Grecia s-a hotarat pentru F 35A

Avionul care “nu stie” sa vireze, care este catalogat de unii ca fiind “cel mai scump esec “ din istoria aviatiei militare este in continuare foarte bine vandut, castigand contract dupa contract, in timp ce altii se pregatesc sa-l achizitioneze.

Finlanda, Elvetia si acum Grecia vor opera F 35A, in timp ce Cehia se gandeste si ea.

Grecii au semnat o scrisoare de intentie prin care doresc achizitionarea unei prime escadrile de F 35A (20 de aparate) cu optiunea pentru achizitia a inca 20 de bucati (probabil in functie de fondurile aflate la dispozitie).

Premierul elen, Kyriakos Mitsotakis, a declarat presei – cu ocazia summitului NATO de la Madrid, ca tara sa se asteapta sa primeasca primele aparate la orizontul anilor 2027-2028. De bagat la cap si pentru MApNul nostru furnizor de securitate, care de graba mare ce-a avut in dotare cu F 16MLU din Norvegia nici acum nu a trecut legea prin parlament (*editat – la 14 iulie).

Intre timp, Grecia a semnat pentru 24 de Rafale F3 iar programul de modernizare a 85 de aparate F 16 la standardul Block 70 este demarat de mult.

Tot despre F 35 dar de aceasta data vestile vin din Cehia tara care are in vedere renuntarea la Gripen C/D si achizitionarea a 24 de F 35A atunci cand actualul acord de leasing va expira, in 2027. Deocamdata Praga nu a luat inca o hotarare in aceasta privinta dar discutiile cu Lockheed Martin par sa fi debutat.

In acest context, ambasadorul Suediei in Cehia, Fredrik Jörgensen, ar fi declarat in presa locala ca Suedia ar fi gata ca din 2027 sa cedeze in mod gratuit cele 14 aparate Gripen C/D cehilor, macar si pe motivul ca lesingul s-a terminat, aparatele au fost achitate si vor apartine de atunci incolo Cehiei.

Acum, oferta este in mod sigur serioasa, ce sa mai faca Suedia cu 14 aparate batrane (23 de ani) cand suedezii detin deja suficiente C/D-uri? Asa ca le pot lasa cehilor ca semn de buna-credinta in incercarea de a promova Gripen E/F.

Interesant insa faptul ca, indiferent de aparatul ales (F 35A sau Gripen E/F), Praga doreste acum 24 de avioane, impartite in doua escadrile mai micute si este lucru de mirare cum o tara atat de mica si muntoasa precum Cehia se gandeste la 24 de aparate.

Ca vor fi cel mai probabil F 35A, sau Gripen E ramane de vazut, cert este faptul ca cehii isi doresc 24 de aparate (la o suprafata de aproximativ 79 de mii de kmp), iar pe de alta parte, odata cu aderarea Suediei la NATO lucrurile se vor schimba in bine si pentru Saab cu Gripen E/F, aparatul devenind unul NATO, dintr-o tara NATO.

Pentru ca neutralitatea Suediei n-a facut deloc bine companiei Saab.

GeorgeGMT

44 de comentarii:

  1. Salut. Ai nostri la ce sau hotarat?, ca legea pentru f-16 din Norvegia inca zace in parlament pe motiv de vacanta. Daca Cehia deja discuta serios de inlocuirea celor 14 gripen c/d, noi nica de parca o escadrila de f-35 o gasesti la taraba platesti si pleci cu ea acasa, vai de mama noastra.

    5
    • https://www.google.com/amp/s/adevarul.ro/news/politica/klaus-iohannis-promulgat-legea-privind-achizitia-32-avioane-f-16-1_62d029535163ec42719e6570/index.amphtml
      Cică legea e promulgată deja.

      Referitor la viitoarea achiziție de f35, experiențele noastre anterioare, ne spun că vom trage de f16, până când se vor dezmembra în zbor, și doar când vor deveni pericol pentru piloți sau doamne ferește vor muri oameni o să demarăm achiziția. Guvernanții au spus după 2030, realist zic eu spre 2040.

      26
      • Vash the Stampede (Yosemite Sam)

        Scrisesem si eu in trecut niste comentarii similare(care evident nu au aparut)… in mare sunt fix de aceeasi parere, ca o sa tragem de F-16 pana prin 2050 pe putin…

        Mai ales, acum cu Ucraina, unde glavaciocii, au dovedit fara urma de indoiala, ca aviatia lor si „balshaya ruznitzkiy tiechnika” sunt efectiv praf si pulbere…

        „Governantii” nostri, vor justifica orice amanare de achizitie, pe motiv ca aviatia cealoveca esztem praf si pulbere, deci n-au ce sa ne faca cu aviatia lor si Patriot + 53 de F-16 antice, sunt arhisuficiente, pentru securizarea spatiului aerian!

        5
        • Oricum va trebui sa tragem, cu o escadrila de F-35 nu faci mare lucru la suprafata teritoriului nostru. Plus ca e cam costisitor sa faci politie aeriana cu el… Trebuie si ceva mai low-cost pe langa, in cantitati mari.

          9
      • Yap, a promulgata ieri, 14 iulie, la aproape cinci luni de la inceputul razboiului. A dracu” graba, cum ne spunea domnul Dancu…
        Si de unde primele aparate urmau sa soseasca anul acesta si restul in 2023, anul acesta nu va veni nici unul si anul viitor ramane de vazut daca le vom avea pe toate.

        17
        • Eh domnul ministru e încă în paradigma de a se obișnui cu rușii drept vecini sau nu. Cât despre „rapiditate”, atât putem. Eu unul mă mir că au reușit să o treacă. Cred că a fost zor mare prin cabinetele parlamentare…

          8
        • Noi ne bazăm pe unchiul Sam, dar și acolo apar treptat problemele, prioritățile se mai schimbă. Între ascensiunea Chinei și rivalitatea progresiști BLM-iști, LGBTQXYZ-iști vs conservatori, nu avem de unde ști ce aduce ziua de mâine.
          Să vezi atunci panică în Bormanistan și coadă la aeroport.

          8
        • George, inca de anul trecut norvegienii au spu in mod oficial ca avioanele vor fi livrate in intervalul 2023-2024, doar ai nostrii politicieni si trompetele lor din mass media, au avansat ideea ca ar putea venii in 2022 (https://www.regjeringen.no/en/aktuelt/romania-wants-to-buy-norwegian-f-16/id2893475/ )

          Realistic nu ar fi fost posibil:timpul necesar indeplinirii formalitatile in toate cele 3 tari (Romania, Norvegia, USA), la care se adauga si timpul necesar refurbishment-ului aparatelor de catre Kongsberg (https://www.tu.no/artikler/norge-drar-inn-4-3-milliarder-kroner-for-brukte-f-16-halve-summen-havner-pa-kongsberg/519488 ) – banuiesc ca ei s-au apucat de ele, in ideea ca oricum le vor vinde si oricum primele refurbishment vor fi cele luate de americani

          Banuiesc ca s-ar fi putu gasii portite legale sa fie suportate costurile cu scolarizarea personalului de la sol inainte de a avea un contract semnat pt achizitia aparatelor, insa nu stiu zau daca cineva si-a asumat o astfel de responsabilitate, cand toata procedura de legala taraganeaza ca si cand cel mai apropriat conflict nu ar fi la granitele noastre ci la antipozi

          Cat despre Dancu….doar ca mimeaza ceva mai bine gandirea, ca in rest multa vorbarie, aparatii de ochii publicului, insa cand vine vorba de realizari e varza ca si predecesorii lui.

          18
          • Bre, trompete, netrompete aici esti obligat sa lucrezi cu matertialul clientului, n-ai cum sa ai opinie proprie.

            2
            • George, nu stiu ce sa zic. DIn toata presa scrisa (inclusiv siteuri cu tematica de aparare – exceptie rumaniamilitary), care a preluat declaratiile ca le-am putea avea in 2022, nu am vazut un ziarist, sau reproter, care sa-i intrebe cum cred ca ei le vor putea aduce mai repde in 2022, si nu in 2023 cum spuneau norbegienii. Cum? Concret: cum legifereaza mai repede, cum negociaza contractul mai rapid? Ca de taragant la noi se taraganeaza, nu la norvegieni sau la americani, unde va fi doar o formaloitate (care ia timp, si pe care nimeni din guvernul Romaniei nu-i va grabii)
              Nu am vazut oficial roman sa spuna concret cum le vor aduce si daca se semneaza contractul maine si avem unda verde din USA: cate si in cate transe vor venii, cati oameni din personalul de sol au fost trimsi la scolarizare si unde. Cati piloti si unde sunt/vor fi formati, astfel incat atunci cand intradevar ajung avioanele acestea sa nu zaca in hangar din lipsa de personal, samd

              Nimic altceva decat declaratii neveridice, atat cat sa impresioneze prostimea, si ziare care se considera serioase, pun botul si preiau si rostogolesc stire fara sa puna deloc la indoiala stupizenia afirmatiilor facute

              5
      • Daca ne luam dupa situatia actuala, mai degraba demaram achizitia cand mai avem putin si ramanem fara avioane capabile de zbor. Nu pare ca pericolul pentru piloti intereseaza pe cineva, fie ei politicieni sau militari (vezi pilotii bulgari care au refuzat sa mai zboare).

        3
        • Având în vedere ceea ce s-a spus în spațiul public despre aceste avioane, eu consider că a fost cea mai ieftină soluție stop-gap și poate cea mai la îndemână. Din ceea ce am înțeles vorbim de o resursa medie de 2500 de ore de zbor, asta, la 200 de ore de zbor pe an, ar ajunge undeva până prin 2038. Ar fi rezonabil să demaram achiziția de f35 prin 2031-2032 și să le primim prin 2036-2037.
          Dar, istoria recentă îmi spune că nația asta va mai produce niște daddy și niște trădy, astfel încât, atunci când va veni vremea să se facă achiziția, să se întrebe: oare cine ne atacă?

          19
          • E clar ca altceva nu aveam la indemana, pana la F35 ne trebuie piloti pregatiti dupa o alta mentalitate (o fi avut Mig-21 avionica oarecum apropiata de F-16 dar nu este F-16 … ) si banii disponibili trebuie sa plateasca alte urgente gen Patriot, HIMARS, NSM si deie Domnul cat mai repede SHORAD/VSHORAD.
            Si chair daca se intampla minunea si luam 2 escadrile de F-35 dupa 2030 pana le operationalizeaza vor mai trece multi ani asa ca ma gandesc daca nu cumva F-16 paote fi trecut prin SLEP (citisem undeva ca o structura de F-16 a fost testata la blana si a rezistat chiar la 18,000 ore !!!, 2-3,000 de ore cred ca pot fi adaugate in plus prin SLEP) si adus cat mai aproape de standardul V (fata de ce o sa aiba prin M6.5 un radar AESA, refacerea cablajelor electrice si inca un display color nu sunt un capat de tara). In fond daca pentru Taiwan s-a putut sa transforme A-ul in V nu vad de ce nu ar merge si la A-urile noastre MLU-uizate, probabil ca au rezolvat cumva problema sursei de putere pt radarul AESA.

            11
            • ? dacă le dai idei din astea, o să luăm f35 sh în 2055. Ar avea sens un SLEP, dacă vrem 5 escadrile. Dar, cred că întâi și întâi, ar trebui să construim infrastructură pentru vreo 10 escadrile, că în caz de bum bum, primele ajutoare care pot veni în decurs de ore/zile sunt avioanele partenerilor și piloții aferenți.

              6
              • Vash the Stampede (Yosemite Sam)

                6 escadrile a 26 bucati F-16 per escadrila, minimum-minimorum, adica ~150 aparate si poate inca vreo 20-30 neoperationale pentru canibalizare… ?

                4
                • Herr Von Renn Weg

                  26 de aparate per escadrila??? Mai exista o definitie a escadrilei in ziua de astazi? sau fiecare dupa cum considera!
                  In WWII o escadrila era de 12 aeronave. Dar sa nu exageram cu 26!

                  1
      • Ca de obicei, le vom cumpara si pe astea tot la mana a doua.

        4
      • 2040 cand vor fi forjate si acele f35,atunci ne vom gandi si noi sa cumparam…evident tot la mana a 3-a.

        1
  2. Furnizoru de securitate inca se mai gandeste ….Probabil cand F-urile 16 astea or incepe sa pice de batranete o sa luam si noi F35 …la mana a 2 a bineinteles pentru ca intre timp a aparut un nou avion mai tare si va trebui sa facem trecerea etc , etc ..Nu stiu , nu sunt chiar asa batran dar sper sa mai fiu in viata sa apuc sa vad si eu un F 35 cu insemne romanesti , nu doar o macheta ..

    11
  3. neamtu tiganu

    Da, ciudata povestea cu F 35, toti il critica si toti il cumpara. Greenpeace Germania a constatat chiar ca acest avion are nici mai mult, nici mai putin decit 826 de defecte. Vezi aici, din pacate in germana https://www.greenpeace.de/publikationen/F35-Bomber%20-%20viel%20Geld%20f%C3%BCr%20wenig%20Sicherheit.pdf
    Cica are nevoie de piste de 2400 de metri (F 35A), motoarele sunt slabe, si, cel mai nociv e ca pilotii nemti ar duce bombe nucleare, in loc sa transporte panselute.

    Nu stiam ca Greenpeace are specialisti in avioane, de altfel raportul e redactat de un jurist.

    Totusi, la modul serios, se va afla cam ce poate F 35 de abia atunci cind va intra (si nu doresc acest lucru), intr-o lupta reala. Poate ca o fi intrat dar fiind invizibil nu am aflat noi.

    24
    • Israerlienii l-au folosit prin Siria fara probleme. Nu stiu ce au vazut sau nu au vazut raderele siriene/rusesti de pe acolo dar cert este ca se chinuiau sa intercepteze rachetele lansate si aia fara prea mult succes.
      De Greenpeace imi e sila.

      22
  4. Cand ai un vecin ca turcia cu un sultan la putere nu ma mira daca te inarmezi in draci

    6
  5. Noi vom astepta NGAD, sau F-53, ca s-o dau pe ruseste.
    Sunt prea muti la coada pentru F-35 si pana ne vom hotari, iese F-35 la pensie.
    Oricum am da, Moftangiul roman e bine merci.

    9
  6. @George GMT
    Lăsând la o parte știrea în sine, tot respectul pentru greci, bravo lor, e ceva în articol care îmi dă cu virgulă.
    Te citez!
    Ieri:
    „Si n-ar fi prima data cand Congresul da peste nas fortelor aeriene americane.”
    Azi:
    „De bagat la cap si pentru MApNul nostru furnizor de securitate, care de graba mare ce-a avut in dotare cu F 16MLU din Norvegia nici acum nu a trecut legea prin parlament (*editat – la 14 iulie).”
    Nu ți se pare o contradicție?
    La noi sunt alte reguli?
    E dictatură militară în România, și nu știm noi?
    E M.Ap.N.-ul puterea supremă în stat, și poate să treacă peste Parlament când și cum vrea el?
    Fă lumină, te rog, să înțelegem și noi ăștia mai proști, cum decurge procesul legislativ!
    De ce la unii e bine, și la alții e rău?
    Părerea mea, hâc…

    14
    • Da sharky dar nici sa stea legea pt un aviz la comisia de sanatate si familie 7 luni ca doar sunt platforme de armament ,nu kituri de inseminare artificiala

      4
    • Prin MApNul nostru stramosesc ma refeream la ministrul apararii, senior Dancu, care cu gurita lui a zis ca graba mare vor avea si vedeam ce-a iesit. Este diferenta intre Congresul lor si al nostru pentru ca la ei parlamentarii sunt alesi nominal si raspund in fata propriului electorat destul de mult, la noi membrii guvernului sunt si bosii partidelor, la noi parlamentul ar putea fi inchis maine pentru ca oricum de votat voteaza doar sefii partidelor, la americanii lucrurile nu stau chiar asa.
      Eu inteleg unde bati: vina principala este a politicienilor nu a militarilor. Oare?! Poate ca da, poate ca nu, dar daca ne uitam pe lista cu generali romani condamnati pentru coruptie si cautam o lista similara si la Pentagon intelegem ca la noi lucrurile „este” duale si balaurul imbecilitatii are doua capete, unul civil si altul „meletar”…

      12
      • @George GMT
        Știu de lista de generali, am tot comentat și eu pe tema asta, și despre „capabilitățile” lor.
        Problema e că ajung generali doar cei care trebuie, numirile fiind politice, iar cei puțini care chiar își merită stelele, sunt trași pe linie moartă.
        Vezi cazul domnului general Tomescu, căruia i s-a „sugerat” de la București să treacă în rezervă pentru că așa a spus calculatorul, deși dânsul ar fi vrut să mai stea până termina CREVAL-ul și operaționalizarea Comandamentului Multinațional de la Sibiu. Așa, o să vină alt „nepot” să culeagă laurii.
        @Mihais
        Domnul e general e bine, sănătos, nu are nici o problemă de sănătate. Îmi cer scuze că am uitat să îți comunic faptul acesta mai devreme.
        Părerea mea, hâc..

        9
        • #Sharky. Pai si atunci eu cum sa-i injur diferentiat? Cum sa fac diferenta intre politic si inalti ofiteri cand de fapt ea, diferenta, nu exista si vina este absolut comuna? Ce ma asteptam eu, ca prostul recunosc, este ca militarii sa arate ceva mai multa coloana vertebrala, mai multa minte, dar speranta este absolut desearta…

          6
  7. Sincer grecii au de toate dar parca ii prea ghiveci acolo la ei in batatura. Sigur noua ne place sa bifam cele mai cele dar ignoram logistica si alte chestii deloc banale cum ar fi piese de schimb, personal de intretinere care sa fie specializat pe f16, f35, rafale parca nu mai suna asa de sexy.
    Pentru noi Romania f16 sunt super. Trebuie sa le zburam sa le inarmam si sa ne facem lantul logistic, mentenanta functionale si ideal procesele de mentenanta standard NATO(era un articol cu schimb de experienta US-RO unde un inginer US zicea ca noi aveam altfel procesele vs US)
    F35 ii o duda pentru Romania, parere personala. O zi buna

    6
  8. Nu știu, eu văd partea plină a paharului. Dacă mi-ar fi spus acum puțini ani cineva că în 2023 vom avea trei escadrile de F16 mă trotilam instant de bucurie. Nemulțumiților li se ia darul. Poate după 2030 prindem și noi vreo două escadrile de F35 sh. Că se știe în popor, o mașină nouă își pierde 30% din valoare după un an. Plus că noi le putem tuna într-un garaj și le transformăm în wraith.

    12
    • Vash the Stampede (Yosemite Sam)

      „Plus că noi le putem tuna într-un garaj și le transformăm în wraith.”

      Va pasioneaza Stragate Atlantis cumva?? ?

      7
  9. Numai visati nu vom lua F35 decat cand vor pica F16 nu am cumparat nimic, nu se vede nimic , nici numar de soldati pregatiti de lupta ,nici rezervisti nici dotare, deci zero. NU MAI AVETI INCREDERE noi nu vom face nimic , doar declarati de presa . O mizerie tipic romaneasca asta cu sh aste de F16. Ora de zbor costul va ramane mare si peste 10,20 ani la F35 si noi nu vom avea banii sa le zburam.

  10. Grecii fac ce trebuie sa facă o tara care are un vecin care sta din ce în ce mai prost din punct de vedere social-economic și comandantul suprem are nevoie de un război sa își consolideze poziția. Ucraina era în aceeași situație în feb 2022.
    România, nu știu ce sa mai zic… câteodată îmi dau seama ca nu suntem chiar atât de varza precum credem, dar tot parca suntem defazati și întârziați. Uitandu-ma la ceea ce se întâmplă în Ucraina, cred ca planurile armatei, cu programele multe neincepute, sunt gândite pentru perioada de pace. 49 de avioane, un min necesar ar părea 150, drone clasa ii 21, mai repede min 100, tancuri 276, poate 7-800, mli 176 undeva la paritate cu nr de tancuri, 54 Himars- numărul corect ar fi 60 ( vezi ce zic ăștia în Ucraina 🙂 ), elicopterele… soldați… nu vorbesc de marina. Știu ca acum suntem in NATO și pare ca scot din burta numerele aste, dar și cu NATO, planurile noastre conțin cantități foarte mici și nici astea nu sunt duse pana la capăt. Și Grecia este în NATO.

    2
  11. Strict referitor la F35:

    -este un avion bun? DA! Fara dubii.
    -este un wundervaffe acel instrument extra mega hiper pe care ni-l prezinta marketing-ul? Nu!

    Pasarea asta este super daaaaar inca are desfule probleme. Inca sufera de diverse boli ale copilariei. Si exista voci ce sustin ca datorita felului in care a fost conceput este imposibil (sau aproape) sa scape de unele boli/sechele.

    Pana si ‘mericanii recunosc ca ce au facut cu JSF nu a fost cea mai buna idee si ca acest lucru o sa le dea bafai de cap mari. (Se refera la conceptul in sine al JSF care combina prea multe variabile AF/Navy/Marines)

    Totusi asta nu il face un avion rau. Doar ca raportul cost/performanta nu mai e la fel de favorabil ca afunci cand l-au gandit(avionul).

    Tocmai de aia USNavy a zis clar ca nu or sa mai faca vreodata ce au facut cu JSF si deja de cativa ani lucreaza la un nou avion ptr ei.

    US Airforce deja lucra la un nou avion.

    Marines: sunt fericiti ca primesc avioane noi.

    Personal,DACA ai nostri cumva ii loveste patriotismul si inteligenta(stiu stiu), sper sa aleaga F35 unde pe la orizontul 2030. Si sper sa cumpere macar Block 4 cu AETP.

    1
  12. pentru mine 35-ul este mai mult decat suficient pentru ce avem acum la baietii rai.
    cu upgradarile de rigoare as zice ca are viata lunga si va fi un avion pentru toti si de volum.
    singura necunoscuta e china ,daca ei accelereaza productia si dezvoltarea la fel o vor face si americanii…daca nu o vor mai lungii cu gen6.

    1
  13. persoanele care tot timpul au gandit avioanele pe model rusesc cu numarul de model ,nu stiu cum cred ca pot intelege filozofia care sta in spatele modelului de avion si Block 1la ∞ american ceva de genu PnP aplicat la avioane ,si face ca un anumit model de avion sa fie upgradat la infinit pana cand carcasa numai face fata upgradeurilor cum e cazul F16 ,care nu va fi niciodata F35

  14. In paralel cu achiziția norvegiencelor ar trebui cumpărată o miniescadrila de F35, 4-6 bucăți. Fără discuție în orice orizont de așteptare acesta este avionul viitorului la pace sau la bubuiala. Iar în caz de bubuiala F17, chiar în cantitate mare nu se poate îndrepta spre răsărit.
    Cred că ar fi posibilă familiarizarea unui număr de piloți cu aparatul chiar înainte de a avea propria escadrila funcțională de F35.

    1
  15. ionica fonosch

    * F-16 va deveni un mini awacs 🙂 vom furniza si mai multa securitate 🙂
    https://www.thedrive.com/the-war-zone/new-radars-are-giving-old-air-force-f-16s-capabilities-like-never-before
    * La noi ca la rusi , cheltuit banii pe panselute etc …
    https://evz.ro/poseidon-vampirul-din-adancuri.html
    PS din pacate nu exista iesire , de exemplu alternativa „intelectuala” ,USR , haitasi platiti …colectiv , dar de foisor nu ziceti nimic ?
    Sa auzim de bine !

    1
  16. Dupa ghiveciul indian si cel egiptean iata si ghiveciul calugaresc palicar. De toate, de la toti sa fie belsug. Nu mai conteaza ca au un GDP de toata jena(si noi il avem cu 15% mai mare) bazat aproape exclusiv pe servicii. Adica f f f volatil. In 2020 pe motiv de guvid19 a fost cam 190 miliarde). Stau si ma gandesc cine dracu mai are curaj sa ii crediteze pe astia, care traiesc de o viata numai din credite.Sau se merge pe ideea ca daca tampitii intra in imposibilitate de plata(a mia oara in existenta lor) decarteaza fraierii din restul Europei. Si ma mai intreb cate din alea +1000 de tancuri, 2500 transportoare senilate, +200 avioane de lupta, enspe sute de nave militare sunt pe bune functionale si folosite tinand cont ca bugetul militar palicar este de vreo 7 miliarde. Adica vreo doua in plus fata de noi. Si papa o caruta de bani in fiecare an cu recruti incorporati. Apropo, cretinii europei considera ca un adolescent de 15 ani e apt de lupta!!!

    2
    • „Apropo, cretinii europei considera ca un adolescent de 15 ani e apt de lupta!!!”

      Daca esti apt sa ti-o tragi si sa faci copii, esti apt si de lupta.

      2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *