Istoria Parasutismului, partea aII-a. Valul Sovietic

This entry is part 2 of 12 in the series Istoria Parasutismului

Istoria parasutismului, Partea a II-a

 

In perioada primelor incercari americane se afla in SUA, inca din 1925  si capitanul sovietic SERGHEI MINOV, trimis in misiune oficiala  de seful Fortelor Aeriene Sovietice, generalul Jacob Alksnis.( Cum se spune meseria se fura, nu se invata). Spectator asiduu al tuturor mitingurilor de parasutism  si admirator sincer al  ideilor lui Mitchell , el a propus , la intoarcerea in tara, o serie de iniatitive  ce s-au dovedit  de foarte bun augur  pentru viitorul trupelor aeropurtate sovietice .  Ideea infiintarii  cluburilor  de parasutism sportiv  pentru tineri a fost agreata inclusiv de Stalin, deasemenea generalul TUHACEVSKI,  seful statului major general ,  a fost  intru totul de acord cu  infiintarea si dezvoltarea  trupelor de parasutisti  si a celor aerotransportate, iar parasuta  a fost impusa  obligatoriu ca parte a echipamentului personal al pilotilor si echipajelor aeronavelor militare. Din acel moment  initiativa  schimbarilor din  domeniul razboiului,  ca raspuns la dezvoltarea aviatiei si trupelor aeropurtate  si folosirea lor in  campul de lupta,  a fost pentru  o perioada de timp  in mana sovieticilor .

In 1930  in timpul manevrelor  de la sud de Moscova locotenuntul Moskovskia  si un grup de 10 parasutisti, au impresionat arbitrii  din cadrul aplicatiei prin indrazneala  unei actiuni in care, benefiiciind de  efectul surprinderii, au atacat si  au scos din lupta  un  punct de comanda al unui corp de armata  langa Voronej . Probabil ca de aici apare si ziua de 2 august 1930 ca zi  de  infiintare si sarbatorire  a  Zilei PARASUTISTILOR MILITARI sovietici/rusi.

In 1931 generalul Alksnis a creat un  detasament experimental la Krasnogvardeisk, in apropiere de de Leningrad, compus din din infanteristi si autovehicule  blindate destinate transportului  pe calea aerului. Imediat dupa acea a fost creat Detasamentul 4 motorizat, avand  in compunere blindate usoare prevazute  a fi „parasutate ” ?! din avioane TB 3.

Tupolev TB-3 prototip

In 1933 o scoala de instructori-parasutisti a fost creata la Tusino, in apropiere de Moscova , pentru asigurarea  cadrelor de baza  necesare dezvoltarii  parasutismului sportiv ce atinsese cote impresionante  in cadrul asociatiilor „Ossoaviatkin”, destinate practicarii  sporturilor aeriene  de catre tineri sub  „obladuirea ” NKVD si GRU. In  1935  existau deja mai mult de 1000 de turnuri de parasutism si peste  800 000 de tineri inscrisi pentru ca peste numai un an ,in 1936, numarul acestora sa atinga 1 406 000. Astfel, in aceste conditii, n-ar trebui sa mire pe nimeni afirmatia ca  inainte de inceperea celui  de-al Doilea Razboi Mondial  URSS avea aproximativ de 200 de ori  mai multi parasutisti decat toate tarile lumii la un loc, inclusiv Germania. Deci cine se pregatea de razboi  cel mai mult Germania sau URSS? in cadrul unui asa zis club de parasutism sportiv de langa Kiev, se instruiau  sub patronajul Razvedupr -GRU  serviciul de informatii si contrainformatii militare al armatei; pe atunci  pentru unitati de recunoastere si  misiuni speciale chiar si tactici teroriste, (partizani) barbati dar si femei.In cursul manevrelelor ce au  avut loc, aceste unitati  de recunoastere/cercetare   au fost lansate in „spatele inamicului” unde intreprindeau si misiuni speciale de  distrugere a unor puncte de comanda , sedii, centre si linii de comunicatii.

Unul din obiectivele  liniilor de comunicatii erau podurile cu cale ferata ,dar aceste poduri erau  bine pazite astfel ca inginerii Armatei Rosii si cei din GRU  au inventat si produs o mina, probabil magnetica, ce era pusa cu kilometri distanta inainte de pod si cand trecea trenul era „ridicata” de acesta, iar la trecerea pe pod exploda. Inca din  1932,in apropiere de Kiev, Leningrad, Moscova si in Extremul Orient, fusesera  create mai multe batalioane de parasutisti pentru ca un an mai tarziu, in 1933, sa apara si BRIGADA 3 AVIATIE CU DESTINATIE  SPECIALA, prima brigada de aeropurtata sovietica.

Pana in 1934 parasutarile se efectuau din avioane de bombardament modificate sumar, cum a fost cazul cvadrimotorului G-2, varianta a bombardierului Tupolev  ANT-6,in care erau nevoiti, inainte de salt, sa iasa pe o usita laterala aflata in imediata apropiere a  aripilor, dupa care ajutandu-se de  o serie de manere  special montate pe fuzelaj sa escaladeze aripile de unde se lansau in cadere libera  la semnalul instructurolui. Acest procedeu primitiv  de parasirea a bordului  aeronavelor,  a fost treptat abandonat o data cu introducerea unor avioane  de transport  specializate; cvadrimotorul TB-3 intrat in serviciu  incepand cu  1934, dispunea de  de 6 usi(trape), destinate lansarii parasutistilor, (poze  vezi wikipedia TB-3).

Tupolev TB-3

Exercitiile de desantare  a fortelor  au continuat in anul 1934, atunci cand in Bielorusia  au fost debarcati 900 de militari simultan cu lansarea  in regiunea Leningradului, a unei brigazi aeriene speciale si a mai multor alte unitati terestre. ” Brigada Aeriana Speciala pentru Debarcare ” a fost una din primele mari unitati aeropurtate cu specialitate de interarme,  fiind compusa dintr-un batalion de parasutisti, un batalion motomecanizat, un  divizion de artilerie si mai multesubunitati de  diferite arme sau forte speciale (GRU) .

In septembrie 1935 in timpul manevrelor  din regiunea Kiev, in prezenta a catorva  sute de ofiteri occidentali, 30 de avioane TB-3 au lansat 1200 de parasutisti  deasupra unui camp de aviatie, urmati la putin timp de debarcarea a peste 2500 de infanteristi  impreuna cu armamentul aferent. Un al 3-lea val de transport  a debarcat munitiile si celelalte materiale  militare, impreuna cu intraga artilerie usoara din organica unitatilor.

in pofida acestei veritabile demonstratii de forta, regulamentul sovietic de lupta a trupelor in campanie mentiona operatiile aeropurtate  ca reprezentand doar un „mijloc eficace pentru dezorganizarea  conducerii si actiunilor inamicului in spatele frontului „, fara a li se conferi in mod explicit si alte valente operationale, asa cum dealtfel aveau sa-si le demonstreze cu ocazia  amplelor manevre  la care vor fi chemate  sa participe in mod constant. Cu alte cuvinte, era vorba de de o veritabila doctrina operationala  specifica unor subunitati sau unitati de misiuni speciale, aplicabila  de aceasta dat unor divizii, dupa cum vom vedea mai tarziu, chiar unor corpuri (de armata) de desant aerian .

Cu toate acestea „Manualul Trupelor Aeropurtate” a reprezentat primul regulament si totodata prima tentativa oficiala de elaborare a unei doctrine  de intrebuintare in lupta  a trupelor aeropurtate din acea vreme, oricum avansata fata de conceptiile similare  ale timpurilor respective.  Seria incercarilor sovietice nu avea sa se opreasca aici.

Sursa: cartea FORTELE SPECIALE, scrisa de colonelul VASILE  SOARE si WIKIPEDIA

Sursa poze: Wikipedia

 

Istoria Parasutismului, Partea a III-a

 

 

CaporalMusat

Series Navigation<< Istoria Parasutismului partea (I)Istoria Parasutismului, partea III-a >>

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *