Politia de Frontiera

Daca la capitolul coruptie stam rau, la capitolul dotare frontieristii nostri, de uscat sau de pe apa, au in mod sigur una dintre cele mai avansate tehnologii si dotari din UE. Pe mare chiar nava amiral a flotei de supravehere, Stefan cel Mare, este in acest moment cea mai moderna nava a Uniunii Europene, aflata pe granite. In timpul misiunii de ajutor acordata Italiei, imigrantii din Africa, Stefan cel Mare nu numai ca i-a lasat cu gura profund cascata pe ceilalti europeni veniti in sprijinul italienilor, dar pe sectorul alocat, a reusit sa fie cea mai eficienta nava din flota.

Peste 50% din interceptari s-au facut de catre cele doua nave romanesti sau l-a sesizarea lor…Cu multe mii de mile marine parcurse in cateva luni Stefan a facut senzatie si a dovedit o eficienta uimitoare. A fost de fapt “botezul focului” pentru acest nou tip de nava, iar acum asteptam cu nerabdare pe celelate nave-surori, se pare inca doua bucati din acelasi tip, sa vina in flota.

Desi incadrate la Politia de Frontiera, noile nave par mai mult nave de supraveghere electronica si dau senzatia ca Romania isi construieste, pe bani europeni, o a doua flota cu capacitati militare, pe langa cea clasica si apartinatoare de MApN. Practic toate navele noi, achizitionate pentru frontiera maritima, sunt parte din sistemul SCOMAR, care stie toata lumea, sau nu? 🙂 , ca este folosit si de Armata! Sau este folosit si de Politia de Frontiera?! Inca nu m-am dumirit, dar cert esta faptul ca si oficial si mai ales neoficial SCOMAR-ul are veleitati militare pronuntate, sau macar banuite.

Cei mai pagubiti din aceasta afacere au iesit, cum altfel, bietii braconieri turci care in mod clar si deschis nu aprecieaza la certa lui valoare sistemul SCOMR si navele sale de patrulare, pe motiv de …conflict de interese! Cea ce este absolut adevarat 🙂 !

Politia de Frontiera, dotare

SNR-17, este o nava foarte rapida, fabricata in Turcia, cu un corp din aluminiu, un pescaj de 1,15 metri și un deplasament de 25 de tone. Salupa atinge o viteză maximă de 50 de kilometri la oră, si este deservită de un echipaj format din patru polițiști de frontieră, avand o capacitate de transport de șase persoane.Şalupa de patrulare şi intervenţie este dotată cu radar pentru navigaţie, hartă electronică, sondă ultrason, compas GPS, receptor GPS, sistem de identificare automată a navelor, sistem de supraveghere integrat, receptor TV satelit,  trusă endoscop, detector portabil de droguri şi exploziv, sistem de măsurare radioactivitate, cititor optic de documente,  sistem de comunicaţii pe frecvenţă navală şi terestră, sistem de semnalizare optico-acustic, busolă, proiector şi sistem de încălzire şi climatizare  tip WEBASTO navalizat şi  binoclu. De asemenea Politia de Frontiera dispune de două pontoane de acostare, cu cabine destinate cazării echipajelor,  depozitării de combustibili şi a unor materiale specifice de marină, de ultima generatie, amplasate  pe Dunăre, în zona Gîrla Mare şi Orşova. Pontoanele pot fi utilizate la temperaturi de – 35 grade Celsius, până la + 55 grade Celsius.

   STEFAN cel MARE (MAI 1105) -nava a fost proiectată şi construită în perioada 2009 – 2010, proiectul tehnic şi supravegherea construcţiei fiind aprobate de către societatea de clasificare Bureau Veritas (Franţa).


Nava este de tip monococă, dispune de 4 punţi, are la bază un proiect geometric testat, dispune de o provă modernă tip „axe bow” care permite să navigheze în siguranţă, cu viteză mare, chiar şi în condiţii de mare de gradul 6 pe scara Beaufort. Acest concept asigură o rezistenţă redusă la înaintare, precum şi o reducere a consumului de combustibil faţă de navele convenţionale cu aproximativ 20%. Nava are urmatoarele caracteristici:
•    Lungime: 66,10 m
•    Latime: 10,25 m

-Lungime la linia de plutire: 64,05 m;
•    Inaltime: 25,7m
•    Deplasament brut: 1.505 tone
•    Viteza maxima: 21 noduri
•    Viteza de croaziera: 12 noduri
•    Autonomie de operare: 1800 mile la viteza de croaziera de 17 noduri
•    Propulsie: Tip motor: 2 motoare tip MTU, tip 16V4000M73;

-Putere motoare principale: 2×2560 kW/1970 rpm;

-Bow thruster: 1×160 ekW;

-Diesel generatoare: 3xLeroy Somer 4220 kVA/400V/50Hz;

-Diesel generator de avarie: 1xLeroy Somer 4100kVA/400V/50Hz;
•    Echipaj: 19 politisti;

-Elice: 2×2300 mm, CPP;
•    Capacitate de transport: 100 persoane, inclusiv echipaj
•    Nava operationala: grad maxim al marii – 6
•    Ambarcatiuni:
o    mijloc de control si abordare – ambarcatiune semirigida  cu borduri moi Zodiac Hurricane H630 (motor Volvo Penta 220 CP);
o    mijloc de salvare – ambarcatiune semirigida cuu boduri moi, cu motor  atasat Yamaha 30CP.

                                                                       Puntea de comanda MAI 1105  „Stefan cel Mare”

Nava dispune de radar de supraveghere TERMA SCANTER (1), si este capabilă să navigheze anual cel puţin 4.000 de ore, să opereze pe o mare de gradul 6, poate executa misiuni de minimum şapte zile, are o rază de acţiune de minim 1800 mile marine, la viteză de croazieră, are capacitate de interoperabilitate cu alte sisteme de supraveghere, comunicaţii, transmisii de date şi face parte din SCOMAR. Nava de supraveghere are capacitatea de a executa activităţi de căutare – salvare, precum şi de prevenire şi combatere a poluării pe mare şi poate stinge incendiile de pe navele aflate în pericol pe mare.

SCANTER 2001, este un radar extrem de performant, ce accepta 6 configuraţii de sistem; tubul transmiţător este în impulsuri magnetron controlate dintr-un modulator solid-state magnetic. Ratele programabile de repetiţie a impulsurilor pot fi selectate inclusiv manual.Antena este o antenă de ghid de unda cu fante cu fascicul îngust şi de nivelul scăzut sidelobe, zgomot redus, receptor cu interval dinamic ridicat; este deja pregatit pentru integrarea viitoarelor module / funcţii.
Specificaţii: frecventa: 9.170, 9.375, 9.410, 9.438 sau 9.490 GHz (X-Band); puls timp repetiţie (PRT):
Frecvenţa de repetiţie a impulsurilor (PRF): 800 – 8.000 Hz (programabila)
pulsewidth (PW): 40 nanosecunde, putere la vârf: 25 – 30 kilowaţi/ 5 km; viteza de rotire a antenei: 60 rpm.

SCANTER 2001 – oferă o imagine reala de pe teren, mişcările obiectivelor in orice conditii meteorologice; detectarea ţintelor şi rezoluţia este foarte buna si de inalta fidelitate.


FLIR TALON –are rolul de supraveghere, recunoastere, achizitie tinte, protectie, inclusiv SAR. Este un sistem compact, multi-sistem de senzori, State-of-the-Art imagistica, Laser Pointer / Iluminator, Video Analog si Digital,  Multi-ţintă autotracker, dispune de giroscoape cu fibra optica si autostabilizare –fara a fi afectat de miscarile navei, IMU / GPS şi LRF.  Sistemul poate indeplini până la şase sarcinile utile, simultane: IR, Culoare, CCD, EMCCD, laser pointer cu laser sau Iluminator, LRF, IMU, Zoom Continuu 640 x 480 cameră în infraroşu, imaginile sunt de mare rezolutie si fidelitate atat ziua cat si noaptea. Identifica foarte precis tintele, geolocatia acestora -GeoLock. De asemenea, funcţionează ca platformă GPS / INS / EGS /, avand sistem AHARS pentru o acurateţe mai mare. Identifica obiectivele pentru observatori folosind dispozitive NV, fara a le iradia, ramanand nedetectat. TALON are sisteme NTSC sau PAL video analogice şi SMPTE 292M, video DVI digital pentru toate canalele, maximizarea rezoluţiei şi capacitate avansată care urmăreşte obiective sau scene cu toate Imaginile (IR, CCD,

EMCCD). 10x Zoom Zoom continuu Color CCD, 20x Zoom continuu EMCCD, EYESAFE- Telemetru cu laser din Clasa de tip 1, cu bataie de peste 20 km;LASER POINTER: lungime de undă 830 nm,Putere 135 mW nominală, Clasificarea Clasa 3b (de IEC 60825 & SUA 21 partea CFR 1040);LASER Iluminator: lungime de undă 830 nm, Putere 1.9 W, Clasificarea Clasa 4 (deANSIZ136.1-2000).

Nava de patrulare si interventie maritima, SHALDAG MK IV, este de tip monococa, corpul si suprastructura acesteia fiind din duraluminiu marin. Dispune de doua punti si este construita in Israel. Nava este astfel construita incat poate naviga in siguranta, reducand rezistenta la inaintare, cu viteza mare chiar si in conditii de mare de gradul 5 pe scara Beaufort. Poate fi utilizata intensiv timp de 25 de ani! Nava dispune de: instalatie automatizata de incalzire, ventilatie si climatizare navalizata-HVAC; instalatie de stocare si evacuare a rezidurilor fiind o nava ecologica; spatii de cazare pentru 11 politisti; careu echipaj; bucatarie; spatii de depozitare frigorifice; scaune de atenuare a socurilor provocate de viteza mare de deplasare la timonerie. Lungime: 26,70 m; latime: 6 m; pescaj maxim: 1,50 m; deplasament brut: 90 tone; motoare principale: 2xMTU 16V2000M92; putere motoare principale: 2×1630 kW/2450 rpm; elice: propulsia este asigurata prin jet de apa (waterjet) tip MJP 550; viteza maxima constructiva: 42 noduri; viteza de croaziera: 35 noduri; raza de actiune: 450 Mm. Echipamentele de navigatie, comunicatii, supraveghere si lupta, sunt de ultima generatie: sistem integrat de management al navei –Servowatch Integrated Management System SIMS, ce include autopilot, girocompas, radar (2xbanda X –CONSILIUM RTM25X-m), harti electronice (ECDIS, sonda ultrason, loch, NAVTEX, DGPS). Mijloace de receptie/transmitere semnale de pericol si ajutor in timp real, inclusiv prin satelit: GMDSS, statii tactice HARRIS, transponder, telefon prin satelit. Sistemul de supraveghere si lupta se compune din: sistem optoelectronic: POP 300, armament: 1xMiniTyphoon de 12,7 mm complet automatizat. Nava dispune de mijloace de control si abordare, precum: ambarcatiune semirigida cu borduri moi Valiant Patrol PT-520 cu motor outboard Mercury 100 CP.

                                                                                        Nava tip SHALDAG MK IV

De asemenea Politia de Frontiera are in curs de implementare SISTEMUL MOBIL DE SUPRAVEGHERE SI CONTROL (SISF), care pe langa sistemele de comunicatii, achizitie date, informatii, transporturi, va cuprinde in curand si Serviciul de Comunicatii Mobile cu Vehicule Aeriene (AGA), ce va cuprinde elicoptere, avioane de supraveghere (este vizat DA42 MPP Guardian, de fabricatie austriaca), UAV (sistemul FlyEye, despre care am vorbit deja), etc.

                                                                                                       Salupa rapida
                                                                            Stefan cel Mare, lansand o barca la apa

WW& GeorgeGMT

18 comentarii:

  1. Si este macar una dintre ele construita la noi? Stefan cel Mare? Am vazut ca restul sunt facute in Turcia si Israel…

  2. Vad ca au tot felul de variante de fregate…
    Daca se decide re-echiparea celor 3 fregate romanesti, poate ar trebui, daca Damen castiga la licitatie, sa se oblige sa le puna la punct la Galati.

    Urmat poate de alte contracte pentru fortele navale si paza de coasta.

    Ar fi un castig pentru ambele parti…

    • nu cred sa poata sa le repare si modernizeze la galati…nu cred ca au doc inundabil si daca au e ptr nave mai mici,la fel doc plutitor,sa le fabrice noi da,cred ca pot ,navele facute la galati,corvetele alea,cat si fregatele facute de damen pe la ei sunt modulare (si in sus si in jos-adica poti face corvete mai mari,fregate mai mici)
      fregatele pot fi modernizate la mangalia,nu stiu situatia la daewoo,acolo daca mai lucreaza

    • un castig ar fi sa comande cele 4 corvete la damen ,sa le faca ca toata lumea,bine inarmate,atat antiaerian cat si antinava,razboi la tarm si sa cam lase deoparte type-ul 22 ca li se apropie scadenta..,,
      prin 2015 sa comande vreo 2 fregate noi
      corvetele ptr „razboi litoral”(nu stiu cum sa-i spun altfel)sunt mai mult decat potrivite,ele isi arata limitele in „mare albastra”(departe de tarm)…cum nu avem decat „obligatii asumate”,departe de tarmul romanesc(ca nu mai avem flota comerciala),nu vad oportunitatea operarii de” nave oceanice”(cu type 22 sa particip la actiuni precum atlanta,conflicte low intensity e suficient)
      dupa 2015 depinzand de cum evolutioneaza economia(interesele energetice),poate fi nevoie de 2 fregate multifunctionale(dar sa fie noi ,ca astea type 22 se cam apropie de sfarsitul ciclului util si o sa stea mai mult in doc,daca le modernizezi esti obligat sa le operezi vreo 10 ani)
      asa ca ptr rolul care-l au in prezent ,de comanda si control plus asigurarea obligatiilor ce recurg din tratate ,stau bine cum sunt
      marina sa se modernizeze de jos in sus,corvetele,puitoarele de mine,baterii de rachete,artilerie mobila de coasta antinava(atrom-ul sta” in conservare”),sa cumpere multirolu’ si rachete antinava….si cand situatia e mai buna….altele noi,mai economice si potrivite ptr noi

      • Nu-mi este clar care este procentajul de capital romanesc in cazul santierelor de la Galati, Mangalia si Constanta…

        Poate, in cazul in care se ajunge la astfel de contracte, statul roman sa negocieze, daca nu s-a facut deja, o infuzie de capital pentru cresterea participatiei, posibil si sub forma unui „ajutor de stat”, pentru a se asigura in timp ca o posibila delocalizare a unor astfel de activitati sa fie improbabila sau sa afecteze un numar cat mai mic de angajati pana la gasirea unei alte solutii de parteneriat.

        Aceste santiere reprezinta activitati de interes strategic pentru Romania si, daca exista contracte cu MAPN si MAI, ar trebui redus riscul ca astfel de tehnologii sa fie achizitionate de „entitati nedorite”.

        • galati si mangalia sunt private ,nu are de ce sa fie statul”tatucul” tuturor,sa se asigure ca navele se fac aici,stipulat in contract…si cam atat

        • E bine sa fie majoritar private, dar daca ai domenii strategice, ar trebui sa ti le protejezi, prin legislatie, daca UE te lasa, sau prin aport de capital romanesc, in ultima instanta participatie la stat.

          Cum ar fi daca pe Lockheed-Martin i-ar cumpara firme chinezesti sau coreene, sau daca macar capitalul majoritar nu ar mai fi american?

          Si eu sunt pentru a dezvolta cat mai mult intreprinderile private, iar statul sa aiba un amestec minim… insa sunt situatii unde e bine sa ai centuri de siguranta.

  3. Bre vedeti ca pe site se dau rusii tari pe partea asta…poate ar fi bine sa le aratam si noi niste poze..din cand in cand..sa se mai taie si ei..

  4. Tot despre Damen Galati:
    http://www.damen.ro/

    Asociati – SC Den Breejen Romania SRL, societate specializata in protejarea si conservarea suprafetelor metalice si nemetalice, a fost infiintata in anul 2001 in urma achizitiei fostului workshop vopsitorie al Santierului Naval Galati de catre grupul de firme Den Breejen Holding B.V. :
    http://www.denbreejen.ro/constructie-navala/constructie-navala-damen-shipyards-galati

    Proiectare – MARINE ENGINEERING GALATI (MEGA) este o companie, care asigura servicii de arhitectura navala, proiectare si inginerie navala, infiintata in Iunie 2004, avand ca actionar principal compania Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS):
    http://www.marineengineering.ro/html/despre.html

    Stiri:
    http://pato.ro/2011/11/nava-lansata-la-apa-damen-shipyards-galati.html

    De la colegii „Resboiu” – sper sa nu fie o problema:
    http://resboiu.wordpress.com/tag/damen-shipyards/

  5. Dar navele MAI 1103- proiect P-157? Nu apar in articol?

    se pare ca este a 2-a nava dupa Nava Stefan cel Mare, ca si marime-capacitate de patrulare a Garzii de Coasta (politiei de frontiera)

    http://www.ziare.com/stiri/politie/o-nava-a-politiei-de-frontiera-in-misiune-timp-de-trei-luni-pe-marea-egee-1511755

    mentionez ca comentariul meu este scris in 17.10.2018 – probabil nava nu facea parte din flota Politiei de frontiera la data scrierii articolului.

  6. Am o nedumerire. In luna Mai in anul 2000 ma aflam pe Dunare intr-o „expeditie” studenteasca. Imi amintesc cu claritate ca intr-o zi, a aparut ca din senin langa noi, o nava extrem de asemantoare cu STEFAN cel MARE (MAI 1105). Stiu ca m-a impresionat masivitatea ei, mai ales partea din fata, care era foarte inalta, cu tricolorul in diagonala. Cred ca era vopsita alb sau un gri deschis. Cred ca lungimea era de 15-20 de metri. Pe ea scria Garda de Coasta. Nu-mi amintesc daca era inarmata. In mod curios, ehipajul era in civil. Oameni au fost profesionisti, politicosi. Chiar capitanul ne-a intrebat ce facem pe acolo, ne-au legitimat, etc. Apoi ne-am „imprietenit” rapid. Ne-au dat apa de baut si au plecat. Cand au pornit motoarele, au inceput sa ne vibreze plamanii. Atunci ne-am dat seama ca trasese la mal, langa noi, cu motoarele oprite. Asa a aparut langa noi fara s-o vedem pana nu a fost efectiv la 10 metri de mal. Eu cred ca e mare pricepere sa te furisezi cu asa un mastodont pana la 10 metri de „inamic”. In articolul de mai sus se spune ca Stefan cel Mare a fost proiectata in 2010. Nedumerirea mea este: ce fel de nava era aceasta? Parea sa fie un MAI 1105 in miniatura. Nici locatia exacta nu mi-a amintesc dar era cu siguranta intre Calarasi si Braila. Imi poate spune cineva ce nava era aceasta? Multumesc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *