Romania Military

Portavioane port-dronă

Primii au fost turcii cu TCG Anadolu (Juan Cralos I class) care s-a dorit a fi primul portavion turcesc dar după ce americanii le-au tăiat avântul și au scos Turcia din programul F 35A, a fost evident că nici F 35B nu vor avea așa că nava a fost re-inventată pe post de navă port-dronă. Mai mult de nevoie, turcii au inventat o nouă clasă de nave.

Mai în zilele nostre, Portugalia s-a hotărât să-și construiască o navă dedicată operării de drone și uite-așa Damen Shipyards a început la Galați construcția primului portavion specializat pentru drone din NATO. NRP Dom João II va fi de facto o navă multifuncțională care va putea opera drone subacvatice, navale și aeriene și are o gama largă de operațiuni pe care le poate susține, inclusiv de supraveghere și intervenții în caz de urgență.

Dar coreenii cei destul de democratici fac un mare pas în față și au de gând să-și construiască un portavion dedicat dronelor. Istoric vorbind, Seulul și-a dorit s-o ia pe urmele Japoniei și să-și modifice navele din clasa  Dokdo (nave port-elicopter) în mici portavioane dotate cu F 35B, doar că deplasamentul navelor, de doar 18 mii de tone, nu a permis o modificare care să fie și eficientă, pe model japonez cu navele clasei Izumo (distrugătoare port-elicopter) – 26 de mii de tone.

La început coreenii și-au făcut planul, prin 2019, să construiască un portavion adevărat – programul CV-X – la vreo 30 de mii de tone și să-l “populeze” cu F 35B. Companiile coreene au făcut parteneriate cu companii europene cu experiență și prin 2033 ar fi trebuit că prima navă să fie la apă, doar că costurile sunt foarte mari, iar doctrina navală sud-coreeană nu rimează perfect cu portavionul, că doar Coreea de Sud nu are nuș’ ce teritorii peste mari și țări și nici așa de multe insule la mare depărtare de țărm, fiind totuși o țară continentală.

Ca o mică paranteză, doctrina militară sud-coreeană este îndreptată către un singur posibil adversar – Coreea de Nord și pe cale de consecință are trei mari și late idei de baza: un sistem de culegere de informații care să permită distrugerea preventivă a locațiilor de lansare a rachetelor nord-coreene, apărarea anti-rachetă stratificată și capacitatea unui răspuns militar devastator.

Așa că nevoia unui portavion nu apare ca fiind chiar atât de urgență astfel încât deși programul a fost menținut în bugetul apărării, n-a primit nicio finanțare, cu atât mai mult cu cât nici contractul pentru 20 de F 35B necesare n-a mai fost semnat cu LM.

Însă de curând, agenția de presă Yonhapa scrie că în cercurile politice influențe se discută despre abandonarea totală a programului CV-X , dar în schimb s-ar dori o navă multirol de comandă capabilă, printre altele, să opereze și drone.

Conceptul de navă port-dronă coreean

Conform unor oficiali coreeni, nava va păstra cele 30 de mii de tone deplasament dar va fi oricum mai ieftină, măcar că nu vor mai cumpăra F 35B, și va opera câteva zeci de vehicule aeriene fără pilot, atât pentru cercetare cât și pentru lupta, ca și elicoptere. Programul s-ar numi – HCX-23 Plus Drone Carrier.

Printre obiectivele pe care noua navă coreeană ar trebui să le poată îndeplini se numără atacarea și distrugerea unor obiective de mare importantă, desfășurarea de operațiuni de desant amfibiu, să protejeze căile de navigație sau să fie de folos în caz de dezastre naturale.

Așa că, una peste alta, dronele vin tare din urmă și pe mare așa cum au venit pe uscat și ne-au luat pe toți prin surprindere în războiul din Ucraina.

 

GeorgeGMT

Exit mobile version