Romania Military

Impactul deciziei de achizitie a avioanelor F-16 din Portugalia

Prin hotararea de guvern votata ieri, 19 iunie 2013, cu privire la achizitia avioanelor F-16 la mana a 3-a din Portugalia, se prefigureaza un viitor destul de gri pentru aviatia de lupta romaneasca, transformata incetul cu incetul intr-o forma de politie aeriana pe timp de pace.

Atat numarul de aparate, 12 in loc de un minim de 48, cat si lipsa unei solutii de finantare avantajoase si a oricarei forme de compensatie industriala ridica mari semne de intrebare asupra eficacitatii, costurilor si modului in care vor fi operate aceste avioane in cadrul “Fortelor” Aeriene Romane – asa cum am descris in materialul “Afacerea avioanelor F-16 portugheze – nesansa Romaniei”. Pe moment nu putem lua in considerare zvonurile care sustin achizitia in viitorul apropiat a inca 12 pana la 36 de avioane de lupta multirol de catre Romania.

In plus, banii folositi pentru a plati in avans transele anuale, pe langa faptul ca provin dintr-un buget in deficit, ei ar fi putut fi folositi pentru investitii in economia romaneasca sau pentru demararea unui minim de modernizari si livrari de echipamente noi de catre industria de aparare romaneasca catre restul categoriilor de forte armate, in cadrul planului de refacere graduala a capacitatii de lupta a Armatei Romane. Este exact exercitiul de calcul sustinut alaturi de FSA Unirea cu privire la modernizarea inzestrarii armatei noastre: “Minima alocare de buget din partea MAPN pentru supravietuirea industriei de aparare”, exercitiu prin care ne acopeream cu creditare furnizor si offset nevoile urgente si costisitoare de aviatie de lupta eventual si rachete, urmand a ne dota din productie interna in urmatorii 4-5 ani la restul categoriilor de forte printr-o alocare anuala din bugetul MAPN intre 150 si 300 mil. euro.

Iar o nevoie urgenta de modernizare si cumparare de armament nou exista la un procentaj de 90% pe ansamblul categoriilor de forte ale Armatei Romane, asa cum am incercat sa descriem in “Problemele majore ale inzestrarii armatei romane si ale industriei de aparare”, alaturi de situatia disperata in care se afla industria romaneasca de profil care a rfi putut furniza mare parte din aceste echipamente.

Aceasta achizitie de avioane multirol, in conformitate cu datele oficiale, are dezavantajele urmatoare:

·         Nu este facuta transparent, prin licitatie si competitie deschisa,

·         Nu se beneficiaza de creditare avantajoasa, intr-o perioada in care Romania se supraindatoreaza, fiind pe deficit bugetar, si se imprumuta pentru a plati salarii si pensii, iar ofertele pe piata externa sunt la o dobanda de aproximativ 6% pe an

·         Nu se beneficiaza de perioada de gratie la plata ratelor imprumutului, pentru a incepe sa platim peste cativa ani, cand Romania ar trebui sa se gaseasca intr-o situatie mai buna.

·         Nu se beneficiaza de investitii in economia romaneasca

·         Nu se beneficiaza de retehnologizarea industriei de aparare

·         Nu au fost anuntate parteneriate si tranferuri tehnologice legate de exploatarea avioanelor si a sistemelor de armament aferente de catre Fortele Aeriene Romane

·         Banii sunt platiti din bugetul MAPN, rectificat, si nu cum am cerut de atatea ori, dintr-un buget separat pentru avioane, bani care ar fi putut fi cheltuiti cu cap in urmatorii ani pentru a incepe comenzi catre industria noastra de aparare pe alte categorii de tehnica militara

In consecinta, o suma de intrebari logice ar trebui adresate decidentilor nostri in urma recentei decizii de achizitie de avioane, si anume:

 

Dincolo de bunele intentii si de interesul deosebit manifestat de domnul ministru Varujan Vosganian in redresarea si relansarea industriei autohtone de aparare, este evident ca pentru acest program este necesara si o componenta financiara dar mai ales de un interes din partea MAPN in concretizarea unui parteneriat pe termen lung, parteneriat care sa se traduca in colaborari si comenzi ferme, esalonate intr-un program multianual de achizitii!

 

Orice incercare de privatizare sau relansare a diferitelor intreprinderi apartinand sectorului strategic al industriei de aparare romanesti se poate face doar prin perspectiva unor comenzi concrete!

Singura parte buna este ca aceste avioane portugheze, pe langa faptul ca vor fi disponibile din 2015 nu 2017, vor fi modernizate la ultimul standard, ceea ce pentru cunoscatori inseamna F-16 V si nu BL-52+, ale carui caracteristici le-am descris in articolul “F-16V un standard prea indepartat pentru Fortele Aeriene Romane”, exemplificand propunerea de modernizare a F-16A/B pentru Taiwan.

RumaniaMilitary sprijina ferm, ca si acum un an ( Petitie pentru avioane noi si offset ), achizitia de avioane preferabil noi, obligatoriu insotita de credit furnizor/ de stat si investitii de compensatie, de preferinta in infrastructura, tehnologii inalte si industria de aparare romaneasca.

 

Marius Zgureanu

 

Cititi si:

Minima alocare de buget din partea MAPN pentru supravietuirea industriei de aparare

Afacerea avioanelor F-16 portugheze – nesansa Romaniei

Problemele majore ale inzestrarii armatei romane si ale industriei de aparare

Petitie pentru avioane noi si offset

Exit mobile version