Inteligenta romaneasca: Razboiul atipic…

This entry is part 2 of 14 in the series Inteligenta romaneasca

Arme de razboi: Sistemul de razboi electronic al Armatei…

Despre capabilitatile de razboi radioelectronic, radar si radioreleu, IT si informatic, de localizare si vizualizare tinte, ale Armatei Romane sau spus multe. Departe de a-l lauda sau critica –fiindca asa cum este normal, multe date sunt inaccesibile publicului larg- vom incerca sa prezentam in acest articol cate ceva din acest sistem, zicem noi extrem de vast si complex, cu mentiunea ca datele despre acestea sunt subtirele; tehnologia informatiilor si a comunicatiilor, domeniul IT, radar si radioreleu fiind bine dezvoltat in Armata Romana.

Obiectivul programului AZUR il constituie inzestrarea Armatei noastre cu un Sistem Integrat de Razboi Electronic, care sa asigure sprijinul electronic al fortelor si mijloacelor la nivel operativ-tactic, in urma analizarii, evaluarii si monitorizarii amenintarilor potentiale.

Fac o paranteza si fac precizarea ca acest sistem, la data anuntarii sale, a fost criticat –asa dupa cum este obiceiul in Romania- de jurnalisti mai mult sau mai putin avizati sau „interesati”, fiind categorisit a fi prost, insuficient dezvoltat sau…inutil. Eu personal imi rezerv dreptul de a pune la indoiala toate aceste afirmatii!

Sistemul a fost achizitionat initial de la firma israeliana (Israelul fiind foarte bine dezvoltat in acest domeniu), IAI ELTA SYSTEMS, ceea ce a redus considerabil implementarea si adaptarea sistemului la particularitatile si cerintele noastre. Sistemul de razboi radioelectronic romanesc AZUR, asigura:

-identificarea unei amenintari si declansarea contramasurilor impotriva acesteia;

-automatizarea activitatilor de cercetare si contramasurile electronice;

-optimizarea fortelor si a mijloacelor de razboi electronic;

-sprijinul si protectia electronica a trupelor proprii, inclusiv in teatrele de operatii;

-realizarea unei baze de date de razboi electronic, care permite schimbul de informatii cu statele membre NATO si nu numai;

-interceptarea tuturor tipurilor de semnale de comunicatii din gama de lucru;

-analiza si clasificarea automata a comunicatiilor;

-inregistrarea in timp real a acestora;

-bruiaj pentru semnale de comunicatii clasice si cu salt in frecventa;

-managementul eficient al timpilor de lucru si al puterii de emisie pentru actiuni multiple;

-sistemul poate lucra in modurile de lucru automat/manual/combinat;

-se bazeaza pe aplicatii de pachete software de planificare a misiunilor, radare ultraperformante, sisteme PSYOPS si radioreleu, de alarmare si detectie, etc.

-este containerizat putand fi aerotransportat C-130, sau terestru si naval.

In continuare voi detalia cateva din sistemele care fac parte din capacitatile de razboi radioelectronic ale Armatei Romane; sisteme de care eu personal sunt foarte mandru si incantat totodata, ceea ce-mi demonstreaza ca inca mai avem cercetare si specialisti de inalta clasa. INCA!

Radarul Gap Filler romanesc, facut sub licenta LM, este un radar 3D modern, desfasurabil oriunde in lume. Radarele Gap Filler romanesti sunt special proiectate pentru a asigura imbunatatirea semnificativa a capacitatii nationale de supraveghere a spatiului aerian la inaltimi joase si medii, pentru sprijinul nemijlocit al operatiunilor internationale, asigurand supravegherea aeriana la nivel tactic, oriunde in lume. Radarul este proiectat pentru dislocare usoara si rapida, autonom in campul tactic, fiind capabil sa se deplaseze in teren dificil, sa urce pante abrupte sau sa traverseze cursuri de apa. El este usor de transportat cu C-130, naval-nave transcontainer, rutier ori pe calea ferata.

El este proiectat ca un radar tactic modern de supraveghere, tridimensional cu bataie medie, avand performante extraordinare in conditii de clutter si contra-masuri electronice (ECM), protejat impotriva PEM, indeplinind multiple misiuni, de la descoperirea si urmarirea tintelor aeriene care zboara la joasa si medie altitudine, la controlul traficului aerian sau supravegherea maritima de coasta. Performantele radarului sunt excelente, varianta romaneasca fiind net superioara celei din dotarea US MARINES:

-radar tridimensional;

-detectie imbunatatita a tintelor in conditii de clutter/ECM;

-degradare graduala la aparitia de defectiuni;

-tehnologie solid-state in banda S;

-raport semnal-zgomot exceptional;

-detectie a elicopterelor in zbor stationar;

-selectarea polarizarii circulare sau lineare (L&R) pentru imbunatatirea detectiei tintelor in conditii de ploaie/clutter/ECM;

-detectie adaptiva si selectiva a tintelor mobile;

-agilitate in frecventa cu o mare rezistenta la bruiaj si interferente;

-costuri de exploatare reduse;

-timp mediu de buna functionare ridicat;

-inalta mobilitate pentru dislocare rapida (desfasurare/strangere in camp tactic, in mai putin de 30 de minute);

-antena integrata pentru radarul primar si secundar, fara necesitatea de aliniere;

-sistem extins de auto-diagnosticare;

-viteza de rotatie a antenei este intre 6-12 rpm;

-acoperirea in distanta, pana la 10000 de metri, intre 0 si 40 de grade;

-traiecte evaluate pe o rotatie completa a antenei, 700;

-durata de serviciu este de 20 de ani.

Asa cum am mentionat, radarul este construit la noi sub licenta, dispunand de un container pentru aparatura electronica, de conceptie romaneasca, denumit GFS 1. Acest container este destinat protejarii aparaturii electrice si electronice a radarului, precum si a personalului de deservire. Lungimea acestuia-fara suportul pentru instalatia de climatizare, in conditii de transport este de 3810 mm; latimea-cu cricurile de ridicare pliate, in conditii de transport, este de 2470 mm; inaltimea-cu cricurile de ridicare pliate in conditii de transport, este de 2610mm; cursa cricurilor de ridicare este de maxim 1785 mm. Masa totala a containerului gol este de 900kg, iar la capacitate maxima de incarcare este de 1400kg. Containerul dispune de: sistem de iluminare de baza; sistem de iluminare de avarie; platforma de suport a unitatilor de climatizare; sistemul de distributie a aerului in interior; perete glisant interior despartitor; cinci panouri de intrare cabluri; set de patru cricuri pentru container; sistem de impamantare; sistem de paratraznet; detectoare de fum; rastel pentru trei pistoale mitraliera; perdea de camuflaj la intrarea containerului; iesire de avarie; trapa tehnologica in tavan; stingator de 4,5kg; doua blocuri standard ISO suplimentare, montate pe partea inferioara, pentru conectarea cu vehiculul de transport; lampa portativa alimentata la 220V c.a, cu cablu de 10m; scara portativa; trusa cu scule mecanice; documentatia tehnica; protectie PEM.

Sistemul Românesc de Supraveghere a litoralulului Mării Negre- SCOMAR, a suscitat un deosebit interes. El a fost recent modernizate pentru integrarea radarelor cu capabilitati de detectie ”Dincolo-de-Orizont”.
Sistemul de supraveghere este format din 18 radare Raytheon de supraveghere in banda X, cu capacitate de detectare avansată. Patru dintre radare sunt echipate suplimentar cu sisteme de identificare automată (AIS), capabile să furnizeze informaţii suplimentare despre obiectivele monitorizate. Site-urile radar sunt toate combinate în reţea, care este integrata îi baza de comandă şi control de date (C2DB), a Marinei Romane din Constanta.Marina Romana poate oferi serviciile sistemului, prin servere, diferitilor clientii, acestia având acces deplin la afişajele hărţilor electronice cu informaţii AIS şi suprapunerea informatiilor utile de pe radare. Un contract semnat recent între Raytheon şi Marina Româna conţine un upgrade al C2DB la un nivel superior, cu o construcţie suplimentară de servere şi capacităţi avansate de urmărire. Upgrade-ul de C2DB include integrarea HFSWR Raytheon, radare cu capabilitati „Dincolo-de-Orizont”. Aceste radare asigura inclusiv pentru  fortele marinei, capacitatea de a securiza frontierele maritime, litoralul national, prevenind totodata pescuitul ilegal, contrabanda şi imigraţia ilegala. Aceste radare sunt adaptate capacitatilor si necesitatilor operativ-tactice ale Romaniei.

Vehiculele Tactice de Video-Conferinţă, fac parte din sistemul MaPN de criptare, furnizand comunicaţii de date, voce şi video, între doi sau mai multi abonaţi în câmpul de luptă.
Vehiculul este dotat cu echipament fără fir care furnizează un minim de 1 Mbps între două vehicule sau între un vehicul şi reţeaua de infrastructură a MApN (RMNC). Sistemul este echipat cu seria radio VHF, RF-5800Falcon II,  sistem ce prevede capabilitati avansate si sigure, de transmitere de date, de mare viteză şi funcţionarea in sistem voce digitala; în ambele moduri imobilizate si ECCM. Sistemul de date şi voce  suportă  cerinţele de comunicare în timp de „MARS”, sau în timp ce se desfăşoara într-un loc „STATIC”- locul de amplasare. Un confortabil,ergonomic si spatios compartiment operator radio oferă acces convenabil şi funcţionarea facila a tuturor activelor de comunicare. Din motive de inalta securitate, toate cablurile negru şi roşu şi echipamentele sunt separate, în conformitate cu standardele militare. O unitateTT URO, VAMTAC, cu tractiune integrala pe toate cele patru roţi, oferă platforma mobila pentru sistemul de comunicaţii. Vehiculul este echipat cu AC, modul personalizat de distribuţie si putere DC, precum şi sisteme de conversie pentru echipamentele de comunicaţii si sprijin. Un monitor de putere şi panoul de comandă oferă acces convenabil pentru operator, pentru funcţiile sistemului de putere. Sistemul de comunicaţii, de mare putere  este independent de sistemul vehiculului si furnizează tranziţii de comunicare comerciale atunci cand este cazul.

Postul de Comanda Mobil-este un vehicul complet integrat personalizat,tactic, de comandă a sistemului de comunicaţii vehiculare, folosind ca platformă un vehicul VW Transporter.Sistemul este echipat cu RF-5800 Falcon II seria HF. RF-5800H-V002 RF-FALCON II, de 150Waţi, este un sistem radio HF ce asigură capabilităţi avansate pentru comunicatii sigure de date de mare viteză şi funcţionare voce digitala în ambele modurii: mobilizat si ECCM. În combinaţie cu reţeaua RF-6010 tactica, sistemul integrat oferă transmisii de voce şi date printr-o singură reţea, utilizând RF-5800H radio HF activ.Vehicul de comandă acceptă HF de  voce şi a cerinţelor de comunicaţii de date, atat MOBIL cat si in locul de amplasare.

O alta realizare romaneasca de exceptie, ce face parte din vastul sistem national de razboi radioelectronic, este si TERMINALUL DIGITAL DE VOCE SI DATE –DELTA.
DELTA 01-asigura: voce şi comunicaţii de date (A, R); CN InterfataRadio (R); voce criptata şi comunicaţii de date. Este un terminal digital cu capacitatea de transfer de date; este pe deplin compatibil cu EUROCOM D / standard de 1; de înaltă calitate, de înaltă performanţă şi un produs militar puternic .
Caracteristici tehnice:
-2 / 4 fire, facilitand orice legătură între-Eurocom, comutator, multiplexor sau telefoane similare;
-alimentare de la baterie la distanţă sau local;
-16 Caractere pe două rânduri LCD;
-contrast reglabil si lumina de fundal pentru LCD;
-LED pentru semnalizarea optică cu intensitate reglabila;
-reglabil audio şi volumul soneriei;
-ceas intern pentru data / ora curentă; -PTT (Push to Talk), comutator avand capacitatea de funcţie de selectare;
-până la 10 numere de abonati pe ordinea de zi- locali;
-standard Eurocom D / 1 Servicii de reţea (apel aşteptare,transferul apelurilor, redirecţionarea apelurilor, conferinţe, difuzare,etc);
-V28, V24, ITU-T Interfaţă de date;
-pe deplin compatibil cu toate cele 4 clase Eurocom de date;
-auto-test şi capacitatea de testare (muscatura);
-linie de legătură într-2 / 4 fire, software-ul selectat;
– functie de auto-adaptare continua la rata de biţi, compusa din fibre optice de mare încredere si viteza;
-uşor de utilizat set-up operare, putand  derula până la 24 de cifre pentru numărul de apelare;
-criptare instantanee de voce şi de comunicaţii de date;
-NC-interfaţă radio.

Despre capacitatile si operatiunile PSYOPS ale Armatei Romane, se stie in general extrem de putin. In continuare va „dezvalui” cate ceva din componenta acestuia, mentionand faptul ca totul este rodul gandirii militare romanesti, sistemul avand caracter unic.

PRODUSE PSIHOLOGICE DE PRELUCRARE , LEGATURA SI TRANSMISIE IN SISTEM-acest sistem este mediatorul pentru operaţiuni tactice-psihologice (PSYOPS).
El se bazează pe un „Subsistem radio de radiodifuziune” şi pe ” Prelucrarea psihologică a produselor subsistemului”, ambele componente ale unui modul de „SPRIJIN AL OPERATIUNILOR PSIHOLOGICE IN SISTEM”.  Este un sistem tactic pentru echipamente audio, video, radio, imprimare şi aplicaţiile de transport dintre cele două subsistem, ce esunt integrate în trei adăposturi de tip NATO 1 –containere, despre care am mentionat mai sus, fiind deplasabil oriunde in lume, aerian, terestru si naval. Sistemul este gandit pentru a putea foarte usor fi transportat cu aeronava C-130.

Funcţiile sistemului tactic sunt :
–  materiale video şi scrise de procesare ( procesare, editare şi imprimare) şi de depozitare;
-materiale audio de prelucrare şi de transport ON AIR;
-FM, programe de radiodifuziune.
Sprijinul in câmpul tactic a operatiunilor prevăzute de catre NATO sau RO ARMY,după cum urmează:
-alimentare şi de distribuţie: extern alimentare panou de alimentare,panoul de comutare automata, acorduri de alimentare pentru reţeaua electrică sau de furnizare a generatoruuil electric, cablu electric de control al generatorului, panoul de distribuţie, cablu pentru transportul electric pentru utilizatori, canale de cablu;
-iluminare elemente: lămpi fluorescente (lumină albă şi albastră),comutator uşă (controale luminoase regimurile generator / camuflajde iluminat);

-sistem de aer conditionat: aer conditionat, convector caldura,aer-revigorant subsistemului;
-Sistemul de împământare: centura de împământare, de împământare hub-uri şi conducte, electrozi de împământare;
-suport elemente: scaune, set de prim ajutor, ecran tăinuirea, de CO2 de incendiu-extinctor, pionier Toolkit.
Funcţiile Sistemele tactice sunt personalizate pe posturile dorite şi sunt realizate cu echipamente specifice:
-video şi de prelucrare a materialelor scrise: realizat în procesarea video STATION-LAN, staţii de lucru pentru editarea de documente şi de procesare video pe AVID de bază, periferice specifice.

-Audio de prelucrare a materialelor şi ON AIR de transport prin radio-releu linie: realizat în procesare audio STATION-LAN statii de lucru editare audio, echipamente de studio de radio, radio-releu emiţătoare, şi echipamentele de comutare.
Programe radio FM Difuzare: realizat in statie de emisie: 2KW transmiţător FM, radio-relee receptoare, echipamentele de comutare.Autonomia aprovizionării alimentare din această staţie este furnizata de generatoare de mare putere, instalate într-un compartiment separat, în partea din faţă a adăpost (containerului).

De asemenea Romania dezvolta sisteme radar foarte moderne, cu destinatie multipla, cum ar fi:

– RADARUL DE SUPRAVEGHERE TERESTRU, cu capabilitati „a vedea fără a fi văzut”.
Acesta este un sistem radar portabil de catre om, sistem de supraveghere a câmpului de luptă, care permite detectarea şi clasificarea obiectivelor care se deplasează la sol până la 48 de km. Fixarea-ţintei este realizata prin anularea Doppler pentru transformata Fourier rapidă de filtrare.
Sistemul este de  putere low-vârf, solid-state cu modulaţie de frecvenţă continuă Wave (FMCW) radar, si este practic nedetectabil.Capturarea informaţiilor de vreme, a pozitiilor adversarilor  asigura avantaj tactic clar, fie zi sau noapte şi în aproape toate condiţiile meteorologice. Radarele pot fi implementate pe timp de pace pentru a proteja zonele valoroase active, inclusiv câmpurile petroliere, centralele electrice şi alte obiective potenţiale, de la acte teroriste sau criminale.Sistemul este potrivit pentru asistenţă în operaţiunile de antidrog, controlul la frontieră, de intruziune şi protecţia forţelor. Desfăşurare în toate circumstanţele arata un sistem care este uşor de transportat, nu numai de vehicule, ci şi de către om. Pentru aceasta, el este portabil în două rucsacuri cu greutate mica.

Caracteristicile sistemului radar, sunt:
– radar de înaltă rezoluţie şi cu scurt interval de operationalizare;
– fiabilitate mare, întreţinere redusă şi cost scazut pe ciclu de viaţă;
– portabil în 2 rucsaci, 20 kg fiecare, fără alimentare cu energie;
– consum redus de energie, 10 mW la 1 iesire W;
– densitate de putere scazuta pentru securitatea factorului uman;
– audio / alarmă şi de detectare programabila;
– clasificarea şi urmărirea ţintelor este automată;
– sector scanare de la câteva grade până la 360 de grade;
– semnal Doppler pentru clasificarea tintelor;
– fereastra Spot de observare a ţintei detaliata;
– PPI sau prezentari B-domeniul de aplicare;
– afişarea Fundaluri de hartă digitale;
– intrare GPS
– performanţele dovedite in orice anotimp,
– platforma mobila, cu multe configuratii disponibile.
Specificaţii generale:
– alimentare: 24 VDC;
– putere de disipare: 80 W (funcţionare normală).
Unitatea operator se compune din:
– tipul de display: LCD, color;
– rezolutie: 640 x 480 pixeli;
– dimensiune ecran: 10.4 inch;
– interfeţe externe: 2x serial (GPS, C2, control la distanţă);
– greutate: 6.0 kg
– putere de disipare: 40 W (funcţionare normală);
Antena / Transceiver, are urmatoarele caracteristici:
– Beamwidth orizontale: 2.7o
– Beamwidth Vertical: 7.8o
– Putere de iesire: 1 W, 100 mW, 10 mW
– Frecventa: J-band
– Moduri de transmisie: continuu / sector
– Radar unitate de greutate: 17.8 kg
– Terra limita: 0o – 540o
– Sectorul de scanare: 10 ° – 360o
– Viteza de scanare: 0 ° / s; 7o / s sau 14o / s
– Tilt: -200-400 mils
Procesor video:
Celulele Gama -: 512
– Viteza minimă ţintă radial: 1.7 kilometri pe oră
– Domeniu instrumentat: 3, 6, 12, 24 km sau 6, 12, 24, 48 km
Caracteristici fizice:

– Unitate Radar: 650 W x H 470 x 230 mm D
– Unitate Operator: 335 W x H 285 x D 111 mm
– Trepied înălţimea efectivă: 1,2 m
De mediu:
– Respectă standardele NATO
– Temperatura: Operaţiunea-31oC la +49 ° C, de stocare-46oC la 71 ° C
– Umiditate relativa: pana la 95% la 35 ° C
Gama de performanţă:
– Gratuit detecţie spaţiu: pfa = 10-6, Pd = 90%, ţintă în mişcare
– Pietoni (RCS 1 m2): 10 km
– Cu elicopterul (RCS 5 m2): 15 km
– Vehicule de teren (RCS 10 m2): 18 km
– Convoi de vehicule (RCS 300 m2): 40 km

Statia de radiolocatie START-1M, extrem de mobila, al carei performante sunt inca…SECRETE, precum si  radare de navigaţie fluviala şi maritima în apropierea coastei de tip RN-1;  SRN 743 X, in banda X. Aceste sisteme sunt construite de industria nationala, unele in cooperare cu Thales (franta) si RADWAR (Polonia), dar avand si inovatii romanesti.

Multe dintre sistemele mentionate mai sus, sunt duale, avand utilizare atat militara cat si civila.

Cea mai recenta achizitie in domeniul radar, ce va face parte din sistemul national de aparare, este radarul TASR-2020 (radar de ultima generaţie cu dublă utilizare, pentru controlul traficului aerian). Acest radar cu dublă utilizare, furnizează controlul traficului aerian (ATC), cu capabilităţi pentru aeronave civile şi militare, precum şi de Supraveghere /Apărare (DS), avand capabilităţi gapfiller. Sistemul radar utilizeaza gama ECCM, extinsă şi mobilitate mare pentru a oferi cel mai înalt nivel de flexibilitate CONOPS, pentru multi-misiune si roluri multiple, fiind usor de transportat cu C-130. Radarul ofera:
-completa abordare a serviciilor de control aerian;
-eficienta in ceea ce priveste succesiunea şi separarea aeronavelor, precum si de navigaţie/ asistenţă;
-integrarea cu radarele si o abordare de precizie;
-ATD-şi rezistenta în condiţii de bruiaj DS folosind ECCM;

– rază lungă de acoperire in operaţiunile de supraveghere  DS, de aproximativ 300 km distanta si 30000 de metri altitudine;
-integrat cu sistemele DS de comandă şi control, existente (Gap Filler-ul romanesc);
– conştientizarea automata a situaţiei tactic-operative;
– extracţie avansata, automata a ţintelor;
-sistem digital avansat de detectare a ţintelor în mişcare;
-sase niveluri de detecţie meteorologice;
-ATM-sistem de automatizare display (DAS);
-sistem radio şi de comunicaţii de voce/date, securizat si de ultima generatie.
Radarul are o configuraţie mobila, transportabila, utilizand un model compact,extrem de mobil, antenă S-Band ASR  şi antenă L-Band  integrată, putand fi montat si in configuraţie fixă, in incinta amenajata. ​​ Sistemul de automatizare Display (DAS) oferă un set robust de instrumente care permit controlorilor de trafic aerian echilibrarea obiectivele de separare şi a eficienţei fluxului în spaţiul aerian. Utilizeaza ASR de  performanţă foarte mare şi antene RSS pentru a maximiza performanta. DAS include instrumente de analiza a zborului sofisticate şi procesare de date de supraveghere, multi-sprijin şi ADS-B de prelucrare. Sistemul permite Predictii asupra zborului, pe termen scurt şi pe termen mediu, altitudine minimă în condiţii de siguranţă şi periculoasa; spaţiul aerian de penetrare de alertă şi benzi de electronice pentru progresul zborului. Radarul va avea in viitor soluţii tehnologice avansate, inclusiv antene multifuncţionale cu scanare activa (AMF-AESA) şi radar cu deschidere si apertura sintetică (SAR).

Departe de a cuprinde complexitatea capabilitatilor existente sau viitoare, in dezvoltare, achizitie sau aflate deja in exploatarea curenta, ale Armatei Romane si Romaniei, concluzionam ca acestea se afla totusi la un inalt nivel tehnologic. Asa cum, acest domeniu de inalta tehnologie se afla in continua schimbare si modernizare pe plan mondial si Romania incearca pe masura resurselor sale, a intereselor strategice si zonale, sa tina pasul cu progresul.

Indiferent de ceea ce stim sau nu stim despre posibilitatile noastre in domeniul razboiului radioelectronic, radar, radioreleu si IT, in mod cert un nou Decembrie 1989 cu greu ar putea fi reeditat si montat de catre cineva. Acel moment a prins Armata Romana slaba tehnologic si nepregatita in a contracara acest tip de amenintare; insa, totodata, a reprezentat si o experienta, zic eu, benefica, in relevarea pasilor si a directiei de urmat, pentru ca asa ceva sa nu se mai intample. Fara a lauda sau critica, consideram ca ceea ce s-a facut pana acum, s-a facut bine. Insa ca intotdeauna, este loc si de mai bine!

Si deasemenea trebuie amintit si radarul FPS-117.Acesta este un radar tip Doppler, integrat in ASOC, de ultima generatie.Aduse in tara incapand cu anul 1995, au trecut deja printr-o etapa de modernizare si fac parte din lantul de supravegehere al NATO, pe frontiera de est.Cel mai recent montat este cel de la Barnova, in nord-estul tarii, un mic cadou pentru prietenii rusofoni, iar cel mai sudic este la Medgidia.Acesta din urma acopera toata zona de sud si litorala a Bulgariei.Practic radarul romanesc scaneaza si spatiul aerian si maritim al Bulgariei.Raza estimata +6-700 km…

De facto, reteaua radar romaneasca se intalneste cu cea turceasca si astfel se inchide cercul pe frontiera estica a NATO.FPS 117 a fost cumparat in numar de 5 bucati de armata si 5 bucati de Agentia Nationala de Meteorologie, dar practic toate cele 10 bucati sunt integrate in sistemul de aparare, avand insa rol dual, militar si meteorologic…

WW

Series Navigation<< Inteligenta romaneasca:Tr-85M1, asa cum este…Inteligenta romaneasca :Artileria… >>

14 comentarii:

  1. Foarte interesant articolul !

  2. radarul FPS-117 are o raza de detectare de maxim 400 km.
    Ca si curiozitate, avem radare de artilerie?

    • Da avem radare pentu artileria AA, 3D, pt2X35 GDF 003,FPS 117 are o raza oficiala de 450 km…La fel si Master Spy 1, are o raza de actiune de aprox. 200km, insa raza rachetelor SM-3, pe care ghideaza au o raza de +500 km……….

    • si radarul aegis care e montat pe fregatele spaniole are in teorie o raza de detectare de aprox 400 km si cu timp bun detecta avioane la peste 600 700 km

      • te contrazic !! radarele americane nu au fost blocate ! nu stiu ce acces la info are ruda ta dar spun> radarele rusesti de banda S cm. au fost bruiate. Cel american a simtit doar o saturatie a receptoarelor daca nu era folosit regimul LJF. FPS practic nu poate fi bruiat e greu sa construiesti un generator cu o banda atat de larga…

        1
    • @maryur315

      Vreau sa fac ceva observatii:
      Am un unchi de gradul-2 ce este comandant al unei unitati de radiolocatie de langa Constanta…

      Are in dotare si radare NATO si radare URSS.
      cateva afirmatii ale lui:

      1 – in razboiul din Iugoslavia, radarele NATO (noi nu eram membri), cumparate de la americani, au fost blocate in timpul bombardamentelor.
      Dar noi am vazut atacurile cu ajutorul radarelor sovietice.

      2 – Unchiul meu spune ca radarele NATO, atunci cand decoleaza avioanele din Turcia dar si din Ucraina, sau Rusia, acestea sunt prinse pe radar.

      Raza de actiune este mai mare de 400 Km

  3. @Niko.Sistemele mentionate sunt deja operationale cu ecsptia celor doua radare TASR-2000, care acum intra in operationalizare. Sistemul de supravegehere a coastei(SCOMAR) este deja operational si este cel mai performant din UE. Urmeaza sa i se mai adauge inca doua radare cu bataie peste orizont, probabil TSAR-ul, si are integrate si nave de patrulare, elicoptere si echip[aje de sol…Am primit toate pozele trimise…Incet, incet le voi aranja si vor fi publicate pe Galeria Foto a site-ului, care va apare in cateva zile.Inca odata multumesc mult.Unele sunt foarte rare….

    1
    • navele de patrulare sunt mai 1105 de la damen si cele 2 rapide de la israielieni sau politia de frontiera nu are legatura cu asta (nu stiu daca apartin de interne sau sunt separati)

      • Cele mentionate de tine plus altele. Intradevar SCOMAR apartine oficial de Politia de Frontiera, dar are scop dual, fiind folosit si Ministerul Apararii.La fel ca radarele FPS 117. Este gandit, in esenta, cu scop militar …Noile radare TSAR avand inclusiv, se spune, capacitati AESA.Ori ce sa faca Politia de Frontiera cu AESA?! Sa le arda radarele pescadoarelor turcesti?!:)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *