Insitu Integrator ER

Ca tot se zvonea ca am opera Scan-Eagle… sistemul acestuia ar trebui sa fie compatibil si cu RQ-21 BlackJack / Integrator de la Boeing. Aceasta ultima varianta a castigat si raza extinsa:

RQ-21 a obtinut in ianuarie 2016 Initial Operational Capability (IOC)  cu USMC, dupa ce avusese probleme serioase de fiabiltate/calitate, majoritate inca nerezolvate in 2015. Pentru acest motiv, productia de serie fusese amanata din 2013, in 2015 fiind inca declarat „not operationally effective”, „not operationally suitable”, cu probleme de securitate cibernetica, etc.

Integrator Extended Range are o raza de actiune de 200 mile nautice (370,4 km) cu 10 ore „on station” sau  250-300 nm (peste 480 km) cu 6 ore „on station”, conform Insitu-Boeing. Lungime de 2,5 m si anvergura de 4,9 m (la ScanEagle3 e doar de 4 m). MTOW de 65,8 kg (spre deosebire de 36,3 kg la ScanEagle 3, care poate cara 9,1 kg).

Anduranta e de 18 ore, plafon de 20 000 de picioare (6km), viteza maxima peste 90 de noduri (46 m/s), viteza de croaziera de 55 noduri (28 m/s), motor EFI ce foloseste combustibil JP-5/JP-8. Aceste caracteristici fiind cam la fel cu ale lui ScanEagle3, poate insesizabil ceva mai bune. Lansarea se face de pe catapulta actionata pneumatic iar recuperarea cu cablu-carlig (SkyHook), exact ca la restul familiei RQ-21/Scan Eagle, cu care este compatibil si la componente.

Specificatii tehnice de pe pagina producatorului:

Size and Weight
  • Length: 8.2 ft / 2.5 m
  • Wingspan: 15.7 ft / 4.8 m
  • Max takeoff weight: 165 lb / 74.8 kg
Performance
  • Endurance: Up to 24 hours
  • Ceiling: 20,000 ft / 6,096 m
  • Max horizontal speed: 90+ knots / 46 m/s
  • Cruise speed: 55 knots / 28 m/s
  • Engine: EFI using JP-5/Jp-8 fuel
Sensors and Data
  • EO telescope (high-zoom day FMV)
  • Dual Imager (MWIR/EO – day & night FMV)
  • ViDAR (maritime surface search)
  • Laser designator/pointer/rangefinder
  • Other integrated sensors
  • On-board connectivity: Ethernet

Design Integrator ER

Alaturi de Integrator

Un mare plus este faptul ca Integrator ER este echipat cu SATCOM BLOS, care extinde maximul distanței de zbor pentru legatura de date de la standardul de 50-70 mile nautice (93-130km) la distante BLOS (Beyond Line Of Sight) de 200-300 mile nautice (pana la 550km). Latimea de banda a canalului de date urca la 10Mb/s cu o latenta maxima sub 1,5 secunde. Eliminarea acestor restrictii privind conexiunea de comanda ofera utilizatorilor acces la obiective anterior inaccesibile, UAS-ul Integrator de categorie 3 trecand practic intr-o categorie superioara, apropiata de capacitatile unui Gray Eagle, la o treime din costul acestuia.

Componente sistem RQ-21 (Sursa Magazines.defensie.nl)

Integrator ER este conceput pentru a efectua inclusiv misiuni de patrulare maritima, cautare si salvare (SAR), servicii de cercetare de semnale (SIGNIT)/ lupta electronica, colectarea de informatii, supraveghere si recunoastere (ISR) si misiuni de desemnare a tintelor.

Ca tot pomeneam in articolul „Proiect 22800 Karakurt” despre operarea de UAV/UAS Orlan-10 cu distanta de comunicatii tactice de pana la 140km, lucrand in echipe de cate 3… se poate spune ca am gasit contra-candidatul.

Dupa nasterea grea, RQ-21 a fost comandat de mai multe tari alaturi de utilizatorii principali USMC si U.S. Navy (inlocuind RQ-7 Shadow), cei mai recenti clienti pe lista fiind belgienii, in decembrie anul acesta, comandand alaturi de Integrator si un lot de AeroVironment RQ-20 Puma, mai micute, propulsate electric si cu lansare din mana..

Daca un sistem Blackjack, compus din 5 aeronave plus sistemul de operare, costa spre 5,5 mil.$ (13 milioane $/ preserie in 2015), probabil ca Integrator ER sa fie putin mai scump. Un astfel de sistem poate fi operat de o echipa de 12 oameni, cu tot cu operatori, planificatori de misiune si intretinere.

Cateva remarci privitoare la RQ-21 din partea USMC si U.S. Navy:

  • modernizari in studiu “Some of our future initiatives include beyond-line-of-sight capability; a vertical-takeoff-and-landing kit; a bandwidth-efficient common data link, and a portable ground-control station.” 
  • FOC in 2019: „The fielding of the RQ-21A Blackjack unmanned aerial system achieved full operational capability in 2019. All 21 systems for the Marine Corps and 10 for the Navy have been delivered to fleet and training units.
  • “The RQ-21 has flown over 14,000 hours and has seen some of the highest readiness rates in all of naval aviation,”

Complementar catorva sisteme din categoria MQ-9 Reaper, un UAS cu caracteristiile lui MQ-21 Blackjack ar fi util atat pentru unitatile noastre de artilerie, atat clasica cat si reactiva (in complementul radarelor contrabaterie), monitoarelor si vedetelor fluviale, pazei de coasta, bateriilor de coasta dar si flotei navale, cate un sistem putand fi ambarcat pe fiecare dintre nave – fregate, corvete, NPR-uri sau chiar nave de patrulare si deminare.

 

Marius Zgureanu

 

Citeste si:

MQ-9 Reaper la Campia Turzii

Gremlins-x-61a

Roiul dronelor: LOCUST

Tantar sau drona?

Locust si alte mini-UAV

Roiul dronelor epsiodul ii:Perdrix si ODSUAS

Rafael Firefly – un nou membru al familiei Spike

.Loyal wingman uav

http://www.rumaniamilitary.ro/viitorul-dronelor-in-romania

http://www.rumaniamilitary.ro/sistemele-de-avioane-fara-pilot-in-romania

http://www.rumaniamilitary.ro/uav-uri-romanesti-signus

https://www.rumaniamilitary.ro/uav-ul-turcesc-bayraktar-si-echivalentul-signus

https://www.rumaniamilitary.ro/uav-si-senzori-electro-optici-pentru-mapn

https://www.rumaniamilitary.ro/cockerill-systems-lucrul-in-echipa-cu-uav

https://www.rumaniamilitary.ro/uav-kus-vh-md-500-coreean

https://www.rumaniamilitary.ro/un-nou-fel-de-gap-filler

https://www.rumaniamilitary.ro/f-16-cu-jassm-scenarii-de-lupta-in-marea-neagra

https://www.rumaniamilitary.ro/planuri-la-pontul-euxin

https://www.rumaniamilitary.ro/usmc-comanda-radare-northrop-grumman-an-tps-80-suplimentare

https://www.rumaniamilitary.ro/zsu-23-shilka-modernizat

https://www.rumaniamilitary.ro/inzestrarea-taras-grapis

17 comentarii:

  1. Cool design…

    Putintel limitat din cauza pozitiei bilutei optoelectronice mia pe la mijloc si nu prea in fata ca la RQ-21A…dar nu prea cauta asta vrabiute…”in sus” in IR…ci mai degraba „miroasa terenul” de sub el…

    Incepe sa-mi placa.

  2. Care cu care seamănă? Bayraktar cu ea sau asta cu Bayraktar?

  3. Simpatic.
    Сколько ?

  4. Cum este recuperat ? Cam complicat cu palele elicei si bula optotronicà ca sà fie „pe burtà”. Nu vàd tren de aterizare, nici parasutà.

  5. Pana la urma noi ce luam, de la americani sau de la israelieni?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *