenile in Armata franceza in total 87 BV 206S BVS 10 si shasiuri de AMX-30 transformate in vehicule pt geniu. Este chiar ciudata decizia francezilor de a nu avea un vehicul transportor modular senilat blindat multirol urmas a lui AMX-10 P. Daca le este lene sa stea sa se mai streseze sa-l conceapa si proiecteze de la 0, sunt destule modele pe piata de unde pot alege. Francezii motiveaza ca prefera roata datorita incursiunilor lor in Sahel dar in cele 2 razboaie din Golf majoritatra vehiculelor care au fost folosite cu succes acolo au fost shenilate. In IDF vehiculule shenilate sunt baza precum se vede acum in actiunea din Gaza, adica mediu semideshertic precum Sahelul. Normal este intr-o forta armata teresta o combinatie inte vehicule shenilate si pe rotzi. Nu o spun eu si cei mai competenti decat mine. In ArmRo sunt curios cu ce se va inlocui MLVM-ul? Cu variantele moderne a M-113, AIFV, PMMC-G5? Au sarbii o modernizare interesanta AB1 a BVP M-80.

      1
  6. @ George GMT, care e legatura cu cei 600 mil din 2022 ?
    A fost o prima transa sau include mai mult cheltuieli de dezvoltare ? Tot 109 erau si atunci, dar doar 33 erau noi, restul proveneau din Caesar 1.

    https://www.defense.gouv.fr/actualites/commande-18-milliard-deuros-canons-vehicules-nouvelle-generation

    4
  7. Realitatea este un pic(mai mult) alta. Acest contract in valoare de 350 milioane este un contract aditional celui din februarie 2022. Atunci s au alocat 600 milioane ptr dezvoltarea si producerea SPH Caesar NG(mk2). Acum au suplimentat cu astea 350 milioane. Deci per total(cheltuieli rdt&e si productie) cele 109 vor costa 950 mil €° adica aproape 9 mil $ unul. Tinand cont ca un M777 tractat costa vreo 4 mil$ asta este un pret mult mai apropiat de realitate.

    9
    • Este foarte posibil sa ai dreptate. Chiar si asa, dai un miliard si iti iei 109 SPHuri noi.

      5
      • Normal. Mereu am sustinut superioritatea sph ului pe roti vs senilate. SPH ul(mai ales astea moderne cu bataie +45km) nu mai trebuie sa insoteasca unitatile de tancuri pe teren. Stau mult in spatele frontului si piseaza inamicul de acolo. Ai o gramada de avantaje(pret, mobilitate, logistica mult redusa) vs un singur dezavantaj(capacitate mai redusa in teren f accidentat). Pe camioane 8×8 sau 10×10(Ro’em ul amicului Dov) cred ca nici asta nu este semnificativ mai mica.

        7
  8. Eu cred ca sunt nebuni. Adica daca noi suntem atat de relaxati cu razboiul langa noi, astia la hăăt km distanta, ce dracu le trebuie sa se inarmeze pana in dinti?
    Sau… e invers? Suntem noi nebuni oare?

    28
  9. Să comandam repede vreo 54 de bucăți până ce nu vin polacii cu cerere pentru două mii😊

    30
  10. Noi suntem o natie aparte! Cu razboiul la usa de 2 ani, marim bugetul apararii, numai ca mai apoi sa il micsoram prin transfer interministerial. Anulam si amanam la nesfarsit licitatii de inarmare majore, apoi atacam militarii cand spun adevarul publicului. Si cred ca am mai avea cel putin 2024 motive sa ii suspectam de dublu standard…..prostie crasa si tradare de tara!

    Daca vor sa isi imagineze cum se misca o armata inerta si paralizata, neechipata modern si cu lipsa de personal, sa se uite la Ucraina din primavara lui 2014.

    24
    • Atât s a putut..🥱crezi că ei sunt curioși?
      In caz de..privat jet și direcția Bahamas..sau alții mai prosti rămân să întâmpine noii conducători cu pâine și sare

      3
    • Din ce apare in presa „oficiala” ,se pare ca am trecut la abureli pe fata, desi nu stiu pe cine vor sa minta, pt ca la NATO ajung oricum cifrele reale.
      Ori asa primit ordin de la partid, sa minta cu nerusinare, ori nu inteleg diferenta intre a aloca si a cheltui, si au impresia ca sunt sinonime.
      Dar e mai aproape de adevar prima varianta, ca se minte cu nerusinare.
      Caz concret in un articol de pe Def Ro unde nu se pomeneste nimic de cei 1.5% cheltuiti anul trecut si e valabil la extrem de multe articole din zeci de publicatii, se merge pe varianta ca suntem ok, de parca am atins pragul de 2% de ani de zile.
      https://www.defenseromania.ro/motorul-europei-tureaza-si-militar-dupa-berlin-franta-raporteaza-indeplinirea-tintei-nato-de-2prc-pentru-aparare-inca-de-anul-acesta-cine-a-mai-ramas_626912.html

      5
      • Și ce face NATO? Dă afară? Dă un comunicat și… Atât.

        4
        • Nato stabilește timpul de răspuns în caz de necesitate. Daca timpul asta e mai mare decât poate rezista o armata națională, din punctul de vere al statului atacat Nato e de pomană, ca toata administratia, justitia, elita politica si orice altceva prezinta relevanta pentru identitatea si rezilienta tarii sunt cenușă, sau daca au ghinion, in Siberia.

          Deocamdată în România e o forță de reacție rapidă, dar după dimensiune, comparat la cum au intrat rușii in UA, mie că civil prezenta asta militara mi se pare simbolică. Probabil că Nato se bazează pe aviație, inclusiv, după ce rușii sunt deja in orașe ca Iasiul , Constanta sau Galațiul….

          E ridicol cum locuitorii din zonele cele mai expuse votează de atâția ani cu curentele politice care au dezarmat sistematic tara, iar serviciile se scapina-n cur pe bugete astronomice, și mai subminează ocazional și piata liberă cu măgari de tip Hexifarma

          14
          • Realitatea este că în afara noastră, care mai suntem aici pe site și alți câțiva pasionați, nu interesează nici pe dracu de apărarea țării.

            4
            • Pai in loc sa se armeze pt prima oara
              in istoria Romaniei pana la dinti si sa faca
              legi care obliga poporul Roman la serviciu
              militar ca si la rezerva fara scrupule,
              guvernul nostru se scarpina la coaie.
              Alo, treziti va !!!!

              8
    • razboiul la usa e de 10 ani, atat de paralizati suntem.

      17
  11. Degeaba avem obuziere daca nu comandam si munitie pe masura. 17mii de obuze? Hai sa fim seriosi. Fa si fabrica de obuze 155mm, macar 5mii pe luna, si apoi mai vorbim.

    12
    • Unde Stefane?
      Vreau sa vad un video facut de Adelin „Ochisor” Petrisor inntr-o fabrica apartinand ROMARM unde se fac obuze de 155 mm sau de 122. Pariez ca vor spune ca e „secret de stat” pentru a-si ascunde incompetenta si TRADAREA.
      Meanwhile uite aici un video din „LEs Forges de Tarbes” din Franta. ( https://www.youtube.com/watch?v=4volOvm-r6c)
      Uite una si de la fabrica Nexter Systemes din Bourges unde fac tunuri pentru CAESAR. ( https://www.dailymotion.com/video/x8bhqyq )
      M-am sautrat de lamentari, pur si simplu nu se vrea sa se faca nimic. Lucrez la o firma (PREMAGRO SA) care face componente pentru Caterpillar, MAHLE si VOITH. Am produs si final drive axle spindle-uri de 60 de kg pentru dumptruck Caterpillar, piesa de 60 kg (cea nevopsita in galben– ( https://www.flexiparts.com.au/buy-parts/off-highway-trucks/spindle-594 ) deci SE POATE doar sa se si vrea.
      Insa la noi MApN si ROMARM dorm pe ei in loc sa caute furnizori interni din cati mai exista. Suntem cred ca singura forja din Romania cu capacitate de forjare „closed die forging” restu’ ce mai exista sunt forje unde se face forjare libera.

      19
      • romarm face componente de 155 si obuze de 152 ca la noi alea tractate cel mai mare calibru nu sunt de 155 sunt 152,cand vom avea in dotare si 155mm probabil vom face si obuze complete de 155mm, deocamdata nu e bani ca e alegeri si trebe sa luam de la aparare sa dam la bugetul muncii (lenii) ca sa ne voteze bolnavii inchipuiti si alte personaje si rude de primari

        7
  12. 109 noi CAESAR Mk II !!!
    O tactică de comunicare pentru a spune că DGA comandă 109 șasiuri noi, 33 de sisteme de armament Caesar noi, recuperează 76 de sisteme de armament Caesar vechi (sau noi pentru ultimii cincisprezece), noi tuburi de rezervă și piese de modernizare pentru cele 76 vechi (navigație). Noul Mk2 costă în jur de 5 milioane de euro fiecare, iar „kitul Mk2” (camion + nav + diverse piese) costă în jur de 2,5 milioane de euro. De fapt, trebuie să scădem și costurile de gestionare a contractului și de producție, precum și o mică sumă pentru suportul logistic integrat, care reprezintă în general 10 până la 15% din prețul contractului. Evident, aceasta este o estimare aproximativă. Camioanele vechi recuperate vor fi folosite ca piese de schimb pentru Cezarii ucraineni.

    Camionul este nou, cu un grup motopropulsor derivat din cel al Griffonului, păstrând în același timp geometria generală a modelului Sherpa Medium. Anumite elemente din Armis pot fi găsite aici. Cabina este isparava lui Nexter, reușită.

    Si un clip publicitar :
    https://www.youtube.com/watch?v=PqTrPQooWQc

    13
  13. Nu stiu ce m a impins sa citesc despre
    predecesor. Scrie acolo ca e automat
    si trage 8 pe minut.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/AMX-30_AuF1

    Atunci ce dracu vor sa l schimbe cu unu
    semiautomat ? Au innebunit ?

    1
  14. Daca ma citesti de la inceput, eu am
    zis ca pt un stat ca Franta e gresita
    conceptia semiautomata cand are
    sub mana automata dar si nu numai,
    are posibilitatea de achizitie a unuia automat pe roti.
    Au facut o coproductie cu Germania la
    viitorul tanc dar n au putut sa faca aceeasi la obuzier. Niste bizari….🙂

    1
    • Bizari, dar au de toate în ogradă, din fabricație proprie.
      Singurii cu portavion STOBAR din Europa.
      Singurii cu avion omnirol făcut fără colaborare în Europa.
      Singurii cu armament nuclear independent din Europa (Britanicii sunt cu armament american).

      4
      • Pai da, bizari:
        Puteau usurel sa ia din astea:
        https://en.wikipedia.org/wiki/RCH_155
        sau sa faca coproductie….

        1
      • STOBAR nu sunt singurii: fiecare portavion
        fara catapulta e STOBAR. Britts, Indianii,
        Chinezii, etc…au STOBAR.
        Bizari din totdeauna ….si la picioare de
        broscoi 😄

      • Si daca vorbesti de omnirol la avioane, fii
        atent ca nu ei sunt primii:
        La toate avioanele de lupta fie achizitionate,
        fie produse in Israel, toate au fost facute
        sau prefacute in omnirol. Inceputul era tot
        cu Israel cand au fost primii la inceput cu
        avioanele Mistere continuand cu Vautoure,
        Mirage III, cu care au uimit francezii de la
        Desault cu exact aceste pretentii. Acolo a inceput idea combatanta, din experienta😄

        • Franța are cea mai mare întindere de apa din lume de aparat – cum ar putea avea aceleași cerințe operaționale pentru tehnica militara ca o țărișoara orientala – oricât de hrăpăreață – că Israelul? La fel e și cu tunurile – cate Panzeraubize se dau cu aeroplanul, așa cum îi trebuie Franței când se mobilizează peste mări ?

          Fudulia asta e că în bancul cu țânțarul și căprioara 😉

          1
          • Cel mai bun client al lor nu poti sa l
            chemi hraparet. Cerinte operationale
            nu se fac de coscogeamitea ci de
            lupta care francezii n au vazut o de la
            al WWII si nu prea bine (Vichi).
            Ca rezultat Franta se poate mobiliza
            peste mari la fel ca americanii. Cate
            tunuri pe propriile roti autopropulsate au?
            Peste mari e mai usor sa iei tunuri remorcate
            care poti sa le transporti si ca airlift atarnate.

            1
            • Nici o țară nu are politica externa fara bube-n cap. Iranul si-a început industria nucleară cu sprijinul Franței, ce-i drept înainte de revoluția mulahilor, iar in Egipt Franta si SUA se bat între ele care să susțină cu mai multe arme „valorile” frăției musulmane.
              In același timp nu contrazice in nici un fel dicționarul l-bii romane caracterizarea unui stat ca „hrăpăreț” atunci când politicile lui expansioniste sunt recunoscute și criticate până la ONU.
              Daca Franța n-ar considera că merită asemenea clienti in mod sigur n-ar putea susține nivelul tehnologic al industriei militare. E întotdeauna un trade-off, ca in biologie – noi sa fim sănătoși 🧛

              Legat de „territories d’outre mer”, cam greu sa balangane tunuri sub elicopter mii de km, cum e spre exsmplu de la Paris la Wallis-et-Futuna (https://www.ouest-france.fr/europe/france/les-outre-mer-presentes-aux-enfants-6831389).
              Pentru asa ceva au co-dezvoltat A400 in locul C17: https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?p=13593669
              „most of the vehicles have been in production or service before the A400 was built ; their dimensions were part of the specifications for the A400 :
              In Mali, those are the equipment used by the French Serval operation :
              VAB 13.8 T ; 6m long
              VBCI 25.6 T; 7.6 m long
              ERC Sagaie :8.3 T ;7.7 m long (including the 90mm cannon )
              Caesar 17.7 T ; 10 m long ( it’s a self-propelled 155 mm cannon )”

              1
              • Atarnate? Cate din ele se atarna de elicopter?
                Asta inseamna airlift perfect si la asta
                americanii sunt pregatiti. 17 tone nu merg….
                Le aduci cu A400 si de acolo? N ai aeroport
                peste tot….
                Marines folosesc 155 remorcat, si nu degeaba.

                ONU e un rahat: Cum nu denunta rusii de
                hraparie si in acelasi timp pe noi de 100
                de ori?
                Unde a fost vre o data stat palestinean?
                Cum lasa armata turca in nordul Ciprului
                fara o vorba?
                Mai am……

                1
                • ONU a functionat cu mare succes aproape 100 de ani pentru evitarea unui razboi nuclear.

                  Intre altele, Israelul exista ca stat prin faptul ca e recunoscut de ONU… altfel ar fi fost o simpla aventura militara de tipul Transnistriei, fara nici un fel de integrare economica si politica globala.

                  Legat de Cipru, e adevarat ca ocupatia turca e o atrocitate intre multe altele si lezeaza nu doar interesele Israelului ci si ale Europei, dar si Grecia a avut o dictatura militara care a pregatit mizeria asta. Ghici pe unde mai sunt dictaturi militare in secolul asta 😉

                  Din punctul meu de vedere e distractiv si oarecum linistitor ca interfata dintre SUA si Rusia e operata in Romania de doua state concurente – Israelul si Turcia. Concurenta e buna, cata vreme nu trece de spectrul economic.

                  • Israelul cum spui era stat si in timpul
                    lui Jesus Christos, asa ca n ai argument
                    logic. ONU e biased si rahat !

                    1
                    • Politica e pentru aia care vor să apuce ziua de mâine – de aia exista ONU, ca entitate care validează compromisuri inevitabile.
                      Istoria hrănește nostalgiile și face nu doar oamenii ci și organizațiile inflexibile și le reduc potențialul de a trece cu bine peste provocări.
                      Când planurile de rachete și drone ieftine se găsesc pe net iar corupția permite de facto proliferarea nucleara, nu-i deloc în interesul perpetuarii propriilor gene sa promovezi ideologii „romantice”.

                      ONU salvează vieți, a făcut-o mult timp până acum în lipsa oricăror alternative și oferă perspective de termen lung întregii lumi, ceea că nici un stat nu își permite să promoveze de capul lui – biectivele de dezvoltare durabila spre ex.

                      Mie îmi pasă de oameni, mi se rupe de state și de ideologii… putem continua la nesfârșit, premizele noastre sunt diferite.

      • Si inca una: Avioanele Fouga Magister care
        sunt avioane de instructie in fond, au fost
        si ele prefacute de IAI in asa numite omnirol.
        Pe acele timpuri, cand au fost folosite de
        aviatia israeliana avioane franceze, francezii
        au fost aceeia care au invatat pe avioanele
        lor propii, din experienta israeliana si nu
        categoric invers. Vasazica omnirol si Israel
        unu sunt pur si simplu din faptul ca in acel
        timp Franta nu s a luptat cu nimeni si tot ce
        au invatat era de la noi, pana a venit DeGaulle
        cu embargoul dar si atunci i am furat planurile
        de la Mirage V , vezi Kfir 🤣

        1
      • My bad ! Am vrut să spun CATOBAR.

        • De asta am zis bizari:
          Nu vor sa fie ca totii, vor sa fie originali,
          lucru care nu prea merge si e costisitor foc.
          Cu toate astea imi plac chiar si femeile care
          nu se barbieresc sub brat 😂😂😂😂

        • @MirceaS. Fă un pustiu de bine si tradu STOBAR vs CATOBAR. Pariu sunt unii care habar nu au care e diferenta.

          • STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery) este un sistem utilizat pentru decolarea și aterizarea aeronavelor pe un portavion folosind pentru decolare o trambulină (ski-jump) iar pentru aterizare cabluri arestoare care sunt agățate de un „cârlig” montat pe avion.

            CATOBAR, (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery) are același sistem pentru aterizare ca precedentul, dar pentru decolare se folosește o catapultă (cu aburi sau electromagnetică)

            2
  15. It seems to me that the price of this artillery is together with the ammunition.
    All in all, solid modern artillery. It is not the most modern, but it can do everything that the most modern Artillery can do.
    The 155mm/L52 tracked artillery was surpassed by the wheeled artillery.
    122mm tracked artillery still makes sense if you already have it in your arsenal. You modernize it a little and that’s it.
    You can mount your towed artillery on trucks and get the same as the French, for a fraction of the cost. That’s what Serbia will do with its towed NORA A artillery.
    Serbia is in the process of transitioning from towed artillery to fully self-propelled artillery in the next 10 years. Since Towed Artillery doesn’t make any sense anymore, if you are fighting against a competent opponent.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *