O tragedie Indiana, devenita deja clasica: Tejas, cel vesnic aproape gata de productie!

hal-tejas

HAL Tejas, cel vesnic adolescent, niciodata adult

Desi presiunile politice, pentru introducerea in productie a Tejas-ului, sunt extrem de mari, guvernul de la New Delhi, pe muteste, a amanat, a cata oara?, cu doi ani intrarea in productia de seria a primului avion supersonic indian, iar acest lucuru se intampla dupa ce in urma cu doar cateva luni, tot guvernul, in fata evidentei, a dat dracului motorul construit autohton tot pentru Tejas, si a anunta ca avionul va fi echipat cu motoare americane F414, in timp ce motorul indian Kaveri va fi bun, daca va fi vreodata, doar pentru drone.

Facand o paranteza, Kaveri a costat pana acum, numai cercetare-dezvoltare si cele cateva produse, 24 de ani si 600 de milioane de dolari!!! Aaaa si of course dezvoltarea motorului continua…

La ultima amanare, se jurasera pe toti zeii panteonului indian, ca la sfarsitul anului 2012 Tejas va fi gata de productia, numai ca…

Printre “micile” probleme gasite in urma zborurilor cu prototipul enumeram, asa la intamplare, cateva mai rasarite: electronica…vai mama ei, mai mult nu functioneaza, iar in rarele ocazii cand are curent, merge dupa un algoritm pe care hiundusii inca nu au reusit sa-l descifreze, mentenenta la prototip este pur si simplu un cosmar de imense dimensiuni, dupa fiecare zbor de teste fiind necesare cateva zile de reparatii si ciocaneli si incantatii, pentru ca aparatul sa mai prinda o ora-doua de zbor.

Dar daca revenim in istorie, povestea porneste pe la mijlocul aniilor “80, atunci cand a inceput dezvoltarea motorului made in India, Kaveri. Pe atunci optimismul mustea in industria aeronauitca indiana si printre guvernanti, totul fiind “gandit” ca in anul 1990 LCA Tejas sa inceapa zborurile de proba, avand evident un motor autohton. Intre timp comunismul a cazut, cu totii am devenit capitalisti, incalzirea globala se face simtita, balenele nu mai sunt vanate, dar spre oroarea oficialilor indieni, pentru ei si avionul lor, timpul a stat in loc…Adica tot nu zboara si nici motor local made nu are si nici nu va avea, in vecii vecilor, amin!

Sa mai adaugam ca prin programul LCA, care avea ca finalitate Tajes-ul cu motor Kaveri,  se dorea, poate s-o mai dori inca, inlocuirea flotei de MIG-21 si de asemenea se avea in vedere si o varianta navalizata 🙂 a Tejas, varianta care sa fie operata de pe portavioanele indiene, numai ca la fel ca si in cazul submarinelor Scorpene, sau unui MLI dezvoltat autohton, totul se misca cu o viteza demna  de animale hermafrodite precum melcul cu cochilie.

Iar pe fondul acestor vesti „incurajatoare” a izbucnit si scandalul dintre Dasasult si HAL, miza fiind avioanele Rafale pe care India doreste sa le produca integral in industria proprie, dar pentru care francezii ar trebui sa-si asume garantia…Lucru pe care francezii l-au interpretat ca fiiind unul dintre cele mai bune bancuri din secolul XXI si le-au dat cu flit indienilor!

 

Sursa: strategypage

GeorgeGMT

10 comentarii:

  1. Moldoveanul ( de peste Prut )

    Cred ca din aceste motive cei de la MiG sint optimisti ca pina la urma indienii vor lua niste MiG 35… 🙂

  2. hohenstaufen

    Sweet remember IAR 109. Mort speranta; cel putin indienii o se trezeasca si o sa ii cumpere un motor ( si daca aleg dintre Honeyweel si Ivachenko Progress upgradate tot e ceva) si in sfarsit va zbura….

  3. Sa comentam noi de la marginea porumbului,mi se pare prea mult.Sa ne dam cu parerea asupra problemelor de inzestrare ale altor armate,in cazul de fata chiar o putere nucleara,e deja ……….

  4. vai vai ce buni suntem la criticat, daca am avea noi avionul asta in faza asta de productie ati dedica zilnic cate 800 de pagini despre glorioasa realizare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *