India mai cumpara Jaguare din Franta

Guvernul indian a inceput, se pare, negocieri discrete cu Parisul pentru preluarea (Franta pare dispusa sa doneze aparatele si sa se multumeasca cu banii din modernizare/revitalizare, pe model american cu F 16 din desert) a 31 de aparate de atac la sol SEPECAT Jaguar.

Conform unor surse din media franceza, guvernul de la Paris ar fi oferit Indiei avioanele in urma cu sase luni, iar india s-a aratat foarte interesata. Aici mai trebuie spus ca Franta spera sa mai vanda Rafale catre New Delhi (inca 36 de aparate) astfel inca este dispusa sa fie foarte amabila in privinta aparatelor Jaguar, retrase oricum din exploatare si cu care nu prea mai are ce face.

Seful Statului Major al aviatiei indiene, Birender Singh Dhanoa, a discutat despre preluare cu ocazia vizitei efectuate in Franta la mijlocul lunii iulie, dar a refuzat sa confirme ca afacerea ar fi fost batuta in cuie, precizand totusi ca daca India se va hotari sa preia avioanele o va face doar dupa acestea vor fi revitalizate/modernizate.

Tot cu ocazia vizitei s-a discutat si despre stadiul contractului privind cele 36 de Rafale pe care India le-a comandat deja, avioane care costa cu totul cam 8 miliarde de euro, astfel: avioanele in sine 3,42 miliarde de euro (95 milioane de euro per bucata) la care se adauga: 1,8 miliarde pentru infrastructura, piese de schimb, consumabile, 1,7 miliarde!! pentru ca aparatele sa fie modificate conform cerintelor specifice ale fortelor aeriene indiene, adica 47,2 milioane de euro per aparat, de stai si te intrebi ce modificari poate cere India de sunt atat de scumpe, 710 milioane de euro pentru un pachet aditional de armament si 353 milioane pentru suportul logistic de baza.

Revenind la Jaguar, compania indiana Hindustan Aeronautics Limited este in plin proces de preluare a modernizarii aparatelor Jaguar DARIN III – biloc. Pana in acest moment au fost modernizate trei prototipuri, din cele 60 de aparate propuse pentru modernizare.

De-a lungul timpului nu mai putin de 120 de aparate Jaguar au fost construite in India prin transfer tehnologic de la BAE Systems.

GeorgeGMT

69 de comentarii:

  1. Tot o dezmintire (ca se nimeri MirceaS cu „MiGu’ 29k mai slab decat credeam” la un comentariu inaintea acestuia):
    https://www.flightglobal.com/news/articles/lockheed-denies-report-on-f-16-tech-transfer-to-indi-440209/

  2. Trăiască iubirea „frrancofonă” francezo-indiană!

    Nouă nu ni le-ar fi donat nici de-ai dracu…

  3. In FARo se impune prezenta in dotarea ei a unui avion supersonic de lupta multirol biturbofan alaturi de F-16 Falcon. Care va fi acest tip de avion ramane de vazut dar ar fi de dorit ca acest bimotor supersonic sa fie macar intretinut si modernizat in Romania plus achizitionat cu off-set. Ideal ar fi sa fie produs in Romania fie sub licenta fie dupa modelul:Mitsubishi F-2 asemanator cu F-16 Falcon.
    In cazul Romaniei ar fi de preferat, dupa exemplul japonez, un F/A-18 CD Hornet un pic mai scurt si mai blindat care sa se numeasca IAR-98 CD. Iar daca vom produce un derivat dupa F/A-18 CD Hornet s-ar putea cumpara licenta lui F-20 Tigreshark pt ca s-ar folosi acelash motor F-404-GE-400 si aceleas sisteme de avionica si armamente.

    • Nu te-ai mai plictisit de cumparat licente penteu orice?

    • Iar ai uitat sa-ti iei pastilele

    • Adica cumparam cu chiu si vai 12 F 16 la a treia mana din Portugalia dar evident vom cumpara bimotoare multirol modificate la cerintele domnului @ bope21 si cu un larg offset. 🙂
      Omule draga , te droghezi sau traiesti in un univers paralel unde Romania e plina de bani si MApN concureaza cu tarile arabe in achizitia de tehnica militara ?
      Asa de curiozitate , care tara pe planeta asta a obtinut licenta sa produca F 18 ?
      Daca tot licitam din greu 🙂 hai sa obligam americanii sa ne ofere proiectul , documentatia si toata linia de productie ( care e inactiva acum dar perfect conservata) a F 22 Raptor. 🙂 🙂

      • F-22 Raport oricum USA nu-l da la nimeni dar cum am zis macar pe F/A-18 CD Hornet sa ni-l dea macar sa-l modernizam si intretine in Romania. Frumos ar fi sa ni-l dea pe F/A-18 EF Super Hornet sau chiar pe F-15 CD Eagle, si sh mdernizate merg la FARo….never say never!!!
        Cum s-ar simtii russii cand SU-30 ale lor s-ar trezi deasupra Romaniei cu F-15 CD Eagle, normal in culori FARo ?!

    • Daca voi nu suntetri de acord cu parerea mea nu inseamna ca eu sunt drogat sau naiv. Se vede ca dupa 27 de ani de la Revolutie tot nu a-ti invatat, unii dintre voi ce este aia democratie si respectarea opiniei altuia chiar daca nu se potriveste cu a voastra! Aduceti-va aminte ce spunea Ion Ratiu despre opinii si pareri contrare intr-o societate cu adevarat democrata!
      Bani pt serviciile speciale se gasesc berechet, pt parlamentari si interesele politrucilor in Romania, dar pt Armata romana si adevaratele prioritati ale Romaniei nu se gasesc bani niciodata.
      Iar daca decat cu 48 de F-16 Falcon(etti) se poate face fata Russiei si ale ei SU-27/-30/-35 ca sa nu mai zic si de MIG-29, SU-24 si SU-25, in cazul in care Romania va fi nevoita sa protejeze Basarabia unde NATO nu poate intervenii, atunci chiar ca FARo sunt protejate de Sfantul Duh!
      Personal cred ca nici in cazul unei agresiunui a Russiei impotriva Romaniei, multe dintre tarile europene occidentale si chiar si din estul Europei membre ale NATO nu vor interveni sa ne ajute, pt ca russii le dau gaz. Sigur ne vor ajuta SUA, UK, Canada si poate Franta. De restul nu garantez.
      Deci daca Romania nu are propriile capacitati de aparare si productie militara pt toate categoriile de armament si tehnica militara, am fi naivi sa ne bazam pe altii, precum s-a intamplat de atatea ori in istoria Romaniei cand Armata ei a intrat slab dotata in conflicte militare.

      • Draga bope81, daca ai vazut filmul The Shawshank Redemption (Inchisoarea ingerilor), personajul principal, Andy, trimitea o scrisoare saptamanal guvernului american sa le trimita carti pentru biblioteca din inchisoare. I-a batut pe aia la cap pana a primit cartile.
        Iti sugerez sa trimiti si tu astfel de scrisori MApN-ului, guvernului si cui mai crezi de cuviinta in care sa insisti, exact cum postezi de fiecare data pe acest site, ca Romania are nevoie pe langa F-16 si de un tip de bimotor Super Hornet, Rafale, Eurofighter, „care va fi acest tip de avion ramane de vazut”.
        Cred ca e postul cu numarul 2385 in care repeti acelasi lucru. Tu realizezi asta?

      • Mi-am adus aminte. Tu nu cumva esti baiatul ala Ionut nu mai stiu cum, care ne spunea acum ceva ani in repetate randuri ca vom cumpara F-18 si le vom asambla in tara?

        • Amice #RoccoSuasito tu daca ai fi fost ministrul apararii al Romaniei si shtiind ca evaziunea fiscala si risipa nationala anuala a acestei tari in valoare de 30 miliarde de euro anual a fost recuperata in proportie e 90% sa zicem, iar MAPN-ului i-au fost alocate 5 miliarde de euro/an numai pt inzestrare, pe o durata de 10 ani dupa care suma anuala ar creste, nu ai fi cumparat (cu off-set), pt FMRo cea mai buna si calitativa tehnica de lupta la toate categoriile de arme plus nu ai incerca sa fabrici aceasta tehnica in Romania? I-ar strica FARo 3 escadrile adica 36 de F-15 CD Eagle, IN CAZUL CA ROMANIA SI LE-AR PERMITE, alaturi de 36 de F-16 Falcon, 24 Mirage 2000-9 si 24 EF Typhoon (trebuie sa luam si de la europeni ca sa nu se supere pe noi) iar pana la 180…60 F/A-18 CD Hornet modernizate in Romania?….acesta este un sf,,,dar poate candva posibil?!

          • Daca Romania era o tara putred de bogata cred ca nu e user pe site-ul asta care daca i-ar fi stat in puteri sa nu fi dotat armata cu zeci de avioane de ultima generatie si alte cele.
            Ce crezi ca eu nu visez sa dau lovitura cu noul facebook sau ceva de genul, sa am o companie software gen Microsoft, sa fiu miliardar si sa investesc in Romania? As cumpara marca Aro (care apropo nu se stie cine o detine, in acest hal a fost distrus acest simbol al Romaniei) si as redeschide fabrica; as infiinta in Romania o companie spatiala ca Elon Musk, as construi in Romania un avion de generatie 6, 7 etc. si cate si mai cate.
            Dar trebuie sa facem diferenta intre vis si realitate. Visez sa am o mare companie software dar eu de luni de zile tot lucrez la un amarat de site militar pe care tot sper ca o sa vi-l prezint intr-o buna zi. O sa avem noi 180 de Super Hornet cand vom fi toti userii de aici oale si ulcele.

            • Bafta multa si Doamne ajuta tie si Romaniei! Da sincer mie-mi placea ca Romania sa fi cumparat pt ale sale FA, F/A-18 AB Hornet chiar si sh modernizate care sunt mult mai polivalente/multirol decat F-16 ABM Falcon, nu ca tara in care locuiesc are in dotare CF-18 AB Hornet, dar nu se shtie cine ce interese a avut din aceasta afacere si ce comisioane a incasat. Nu ma chiama in realitate Ionut…! Numai bine si spor la munca!

    • F-20 Tigershark este monomotor.

      • Da shtiu ca F-20 Tigreshark este un monomotor si ar putea fi un bun succesor in FARo pt MIG-21. Poate fi folosit in tandem cu F/A-18 CD Hornet cu costuri scazute avand in vedere ca folosesc acelas motor F-404-GE-400, si pot folosi aceeas avionica si sisteme de armament.
        Ok stop dreaming for Romania because of corruption nothing is possible in this country….!

  4. ăsta de semana cu vulturu,sau viceversa.

  5. Ce noroc chior au unii ca exista India pe planeta asta!!!?

  6. Deja binecunoscutul ghiveci indian .Very spicy…hot, hot..

  7. Printre modificari cred ca vor fi si un fel de cuie speciale de care indienii sa adauge ghirlande de flori si prosoape la paradele militare.

  8. In scurt timp o mare companie americana isi va muta productia in Romania,e vb de investitii de 10 miliarde de coco si este in domeniul apararii !

    • Dezvolta te rog!Hai ca mi-ai atras atentia,sunt ochi si urechi 🙂

      • Primul ministru a declarat asta, dar n-a spus ca-i vorba de o companie din domeniul militar ci doar ca va fi vorba si de transfer tehnologic, societate mixta etc.

        • Ar putea fi cumva o noua fabrica linga/pe linga Bucuresti a lui Bell Helicopters cu tot dichisul ?

          • Nene cu 10 miliarde de euro ne facem fabrici de toate tipurile de avioane operate de US Military si ne mai raman si bani! Suma declarata de Tudose mi se pare pur si simplu gigantica pt absolut orice tip de investitie.
            Neverosimil de gigantica, mai ales pt o singura companie, mi-e sa nu fii inteles premierul gresit.
            Pur si simplu nu vad ce investitie ar putea sa faca o companie si s-o coste 10 miliarde. Cu banii astia cumperi 2-3 judete 🙂 .
            O uzina pentru Bell nu cred sa treaca de cateva zeci de milioane de dolari.

            Ca sa ne facem o idee despre amplitudinea sumei, Renault a investit pana acum la Dacia cam 2,5 miliarde de euro! Si avem acolo ditami uzina integratoare, fabrica de motoare, centru de proiectare si testare etc, adica o investitie complexa, facuta ca la carte, o investitie de sine statatoare din cam toate punctele de vedere. Dacia este astazi o companie in sine avand la indemana toate cele necesare nu doar o uzina de asamblare, asadar 10 miliarde ar fi cam patru mega-uzine de tip Dacia.

      • La atatia bani investitie nu pare a fi fabrica de ciorapi,chiar acum Dusca poarta discutii cu seful comisiei pe aparare dupa care se va intalni cu Melescanu ,s a discutat despre inzestrare.

        • La atatia bani n-are efectiv ce fabrica sa fie, n-au americanii ce sa relocheze la noi. Poate sa se apuce sa construiasca o noua centrala nucleara, dar aia nu mai este relocare.

  9. Ministrul apararii francez a declarat oficial ca Franta are 300 aparate militare ( avioane si elicoptere) de demolat si ca atare se pregateste o licitatie publica pentru a individua o firma care sa se ocupe de afacere.
    Evident ca oricare Jaguar salvat si vandut altora chiar pe bani putini , e o intrare financiara suplimentara pentru Franta dar si o stratagema pentru a incerca o suplimentare de Rafale la export.

  10. Jaguarele sunt oferite (deci nu putem numi „afacere”). Si m-ar mira cà vor fi acceptate numai dupà reconditionare/revitalizare. Ca si cum te-ai uita la dintii calului de dar.

    HAL are o experientà enormà cu Jaguar, poate acuma mai mare decât constructorii (în privinta Jaguarului). Are licenta motorului, a fàcut schimbàri importante si la fuzelaj (compozit), la sistemele de arme, etc. Au pânà si studiul comenzilor de zbor electrice care a fost experimentat pe Jaguar si care a fost la baza cimenzilor Eurofighterului. Stiu asa de bine sà-l surubàreascà si au conditiile materiale sà o facà de parcà a devenit un avion nemuritor. Deci 31 de Jaguare, chiar fàrà sà fie în stare de zbor, sunt bine venite.

    Cât despre târgul cu 36 de Rafale, nu mai ràscolesc pentru detalii, deci, din memorie

    – în infrastructuri sunt cuprinse douà baze complete, inclusiv echipate pentru mentenentà în conditii operationale (practic aveau nevoie numai de una, dar se pare cà se pregàteste terenul pentru un nou târg)
    – din armamentele în dotarea Indiei care vor fi adaptate pe Rafale sunt rachetele BVR Astra, rachetele antinavà Harpoon si armele israeliene. Rafale este un vector nuclear, nu m-ar mira sà se surubàreascà ceva si la asta.
    – sunt inclusi 10 ani de piese de schimb si 40 de ani de mentenenta.
    – 40-50% offset

    • Ba este chiar o afacere, francezii si-au retras Jaguarele si le taiau la fier vechi, asa le doneaza indienilor dar le moderniza inainte pe bani, la fel ca americanii cu Abrams si F 16…
      In privinta Rafale in acest articol apare si pretul per avion, una peste alta pretul unui aparat este de 95 milioane de dolari. Am gasit in sfarsit suma platita de indieni defalcata.

      • Nu am nici-o informatie despre o modernizare francezà (asta nu înseamnà cà informatia nu ar exista, dar m-ar mira). Si cum am spus mai sus, indienii sunt maistri în Jaguar. În orice conditia ar fi, se vor descurca, chiar dacà din 31 vor face 15 în stare de zbor.

      • Parcà o delegatie alcàtuità de militari si industriasi indieni trebuiau sà se deplaseze chiar zilele astea la Châteaudun und sunt depozitate avioanele, sà le inspecteze. Dacà tot le dàdeau francezii fly-away, ce rost mai era sà le inspecteze.

        • Cum adica ce rost mai are? Daca le primeau chiar gratis in starea in care sunt acum nu mai avea rost dar asa se estimeaza probabil costurile cu aducerea lor in stare de zbor.

      • @GeorgeGMT: 95 mln $ e surprinzator de putin. Poate ca francezii aplica strategia de business a HP (imprimante ieftine, consumabile scumpe). 🙂

      • Jaguare gasesti in GB daca vrei. Langa Coventry e unul pe camp. Bine, camp de paintball. Cred ca iei si bani sa il culegi de acolo. Am mai vazut vreo cateva aruncate pe ici pe colo. Deci nu cred ca aia care cer revitalizare sunt chiar fraieri.

  11. off topic

    Ce şanse de redresare are Romaero Băneasa? O discuţie cu Remus Vulpescu, director general al Romaero

    Ce şanse de redresare are Romaero Băneasa? O discuţie cu Remus Vulpescu, director general al Romaero

    Posted by Ziarul Financiar on Monday, August 14, 2017

    • Astia tocmai ce si-au facut firma de imobiliare…

          • Au 90 milioane datorie, din care 75 la fisc (restu’ la doua banci comerciale). Vor sa vanda o parte din teren, vad ca incearca sa ne convinga ca nu este unul din cazurile celebre de vanzare de terenuri pe nimic, e bun la limba, dar eu am dubii.

            • Aha, pai vezi vere, agentie imobiliara, vand tot, raman cu doua hangare, apoi le vand si-palea si ne vedem la…gara.

              • Romaero, citez din interviu:

                prim contractor cu Being-Seattle, contractor de nivel 3 sau 4 pentru Airbus,
                35 hectare platforma industriala,
                730 de angajati in 2017 (4500 inainte de ’89, 8 aeronave ROMBAC 1-11, al 9-lea a fost sistat, desi unele surse vorbesc de 9 in total si cu alte 2 neterminate), varsta medie 53 de ani in decembrie 2016,
                6,6 angajati densitate la nivel de 24 ore activitate continua la hectar de platforma industriala…”mai gol decat in parcul Herastrau ziua”,
                92 milioane de euro datorii (75 la fisc, 17 la 2 banci comerciale)…”nu vom putea sa platim niciodata asemena nivel de datorii din operatiuni” ci…
                din restructurarea activelor, 35 de hectare nu vor mai fi necesare vreodata in Romaero, ne putem desfasura excelent activitatea pe maxim 20 de hectare in urmatorii 20-30 de ani,
                15 hectare trebuie sa le restituim orasului, sa le reciclam economic,
                terenurile au o particularitate, daca le vinzi pe loturi nu mai faci nimic, dorim o dezvoltare compacta: cel mai mare complex de birouri din Bucuresti (200 000 metri patrati de birouri – bussiness park – in constructiile industriale deja existente ale Romaero).

                Cum vedeti Romaero in 5 ani?
                1500 de salariati, dintre care maxim 250-300 din cei existenti, deci restul tineri, absortie 60-70% din absolventii Liceului/Colegiului Tehnic de Aeronautica „Henri Coanda” – unitatea de invatamant dedicata Romaero, „lipit” de aceasta; varsta medie a angajatilor sub 40 de ani in 2020. Roata promotia 2017 din Academia Tehnica Militara a facut practica in Romaero.

                • Eu vad Romaero in 5 ani lichidata si facuta toata numa imobiliare….

                  • Plus sediul PSD în clădirea lor, pentru care partidul mult iubit nu a plătit un ban chirie.

                  • pai terenurile lor sunt pandite de mult.
                    A mai fost o incercare acum cativa ani dar a pocnit afacerea in presa si s-au calmat sacalii, sau s-au pus la asteptare.
                    I-o fi venit sorocul?
                    Terenurile lor sunt asteptate cu lacomia lui Hagi Tudose…

                    5ani? Esti optimist!
                    Maxim 3.

  12. gabriel neacsu

    Vazui pe un site ca hindusii monteaza radare AESA pe Jaguar.

    • Parca le puneau pe Teja 2:)) Hopa nu zboară ăla…La jaguarele astea nu le dau francezii și personal de întreținere că , după iar se plâng că nu merg…Ei dau vina decât pe alții dar în grădina nu se uita.

  13. Ar fi interesant un articol pe mai multe parti cu al nostru IAR 93 versus SEPECAT Jaguar si / sau MIG 23 ( 27 ).
    Desigur al nostru fiind mai slab dar cum / unde si ce csle au urmat fiecare proiect.

  14. …cale / cai au urmat fiecare proiect.”

  15. Mi se pare mie sau IAR 93 seamana cu SEPECAT Jaguar?

  16. Stirea asta ma duce cu gandul la viitorul care putea sa-l aiba un var al Jaguarului.

    Vulturul nostru. daca ar fi beneficiat de o re-motorizare dupa 1990 si un pachet de avionica Lancer, de la Elbit.

    VAd ca India cumpara din toate partile avioane.
    Vecinii lor ar trebui sa fie ingrijorati de lucrul asta.

    • Dat fiind ca unul din ei e China, altul Pakistan….cred ca indienii ar trebui sa fie cei ingrijorati.

    • nu tine.
      Poti pune ce vrei pe el pt ca viteza de flutter a zis exact cat poate de repede sa zboare.
      Fara modificari masive de structura, ceea ce inseamna practic alt avion, indiferent de ce motoare puyi pe el nu se pune problema de supersonic cum este Jaguar.

  17. Jaguarul este un avion tare intresant!
    ar fi fost frumos sa-l avem in dotare. dar intr-o varianta modernizata!

    Varianta franceza este capabila sa faca si poltie aeriana?
    au cumva in dotare rachete Mica?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *