Partea plina a paharului…

Partea plina a paharului…

Asadar si intr-un final, s-a semnat contractul intre Romania si Norvegia via Washington pentru preluarea (mai degraba decat achizitionarea) celor 32 de aparate F-16 AM/BM norvegiene. Conform programului oficial, aparatele ar trebui sa inceapa sa ajunga in Romania spre sfarsitul anului 2023 si pana in 2025.

Avioanele sunt la standard M6.5.2, destul de bun tinand cont de faptul ca aparatele in sine au o varsta, dar asa cum se stie, in cazul avioanelor nu anul de fabricatie conteaza (sau orele de zbor efectuate) ci modul in care au fost intretinute, iar aici am cumparat probabil cele mai bune avioane F-16 disponibile pe piata.

Ce cumparam de fapt, si am scris asta cu destul de mult timp in urma, este logistica necesara operarii aparatelor pentru un timp destul de indelungat (si intr-un mod intensiv) si aici va fi diferenta. Norvegienii ofera avioane foarte bine intretinute si o cantitate mare de piese de schimb, SDV-uri si chiar și motoare. Daca credeti ca este putin lucru, sa stiti ca va inselati serios, mentinerea in stare de zbor/lupta in cazul avioanelor de vanatoare tine mai ales de disponibilitatea pieselor de schimb, iar acestea costa foarte mult si sunt greu de gasit.

Vom avea in sfarsit cele 48 (49 de fapt) de avioane, minimul necesar, vom dispune de un stoc de piese de schimb bine garnisit, ramane sa vedem de unde vom face rost de inca 40-50 de piloti (in trei ani) pentru ca avioanele sa si zboare.

M6.5.2 este un standard satisfacator, singura problema este reprezentata de radar care este destul de batraior. Are inca vlaga in el, raza buna si rezistenta buna la bruiaj, dar este batraior si Romania ar fi trebuit poate sa aiba in vedere achizitia de radare mai moderne disponibile de la avioanele F-16 Block 40 modernizate de americani la standardul Block 70. Macar 3-4 aparate per escadrila ar fi fost foarte utile.

Radarul este APG-66(V)2A, care in linii mari este cam cu trei generatii in urma. F-16 Block 25 –  AN/APG-68, F-16 Block 50/52 – APG-68(V)5, F-16 Block 52+ – APG-68(V9), iar pentru timpurile noastre ajungem la radarele AESA – AN/APG – 83.

Mai avem si handicapul ca aparatele noastre nu pot folosi rachete anti-nava si, tinand cont de starea Marinei Romane, tare ne-ar fi fost utile. Aparatele norvegiene pot, teoretic, folosi rachetele anti-nava cu raza scurta „Penguin”, asta daca or mai fi operationale si daca le-am primit, in timp ce pentru Harpoon este nevoie de un pachet separat cu kit de conversie (nu este in programul MLU). Nu e clar daca integrarea Pinguin ofera o interfata de pornire pentru Harpoon sau JSM.

In fine, asta este, asta avem, cu ele zburam, macar problema pilotilor si a bazelor aeriene sa fie remediata, Borcea este inca in proces de modernizare la multi ani de la demararea lui.

Din punctul de vedere al pregatirii personalului, americanii si posibil portughezii se vor ocupa de piloti, in timp ce norvegienii – Kongsberg Aviation Maintenance Service – vor avea grija de pregatirea tehnicienilor si modernizarea avioanelor.

Tot pe zona “zburatoarelor” avem trei programe lansate, niciunul finalizat sau macar semnat.

  • Dronele din clasa a doua, licitatie anulata, apoi reluata. In prezent exista o singura oferta: Elbit cu Watchkeeper WK450. Sapte sisteme a trei drone. Lucrurile treneaza…
  • Achizitia guvern-guvern pentru dronele Bayraktar TB2. Nici aici nu stiu sa se fi facut vreun progres marcant.
  • Si aflam ca in sistemul de licitatii electronice SEAP, Romtehnica cere oferte pentru drone “sinucigase”. Nu stim ce oferte se vor primi, nu stie nimeni daca si cand le vom si avea in dotare.

La cele de mai sus pot fi adaugate cateva mici proiecte destul de interesante si oarecum conexe, de cercetare-dezvoltare, licitate și unde avem desemnați câștigători (mai multe detalii pe site-ul DGA, aici):

  • Anuntul din 26.09.2022 privind rezultatul final al competiției de tip licitație restrânsă, lansată în data de 17.08.2022 pentru atribuirea contractului de finanțare, în vederea realizării proiectului de cercetare – dezvoltare ”Sistem inteligent de monitorizare a emisiilor radio”, cuprins în Planul Sectorial de cercetare – dezvoltare al Ministerului Apărării Naționale, aferent perioadei 2022-2025;
  • Anuntul din 26.09.2022 privind rezultatul final al competiției de tip licitație restrânsă, lansată în data de 17.08.2022 pentru atribuirea contractului de finanțare, în vederea realizării proiectului de cercetare – dezvoltare ”Dezvoltarea unui satelit de mici dimensiuni pentru interceptare și localizarea semnalelor radio terestre”, cuprins în Planul Sectorial de cercetare – dezvoltare al Ministerului Apărării Naționale, aferent perioadei 2022-2025;
  • Anuntul din 26.09.2022 privind rezultatul final al competiției de tip licitație restrânsă, repetată în data de 17.08.2022 pentru atribuirea contractului de finanțare, în vederea realizării proiectului de cercetare – dezvoltare ”Sistem tip exoschelet pentru augmentare umană”, cuprins în Planul Sectorial de cercetare – dezvoltare al Ministerului Apărării Naționale, aferent perioadei 2022-2025;
  • Anuntul din 19.09.2022 privind rezultatul final al competiției de tip licitație restrânsă, lansată în data de 12.08.2022 pentru atribuirea contractului de finanțare, în vederea realizării proiectului de cercetare – dezvoltare ”Dezvoltarea unui sistem de monitorizare în timp real a obiectelor spațiale”, cuprins în Planul Sectorial de cercetare – dezvoltare al Ministerului Apărării Naționale, aferent perioadei 2022-2025;
  • Anuntul din 19.09.2022 privind rezultatul final al competiției de tip licitație restrânsă, lansată în data de 11.08.2022 pentru atribuirea contractului de finanțare, în vederea realizării proiectului de cercetare – dezvoltare „Sistem de bruiaj anti-dronă”, cuprins în Planul Sectorial de cercetare – dezvoltare al Ministerului Apărării Naționale, aferent perioadei 2022-2025.

Partea plina a paharului consta in preluarea celor 32 de aparate F-16 AM/BM norvegiene, partea goala a paharului este ca vom avea cele mai slabe aparate de lupta din zona noastra geografica. Vor fi destul de multe (trei escadrile mari), se va putea zbura mult si, intr-un interval de timp mai mare sau mai mic, Fortele Aeriene vor dispune de trei baze moderne, doua dintre ele (Campia Turzii si MK) chiar mari.

Si, pana la urma 49 de aparate sunt 49 de aparate si numarul chiar conteaza, dar radarul (si avionica in general) este cel care face diferenta.

Si ar mai fi problema achizitiei de munitie in cantitate suficienta. Odata ce am parafat cumpararea avioanelor ar trebui sa ne indreptam atentia si bugetul catre formarea de piloti si achizitia de armament pentru cele 49 de avioane de lupta.

In privinta F-35A cred ca ar trebui sa ne pastram luciditatea, de ani de zile achizitiile de tehnica militara tot bat pasul pe loc, toate programele majore sunt intarziate, iar urgentele se transforma in calamitate si indisponibilitate pentru lupta.

Si acum cateva randuri despre racheta aer-aer MBDA Meteor. Ei bine, exista in mediul online si nu numai, argumentatia ca aceasta racheta de ultima generatie ar fi o adevarata “schimbatoare de regula” in lupta aeriana mai ales datorita razei sale fenomenale de peste 200km, radarului AESA, sistemului “two-way” datalink etc.

Este Meteor o racheta care schimba regulile jocului?!? Ramane de vazut, cert este ca sunt anumite lucruri de care trebuie tinut cont pentru a face o astfel de afirmatie.

In primul rand francezii au trecut razboiul rece si inca +20 de ani dupa fara sa aiba vreo racheta din aceasta clasa integrata pe avioanele Mirage sau Rafale. Abia de curand Meteor a intrat in panoplia Rafale si uite ca n-au avut nicio problema utilizand MICA aer-aer o racheta care are ca record personal atingerea unei tinte la un pic +60 de km.

In al doilea rand, americanii nu s-au aruncat dupa o racheta cu o raza foarte mare, preferand sa-si modernizeze AIM-120 AMRAAM generatie dupa generatie si abia varianta “D” sare de 150km.

In al treilea rand, Meteor este un produs european si daca am invatat ceva in acest sens este faptul ca europenii au mari necazuri cu produsele lor militare, mai ales cand in joc intra consortiile. Ori ca respectivul produs iese la un pret exorbitant (Eurofighter), ori ca are mari probleme si renunta lumea la el (NH90), ori ca are o copilarie lunga si plina de probleme (A-400M).

In al patrulea rand, si poate cel mai important, experienta producatorului cu tehnologia folosita in conflicte reale. Evident ca arma in sine nu acumuleaza experienta, dar producatorul ei invata lucruri foarte interesante si isi poate adapta produsul conform cu cele observate cand acesta este folosit in conditii reale de lupta, de campanie militara reala.

Pentru ca una este calculul hartiei si alta linia frontului, deocamdata insa F-35A foloseste AMRAAM si Sidewinder fara a avea nicio intentie pentru Meteor, racheta europeana fiind integrata doar pe Gripen (cat o conta Gripen in economia NATO), Eurofighter si Rafale.

GeorgeGMT

73 de comentarii:

  1. …sau partea lui de consolare,eram tătici la mare cu ceva AN pe ele.
    așa vom sta cuminți la cutiuță și nu vom deranja mai mult decât trebuie ursul,stăm la primire nu inițiem.

    15
  2. Buna ziua
    Deci 48 aparate .
    Conform standardului NATO ,ar fi nevoie de 48 + 24 echipaje.
    Adică 72 piloți.
    In acest caz, daca vrem sa zboare fiecare măcar 160 ore/an, numărul total de ore de zbor ar fi de 11.520 / an.
    Adică 240 ore / avion/ an.
    1- costa enorm anual a realiza așa ceva. ( enorm pentru România)
    2- Durata de viață a aparatelor se reduce . Media de 2.000 ore reziduale pe aparat se ajunge in 8 ani și nu 10 cum se discuta. MEDIE. Că unele au resursă mai mica, altele mai mare.

    3- stați liniștiți. Generalul pensionat Ciuca a spus public ieri că pensile cresc cu 15 %.
    TOATE. Inclusiv a lui (sau a lor. Cum înțelege fiecare )
    Deci mărirea de fonduri la 2,5 % PIB pentru apărare, se va consuma in măriri de pensii. Și creșteri de salarii- solde . Că nu sunt unii mai prosti și alții mai șmecheri. ( Creșterea soldei duce automat și la recalcularea suplimentara a pensiei prin mărirea cu 50 % din creșterea soldei gradului aferent in serviciu activ . Dar se tace. Voit .)
    DECI :
    Tot la vechea metoda vom rămâne. Unii și foarte puțini vor zbura cam 160 ore / an ( că 200 e la alții nu în RO ) iar alții foarte multi vor rămâne tot la „stratosferica” medie de 50 ore zbor anual.
    Adică minimul recomandat de NATO să nu te omori singur sau pe alții cu avionul.
    Exact cum a fost la Mig 21 Lancer. ( unde uni multi nu au zburat nici 15 ore pe an. Ani de zile. Și lipsa de ore, antrenament, a fost tragic plătită cu decorări și avansări postmorten . )

    Asta e partea goala a paharului. ?
    Părerea mea.

    31
    • de unde dracu știi tu că pensiile sunt plătite din bugetul Apărării numai tu și cățelul Zdreanță știți!

      • Citește bugetul MApN.
        Are inclus și vocea „plata pensilor”.
        E scris negru pe alb.
        Identic cum bugetul MI are aceiași voce . Adică plata pensiilor foștilor polițiști, milițieni, pompieri, etc.
        SRI , SIE plătesc din bugetul lor și pensile foștilor angajați .
        Destul să te documentezi. Documente publice și oficiale. Pe net.
        Dracu nu intra nimic.

        17
    • PIB nominal creste cu app 20% din 5% crestere economica si 15% inflatie, deci majorare pensii cu doar 15% scade ponderea costului respectiv in total buget.

      Chelt functionare in buget MAPN 2021 cam 20% adica peste 1 mld de EUR

      Daca au luat stoc mare de piese de la norvegieni si mentenanta o faci la Aerostar e posibil sa obtii poate cea mai ieftina ora de zbor pt F-16 la nivel mondial

      Cu ce mai creste PIB si buget in anii urmatori nu e chiar asa de negru dreaq…

      13
    • ei și tu acum,tov.jeneral e cap de familie bugetară traditională…toți membri atârnați de punga statului,trebe să mânânce și doamna jenerăleasă ceva că doar de asta au murit ei la revoluție si au devenit eroi,pardon de divagație.

      14
    • iexact, de aia ne trebuie inca cel putin o duzina de F-16 cu resursa mai multa plus macar 6 duble.
      Cum am mai spus, pentru a pastra macar cate 12 operationale x 3 escadrile, la un coeficient de disponibilitate de 60% din cauza vechimii si a fluxului logistic care la noi e mai subtirel, ar fi nevoie cam de 20 de aparate/escadrila, deci un total de 60.
      Daca se vor 14, atunci 24/escadrila, deci un total de 72.

      Asta inseamna inca 12 – 24 de aparate fata de ce avem + norvegiene. Active.

      Oare cat ar costa sa ni se puna deoparte in AMARG si vreo 2 duzini de celule in conservare, pentru canibalizare?

      13
      • De acord cu ce spui…
        Unde votez ?
        Dacă contează părerea noastră…

        3
      • Vash the Stampede

        Chearr ma gandeam sa postez ceva in legatura cu subiectul asta(ma bucur ca ai preluat tu partial initiativa)… anume posibilitatea ca Romania sa opereze ~100 de F-16 block 15 MLU, impartite in 4 escadroane, a cate 2 escadrile per escadron, de +/- 12 buc per escadrila… undeva pana in 2030-2032 cel tarziu…

        M-am gandit ca urmatoarea tara, care ne-ar putea „ceda” inca vreo 48 de F16 block 15 MLU, la un pret decent si care au inca un numar decent de ore de zbor neconsumate, cred ca ar fi Thailanda… din cate am priceput pana acum, Thailandezii nu le prea zboara si daca o fac, zboara prea putin ca sa conteze uzura lor…

        https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_of_the_Royal_Thai_Air_Force

        In rest prin Europa, nu stiu de la cine am putea sa mai achizitionam inca ~48 de F-16 block 15, la fel de bune & intretinute ca cele Norvegiene… cel mult de prin Belgea, Olanda & Danemarca am mai putea sa ne straduim sa salvam/recuperam inca vreo cateva aeronave, la un pret absolut derizoriu evident si ce nu mai poate fi recuperat… stocat pentru piese de schimb & canibalizare in caz de pagube grave/accidente… si poate ce a mai ramas pe la Portughezi…

        4
  3. Meteor pentru F-35B in 2027
    https://ukdefencejournal.org.uk/integration-of-meteor-missile-on-f-35b-slips-to-2027/
    Posibil sa fie si pe F-35A, dacă exista cerere …

    1
  4. cum ?!
    nu ne laudam tare ca la nunta ( banii aruncati pe jos la fraieri )ca luaseram si facuseram cea mai tare achiztie di pi planeta, pret de pret cu 49 avionase numai bune de sburat si aruncat bombe la rusnaci si poate la aliatu’ din puszta ?
    eiii as !
    numai radaru’ de umplut la 49 avionase (un fel de refurbished ) costa …dar de ce sa vb. singur, ia vedeti dvs. cat ar trebui sa coste, ce zice WIKI: In January 2014, Singapore ordered 70 AN/APG-83 SABR for its 60 F-16C/D/G+ Block 52 upgrade, in a $2.43 billion deal

    ..si eu vad partea goala a paharului, sa-mi fie iertata indrazneala.

    3
  5. Acum vreo 6-7 anisori norvegienii au integrat varianta aeropurtata a NSM ului, numita JSM pe F-16.care F16 norvegian era din cele care vor ajunge de la anul pe meleagurile mioritice. Iar radarul ANPG66V2A poate detecta si tinte maritime. Asa ca nu vad vreo mare problema sa putem integra pe ele micuta norvegiana. Mai ales ca la raza de 275-555 km pe care o are solutiile de tir vor veni din alta parte, nu de la radarul avionului purtator. Cat despre Meteor, singurul avantaj cred ca il reprezinta radarul aesa, f greu de bruiat. La 300km distanta mai are capacitatea sa intercepteze doar tinte cu manevrabilitate redusa gen avioane cargo, cisterne aeriene sau awacs uri.

    7
  6. Problema care se pune e urmatoarea: daca abia prin 2030 ne apucam de achizitia de F-35 si luam macar 32 bucati inseamna ca pana vin si pana le operationalizam mai trec minim 10-15 ani adica undeva prin 2040-2045 am avea 2 escadrile de cate 16 gata de lupta dar F-urile astea mai au doar 2-3,000 ore sau 10 ani de viata prin ele asa ca daca le avem complet prin 2025 tot avem o perioada de minim 10 ani neacoperita! Si aici apare dilema, ar fi fezabil sa le trecem printr-un SLEP / americanii au testat o structura de F-16 si pare ca a tinut la un stres echivalent de 18,000 ore !!!, si daca da atunci poate sa le punem si SABR pe ele si sa le aducem cat mai aproape de Block 70? Costurile nu ar trebui sa treaca de 1 miliard de USD toata treaba si ceva acareturi in plus dar am avea o flota de 49 pasari Gen 4++ care sa ne acopere fara probleme gap-ul de mai sus. Pe de alta parte daca deshteptii nostrii s-ar misca cu talent si am demara de acum achizitia de F-35 urmand sa le primim prin 2030 atunci nu ar mai face sens sa bagam alti bani in ele fata de ce facem acum sa le aducem la 6.5.2R. Si mai e ceva care cred ca ne-a scapat, directorul de la Aerostar zicea ca portughezele sunt deja la upgrade / banuiesc pt a fi aduse la nivelul norvegiencelor, sau am visat eu?

    6
  7. Hai să nu mai fim ca niște soacre carcotase, ce nu sunt multumite de nimic?
    Peste doi ani vom avea 49 de f16 operaționale dacă nu cade vreunul până atunci. Față de o escadrila si jumatate de mig 21cu care aram bine ogorul este un progres evident. Pe parte de AN vom avea 32 de NSM plus una de exercițiu și două elicoptere noi tocmai comandate?

    15
    • pai tocmai asta spune omul in articol, ca numaratul carcaselor pe abac nu face decat sa umple prea putin paharul. Astea nu zboara singure, nu fac „la sol” antrenamentul pilotilor si nu-si schimba piesele ca Optimus Prime.

      Ca la acareturi scumpe care stau degeaba nefolosite (incepand din spitale si terminand in hangare militare) ne pricepem de minune.
      Nezburate la instruire, neintretinute si neaduse la ziua de ieri macar cu armamentul, inseamna mai mult ca NU le ai. Doar ca „nu le ai” dupa ce ai ramas si calic de vreo 350M

      4
    • cand ne comparăm cu ce avem da,putem spune că am făcut pași pe Lună.
      când te uiti la fila din calendar,la avansul tehnologic actual,la zecile de ani irosiți și la miliardele care se sparg degeaba pentru ministere-comisii-comitete inutile imaginea de ansamblu devine alta.
      până la urmă am ajuns la vorba rușilor,si cantitatea este o calitate.

      8
    • Daca se vrea pt ArmRo avioane care sa aiba deja integrate rachete AN, cele mai ieftine solutii sunt pt AGM-84 Harpoon F/A-18 CD Hornet sh, F.15 E Strike Eagle sh si F-16 AB Block 20 sh iar pt Exocet AM-39 este Mirage-2000 CB sh. O escadrila de 16 avslmr de acest tip ar fi ok + inca 16 F-15 E Strike Eagle sh pt superioritate aeriana. Daca nu sa se astepte pana se vor lua macar 16 F-35 A Ligthning care foarte probabil vor fi sh.
      Ar trebui puse macar cate 8 F-16 AB MLU Blk-15 R 6.5 sa fie puse si pe Giarmata TM, Bacau BC, Otopeni IF si Craiova DJ, cand ArmRo va avea 80 avslmr ceea ce ar fi necesarul comfortabil. Sper sa se ia toate armamentele necesare pt avslmr ale ArmRo si nu treaba facuta pe jumatate, poate chiar cu productie sub licenta in Romania + piese de schimb pt avslmr fabricate sub licenta in Romania.

  8. 3 escadrile de f16, 3 baterii Patriot capabilitatiile sunt acolo, acuma trebuie sa lucram la partea umana si experienta astfel incat sa avem cei mai buni piloti de f16 din europa/europa de est.

    6
  9. Eu tot cred ca am facut o afacere foarte buna…32 de avioane , si ce se vede din poze avioanele astea au fost foarte bine intretinute , parca sunt scoase acum din cutie ..plus piesele de schimb care cum se spunea in articol greu de gasit , procurat …Piloti sa avem sa le zburam si tehnicieni pentru intretinere..Bine ar fi sa avem si IAR -ul modernizat cat mai repede . O parte din piloti se pot antrena si pe IAR si pot face mai usor trecerea pe F16..Cat despre F 35 , daca chiar vrem sa luam cred ca din 2025 ar trebui sa incepem procesul, sa nu asteptam pana in 2030….

    11
    • N-am spus ca este o afacerea proasta si am explicat si de ce (piese, nivel de intretinere etc), ce ma deranjeaza pe mine – si am tot evidentiat acest lucru – este ca facem lucrurile doar pe jumatate, niciodata de la cap la coada.

      17
    • Cred ca vom mai trage un timp de Lancere, cel putin de duble. Din 20 IAR-99 Soim pe care le avem cele 10 nemodernizate abia acum incep procesul de modernizare. Deci vom avea in urmatorii 2 ani 10 Soim+3 duble F-16B pentru a asigura pregatirea necesara pilotilor care vor prelua avioanele norvegiene atunci cand acestea vor ajunge. Total insuficient.

      • De aia tot ziceam ca:
        1. Lancerele retrage intr-o pozitie de politie aeriana pe un aeroport in SV tarii sau la Bacau
        2. Luate inca niste duble cu resursa mai multa, similara cu a portughezelor, vreo 6… daca nu mai multe

        3
        • in Norvegia doar cele 5 mentionate mai sus, exista disponibile (de aceea le-am si pus ca nr., ca sa se vada ca si aici am ratat: stiam ca nu avem capacitate de a pregati pilotii, insa nu ne-am asigurat ca macar pe viitor deficienta aceasta sa fie remediata)
          nu chiar la nivelul bazei de la Beauvechain / Kleine Brogel, insa ideeea de a, avea unde si cu ce sa-ti pregatesti serios pilotii, cred ca ar fi fost firesc

          1
        • Cu vreo 6-8 duble F-16B plasate pe Bacau s-ar putea mari semnificativ numarul pilotilor antrenati pentru F-16, plus ca s-ar putea asigura si o celula de alarma pentru politie aeriana deasupra Moldovei, eventuale interceptii de rachete de croaziera ratacite. Nu trebuie sa fie modernizate la cel mai nou standard, doar sa aiba resursa si radarul de bord functional. Belgia, Danemarca, Olanda si Norvegia si-au construit avioanele la un standard comun, ar trebui sa cautam printre ele suficiente duble cu resursa decenta.

          1
          • Le poti grupa cu 4 simple, pentru ca pilotii sa poata face si iesiri solo, prin rotatie in timpul formarii. Oricum, la Bacau vor fi prin rotatie avioane pentru revizie…

            Mai incolo le-as vedea modernizate la o cabina cat mai apropiata de cea de pe F-35, ca tot nu este dubla la F-35 ci doar simulator. In fine, ideea e sa faca ore pe supersonic si comenzi apropiate inainte de urcatul in F-35.

            1
  10. O intrebare scurta si obiectiva:

    – Este posibil DPDV al starii avioanelor F 16 si al resursei ramase dupa intrarea in serviciul activ al Fortelor Aeriene Romane al F 35, sa se treaca la standardul Viper, macar fie si partial? Ma refer aici fie si la cele portugheze mai putin zburate?

    In teorie poate ar renta dpdv al costului cu ora de zbor si al mentinerii antrenamentului pilotilor, sa mai tragem de F 16 o perioada de timp, mai ales ca putem sa mai canibalizam din avioane si mentine costul jos.

    1
  11. F 16 o să fie calul de bătaie al Forțelor Aeriene Române cel putin 30 ani de acum înainte.De ce spun asta?Pt că deja începem să avem experiență pe acest tip de aeronavă,suportul logistit este asigurat cumva.Pt misiuni de poliție aeriana și câteva misiuni mai complexe chiar sunt f bune.Nu vor zbura toate deodata dar vreo 30 in stare operațională tot vom avea,le vom mai canibaliza pe celelealte pt piese de urgență.Productia de f 16 continuia ,sunt convins că pe viitor vom achizitiona f 16 intr o variantă un pic mai noua..Este un pas important

    3
  12. Poate ca pe F-16 nu ar trebui integrata nici o racheta AN.
    Avem Hercules, iar yankeii tocmai ce au validat sistemul Rapid Dragon, doua colete a cate sase rachete JASSM cu raza cuprinsa intre 370 si 975 km si care pot lovi si tinte navale si terestre cu 450 kg incarcatura exploziva
    https://www.defensenews.com/air/2022/11/10/watch-this-us-air-force-cargo-plane-launch-a-cruise-missile-in-norway/

    10
  13. Dear George GMT
    Once again, European missiles, even when cost effective and widely surpassing the operational performances of all competitors, US, Russian or Chinese, are not good enough for you.
    Did you ask yourself why every Chief of Air Force getting Meteor on its Rafale, Gripen or Eurofighter call it “a real game changer” same if he is Swedish, British, French, Indian, Greek, German, Spanish ….
    Meteor is also supposed to equip the F35 for at least UK even if its never easy to force entry onboard US planes…
    I agree that in some cases of European cooperation, the big mistake done was to accept the specific requirements of each users, leading to painful and expensive variants instead of going ahead with one single basic version.
    This mistake was obviously not done for Meteor nor for Scalp/StormShadow or Aster 30 (even if each user call it with a different name).

    5
    • Vash the Stampede

      Great Britain, has officially existed between 1st of January 1801(https://en.wikipedia.org/wiki/Acts_of_Union_1800) and 5th of December 1922(https://en.wikipedia.org/wiki/Irish_Free_State_Constitution_Act_1922)…

      After which, English imperialists devotees(loyalists), still use the term in the hopes of re-establishing a already 100 year lost „empire”… hope dies last, as they say…

      After the 5th of December 1922, the country has been officially known as the United Kingdom of England, Wales, Scotland and Northern Ireland… wherein the term „British” can no longer be claimed or used anymore, since it’s no longer a political construct! Ethnically, you are either English, Welsh, Scottish or either English or Irish residing in Northern Ireland or any kind of mesh of any of them…

      3
  14. Dar ce nevoie ar avea avioanele României de tot felul de rachete care ajung la ținte aflate la sute de km?
    Din avioanele deținute de Norvegia, 12 au fost deja luate de Draken pentru rol de agresori . Care erau astea? Și le-au ales ei sau cele mai bune erau rezervate României?
    Și câte escadrile de F-16 ar trebui să aibă România? 48 de avioane, cu disponibilitate cam de 60% nu mi se pare deloc mult.
    Și până la urmă, un tânăr vrea să ajungă pilot pe F-16 nu pentru soldă ci din dragoste de zbor. După ce îl „doboară” vreo drăguță și ii agață doi plozi de gât, omul se întreabă „da’ eu ce ofer familiei și cât timp trăiesc zburând cu vechiturile astea”. Așteaptă politrucii să se treacă la arat și cu efuri? Au capacitatea de a bugeta instruirea completă (nu doar modul Basic) și plata celor 60 – 75 de piloți.
    Cătălin Miklos are o vârstă. Ce fac ăștia cu el? Îi dau o stea de general și la pensie cu el sau îl lasă instructor pentru o ipotetica școală de piloți?
    Deja mă doare mintea la câte întrebări se pot pune.

    6
  15. Dpv dotare suntem aproape în curul gol, partea plină a paharului din afirmația de mai înainte fiind cuvântul „aproape „.

    3
  16. Singura rezolvare plauzibila privid formarea a peste 40 de piloti pe F16 asap in 2 ani , este sa ii instruiesti in curtea Unchilui Sam. Faci un contract serios , selectia ca la carte cu o comisie 1/2 americana ( daca lasi la mina mapn sigur se strecoara ceva pile) . Incolonarea si 2 ani training la greu prin Nevada sau Arizona. Contracte cu pilotii pe 15 ani sa nu cumva sa se privatizeze la cratita. Sunt destui tineri care se viseaza piloti , trebuie incurajati si in sfirsit format un nou val de piloti ai ROAF.
    Si mai repede cu deciziile ca ne trezim ca sosesc pasarile si nu are cine le zbura.

    3
  17. O întrebare,aceste avioane au capabilități link 16?

  18. Unde vor fi locate cele trei escadrile? Sigur Borcea, in rest MK si Luna?

  19. Capt M (New York).

    Aceste F-16 de la norvegieni sunt bune pentru politie aeriana in timp de pace si antrenament. Norvegia se leapada de aceste aparate nu fara motiv. Fara AESA radar, nu mai sunt corespunzatoare in timp de razboi in prima linie, indiferent de nivelul intretinere. Perioada 2023-2025 livrari e foarte indelungata. Mai bine ar fi fost 16-18 F-16 noi noute la cel mai inalt standard decat vechile 32+17.

    2
    • Vash the Stampede

      Ce tot mesteci acolo…?! Doar nu ne-om lua de gat cu de-al de Germania, Franta, U.K. sau Itaglea, Spagnea… etc. Cel mult cu de-al de Rrussija sau Turcea(in cazul in care i s-ar cu sutul afara din NATO)… Rrussija, n-are absolut nici o treaba cu aviatia militara moderna… iar Turcea e in situatia de a nu-si mai putea ridica F-16le de la sol… deci, de ce nu sunt bune aceste F-16 block 15 MLU S.H…??!

      9
  20. Omul este cel mai valoros capital

    Candva, candva aveam peste 100 de poiloto de supersonice (Mi 21+ 23+ 29) .. azi ramane sa vedem de unde vom face rost de inca 40-50 de piloti (in trei ani) pentru ca avioanele sa si zboare..
    Sa incercam cu niste ONGisti si alti din astia …

    dar noi suntem impotriva capitalului! (asta boldit este un vechi banc…)

    4
  21. 49 de F-16 nu e rau deloc si probabil mai avem nevoie de inca niste duble. e un bun inceput cum ar zice un banc 🙂

    insa noi ar trebui sa ne stabilim prioritatile, este clar ca nu avem bani sa avem o forta militara cu de toate si trebuie sa selectam capabilitatile pe care sa le maximizam sau sa le avem la un nivel decent.

    Una dintre ele, in opinia mea, ar fi aviatia, in detrimentul cheltuielilor pentru flota, unde as tine doar corvete si submarine, eventual NPR-uri noi si mici, gen Visby.

    Avem 49 de F-16 si le-am impartit in 3 escadrile; personal cred ca intre tranzitia la F-35 si momentul actual ne mai trebuie o escadrila de avioane noi, F-16V fiind probabil cea mai buna alegere (desi personal mi-ar placea Rafale).

    Alte alternative ar fi Eurofighter la mana a doua (scump insa exceptional pt superioritate aeriana) sau Gripen-ul nou, care mie mi se pare ca ajuns la maturitate si cu Suedia in NATO devine deosebit de interesant, mai ales in contextul epuizarii F-16 vechi, supraaglomerarii liniei de fabricatie Rafale si noilor capabilitati ale Gripen (Suedia in NATO, Meteor, Storm Shadow). Ar fi de explorat si posibilitatea folosirii unor aparate precum cel coreean de antrenament ca aparat de linia a doua pentru F-35.

    A facut aceeasi observatie si pe topiculd e Rafale altcineva, nu pare fezabil doar cu acestea si apoi direct F-35.

    Am avea asadar doua grupuri/escadrile de F-16 A/B modernizate (impartite la 2 cele existente) si un grup de avioane noi. De ce zic grup? Escadrila suna ca dracu si avem traditia din WW2 (6 vanatoare, 5 bombardament, 8 asalt, 7 si 9 vanatoare etc.)

    Cum ar suna Grupul 7/9 Serbanescu, Grupul 5/8 Stoian, grupul 2/6 Vizanti? Parca ceva mai bine ca actualele escadrile ca slava cerului avem intre piloti mari eroi si modele.

    Dupa 2025/2026 ar fi util sa fie cumparate avioane noi pentru o noua escadrila/grup pentru ca nu va fi fezabil nici dupa 2030 sa operam numai F-35. Daca am fi o tara mica precum Cehia sau Slovacia probabil ca da, ar fi o optiune viabila insa pentru noi si zona noastra de responsabilitate ar fi o serioasa lipsa de prevedere.

    1
  22. „n cazul avioanelor nu anul de fabricatie conteaza (sau orele de zbor efectuate) ci modul in care au fost intretinute”..
    de fapt conteaza ambele, anul fabricatiei iti spune cam care e nivelul tehnologic si „ce stie” respectivul avion (ma rog, se poate considera si anul si standardul ultimei modernizari), iar numarul de ore de zbor este limitat in principiu de fabricant;
    acum, ca intre timp a aparut o „gaselnita” prin care cele aproape 8000 de ore de zbor pe f16 norvegiene se contorizeaza doar la 6000, fiindca au fost zburate „doar duminica la biserica si la piata” (adica nu in evolutiile complete pentru care s-a calculat admisibila de 8000 de ore) este o treaba; o treaba care conteaza, „gaseslnita” probabil sta in picioare fiindca e venita de la la Lockheed si US Air Force, care stiu ce zic, fac analize si nu prelunges resursa „din pix”;
    si, daca la cele 2000 de ore ramase pe aparat (care, zburate „doar duminica la biserica si la piata”, se fac 3000 de ore), mai adaugi un MLU (mid life upgrade – citisem ca USAF il facea la propria baza de mententanta, incadrandu-se in 3-4 mil. $ pe aparat, pb se poate face si la Aerostar sau in Polonia; presupune demontarea aeronavei cu inlocuirea unor invelisuri, lonjeroane critice si alte piese susceptibile la fisuri in urma oboselii) ajungi la 4-7k de ore pe aparat; de care se poate trage lejer 20-30 de ani.

    Ingrijoratoare ar fi calitatea resursei umane, in principiu pe mentenanta; deviza nationala „merge si asa” nu sta in picioare la tehnica moderna, aici nu „merge’ decat ce scrie in manual si ramane de vazut daca tehnicienii armatei se vor adapta.

    3
  23. Si totusi ar merge un SLEP, norvegienii au raportat niste probleme cu fisuri in zona incastrarii aripilor
    https://www.f-16.net/f-16-news-article990.html

  24. Sunt destul de tinerele. Au trecut de 40 de ani.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *