Procedura de atribuire a contractului pentru achiziția a 32 avioane F-16 din Norvegia a fost finalizată

f16 norvegiene pentru romania

Vineri, 4 noiembrie, la sediul Romtehnica, a fost semnat contractul de achiziție de către Ministerul Apărării Naționale din România a 32 de avioane F-16 de la Guvernul Regatului Norvegiei.

Ministerul Apărării Naționale a obținut, în decembrie 2021, aprobarea Parlamentului României pentru inițierea procedurilor de achiziție și derulării acestora conform prevederilor Legii nr. 214 din 2022.

Instituția militară a convenit cu reprezentanții norvegieni contractul de achiziție a 32 de avioane F-16 în configurația M6.5.2, motoare de rezervă și suport logistic. Valoarea contractului semnat astăzi cu Guvernul Regatului Norvegiei este de 388 milioane euro și se va derula pe o perioadă de trei ani, primele aeronave urmând să fie livrate spre sfârșitul anului 2023.

Contractul se derulează cu sprijinul Guvernului Statelor Unite ale Americii, în acest sens, Guvernul României a transmis scrisoarea de tip „Letter of request” adresată Guvernului SUA pentru care se anticipează primirea unui răspuns până la sfârșitul anului.

Avioanele vor fi livrate României în stare operațională, cu o resursă disponibilă care va permite operarea acestora de către Forțele Aeriene Române pentru o perioadă de minim 10 ani, respectiv pe durata perioadei de tranziție la avioanele de generația a V-a.

Achiziția celor 32 de avioane de la Guvernul Regatului Norvegiei reprezintă, în fapt, un transfer de capabilitate între două state membre ale NATO, pentru creșterea capacității de apărarea a României și asigurarea contribuției naționale la apărarea colectivă în cadrul Alianței Nord-Atlantice.

 

x x x

 

În prezent, Forțele Aeriene Române au în dotare 17 aeronave F-16 în configurație M5.2R, care vor fi modernizate la configurația M6.6, achiziționate în baza prevederilor Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană în cadrul programului „Avion multirol al Forţelor Aeriene”.

Misiunile specifice Serviciului de Luptă Permanent – Poliție Aeriană (SLP-PA) sunt executate cu aeronave F-16 și MiG-21 LanceR, însă folosirea acestora din urmă este o soluţie pe termen scurt (un an).

Scoaterea graduală din serviciu a avioanelor MiG-21 LanceR şi necesitatea executării în regim permanent a Serviciului de Luptă – Poliţie Aeriană cu avioane F-16, coroborate cu evoluția mediului de securitate regional, au determinat nevoia identificării unei soluţii care să permită apărarea spațiului aerian al României cu avioane F-16 și executarea SLP-PA cu avioane F-16, conform angajamentelor asumate față de NATO.

MApN – Biroul presă

164 de comentarii:

  1. Presedintele Norvegiei ce a zis? – {evil laugh}
    La modul serios, ma bucur enorm, trebuie si trebuia facut de mult. Sunt curios pe parte de logistica insa despre ce vorbim deoarece logistica militara aferenta unitatilor de aviatie este deosebit de complexa iar „suport logistic” este o expresie folosolita in spatiul mediatic. In spatiul operational militar logistica este graduala si specifica desfasurarii unueia sau mai multor tipuri de misiuni.
    Sa nu ne facem muci insa cu apa rece, asta este un capitol doar dintr-o carte cu enorm de multe capitole. Urmatorul capitol ar fi bine sa fie tancul.

    28
  2. Uffff…. în sfârșit! Am avut emoții… noroc cu norvegienii ca sunt oameni serioși. Probabil ca au început deja sa se ocupe de avioane.

    24
  3. Doamne ajuta! Sa vina dupa ele si F 35, dar nu la 10 – 15 ani dupa ce isi mananca resursa, asa cum am facut cu MIG-urile 21 LanceR.

    10
  4. in sfarsit s-a semnat. ca la cat sau scremut…totusi o veste buna.

    18
  5. Bravo! Rasuflu usurat! Stie cineva si ce sisteme de arme se gandesc sa integreze pe ele? Adica afara de rachtele aer-aer. Ceva anti-nava sau aer-sol?

    6
    • La cum a performat Flota MN a Rusiei, și Penguin ar fi de folos pentru noi. Parca JSM nici nu îndrăznesc sa sper

      13
    • nu cred ca ai nostri se mai gandesc sa integreze pe ele altceva decat ce e deja inconfigurația Tape M6.5.2, superioara lui 5.2R de pe portugheze.
      https://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html

      diferenta fata de cele pe care le avem deja:
      M6 tape

      M6.1 tape

      Improved IFF system (Mode 5 waveform with better distinction between friendly and enemy aircraft)
      Introduction of AIM-120D missile (two-way datalink, improved navigation and High-Angle Off-Boresight capabilities, a doubled range)
      Introduction of more advanced A/G weapons (GBU-39 SDB, GBU-54 LJDAM)
      Integration of improved Link-16 functions with net-centric capability
      Integration of a new Universal Armament Interface to standardize communication between the aircraft and the weapons, illuminating the need for new OPF tapes with every new weapon system

      M6.2 tape

      „Clean-up” tape (intended as correction to imperfections found in earlier phases)
      Included minor updates like Auto GCAS capability nearly eliminating Controlled Flight Into Terrain (CFIT) accidents, a leading cause of F-16 loss of pilot and aircraft accidents.

      M6.5 tape

      From this tape onwards there will be a difference between the European numbering sequence and the US. Funding for the M-tapes was extended through the years up untill number M6. The normal succession would mean an M7 would be next. This will be the case for the US (with their F-16s lasting untill well into the 2030s). Since the European F-16s are much older and reaching the end of their lifespan (2020-2030) it was difficult to convince them to extend funding for more updates to the F-16s. Specifically the Netherlands and Norway weren’t eager since they already opted to replace the F-16 with the F-35 with fleet introduction starting in 2019 and F-16 phase out around 2024). Much of the updates found in tape M6.5 will be the same as tape M7.

      Rectification of some earlier weapon integration shortcomings
      Integration of new weapons (JASSM, JDAM, EGBU-12, SDB, AIM-120D and AIM-9X)
      Integration of advanced racks (BRU-69), pylons, adapters and the UAI (ensuring nuclear surety and compatibility)
      Update of the Link-16 protocol
      Upgrade of the AN/AAQ-14 interface software
      Update of the AN/ALR-56M system
      Update of the GPS system

      Trecerea la ceva apropiat de V, este Tape M7+:

      M7.2 tape
      Integration of the Northrop Grumman AN/APG-83 active electronically scanned array (AESA) radar
      Introduction of the latest AIM-120D missile
      Introduction of AGM-158B Joint Air-To-Surface Standoff Missile Extended Range (JASSM-ER)
      39 more operational upgrades (more info needed)

      12
  6. Ăăăăă….
    De fapt era un oftat de ușurare. Bun.
    Acum stau și mă întreb dacă nu a fost cauza reală a demiterii sociologului…

    24
    • Sociologul s-a plimbat mult, a vorbit… nu mult, dar prost și a făcut fix nimic. Nu știu de ce a fost demis, dar nu trebuia pus de la bun început.

      16
  7. Gica Belea frate cu Alex Belea

    Super, un pas bun pentru pregatirea mai multor piloti si personal.
    O urmatoare decizie inteligenta ar fii demararea procedurii de achizitie de F35 cat mai rapid.
    O sa dureze mult birocratia si statul la coada, deci o sa se sincronizeze bine cu pregatirea personalului pe F16.
    Apoi neaparat cred ca e nevoie sa demaram o alta procedura de achizitionare a una sau doua escadrile de F16 noi.
    Lafel, o sa dureze si o sa se sincronizeze cu scoaterea astora din uz.
    Personal as merge pe doua escadrile noi de F16 undeva spre 2030 iar p-astea vechi le-as moderniza si pune in niste hangare la „caldurica” si le-as zbura atat cat sa ma asigur ca sunt functionale.
    Practic cred ca ar fii inteligenta crearea unei rezerve functinale de avioane mai vechi.
    Cam toate razboaiele au aratat ca e important sa nu lasi adversarului suprematie aeriana daca vrei sa ai o sansa si ca apoi ai nevoie de resurse sa duci durata.
    Eu cred ca noi nu trebuie sa ne asteptam la un razboi cu ceva vecini decat in cazul in care alte conflicte vor izbucni in alte parti ale globului si vor angaja SUA.
    Atunci va trebui sa ne cam bazam pe ce avem.
    Rusia sa zicem ca si-a cam sifonat resursele acum, dar in 10 ani isi vor reface armata si o vor pune chiar mai bine la punct.
    In urmatorul conflict nu cred ca vor mai face toate greselile pe care le-au facut acum.
    Personal nu cred ca dezastrul atacului asupra Ucrainei s-a datorat doar catorva probleme. De obicei un dezastru apare cu un cumul de factori iar la ei au fost muulti.
    Si asa tot au reusit sa ia din teritorii, sa distruga infrastructura, orase si sa puna economia la pamant. Ucraina isi va reveni greu iar de rusi nu o sa se atinga nimeni prea usor.
    Sper sa avem si noi la un moment dat lideri, capabili, care sa gandeasca pe termen lung.

    10
    • Gica Belea frate cu Alex Belea

      Nu cred ca ne permitem sa intretinem o flota prea mare de F35.
      Cred ca undeva intre 15 si 20 ne ajung.
      De asta zic ca ne-ar prinde bine sa luam F16 noi.
      Ahh, de-as fi pus acolo sa iau decizii, as sparge toti banii intr-o saptamana :))))

      8
      • La infrastructura actuala e cam greu sa tii. Preț/ ora de zbor mare, infrastructura scumpă. Sunt avioane fb, doar că fără investiții rămâne un vis. Cu toții ne dorim un Rolls Roys, majoritatea nu ne permitem.

    • F-16 noi nu merita, de banii aia modernizezi spre standard V partial si prelungesti resursa cu inca 10 ani la astea 3 escadrile, si mai iei de completare inca cel putin 6 biloc plus inca o escadrila monoloc second-hand cu resursa multa si un stoc de structuri de canibalizare. Ar fi interesant sa ajungem la un total de vreo 72 active si 1-2 duzini in conservare + canibalizare.

      Avem de unde alege – ies la vanzare F-16 belgiene, daneze, olandeze cu stocuri de piese plus am putea cauta la AMARG via Portugalia.
      Astfel am putea opera pana in 2040 aproape 4 escadrile de F-16, avand si structuri destule in parcul rece pentru canibalizare. Si am restrange treptat la 3, apoi 2 escadrile, in paralel cu operationalizarea F-35.
      Pentru ca vom fi ultimii utilizatori de F-16MLU modernizat din Europa…

      Sa folosesti F-16 dupa 2040 nu prea merita…

      P.S.
      Mai multe F-16 biloc cu resursa sunt necesare pentru efortul de formare initial pe F-16, dar si ulterior ar fi interesante pentru formarea de zbor pe supersonic si acomodarea cu cabina noii generatii, inainte de trecerea pe F-35, care nu are biloc… Ca sa nu mai fie nevoie sa luam ceva echivalent M346, KAI T-50 sau T-7 Redhawk.

      F-16 biloc ar mai fi interesante pentru misiuni complexe de sprijin: de recunoastere, lupta electronica, coordonare si operarea de drone sau vector pentru sisteme de arme mai complexe. Mai usor de realizat cu 2 persoane la bord, ca sa nu supraincarce pilotul.

      19
      • De ce AMARG via Portugalia? Noi nu putem cauta direct acolo?

        1
      • Vash the Stampede

        „Astfel am putea opera pana in 2040 aproape 4 escadrile de F-16, avand si structuri destule in parcul rece pentru canibalizare.”

        4 escadrile, dar cate bucati per escadrila?

        1
        • variabil, in functie de nevoie… ideea e sa ai minim 10 celule/escadrila cu resursa mai mare de ore (3-4000) decat alea ce expira in zece ani, celulele alea fiind zburate mai mult. Astfel ai conserva resursa celor cu ore mai putine ramase, care raman intr-un stoc „cald”.

          In mod normal ar trebui sa ai cam 16 celule active/escadrila… dar luand in calcul coeficientul de disponibilitate care scade pe masura ce creste varsta aparatelor de la 80% la alea noi spre vreo 60% la astea vechi:
          https://www.airandspaceforces.com/fighter-mission-capable-rates-fell-in-2021/
          rezulta ca pentru a avea macar 12 aeronave disponibile de zbor/escadrila, ai avea nevoie de cel putin 20 de aparate/escadrila… pentru confort s-ar putea ajunge si la 24 (14 aparate disponibile/escadrila). Asta fara a lua in calcul structurile pentru canibalizare.

          La fel ca alea norvegiene, multe F-16 AB/MLU/ADF vor fi disponibile in curand la pret de piese de schimb… se pot lua la kilogram. Am putea avea un parc mult mai mare de celule decat cel activ, cam cum am facut pentru MIG-21 Lancer, avand si capacitati de modernizare si reparatii capitale in tara… doar ca trebuie sa le si putem stoca corect.

          Pe termen lung, dincolo de 2040 cand vom avea probabil si minim o escadrila de F35 operationala, am ramane cu 3×12 (minim) aeronave F-16 active… restul stocate sau zburate ocazional.

          13
      • Singura intrebare esentiala. Pachetul de armament pentru astea unde e? E bine ca le zburam, antrenam deja piloti pt ele, dar care va fi armamentul procurat si cand?(ce poate, teoretic, dice F 16 norvegian, stim, dar practic ce va duce fostul F 16 norvegian devenit roman cu acte in regula, nu avem nicio idee)

        1
        • din 2016 incoace Romania este tara care participa cu bani in loturile de productie ale lui Raytheon pt Aim 120 7c Amraam si Aim 9x Sidewinder

          2
      • Foarte bine punctat!!!Dar vreau sa menționez că dupa anu 2040 vor fi f 16 care au fost produse acu 10 ani și vor fii produse cele noi în ultima variantă.Deci putem operaționaliza f 16 muult și bine.Nu cred că Romania o să si peemită f 35 în următorii 25 ani.Abia o să prindem experientă cu f 16.Repet este o părere personala

        2
        • Dupa 2040, cand mai pierdem din inventarul operational de F-16, o escadrila de F-35 sosita incepand cu 2030-2035 ar fi complet operationala si poate ne-am putea gandi la o a doua…

          Fata de F-16, F-35 este un salt semnificativ de capacitate, avem nevoie de el si in cativa ani, dupa ce ne punem la punct cu F-16, ar trebui sa incepem sa il pregatim si apoi sa il implementam prin 2030.

          6
      • Deocamdata va trebui intai sa mai tragem de Lancere cativa ani. Programul modernizarii Soimului inca nu a inceput, deci vom avea disponibile doar 10, in timp ce celelalte trec prin modernizare. Norvegienele sosesc incepend doar de finalul anului viitor si pana la final de 2024, deci momentan avem doar 3 duble de F-16. Si trebuie sa ne dublam practic numarul pilotilor.
        Asa ca nu vom putea retrage Lancerele in cateva luni, si cel putin dublele vor mai trebui folosit macar cativa ani…

        1
    • Salut, un pas mult așteptat, dar cred că nu trebuie să ne entuziasmăm excesiv, să ne facem planuri fanteziste. Bine măcar că le-am luat pe-astea. Cine știe când vom mai semna un alt contract…

      2
      • Da este o mare realizare pt ArmRo ca s-au achizitionat aceste avioane si trebuie apreciata in consecinta! Dar 48 de avslmr este numarul minim de avslmr pe care ArmRo trb sa-l aiba in dotare conform angajamentului din 2004 cand Romania a fost admisa in NATO. Un nr confortabil de avslmr pt ArmRo ar fi 80 impartite in 5 escadrile a 16 avslmr plasate cate o escadrila pe Borcea CL, Bacau BC, Luna CJ, Giarmata TM si Craiova DJ pt a se acoperi judicios tot teritoriul Romaniei. Asta cu 80 avslmr pt ArmRo si FARo s-ar putea reliza incepand cu 2030 cand speram ca Romania va fi mult mai puternic economic, sa existe vointa politica pt achizitie de th mil pt ArmRo si de preferinta ca toate 80 avslmr sa fie operabile.

        4
  8. In sfarsit in puii mei …Cred ca i-a scuturat cineva serios si le-a mai tras si un sut in cur,,,sa se trezeasca dracului la realitate..Prea intrasera asa intr- o letargie
    Sa fie primit …da cam tarziu incep sa vina . Abia la anu pe vremea asta…cine stie poate se termina si razboiu pana atunci …

    13
  9. Da de ce a durat un an oare?

    3
  10. Interesant standardul tape 6.5. aduce mai degrabă a Block 45+
    Din ce am reușit să găsesc pe net:

    „Integration of new weapons (JASSM, JDAM, EGBU-12, SDB, AIM-120D and AIM-9X).
    Integration of advanced racks (BRU-69), pylons, adapters and the UAI.
    Update of the Link-16 protocol.
    Upgrade of the AN/AAQ-14 interface software.
    Update of the AN/ALR-56M system.
    Update of the GPS system.”

    Iar că vin și cu motoare de rezervă e extraordinar.

    O afacere foarte bună, mulțumim norvegienilor. Mereu o plăcere să faci afaceri cu ei.

    25
    • yep, ne scremem sa ne apropiem de Bl 50/52 cum au polonezii si grecii din anii 2000…

      14
      • La 10 milioane per avion zi săru’mâna cu Block 50/52 🙂

        Râdem-glumim, dar e cam peste orice ar pune rușii pe masa în acest moment și destul de similar (dacă nu ușor peste pe anumite paliere) cu Gripenul ceh/maghiar.

        Oricum nu ar fi meritat noi, cum iau bulgarii și slovacii, că ne-ar fi prins 2050 cu ele (nu merită să le ții mai puțin dacă te ajunge 150-200 de milioane per avion ca bulgarii), când toată lumea va fi fost trecută la gen 5 de 15-20 de ani.

        24
    • JASSM ala e belea ? stii cumva la ce standard? A sau tind si ei sa completeze macar cu vreo 20 la standard C?

      3
      • Păi, astea sunt echivalentul F16 C/D. Adică știe să facă ce face orice F16 C/D (cum sunt cele poloneze, grecești).

        2
        • nuu. ma refeream la racheta JASSM! Adica ea are standard A, B, C, D, in care C si D bat la 1000km, respectiv 1800km. Ar fi bune ma gandesc si la noi.

          2
          • Polonezii au avut nevoie de cativa ani buni pana au integrat JASSM pe F-16 C/D-urile lor (spre deosebire de finlandezi care n-au avut asemenea probleme pentru F/A-18 C/D)…si nu uita ca nimeni nu-ti da ceva cu raza mai mare de 300 km.

            1
            • Chiar si 300 km ar fi suficiente pentru Crimeea sa Novorosiisk sa zicem, sau fabrica Lynx din vestul Ungariei, ca tot avem amici care bantuie pe aici, trebuie dus doar avionul in raza rachetei iar F16 are picioare mai lungi decat ce am avut pana acum.

              7
              • Péter Szatmári

                I see that it is not possible to remove Hungarian hatred, just so you can clearly see that the LYNX factory in Zalaegerszeg is the plant of Reinmetal Hungary Zrt., which is a 50-50% German-Hungarian joint venture, if you have the courage to fight with the Germans and Hungarians with your 40+ year old veteran machines only on it, but don’t think that the airspace won’t be crowded with METEOR and IRIS-T missiles of EF-2000s/GRIPENs machines.

                4
                • @Peter Sz. by htka

                  Don’t be a stupid.

                  Norwegian F-16s are not inferior to Gripen C/D.
                  (norwegian F-16s are F-16 C/D same standard).
                  And between 49 and 13 there is a big difference.

                  But if you ever have silly thoughts, know that the Gripen cannot take off from the airport without being intercepted by the Patriot and your airport would be functional for two minutes until it meets by …mr. ATACMS 🙂

                  Militarily, Hungary is a dwarf. An aggressive dwarf, but a … dwarf.

                  PS: you guys don’t own planes, they’re actually leased. So you will never be able to use them against another country without Sweden’s approval. Sweden, which you do not want to receive in NATO (speaking of stupidity and Putin’s servants)

                  22
                  • Étienne (Matthias - Marin – florentina – ţigan român...)

                    l’armée roumaine est la ferraille de l’europe!
                    *editat – Hungarian/Romanian dude banned for using multiple accounts

                    • Lol au inceput sa migreze lemurienii de pe htka pe RoMil. Nu le mai ajung puricii de acasa, cauta si la vecini.

                      6
                    • @Anla’shok,

                      Citesc de mult băieții. Și de multe ori sunt foarte încântați de ce citesc. De multe ori preiau câte o dudă dată pe aici de „corul bocitoarelor” (nu știu dacă licența îți aparține ție sau lui @sharky) și o traduc acolo „Iote ce zic românii despre ei, e jale le ei, ii zdrbim…” (etc)
                      Eu nu am nici o problemă cu spiritul critic, ba din contră, cred că natura m-a înzestrat cu destul spirit critic și autocritic, însă eu am mai zis (și mi s-a sărit în cap): isteria și negativismul dus la extrem nu face bine (nu e sănătos pentru individ, în primul rând…). Nu e dracul așa negru cum le place unora să-l zugrăvească pe aici (nu dau exemple, că mai nou au ajuns vedete), există și lucruri bune.
                      Cât despre Orbanistan, nu-mi fac probleme. Ei sunt doar un pitic isteric și cu multe frustrări. Nu-mi fac probleme că vor „încerca” ceva pentru că…doar sa incerce 😀
                      Însă dincolo de idioțenia și agresivitatea în limbaj a unora, momentan suntem aliați și buni vecini (chiar dacă ei se comportă de facto mai degrabă ca aliați ai rușilor, bieții pitici…)

                      11
                    • @Stark 2

                      lui @Habarnistu ii apartine „corul bocitoarelor”

                      3
                    • Ideea pe care o aveam si este verificata deja este ca altii stau cu ochii pe noi mult mai frecvent decat ne bunghim noi la ei si intervin prompt sa ne corecteze de cate ori li se pare ca le criticam tara. Si asta se intampla in conditiile in care au gasit aici destula toleranta pe cand unu de-al nostru care indrazneste numai sa scrie ce scriu ei pe aici primeste bann dupa primul mesaj. Si mai avem si de adaugat tirul permanent de insulte si injurii la care este supusa Romania acolo pe cand noi amintim aici doar ocazional de ei. Avem, noi romanii, onoarea unui thread separat dedicat noua si tarii noastre in care suntem batjocoriti in cel mai grotesc mod. Si tot ei vin si se plang ca exista aici un curent de ura anti-Ungaria pentru 5-6 mesaje de tipul asta odata la 3-5 articole, ba ne mai rad si in fata.
                      Iar treaba cu corul bocitoarelor este veche chiar nu merita energia de a revendica paternitatea unei expresii banale, vine din preistoria site-ului, a inceput sa circule cu mult inainte de a pleca unii dintre participantii vechi de pe site.
                      Revenind un pic la subiect, suntem pe un site romanesc, in Romania scriem ce vrem despre oricine si nu vreau sa fiu tras de maneca de un „extern” pentru asta cand la ei improscatul cu noroi este ceva obisnuit.

                      11
                    • Vash the Stampede

                      Etienne, asta posta non-stop pe site-ul ziarului Adevarul… un scelerat cu cel putin 1000 de identitati diferite!

                      6
                    • @Anla’

                      „Avem, noi romanii, onoarea unui thread separat dedicat noua si tarii noastre in care suntem batjocoriti in cel mai grotesc mod.”

                      Greșit!

                      Chiar două. Unde ne înjură și își fac planuri de „invazie ” toată ziua 🙂
                      Ba și în cel dedicat războiului din Ucraina, tot mai mult despre noi vorbesc (în general cum se vor alia ei cu rușii împotriva noastră și a Ucrainei, vise umede de oameni bolnavi de ură).

                      Ei văd că nu au resurse, că economic efectiv nu mai au cum crește, că nivelul de trai scade sub al României și simt că istoria trece pe lângă ei.

                      Mi-e dor de acea Ungarie occidentalizată și cool din anii ’90. Oamenii aceia onești și muncitori care ieșiseră din comunism.

                      Se pare că la ei, noile generații, sunt doar niște putori revizioniste care jinduiesc la avutul vecinilor.

                      11
                    • Robi ,
                      Corul bocitoarelor © GSG9
                      Actualmente pe http://www.tehnomil.ro/ , intreaba-l
                      Mai rasfoieste din urma

                      Stark 2
                      6 noiembrie 2022 la 9:16
                      ” Cât despre Orbanistan…………. momentan suntem aliați și buni vecini ”

                      Nu mai departe decat ieri-alaltaieri voiau sa spanzure o jurnalista .
                      In Romania .
                      Dupa povestile de la supersalarii in industrie , la prietenia celor care ne-au pus talpi la integrarea in UE si NATO , prezentand Romania ca un stat – monstru care oropseste minoritatea ungara , pe post de concludent exemplu prezentarea in toata lumea a maltratarii lui Cofariu la Targu Mures drept mostra de cruzime / atrocitate romaneasca .
                      Deci ori traiesti intr-o lume care nu are legatura cu realitatea , ori esti o trompeta de propaganda a cuiva .

                      3
                    • @nicușor,

                      Eu am fost ironic, în caz că nu te-ai prins 😀
                      Ba chiar am dat „mură-n gură” în paranteză (că se comportă de facto ca aliați ai rușilor)

                      2
                  • PS:

                    nicușoare, vezi că noi ne-am mai contrat dar eu nu te-am jignit. Stai cam prost cu nervii în ultima perioada, mai ia o gură de aer.

                    Dacă nu înțelegi o ironie (hai că-ți traduc: oficial Ungaria e membră NATO și UE, deci suntem buni vecini și aliați 🙂 doar că în paranteză am spus ce era de spus (tocmai pentru a înțelege cei care sunt poate mai greu de cap). Tu nici așa nu ai înțeles. Deci „trompetă” ești tu. Chiar dacă unii zic că ești doar un nostalgic al regimului comunist rămas cu mintea undeva in tulburii ani ’90, eu am apreciat mereu informațiile tehnice pe care le postezi (cu toate că tu nu te poți abține să mă muști de fund).

                    5
                • Si dupa 100 de ani tot va laudati ca stati capra la austrieci/nemti, ca sa va luati in gura cu noi, speranta moare ultima.

                  Cand v-am pus opinca pe parlament nu am venit nici cu rusii, americanii, francezii, englezii ca sa batem pas de defilare in buda pesta.

                  Nu atacam fabrica jumatate nemteleasca, noi atacam pamantul de sub fabrica. C’est la guerre si sunt sigur ca nemtii o sa inteleaga.
                  P.S. Am intrebat o svaboaica de ce au plecat. Raspunsul ei: „Noi intodeauna am fost stapani”. Cred ca o sa pricepeti si voi pana la urma. I hope not ?

                  25
                • Shut up,mother f…..r. I kick your ass by myself. Don’ t pull my leg commie!!!

                  2
                • That’s the only thing you can flex? Being protected by some factory machines and some leased planes? Pathetic.

                  1
                • It was not first time and we reach …. Budapest and Berlin 🙂 so …. is a matter of willing not inventory!!

                  • Și când am ajuns noi la Berlin,domnu’ istoric?Cine în afara de rusi(de 2 ori) și francezi(o data) a ajuns în ultimii 250 de ani?

                    Is 100% in principiu pt libertatea cuvântului.Doar ca io ca individ nu-s tocmai principial,iar unii din colegi ar merita sa dea o tura de stadion pt fiecare nazbatie emisa.Win-win,fac condiție fizica și afla ca tăcerea e uneori de aur 🙂

                    11
                • Hungaria hate is fueled by extremist from your country…and by the way …we don t comment in hungarian pages so very nicely fuuckk off from Romania Military…. go to Russia shit….where u belong…..lot s of [Editat: atentie la limbaj. Inca una si te duci] from Romania…

              • That thing with Lynx factory was not Hungary hatred. Was a bait.

                5
              • Nici nu ai nevoie de așa ceva. Orbanistan e și teritoriu relativ mic e și „ca-n palmă” (câmpie cât vezi cu ochii). N-ai obstacole naturale înalte (munți), n-au după ce te ascunde sau unde să-ți maschezi liniile logistice.
                Ești vulnerabil în fața oricărui tip de artilerie: clasică (și … slavă domnului, un anume vecin de-al lor are multe țevi, cred că spre 1000 din toate calibrele), GRAD/APRA/LAROM (și slavă domnului, același vecin are spre vreo 200 de bucăți (?) cel puțin conform Wiki) și HIIMARS. Deci dacă aș fi „ei”, as tăcea naibii din gură mai degrabă 🙂

                6
                • Eu nu înțeleg de ce se ambalează lumea la intervențiile ungurilor aici pe site. Pare că unii au un fel de reflex pavlovian în urma intervențiilor ălora de pe forumul sufletului. Nu vă mai ambalați, că cauzează la corazon. Mai bine faceți o plimbare prin Ungaria ,dar așa,neprogramata! Luați soția si vedeți cu ochii voștri cum arată Ungaria până la Tisa. Cum arată, în schimb în jurul capitalei … Că tot agită la noi apele cu tema descentralizării! Sa vedeți voi stat centralizat în Ungaria!
                  Ei se simt superiori pentru că au fost stăpâni cu forța în Transilvania, dar faptul că românii nu s-au maghiarizat zice multe despre calitatea superioara a guvernării ungurești.
                  Acu,la zi, Orban a fost creat de societatea pt. o lume deschisă…a lui Soros. Încă prin 2008 -2009 condamna intervenția din Georgia cu energia memoriei lui 56 , totul e pe net. Ce l-a întors pe Orban? Gazele ieftine,pe model nemțesc și o parte din societatea maghiară cu nem ,nem ,soha.
                  Pentru unguri e dureros să vadă că speranțele lor se naruiesc în Ucraina. Așa că se adună pe net și se masturbează reciproc cu Ungaria mare!?

                  9
                • Și școala buna de Itai-tir dinamic. Plus lobby.

  11. O fi sunat Petrescu din DC : „bhai, semnați dreaq contractu’ cu norvegienii, că abia mai respir, stă ăsta mare, negru de vorbește gros, cu pantofu’ pe gâtu’ meu”.

    47
  12. Era ora.
    Plecarea sociologului de la minister a fost benefică.
    Să vă înnecati cu ruble pesedistilor. ??

    23
  13. De acum incolo se chiama ca avem avioane. Intrebarea care se impune este in cati ani vom avea si suficienti piloti instruiti sa le zboare pe toate, adica cca 72 de eroi!?

    3
  14. O mare bucurie sa știm ca peste 2-3 ani vom avea 49 F16 … Vom trage noi de avioanele astea pana după 2040, macar de ne-ar prinde 2040 si cu vreo 12 F35 …
    Mare bucurie – avem Patriot , vom avea o flota aeriana cel puțin satisfăcătoare , mai rămân forțele terestre si forțele navale …
    Din păcate sunt foarte multe găuri iar vremurile nu stau sa aștepte după noi …

    9
  15. E primul pas.
    Ar mai trebui sa investim in baze aeriene moderne si in pregatirea pilotilor. F16 sunt pretentioase la pistele folosite.
    Deasemeni, ar trebui sa putem produce si munitia necesara ca sa nu fim in situatia Ucrainei care are nu are destula munitie.

    Eu ma tot gandesc si la MIG-urile ramase, ce ar putea fi transformate in drone kamikaze cu putina inginerie, chiar daca nu mai au resursa.

    6
    • Vash the Stampede

      Hangare & depozitele de munitie si combustibil la cel putin 10m sub pamant… in felul asta nu vine vreun Kaleabr sau vreun Iskandler sa le faca zob cu una cu doua…

      3
  16. Ok și contractul pentru corvete?

    2
  17. Bravo mă bucur tare mult. Da a durat mult până să semneze. Și totuși de ce primele avioane o să vină de abea la sfârșitul anului viitor? Mai repede nu se poate? În altă ordine de idei, cu scuzele de rigoare pt of topic, francezii de la Cincu se plâng de condiții mizerabile (hrană, mizerie, frig). Asta ca subiect de vreun articol pt mâine…

    6
  18. Nu înțeleg ce este cenzura asta pe acest site. Înainte nu erati așa

    1
  19. Daca avioanele au resursa pentru 10 ani insemna ca undeva la inceputul anilor 2030 cele 3 escadirie se vor restrange treptat catre 1. Din 2025 va rebui sa vorbim serios de inlocuirea flotei de F16.
    In alta ordine de idei, 3 miliarde pe munitie:
    1. Un miliard pentru HIMARS
    2. Un miliard pentru PATRIOT
    3. Un miliard pentru F-16 (AA si AS).
    Daca am fi seriosi asa ar trebui sa se rezolve problema (considerand ca se duc la capat si contractele PATRIOT si HIMARS).
    Dupa care
    4. Continuata productia de P5 eventual cu turele mai potente
    5. Reluarea productiei de rachete nedirijate cal 122 mm sau ceva similar
    6. Trecerea la cal 155, favorizata si de transferul spre Ucraina a stocurilor vechi. Munitie asimilata la noi, arme cumparate, ca nu suntem in stare sa le facem.
    In mod intentionat nu am am introdus corvetele in lista, ucrainenii ne-au aratat ce se intampla cu o flota de suprafata in Marea Neagra.

    4
  20. Sigur nu vor sta doar 10 ani ci, asemeni mig 21, pana vor fi nesigure de zbor.

    6
  21. Da piloți pt ele avem pregătiți? Câți piloți ar trebui pt ele? 1 sau 2 de aparat? Hangare și alte cele?…

    2
    • In 2030, vom semna pentruF 35 si in 2035 le vom primi…. Daca astea zboara 10 ani si noi le primim 2023-2025, si cele portugheze vor sbura pana in 2040…

      1
  22. No bun ! Ba , parca sufla vantul schimbarii de cand l-or uschit pe sobolanu de dncu . Asta ,nou dac adoar tace si executa ce i se zice de la imparatie e bun de dat drumu la programe de inzestrare

    6
  23. Salut ma tată mă asta da e o veste bună , eu cred ca vom trage de ele pana în 2050 nu le vom operaționaliza imediat și cred ca încă vom trage de Mig 21 cel puțin pana în 2030 , e părerea mea , ai nevoie de bani pentru o aviație moderna , avioane noi sa nu vorbim despre F35 ca gata sa rezolvat acum arma aviație ,asa cred ca gândesc politicieni noștri și va întreb de unde banii când noi continuam sa creștem salariile bugetarilor. De unde banii pentru alte F16 ? Astea le avem de astea tragem 15-20 de ani clar. Oricum e un pas mare înainte

    4
  24. Capt M, New York.

    F-16 MLU 6.5.2 Norwegian e ceva mai modern decat MLU 5.2 curent in inventar (portugues). Insa totusi foarte foarte vechi cu livrari probabil 2023-2024-2025! Nimic nou ultra modern pentru aviatia militara.

    2
    • @Capt M, Moscova

      La voi la Moscova nu vă spune că în cazul unui avion n-are importanță „anul de fabricație” (ca la Volga ta) ci resursa, avionica și ce armament știe să ducă?

      De aia v-au făcut varză ucrainenii aviația. Că în 2017 voi încă fabricați SU-27 cu avionica din ’80.

      30
      • @Stark …stai sa vezi ce comentarii sunt pe facebook vis a vis de asta…

        4
        • @John Doe,

          Nu știu, pentru că m-am enervat de prea multă prostie și am migrat de pe Facebook pe Twitter acum vreo doi ani.
          Însă îmi imaginez, pentru că orice român cu 10-11 clase, posesor de „Golf TDI 2004” e și „specialist” în aviație (la fel cum era „specialist” și în virusologie până nu demult).

          Nu că nu ar fi și aici destui.
          Degeaba li se explică că la un avion „anul de fabricație” e total irelevant și că la aceste mașinării se „calculează” în resursă (câți ani mai poate fi folosit) și (mai ales) în capabilități: ce știe să facă (avionică, radare și de armament poate acroșa) ei tot cu… „anul de fabricație”.
          F-16 norvegiene cred că au fost afacerea istoriei pentru România. 32 de avioane foarte capabile+piese (motoare) la preț de 1,5 avioane noi (dacă ne uităm cât dau slovacii și bulgarii pe care 8 avioane noi) iar diferența dintre ce „știe” să facă unul și altul e mică.
          Prefer oricând 32 de astfel de avioane decât 8-12 „noi”. Pentru că 32>12 (avizu și „amicilor” din vecini care dau târcoale pe aici 49>13 🙂 )

          31
          • Stark 2, eu am constatat că prostia este uniform distribuită pe toate rețetele sociale.

            5
          • Péter Szatmári

            You will never be able to see the history of old airplanes, how many times the frame of the plane was overloaded (over G), how weak the material was, where hidden hairline cracks occurred, and it will be revealed during use or after the first planes crash.
            That 49 plane is not there yet, that 13 is actually 14 (with us, if it falls, it is replaced, if it is damaged, it is repaired). By the time 49 will be there (you won’t have enough pilots), by then our 14 will be doubled (the number of pilots is already there). But availability is a much more important factor than the number of aircraft, because in the case of the 14 aircraft, SAAB guarantees at least 85% combat capability. In the case of the 49, who guarantees the functionality of the machines when all spare parts for the 40-year-old veteran aircraft (A/B version) are slowly disappearing or becoming obsolete.

            2
            • https://www.aviationpros.com/aircraft/maintenance-providers/mro/article/21081283/aerostars-road-to-a-better-future

              https://www.rumaniamilitary.ro/modernizare-f-16-romanesti-la-standard-m6-x

              this fraze should ring a bell of who is responseble for Romanian Airforce combat availability which is not Lockheed-Martin :
              „Implementation of this proposed sale will not require the assignment of U.S. Government or contractor representatives in Romania.”

              2
            • Magyar boy,who the heck are you talking to? Calm down,we will smash you anyway,in any conditions. It’s much better to all of you to take care of…. bloody hungarians

              5
            • Peter,you raised some good points,but you all miss the bigger picture.
              The HuAF is commited for decades to SAAB.RoAF has several paths open.First,we cover an immediate need at a low cost and relatively fast.Second,the F16 is just a stepping stone for whatever the future of air warfare brings.Drones will parallel the evolution of manned aircraft,in the sense they will evolve fast.
              RoAF will better positioned in~ 10 years to choose its future mix of manned and unmanned combat aircraft.

              One trend that is likely to continue is that the platform itself is almost not important.It’s the upgrades in avionics that matter.
              In that regard, both aircraft can serve our nations for a looooong time.Especially if they will turn out to be just nodes guiding a UCAV network.

              18
            • #Péter Szatmári
              Tu nu prea te pricepi la aviatie de aici si intrebarile cu defectele structurale ascunse. Ei bine, orice aeronava este verificata periodic pentru defecte care au legatura cu oboseala materialelor. Exista de foarte mult timp, n-ai auzit tu de ele, metode nedistructive care permit inspectarea metalului in profunzimea lui. Este o chestie banala 🙂 .

              Fata de cele 13/14 Gripen C/D maghiare hai sa nu exageram, nici o aviatie din lume nu are un procent de disponibiliatte de 85%! Este hilara aceasta afirmatie si arata inca o data ca nu prea sti cu ce sa mananca aviatia militara. Cine ajunge la 65% este dat exemplu prin lume. Americanii abia de au ajuns la 75% in cazul unor tipuri de avioane iar ei au si bani si vointa si uzinele la ei in curte.
              In cazul celor 14 Gripen daca aveti 6-7 aparate gata de zbor ar fi o chestie demna de respect. SAAB nu garanteza nimic.

              In cazul F 16 norvegiene n-are nici o treaba anul fabricatiei cu anul folosirii, confunzi masina second-hand cu avioanele de lupta. Daca ai piese de schimb pe stoc, iar Romania va primi o cantitate mare de piese, avioanele mai vechi vor avea un procent de disponibilitate mai mare decat avioanele noi. Arunca un ochi pe dipsonibilitatea F 16 Block 50-52 poloneze, aparate noi, care pana la inceputul razboiului din Ucraina abia daca depaseau 50% si asta cateodata. Motivul?! Piesele de schimb.

              21
              • @GMT:

                „metode nedistructive care permit inspectarea metalului in profunzimea lui. Este o chestie banala”

                Confirm! În ingineria controlului calității lucrez (nu aerospațială doar conducte și elemente sudate dar metodele sunt același).
                Radiații (x, gama), magnetoscopie, curenți turbionari și ultrasunete.
                Ultrasunete este cea mai folosită metodă și pot spune că dă rezultate excelente.
                Nu știu dacă e cazul ingineriei aerospațiale, dar se folosesc foarte mult și lichide penetrante pentru control nedistuctiv.

                5
              • PS: „conducte” pentru industria automotive, pentru cine știe ce înseamnă asta, chestie sensibila….nu ai voie sa scapi vreun defect iar metodele nedistuctive funcționează excelent.

                3
              • Și cu asta am încheiat cu „minunea” Gripen vs. F-16:
                In Ungaria se face doar întreținerea minoră (obișnuită) a Grifonilor. Nu se pune problema de piese de schimb sau înlocuirea lor. Abia acum doi ani SAAB a implementat în Ungaria „DAM” (soluția de întreținere și mentenanță ușoară), deci după 14 ani de la închirierea lor. În rest, pentru reparațiile capitale, Grifonii maghiari trebuie sa meargă în Suedia sau Cehia. Ceea ce e un dezavantaj in sine. Depinzi de alții, depinzi de stocuri de piese, de lucrări. Stocul tau de piese și operatorul tău de mentenanță majoră este un avantaj uriaș. S-a văzut cât de repede și-au adus în stare de „flight & combat” ucrainenii avioanele vechi și stocate: unități de reparații capitale, specialiști și stocuri de piese. Și au reușit să facă asta pe timp de razboi, sub bombamente.

                4
              • Correct! Disponibilitatea multor tari (chiar o aviatie avansate ca Germania) e in jur de 50% gata de lupta. De ce? intretinerea avioanelor militare moderne e costistoare in primul rand datorita technologiei complexe si limitele lui „supply chain”. USA, care e tot timpul in razboi undeva in lume, tara mare cat un continent, cu suprematie globala si fonduri nesfarsite (un fel de a spune – indiferent de cost) e o exceptie. In afara starii de razboi, 50% e acceptabil.

                3
            • To our friend Peter and to all others who may be concerned:

              https://m.defenseromania.ro/sua-lanseaza-in-premiera-rachete-de-croaziera-in-proiectul-rapid-dragon-demonstratie-de-forta-langa-coasta-rusiei_619285.html

              So keep an eye on the Târgu Mureș (Marosvasarhely ?), Beiuș (I&m not sure if Beiuș has an airfield but anyway…), Beclean (the same…), and other famous locations which can boast having an air strip. The name of the game is not the Gripen or the F16, but C130. Hungary doesn’t fly C130s, Romania does.

              2
            • auzi…. chiar nu l blocati pe petrica satu mare ca ma calca pe bataturi…mongoloizi cretini ….animale de pusta ce sunteti toti..

              2
  25. Hai cu ele in batatura hai o data …..

    4
  26. Oare ai noștri s-or uita și la P-3 urile norvegiene? Cred ca ar fi nevoie de avioane de patrulare marina. Iar C-urile, nu sunt chiar antice.

    6
  27. O veste excelente!
    Sper ca vor achizitiona si un laborator mobil pt a verifica calitatea combustibilului(kerosen) si nu numai….

    Orice furnizor vrea sa cunoasca daca esti capabil sau dispui de capabilitati sa determini /verifici calitatea produselor pe care ti le livreaza….
    Daca esti „aerian” te-ai ars….

    E cómic, idecent de non profesionalism ,incompetenta crasa,ceea ce s-a intamplat cu MIG21…kerosen non-comform…

    In umila mea opinie, cu 150 mil euro, se putea cumpara 2 F 35 ,cu capabilitati +++ ,incomparable cu ale H215….
    S-ar fi format
    si piloti cu experienta , in timp instructori….tehnicieni……
    Nu dam noi pasul curajos….

    3
    • „Sper ca vor achizitiona si un laborator mobil pt a verifica calitatea combustibilului(kerosen) si nu numai….”

      Nu-i envoie de „laborator” mobil.

      În 2019, sapte Rafale care decolaserà de pe Charles de Gaulle nu au putut apunta din cauza degradàrii vremii si au fost deturnate spre Indonezia.
      Înainte de realimentare, kerosenul livrat de indonezieni a fost analizat cu ajutorul unui kit de testare aflat în permanentà la bordul avioanelor.

      6
  28. Ma bucur enorm, fiindca chiar am avut noroc cu astea norvegiene.
    PS: sa nu zici ca r…tii astia (de la noi) au cerut spaga de au asteptat atat de mult.
    Imi vine sa vomit la gandul asta!

    2
  29. Salutare tuturor
    Imi cer scuze ca intrebarea mea este off topic,dar ma arde curiozitatea
    Ati auzit de accidentul din Satu Mare in care un elicopter dintr-un transport militar ar fi agatat un cablu de curent
    Stie cineva detalii,pt ca elicopterele noastre nu aveau ce sa caute la Satu Mare pe transportor,iar de ajutor pt Ucraina,nu stiu sa se fi vorbit de elicoptere
    Din imagini,sub invelitoare pare un Viper de la Bell
    Sa fie vreo surpriza pt armata noastra,dezvaluita de un cablu de curent? 🙂

    1
  30. La noi in armata e o vorbă. Pe unguri ii batem și cu fanfara militara. Suntem mult peste ei. Ei au rămas cu frustrările tipice. Și că și-au luat țeapă în 89, li se promisese Ardealul, de-asta au fost la Timișoara și Cluj.

    2
    • Da pe unguri ii batem si cu fanfara. Asa este. Noi stim asta , dar si ei o stiu.
      DAR, nu mai dati cu noroi aiurea in ceea ce s-a intamplat la Timisoara in 1989. Nu au fost „teroristi” , nici „agenturili”, nici „ungurili”, nici „parasutistii americani” nici „betmen”.
      A fost pur si simplu mahnirea unui popor roman tinut in bezna culturala 45 de ani, si apoi ultimii ani in bezna reala, foame si frig. A fost singele unor tineri care spreau in mai bine si nu si-au putut imagina ca ca niste neocomunisti vin si fura o revolutie cu intregul.
      Daca era numai de faptul ca vroiau sa-l mute pe Tokes, se gata revolutia in 15 minute cu 10 unguri facand un gulas fara carne si cartofii facuti rost pe naspa de la un secuirst si 100 de romani care se intrebau, ba ce dracu le trebuie la astia, ei nu vad ca-i raiul pe pamant aici? Si de rai pe pamant au murit oamenii, erau prosti saracii nu stiut cat de bine este cu 11 litri de benzina si citit la opaiț, sau tata zicandu-mi ba, sa nu cumva sa zici ca citesti Preda ca ne ia pe toti.
      Am mai spus-o si in alte comentarii – eu nu simt canicula nici acum, umblu cu maieu sub tricou si vara, inca mai am frigul in oase din 88 si 89.Inca il mai simt.

      4
      • Bro, eu știu ce spun de la băieți din 404 CC și din cp CC ad a A2. Și de la un prof din DSS. Au fost de la Eger și din Budapesta, atât din MApN lor cât și din Serviciile civile. Plus oameni fără experiență pregătiți pe repede înainte. Veniți din Vest.

        1
        • Asa este,au fost! Au si murit lichidati de baietii nostri…Se pare ca exista un monument in Ungaria dedicat „eroilor honvezi” care si-au pierdut viata pe aici in 1989. Nu stiu cat adevar este in asta dar cu siguranta au fost! Cert e ca in martie 1990 la Targu Mures au fost si au incercat „ceva” dar nu le-a iesit pe motiv de Armata Romana! Si n-o sa le iasa niciodata!

          • Mda, si ne-a convins Magureanu si altii ca daca nu repede-repede facem o noua securitate pe oasele vechii securitati, ne iau ungurii Ardealul. Bun.
            Unde-i monumentul asta, intreb nu dau cu parul.
            Nu are ce sa le iasa, nici atunci nici acum – aici suntem de acord.
            Stiu toate teoriile astea, am vazut si in ce au evoluat si de aia ma intreb ce grad de realitate au pentru ca au servit la vremea respectiva unui narativ.

            • Locotenente, daca tot vorbim de avioane si monumente , mai umblati prin Cluj cu petitia de demolare a statuii lui Avram Iancu ?
              Aceea intre Catedrala mitropolitana si Teatrul National ?

              WW, amestecul serviciilor ungare in 15 martie – Targu Mures nu a existat niciodata , iar Mihaila Cofariu era un biet demonstrant maghiar care cerea o universitate in limba maghiara .
              Cel putin asa ne spune locotenentul .

              Nici eu nu dau cu parul , dar nici mintit in fata nu-mi place .

              • Hai mai Nicusor, cine da statuia jos a lui Iancu de Teatru? Zi-mi ca uite maine protestez si adun eu semnaturi sa nu o darame. Daca te referi la Sabau in 2014, pai ala e cat se poate de roman dar il f’te estetica pea tare. Adevarul este ca putea fi facuta un pic mai bine, si proportional ca cea a lui Mihai Viteazul de la Cinema Florin Piersic, ca eu „republica” nu-i zic numai de-al dracu.
                Esti inginer, trebuie sa te bazezi pe ce-i palpabil si atat. Vorbesti mai jos de albirea securitatii, pai astia au folosit un scandal loca sa o reinfinteze? Imi spui de vechii tortionari, pai aia unde au lucrat pana au iesit la pensie bine merci? Ca nu la mine in curte la curatat via. Zi-mi unde gasesc hoardele lichidate, o grapa comunca, o Cenusa ceva.
                Spune-mi acum cu subiect si predicat ca trebuie sa-i multumesc celor care au pastrat rebranduit elementele vechiului regim. Ca sa stiu ce am de facut.
                Eu cred ca daca faceau asa ceva si puteam proba catusi de putin teoria asta, astia nu pupau NATO nici azi, noi, pupam atunci, a treia zi dupa ce scoteam asa ceva de la naftalina. Dar uite ca prostani cum sunt au reusit performata sa se marginalizeze singuri.
                Nici mie nu imi place sa fiu mintit in fata. De 30 de ani. Sau sa aflu ca nu noi am facut revolutia mai, nu au fost de fapt agenturili cu bine ne-a zis tovarasu…

                Bonus:
                Aceasta este considerată o diversiune etnică ce a avut la bază informația vehiculată fără temei real că Transilvania va fi preluată de Ungaria, constituind pretextul înființării Serviciului Român de Informații pentru a apăra unitatea națională a statului. Astfel, fostul Departament al Securității Statului a fost reactivat în mare măsură.[1]
                Uniunea Vatra Românească, înființată de mai puțin de șase săptămâni, a avut un rol important în degenerarea evenimentelor.[2][3][4]

                2
        • Bro, eu sunt convis ceea ce imi spui tu este adevarul in sensul ca si tie si mie asta ni s-a spus. Eu altceva intreb, sa uitam la ce a urmat.
          Zilele acelea l-a sunat pe tata o ruda de la Bucuresti si a zis sa o ia pe maica-mea si pe mine ca vin armatele de unguri si sa fugim. Cred ca asta circula atunci, tata a zis cand vede primul batalion de unguri pe aici, vine. A ramas dator cu o vizita.
          Am ajuns sa spune ca revolutia a fost cauzata din vest( no’ ‘tu-i geografia ma-sii) si nu de noi, nu de suficient comunism care oricum nu avea ce cauta in Romania. Nu poporul satul de dobitocul ala cu 4 clase si de vita aia de nevasta-sa. Nu, de parasutisti, de hovezi. In toata ecuatia asta unde avem un inamic de care ni s-a spus ca-i inamic dar nici unul la naibii nu a fost capturat, retinut la granita, blocat in granita ca Regele spre exemplu. Sigurul lucru pe care l-am reusit in psihoza aia este sa-l decapitam pe Trosca, un om cu pacate crunte adica pacatul de a fi deconspirat un spion sovietic.Mai mult am reusit performata, vad ca periodica, ca romanii sa omoare romani. De asta spun, stiu, mi s-a spus am citit si dupa 90 tot felul de „ziceri” dar mie imi lipseste o certitudine, cat de mica.
          Vorbeam acum ceva timp cu o domnisoara avocat, il cunosc bine pe tatal dansei este fost magistrat militar si mi-a zis printre altele ca Iliescu a fost politician adevarat si fara el, erau ungurii pe noi. Dumnezeule, am ajuns sa-i cantam laudatio lu’ ala care a chemat armata sovietica iara la noi, „sa ajute” la restabilirea „ordinii”. Asta nu-i informatie verbala care mi-a spus-o mie cineva, asta scrie in rechizitioriu dar ce sa vezi, s-a prescris fapta. Tradare este fapta.
          Argumentele astea au servit in anii 90 la existenta unor frane crunte in calea democratiei si mentinerea esalonului doi la butoane mult si bine.
          Asta ma doare ca azi maine ajungem sa le multumim calailor ca ne-au salvat de.. ce? Eu personal, nu cred varianta asta si cred ca a fost o simpla dezinformare a vremurilor, parte din ansamblul propagandistic care avea scopul fie sa-l mentina pe Ceasca acolo pe veci fie transalatia de putere sa aiba loc intre esalonul 1 si esalonul 2. Varianta nr 2 intamplandu-se chiar sub ochii nostrii.
          P.S. M-am trezit intr-o unitate de VM de Miercurea unde eram cu camionul, cu Generalul Miu, era iesit deja la pensie dar venise la comandant, doi baieti din unitate, l-au vazut la distanta si au sarit in pozitie de drepti. Ceilalti nu stiau cine-i.

          4
  31. Câte poduri ECM (AN/ALQ-131) vor fi?

    2
  32. Cam asa a inceput in serios :
    S-a schimbat caricatura de prim -ministru Liniutza , titularul portofoliului apararii a tecut prim-ministru si a fost pus ministru al apararii un om hotarat
    https://armed.mapn.ro/1_mini%C8%99trii-ap%C4%83r%C4%83rii-na%C8%9Bionale-ministers-of-national-defence
    Si contractul mult lalait ( ce trebuie sa faci astazi lasa pe maine , ca poate nu mai trebuie ) a fost rimis in Parlament
    https://www.defenseromania.ro/oficial-romania-cumpara-32-de-avioane-f-16-din-norvegia-pentru-354-milioane-de-euro_614121.html

  33. @nicusor
    Eu zic ca inainte sa faci afirmatii sustinute cu articole scrise aiurea prin ziare locale, mai bine te informezi corect
    De la bun inceput norvegienii au afirmat ca ei le vor reconditiona (era si logic, pt ca doreau sa le vanda, si nu era 100% sigur ca romani le vor cumpara, asa ca nu se putea lasa pe mana Aerostar). Declaratia din dec.2021 (https://www.regjeringen.no/en/aktuelt/romania-wants-to-buy-norwegian-f-16/id2893475/ ) de pe site-ul ministerului norvegian al apararii precede aiurelile scrise prin presa din Romania
    Tampenia de articol din Bacau era scris in mai 2022, cand tot in mai 2022 Kongsberg déjà anunta ca are contractul pt reconditionarea celor 12+32 F-16 (Draken + RoAF): https://www.kongsberg.com/kda/news/news-archive/2022/kongsberg-has-received-a-contract-extension-to-upgrade-f-16-aircrafts/
    Tot de la bun inceput era clar ca Kongsberg se va ocupa de reconditionare/revitalizare, pt ca ei erau déjà centru de mentenanta certificate LM (Falcon Depot certification authorizing KAMS to perform Lockheed Martin certified F-16 Maintenance, Repair and Overhaul (MRO) sustainment work as an Lockheed Martin franchise in the global market). , pt ca déjà aveau mana de lucru calificata / certificata de LM sa indeplineasca joburile necesare in timp util (https://www.kongsberg.com/newsandmedia/news-archive/2019/certified-as-first-global-f-16-mro-depot )
    Aerostar cu toata bunavointa, nu avea nici suficienti tehnicieni, nici capabilitatea tehnico-organizatorica sa aduca toate cele 32 de avioanele la nivelul cerut, in in marja de timp anuntata (2023-2024). Vezi ca tot Kongsberg formeaza tehncienii Romania, si urmeaza sa transfere parte din SDV-istica lor odata finalizata modernizarea aparatelor
    Prima mentiune a vanzarii de F-16 catre Romania apartine celor de la TU in iunie 2021: https://www.tu.no/artikler/inne-pa-forsvarets-bruktbutikk-for-jagerfly-bedre-f-16-finner-du-ikke/511431 iar in mai 2022 dadeau stirea cu Kongsberg: https://www.tu.no/artikler/norge-drar-inn-4-3-milliarder-kroner-for-brukte-f-16-halve-summen-havner-pa-kongsberg/519488
    Asa ca ce ai citit tu, si ce ai sperat tu, nu este ancorat in realitate deloc. E mai mult decat o aiureala: e dezinformare

    17
    • Chiar cred ca ar fi util sa discutam despre articole si dezinformari .

      • aia care au scris din strainatate articolul asta https://www.overtdefense.com/2022/06/21/romania-moves-forward-with-purchase-of-ex-norwegian-f-16s/ despre modernizarea F 16 inclusiv norvegiene la aerostar sunt scuzabili ca poate au confundat si facut un talmes balmes din 2 programe ,unu de achizitii de la norvegieni, altu de modernizare la Aerostar a celor 17 deja achizitionate , in 2023,dumneata nu stiai de programul de modernizare pt alea de la 5.x R la 6.xR pt ca toate echipamentele scrise de aia in articol sunt deja contractate pt 5.xR la americani prin urmare nu puteau fi subiectul altui contract ca sunt cu totul alt subiect

        1
        • Am pus link-ul ca sa se vada doua lucruri :

          1 Modernizarea se putea face in tara , exista conditiile , in ciuda afirmatiilor contrarii

          2 Ministrul Dancu era interesat de modernizarea / mentenanta in tara
          De asta l-au si zburat , cu obisnuita campanie de presa a acelorasi trompete
          Si nu pentru declaratii , pentru ca dupa o luna vedem ca spunea ce spun si altii
          Si de aceasta s-a semnat contractul tip ” banana ” imediat dupa demisia lui

          Nicu 4, nu ai inteles nimic din link
          Dar , sincer, nu aveam asteptari

          • tu nu ai inteles nimic din momentul aprobarii de parlament nici din afirmatiile lui dancu nici din alea ale sefului aviatiei, care au spus ca alea norvegiene vin operationale in Romania,iar programul de modernizare ale alora 17 incepe in 2023 cand iti sosesc si alea norvegiene dar na tu batman batman dancu a fost dat afara de pesedisti ca vor corvete la snc cu orice pret chiar si cu pretul libertatii lui dancu nu din cauza ca vrea el mare erou sa modernizezi avioanele norvegiene la bacau,dar na hai sa dezinformam si sa albim niste incapabili care nici macar sa fure din bugetul aparari nu stiu sa o faca cu cap de stam de 5 ani fara corvete

            1
    • Despre dezinformari
      Hai sa o luam de la inceput

      1 Mentenanta in tara
      De cand s-a pus problema cumpararii de avioane SH ” corul ” ne lamurea ca e mai bine asa , ca le ni se va da mentenanta ( ca nu stim , ca nu putem , ca e numai vina noastra etc )
      Minciuna

      2 Afirmatiile gen Dancu e platit de rusi , din cauza lui nu primim avioanele acum , e razboi , avem nevoie de ele, lacrimi de crocodil ca si cum ” baietii buni ” ar fi facut ceva pentru dotarea cu avioane pana acum- borduri, panselute, ANRP , piste de schi in noroi , telecabine in the middle of nowhere , piscine in sate depopulate
      Dupa semnarea contractului ni s-a spune clar a suntem la coada prioritatilor , 2023 , 2024
      Alta minciuna

      3 Aerostar nu are capacitatea de modernizare
      Daca poate moderniza avioanele din primul lot , poate si al doilea

      4 Afirmatiile Kongsberg
      Ca doar nu isi vor sabota singuri capacitatile de productie
      Aceasta se intampla doar in Romania

      5 Se lucra deja la avioanele romanesti
      Componentele se cumpara de catre guvernul roman prin contract G2G cu guvernul american . Cum s-au apucat de lucru fara componente ? Si fara contract ?

      Pe scurt , ne-am captusit cu un avion vechi , aruncat de altii pentru uzura fizica si morala , care va avea nevoie de multa mentenanta majora , si care se va face in afara
      S-au dus vremurile cu ” Vrem avioane noi „

  34. Tivilicule , erai si tu pe aici ?
    Si daca tot erai ai spus ceva, desi nu aveai nimic de spus .

    https://rmx.news/poland/polish-military-factory-becomes-one-of-only-plants-in-the-world-servicing-f-16-planes/
    De ce nu au recurs polonezii la serviciile firmelor acreditate , Norvegia , Portugalia , Olanda ?
    Care este diferenta intre noi si polonezi ?
    Intre NOI si EI ?
    VOI !
    https://www.facebook.com/photo/?fbid=1058885344278566&set=ecnf.100004713311101
    Voi nu aveti nevoie de avioane .
    Aveti nevoie de sinecuri , trafic , taxe de protectie , imunitate .

    https://www.romaniacurata.ro/cine-cumpara-arme-fara-offset-este-tradator-de-tara/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *