MEKO A100, alegerea braziliana

„Tamandaré”

Patru corvete pentru 1,6 miliarde de dolari, cam aceasta este optiunea braziliana. Patru concerne au fost in competitie (aceleasi ca si la noi), dar in Brazilia au castigat germanii de la ThyssenKrupp Marine Systems cu proiectul MEKO 100, plus ceva companii locale care nu intereseaza.

De remarcat ca viitoarea nava braziliana este sensibil mai mare decat corvetele noastre avand un deplasament de 3455 tone, la 107,2 metri lungime. Sigur, noi nu cunoastem inca ofertele tehnice pentru Romania, dar nu cred ca vreuna dintre cele trei a venit cu o nava de peste 3000 de tone.

Ca sisteme de armament, brazilienii au mers pe mana MBDA cu rachete antiaeriene SeaCeptor (adica CAMM navalizat), rachete anti-nava Excocet MM 40 Block III, tun principal de la Leonardo (76/62), sistem de lansare a torpilelor si or mai fi si altele.

Bineinteles ca nava va dispune de elicopter si, presupun, de sonar tractat ca doar trebuie sa poata lansa si torpilele, nu 🙂 ?

Patru nave din clasa „Tamandaré” vor intra in dotarea marinei braziliene intre 2024 si 2028.

Ale noastre nu se stie cand, cine si in ce fel…

Dar o intrebare tot rasare: de ce TKMS a venit in Romania cu K 130, o nava care cu greu se putea incadra in cerintele noastre, iar in Brazilia s-a dus cu MEKO?! De ce n-au venit cu MEKO si la noi? Ca doar K 130 trebuia modificata pentru a se incadra cat de cat in cerintele minime ale Marinei Romane…

GeorgeGMT

20 de comentarii:

  1. Eh, de ce?
    Germania nu e interesata sa inarmeze Romania.
    Din contra, este interesata sa nu deranjeze prietenul si partenerul de afaceri de la Kremlin.
    Daca castigau competitia, pe langa ca luam un spanac de OPV botezat corveta, se mai si coiau 20 de ani pana le terminau. Sau nu le mai terminau deloc pentru ca se rezilia contractul din nu stiu ce motive.
    Uitati-va ce cacat fac cu Agilis. Au cerut o caruta de bani pentru R&D, in conditiile in care trebuiau sa puna motor, transmisie si tren de rulare (PE CARE LE AU DEJA) pe o carcasa TESTATA DEJA la care sa mai adauge ceva kituri de blindaj, sisteme de senzori, armament, echipamente de comunicatii (PE CARE LE AU DEJA).
    Dupa care ne-ar fi vandut masina la pret de Boxer.
    Uitati-va cum s-au achitat de obligatii la contractul pentru Gepard care, vorba aia, nu e ultimul racnet in materie de aparare antiaeriana, nici macar penultimul racnet. Sau antepenultimul.
    Noi trebuie sa ne vedem de interesele noastre, sa anulam licitatia pentru corvete si sa negociem direct cu Damen pe baza configuratiei si pretului propuse la licitatie.

    • Eroule de unde stii ce era prevazut in contractul de R&D pentru AGILIS? Totusi esti cinstient ca testele, calificarile si documentatua tehnica costa si ai nevoie de laboratoare specializate si certificate NATO?
      Corvete – din moment ce nemtii le au in dotare… Nu prea poti spune ca sunt OPV – uri doar ca la ei au inlocuit clasa Ghepard NPR.
      La noi nu a prea venit nimeni cu ultima tehnologie si cu nave in clasa 3000+ 3500T ca astea costa mai mult si cum primul pret conteaza…si nu ai un caiet de sarcini cu punctaj clar care sa te ajute toti au incercat sa bage ce se poate in pretul ala minimal.

      • In principiu ar fi fost SAUR 3, un vehicul deja proiectat care urma sa inglobeze solutiile de protectie dezvoltate de ACTTM. Drive-lineul era compus dintr-un motor MTU si o transmisie automata Allison. Proiectul este cam la cheie de aici si surprinderea tuturor fata de suma.
        Dar, probabil ca Rheinmetall ar fi urmat sa aduca noutati, tehnologie etc…

        • Dap, hangar pentru F35C si laserul lui Coanda 🙂
          Da-i dracu’ de nesimtiti.

        • @ Georege GMT – nu am vazut niciun document oficial cum ca carcasa ar trebui sa fie cea de Saur 3 si dezvoltarea proiectului ACTTM, personal nici nu am incredere in tot ce se dezvolta acolo, si nu din cauza ca nu ar avea ingineri buni dar au pierdut conexiunea cu ceea ce se face in Vestul Europei. Apoi dac avrei sa il califici pentru export un produs iti trebuie pe bune anumite teste foarte riguroase pe care mojoritatea oamenilor nu le inteleg, sunt mult mai complexe pentru un TBT in comparatie cu testele pentru o basculanta si si alea costa milioane de Euro.
          Nu cred ca AGILIS insemna doar acel lucru, insemna mult mai mult daca vrei sa concurezi pe altii care stiu ce cere clientul la export.
          AGILIS in viziunea nemtilor trebuia s aconcureze Patria AMV si daca iesea mai prost nu avea rost ca nu il cumpara nimeni.
          La noi in primul rand legislatia este foarte proasta fiindc anu da voie ca fabricantii de arme sa fie total independenti de stat si in felul acesta nu se favorizeaza concurenta adevarata dar deh asa statul cu guvernantii ar pierde parghiile electorale.

      • Nu aveau niciun motiv sa ceara atatea sute de milioane de Euro pentru R&D pentru ca nu scoteau nu stiu ce cacat zburator, da-l dracu’.
        Iesea un transportor gen Patria sau Piranha 4 sau pe acolo. Cum sa ceri atatia bani ?

  2. Aici gasiti mai multe detalii despre nava.
    Interesant ca a optat pentru Sea Ceptor (CAMM) si nu pentru VL MICA.
    https://www.navalnews.com/naval-news/2019/04/germanys-meko-a100-won-the-brazilian-navy-tamandare-corvette-competition/

  3. Eu cred ca au venit cu K130 pe motiv de cel mau mic pret. Cu MEKO nu aveau nici o sansa.

    • Cum asa Mihai ? Comparat bugetul brazilienilor (1.6 miliarde$) cu al nostru (1.6 miliarde€, chiar cu inarmarea fregatelor pacii) cred ca puteau sa vina si cu Meko mai cheala sau ceva mai usoara, dar…vezi ce zice Eroul

      • E o mica mare diferenta. Brazilienii PLATESC 1,6 miliarde de dolari, pe cand noi am avut oferta de 1,2 miliarde de euro de la francaisi.

        • Nu e o diferenta. Bugetul alocat de brazilieni a fost de 1.6 miliarde $ iar al nostru de 1.6 miliarde Euro. Bugetele includ si TVA-ul in timp ce ofertele sunt fara TVA.

      • @RTI: ai dreptate in privinta bugetului, dar problema nu era sa se incadreze in buget, ci sa reuseasca sa vina cu un pret mai mic decat al competitorilor. Atata timp cat criteriul este cel mai mic pret, evident ca au venit cu nava mai ieftina, care asigura cele mai mari sanse de castigare a licitatiei. In comploturi si in „nu ne lasa altii” eu nu prea cred.

        • N-au venit cu cea mai ieftina nava pt ca atunci cand si-au refacut calculele (conform cerintelor noastre, care erau deja publice de la inceput) le-a iesit cam scumpa: trebuiau sa creasca raza navei (sa creasca deplasamentul), sa reproiecteze hangarul pt a putea folosi Puma Naval. In plus K 130 nu dispunea de sonar tractat din constructie sau tuburi lans-torpila, asadar nu era cea mai ieftina varianta daca s-ar fi incadrat in cerinte.
          Cum TVA in Brazilia este pe la 18-19% si cum bugetul lor este in dolari, rezulta ca Romania a oferit 1,6 miliarde de euro cu TVA inclus, brazilienii au pus pe masa 1,425 miliarde de euro, TVA inclus.

          Noi primeam K 130, ei MEKO 100, n-are sens sa comparam dotarile…

  4. La momentul licitatiei ma asteptam sa vina cu o versiune de Meko, nu cu K130. Criteriile tehnice prezentate in legislatia aferenta organizarii licitatiei au fost extrem de largi, ele rezultand mai mult in urma “dialogului competitiv” sau cum l-au numit ei.
    Dintre participanti, K130 era singura corveta pe bune, restul sunt fregate usoare/corvete grele prin functiuni/armament, practic avem armament de fregata cu capacitatea de incasare a unei corvete…
    Nici ei nu s-au organizat cum trebuie cu licitatia (nu au respectat criteriul constructiei in tara) iar noi am avut grija sa-i faultam romaneste…
    In general statul german nu sprijina producatorii proprii de armament asa cum o face cel francez sau american. Insa Meko sunt nave foarte bune, reusite si cu o lunga traditie. Si cu vanzari consistente de-a lungul timpului. Pretul nu era o problema, altceva s-a intamplat acolo…
    Bravo brazilienilor, au facut o alegere excelenta in opinia mea!

    • O alegere cu adevarat foarte buna.

      • Yep.
        Nu au ape teritoriale cu problemele pe care le avem noi aici in baltoaca.
        Cele cu peste 3000 de tone sunt si favoritele mele pentru ca personal nu consider „multirol” nave cu capacitati anti-aeriene limitate doar la self-defense, prefer si posibilitatea de „tactical”, daca nu imediata, macar ca modernizare viitoare.
        Desi Brazilia are cea mai lunga coasta la Atlantic, faptul ca doar Paraguay si Guyana Franceza sunt la extremitati nu inseamna mare lucru. Nu au inamici seriosi asa ca nu s-au strofocat sa aleaga ditamai magaoaie de fregate/distrugatoare ci in schimb optiunea le permite o platforma versatila.
        Au si ei alea doua Type 22 si alde Niteroi class, dar pe ansamblu nu au nevoie de altele mai mari ca platforme de lupta.
        Portelicopterul sau de desant sunt o alta mancare de peste.

  5. Nemtii nu au mai venit cu nici una pentru ca nu aveau unde sa le faca in conditiile procedurii. Singurul santier capabil sanindeplineasca conditiile e Galati.

  6. interesant! deci dacă nu are sonar tractat nu poate lansa torpile! asta e de la Radio Erevan?!
    e clar că navele lor trebuie să fie mai mari pentru că le folosesc pentru ocean și nu pentru fluviul Amazon! ale noastre de ce ar trebui să fie mai mari dacă sunt folosite pe o mare practic închisă?!

    • Fara sonar tractat poate sa lanseze torpile, bine este insa, daca tot esti vanator de submarine, sa ai sonar tractat, tocami pt a folosi la maximum elicopterul ASW, prinzand astfel submarinul la mijloc…
      Vanatoare de submarine ideala implica doua nave, cu doua sonare, sau o nava cu elicopter si sonar tractat. Si sonarul din carena este bun, doar ca acesta poate avea necazuri datorita zgomotului produs de propria nava.

    • Despre Marea Neagră, comandanţii englezi spuneau: „It is no a sea, it is a boiler ready to make explosion every moment“ („Asta nu-i Mare, ci o căldare gata să facă explozie în orice moment“).
      Vanatoare AS fara sonar tractat nu prea se mai face astazi… poti lansa torpile si fara sa ai sonar deloc, dar daca vrei si sa loveasca ceva…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *