MiG-29 SMT – Air Combat Testing!

Testele de lupta aeriana ale fortelor aeriene ruse cu „noul” derivat al MIG-29 au inceput in ianuarie 2017… la doar 10 ani dupa primul zbor al variantei denumite si MIG-35 si cu atingerea capacitatii operationale planificate pentru 2020.

Si totusi cine cumpara MIG-35, dupa 2020, in afara de aviatia rusa?

Probabil cei care se multumeau cu MIG-21 pana de curand (resursa majoritatii derivatilor MIG-21 cu exceptia celor chinezesti expirand in urmatorii ani) si nu doresc F-16 sau Gripen din motive mai degraba politice… Sa nu mai vorbim de F-35! Mai e Egiptul, care are si F-16 si Rafale… si vrea si MIG-35…

In fine, la un cost sensibil mai ridicat decat MIG-21, dar totusi mai redus decat noile generatii, MIG-35 ofera agilitate datorita raportului forta/masa bun, manevrabilitate foarte buna, dar raza de actiune relativ scurta si masa utila pentru armament relativ redusa… ramanand un foarte bun avion air-defense/point defense. Desi poate decola de pe piste sumar amenajate, datorita prizelor de aer obturabile, ramane problema fiabilitatii si duratei de viata a motoarelor familiei RD-33, mult mai putin „fumegande” in ultimele variante. In fine, SMT-ul e un fel de Sniper+ si ar fi fost o alternativa de modernizare si pentru MIG-urile noastre… daca ar fi fost sa le re-activam, intr-un univers paralel, pe model polonez… pacat ca nu pot folosi motoare vestice, mai fiabile!

Mai multe despre ambele intr-un articol mai vechi, aici.

 

Marius Zgureanu

 

 

102 comentarii:

    • Pakfa are o suprafata portanta foarte mare
      La mintea mea, trebuia gasita o solutie care sa genereze instabilitate aerodonamica pt. cresterea manevrabilitatii, altfel ar fi avut manevrabilitate 0
      Ampenaju vertical pare orientat pe o axa paralela cu axa motoarelor
      Combinata cu jetu orientabil permite un control mai bun al traiectoriei
      mie mi se par deosebite la pakfa solutia de dispunere a partii mobile a aripii
      De fapt este o aripa canard parte componenta a aripii – modernizare a solutiei aripii canard de la Su 34

  1. membrii din familia fulcrum care au apelat la medicina plastica….smt & 35.

  2. Coreia de nord, Belarus, Turcia, Eritreia, Libya, Siria, Myanmar, Cuba, Iran vor cumpara…

  3. Strict estetic , este un avion absolut superb .

    • Epopeea MIG-29 in FARo s-a incheiat. ce sa va face cu carcalese celor 18 Mig-29 ramase, 1 pe aeroportul Bacau, 1 la Muzeul aviatiei de la Bucuresti Baneasa si 16 pe aeroportul Mihail Kogalniceanu nu shtiu ce se va face, poate vandute unei alte tzari pt piese de schimb.
      FARo da are nevoie si de un avion de lupta multirol supersonic bi-motor (turbofane low by-pass) care sa opereze in paralel si completare cu F-16 Falcon. favoritul ar fi F-15 CD Eagle deoarece poate avea in comun cu F-16 Falcon acelas tip de motor F-100-PW sau F-110-GE aceeas avionica si aceleash sisteme de armament.
      celelate candidate ar fi F/A-18 CD Hornet/-EF-Super Hornet, Dassault Rafale-CBN si EF-Typhoon.
      care dintre acestea va fi ales de FARo ramane de vazut dat ca orice forta aeriana care vrea sa impuna respect va trebui sa aiba unu din aceste avioane amintite mai sus in dotare, cat mai repede posibil…..russia nu doarme iar sua a devenit bizara!!!

      • Economia Romaniei nu este pregatita pentru avioane supersonice bimotoare.

        • Hai sa fim seriosi…..dar Romania i-si permite sa piarda anual si sa risipeasca 40 de miliarde de euro prin evaziune si privilegiiile unora?

          1
        • Dumneavoastra de unde stiti asta?Lucrati,sau a ti lucrat in domeniu?Explicati ne va vor de ce sustineti o asemenea teorie.

      • Pai in loc sa le updatam cu pachetul SMT ,le facem coliva de trei saptamani!Asa e la noi la romani.Unii isi bat joc de munca unui intreg popor din simplul motiv ca ei au interesele lor si poporul prost ca nu pune parul pe ei.Din pacate sunt foarte multi care vad si gandiesc ca ei.D aia ii si voteaza mereu.Eu cred ca din cele 21 bucati puteam face o escadrila dupa care updatam in Ucraina SMT pe ele,fara avionica.Pe aceasta o faceam la Aerostar Bacau cu tehnologie vestica,net superioara.Costurile ar fi fost undeva intre 15-17 mil bucata,dar am fi avut 12 avioane peste F-16MLU.Cu 205 mil euro le rezolvam.Trebuia incercat si in Federatia Rusa la Mikoian.Poate acceptau sa le transforme in mig 35,dar tot asa cu avionica pusa tot la Bacau.Clar am fi avut niste aparate beton,In fine.Sa le spunem ,La revedere!Sunt istorie!

  4. Nu au absolut nicio sansa. Chinezii vor produce varianta lor, probabil j35, ca sa fie de la f 35, deci vor produce varianta chinezeasca într un număr mai mare decât rușii. Cel puțin vor exporta mai multe decât rușii. Nu zic ca o sa fie un avion rău dar tocmai dacă o sa fie un avion reușit o sa fie produs mai ieftin de chinezi și probabil la aceleași standarde, mediocre. Mai ales dacă vor copia și un motor.

  5. Poate ca MIG 29 SMT este o arma fiabila si după 2020.
    Rămâne un avion din generatia 4+
    Coleg de generatie cu toate variantele de F16 dar si cu Mirage 2000; F-15; F/A 18.
    De ce sa nu fim sinceri, este un avion comparabil inclusiv cu Eurofighter Gripen si Rafale.

    M-a îndoiesc ca vor fi retrase toate aceste avioane după 2020

  6. Da, e cea mai moderna…

  7. Un avion care cred ca daca ar atinge potentialul aerodinamicii si la nivel de motorizare si electronica ar deveni extraordinar chiar daca are ceva vechime .
    Ma bucur sa-l mai vad zburand si in anii urmatori , si doar pt. faptul ca ar putea impulsiona poate dezvoltarea pe plan European a unui nou competitor , daca adduce noutati de contracarat

  8. OFF-TOPIC:

    Ie-te ce mai lua armata in Dec. : http://economie.hotnews.ro/stiri-telecom-21544997-romtehnica-atribuit-luna-decembrie-fara-licitatie-deschisa-contracte-militare-valoare-aproape-120-milioane-euro-catre-doua-firme-americane-una-germana.htm

    Presupun ca la Spike e vorba de dotarea celui de al 3-lea batalion MLI, da radaru, ce-i cu radaru? Ar fi a treia bucata luata la aprox. 16 MUSD dupa cele 2 luate in Ianuarie pentru 33 MUSD. Stau si ma intreb ce dracu facem cu 8 radare cu raza lunga (5 FPS-117 si 3 TPS-77) asta ca sa nu mai pun cele 5 cica „meteo” care ar avea capacitati extinse cand tot ce avem pe AA sunt piese de muzeu?! Or astia chiar au vorbit serios de MEADS si achizitia pe etape (1. radar, 2. FCC, 3. in sfarit interceptori) ?

  9. MiG 29 SMT si MiG 29 K ( MiG 35 ) sint programe diferite sau mi-a scapat mie ceva….

  10. Nu cred că MiG-35 va avea cine știe ce căutare la export. Pentru cei cu buzunarul strâmt și certați cu Vestul, mai degrabă merită să ia JF-17 cu senzori și avionicã rusească (Zhuk AE poate fi modificat să încapă în botul lui JF-17 la cererea clientului, la fel și OLS). O variantă mai scumpă ar fi J-10. Alternativ dacă se vrea neapărat ceva vestic și mai ieftin și mai accesibil politic vorbind decât Gripen, atunci merită luat în considerare Mirage 2000. Ceva tot se va întâmpla cu avionul ăla și cu sculele care-l fabrică. E prea performant ca să fie trimis la muzeu.

  11. rafale si eurofoghter sunt net superioare ca si abionica la tot ce propun rusnacii acum.

  12. Din ciclul nu au paine dar mănâncă cozonaci ,, Rusia a anunțat că dezvoltă o nouă generație de armament pe bază de plasmă, laser și forțe electromagnetice folosind principii ale fizicii care nu au mai fost utilizate până acum.

    În același timp, oficialii de la Kremlin au dezvăluit că au în lucru rachete hipersonice despre care presa de la Moscova spune că pot distruge aeronave americane înainte ca Pentagonul să realizeze că au fost trase focuri.

    Adjunctul ministrului Apărării de la Kremli, Yuri Borisov a declarat ieri că ‘sunt în pregătire arme hipersonice care funcționează pe baza unor noi materiale și sisteme de control care operează într-un mediu cu totul nou, plasma’, potrivit Daily Mail.

    Oficialul rus a spus jurnaliștilor că va fi vorba de o revoluție în domeniul armelor bazate pe lase și forțe electromagnetice.

    La sfârșitul anului trecut, Rusia a testat o nouă armă capabilă să distrugă sateliți. SUA și-a exprimat îngrijorarea cu privire la această situație.

    Rusia ar fi testat o nouă armă, despre care se crede că ar fi una anti-satelit, au precizat surse militare pentru CNN. Potrivit acelorași surse, în urma testului nu ar fi fost distrusă vreo țintă”
    O mare reușită ar fi sa asigure de mâncare în țară unde cel puțin 100 milioane de oameni au murit în decursul istoriei de FOAME…

  13. Ma bag si eu in seama .. oare cum ar fi aratat o varianta mono motor !?

  14. Sunt foarte bune , numai ca au un singur defect din fabricatie …sunt mai grele decat aerul .

  15. Mig 29 smt e un avion foarte bun testat cu mare succes in Siria. E un avion care are o manevrabilitate senzationala, chiar si modelul de baza era peste f-16 basic, vezi documentarele in acest sens. La cerere se poate comanda cu thrust vectoring, ceea ce il schimba enorm! Nu mai e avion conventional. Mig-35 este si mai bun, la fel se poate la cerere thrust vectoring pe 2 axe si un radar detectie 250 km. Plus o gramada de senzori. E un avion excelent 4++! Cine ar da o gramada de bani de pana la 6 ori mai mult, vezi Rafale, 300 mil euro, pe un astfel de avion si care este sub Mig 35??? De aceea nici nu prea a fost un succes acest proiect cum nu este nici F-35 care dupa specialistii americani, piloti si personal tehnic, e cel mai prost proiect din aviatia lor militara dar care nu a mai putut fi oprit din motive lesne de inteles. Cheltuise enorm cu proiecte, teste, etc.

    • Sunt de acord cu tine 100%.Imi pare rau ca multi romani nu pot trece de ura viscerala pe care o au imptriva rusilor si nu pot aprecia si lucrurile bune pe care le fac acestia.E fosrte important sa ti respecti dusmanul,daca acesta are cu ce.Si eu spun ca am renuntat fff usor la niste aparate care puteau fi dezvoltate cu vre o 200 mil euro in SMT-uri,sau chiar in Mig 35 cu thrust vectoring.Am vazut ce au facut nemtii din cele mostenite din RDG.cA SMT-urile sa fie super bune,avionica trebuia pusa la Bacau cu tehnologie din vest,net superioara celei rusesti.Dar nu mai zic nimic,pentru ca mi am atras multi comentatori pe aici,care m au facut proletar.Pe aici sunt multi care vorbesc din burta ceea ce e foarte rau,sau doar din motivul ca simpatizeaza ei un aparat,sau urasc o tara.La saracia noastra Mig29SMT e un avion excelentm,iar Mig35 extaz.Dar ce sa stie fraierii!!As obiecta un pic la Raffale.Am dat de un site profesionist care comparau aparatele intre ele.Intre Mig 35 si Raffale erau diferente cu plusuri pentru avionul francez..La finalul fiecarei runde dadea calificativ si spunea si pretul.Uite ,ti l dau si tie.https://aviatia.net/dassault-rafale-vs-mig-35/

      • Patriotski,

        In primul rind nu cred ca cineva de aici vrea ca economia Romaniei sa nu functioneze si ca Romania sa fie slaba din punct de vedere al securitatii. Mai putin cei platiti de cei cu interese. Asa ca mai usor cu caramida in piept si acuzele. Cu un nickname ca al tau (doar unul din mai multele folosite) si aruncind in felul acesta pareri nu ajungi prea departe.

        In al doilea rind, uita-te la realitate. Da, rusii au si lucruri bune. Cultural. Cehov este unul din scriitorii mei preferati. Concertul pentru vioara al lui Ceaikovski in Re major este extraordinar (iti recomand varianta interpretata de Itzhak Perlman daca imi permiti). Dar opreste-te, te rog, aici cu discursul despre iubirea fratilor tai de la est. Au iubit prea mult Romania din 1940. Intelegi?

        In al treilea rind – o continuare a ideii de mai sus – nu vad ca interesele URSS Rusiei sa fie aceleasi cu ale Romaniei. Nu au fost niciodata aceleasi. Deci ce sa apreciez in afara de cultura rusa?

        In al patrulea rind, la subiect. Ca noi toti, si tu treci de la tancuri la avioane fara sa clipesti. Iar in comentariul de fata (si in restul celor din aceasta seara) vorbesti despre avioane ca si cind am fi inca in 1943 sau ai ascultat prea mult Aces High (poate fi si asta un drog). Adica luam conserva, ii punem niste tunuri mari-mari, niste mitraliere mari-mare si daca e manevrabila, (ura, stalin!) am invins. Uiti ca epoca baletului s-a cam dus; iti convine sau nu, avionul e acum doar o parte a unui sistem mai mare. Adica ai luat in calcul ca ar trebui sa aiba si rachete? Aer-aer, aer-sol, aer-nava. Pe care de unde le luam? Si cine face integrarea? Si radarul… De unde il luam? Si comunicatii? De unde le luam? Si cine integreaza toate astea? Si ce parere ar avea sovieticii rusii?

        Vorbesti de avionica pusa la Bacau cu tehnologie din vest. Ma intreb daca ai cumva idee ce ar insemna asta sau daca pe cei de la Baaaaacau i-ai intrebat daca au capabilitatea de a face asta si in cit timp. Si cu ce industrie locala? Sau fluturam in comentariu niste milioane si se gata, se construieste credibilitatea? Indraznesc sa iti aduc aminte ca pe aici nu esti tocmai la o adunare electorala la Botoroaga (e in Teleorman) si trebuie sa produci mai mult decit texte proletare.

        In al cincilea rind, toate investitiile de mai sus pentru 12 bucati? Pe bune? Ai facut tu calculul si 12 bucati de MiG-29 upgradate sint mai bune decit 18 F-16 (speram la 36) care pot fi upgradate la un nivel care le face cu mult superioare MiG-29?

        In al saselea rind, de unde scoti MiG-35 la FARo? Vezi sirul de intrebari de mai sus. Cumparam de la fratele rus? Nu, multumesc. Prefer F-18 sau F-15.

        PS: amice, serios, scrie corect romaneste! Comentariile sint cu greu inteligibile. E respectul minim pe care il arati celor care iti citesc comentariile.

        #haikominternu
        #haicapoti

        • Pe mine ma amuza (de fapt nu ma amuza) faptul ca multi dintre cei care eructeaza aberatii ca domnul de mai sus isi pun cate un nick de genul „un patriot”, „un roman”, „romanul”, samd. Dupa care incepe tirada ceausista cu „sa facem totu'” in tara. Din comentariu reiesind de altfel ca respectivul n-ar face diferenta intre nit si surub. Pe mine ma ia frigul doar cand ma gandesc la posibilitatea de a lucra sub conducerea vreunui politruc de-asta pe vremea lui Ceausescu.

          • Mda, mie mi-a luat o pagina sa spun acelasi lucru.

          • e e amuzant la troli e ca incep (de la nick de obicei) sa spuna cat sunt de patrioti, si ca da, rusii ne sunt inamici, dar ….. si de aici incepe propaganda care se vrea subtila si care e contra achizitiilor militare, ca sa ne punem bine cu rusii, etc
            placa e de obicei aceasi

          • La Mulți Ani!
            @stelian
            Frumos scris!
            @subiect
            Băi, nu v-ați plictisit de MiG-29?!
            Văzură-ți video fain, ce șmecher manevrează, fără să pipăiți manșa și gazul din cockpit și gata – e cel mai grozav…
            @patriotu
            Stimate, tu discuți costul exploatării 29-lui, dar vorbești ca în piața Obor, ceea ce, să recunoaștem, este hilar! Unii nu conceptualizează diferența între T-55AM2R și TR-85, dar propagă, mândri, adevăruri despre ceva ce mâna lor nu a pipăit. Uite, cunosc MiG-21, am piăit pe-ndelete MiG-29, și F-16, iar concluzia e că n-are a face!

          • La Mulți Ani!
            @stelian
            Frumos scris!
            @subiect
            Băi, nu v-ați plictisit de MiG-29?!
            Văzură-ți video fain, ce șmecher manevrează, fără să pipăiți manșa și gazul din cockpit și gata – e cel mai grozav…
            @patriotu
            Stimate, tu discuți costul exploatării 29-lui, dar vorbești ca în piața Obor, ceea ce, să recunoaștem, este hilar!

            Unii nu conceptualizează diferența între T-55AM2R și TR-85, dar propagă, mândri, adevăruri despre ceva ce mâna lor nu a pipăit. Uite, cunosc MiG-21, am piăit pe-ndelete MiG-29, și F-16, iar concluzia e că n-are a face!

        • Draga IULIAN,nu face pe filosoful cu mine!Nu tine si nici nu da bine.Or fi cativa pe aici care iti accepta fasoanel,dar nu ma numar printre ei.De fapt nici nu m am adresat tie vreodata ,cand mi am dat cu parerea aici.Eu doar mi am spus pdv vis a vs de un anumit subiect.(avioane,tancuri),uitandu ma la tarile din jur ce fac cu tehnica lor veche de lupta.Toti au facut ceva cu ele,din ele.Noi nimic!De ce?Pentru ca nu se poate!Nu se merita!Nu mai avem cu ce!Cand s a inceput industrializarea la inceputul anilor 70 aveam cu ce?Se putea?Se merita?Eram o tara eminamente agrara si nici bani nu aveam.Ceausescu s a imprumutat 11.3 mld USD.sa poata construi ceea ce s a facut in 15 ani.Acum avem datorie externa de 120 mld euro si nu am facut nimic.Din contra,distrugem si ce mai este!Aici vad eu lipsa de logica.S a incercat ceva?Eu poate spun prostii,s au chiar spun.Admit si asta!.Dar macar am o parere,explic de ce gandesc asa.Altii nici macar nu incearca.Renunta din prima ,fara sa clipeasca si singurul lor gand e sa ne indatoram la altii,cumparand tehnica militara de miliarde de euro.Pai la noi cresc banii in copac?Avem atat de multi ,incat asta e cea mai buna solutie?Pai tari cu bugete de zeci de miliarde modernizeaza cam tot ce au in batatura,iar noi cu un rahat de buget nu o facem pentru ca nu se merita.Inteleg,nu putem sa facem chiar tot,dar din ce avem de ce nu?Ne place risipa!E in singele poporului roman.Risipa si grandomania.Nu am bani de Logan ,dar imi cumpar Mercedes,chiar daca nu am bani de benzina pentru el si stau la garsoniera.Pai cand se va merita ,daca asta vom face intotdeuna?Cand ne vom pune pe picioare economic,daca mereu venim cu aceiasi placa?Spune mi tu,inteleptule?Da,consider ca putem imbunatati cam tot ce avem prin parcul militar.Chiar si Mig-urile meritau o a doua sansa!Merg pana acolo sa admit ca nu s mai bune decat F-urile ameircane.Dar ne strica 12 Mig-uri cu bani infinit mai putini.Daca produsele finit rezultate din modernizare sunt vandabile si avem comenzi din afara,puteam face bani din ele.Cu banii aia putem cumpara ce nu putem produce,Asa trebuie gandit!Noi sarim etape.Suntem superficiali.Casatul ar trebui sa fie ultima solutie intotdeuna.Bun,nu mai sunt bune pentru tancuri,dar sunt atatea masinarii de lupta in care pot fi transformate.De ce nu o facem?Toti vor Abrams,Leopard,Chellenger,Altay.Isi doresc pomana de la americani.Pai aia iti da Abrams de pomana,il modernizezi la ei si te costa bani,mentenanta ,plus ca acel tanc este foarte costisitor de folosit si ajungi la niste costuri exorbitante.Suntem cumva SUA sa ne permitem asta?Nimeni nu ti da ceva degeaba,fara ca el sa castige.Din ce m am documentat un astfel de tanc cu tot ce ne dorim noi sa fie ,ne costa minim 3 mil euro,iar Leopard 4.5 mil euro.Oferta din Olanda pe 60 tancuri Leopard era de 270 mil euro.Calculeaza tu,cat costa un tanc vechi,uzat imbunatatit ,fara mantenanta.Tu ai vazut care e costul real al unui F-16 mlu ?Ai facut un calcul vreodata,asa din curiozitate?Iti spun eu!Fara mentenanta fara tot,costul unui aparat ajunge la 55 mil euro.Costul unui Grippen nou.Gandeste te ca in 2020 se vor termina orele de zbor ramse si va trebui modernizat la nivel Block V.Stii cat costa o astfel de modernizare?Minim 25 mil euro.Fa un calcul!Insemna 80 mil pentru un aparat?Avem 12 aparte.Si vor mai veni inca 12,pe care statul roman v a cheltui in total 2.4 mld euro la care se vor adauga modernizarea din 2020,plus modernizarea dupa 2020 vom ajunge la suma totala de 3 mld euroGandire de cacat a unor cacati votati de majoritatea romanilor cu cacat in creier!La banii astia cumperi lejer 6 escadrile Grippen (asta ca sa ti cant tie si altora in struna)cu tot tacamul si 15 ani nu mai aveam treaba de nimic.Sunt ungurii mai destepti decat noi?Ei cumpara Grippen nou.Eu asta incerc sa demonstrez,dar multi ca tine nu inteleg.De slavit,nu slavesc pe nimeni nici din vest,nici din est.Pentru ca ambii isi vaddoar interesele la noi.Dusmanii eterni ai romanilor sunt germanii si rusii.Din cauza lor Romania a piedut teritorii sub pretextuul diferitol tratate..Deci nu am de ce sa i slaves,dar pot fi obectiv cand e vorba de valoare.Noi nu contam deloc pentru nici o tabra.Sunt interesati doar de resursele noastre.Punct!Ti am citit si eu comenturile tale si din pacate nu spun nimic.Ai un fel superior de a vorbi ,dar fara a ti spune ceva concret legat de un subiect anume evitand sa ti expui parerea, modul de gandire intr o chestiune.Te feresti de asta si asta dovedeste firea alunecoasa de care dai dovada.Asa ca nu am chef sa intru in polemici nesfarsite cu tine.Sunt parerile mele si atat.Nu te obliga nimeni sa le citesti si cu atat mai mult sa ti dai cu parerea la ele.Si ca sarevin la subiectul avioane,niciodata F-16MLU nu o sa fie peste Mig35 Fulcrum S.Asta e doar in mintea multora pe aici.M am uitat si eu in ultima luna si jumatate pe foarte multe site,uri profesiniste,unde se fac tot felul de teste,comparatii si clar 80% il dau pe Mig 35 peste F-16 MLU si Grippen.Ierarhia era Mig35 Fulcurm S,Grippen si F-16MLU.Tu si multi de pe blogul asta credeti ca sunteti mai destepti decat ei?Noi suntem nici la stadiu de amatori si avem pretentia sa credem ca stim.Nu stim,doar ne dam cu parerea.In fapt comparatiile pe care le facem noi sunt asa de amorul artei,dar in fapt nu au nici o valoare.Fiecare avion e contruit dupa oanumita filosofie dpdv strategic.Unele sunt de atac,altele de interceptie si doar noi ageamii le comparam,din dorinta de a arata ca stim.Facem totul din subiectivism,orgoliu si simpatie pentru o natie anume.Daca ma intrebi pe mine ,un habarnist,eu as spune asa:Mig35 are doua hibe mari.Avionica slaba ruseasca si faptul ca e cam lung si motorul un pic cam slab.Daca era un pic mai scurt ,la vreo o 15 m cum e Grippen,cu un motor mai puternic si avionica vestica cu cel mai perfrmat radar AESA plus tractiune vectorizata 3D, Mig35 ar fi fost un super avion.Cu un pilot adevarat la mansa,tavalea majoritatea avioanelor din ves tintr un dogfighter.Dar na,d aia costa intre 40 mil si 55 mil.Practic la banii astia nu cumperi nimic nou .Americanii si germanii cand s au dat cu ele nu le veneau sa creada cat de manevrabile si bune sunt la pretul asta.Sunt convins ca daca era consturit in vest cu ce am spus eu mai sus,clar costa peste 80 mil euro lejer .Cat priveste operele si autorii rusi ,asta arata clar calitatea poporului rus cand este vorba de CREATIE.Sunt foarte putine tari care se pot mandri cu un numar asa mare de scriitori si compozitori valorosi.Privind perioada 1940 ,ca sa ti raspund si la intrebarea asta,o sa ti spun ceva ce nu stii,pentru ca aici ai intrat pe un domeniu pe care il cunosc foarte bine,pentru ca l am studiat 20 ani.Nu rusii au dat navala la chemarea regelui (neuns,uzurpator si tradator) Mihai,pentru ca orice ar spune orcine,el a adus kominternul in Romania.Kominternul nu a fost format de rusi ci de jidani,dintr un anumit motiv global.Acesta este opera globalistilor de pe Wall Street,Lennin si Troski sunt formati de acestia in Elvetia si trimisi sa suprime casa tarista in Rusia.Motivul a fost altul.O sa ti dau doar un mic indiciu.”statul Israel.”.Deci nu te mai da citit pentru ca nu esti singurul.Eu din tot ce vad ca postezi o faci subtire si incerci sa deschizi subiecte pe care le domini din ceea ce stii,Adica cultura.Punct!Aaa si inca ceva!Nu mai da spam persoanelor care nu ti plac tie.Asta arata caracterul mic de care dai dovada.Daca ai argumente solide combate intr un dialog civilizat.Daca nu,ignora l!Fii intelept,daca tot crezi asta despre tine.Eu nu am intrat aici ca sa am polemici cu cinevaAm intrat sa citesc parereri si sa mi dau si eu cu parerea.Nu am omorat pe nimeni ,nu am jignit pe nimeni ,asa cum vrei tu sa insinuezi tu.Dar vad ca sunt persoane ca tine care doar asta inteleg si trec la atac la persoana,doar pentru ca nu accepta si parerile celorlalti din jur.Ceea ce faci tu arata frustrare si lipsa de fair play!Am schimbat nick pentru ca nu mi apareau mesajele.Nu stiam ca se gasesc frustrati ca tine,care dau spam din simplul motiv ca nu ti am raspuns la o intrebare.Sincer!Nu am cum sa ti raspund daca m ai blocat,una la mana si nici nu am nici o obligatie sa fac asta,pentru ca nu m am adresat pana acum la nici un comentariu de al tau.Si daca ma blochezi de tot,mare scofala!Ce am de pierdut?Nimic!

          • Patriotski, comentariul acesta l-am permis, cu celalalt mai vedem. Personal le-as sterge pentru ca nu accept sa incepi sa arunci invective catre oricine (ca spui despre mine ca sint un papagal sau alunecos e una, dar nu sint de acord sa te comporti asa cu ceilalti care nu sint de acord cu tine). Decizia de a le permite publicarea nu este doar a mea.

            • Troleaza dupa manual
              Nickul ales pe de o parte
              E interesant de vazut , ptr a „citi” elaborarea
              A doua ar fi ca nu apare , in cronologia comentariilor ..pe o ordine exacta , de obicei cititorii care cunosc site-ul posteaza in general articolele aparute ..nu aleatoriu , care intereseaza
              Ca sa inteleaga unii , daca pui pe google ..simplu mig 29 smt vs f16 si cu domeniul de cautare ro , sigur apar temele cele mai discutate legat de tema aici
              Pui t 72 in armata romana …la fel
              Eu ca cititor nu am timp sa „scotocesc” pe site chestiile astea , cum.altii nu o fac , ci comentam articolele la zi , sau raspundem la comentarii
              Deci ..intentionat
              A doua ar fi ca „incearca sa reduca” nivelul comentatorilor si vine cu absolutisme
              Genul , daca astia stiu ..si vezi ca tot migul e mig , samd
              Eu sunt pasionat
              Ca altii carora tema tehnica nu li se da bine , as incerca o clarificare
              Ca incadrare intr-o structura un avion de vanatoare depinde printre altele de „eficienta si organizarea structurii”
              Ca la o echipa de formula 1
              Nu e numai aparatul , nu e numai pilotul
              Ca sa folosim unele chestii generale , posibil de dedus de cineva cu un ochi format , corelat cu caracteristici tehnice accesibile publicului larg ..poti „interpreta” comportamentul unor avioane
              Trei exemple simple
              F 16 , gripen si mig 29
              Luate pe rand din prisma caracteristicilor la decolare , gen distanta , conditii
              F16 decoleaza cel mai lung , peste 800 metri , migul poate decola in 600 metri , la fel gripen
              Migul poate decola in conditii de pista murdara , piste improvizate , samd ( nu piste de pamant , sau piste grav avariate..ptr ca pietrele de un anumit diametru la anumita viteza fac”varza” pneurile si pot devia de pe traiectorie , o curatire preliminara se impune , alta e ptr ca daca pista „nu are consistenta” , rotile se pot „ingropa”, nu total , dar cat sa afecteze)
              Asta o face ptr ca are prizele de aer , de ” urgenta” pe extrados , un tren de aterizare cu jamba de bot dubla si roti dimensionate „bine”
              Gripenul , decoleaza scurt, asta in conditii de pista mai bune decat ar folosi migul , ptr ca are trenul de aterizare „mai slab dimensionat” (nu ca si caracteristici de rezistenta)
              Toti trei decoleaza asa in conditii de incarcare minimale , ptr lupta aer aer in proximitate
              Nu cu orice incarcare, incarcarea cu combustibil si armament ptr diferite misiuni , duce la cresterea distantei , distanta care atenueaza diferenta intre platforme( apare o corelare intre viteza , masa si suprafata portanta , odata cu cresterea vitezei)
              Imediat dupa decolare migul e capabil de urcare la verticala rapid , are de fapt o viteza ascensionala foarte buna
              Atat f 16 cat si gripen urca , nu in acelasi mod ca migul , fapt usor de observat de pe la showuri aeriene
              In doua caracteristici , migul iese in fata , in conditii de incarcare minimala de lupta , pleaca si urca cel mai rapid in conditiile cele mai vitrege
              Dar aici pleaca o caracteristica , ce trebuie luata in seama , nu poti conditiona folosirea unui tip de platforma de catre adversar sau unde
              Deci cand pleci nu poti sti neaparat cum si unde , avioanele ptr reactie rapida, qra , pleaca de obicei incarcate ptr a combate tintele aeriene in timp foarte scurt , fara a „planifica” misiunile , cu „datele” furnizate pe parcurs( sunt unele clipuri si pe la pro patria)
              Un atac nu poate insemna venirea si plecarea imediata sau survolarea zonei aparate
              Migul a fost conceput , cum initial a fost numit, vanator usor de front , adica sa poata fi folosit in zone „susceptibil” sa fie lovite si fara un „suport genistic” consistent
              In timpuri in care „supravegherea” spatiului aerian nu era la nivelul actual
              Alta caracteristica
              Puncte de incarcare , incarcare , flexibilitatea alimentarii
              Puncte de incarcare , f16 , chiar si varianta noastra e cea mai avantajata prin numarul de puncte , cat si flexibilitatea lor
              Vorbesc din prisma variantelor ofertate noua , sau enuntate de „patriotsky” cu migul refurbishat 29
              Migul avea 6 puncte de acrosaj , plus posibilitatea de a duce combustibil suplimentar in „bidon” de mica capacitate
              Gripen nu o sa caut exact se poate gasi pe net , rog cunoscatorii sa specifice daca aveau posibilitatea de realimentare in aer, cele ofertate noua
              F 16 are posibilitatea de realimentare si ca sa fac o paranreza nu se impune „cumpararea” unei astfel de capabilitati ptr roaf , ptr ca f 16 are o modalitate de realimentare ce nu e disponibila ptr „kit-uri” specifice ptr avioanele noastre de transport
              Deci ar trebui sa cumperi o platforma cu „barna ”
              Aici avem „flota” nato la dispozitie
              Sa revin , posibilitatile pe „piloni” ,numarul si forma de folosire pun f 16 in avantaj , plus ca odata in aer limitarile privind modul de a folosi armele e mai mic
              Un mig are diferente mari in diferitele moduri de inarmare
              Deci ,odata in aer , un f 16 e „mai flexibil” in folosire , ptr ca poate fi realimentat , deci poate fi incarcat minimal la sol cu combustibil , incarcat in configuratie completa aer aer , cu posibilitatea de a folosi mai multe rachete si a sta mai mult , daca nu consuma munitia , odata ce e realimentat
              Plus ca exista posibilitatea de a ateriza pe alt aerodrom ..in caz de urgenta , tot cu ajutorul realimentarii , intr- o zona mai indepartata
              Sau aducerea si ramanerea in zona , in aer , dintr- o zona mai indepartata
              Caracteristicile de manevrabilitate
              As spune ca nu e o surpriza aici , migul fiind in usor avantaj , configuratia sa aerodinamica favorizeaza aceasta caracteristica , in special la viteze mai mici
              Aici e mult de discutat pe tema , ptr ca factorul uman e limitat si determinant , f 16 evolueaza foarte rapid in manevre , fara a pierde energie , ce face sa il pierzi „rapid din vedere” , o chestie foarte importanta in lupta apropiata , unde nu esti ajutat prea mult de tehnologie
              Gripenul evolueaza rapid (are masa cea mai mica , fapt ce influenteaza si influenteaza odata cu cresterea vitezei si mai mult)
              Ca sa fac o paranteza f 16 ar fi in mijlocul calitatilor migului si gripen
              Avionica
              Gripenul vine cu o arhitectura de avionica deschisa , in sprijinul beneficiarului , putand fi adaptata si customizata mai usor
              Consider inca interfata om masina , atat asa cum.a fost , cat si cum e acum ..un punct de referinta in favoarea f16
              De la mansa pe lateral( o solutie buna in cazul vanatorilor nu a avioanelor de pasageri), la head-up- display si casca dash
              Sistemele de descoperire
              Migul si gripen au un sistem irst integrat , folosibil doar aer aer , f 16 are container ce poate fi folisit dual , f 16 si gripen au radar superior
              Ca sa rezum putin , in blocul occidental avem rafale , f18, f15 si ef 2000 daca am vrea un bimotor bun , daca ar fi cumparat nou toate ar veni cu compensatii prin offset , toate superioare prin caracteristici migului ..mai pe toate capitolele ..o slabiciune as avea ptr rafale , ca preferinta personala(e un avion „cu de toate” , scumput , dar bun)
              Avem gripen si f 16 v ..care ar veni cu compensatii de offset , ambele la „electronice” peste mig si la multe caracteristici
              Ce scop au patrioticii nostri de apar asa cateodata??
              Cu idei de t 72 si miguri 29

          • In primul rind trebuie sa ma inclin si sa recunosc scoala pe care o ai. Ad hominem fiind concluzia la fiecare paragraf ma face sa cred ca de fapt asta este problema/misiunea ta si nu economia Romaniei sau modul in care ne asiguram dotarea sau securitatea. Daca insisti sa iti arunci invectivele catre mine scrie la PSR 2019/01. Aici nu vei deturna discutia si nu meriti un raspuns la timpeniile debitate.

            Industrializarea fortata a Romaniei s-a facut cu niste costuri pe care le uiti sau eviti sa le iei in calcul.

            Intrebarile din comentariul de mai sus si cele despre T-72 erau foarte serioase si imi doream un raspuns la care am primit atacuri la persoana. Apoi tu te plingi. Bravo, monsieur.

            Cind ai scris costurile te refereai doar la conserva. Vorbesti de AESA pe avion si dogfight. La ce e nevoie de AESA pentru dogfight? Si la ce e nevoie de dogfight daca ai AESA? Da, stiu ratiunea lor, a ambelor. Dar nu ai spus cu ce inarmezi Grippenele, in ce cantitate, daca avem o nevoie urgenta in cit timp pot fi livrate alte avioane, etc. F-16 pe care le avem acum pot fi upgradate suficient de mult in viitor (vezi ca nu exista block V, ai vrut sa spui probabil F-16V). In plus, daca imi amintesc bine, parca F-16 e cel mai fabricat avion modern. BTW, cind aduci costurile in discutie pune si referinte.

            F-16 le putem zbura tot 15 ani. Din punct de vedere al capabilitatilor, nu sint tocmai la virf. Dar nici URSS nu are MIG-35, asa ca nu stiu de ce avem in discutie MIG-35.

            M am uitat si eu in ultima luna si jumatate pe foarte multe site,uri profesiniste Asta este ca si cum ai citi pe Wikipedia; si site-urile alea, tot de amatori sint facute. Informatia reala e in rapoartele de testare, cu slabiciuni si puncte tari, pe baza carora se construiesc exercitiile si tactica. La ele nici eu nici tu nu avem acces. Sau ma rog, eu nu am si tu stii pentru tine.

            Compari costurile URSS cu cele din vest 1:1 ca si cind s-ar calcula asemanator. Iar asta e o greseala, IMO.

            Si sa lamuresc ceva: daca ai fost considerat trol sau agent singurul mod de a iesi din categoria asta e sa aduci valoare conversatiilor. Continui pe calea asta nu mai este publicat nimic. Am permis comentariile tale pina acum doar pentru ca ai petrecut ceva timp scriindu-le (am presupus ca nu ai o lista de sabloane pe care le aduni intr-un comentariu). Da, esti la cutia cu maimute si comentariile isi sint permise manual de administratori. Punct. Pot modera o discutie, pot sterge un comentariu. Am puterea si discernamintul de a le face. Probleme?

            PS: faza cu ‘nu am jignit pe nimeni’ dupa ce tocmai ai facut-o e de manual.

            #haikominternu

            • Nu mi mai bat capul cu tine!Esti cauza pierduta.Tot ce ti scrie omul citesti trunchiat si intelegi cum vrei tu,sau interpretezi intantionat asa,ca sa iesi deasupra.Asta o fac prostii.Daca erai isteti ma provocai inteligent la o disicutie directa unde ne spuneam amandoi parerile intr un mod civilizat,dar asa eu refuz sa am un dialog cu tine.Nu poti trece de anumite chestii,nu pentru ca nu vrei,ci pentru ca nu poti.Poti debita de acum incolo orice si tu si putoi ceilalti,pentru ca sunt convins ca toti nu sunteti trecuti de 25 ani.Se vede din exprimare.Dar ma racaie si macar la una o sa ti raspund,pacaliciule! Costurile de care vorbesti tu ,nu s din vina lui Ceausescu si pentru ca acesta a fost somat de FMI sa se mai imprumute inca 10 mld USD.Acesta a refuzat si de aici supararea FMI.Atunci acestia au amrit dobanda la toata datoria externa si s a ajunsa la 21,3 mld USD.Nu e vina lui ca politrucii din linia a doua l au mintit,dandu i date eronate si ca din aceasta cauza romanii au suferit de foame si frig.Repet,tu stii din ce ai citit,eu din ce am trait si vazut.Atunci am perceput lucrurile altfel,pentru ca nu am avut accesul din zielele noastre la documente,care s au declasificat.Si vedem lucrurile la fel ca orice roamn si anume ca Ceausescu e Dictator.In fapt cei din spatele lui au orchestrat .Au facut tot ce s a putut sa l demonizeze in ochii nostri,ca romanii sa se rascoale.Nu au reusit decat in 89 cand se hotarase la nivel global schimbarea.Asta cand mai marii au hotarat incepera operatiunii Anconda.Ti am zis,esti prea mic si prea naiv sa intelegi unele lucruri.Sunteti exact ca porumbeii aia care inghitit orice boaba pe care o arunca oricine.Realitatea este cu totul alta dar naivitatea din voi nu va da voie s o vedeti. Daca intradevar vrei sa afli cate ceva iti recomand o carte scrisa de un scriitor american contemporan cu noi David Icke -Secretul Suprem.Acolo vei afla 70& din ceea ce trebuie sa stii sa iti dai seama cine este adevartul dusman al umanitatii.Nu poporul rus,nu cel american,sau cel european…Acestia sunt victime ca si noi.Despre celalalte bu nai discut,pentru ca vad ca esti mai habarnist ca mine si mai pui si intrebari tampite.Un om inteligent care te dai,ar fi tacut sa incheia conflictul dupa ce ti am raspuns intr un mod civilizat,nefacandu te in inciun fel,ci doar insinuundaca daca faci ce ai facut esti asa. Si ca sa ti mai raspund la o intrebare,cand am spus lupta Dogfighter,nu neaparat e legata de radarul AESA,cum interpretezi tu tendentios ,pentru ca asa vrei.Eu stiu ca tu ai inteles perfect tot ce am vrut si am spus,dar faci pe niznaiul ca sa cazi in picioare,pentru ca nu suporti sa pierzi,sa vezi ca cel din fata ta aare dreptate.Iar cand am zis de Grippen,daca citeai atent si sunt convins ca ai citit atent,am spus „cu tot tacamul”.D asta nu meriti sa ti mai raspund,pentru ca esti perfid si prefacut,doar din dorinta sa fie ca tine si pentru ca nu ai puterea sa recunosti ca asa e. Legat de T-72 raspunsul e unul singur.Romania are 30 bucati rusesti din cele bune.Un update pe unul din ele,dar nu la modul subtirelea cum au facut tu TR-ul clar ne poate arata daca putem incerca in directia asta.Nu s tampit sa spun incepe si facem ,fara un studiu de fezabilitate.Cred ca Mapn putea incerca asa ceva pe cele trei modele de tancuri existente in parc.Pe TR-580 nu l iau in calcul.Cred ca mergea alocat un buget de 5-6 mil special pentru asta.Cu o colaborare israeliana,pentru ca ei au experienta necesara,se pornea un proeict cu cele 3 tancuri.Daca iesea ceva bun,era bine,daca nu,abandonam si abia atunci ne uitam spre vest sa cumparam.In tot ce am spus pana acum gandul meu a fost asta.Asa si cu avioanele Mig29.S au dat sute de milioane de USD pe ele si e pacat sa le lasi sa rugineasca.Daca se facea pe ele o modernizare SMT,macar si era viabila la vre o 250 mil euro,era o alternativa buna langa cele 12 F-uri,daca tot le aveau in cap.Stiu,o sa spui ca e greu sa folosim doua tipuri de avioane diferite,pentru ca necesita cheltuiala dubla .Dar mai bien asa cu costuri de aproape 3mld in viitorii 2-3 ani?Eu cred ca nu.Am vazut voci din Mapn care si au spus dezamagirea vis a vis de acest proiect cu F-urile si crede ma ,nu i poti banui ca sunt proprusi.Eu am stat de vorba cu piolti romani care mi au spus clar ca Mig29 SMT e mai bun ca F-16MLu.D e ce sa minta oamenii astia?Doar ca avem noi banuiala ca sunt pro Rusia?Si acum intrebarea cheie.De ce sa fim dusmani cu ursul,cand putem avea relatii ok,sa facem afaceri cu ei?Nu s cea mai buna piata de desfacere fiind la acelasi nivel cu noiUnde vrei sa vindem?In Germania,Frantia,Olanda,Austria?Germania si Franta fac afaceri la greu cu Rusia ,iar noua ne spun sa nu.De ce oare?Ti ai pus intrebarea asta?Eu cred ca Rusia nu o sa atace Europa in viitorii 10-15 ani.Asa vad eu situatia.Cum vad ca SUA-URSS si acumRusia sunt mana in mana.Una fara acordul celelalte nu face nimic.Acestea doua formeaza puterea bipolara infiintata la finele anului 1944 la initiativa americanilor.Studiaza ins ensula sta si nu mai da cu pietre.Daca vrei te ajut cu ce trebuie ca sa te documentezi.Si eu am fost in ipostaza ta acum 20 ani.Dar cand am inceput sa studiez istoria adevarata,nu cea pe care am invatat o la scoala si crede ma ca pe vremea aia chiar se facea scoala,nu cum s a facut dupa 90,am sutdiat mitologiile si istoria religiilor,lucrurile nu au mai fost deloc cum stiam.Nu vreau sa ma dau erudit in fata nimanui.Nu mi foloseste la nimic asta.Spun doar ca se poate face ceva.Trebuie doar sa existe vointa si un inceput.Cacanarii astia care ne conduc nu si doresc sa facem asta si d aia repeta ca papagali ca nu se poate,nu merita,nu mai avem cu ce,ca ndustria e un morman de fiare,ca romanii sunt lenesi,etc.Pai daca e asa cum naiba de au daramat o sistematic si nu au lasat o asa sau de ce nu au lasat sa se privatizeze singure,angajatii sa fie singurii actionari ,asa cum s a intmaplat in Cehia?Intreb si eu?Tu nu ai intrebari de genul asta?Polonia pana in 90 nu avea 1 km de autostrada,dpdv industrial erau pe sub jumatatea noastra si au inteles dupa revolutie ca trebuie sa faca ceva in sensul asta chiar daca aia de la UE fac spume.Au inteles ca una e UE si alta interesul national.Noi prea stam la mana UE si acceptam orice mizerie de acolo.Te ai intrebat ipotetic,binetele,ce va face UE daca Rusia ataca Romania?Esti convins 100% ca vor intervenii?Pai ei daca nu en ajuta acum si ne au trecut in esalonul 2 ca tara,cand toate corporatiile lor sunt infipte aici si castiga sute de miliarde,imagineaza tia tunci cum va fi?Nu o sa le pese deloc si isi vor apara doar curul lor.Asa au gandirea,asa au procedat in toata istoria lor.Au jefuit,omorat si distrus.Au doua continente de bastinasi pe constiinta.sI Crezi ca le pasa de noi,cand fac aproape orice sa disparem ca natie?Esti naiv daca crezi asta.Iti arata un dusman,te face sa crezi ca acela e dusmanul tau,iti spune sa te inarmezi pana in dinti,dupa care tu spalat pe creier faci asta,tinadn economia lor la nivel ridicat fara sa stii,convins ca dusmanul ala te pandeste sa ti o traga.Rusia nu ava ataca pe nimeni.Daca te uiti atent tot armeamentul lor pe care il dezvolta e pentru a se apara.Nu spun ca nu au si ganduri de expansiune,dar cand a fost asa au facut o intr un moment prielnic pe care vestul la oferit pe tava.Acum nu mai e asa si nu se va intampla asta curand.Vis a vis de nick prostii au tras concluzii gresite.L am scris la nimereala,pentru ca asta mi a venit in cap cand am vrut sa scriu prima parere vis a vis de tancuri.

              Editor edit: editat…

            • Mi se rupe daca ma blochezi sau nu!Oricum m am saturat de blgul asta unde intalnesc oameni ingusti la minte ca tine ,care nu inteleg ce nici ceea ce citesc.Poti sa ti l bagi in cur!Niste putani care cred ca le stiu pe toate si nu inteleg nimic,.Cititi niste cifre si credeti ca ale fac diferenta intre doua masinarii si ca factorul uman conteaza prea putin.Pai ba pacaliciule,TR-urile noaste au jucat tintar cu Abrams-urile americane la aplicatia din vest.Isi smulgeau aia unghiile de ciuda,ca niste barci au facut pipi pe ei.Cat despre jignire,iti reamintesc ca tu m ai facut TROL fara ca eu sa schimb un singur cuvant cu tine.

              Editor edit: editat.

            • Ceea ce am editat in comentariile tale este ceea ce cred ca depaseste masura.

              Comentariile in care ii luai la diverse pe alti cititori au fost sterse, chiar daca aveau citeva propozitii care aveau idei interesante.

              Da, Ceausescu e nevinovat, nu stia mititelul. Eu la 25 de ani nu cred asta si tu cu experienta dubla de viata inca o crezi.

              Imi pare rau, nu cumpar teorii ale conspiratiei, tuneluri sub Bucegi, bubuli, oculta mondiala. Viata e mizerabila, aleatoare si exista interese – individuale si de grup mai mic sau mai mare. Atit.

              ‘Cu tot tacimul’ poate insemna orice. De asta exista introducerea, sa expui premisele. Pentru mine avion cu tot tacimul inseamna configuratie minima, cu motor, tren de aterizare, scaun ejectabil, documentatie a interfetelor, training intretinere si pregatirea a 2-3 instructori locali.

              30 de T-72 sint insuficiente. Mai degraba toti Bizonii adusi la zi si cumparat un MBT.

              MIG-29 vs F-16MLU. Pilotul pe care il stiu eu mi-a spus altceva. Dar nah… poate spun si pilotii nostri ce vrem noi sa auzim.

              Nu am spus nicaieri niciodata ca nu ar fi bine sa facem afaceri cu URSS. Din cele mai vechi timpuri schimburile economice au fost protejate de arcuri, sageri, sabii, catapulte, cavalerie, armuri, praf de pusca, nave. Fara ele, schimburile economice nu ar functiona – nu sintem in epoca libertarianismului total in care statele sa nu mai existe. Deci sa facem afaceri cu rusii si sa tinem un levier la indemina.

              Polarizarea (politica) s-a intimplat pentru ca viziuni diferite si sisteme diferite dupa WW2. Iar Evropa ar fi trebuit sa fie buffer. Situatia a ramas aceeasi politic iar economic s-a schimbat si acum avem 4 poli economici plus nervosii de pe titei.

              Daca inainte de invective te oboseai sa afli parerea mea, ai fi aflat ce cred despre ultima parte a comentariului tau.

      • Mig 35 e un alt avion,nu poti sa bagi flexul pe un Mig29 A varianta downgradata se export sa-I intaresti toata structura de rezistenta,sa l faci cu ~25 % mai mare….nici Eroul nu se combina cu flexul la asa balsoi proiect….?
        https://www.quora.com/What-is-the-differnce-between-mig-29-and-mig-35

  16. Raspund aici
    @Iulian
    Eu orice „platforma” de aviatie de lupta , in categoria asta( mai veche incadrare generala drept vanator-bombardier, mai nou multirol)…nu o vad ca la duel , turnir ..din simplul motiv ca pe cerinta comuna, unica a usaf au iesit 2 modele precum f 16 si f 18
    Si vor fi piloti ce vor spune ca f18 e mai si „contabili” ai armatei ce vor spune ca f16 e mai ok
    Sau gripen sa extrapolam , sau mig 35
    De cand armele au inceput sa fie ghidate , ponderea lor sa creasca in utilizare , sau ca si nr in stocuri nu mai vorbim de avioane de vanatoare- bombardament ci de platforme purtatoare , vectori de ducere in zona lansarilor posibile
    Cu cat inteligenta artificiala asociata creste si scad stocurile de munitie ” fara inteligenta” in stocuri ..rolul platformelor se va schimba
    In actualitate un vanator duce cam 2 tipuri , minim, de rachete aer aer si proiectile de tun in proportie ptr angajari aeriene
    Are multiple moduri in sistemul radar ptr angajari la diferite distante folosind rachetele , de diferite moduri , moduri de ochire pe casca si pe head up display
    Un singur mod, unul singur ..ptr trageri cu tunul in lupta la apropiere
    Asta demostreaza importanta munitiei ghidate ..in comparatie cu cea neghidata in angajarile aer aer
    Asta demostreaza importanta sistemelor electronice de la bord , fie ca vorbim de „bruiere” activa , comunicatii , descoperire
    Informatia disponibila pe net e cum sa ii spun ..relativa
    O comparatie exacta intre 2 avioane sau mai multe tipuri nu poate duce la o concluzie comuna , inechivoca ..ca si sistem de arme complex luat in totalitatea sa
    Pot fi platforme ce se pliaza mai bine pe „structura ta” ..cazuri ca ale austriei sau ungariei ce au ales avioane sa se plieze pe structura lor
    Sau poti alege sa construiesti una ..pe un model , cazul nostru
    Nu exista scoala mai buna ca usaf de cand e istoria aviatiei
    Si pun un punct mare aici
    E structura de baza a usarmy…ok e relativ aici , multi vor spune altceva , dar e cea ce a dat victoriile usa in toate razboaiele , fie ca piesa de rezistenta in strategia usnavy ..fie ca usaf e usaf
    Peste tot ..au fost , aviatia da senzatia
    Cele mai bune forte fos sunt in structura lor ..iar o sa fie unii ce vor relativiza , dar sa revin , au cea mai buna filozofie samd
    Ca poate nu e o solutie ce se poate plia peste „noi” …noi fiind eminamente continentali si cu o „industrie” ce nu poate suporta cu putere o dezvoltare a armei
    ????
    Da , de acord ..asa e
    Oricum avioanele lor au fost dezvoltate de la un istoric operational inexistent in orice alta forta aeriana
    Rezultatul s-a vazut in razboaiele israeliano-arabe
    De ce f 35 starneste controverse la ei??? sau orice alt aparat
    Ptr ca nu isi permit sa piarda un avantaj ..ce a fost esential la ei , ptr ca au un numar de piloti , tehnicieni , ingineri de nivel ..foarte mare , ce sunt unii critici , altii simpatizanti ..oameni cu baza , ca si cunostinte si experienta
    Noi putem doar extrage si invata si sa ne adaptam..din mers , nu spun sa luam pe nemestecate ce ne „vand” ei ca si echipament sau concepte , idei ..ci ca putem extrage esentialul ..ce e important si sa pliem pe ce vrem
    Legat de politic si nostalgicii comunismului
    O sa plec de la o baza , de unde pleaca oranduirile sociale si se dezvolta doua modele confruntate , pe care s-au construit ideologii politice si modele de societati
    Cel liberal …nu neaparat de dreapta cum ii spun unii si cel controlat , sau de stanga cum ii spun altii
    Una in care statul din epoci de mult trecute se limiteaza sa construiasca drumuri sa lege comunitatea, sa faca scoli si spitale ( in epoca noastra) , biserici in trecut..adica sa ajute la o societate invatata si sanatoasa si apara bunurile , cetatenii si ideile lor
    Si in care un grup de lideri ,oameni emanati din diversele structurari ale societatii stabilesc linii de urmat sub forma de politici
    Si unde puterea ce administreaza societatea deleaga oameni ptr a stabili legi de buna functionare a societatii ..adica legi , adica justitia de azi
    Si oamenii stabilesc ce vor in viata , isi cauta un drum , muncesc ptr altii sau ptr ei ..si platesc o parte stabilita in comun ptr cei ce se ocupa de administrarea societatii in total si obiectivele fizice de construit
    Si o societate care ar face toate astea si face in plus si altele , stabileste directii economice , investeste in numele oamenilor ..se ocupa de toate aspectele vietii in general ..care la modul ideal ar trebui sa iti returneze mai mult si sa te scuteasca de grijile cotidianului
    Asta ar fi societatea controlata , centralizata ..confruntata cu modelul liberal
    Scuza-ma de ultima asta parte ..si de modul cum am explicat , nu e ptr tine , e ptr ceilalti ce ne citesc si un contrapunct dus la modul cel mai siplu ptr @patriotsky
    Sa ajung la concluzie …banii ce trebuie sa se „scurga” prin impozite , diverse dari ..fie din buzunarul cetateanului ..fie a antreprenorului ,entitatilor , reprezentate de firme sa ..e infinit mai mic intr-o societate liberala functionala si se ajusteaza permanent la diversele forme ce ia societatea ( la modul ideal)
    Fie doar si poate ptr ca nu ofera aceleasi servicii ..sau pretinde ca le ofera ca o societate controlata , fie si ptr ca nu niveleaza societatea dupa liderii politici de la momentul respectiv ..o societate liberala fiind prin definitie multipolara
    Deci , oamenii nostri sa ..invete ce vor , ptr ca azi am auzit un prieten nascut in 93 ce bine era in comunism
    Oameni care au 2 masini , traiesc o viata buna la nivel material ..a caror parinti ce le propavaduiesc chestii din asta , nu se intreaba de raul ce il fac ..ca iti vine greu sa ii combati si sa le explici cum era ptr o familie de 5 persoane sa traiasca cu 2 paini jumatate pe luna
    E dificil sa explici unora ca patriotismul nu e o calitate in sine , ci vine din suma altor calitati..ca dorinta de a fi liberi ne-a facut patrioti de-a lungul secolelor ..nu invocarea patriotismului ptr a fi adusi sub control

    • Si iti mai zic ceva si nu te mai deranjez.Pai cand Rromania cumpara Furi la aproape 60 mil aparat,cand costul lui este 45-55 mil nou,atunci chiar avem o problema mare de tot.Dar asa e cand comanda e la ordin si presedintele in CSAT semneaza ,chiar daca argatii de langa el nu s de acord si mustacesc.Cel care a doat ordinul e Baroso.Restul il deduci tu,ca esti baiat destept.Sunt al naibi de idealist,dupa cum vezi!

      • Cand a cumparat Romania F-uri la 60 mil/aparat? Ori nu stii si vb ca sa te afli in treaba ori stii si dezinformezi cu intentie. Programul F-16 MLU a costat cca 628 mil dolari din care cca 130 mil au costat realmente avioanele iar restul pachetul de armament, antrenamentul pilotilor si modernizarea bazei Borcea. Deci de unde ai scos suma de 60 mil/aparat. Am citit ce ai scris si la celelalte articole si ce ai scris pe Resboiu sub numele George. Ai niste informatii relative din domeniu pe care le manipulezi intr-un mod vecin cu minciuna cusuta cu ata alba ca sa iasa cum vrei tu. De acord ca existau variante mai bune decat MLU dar acestea nu se numeau nici Suhoi nici Mig. Daca s-a ales F-16 in detrimentul Gripen nu inseamna ca este o alegere catastrofala. F-16 a fost si ramane platforma viabila iar in ciuda marketingului rusesc agresiv chiar si un MLU este inca o nuca tare pentru orice aeronava ruseasca si asta pentru ca realitatea a dovedit ca este o diferenta defavorabila tehnicii rusesti intre specificatiile de marketing si propaganda raspandita de troli pe internet pe de-o parte si realitatea din teren pe de alta parte. Mig29 desi un avion frumos este la capat de drum cu toata SMT-rizarea lui. Mig35 este un avion tot din generatia lui F16 nascut cu probleme care inca persista. A fost singurul avion din lume care intr-o competitie pt achizitie i-au testat radarul montat pe….alta platforma si nu pe pe avionul propriu zis cum era normal (vezi licitatia indiana). Vb de F-16 care si in varianta MLU poate fi adus la standardul V si de Mig29 care are ca varf de gama SMT si nici vorba de urcare la standardul Mig 35 din motive ce tin de dimensiunile tehnicii imbarcate. Oare de ce? Sa nu- mi spui ca SMT=35 ca te injur. Ce nevoie avem de echipament de la unii ai caror agenti de influenta admit ca au livrat propriilor aliati tehnica downgradata, ori asta am simtit-o pe pielea noastra cand eram aliati. Si nu inteleg de ce mai poluezi spatiul cand ai spus ca pleci si ne-ai numit…parca „putani”. Ori nu ti-ai incheiat misiunea aici.

        • 628 mil euro. 120 mil euro aparatele. 457 mil usd armament si ”diverse” servicii.

              • Si cam da, ”trolul” cam are dreptate. Am platit cam 52 mil euro/aparat, avion mediocru cu 4500 ore de zbor ramase, iar Slovacia cam 114 mil euro/aparat, top quality cu 12000 de ore disponibile. Ei au mai multe ore de zbor/1 mil euro la un aparat net superior ca si calitate. Taiwanul zice ca al lor V este cu 220% mai eficient decat varianta anterioara, similara cu a noastra.

                • Tedy, problema mea nu este discutia pe cifre si comparatii intre cele doua variante de F-16 asa cum o putem avea sau am avut-o in alte situatii. Problema mea este impachetarea informatiei si livrarea ei in discursul de mai sus, sub masca libertatii de exprimare, insotita de invective si teorii fara legatura cu realitatea.

                  • Corect Iulian. Insa, din pacate, si noi, uneori, prin unele decizii mai putin inspirate, dam apa la moara trolilor.

                  • Uite ce spune site ul asta care e unul foarte serios,nu de ageamii ca mine…Deci nu s chiar asa TROL cum crezi tu si cativa pe aici..https://www.aircraftcompare.com/compare-airplanes/Airplanes/1

                    • 1. Cred ca ar trebui sa-ti alegi sursele mai bine. Daca e pe internets nu e neaparat profesionist. Orice elev de liceu de informatica in clasa a doisprezecea ar putea face un asemenea site ‘profesionist’.

                      Web server location : Houstan, Taxan, USA.
                      AVIATOR MEDIA
                      Business Headquarter and Marketing Office
                      69 Shantiram Rasta, Bally, Howrah
                      West Bengal, India
                      PIN – 711201
                      Telephone: +91 8420012319

                      2. Comparatii de genul lungime/latime/inaltime poate face oricine. MApN sint cei care fac ca un avion sa fie superior sau inferior.

                      Discutie incheiata.

                    • Bro. Schimba-ti frate nick-ul ala ca poate aia ii izbeste pe oameni si ii face sa aiba tendinta sa te judece mai aspru. Poate cred oamenii ca vrei sa spui ca tu esti singurul care ar merita sa isi zică asa. Lasa-i pe altii sa zica asta despre tine, n-o spune tu insuti, chiar daca esti patriot. Apoi, nu compari asa kg de MiG-29 cu ala de F-16, pe două coloane. Numa’ aia care habar n-au despre subiect fac asta. MiG-ul 29, oricat de bun poate fi pe hartie, are mari neajunsuri. Motoare nashparlii, durata de viata mica, short legs, electronica sucks, calitate inconsecventa in toate cele, samd. Piese de schimb, in special motoare, nu gasesti pe toate rafturile. Toti cam fug de el. Vezi indienii ce rapoarte au scos despre el, vezi algerienii, samd. Un F-16 de asta th, de care nu imi place mie, are o durata de viata mai mare ca un 29 nou si e peste SMT. Sa pastram totusi proportiile..
                      In rest, io am zis ”trol” intre ghilimele si chiar nu imi pasa daca esti sau nu. Io, personal in persoana, cred ca nu esti. Poate vrei sa pari numa interesant. In fine. Nu-i treaba mea. Vb pe subiect, cu date concrete, fara politica, teologie, marxism, misticism, fariseism. Scurt si documentat. In rest, din partea mea, poti sa crezi si in Mos Craciun. Atat timp cat vb elegant unul cu altul, nu ma feresc sa iti ascult argumentele.

                • La slovaci stim doar ca se iau x avioane la pretul y. Nu stim daca este inclus sau nu un pachet de armament. La noi pretul strict pe aeronava este 10 mil+. Si oricum discutia nu era despre F16 MLU vs V ci vs Mig si familia.

                • sa luam totul global e ca si cum as face ciorba de peste la 5 lei ratia si pun in costul ciorbei si costul oalei si costul bucatarului care a elaborat reteta
                  eu zic ca nu merge asa
                  la fel cum nu merge ca unul face un contract azi cu unele conditii cu o firma si o comparam cu o oferta de acum 10 ani
                  eu nu spun ca e mai bun sa se continue pe ideea de f 16 sh neaparat
                  sunt platite avioanele , nu mai impovarezi cu plati peste ani si ani etc
                  cu ce nu sunt de acord totusi
                  vedem cum recentele contracte de achizitii nu „reusesc” sa treaca pe planul de „investitie” , sa produca impact
                  daca cu sistemele hsam si cu himarsurile sunt de acord sa fie cumparate ..cu restul nu si vedem cum se „ocolesc” achizitiile de tipul asta care ar trebui sa aduca investitii , ori sub forma de offset , ori un offset „direct” , sa implice industria noastra de profil in aceste contracte
                  si daca e asa , prefer o reorientare catre cine e dispus sa investeasca maxim
                  consortiul ce face eurofighter e dispus sa faca ceva , atunci ef 2000
                  cei de la mbda sunt dispusi ..atunci solutiile lor ptr shorad,vshorad
                  vedem cum companiile americane nu sunt dispuse la vreun fel de transfer ..optiunile de tip venind de la europeni
                  chestia cu eficacitatea de 220 la suta comparativ cu platforma vine pe un algoritm de evaluare ..nu e o valoare directa si in nici un caz o valoare directa , evaluata peste structura ce va incadra aparatul respectiv

                  • Niko. Viorba are vreo 5 ani, nu 10. Vorba aia de la Radio Erevan. .
                    Apoi, diferenta se face in aer, iar diferenta intre a da si a lua (bataie in aer) e f mare. Io zic sa fim obiectivi, sa nu ne imbatam cu apa rece si sa incercam sa invatam din propriile greseli. Cine mistifica realitatea, de regula, pierde..

  17. https://www.youtube.com/watch?time_continue=16&v=Mn1sBfIlUjY..
    […]
    nimeni nu ia sociatatea la nivel ideal.Cu atat mai putin eu!
    […]
    Pai liberalimsul asta nu prea e liberalism,din moment ce piata e controlata de marile companii si ele fac jocul economic,iar acolo unde prin absurd exista concurenta forteaza guvernele sa dea legi in asa fel incat sa elimine concurenta.
    […]
    Viata lunga sa ai! Uite si site,ul promis.Asta pentru ca indiferent de polemica avem te simpatizez,pentru ca promiti…https://www.airforce-technology.com/

    Editor edit: partile sterse erau atacuri la persoana. patriotski, tine-ti firea si inceteaza cu atacurile la persoana.

  18. @ Tedy
    Ok sa o lungim aici
    Si sa fim obiectivi , cu ce se stie
    In 2019 avem cele 12 , nu se prea stie de restul de 5 , in sfarsit operationala …si pregatita ptr a executa serviciul de politie aeriana
    Serviciu ce va „distrage” avioanele de pe „pregatirea de lupta” , chestie spusa de Miklos in interviul dat recent, prin „distribuirea” resurselor disponibile
    Asta platit la zi cu 678 mil
    Incluzand , o baza modernizata ptr vreo 30 milioane, antrenentul tactic la baza din portugalia
    In linkul tau se vorbeste despre 1, 6-8 miliarde de eur ptr cele 14 aparate , cu antrenament sa
    Rezulta o diferenta de vreun miliard de eur , ca sa vorbim ca la aprozar , reprezinta un sfert din costul patriot
    Nu neg evidenta , ca probabil f 16 achizitionat de ei e net superior sub toate aspectele celor ale noastre
    Si nu neg ca aceste aparate sunt cumparate ptr lupta nu ptr politie aeriana neaparat , unde ai putea cumpara simplu un avion capabil sa lanseze 2 aer aer autoghidate , sa poata fi dirijat pe tinta si sa aiba ceva sisteme de descoperire , identificare , aparte de viteza si plafon
    Si cat mai ieftin de operat
    Adica un gripen in varianta de „dotare” minimala
    Cost minim de operare , amprenta logistica minimala
    Daca asta se dorea , practic, cumparai duzina de gripene la cel mai mic pret , faceai trecerea pe ele si gata ..aveai ce iti doreai
    Te intreb pe tine , un pilot poate fi certificat sa traga un anumit tip de munitie fara a avea o lansare reala a tipului respectiv de munitie?
    Un instructor de zbor pastreaza certificarea de lupta ..care e ptr pilotii din serviciul respectiv
    Cate aparate ar fi necesare , ptr a avea serviciu de politie aeriana, instructori si serviciu de lupta
    Nu le stiu pe toate si nu stiu daca se suprapun
    Acum ptr a asigura serviciul in completarea migurilor ..cat de rentabil e sa platesti ce platesti
    Slovacii vor avea aparatele din 2022-2023
    Cu 14 aparate la pretul respectiv , cu toate capabilitatile radarului respectiv ..cum imparti sarcinile?
    La 36 de aparate esalonate ar fi conform matematicii simple undeva la 4 miliarde eur
    Daca dai banii astia avand in tara diversi producatori pe sectorul respectiv ..ar trebui compensatii pe masura
    Chiar de ar fi 18 bucati compensatiile ar fi de vreo 2 miliarde , suficient sa poti face un iar 99 ng compatibil si sa pui fabrica de la craiova pe picioare ..si cu muncitori adusi din china sau suedia la nevoie
    Nu vorbim doar de o capabilitate in sine a armei ..eu nu neg importanta de a avea ceva „la zi”
    In 2023 legand cotatiile inflatiei sa ..scazand pretul bazei ajungi la un pret de 500 in sus ptr ale noastre ..care sa impartim babeste la 12 sau 18 ..ne duce la 40 spre 50 pe aparat
    La ei se duce spre 120 pe aparat
    La pretul asta ai rafale si ef 2000 ..cu o mentiune ptr al doilea , ar fi mai dispusi la transfer , investitii prin compensatie ..cu radar ce „bate” la 400 km
    Viperul e foarte ok ..cu ce compensatii ar veni producatorul???
    Sunt prevazuti bani ptr cele ce ar trebui sa vina cat sa acopere o asemenea „investitie”
    Nu crezi ca ar fi necesar sa investim in ceva capabilitati antinava , munitii decat un radar performant???
    Incep sa le dau dreptate lui @Ross si compania ca ptr acoperirea navelor in marea neagra ..e mai eficient un bimotor de talia ef2000 sau f15 si probabil ca a doua optiune f18 si rafale ..si sa continuam inzestrarea cu numai inca o escadrila de f16 ..si nu neaparat noua , ci acelasi model in uz ptr economie
    Sa avem undeva la 36 de f 16 mlu ptr cele necesare si undeva la 18-24 ef2000 sau f 15
    Si nu cred ca e capat de tara
    Nu cred ca trebuie numai sa vedem „afacerea” vecinilor ..ci ce ne intereseaza
    Si nu cred ca „afacerea” mlu e asa „proasta”

    • Am vrut sa spun ca avem operationala escadrila 53 ..scriu de pe tlf si ma intrerup colegii de serviciu si iese ce iese

    • Niko frate. F-16 Bl.70, e mai competitiv, din toate pdv, pe durata sa de viata, decat MLU th. Iesi mai bine si la raportul calitate pret. Au spus-o si polonezii cand au renuntat la ideea de a lua 100 de F-16 sh. Cu 52 mil euro cumperi 4500 ore de MLU, iar ci 114 mil euro cumperi 12000 ore de Bl.70. Simplu. In aer tr sa ai ceva care poate face oricand fata unui Su-35. Mi-am spus parerea despre ce a spus dl pilot. Nu pot fi de acord cu el. Sa cumperi 48 de MLU nu e cea mai ok solutie. Matematic nu are cum fi.
      Suntem prea saraci sa luam lucruri ieftine. Chiar daca pare un truism, asa e. Raportul Bl.70 vs MLU e cam 1 la 3. Cu 2 escadrile de Bl.70 rezolvai problema. Parerea mea de amator.

    • Daca la f16 se duce spre 120mld USd pe aparat la prima achizitie(adica incluse si altele pe langa aparatele propriu-zise) la rafale de ex. sare cu mult de 200mil USD https://www.france24.com/en/20150216-france-egypt-sign-deal-sale-rafale-fighter-jets
      asta face cam 246mil USD la cursul EUR/USD actual. O mica mare diferenta as zice eu, acum ca incepem sa comparam mere cu mere(sau pe cat posibil asemanator). Si daca ti se pare pretul mare sa ne uitam la prima achizitie de rafale de catre Qatar unde pretul se duce la 300mil USD. Mai e si deal-ul Rafale in India unde tot asa costul vine peste 200mil USD ( aproape de 250 si acolo) la achizitia lotului initial unde sunt cuprinse toate cele trebuitoare…
      So…despre ce vorbim aici? despre pretul avionului propriu zis sau despre costul avionului+antrenament+infrastructura + etc ? Macar sa comparam acelasi lucru la ambele avioane nu la unul doar pretul avionului si la altul pretul total ca sa il si folosesti…

      PS: Pe la EF cam la fel stau lucrurile la capitolul preturi din ce-mi aduc aminte…
      PPS: Nu zic ca nu sunt avioane bune dar nu cred ca ni le putem permite. Adica sa cumparam infrastructura+training+etc pt. 2 tipuri de avioane moderne e sinucidere financiara pt. noi. Mai bine sa zboare avioanele astea aliatii mai bogati 😉

  19. Trenul EF e pierdut,F15 Eu nici nu visez,ambele sunt ff scumpe ca si cost operare(cu toate ca Eroul ar fi happy cu Marte ER pe EF…?)…..F18 este un bimotor gandit pt mediul marin,care e mai “specializat pe lupta aeriana si lupta antinava “,plus are cost operare mai mic decat orice rival Occidental exceptand Gripen….

    • De ce sa fie pierdut?
      Ai uitat rafale ca e trei in unu
      Sa faca ai nostri o licitatie ..ca tot au experienta cu corvetele 🙂 , ptr 18-24 bimotoare , cu ceva zboruri de proba si ceva cerinte pe caiet
      Dupa spun ca nu au bani , dar ceva invata pe parcurs

      • problema lui Rafale nu e ca nu e bun. e scump, e de la unii pe care nu ne putem baza si e dead end. mai departe nu prea poate evolua. e probabil ultimul avion al francezilor

  20. Niko,nu deschid subiectul Rafale M ca ma zburadaceste Mircea S …si in plus e enorm de scump,tre sa avem In vedere costuri suportabile….chiar si pt o singura escadrila de 18 F18 E/F plus 3 F18 G pt razboi electronic ar costa operarea pt ca de pe MK s ar face politie aeriana plus training specific pt ASW ….
    PS m am inscris in USR …daca ma pun ministru apararii promit ca tai la pensii speciale si investesc in F18,Sigma si A26,plus SeaHawk 1 escadra daca ramane ceva maruntis/plus NSM si JSSM…??

    • Ross, la Growler nici macar nu merita sa te gandesti. De ce? Pentru ca el este rezervat doar tarilor din clubul anglo-saxon. Atat, SUA, Aus, GBR, NZ si Can.

      • Pai este baza mixta RoAF USAF la MK…nici asa nu ar vinde…doamne iarta ma ca pe americani nu I scoate nimeni din Ro ….nici neobolsevicii cleptomani de acum macar….astia numai de le da Trump un telefon se scapa pe ei….si ma gandesc in conditiile in care Putin imbunatateste constant calitatea armamentului si trupelor din Crimea si Rostov….ar fi cazul de F18E/F ,cateva G si sa nu zic un AWACS la MK sub umbrela Patriot si Hawk,curand speram NASSAM 2 pe platforma Eagle 4….totul dublat cu Type 22 si Sigma cu ESSM,ASROK si RAM,cu escorta A26 si NSM la Tuzla si Midia ….
        Nu ma injura,m am pricopsit cu supraoptimism de la astia cu Brexit…???

  21. Din toate ideile vehiculate pe aici una ar fi
    Cumpararea de f18 , o escadrila 18 aparate plus 3 growler, 21 in total , de preferinta noi care sa fie stationate la mk
    Boeing ar face offset „corect” , cred eu , au „relatii” si cu romaero daca nu ma insel si cu aerostar
    A doua sa fie sh , tot ar veni cu aesa , dar cine stie daca e pe „placul” tuturor
    Sa se cumpere ptr inca o escadrila tot f16 mlu , sau celule ce pot fi aduse la standardul asta in portugalia si sa beneficiem de ce avem existent
    Am avea probabil 36 de f16 mlu pe borcea si la campia turzii cu f 18 la kogalniceanu si nu ar fi rea distribuirea
    Alta ar fi „mersul” pe f 16 , 2 escadrile de preferinta noi , la standard v block 70 si luatul de la capat , f 16 v block 70 poate are in comun cu f 16 mlu interfata de pilotaj , ce ar face trecerea basica , destul de similar , probabil antrenamentul avansat ar fi diferit , la fel intretinerea
    Ar fi afacerea mai scumpa la 36 aparate te „duci” lejer la 4 miliarde , offsetul ar trebui sa fie consistent..daca ar putea fi spre o asamblare partiala si suport ptr a dezvolta un urmas ptr iar 99 ar fi o idee
    Daca nu e sunt foarte multi bani , deci investitiile trebuie sa fie pe masura , sa cumperi asa ceva cu „banii jos” ar fi o absurditate..indiferent de calitatile aparatului
    A treia ar fi „mersul” pe inca o escadrila de mlu si intre timp sa ne gandim
    Probabil cea mai ieftina , dar si mai proasta
    In functie de banii avuti la dispozitie si de „dorinta” celor de la conducere sa se mearga pe vreuna din primele doua
    Ar fi si alta , sa se mearga doar pe mlu pana la 52 de aparate , dificil , ptr ca dupa cum se vede , probabil nu sunt celule disponibile
    Alta ar fi sa se „mearga” pe armament european , rafale , eurofighter ..scumpe cum spune cineva mai spus , gripen ar fi scos din discutie ca nu ar aduce ceva esential in plus fata de f16
    Eu , daca ar fi sa aleg as merge pe prima , chestiile cu modernizarile de miguri in continuare nu le vad

    • Nu cred ca te imbie americanii cu Growler daca nu esti din cei „5 Ochi”.
      *editat
      Acum vazui cateva comentarii mai sus pe al lui Anla’shok.

      • Growler nu vom primi, dar daca suntem baieti destepti am putea sa aranjam cu americanii pt o baza aeriana permanenta USA (nu la Kogalniceanu, care imi pare cam expusa, eu i-as pune la Campia Turzii sau as deschide o baza noua special pt ei prin Ardeal, sau Oltenia), si acolo ar fi sexi sa aduca o escadrila de F-15, niste Growler, poate niste Poseidon, plus drone cat cuprinde

        • Apropo de ideea ta…oare daca MAPN ar plati constructia bazei si eventual kerosenul ….e oare prea putin sa iasa o chestie de asta…totusi e USAF isi permit sa opereze 30 avioane/elicoptere in Ro…oricum sunt la aplicatii mai tot timpul….Poseidon…?….ce bijuterie de avion

      • https://youtu.be/6vrHa4SHYmg
        Daca nici dupa discursul asta Shakespearean al distinsei doamne nu ne primesc in 5 Ochi…inseamna ca le-au iesit ochii din orbite la vederea epicului “speech “…???

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *