Romania Military

J 20 intra in productia de serie

Chinezii optimisti, lanseaza productia de serie a J 20, sperand la o aeronava pe luna.

Conform celor de la South China Morning Post, ceremonia de lansare in productia a J 20B a avut loc pe 8 iulie.

Trecerea la productia de serie poata arata ca cerintele operationale ale Fortelor Aeriene Chineze (PLAAF) au fost indeplinite si astfel aeronava (cat si tehnologia dezvoltata odata cu ea) s-a maturizat suficient de mult pentru ca J 20 sa intre efectiv in productie.

J 20B vine din standard cu tractiune vectoriala (aici ar fi de discutat de ce chinezii au optat atat pentru tractiunea vectoriala cat si pentru canard), motorul fiind cel rusesc Saturn AL – 31F M2 (se banuieste) sau cel dezvoltat autohton WS-15, atunci cand acesta din urma va fi gata (1-2-3 ani).

Dar sunt si surse care sustin ca cel putin pana cand WS 15 va fi gata se va  folosi WS 10C, dar deocamdata chinezii au mari probleme in dezvoltarea de motoare comparabile cu cele rusesti, fara sa mai vorbim de cele occidentale.

Nici vorba ca J 20 clasic, sa-i spunem, sa se apropie ca nivel de manevrabilitate de aparatele rusesti sau europene din aceeasi clasa cu el, ramane de vazut daca J 20B va fi macar la un nivel mediu de manevrabilitate, desi fara un radar performant si rachete aer-aer cu raza lunga, manevrabilitatea in sine nu-I va ajuta prea mult intr-o lupta moderna cu F 15 japoneze sau coreene, cu F 35A/B, sau cu F/A-18 Super Hornet Block III al US Navy/USMC.

Iar in lipsa manevrabilitati, J 20 nu este nimic altceva decat un interceptor clasic, capabil sa angajeze in lupta bombardierele.

Pana la sfarsitul lui 2019 se crede ca au fost produse aproximativ 50 de aparate J 20, necesarul estimat fiind in jurul cifrei de 200 de aparate operationale, asta bineinteles atunci cand va exista si un motor suficient de puternic si fiabil dezvoltat local. Deocamdata nu cred ca putem vorbi de un aparat de generatia a cincea macar si pentru ca J 20 de au fost produse deja folosesc motoare rusesti clasice sau motoare chinezesti cam vai mama lor (sa ma exprim colocvial).

Asadar poate de acum incolo sa fie ceva spre generatia a cincea in acceptiunea occidentala a termenului.

 

Se mai vorbeste si despre faptul ca varianta J 20 care ar primi motoare rusesti va avea indicativul J 20C.

GeorgeGMT

Exit mobile version