Probleme pentru logistica tancurilor Leopard 2

Si daca ai probleme cu logistica practic n-ai tancuri, atat timp cat nu conteaza numarul de unitati din flota ci numarul de tancuri operationale.

Faptul ca industria germana are probleme reale pentru sustinerea cu piese de schimb a parcului de tancuri Leopard 2 se stie de mult timp, lucrurile au devenit publice atunci cand Polonia a dorit sa-si modernizeze tancurile Leopard 2A4 la standardul “PL”. Practic germanii nu au fost in stare sa ofere industriei poloneze piesele/subansamblele necesare.

Initial s-a crezut ca de fapt germanii nu vor sa-i ajute pe polonezi mai ales ca acestia din urma doreau ca programul de modernizare sa fie derulat in Polonia, dar se pare ca indiferent de buna sau reaua-credinta a industriei germane de profil lucrurile sunt ingrijoratoare, cu atat mai mult cu cat Leopard 2, in diferitele sale variante, este cel mai raspandit tanc in Uniunea Europeana: Turcia, Grecia, Spania, Polonia, Finlanda, Suedia si evident Germania detin si opereaza flote importante de tancuri Leopard 2, asta pe langa alte natiuni europene/ ne-europene care au flote mai mici. Plus restul de vehicule auxiliare pe sasiu de Leopard 2.

Si acum faptele:

  • Polonezii doresc sa-si modernizeze 142 de Leopard 2A4 la standardul Leopard 2PL, doar ca lucrurile merg foarte greu. Programul a demarat in 2015 si trebuia finalizat in 2021-2022, dar in actualul context, cel mai optimist termen este 2027. Iar polonezii sustin ca de vina sunt companiile germane care nu reusesc sa aprovizioneze cu cele necesare, in cantitatile si la termenele convenite;
  • Tara Snitelului (Austria adica) s-a hotarat sa-si modernizeze flota de de tancuri Leoprad 2A4, mai exact 56 de unitati, la standardul A7 si se asteapta ca procesul de modernizare a celor (doar) 56 de tancuri sa dureze cel putin 5-7 ani;
  • Ucraina, aici lucrurile sunt chiar mai complicate si tragice, tara fiind angrenata intr-un razboi pe viat si pe moarte cu bolsevici de la Est. Ucraina are mari probleme cu flota sa de Leopard 2, astfel, tancurile sunt un cosmar logistic pentru Kiev. Pe de o parte, se pare, ca mecanici ucraineni nu se descurca foarte bine cu masina de lupta germana si calitatea intretinerii lasa de dorit, pe de alta parte, se manifesta o acuta lipsa a pieselor de schimb necesare atata pentru intretinerea normala a tancurilor cat si pentru reparatia celor avariate in lupta.

Astfel incat o parte a tancurilor Leopard 2 ucrainene sunt trase pe dreapta din lipsa de piese de schimb (unele fiind consumabile). Situatia tancurilor ucrainene (85 de unitati au fost promise) a fost pusa pe tapet de Sebastian Schaefer, membru al Bundestag, dupa vizita pe care a efectuat-o in Lituania impreuna cu ministrul german al apararii, Boris Pistorius.

In urma vizitei, parlamentarul german a trimis scrisori catre cele doua companii germane care detin centrul de reparatii si intretinere a tancurilor din Lituania si care, evident, ca sunt si producatoarele tancului german: Rheinmetall si Krauss-Maffei Wegmann. Deputatul german s-a plans de lipsa pieselor de schimb ca si de faptul ca distanta dintre centrele de reparatii si linia frontului este enorma, tancurile Leopard (si nu numai ele ci si alte vehicule blindate germane donate Ucrainei) se pot repara si intretine in Lituania, Polonia si Romania, atelierele aflandu-se la sute de km de beneficiar.

Dar daca in privinta distantelor dintre front si ateliere lucrurile sunt mai de inteles, incapacitatea industriei germane de a mentine pe front cateva zeci de tancuri Leopard 2 da de gandit, iar daca mai adaugam si ritmul extrem de lent in care polonezii (iar in cazul lor nu-i putem banui ca nu depun toate eforturile) si austriecii isi vad tancurile modernizate, lucrurile devin extrem de ingrijoratoare.

Cu atat mai preocupante cu cat, repet, majoritatea tancurilor NATO din Europa sun Leopard 2, ori daca Germania are probleme cu sustinerea unui batalion pe frontul ucrainean si a modernizari a 200 de tancuri (Polonia+Austria) la ce ne putem astepta daca NATO – Europa va avea nevoie de aceste tancuri?

Trebuie remarcat inca un lucru: disponibilitatea flotei de Leopard 2. Ce procent din tancurile europene de sorginte germana sunt operationale in caz de razboi si cate dintre ele vor ramane operationale (scoatem din discutie actiunile inamicului) dupa cateva luni de front?

Daca Germania nu se descurca cu +300 de unitati ce va face daca fi nevoita sa intretina in jur de 2000 de tancuri aflate in dotarea armatelor europene, fara sa mai adaugam alte cateva sute prin restul lumii?

Si atunci motivatia polonezilor de a cumpara tancuri Abrams si K2 Black Panther devine una mai bine argumentata decat ar parea, iar detinatorii de tancuri germane ar fi bine sa-si puna la punct depozitele de piese de schimb si sa aiba la ei in tara capacitati extinse pentru intretinerea si reparatia tancurilor propri, dar pana la urma tot la mana industriei germane ajungi atunci cand ai nevoie de piese de schimb, iar daca acestea nu vin la timp, atunci ai destula vreme sa faci poze cu tancurile tale frumos aranjate in curtea uzinei in asteptarea camioanelor cu piese.

Ori la capitolul fiabilitate, T 72 – asa cum isi arunca el turela in aer la etajul trei – este un tanc de incredere. Asta este opinia unui ofiter de tancuri roman care a facut parte din batalionul de T 72 Ural dislocat pe vremuri la Targoviste. Ori in Ucraina luptele tanc vs tanc au fost, asa cum se asteptau si ofiteri de tancuri, foarte rare. Pe frontul ucrainean tancul este folosit in rol de sustinere a infanteriei cu tunul, fiind de fapt o piesa de artilerie de mare mobilitate.

Tancurile sunt distruse in Ucraina cu ajutorul rachetelor AT, artileriei si de catre drone, mult mai rar de alte tancuri, asadar desi T 72 este net inferior Leopard 2A6, acest lucru aduce putina alinare ucrainenilor, atat timp cele doua tancuri nu prea s-au intalnit si ambele sunt folosite pe post de artilerie, ori in acest caz conteaza doar tancul care este pe front, se poate deplasa si care poate trage cu tunul.

Nivelul de protectie, optica superioara, precizia tunului etc sunt la capitolul “si altele”. In Ucraina valoarea tancului este data de mobilitate si tun, plus fiabilitatea sa. Si uite-asa dai o caruta de bani pe un Leo 2A7V si te trezesti ca nu ai ce face cu el, nu ajungi  in lupta cu tancul, iar inamicul, dotat cu relicve sovietice isi facea treaba linistit pentru ca are nevoie doar de un tun care sa traga, de o pereche de senile care sa rostogoleasca tunul in pozitie si un motor care sa invarta senilele, orice altceva este… moft.

Asta nu inseamna ca Leopard 2 este un tanc slab si de lepadat, ba dimpotriva este un tanc german autentic, necazul lui provine de fapt din propriul sau succes: prea multe tancuri operationale in lume, prea mica baza industriala care le sustine.

PS Si ca sa ne facem o idee despre situatia actuala a fortelor terestre germane, astazi Berlinul dispune de doar 35 de lansatoare multiple de rachete (MLRS) MARS II, varianta germana a M 270. Doar 35 de lansatoare, in conditiile in care o tara precum Romania va detine doar pe zona HIMARS 54 de masini de lansare, cu o capacitate similara a 27 de MARS II.

Diferenta dintre Romania si Germania vine insa din faptul ca Bucurestiul mai detine si alte sisteme MLRS: APRA 40 si LAROM, pe cand germanii isi sprijina intreaga lor forta terestra in 35 de masini de lansare. Daca ne aducem aminte de ce spunea generalul Alfons Mais, comandantul fortelor terestre germane (Heer), cum ca tara sa nu are capacitatea de a sustine un razboi la intensitate ridicata, acum intelegem si de ce…

Si cum Germania este unul dintre principalii piloni ai apararii comune europene, poate intelegem mai bine acum disperarea cu care Polonia cumpara armament. Polonezii se uita spre vestul lor si stiu ca in caz de ceva nu pot pune baza pe germani si, evident, nu numai germanii sunt in aceasta situatia ridicola.

Pentru ca daca germanii nu pot lupta pe flancul nordic lucrurile devin suspicios de grave pentru europeni.

GeorgeGMT

66 de comentarii:

  1. Superpunctat Maestre…
    Un rahat de garnitura te poate imobiliza cu utilaju’tancu si gata esti pedestru si el devine cazemata!
    Deaceea este necesar sa ai caru tau si/ sau macar sa faci consumabilele!
    Succesuri depline!

    18
  2. Bine ca am luat Abrams ! La câte au SUA stocate, avem de unde piese, plus ca industria americana de război, chiar funcționează bine ! Chiar ma întrebam ce naiba o sa dureze atât de mult modernizarea tunurilor antiaeriene ? Pai si ai noștri cu modernizarea soimilor o sa termine mai repede, cu toate ca au început cu stângul, în condițiile în care România nu are industria Germaniei.

    24
    • Am luat tancuri care nu se pot deplasa pe drumurile noastre(poduri) plus ca nu o sa avem combustibil pentru ele (nu cred ca OMV ne va da)

      3
    • si cum vine garnitura de cauciuc`pin teleportare? daca luptele intre tancuri sunt rare in ucraina dupa 2 ani de razboi, la ce iti trebuie tancuri? pt sprijinul infanteriei exista alte solutii, care trec pin vad si peste pod si costa o treime. cu tunuri de toate calibrele

      5
    • cartiilii di la parlament si mapn nu lupta pi front ,nu am luat abrams pt ca nu l-am contractat, pt ca nu am dat bani, cu propaganda lui tilvar ca si cu a lu dancu nu lupti pe front sau am uitat cum au venit avioanele din norvegia in ianuarie 2022 cand am semnat contractu in decembrie 2022 aa stai au venit in decembrie 2023 ,cum am uitat, cam asta ie cu politrucii de la mapn
      ca sa intelegi nu iecsista contracti la FMS cu muricanii secreti iele si publica ici daca au valoare peste 7 milioane de $ ,are contractul pt abrams valoare peste 7 mil de $? ,asa ca cauta sau intreabal pe tilvar cand a dat banii ca fara bani nu si publica :

      https://www.defense.gov/News/Contracts/

      • Pentru limba Română apăsați tasta 1. Ai vrut probabil să fi spiritual, dar ai obosit mintea celor inteligenți de pe aici. Așa că îți vor da cu ”skiIp”, este mai ușor să te ignore decât că stea să gândească inepția ce vroiai să transmiți!

        2
  3. Din pdv meu furnizarea de Leopard, Challenger, Abrams către ucraineni o pun la capitolul publicitate și nu la cel de utilitate. Mult mai util este programul de furnizare T72EA din Cehia, tancuri modernizate și cu reparația capitală făcută. Trecând peste faptul că se pot repara și chiar moderniza în Ucraina, aici incluzând totul (motor, optica, tun, ecc), întreținerea lor in Ucraina este mai ușor de făcut decât să expediezi unicaturi dus-întors. Nu înțeleg de ce nu s-a preferat extinderea programului din Cehia, EA declarând că la o comandă fermă pot renova în jur de 30 tancuri lunar, iar prețul e undeva la 2.5milioane.

    19
    • Poate că unul dintre obiectivele rușilor este chiar acela de a goli de arsenal Uniunea și de a testa stocurile de muniții și piese de schimb disponibile.
      Și o fac la modul cel mai discret prin vocile unor eroi planetari.

      1
      • Iar reîncălzim borșul cu strategia stratificată a rușilor? Sacrificăm jumătate de milion de oameni, ne mai fug o grămadă, ne facem de râs tehnica și ne ștergem la dos cu relațiile internaționale, pentru a determina NATO să-și consume muniția pe noi, apoi scoatem armata bună și tehnica serioasă din bazele secrete de sub Urali și din Siberia și ne oprim la Atlantic? Poezia asta era amuzantă în ianuarie 2022, poate.

        18
        • „…apoi scoatem armata bună și tehnica serioasă din bazele secrete de sub Urali și din Siberia și ne oprim la Atlantic?” – ei nu, dar aia cu ochii oblici da. Nu asta a fost planul rusilor dar pentru mincatorii de orez e o oportunitate. Nu-i pentru cine se pregateste e pentru cine se nimereste. Ideea e ca galbejitii pot profita.

          3
    • pt ca Rheinmetal a garantat ca isi face baza logistica de mentenata si reparatii majore in Romania,iar noi ar trebui in teorie sa stim si sa facem si pt tancurile pe care le achizitionam noi, cel putin pe hartie cum se lauda mapn ca altceva la sfantu asteapta azi maine azi maine, creca nici nu au de gand sa le cumpere ca doar so gasi o firma de partid sa dea o vopsea pe tr 85 si sa zica ca le-a modernizat si sa faca jumate jumate cu aia care iau dat contractu

      3
  4. sunt greu de inteles problemele astea pentru ca Leo 2 are practic intreaga EU cu mici exceptii. prin urmare cum de nu e profitabila si necesara productia de piese de schimb mi-e greu sa inteleg.

    16
    • Pe timp de pace, asa cum credem noi toti europenii pana in 2022 ca va fi pe veci stocurile de rezerva se mentineau la o cota de 20%-30% din necesar, adica aveai in depozite 20%, maxim 30% din piese disponibile. Unde mai pui si staful aferent efectuarii de reparatii. Pica un tanc, ramanea in remiza si gata.
      Nu s-au produs ca nu a fost cerere, bani pe care decidentii ii considerau inutil sa fie blocati in stocuri de razboi si tot asa… Insa realitatea a batut logica contabila.

      22
    • Cel mai probabil raspuns este ca tarile care detin Leopard 2 au un stoc minim de piese si atunci nici industria nu si-a dezvoltat capacitatea de productie la nivelul unei flote de +2300 de tancuri in intreaga lume.
      Daca la tancuri situatia este cum este cum o fi la avioane si elicoptere?

      23
    • @steppewolf
      E o chestie simplă, pe care mulți analiști de pe aici nu pot, sau nu vor, să o înțeleagă.
      Dacă până la sfârșitul Războiului Rece armatele erau conduse de politicieni, după ce s-a terminat Războiul Rece armatele au fost conduse de politicieni și contabili, care tăiau de peste tot pentru reducerea costurilor și încadrarea în bugetele atrofiate alocate.
      Rezultatele le vedem peste tot, în mai toată lumea, nu numai la noi.
      Părerea mea, hâc…

      34
      • Subscriu stimate camarad, si mai adaug ce bine s-au ancorat unii si altii in functii publice cu zecile de ani taind de la armate (peste tot pe mapamond) si pompand banii intr-o bula a binestarii necorelata cu o crestere reala economica.
        Inca o mare deficienta a democratiei, ca eu personal accept ca democratie nu inseamna doi lupi si o oaie voteaza ce mananca deseara.

        13
  5. Era de asteptat si previzibil. De asta urlu eu de fiecare data la orice achizitie „+logistica”. Fara logistica, ai asta, iar pentru logistica aferenta unui echipament complex cum e leopardul, abramsul sau orice alta scula de genu, chiar si piese de artilerie autopropulsata dureaza ani sa dezvolti capacitatea necesara, si aia e treptata. Adica logistica nu-i una si gata. E logistica aferenta desfasurari operatiunilor militare de intesitate, mica, medie, si ridicata. Echipajul utilajului il formezi in cateva luni, aia nu-i problema, logistica pe timp de pace o faci intr-un an avand totul la botul calului.

    17
  6. Stie cineva ceva de licitatia asta de mai jos?

    https://www.hotnews.ro/stiri-defense-26691670-achizitie-militara-majora-romania-lanseaza-licitatie-circa-2-mld-euro-pentru-sisteme-antiaeriene-raza-scurta-foarte-scurta-vshorad-shorad.htm

    Ca termenul limita de depunere era 8 ianuarie si vad ca suntem pe 15 si nu spune nimeni nimic.

    A depus cineva oferte?

    P.S. Imi cer scuze ca postez pe topic-ul asta dar nu mi-am putut stapanii curiozitatea si nu stiam unde sa intreb.

    2
  7. Industria de tancuri germana = pomul laudat. Ma refer deocamdata(sper) doar la tancuri. Pana in Ucraina nici un Leo n-a fost solicitat in razboi ! Din Turcia,Grecia si pana in Canada s-a mers pe renume !
    S-ar putea ca pe unii sa nu ne surprinda foarte tare ca Leo are prob;eme de mentenanta. Nemtii au facut tancuri f bune dar incepand cu Panther(si Tiger) au complicat prea mult lucrurile. Din cauza complexitatii, raportul de productie fata de rusi si aliati era de 1:10 si peste ! Cred ca iar s-au impotmolit in acelasi loc. S-ar putea ca aceleasi probleme sa aiba si al 2-lea tanc european, Leclerc : sofisticate, putine si neincercate de un razboi. In Ucraina este un razboi destul de static(acum) in care armele antitanc si artileria fac legea.
    Polonia a inteles ca doar singura se poate ajuta si trage tare.
    Cu adevarat poate fi o problema cu balticii,cu noi dar si cu toata Europa daca nu se intelege ca : 1) propaganda si Coloana 5-a rusa lucreaza cu spor si 2) daca Ucraina nu e ajutata cu bani si arme vine randul copiilor nostrii !
    https://adevarul.ro/stiri-externe/europa/paralizia-vointei-sau-de-ce-razboiul-din-ucraina-2331268.html

    12
  8. Solutia va fi ceva gen Ripsaw R5…

  9. Nu aş fi crezut vreodată că Germania ar ajunge la pământ cu armata. Sincer, Polonia stă cred mult mai bine ca ea.
    Problema este că multw ţări nici acum nu realizează că fără armată care să-ţi apere interesele eşti „fiul ploii”.
    Presupunând prin absurd, că sultanul se supără pe NATO şi schimbă tabăra, ce ar face Europa în fata unei ofensive ruso-iraniene-turceşti? Unde ar opri-o? În Alpi? Dacă ar opri-o…

    5
    • Prima saptamana-ofensiva aia o sa fie oprit de aviatia NATO, turcii sunt nimic fara link 16 si umbrela NATO, Germania oricat de prost sta e capabila sa stearga pe jos cu aviatia turca si sa faca opetatinile de interdictie.

      4
      • Luftwaffe e o umbra insa Grecii cu suport USAF si Italian AF pun pe chituci pe turci, unde pui ca rusii si Iran Ar imparti fericiti Anatolia de Ar fi statul turc in colaps cred ca Mai degraba il martiresc ei insisi pe Erdo decat sa permita disolutia tarii

        1
  10. Referitor la Topic:

    Da, am facut bine ca am ales Abrams in loc de Leopard. Stie cineva cand vor fi livrate?
    50 sunt cam putine dar, tinand cont de teritoriul Romaniei cel mai important pentru noi este sa dam drumul odata la programul pentru Masina de lupta senilata pe care, eventual sa integram si tun de 120. Ar fi un tanc mediu care ne-ar ajuta foarte mult tinand cont de teritoriul nostru.

    Stie cineva cand se va da drumul la programul pentru senilata? Ca timpul trece si nimic nu se intampla. Sau, sa reformulez, prea putin se intampla.

    6
  11. ‘ori in acest caz conteaza doar tancul care este pe front, se poate deplasa si care poate trage cu tunul.’

    Norocul nostru ca inca avem TR 85 in dotare! 🙂 Cat or mai merge/trage pana crapa. Se pare ca si numarul conteaza, nu doar calitatea. Depinde de cum s-a facut intretinerea lor…..probabil nu s-a facut deloc!

    Legat de disponibilitatea Leopard si a industriei germane, sigur asta arata ca Romania a facut alegerea corecta cu Abrams. Nici transferul de tehnologie si Know how pentru K2 nu poate sa fie decat oportun. Poate un mix cu cele doua + TR85M1 in linia 2, nu ar strica. Pe modelul oualor in acelasi cos!

    7
    • vezi ca TR85-ul sta de 10 ori mai prost ca Leo2. La Leo cat de cat exista capacitate de productie iar industria germana daca-si pune in cap inunda cu piese toti clientii.
      Tu de unde mai iei fabricile care au facut piesele de TR? Cred ca majoritatea sunt ori mall-uri ori teren viran.
      Legat de merge pana crapa, inseamna pana la prima piesa cazuta, ceea ce este extrem de putin. Poate fi o simpla conducta.

      10
      • la TR ar fi canibalizarea celor modernizate; la ce penurie este pe piata si la ce costuri sunt e bine sa tragem de ele

        4
        • canibalizarea e o mare frectie. Uite un exemplu banal, un grup de valve de la instalatia de aer comprimat s-a defectat. Piesa e 200 euro si fara ea adio pornire deci ai in curte doar 50t de fier.
          De la donator poti lua o singura piesa, dar daca rata de cadere este foarte mare (piese proaste) ce mai faci la a doua defectiune?
          Solutia este alta, sa identifici piesele cu rata de cadere mare si ori sa mai faci un batch de productie ori cea mai simpla solutie este sa schimbi pentru tot lotul subansamblul cu altul care se mai produce, facand unele mici adaptari.
          Asta inseamna sesiuni de intretinere anuale in care sa schimbi orice stii ca nu se mai poate inlocui in timp rezonabil.
          Se numeste mentenanta evolutiva.

          20
        • Tragem ce sa omoram floarea armatei in ele

          1
      • Pai asta am zis si eu, RK sanatos din parti, producatori de piese yoc! Reteta perfecta. Tragi pana crapa, apoi fugi si te rogi sa mai piarda dusmanii o racheta AT tragand in el. Momeala, asa! Merge si la T 55 si restul vechiturilor functionale sau nefunctionale de prin stoc! 🙂

        1
  12. nu este o problema tehnologica a industriei germane ci o problema generata de beneficiar, in speta armatele/guvernele care au comandat produsul:
    – a fost fabricat in diferite loturi mici si cu un grad foarte mare de customizare, din cauza asta este dificil de gasit stocuri de piese standardizate
    – seriile mici au dictat o tehnologie de fabricatie din domeniul manufacturii, multe piese fiind facute pe masini de productivitate mica si cu manipulanti calificati, altfel nu renta economic. E greu sa vii acum sa ceri productie mare.
    – stocul de piese este dictat de cerinta clientilor, dar daca de 30 de ani clientii au tinut echipamentul prin remize nu s-au cerut nici piese/consumabile. In economia capitalista nu tine nimeni linii de productie daca nu se cumpara produsul.
    Solutia este simpla si a existat mereu, comenzi mari si produs standardizat. Deci, tot la guverne am ajuns.
    Cu banii e greu pentru ca europenii s-au obisnuit cu fonduri nerambursabile, ajutoare etc e greu sa tai acum din partea sociala si sa dirijezi din nou la aparare. Citez vorbele Doamnei de fier (Margaret Thatcher): „The trouble with Socialism is that eventually you run out of other people’s money.”

    25
    • Pai exact asta spun si eu, problema este ce cumperi, daca statele au cumparat 1, 2, 3 tancuri asta au primit. Daca cumparau si pachetul logistic aferent ceea care practic putea dubla sau chiar tripla pretul achizitiei initiale, aveau si piese de schimb.
      De asta imi venea sa-i dau un pumn la monitor cand citeam pe tot felul de experti care ne spuneau ca am dat prea mult pe echipamentul x sau y, comparand cu pretul per unitate. Depinde de ce cumperi, producatorul poate produce, dar sa produc stoc, doar ca poate tu ai nevoie candva… niet, nu asa functioneaza economia.
      Oricum in ucraina e alta poveste, erau necesari ani de exploatare cu logistica aferenta ca ei sa livreze rezultate.

      10
    • Fabrici de armament de tip boutique.

      3
  13. Fara sa incerc sa ofensez pe cineva, cred ca modul de a privii lucrurile in privinta Leo, este putin nerealist
    Exceptand problemele reale din industria Germana de profil, nici KMW si nici Rheinmetal nu vor pastra niste capacitati de productie, daca nu au comenzi. Si cresteea capacitatii de productie nu se poate face de pe o zi pe alta sau de la o luna la alta
    Fiecare din tarile care opereaza Leo, nu au cum sa se planga ca nu au ce le trebuie, daca nu plaseaza comenzi ferm, cu date clare de esalonare a livrarilor,pentru piese, consumabile, upgrade, samd
    Sursa problemelor este de natura decizionala si organizatorica: factorul politic decide bugetele apararii, factorii de decizie din cadrul fiecarei armate decid cum isi gestioneaza resursele si cum isi planifica utilizarea acestora
    Ondustria de profil doar reactioneaza. Nicaieri nu se gasesc peste noapte oameni calificati pe care sa-i angajezi doar pt ca altii, ani de zile nu sis-au facut treaba

    13
    • Categorc ai dreptate, nu industria este de vina, de vina sunt tarile care au cumparat Leopard 2 dar nu s-au gandit sa creeze si stocurile necesare de piese tocmai pt ca Leo 2 s-a vandut atat de bine si era clar ca industria germana nu ar putea acoperi necesarul in caz de conflict.
      Leopard 2 este de facto un tanc european dar nu a fost tratat ca atare ci ca un tanc national in care fiecare tara detinatoare ar avea in curte intregul lant logistic. Ceea ce evident ca nu este cazul.

      5
  14. Statul prioritizeaza fie propriile interesele financiare fie protectia propriei identități in functie de cum bate vantul prin politica interna, uneori chiar pe amandoua cu același talent, mai ales Germania careia nu-i arde jarul sub fund. Șirul de democratii primitive dintre ei și ruși e destul să aibă liniște deocamdată. De aia își fac pomană cu Gheparduri și Piranii vechi din Romania pana in UA – cărora in ultimul pachet de sprijin le-au trimis 60 de bucati.

    Ca să poată menține linii de producție și personal, in afara de comenzile de înzestrare fabricile care produc pentru un continent întreg au nevoie de garantii din partea statului. Atunci când doar un singur stat rămâne să le ofere, evident că devine nesustenabil. Înzestrarea unei armate implica costuri pe termen lung pe care covârșitoarea majoritate a politicienilor și a votantilor o ignoră. Industria militara face lobby doar daca e privată și când se ajunge la așa ceva, nu ezita sa submineze democrația – că banii nu au scrupule.

    Cred că primul pas spre suveranitatea militara europeană ar fi bugetarea unor garanții pt rezilienta liniilor de producție de aparare la nivel european și încurajarea asocierilor între domeniul civil și ala militar pentru scăderea costurilor cu menținerea personalului și a lanțurilor logistice. Povestea cu H145 spre ex. Chestia asta ar limita influenta politica a industriei de apărare, așa cum e tragedia peste ocean, de au rămas doar cu trei-patru concerne care cam aleg membrii congresului. Avantajul SUA e proprietatea statului pe patentele militare: productia poate fi distribuită, însă cercetarea, atât de importantă în competia cu China, rămâne o afacere „de famiglie”.

    In Europa, finanțarea comuna a industriei de apărare ar putea permite inclusiv răspândirea capacităților de producție după criterii economice și strategice, nu politice de interes local cum e cazul acum.. dar asta presupune ca țări cum sunt Germania, Franța, Polonia, Romania, Slovacia .. sa cedeze din suveranitate unora care au polițe de platit.

    Nu e exclus ca producătorii de armament sa aibă stocuri de piese, pe care însă le negociază din poziții de forță, că li s-a permis sa formeze monopoluri pe categorii de produse.

    Ieșirea din impas care că ar fi cercetarea și achiziția de licențe de către grupuri de țări în comun, cu contracte colective de înzestrare și menținere pe termen lung a capacităților industriale. E prea scump pentru orice țară izolata sa producă la nesfârșit pe stoc sau să încuie hale de producție până e nevoie din nou de ele.

    7
  15. unchiul leo1 o duce mai bine?…parea mai prietenos cu utilizatorul spuneau ucrainienii.

    3
  16. https://m.youtube.com/watch?v=6pJK29MbQt4

    Scutul Dobrogei. De la min 12.20 un sistem antidrona foarte interesant adus de nemți la MK.

    2
  17. Mda, situatia e maronie si prezinta umflaturi. Cum o dai, nu exista parte nevinovata.
    Politicienii au promis ce si-au dorit oamenii sa auda. Au facut ce le-a adus cele mai multe voturi in alegeri.
    industria – cum spunea cineva mai sus – boutique – Vrei tanc customizat – gata boss – exact ca la Renault Clio model 2005 – au 3 modele – si turcii il fac pe Thalia…guess what…astept piese de schimb de zici ca-i japoneza, ca nu se potrivesc de la celelalte 2 modele – pana si urchea de prindere a tobei de esapament e diferita.

    Anyway am divagat si ma reintorc la industrie:
    1. Toti producatorii sunt listati la bursa, sunt cu activitate duala civila si militara. Actionarii Thyssen Krupp prefera ca acesta sa faca scari rulante pentru mall-uri decat otel krupp pentru razboi.
    2. Tot Vestul s-a lasat momit si apus botul la borcanul cu miere numit bani rusesti sau chinezesti…asa ca au lasat garda jos cu contraspionajul dupa 1990 si au permis infiltrarea si proliferarea atator ONG-uri si firme de lobby in favoare Green deal, decarbonizare, pace si alte rahaturi.
    3. Acele OMG si firme de lobby au ajuns sa cumpere pachete importante de actiuni – peste 5% din companiile „blue chips” de la bursa incat sa participe la adunarea actionarilor si sa faca scandal.
    4. Dupa pandemie dar mai ales dupa anul EXCEPTIONAL 2022, toti actionarii vor dividende d ela acele societati si aici intervine indicatorul ROACE (Return on average capital employed) – care exprima eficienta utilizarii capitalului 🙂 – Venitul period ajustat cu cheltuiala cu dobanda dupa plata taxelor ca si procentaj mediu al capitalului utilizat intr-o perioada. Iar datorita inflatiei din 2022, acel ROACE asteptat de catre actionari, CFO si restul directorilor financiari si contabilii companiilor trece de 10%.

    5. Asa ca nu va mirati de ce nu se investeste in facilitati noi de productie armament – Acele investitii nu se finalizeaza intr-un an de zile si nici investitia nu reuseste sa dea ROACE de peste 10% tot in decursul acelui an.
    6. Fara bani de la stat, nici o firma nu o sa-si strice nimeni ratingul companiei, bagand bani in facilitati de armament – mai ales ca astfel de investitii NU SUNT BANCABILE. Sunt interzise de BCE si implicit de BNR a se finanta.
    7. De aceea a cerut Rheinmettal 250 mio EUR – sa puna banu jos statul roman daca vrea o capabilitate, nu o sa vina nimeni sa bage banii firmei pe promisiuni si ochi frumosi de PSD.

    Concluzie: pana nu vine poporul chinez sau rus peste capitalisti, toti flower-power si copiii de bani gata care vor bani de zapada, bautura si femei in cele mai exclusiviste locuri, nu se vor trezi. 🙂 Asta e firea omului dupa 80 ani de pace si nemaintalnita prosperitate pentru Occident.

    Poate Polonia ar trebui sa deschida granitele pe cuvantul lui Putin ca nu se va opri decat la Berlin, Paris, Berna si vor lasa Polonia in pace 🙂

    P.S Am 3 nemti drept sefi – cu ooo cam stafidite precum zice o colega, care se vaita in meetinguri ca vai ce rau e in DE de cand nu mai au enrgie ruseasca. Iar curentul si gazul au ajuns acum in DE la nivelul platit de noi in RO cu toata plafonarea vietii. Asa ca nu ii mai plang pe vestici caci pielea pe mine arde cu comuistii din RO.

    12

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *