Romania Military

KTO Rosomak XP

Patria AMV XP

Exista discutii in industria militara poloneza (armata fiind si ea implicata) despre posibila achizitie a licentei de fabricatie pentru transportorul blindat pe roti greu PatriaAMV XP, asta dupa ce Polonia a cumparat (de curand a si extins-o) cu multi ani in urma licenta pentru fabricarea pe plan local a transportorului amfibiu 8×8 PatriaAMV, vehicul pe care-l fabrica in mai multe variante.

Polonezii au dreptul sa fabrice KTO Rosomak pana in 2023, dar exista planuri pentru ca productia sub licenta a transportoarelor blindate de la Patria sa fie extinsa pana in 2052, acest lucru fiind considerat de maxima importanta de catre armata si industria militara poloneza pe motiv de siguranta lantului de aprovizionare a armatei, pentru a nu depinde de furnizori straini, pentru ca o parte cat mai mare din banii dedicati achizitiei sa ramana in tara (sa creeze la nivel national locuri de munca si expertiza tehnica), pentru ca armata poloneza sa fie stapana pe liniile ei de aprovizionare…

Discutia despre achizitionarea licentei pentru Patria AMV XP a inceput in 2019, Varsovia va avea dreptul sa si exporte transportoarele fabricate local. Pe partea tehnica stim doar ca polonezii vor ca masa maxima a noului Rosomak XP sa nu depaseasca 32 de tone. Evident, vehiculul nu va fi amfibiu.

PS Nu ca sunt rautacios dar ce-i de-ajuns e de-ajuns, ii urmaresc pe polonezi de multi ani si absolut niciodata n-am auzit, in absolut niciun program de dotare, ideea nastrusnica pe care destui inalti ofiteri romani o tot sustin public si anume: Armata este doar client nu ne intereseaza cine produce armele…

KTO Rosomak in varianta amfibiu

N-am auzit absolut niciodata acesta ciudatenie exprimata la polonezi iar motivul este simplu: este o idiotenie! Armata are mari interese ca orice ar cumpara (acolo unde acest lucru este rezonabil) banii sa mearga preponderent in economia nationala, mai are interesul sa aiba sub controlul sau direct uzinele care-i fabrica munitia si armamentul, sa aiba sub control liniile de aprovizionare, sa depinda cat mai putin de politica de securitate a altei tari.

Daca banii de achizitii intra in economia nationala si armata poate cere mai mult, pentru ca orice comanda plateste salarii si taxe cate propria sa natiune si catre propriul sau buget national, plus ca una e sa stai cu mana intinsa sa-ti dea si tie cineva ceva, alta sa le ai la tine in curte. Exemplul crizei materialelor sanitare generate de pandemie este cu totul edificator: daca le fabrici tu, le ai oricand disponibile, daca trebuie sa le cumperi de la altii le vei avea cand tara respectiva va putea/va dori sa te aprovizioneze. Plus de asta, daca Romania ar trece printr-o situatie economica grea, daca ar avea probleme cu rezervele de valuta, atunci ce mai cumperi si de la cine? Sau pe unde ajung „cumparaturile” in tara daca te certi cu vecinii? Daca insa le fabrici aici aceste probleme sunt mult mai usor abordabile, gasesti o solutie pentru ca sunt la tine in curte.

Polonezii sustin ideea Rosomak XP, atat pentru modernizarea actualei flote de transportoare blindate cat si pentru pastrarea bazei industriale pe viitor, pentru limitarea cat mai mult a dependentei armatei poloneze de importuri si, bineinteles, pe motive strict economice. De ce sa plateasca Polonia salarii mari finlandezilor si sa nu le plateasca polonezilor?!

De ce sa genereze miliardele de euro cheltuiti pe inarmare crestere economica in strainatate si nu in propria tara?! O intrebare pe care absolut nimeni nu si-o pune la Bucuresti. Nemaidiscutand aici despre sustenabilitatea economica a importurilor perpetue de tehnica de lupta si munitie, pentru ca importul nu este sustenabil pe termen lung si nici recomandabil in materie de siguranta nationala.

Din punctul de vedere al clasei de vehicule, Patria AMV XP este similara cu Pirahna 5 al MOWAG-GDLS. Polonezii cocheteaza cu Patria AMV XP de prin 2015, cand modernizarea Rosomak M2 a fost prezentata alaturi de Rosomak XP:

 

De la stanga la dreapta: Rosomak M respectiv XP

 

GeorgeGMT

Exit mobile version