Ministrul Apararii al Republicii Moldova vrea un acord cu România şi Ucraina pentru apărarea spaţiului aerian al tarii sale

Republica Moldova ar putea semna un acord privind colaborarea cu România și Ucraina în domeniul apărării spațiului aerian comun, susţine ministrul Apărării de la Chişinău, Anatol Şalaru. 

anatol-salaru

Există însă o mică problemă: pentru a fi pus în aplicare un asemenea proiect este nevoie de o decizie politică.

Anatol Şalaru a discutat despre aceste aspecte marţi, 7 iunie, în cadrul Comisiei parlamentare de securitate națională, apărare și ordine publică.

Ministrul Apărării a declarat că Republica Moldova nu are tehnică specială pentru apărarea spațiului aerian, iar învinuirile socialiștilor privind comercializarea complexelor antiaeriene sunt lipsite de sens, informează Deschide.md.

„Apărarea comună cu România și Ucraina a spațiului aerian ar fi una benefică pentru Republica Moldova. Totuși, fiind țară neutră nu avem posibilitatea de a semna acorduri bilaterale în acest sens. Avem nevoie de o decizie politică, prin care țările vecine nu ar permite statelor terțe să poată intra pe teritoriul Republicii Moldova„ a explicat Şalaru.

De asemenea, ministrul s-a adresat către autorii moțiunii împotriva sa, deputații socialiști, întrebându-i: „Care sunt potențialii noștri inamici? Dacă socialiștii identifică dușmanii, eu voi răspunde cum noi ne protejăm. Țările vecine sunt prieteni, nu există pericol de a fi atacați din partea lor. Ce ține de formațiunile ilegale din Transnistria, ei nu au forțe aeriene capabile să atace Republica Moldova”.

Sura: Inforprut.ro

Comentarii RoMilitary

In primul rand ma doare mana cand trebuie sa scriu „Republica Moldova”, parca ma injura cineva… In al doilea rand problema este ceva mai problematica.

  1. Alaturarea Ucrainei in acest proiect este pur speculativa din „n” motive. Ucraina nu este prietenta romanilor si nu va fi niciodata. Nu poti avea incredere in conducerea militara de la Kiev.
  2. Serviciul de politie aeriana nu se rezuma doar la a nu permite unor aeronave ostile sa intre in spatiul aerian basarabean (dinspre Vest chiar n-au cum sa intre), ci trebuie acordata si permisiunea ca avioanele de vanatoare ale Bucurestiului sa poata urmari aceste avioane si in spatiul aerian de la est de Prut
  3. Prin Romajia n-0are cina sa vina, doar dinspre Ucraina sau din Trasnistria, dar atunci cum se va reglemte spatiul aerian al Tiraspolului?! Ce vor face avioanele romanesti daca aia din Trasnistria ridica vreun avion si chiar traga supra aparatelor romanesti?!
  4. La sfarsit invitatia este DOAR pentru ROMANIA, macar si pentru ca Ucraina nu are avioane sa-si protejeze garnitale sale, daraminte sa-i protejeze pe alti, asadara ramnem doar noi.

Spre final un singur comantariu ar mai fi de facut: Ucraina este pusa langa noi sa nu zica lumea ca Romania a fost invitata cu armata in basarabia, dar lucrurile sunt simple si ne putem intreba impotriva carora avioane ostile sau neidentificate ar trebui Kievul si Bucurestiul sa protejeze Basarabia?! Spatiul aeriana de la est de Prut are fix doi vecini: noi si ucrainenii si nu trebuie nimeni sa ne roage: daca cineva inceraca sa ajunga in Basarbia trebuie sa treaca ori pe la noi, ori pe la uceraineni, asadar ce nevoie de un acord special am avea?!

Daca insa parlamentul de la Chisinau va aproba o astfel de masura nu trebuie sa ne facem iluzii asupra semnificatiei sale: Armata Romana va incepe, incet-incet, sa treaca Prutul pentrua  adoua oara! Sa ne ajute Dumnezua ca de data asta sa fie o ocazie fericita si sa fie definitiv si irevocabil!

Sa vedem adica Armata Romana defiland cat mai curand la Chisianu!

GeorgeGMT

114 comentarii:

  1. Ce naiba cauta in schema asta Ukraina? Aia daca ar putea ar lua ei Moldova iar noi mimam prietenia?

    • Apai io ce-am scris in cometarii?! Ucraina este pusa si ea acolo sa nu zica lumea ca Romania este invitata cu armata in Basarabia…

      • George, mai exact ce inseamna sa nu avem incredere in conducerea militara a Ucrainei ? Multumesc.

        • „Apropierea” recenta dintre Ucraina si Romania este fortata de agresiunea Rusiei asupra Ucrainei. Aceasta „prietenie” nu este una adevarata. Ucrainienii ne vor vedea mereu ca pe niste potentiali inamici pentru ca ei stiu ca Bugeacul si Bucovina de Nord sunt de drept ale noastre si noi suntem indreptatiti sa incercam sa le recuperam.

          Nimeni nu poate sti cum va evolua situatia din Ucraina pe viitor. Daca ucrainienii vor iesi bine din acest conflict sa vezi cum o sa se intoarca imediat din nou impatriva noastra. Sunt multe probleme nerezolvate intre noi. Si Romania nu le este datoare cu nimic, in schimb ei ne sunt noua datori cu multe.

          • „Romania nu le este datoare cu nimic, in schimb ei ne sunt noua datori cu multe.”

            Cu ce mai exact?

            • si ca nu i-am ocupat dupa destramarea imperiului tarist.
              Polonia a propus atunci Romaniei sa administreze impreuna Ucraina.

            • krivoi rog iti spune ceva?

            • RoccoSuasito

              Ma refer pe langa teritoriile noastre istorice Bugeac si Bucovina de Nord si la drepturile inexistente ale romanilor din Ucraina, si la combinatul Krivoi Rog in care Romania a investit cam 1 miliard de dolari si ucrainienii l-au inchis asa dintr-o data ca a vrut muschiu’ lor. Plus alte probleme: canalul Bistroe, incidentul in care ucrainienii au scufundat intentionat o barja de ne-au blocat bratul Chilia…

              Relatiile dintre noi trebuie normalizate, dar eforturile mari trebuie sa vina dinspre ei.

              • RoccoSuasito

                Plus ca in razboiul de pe Nistru, din 1992, Ucraina a sustinut Transnistria inclusiv cu voluntari.

                • ai dreptate. faptul ca ucraina a sprijinit pana relativ recent transnistria, e o mare magarie. de aceea (plus chestiunile etnico-istorice) nu le plang de mila acum.

          • Pai a scris mai sus, „Buceagul si Bucovina de Nord”. Daca pentru dumneavoastra nu inseamna nimic asta, este o alta problema.

            • Nu are mare valoare Ucraina în schema asta .
              Dar măcar declarativ să dea un semnal in plus
              Celor de la Tiraspol si Moskova . Sa arate ca susțin integritatea teritorială a RM.
              Nu ca în anii 91 ,92 si oina în prezent când treceau rușii cu ce doreau si tor cărau mercenarii de colo colo..

          • @RoccoSuasito, vrei te rog sa lasi ”teoremele” ? Le stim toti. Eu vroaim sa stiu ce stie George GMT, ce crede ca are in cap conducerea militara a Ucrainei, ce gandesc, care-s pasii care-i vor face in relatia cu Romania, de noi ii creditam inca ca ne-prieteni……de bine, de rau conflictul care ”ne-a apropiat” nu o sa se stinga degraba, nici macar in deceniul care vine 2020-2030.

            • RoccoSuasito

              Poate ca George are niste informatii mai precise sau poate a spus asa la modul general sa nu avem incredere in ei. Eu vreau sa spun ca nu cred intr-o prietenie reala intre Romania si Ucraina. Este doar una de moment. Da, poate se imbunatatesc relatiile, dar intre noi si ucrainieni relatia va fi ca si relatia noastra cu ungurii, niciodata una permanent pozitiva. Mereu vor aparea contre.

              • iti precizez eu, altfel nu se poate. E in defavoarea noastra si a lor sa nu fim vecini buni si de ce nu prieteni, iar ca orice prietenie trebuie lucrat la ea, trebuie sa o ‘cresti’ si atunci dispare acel sentiment de nesiguranta, Ucraina e o piata uriasa, chair daca puterea de cumparare e mica, statistic vorbind, dar la ei luxul e in floare mai ceva ca la noi, plus ca au resurse. Si idem si cu maghiarii, aceeasi cjestiune, nu ne intelegem care a fost primul in Transilvania ? dar ca buni vecini si prieteni este loc foarte mare de dezvoltare a relatiilor, batem apa in piua cu autonomia, cand de fapt e doar un slogan vechi si necontemporan. Aici sunt de vina mai mult ai nostril decat ai lor. Eu as folosi orice dezavantaj in avantaj.

    • am mai spus-o si la celalalt articol:
      pentru Transnistria, sa nu-i lase sa miste pe parte aia ca sa-si faca pod aerian peste ODessa/M. Neagra spre Crimeea.

      • Un fel de intelegere tacita….romanii patruleaza pana la Nistru, ucrainenii peste el. Sa vedem atunci ce alegere va fece Tiraspolul…..pare al mai negru cosmar pentru separatistii aia…romanii si ucrainenii sa-si dea mana pentru a sprijini Basarabia, iar Rusia sa urle si atat. Deja economic i-a abandonat, mai urmeaza si militar si putem pune bomboana pe coliva separatista! 🙂

        • Interesanta abordare.. pina la Nistru zboară ROAF iar după UKR- AF. Ce o să le placă separatistilor să de onor la bi-colorul amatorilor de slănină 🙂

  2. Need more of F 16th !!!

    • Yap, mergem spre 48, poate (sper) mai repede decat credeam noi…

      • Si sa vezi cate rachete model nou ne vin …mult mai multe decat ziceam eu la un comentariu acum vreo cateva saptamani, ocazie cu care matale zambeai ironic 🙂

        • Te-am notat 🙂
          03-06-2016 la 11:40
          „Dupa cum bat vremurile este foarte posibil ca in vreo 4-5 ani sa avem si F35 nu doar 48 de F16 cu conditia sa nu fie schimbata peste noapte orientarea RO…
          Cand am zis ca o sa avem macar 100 de rachete din alea de ultima generatie in timp scurt pt F16 unii au dat dezaprobator din cap… ca nu se poate.. .este chiar foarte posibil sa avem mai mult decat spuneam eu…”

          si asta, doar ca livrarea celui de-al 2-lea lot de F-16 ar fi bine sa se incheie in 2018, la fel Sidewinder si poate ceva mai multe AMRAAM 🙂
          http://www.rumaniamilitary.ro/aim-9x-block-ii-pentru-roaf
          12-05-2016 la 22:02
          „Primul lot: 12 AIM-9X Block II Sidewinder livrate pana in decembrie 2017
          Al doilea lot: 24 AIM-9X Block II Sidewinder livrate pana in martie 2018
          Al treilea lot: 48 AIM-9X Block II Sidewinder livrate pana in iunie 2018
          Ultimul lot: 60 AIM-9X Block II Sidewinder livrate pana in decembrie 2019
          Urmatoarele 12 F16 livrate pana in decembrie 2019”

          • Inca odata se adevereste ca inca mai exista romani care isi faca temele! 🙂
            Asa putini cum suntem, io* zic ca totusi rezistam puhoiului …poate reusim sa-i strunim pe gratargii din tara asta…

      • Era la un moment dat discutie despre batalion mit romana roman(si pe mine ma doare inima sa scriu altceva).
        Stie cineva stadiul initiativei(de pe vremea ministrului Dusa)?

      • 60 ar fi o cifra perfecta , sa tinem o escadrila si la Bacau .
        Doi la mana , voi va inchipuiti ca daca chestia asta se aproba si astia o sa inceapa sa faca politie aeriana cu F 16 in RM rusii isi fac seppuku ?

  3. Ucraina nu, e doar de complezenta! SMURD zboara deja pe acolo, urmeaza ROAF. Poate chiar niste MIG-21 Lancer C la Marculesti, in viitorul apropiat. Acum chiar ma bucur c-avem F-16, pentru Politie Aeriana sunt super ok. Poate chiar si niste Soimi pe Marculesti, daca-mi aduc bine aminte, Moldova se gandea mai acum 5 ani sa-si instruiasca pilotii in RO, pe IAR-99. Dar au ramas fara piloti de supersonice, cei putini care erau au imbatranit, s-au deprofesionalizat, au iesit din Fortele Aeriene. Doamne-ajuta sa vedem Unirea si Armata Romana defiland la Chisinau!

    • Poate au asteptat IAR 99 XT/TD. Ce rost avea sa cumpere un avion deja imbatranit, ca urlau rusnacii de la Chisinau de le iesea kerosenul pe nas. In trecut se vehicula ca vor sa si cumpere Soimi, nu doar sa-i antreneze la noi pe piloti+ elicoptere de atac, gandindu-se la SOCAT-urile noastre. Acum are sens toata treaba aia….se leaga frumos! 🙂

  4. Inteleg. Viitori vecini fiind, trebuie sa ne mai si vizitam din cand in cand. Exista totusi un mic impediment. „Odessa Mafia” .

    • Gogu' de la cazane

      La prima citire am avut impresia ca baietii de la Chisinau vor ceva, dar ei sa nu fie prea implicati, iar vecinii (cel mai mult Romania) sa-si asume responsablilitati. Ar putea fi o capcana… Mai ales dupa mutarea diplomatica de la Chisinau la Bucuresti…
      La o a doua citire am cam inteles ca ucrainienii sa aiba in grija Transnistria, ca s-ar putea sa fie mai multi ucrainieni decat romani pe acolo, si oricum s-ar putea sa fie a lor in viitor, poate la schimb cu Tinutul Herta si posibil inca ceva de care nu stim (nu stiu eu ca altii or sti). Poate stabilitate in sudul Basarabiei si poate bucatica aia cu multi romani din Buceag? Ca tot Buceagul nu cred sa fie posibil.
      Asta dupa Conferinta de Pace, Stabilitate si Cooperare Politico-Economica din Estul Europei si Spatiul ExSovietic care se va tine la…. in 2018 cu ocazia comemorarii a 100 de ani de la incheierea WW1… (si aproape 80 de ani de la inceperea WW2) in urma careia Crimeea ramane oficial la Rusia, Donbasul la Ucraina (poate cu autonomie crescuta), R. Moldova se uneste cu Romania cedand Transnistria la Ucraina (poate tot cu autonomie si schimb de populatii) la schimb cu Tinutul Herta si o portiune din Buceag (???). Toate astea fara sa se intample ceva surprinzator si napraznic intre timp.
      Cam asta mi s-a aratat mie…

      • visati frumos, d-le Gogu’ de la cazane 🙂 asa sa fie!

      • ca si cum Rusia nu ar exista…speranta moare ultima.

        • Gogu' de la cazane

          Ba exista si se alege cu Crimea oficial, fara sanctiuni, cu gaze, petrol si alte bunatati la export catre UE, plus acces la importuri speciale…
          Nu stiu, ti-e ciuda cumva sau ai cazut in oala cu deznadejde?

      • Aberații.
        Nu cedează si nu da nimeni nimic
        Uitați ca nu ai cum sa afaci asemenea schimburi.. plus mai este si voi ta populației..
        Dacă București și Kiev vor dar țăranii aiea de acolo instruiți de anumite servicii secrete nu vir- ce îți iese la referendum..
        Prostii, aberații.. imposibil.

        • De acord cu tine…..ori Rusia trebuie sa vrea, ori trebuie sa fie foarte constransa sa accepte asa ceva….apoi va relua politica aspra impotriva noastra. Ucraina o vad scoasa dinr-o ecuatie asa mare, idem Basarabia. Lor doar li se va comunica ce au de facut, nu li se va cere parerea.

        • Nu va fi nici un referendum. Vor vota in parlament cu sula-n coaste si gata.

  5. O asa mișcare ar fi excelenta pentru noi. Ar fi bine ca in paralel cu a doua escadrila, sa comandam încă 24 direct din USA. Daca vrem sa facem ceva in Moldova trebuie sa acceleram achizițiile de tot felul, in special AA, un patriot nu strica deloc. Ar fi un vis frumos ca unirea sa fie in 2018…

  6. inseamna ca va trebui sa vedem miscari SERIOASE pe plan intern, nu ca pana acuma. daca le vedem , Unirea va fi in 2018. daca nu le vedem, inseamna ca va iesi Trump in SUA si vom fi ratat si momentul asta.

    Doamne ajuta…

  7. iar v-ati aprins cu unirea?sa nu fiti dezamagiti in 2018.

    • Unirea e aproape.
      Însă în păcate n u va fi în 2018.
      Dar în 2018 tragem linie și punem temelia procesului de reunire a țării.
      Eu sper în 2018 să avem un referendum G eneralnin România , sa vaotam cu toții voința poporului de a face unirea , un nou proiect de țară. Si după să p una toată țara umărul la unire si politicienii și militarii si DNA.
      Iar după o propunere ferma din partea României de a facre Reunirea după asta Moldova va alege sa vina acasă..

      • Sunt de acord cu sentimentele tale. Cu tot respectul, insa, nu cred ca este bine sa punem ca proiect de tara ceva ce depinde si de interesele, strategiile si toanele unui numar mare terti (cum ar fi marile puteri). Ar fi demoralizant si un dezastru politic ca acesta sa esueze din cauza lor.

        Eu cred ca proiectul nostru de tara ar trebuie sa fie reversul declinului nostru demografic. Sub acest proiect, ar intra mai multe lucruri, printre care se numara si atragerea si integrarea moldovenilor (si a Moldovei), crearea de infrastructura ca baza pentru cresterea economica necesara intoarcerii celor plecati si opririi emigrarii, transformarea culturala treptata catre o tara cu rate de fertilitate mai mari (promovarea familiei, rolului femeilor nu doar ca unitati economice etc) si in care iti este mai usor sa ai familie numeroasa si sa fii in clasa de mijloc fara sa simti ca ti-ai compromis standardul de trai etc etc.

        Acesta ar trebui sa fie proiectul nostru de tara, din al carui succes ar decurge si celelalte succese pe care ni le dorim pe plan de prestigiu, in plan militar, in plan umanitar etc.

  8. Alexandrovici

    Va scapa un amanunt esential. O fii propus ala, dar mai trebuie sa aprobe si parlamentul lor. Ceea ce ma indoiesc. Si dupa care, daca chiar prin absurd se intampla, mai trebuie aprobat si de al nostru. Alta distractie, ca astia nu au timp numai de furat. Daca era de trecut tigari cu avionul, ca pe vremea lui constantinescu se aproba rapid. :))

    • @Alexandrovici : pai la noi cel putin se va da ordin pe unitate … e singura chestie cu care se vor putea „lauda” in fata electoratului, ca in rest sunt praf, majoritatea… poate si asta fi un mic factor „coercitiv” asa, mai indirect 🙂 ma intriga totusi schimbarea ambasadorului rusiei… sa nu mute ciolovecii aria de actiune inspre vest.

      • Alexandrovici

        Asta cu ambasadorul e intradevar ciudata. Era de mult pe aici, diplomat de cariera, nu orice ratat. Am vazut cateva interviuri cu el si parea un om foarte echilibrat. Asta nou reciclat din Moldova, din declaratiile date pare cam exaltat, asta ca sa fiu finut si sa nu zic ca e un provocator.

        • Nu cred ca asta nou este antrenat sa miroase vrajelile elaborate in detaliu…. Cand se vor coace strugurii il vad si pe asta retras…
          Taman faptul ca este un provocator, si sigur vine cu temele facute in materie de provocari , taman pe asta mizeaza unii care inca mai lupta pentru tara asta cu adevarat… asa putini cum sunt da’ tot mai rastoarna cate o buturuga mare…
          Sa nu creada cineva ca se va miza pe elementul feminin in privinta „ingroparii” ciolovecului… Se va merge exact pe ideea banilor… Sa vedem ce „om de afaceri” mai intra in combinatie cu el… Macar de data asta avem destui „oameni de afaceri” combinati cu fosti GRU / FSB etc, deci avem „materie prima” sa-l strunim pe ciolovec…

  9. Ce implica aceasta treaba ipotetic vorbind?
    – avioanele de la Bacau (poate Fetesti) sa intre la nevoie in MD?
    – avioane relocate/detasate la Chisinau/Marculesti?
    – achizitia unei escadrile (sau un nr mai mic) special pt spatiul aerian MD?

    Pana acum se zicea ca doar pt teritoriul nostru avem nevoie de 48. Deocamdata si cu 24 de F16 ar ramane in picioare doar prima varianta presupun.
    Eu cred ca cel mai bine ar fi detasarea unui anumit nr de avioane + trupe la sol pentru protejarea „bazei” contra cost. Costul acestei intelegeri nu ar fi reprezentat prin plata in bani ci printr-un angajament al MD pt achzitionarea de tehnica militara de productie romaneasca intr-un plan pe termen lung.

    • „Contra-cost”?!?! Aia n-au bani de paine, te roaga pe tine – frate cu ei – sa-i aperi de maidanezi si slugile lor iar noi sa le cerem bani?!

      • Am mentionat ca nu bani…

        Pot sa cumpere chestii marunte in prima faza. Habar n-am, munitie, PSLuri, lunete, etc.
        Este o chestie mai mult simbolica, o apropiere, ca sa nu zic ca-i aduci in sfera ta de influenta. In timp, peste 5 ani, 10 ani cand poate da domnul si mai cresc si ei pot chiar sa participe la dezvoltare de produse sau macar testari, etc. doar nu o sa aiba veci pururi echipamente militare ramase de pe vremea URSS si camioane donate de US din razboiul korean.

  10. A dat Domnul si am mai cumparat niste contramsuri in infrarosu pentru aviatie (flares).

    http://www.esterline.com/defensetechnologies/Countermeasures/AircraftCountermeasures.aspx

  11. Am inceput cu SMURD-ul si continuom cu politie aeriana(in fapt aparare aeriana a Basarabiei). Interesanta modalitatea de a pregati calea unirii! 🙂

    Prima oara intra armata romana in Basarabia….soft, apoi interconectam energetic Basarabia de tara mama. Ce mai ramane? Pai administratia si monetar. Eu am mai spus-o mai demult….vom cumpara ‘creanta’ Basarabeana atunci cand ei vor fi aproape de faliment si vor adopta leul romanesc. Se pare ca unirea se apropie cu pasi rapizi…..2018 e mai aproape ca niciodata! 🙂 Doamne ajuta!

  12. Ghita Bizonu'

    Ditai l-as intreba ce intelege el prin „apărarea spaţiului aerian ” Eventual cu desene ….. ca in ziua de azi vaxzca multi nu prea inteleg ce zic!

  13. serios acum cred ca este mai mult o miscare de imagine.nu cred ca risca yankeii sa trimita un pilot roman inarmat in niste nori vizitati si de rusnaci…poate facem vreo nefacuta ca turcii?

    • si daca facem, ce?! au dat cumva cu nucleara pe turci? n-au dat! n-au ce sa caute acolo… mai ales daca se ratifica treaba cu spatiul aerian… occidentul n-a avut nici o treaba in cazul Crimeei, aici deja e mai cu schepsis treaba… ca sunt si aia din nord care se vor intreba, ok, acu vine randul nostru?

    • Daca-i musai, cu placere.

    • Ghita Bizonu'

      C u ce? Cu montgolifieru?

  14. Ce am inteles eu din declaratiile citate. Respectivul zice doar ca Romania si Ucraina sa nu permita avioanelor statelor terte sa tranziteze spatiile lor aeriene pentru a intra in spatiul aerian al Moldovei (in caz de ceva). Nu cere politie aeriana.

  15. Comunistii si filorusii se vor opune in Parlamentul lor, mai ales daca au majoritate. Si mai conteaza si parerea lui Plahotniuc.

  16. @George,

    Tiraspolul nu are aviatie. are cateva elicoptere sovietice… nimic mai mult.

    Asta le mai trebuia moldovenilor… ca sa razboiul cu Transnistria sa fi prins avioanele MIG 29 pe aerportul din Tiraspol.
    Norocu moldovenilor ca Baza aeraiana de Mig 29 era la Marculesti (pe teritoriul Moldovei)

    Acum… sa presupunem ca Romania va face politia aeraina de la Bacau, si pentru Rep Moldova sau poate chiar de la Marculesti, cu 2 avioane…
    Ce faci daca Tiraspolul trage cu o anti-aeriana (destea are) in timpul unei misiuni? cu pretextul ca le-ai incalcat spatiul aerian?

    • le tragi si tu o boaba 😀

      • si uite asa Moscoveii fac panarama!

        Si de la una mica poate sa iasa una mare! ca Moldova nu e Tarile Baltice.
        Alea din Nord sunt in NATO asta mica nu e!

        • Rusii au afirmat cu putin timp in urma, ca sunt dispusi sa ia in considerare interesul Romaniei, numai ca tara noastra trebuie sa-l spuna raspicat!

          Asta poate sa insemne o propunere de negociere pe teme sensibile noua, probabil contra cost…..poate scutul(cam exclus ca el functioneaza deja), poate flota ce o cerm noi la Marea Neagra. Ce sa mai zic…..posibil ca mutarea cu ambasadorul sa aiba scopul ei, depinde si cum reactioneaza Romania la aceste semnale….sau mai precis, cum este lasata sa o faca! 🙂

          Traim si vedem…..sper ca ceva bun sa iasa de aici, desi incredere in vorbele rusilor eu nu am!

    • Cred ca nu sunt chiar atat de idioti incat sa traga cu AA. Daca ar face asta cred ca s-a zis cu ei. Si asa nu ii recunoaste nimeni ca entitate statala. Si apropo, au cu ce sa traga? Adica nu prea avem noi AA calumea si au ei?

    • gogu de la pascani

      Chipp, ma dezamagesti, nu ziceai ieri ca-l spargi pe T-90 la mecla cu 16 reactive nedirijate de 57 pe care pui warhead AT de 100? Gasim noi o metoda si contra Suhoaielor, cva grenade defensive lipite pe niste petarde de-alea de se da la nunti cu ele.

    • Nu cred ca Tiraspolul sa aiba cine stie ce AA, poate niste tunuri si niscai rachete vechi.

  17. Vedem din toamna/iarna ce se intampla..la noi sunt alegeri si poate vin psdeii cu un alt „proiect”….in SuA ,daca va fi ales Trump….suntem nepregatiti pe parte politica dp asta dvedere(ca multi alti)…daca iasa Hillary iar probleme avand in vedere scuipaturile in vazul lumii intre fam Clinton si Polonia- complicata treaba…
    Si mai e si dl.Girkin a.k.a Strelkov care a inceput sa faca gat in Rusia si sa declare prin presa vestica cum ca Putin nu mai rezista mult pt ca a tradat idealurile Novirossjiei potemkiene…a,da..turcii s la cutite rau cu nemtii dupa faza cu genocidul armean….so that s quite a pickel we find ourselves in..
    Sper din suflet ca programele gen tab Patria,f 16, etc sa mearga in viteza a VI a …..sa nu ne prinda iar iarna mesterind la sanie….in fine,orice drum lung incepe cu un pas…

    • Daca iese PSDul si misca in front, se va urma un scenariu cam asa:
      1.prima data o sa se genereze o isterie mediatica referitoare la vre-o manarie facuta de un PSDist – gen hexi pharma
      2.o sa iasa in strada toate pasaricile neiubite ca sa bata cu pet-ul in bordura ca sa pice guvernul (evident nu o sa pice nici un guvern)
      3.la bataia petului in bordura o sa fie niste provocari, nista jandarmi o sa dea cu pulanul in pasarici, ca asta stiu ei sa faca.
      4. o sa se genereze o alta isterie cum ca PSDeii bat romanii si ii tin sclavie
      5. o sa iasa in strada o alta parte a societatii inarmata cu bate cutite si ce o mai fi si (daca e cazul o sa se bata cu jandarmii) o sa schimbe guvernul.
      Un plan in 5 pasi usor de executat tinand cont de ruptura sociala existenta intre politicieni si fortele de ordine (sa nu uitam de politstii care l-au dat in gat pe Oprea) care nu o sa moara pentru Firea si pentru Dragnea.

  18. Daca familia Clinton se scuipa cu polonezii, atunci noi devenim aliatul nr. 1 in Est.

    • Sunt peste 9 milioane de polonezi in SUA, asa ca nici Clinton si nici Trump n-ar trebui sa se certe cu Polonia. Voturile polonezilor conteaza.

      • @musoiu
        Trump nu se cearta cu polonezii( pun pariu ca cel putin 80%din electoratul american cu origini poloneze voteaza trump) Clintonii se au insa la cutite cu acestia ,mai ales ca diaspora poloneza voteaza consecvent cu republicanii…avand in vedere ca Clintoanea e razbunatoare si perfida ,s ar putea lasa cu probleme pt Polonia…

        • Care cutite? Bubba a cistigat majoritatea voturilor americano-poloneze in ambele alegeri. Faptul ca Madam Ceausescu s-a luat de autistii aia care sunt la putere la ora actuala la Varsovia (si bine face) nu inseamna ca voturile americano-polonezilor depind numai de relatiile dintre SUA si Polonia.

        • Trump este un idiot din aceeasi categorie cu Vadim Tudor…

          • @ george
            Trump este un farseur impredictibil,infinit mai periculos decat ar fi putut fi Vadim vreodata..

            • macar Vadim avea o cultura, mai stia ceva istorie etc… asta, Trump, habar nu are de nimic….
              http://stirileprotv.ro/emisiuni/dupa-20-de-ani/robert-kaplan-cu-trump-presedinte-va-trebui-sa-va-temeti-de-rusia-metodele-folosite-de-agentii-lui-putin-in-romania.html#trump un interviu interesant din care:

              ” Totusi, Donald Trump pare sa nu aiba nici cea mai vaga cunostinta istorica. Pare a fi un om care n-a deschis o carte in viata lui. Tot ce stie a invatat de la televiziune. Aproape… Cultura de consum… Spune: „Sunt un negociator. Voi negocia.” E ca si cum ar spune ca n-are valori. Daca nu faci decat compromisuri, atunci care e pozitia ta reala? Ce esti dispus sa aperi? Unde refuzi compromisul? Pare sa nu aiba nicio loialitate fata de NATO, ceea ce e o veste foarte proasta pentru Romania. Cred ca o tara ca Romania are o miza mare in aceste alegeri.” – Kaplan

              • Gogu' de la cazane

                Trump este urat in special pentru ca nu este „politically correct”, nici „multi-culti” si e nationalist, etc…
                Ce zice Kaplan acolo e pura manipulare pentru oameni care nu au participat la negocieri in afaceri. Daca nu ai valori si faci numai compromisuri in afaceri esti pierdut, iar Trump nu imi pare un om pierdut.
                Alta manipulare: „Pare sa nu aiba nicio loialitate fata de NATO, ceea ce e o veste foarte proasta pentru Romania” – noi stim deja ca nu putem avea prea mare incredere in NATO, cel putin in varianta europeana, si ca principalul aliat este de fapt SUA. Parca mai degraba as avea incredere in Trump (care a absolvit Academia Militara din New York -5 ani) decat in democrata Clinton. Sa ne gandim ce a facut pentru zona asta democratul Obama in 8 ani…

                • Pufi, Wellesley College si Yale Law School iti spune ceva? Deci Madam Ceausescu este o adevarata tuta. New York Military Academy este un liceu si nimic mai mult. Trump a absolvit University of Pennsylvania Wharton School of Business. Ce rahat ar putea sa faca Trump, un homolunc care a facut totul posibil sa nu ajunga in Vietnam. Omul a fost un „draft dodger,” adica un las.

                  • 6 Iunie Trump cinste eroilor americania de Ziua D, Cliton ureaza arabilor Ramadam fericit.
                    Cliton este o idiota la fel ca Obama.

                  • Gogu' de la cazane

                    @Alex – „Pufi” nu a zis nimeni ca a terminat o universitate militara, asa se cheama insa institutia aceea chit ca este un fel de liceu militar sau o combinatie de liceu militar cu scoala de ofiteri – pentru ca, asa am inteles eu, termina (cel putin) cu grad de „sublocotenent” sau ceva echivalent in armata US, daca vor sa continue cariera militara.
                    Ca nu a vrut sa mearga in idiotenia aia de razboi, comandat de politicieni si nu de militari, mi se pare o ideie foarte buna. Multi tineri au plecat din USA in perioada aceea ca sa scape de Vietnam. Daca se ducea in Vietnam poate devenea erou (mort) si nu mai avea cine sa se opune dezmatului asta „multi-culti”.
                    In viata reala oportunistii sunt cei care au des parte de succes, in timp ce eroii au parte de statui si comemorari…

                    • Termina cu niciun fel de grad. Ca sa devii ofiter iti trebuie diploma universitara. Alfel in SUA ajungi ofiter cu diploma de liceu probabil pe planeta Talaforme. Inca un lucru. In domocratii razboaiele sunt „comandate” de politicieni si nu de militari, iar asta nu il scuza pe prostovanul asta de la faptul ca sa comportat precum un gunoi.

                    • @Alex – problema cu madame Clitoris e ca e si corupta si proasta. Nivelul de prostie atins de pasarica asta cu serverul de email neprotejat e monumental. NU vrei sa ai in capul unui imperiu o imbecila ca asta …
                      Cat despre nivelul ei de coruptie, e incredibil. Pur si simplu ignora legila considerand (pe buna dreptate) ca nu va pati nimic orice ar face.

                    • Coeur le Lion

                      Zau? Care fapte de coruptie? A fost batranica asta pusa sub acuzare sau condamnata vreo data pentru fapte de coruptie? Faptul ca este femeie si are cajones ii freaca pe multi gresit si se pare inclusiv pe tine. Ce pot sa-ti spun. Nasol, obisnuieste-te. Cat despre „prostia” ei su server-ul respectiv ar fi mai bine sa cietesti rapoartele care au fost intocmite pana acum. Faptul ca nu i s-a aprobat un cont de SIPRNet sau JWICS sau ceva similar folosit de Obama pentru comunicatiile lui private ar trebui sa-ti spuna ceva. Yo zic sa te uiti prin email-uri de pe server-ul lui peste prajit si poate ne spui si noua cat de proasta a putut sa fie cu cheltuielile nuntii fica-sii.

                • Vede vineva cu cine se batea Clinton cu Sander si ala ii fura voturi si nu putine un idiot sinistru si ce rivali avut Trump.
                  Trump are o politica de tip Bush in schimb Clinton de tip Obama.
                  Ce va face, il pune pe Sander vice presedinte atunci sa vezi ce mai pling uni pe aici.

                • @Gogu’ arunca te rog un ochi aici : http://www.independent.co.uk/news/people/trump-fails-to-create-promised-jobs-and-investment-in-scotland-locals-say-a6801466.html

                  retardul a fost in stare sa inalte munti de pamant si sa deranjeze panza freatica doar pentru ca nu-i placeau casele oamenilor. ii deranjau ochii scotienii aia mai saraci. pe asta il va durea in p… de Romania daca rusia ii concesioneaza unor firme de casa niste areale petroliere de pe undeva. si sincer a te pricepe la negocieri in afaceri e cu totul si cu totul altceva decat un minim necesar pentru a te pricepe la negocieri in diplomatie, de exemplu.

                  • de fapt, eu am mai zis-o, o mai zic o data, ce e la hamericani acuma e cam ca la noi cu mutu’ si puie ( respectand proportiile). vi se pare ca al nost’ presh inalt ca bradu’ da pe dinafara de sclipiri diplomatice? are vreo cultura diplomatica solida, se manifesta ea in vreun fel? La puie am vazut, ala avea, cred ca daca ajungea presh ne vindea anticipat si alea cateva F-uri la care ne inchinam cu totii ca la …

                    pe cin’ sa alegi, pe cin’ sa alegi?

    • @rocco,eu stiu..nu prea avem anveegura Poloniei. ..trebe investit la greu in Romania ca sa-i ajungem macar un pic din urma pe polonezi( din pt de vedere militar…)ar trebuii atunci sa ne pliem insa pe politica pro-migratie a xuplului Clinton-Merkel..si am devenii automat dujmaniti de toata suflarea nationalista europeana….oricum,interesant de vazut evolutia situatiei pana n 2018

  19. Daca trimitem avioane militare in R.moldova pentru patrulare etc.. SUNTEM PE CONT PROPRIU ? In raport cu n.a.t.o ? Citeam ca Polonia angajeaza 35 de mi de oameni in armata.. { 3 divizii ?] In caz de razboi cit mai dureaza sa instruiesti un recrut?? DACA vrei sa il specializezi pt a fi tanchist sau alte alte specializari mai complexe.. ?

  20. @Alex,ba depind foarte mult, vezi povestea cu „tradarea” lui Roosvelt sau votul pro Clinton urmat de largirea NATO cu statele estice…diaspora poloneza are un foarte acentuat miros politic,extrem de sensibil la ce se intampla in tara mama…si oricum,in part.dem,voturile polonezilor vor merge intotdeauna spre candidatul cel mai conservator,respectiv dl Hussein Barack actualul pres.
    Criticile aduse Poloniei de catre Clintoni,mai ales in legatura cu problemele de legislatie interna si in special legate de pozitia adoptata in criza refugiatilor,va orienta voturile majoritar conservative ale polonezilor catre trump…(parerea mea)

    • Sondajele de opinie actuale si istoria votului „polonez” in SUA te contrazice. u mici exceptii comiunitatea poloneza voteaza pentru Partidul Democrat. In afara de asta polonezii din America au alte interese in general care tin de „labor politics”. Ce se intimpla in Polonia este in cel mai bun caz pe plan tertiar pentru marea majoritate.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Polish-American_vote

  21. Daca vin si restul de pana la 48 de F.uri… avem cu ce.
    @off topic… astazi au trecut pe soseaua Lugoj Deva… pe directia Lugoj mai multe camiiane militare cu numere straine… aproximativ 10 am vazut… carau materiale, lazi.. unele aveau prelate. NU mi.am dat seama dupa numere din ce tara sunt. Probabil numere speciale gen A 62432 sau MAI 12345 la noi. Dupa vreo 2 ore au trecut si 2 elicoptere MAPN. Are cineva idee despre ce.i vorba?

  22. South Ossetia scenario with a twist?

    Am fi retarzi de-a dreptul sa acceptam asta, rusii sunt experti in provocari si apoi nu mai e cazul articolului5. Ucraina poate fi implicata ca si element de presiune ‘numa’ rumanii nu vor sa ajute’.

    • PÂNĂ-N NISTRU! Că la cum sunt ăștia de la conducere, parcă văd că încurcă Nistru cu Nipru. Și să vezi atunci ce distracție… .

      • mai precis pana-n Tiraspol (inclusiv)

        • Hmm…
          Acolo nu-s mai mulți ruși și ucrainieni decât restul minorităților etnice (inclusiv moldoveni și români)?

          • discutia asta a mai fost…
            Romanii sunt mai multi, daca ii iei pe rusi si ucraineni ca si etnii separate, mai ales de cand cu evenimentele recente, cand separatia a devenit mai radicala.

            https://en.wikipedia.org/wiki/Transnistria
            Ethnic groups (2005)
            32.1% Moldovans
            30.4% Russians
            28.8% Ukrainians
            2.5% Bulgarians
            6.2% others / unspecified

            the percentage of Russians grew from 13.7% in 1926 to 25.5% in 1989 and further to 30.4% in 2004, while the Moldovan population decreased from 44.1% in 1926 to 39.9% in 1989 and 31.9% in 2004. Only the proportion of Ukrainians remained reasonably stable – 27.2% in 1926, 28.3% in 1989 and 28.8 in 2004.
            https://en.wikipedia.org/wiki/Demographic_history_of_Transnistria
            Moldovans are the most numerous ethnic group, representing an overall majority in the two districts in the central Transnistria (Dubăsari District, 50.15%, and Grigoriopol District, 64.83%), a 47.82% relative majority in the northern Camenca District, and a 41.52% relative majority in the southern (Slobozia District). In Rîbniţa District they are a 29.90% minority, and in the city of Tiraspol, they constitute a 15.24% minority of the population.

  23. Și ăia din Transnistria parcă o să stea cu brațele deschise, așteptând oșteanul român să zboare pe deasupra lor.

  24. Parerea mea este ca ipotetic ar fi fost frumos sa putem asigura o asemene misiune ( nu doar patrularea… si descurajarea, ca degeaba tipi ca a intrat la tine daca nu ii este frica pt ca stie ca nu ai cu ce sa il pui pe fuga pe el sau pe restul care ar urma sa vina). Ca sa facem asta ar trebui sa fim inarmati sanatos de tot … nici Polonia nu si-ar permite momentan o asemenea misiune..poate daca am fi fost ca turcii, ar fi avut un suport cat de cat real o asemenea responsabilitate. Zic ata pentru ca in mod sigur in caz de galceava nu ne-am incadra in articolul 5 al NATO si atunci trebuie sa te bizui 100% doar pe ce ai in batatura proprie. Am impresia ca ne bucuram mult prea repede si ne ambalam, ca vin 48 de avioane ..ca vine si F35… ca ne dau americanii ca au de unde..si deja visam la ofensive si interdictii aeriene impuse rusilor. Pana una alta ar trebui sa asteptam pana vedem fizic in batatura avioanele alea F16 operationale… si sa vedem ca nu ramanem cu 12 ..sau 24 de bucati ( inca nici astea in prezent). Eu vad distanta asta foarte mare..intre prezent ( cand Moldova are in mod sincer nevoie de ajutor) si ce dotare am putea avea noi ( mai ales cand) ca sa putem acorda un ajutor real..nu doar o declaratie politica ca zboara cateva F16 din cele pe care le avem…si in caz de ceva stam si dam din buze ca altceva nu mai avem.

    • Se vede o schimbare la romanii dupa noile achiziti ,Deveselu,MK modernizarea flotei ce se doreste in continuare si tot mai putine voci cu placa : capul plecat sabia nu-l taie.
      Asta este ptr.mine cel mai importanat aspect sa ne recapatam respectul si mandria de a fii romanii.
      Se vede o schimbare de incredere in romanii, o reafirmare si se datoreaza in mare masura apartenetei nostre la nato, despre eu sau ploiticieni nostrii nu prea avem ce mandrie sa avem.

    • Iti imaginezi acu 20,10 ani Romania spunind si ce daca doboram un avion rusesc ,bai trag aia cu AA nu-i nimic le dam si lor o boaba.

      • Schimbarea de mentalitate ar fi un lucru formidabil.., maine incepe campionatul si o sa vedem o mostra, stam cu fundul in poarta si tremuram in speranta ca luam cat mai putine..sau icenrcam sa jucam fotbal? ( macar daca luam bataie sa luam demn..nu omorand fotbalul ins peranta ca dam si noi o boaba si cine stie…) revenind la oile noastre, in mod clar ca o baza materiala solida si o armata bine instruita iti da alte argumente in diverse „dialoguri polemice” cu vecini mai mult sau mai putin prietenosi, esti privit mai cu respect. In privinta avinului rusesc dat jos.. daca o facem in Moldova, chiar si aparati de legitimitatea suveranitatii Moldovei si a dreptului ei in propriul spatiu aerian, am fi foarte descoperiti cu toti aliatii NATO din spate ( practic cu SUA, cu restul sa nu ne facem multe iluzii…).
        P.S. Si tot in afara subiectului…, povestea cu tancul, raman la parerea ca cea mai sigura varianta este tancul autohton cu elemente preluate de la altii dar care sa le producem aici…sic e nu producem sa fie de la americani…sau tot tancul de acolo daca alta varianta nu avem. Europa este foarte imrevizibila in caz de crize de tot felul…unitatea este primul lucru care s-a dovedit ca este serios pus la incercare cu orice test critic. Ar fi o varianta buna sa putem integra in fabricatie OPLOT-ul ucrainean.. dar doar integrat, nu sa ramanem agatati de ei cu motorul… tunul ..etc ( nu ma pricep cu ce exact ar putea sa ne ajute)…cu turcaletii si altayul lor… iar nu as baga parale, politic nu stim cum o sa evolueze Turcia in urmatorii ani.

        • Se vede ca blocul estic o coteste spre SUA pana si bulgari si cehi desi normal ar trebui sa merga cu Germania si Franta.
          Ma intreb la campionatul de fotbal daca se intampla ceva ce fac francezi aduna 200.000 de soldati 1000 de tancuri si 100 de avionane si ocupa Siria.
          Ce tot vorbim de Germania,Franta,Italia sau Anglia daca ce spune Bizonu cu decaderea Rusiei si forta de munca vie e adevarat atunci daca tu aduci 2 mil. de refugiati ca mana de lucru ieftina insemana ca de fapt o iei la vale ,decazi.

        • Ii dau dreptate lui Bizonul daca cresti productia marind numarul de muncitori in loc sa produci mai mult cu acelasi numar de muncitori prin tehnologie si inovatie (ore ce o fii insemnad cresterea productivitai munci?)in cel mai bun caz stagnezi.

  25. AM VĂZUT AZI BASE ȘI A LUAT CETĂȚENIE MOLDOVEANA ….PAI STAȚI PUȚIN SA NE ÎNȚELEGEM NOI VREM SA FIM CA EI SAU EI VOR SA FIE „NOI” EU NU VREAU SA FIU MOLDOVEAN DE EXEMPLU VREAU SA RĂMÂN ROMAN ARDELEAN ,SPER SA NU FIU ÎNȚELES GREȘIT DE CĂTRE MOLDOVENII NOȘTRI .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *