“Ma pis pe desenele tale!”

Povesteam ca eram bagat in chestiile nasoale, si erau destule, doar cateva exemple:
Dir. Zamfirescu ma cheama si-mi zice ca trebe sa ma duc la Bacau sa rezolv problema inchiderii trapelor mari din fuselaju anterior. Acolo era instalat echipament electronic si erau doua trape mari de vizitare, trape cu sarniera „cioc de papagal”.


Precizia cu care se lucra nu era foarte mare. In primul rand, la prototip, trasajul, asta inseamna conturul avionului, a fost facut manual pe niste folii mari, la scara 1:1. Multumita lu’ nea Jenica Pirvulescu, un tehnician cu maini de aur. Era o munca foarte grea, se statea cocosat pe planse orizontale, curbele se trasau cu niste betisoare elastice, care se fixau cu greutati. Mai tirziu, un matematician exceptional, Dan Vatui, a reusit sa matematizeze toata suprafata avionului, astfel ca unde puneai degetul, stiam coordonatele in 3D, e drept de abia atunci cand a avut la dispozitie un calculator performant, Cyber. Sarbii au facut ochii ca la melc la asa realizare.
In al doilea rand, la nituire, structura „trage”, se deformeaza. Asta facea ca trapa sa nu se-nchida ca lumea. Facusem toate verificarile de rigoare si m-am prezentat la Bacau. Fabricarea IAR 93 era un mare secret de stat, se intra foarte greu in hala respectiva. Cumva am reusit sa trec peste toate sicanele si peste toti coloneii care dadeau aprobari. M-am dus la inginerul raspunzator, il chema Stefan cel mare, fara misto, un tip tanar cu vro doi ani mai mare ca mine, care m-a trimis la nea Marin, cred ca asa il chema, un muncitor batran. Acesta a luat un fier beton, l-a batut, l-a gaurit, l-a indoit si l-a montat in locul ciocului de papagal. A tot tras de el pana s-a inchis trapa la fix, l-a demontat, l-am luat, l-am masurat, am facut desene de executie, la rosu,  s-a executat prin frezare, si totul a fost la fix, toate urmatoarele variante de IAR93 au avut aceleasi desene. Apropos „desene la rosu”, pentru a urgenta fabricarea, toate modificarile se faceau cu creionul rosu direct pe ozalid, candva o echipa mare le-a bagat in desenele pe calc.

Am intrat in echipa de echipare pentru prototip, acesta urma sa fie inzestrat cu senzori de tot felul, care inregistrau fortele pe diferite elemente, se urmarea chiar ridicarea in zbor a polarei avionului, prin lipirea unor furtunase mici pe suprafata aripii, pentru a masura presiunea statica, precum si testarea pct. din diagrama de manevra. Cine nu stie ce-i aia polara e rugat sa caute pe net. A fost facut chiar proiectul instalarii unor rachete de dimensiuni mici, la extremitatea aripii sau a ampenajelor, care urmau sa excite avionul la anumite viteze si inaltimi, prin raspunsul avionului, din accelerometrii respectivi, se obtinea frecventa proprie si forma proprie, lucru extrem de important pentru determinarea vitezei de „flutter”.

Telemetria nu era foarte dezvoltata si semnalele urmau sa se execute secvential si sa se trimita unu dupa altul, inregistrarea urma sa se faca pe un „magnetofon” cu 24 de canale. Magnetofonul era de marca Schlumberger, a fost prima mea intilnire cu o firma straina, la o expozitie la Sala Palatului, Bucuresti. Magnetofonul l-am instalat in cutia de munitii a tunului. Am facut, impreuna cu un coleg, Ionut Ulmanu, zeci de desene de instalare a diferitelor componente si am mers cu ele la Bacau. Era destul de nasol pentru ca toate desenele erau secret de serviciu si daca pierdeam vreunul sau ma imbatam, o pateam rau de tot. Ajung la un colonel, directorul de proiect in fabricatie, unu’ Roventa, mai tarziu director la Turbomacenica, si mai tarziu dat afara din Armata ca ar fi furat blugi din Paris, ii arat desenele, ii povestesc la ce sunt bune, dupa ce ma asculta fro 5 minute se inroseste, imi spune, zbierand, ca el trebe sa dea avionu’ la zbor si ca „se pise pe desenele mele”. Candva s-a instalat totusi, cate ceva din ce proiectasem noi.

Da am avut si o mare satisfactie, un adevarat orgasm, umbland prin fabrica am vazut cateva piese proiectate de mine, petalele de la containerul parasutei, parafocu din fuselajul posterior, apropos, motoarele nu erau paralele ci convergente, cu un unghi de 1.5°, lucru ce a complicat enorm proiectarea peretilor parafoc. Am avut pur si simplu orgasm, eram gata sa le fur sa le iau acasa, m-am dus la muncitorii care le montau, i-am intrebat daca se potrivesc, era bine, le-am spus ca eu le-am proiectat, le-am aratat mandru numele din desene.
P.S La postarile cu IAR 95 am vazut ca mai multi baieti au pus diferite intrebari, voi incerca sa raspund, putina rabdare.

 

 

Istoria construirii avioanelor IAR 93 Vulturul si IAR 99, by Neamtu-Tiganu (IV)

 

 Un articol original  Neamtu-Tiganu Blog

Foto: RoAF

26 de comentarii:

  1. Inca o continuare a amintirilor construirii IAR93, inca un articol deosebit, o adevarata placere sa-l citesti. Tin sa-i multumesc inca o data lui Neamtu-tiganu, pt timpul cheltuit cu scrierea acestor articole si sa-mi asum o parte importanta din bataile la cap, intru convingerea scrierii acestor amintiri unice.
    Din pacate astfel de lucruri nu se prea gasesc decat in rarele aparitii editoriale, pe care din pacate nimeni nu le stie. Am avut o adevarata industrie de aparare, am fost in stare sa ne proiectam singuri avioanele, am avut oamenii deosebiti si foarte dedicati si bine pregatiti!
    Comparatia cu zilele noastre nu-si are rostul, dar macar putem auzi, din gura celor care au proiectat si facut sa zboare avioanele romanesti, cum a fost atunci, cand si noi puteam fi mandri de noi insine.

    • Trist dar adevarat… produceam tractoare, camioane, escavatoare, buldozere, masini-unelte, vapoare – civile si miltare, avioane, rulmenti, hidraulica, tehnica de calcul, tancuri, etc… acu’ doar importam ….
      Fara nicio legatura cu politica, o dedicatie pentru „alesii” nostri;

      Frunzulita trei lamai,
      Trei lamai si trei gutui,
      Iancule, de unde vii?
      Ia, de-aici de peste Jii!
      Iancule, ce-ai targuit?
      Cateva oca de plumb,
      Sa duc la copii in crang!
      Am copiii cam zglobii,
      Trag la gloante pe pustii!
      Trag la gloante pe pustii,
      Nu ca mine-n carnuri vii!
      La netezul parului
      In calea sufletului
      Unde-i pas ciocoiului!
      Da-te, Iancule, legat!
      Si de plumbi nevatamat!
      Lasa haiduciile,
      Ca-ti dau boieriile!
      Si-ai sa mi te porti gatit
      Numa’-n aur si-n argint,
      Din crestet pana-n pamant!
      Aoleo, ciocoi baltat,
      Sunt trei ani de cand te cat!
      Sunt trei ani si-o saptamana,
      Dar azi mi te-am prins la mana!
      Sa-ti jupoi ale picioare,
      Sa-mi fac tocuri la pistoale,
      Sa-mi fac tocuri la pistoale!
      Ia stati, voi, ciocoi, pe loc!
      Sa traga Iancu de-un foc!
      Ca mi-e pusca ruginita,
      De vreun an neslobozita!
      In ciocoi o slobozea,
      Care maï putea, fugea
      Care nu, mort ramanea!

      Versuri de la: http://www.versuri.ro/

  2. Am o intrebare. De ce sunt atat de putine poze cu iar-93? Poate aveti dvs mai multe sa ni le aratati si noua.

  3. La Bacau am auzit ca au inceput sa zboare iar cu 93…..

    • Si pe ce va bazati cand faceti aceasta afirmatie? Din cate stiu toate aparatele au fost distruse….

    • Pai mai au IAR93 capabile de zbor?
      Nu au fost majoritatea dezasamblate/taiate si cateva stocate? Cate mai sunt active?
      Si care este scopul reactivarii lor? Lipsa de celule MIG21 Lancer? Nu prea poate inlocui Lancerul deoarece rolurile sunt diferite… poate inlocui doar ceva din capacitatile aer-sol. Sau poate studii/teste aerodinamice?
      Si ce varianta au re-activat, IAR-93 B cu motor afterburn Viper Mk 633-47 ?

  4. RomaniaTricolor

    Am si eu o rugaminte, mai spuneti cate ceva despre convergenta motoarelor.

  5. a fost doar una dintre chestiile auzite la un sprit de weekend de la un om din conducerea ROAF, asta printre alte subiecte referitoare la cumpararea de f16 anul asta sau aviatie in general…..

  6. Pentru George GMT – off-topic: urmaresc acest blog de cca doua luni, de cand l-am descoperit. Sunt la „cota 44” si regret ca visul meu din copilarie nu s-a indeplinit – am ramas doar la un umil pasionat de aviatie. Felicitari si la mai multe postari.

  7. IAR 93 vandut, prin 2010, la licitaie de catre Romarm, la 7777 Ron:
    http://www.adevarul.ro/actualitate/eveniment/Compania_Romtehnica_vinde_arsenalul_de_muzeu_al_Armatei_Romane_0_311969291.html

    Toate avioanele IAR 93 scoase la licitaţie au aparţinut unităţii militare de la Deveselu şi se află pe aeroportul din Craiova.

    • Interesant. As lua un 93 ca am unde sa-l tin in curte. Vopsit frumos cred ca ar fi interesant. 7777 lei fara TVa incepe licitatia deci 9643 lei. O avea pe el motoare, instrumente de zbor, mitraliera?

      • @VecheGarda. N-au nimic pe ele, dar ar fi fost minunata mitraliera, fiindca se apropie alegerile -ne-ar fi ajutat enorm in a ne exprima increderea si bucuria netarmurita, bla-bla, in clasa politica romineasca! S-a luat de pe ele tot achipamentul radioelectronic, hidraulic, etc, fiind vandut -in vederea „recuperarii” bineanteles- firmulitelor ce se ocupa cu fier vechi si reciclare; asa cum au facut pe la inceputul anilor *2000 cu toata tehnica veche de prin unitati (TAB-uri, tractoare, remorci si semiremorci, sasiuri, autocamioane, etc -cam tot ce nu mai mergea pe roti sau senile), urmand sa se introduca cea noua. Cea noua insa, canci! Au venit in schimb cauciucuri, la preturi de mama-mama, ziceai ca-s…Michelin -a scris si prin presa de afacerea asta minunata! Si de la unitatea din orasul meu au carat cu trailere civile, cateva TAB-uri ruginite, remorci si sasiuri de autocamion, ARO si M-436; interesant ca n-a aparut nimic in loc. Tot rable au si-acum, ce ajung in poligon pe etape, spre „deliciul” mecanicilor si soferilor -cate-un pic, c-altfel ma stric, ia-ma usor, ca sa nu mor!

  8. Din ”povesti” stiu ca 93-ul au avut in marea lor majoritate foarte putine ore de zbor deci mai aveau resursa ”la greu” cand au fost scoase.Si da , lipsa de mig 21 cu resursa de zbor a fost motivul reactivariii lor(ultimele 2 mig 21 cu resursa de zbor de pe Bacau ar fi plecat la Campia Turzii).Dc va mai spun ca sunt piloti de mig 21 care nu fac nici 30 de min de zbor pe an o sa radeti dar din pacate e crudul adevar. F16 in procent de 90% nu se iau anul asta.

  9. Zic unii ca erau asa si pe dincolo, dar mie imi place acest avion.

  10. eu nu cred ca au fost reactivate iar-93. s-ar fi aflat in media, niste firme ar fi primit ceva cotracte. totusi nu s-a auzit nimic, iar punerea in functiune a iar-urilor de la Craiova ar fi durat ceva timp, sigur nu s-a intamplat nimic

  11. Greu de crezut ca „astia” ar reactiva ceva! Un IAR-93, mai ales dupa ce a stat „frumos” la soare si in intemperii, in conditii execrabile, basca ca de pe ele s-a demontat tot ce s-a putut, in revederea reciclarii, ar necesita fonduri babane si munca intensa -ceea ce „nu putem” astazi!!! Poate ca este vorba de vreo vanzare a unui IAR-93 din parc, catre vreo primarie, si atunci l-au scos sa-l…vopseasca si sa-l curete de panzele de paianjen. Ultimul IAR-93 a zburat in 1997, daca-mi aduc bine aminte, dupa care au fost retrase de la zbor, iar modul cum au fost „conservate” nu lasa nicio sansa, reactivarii!

  12. Plus că nu se merită. Ce să faci cu un IAR-93? Nici cînd erau funcționale nu prea aveai ce face cu ele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *