Programul AGILIS 8×8. MApN cere aprobarea Parlamentului pentru finanțarea prototipurilor

Ministerul Apărării a transmis Parlamentului o scrisoare pentru aprobarea finanțării cu circa 230 de milioane de euro a cercetării, dezvoltării și omologării în România, la uzina Moreni, a transportorului blindat și amfibiu AGILIS 8X8 de către Romanian Military Vehicle Systems, un joint-venture format din Uzina Moreni și compania germană Rheinmetall. Dezvoltarea prototipurilor și a platformelor derivate vizează achiziția ulterioară de către MApN a 342 de astfel de transportoare, potrivit scrisorii consultate de HotNews.ro și neaprobate încă de către Parlament. 

În noiembrie 2016, Uzina Automecanica Moreni, din subordinea Ministerului Economiei, a semnat cu nemții de la Rheinmetall un acord de constituire a companiei Romanian Military Vehicle Systems (RMVS), companie constituită oficial apoi pe 14 iunie 2017.

RMVS ar urma să dezvolte la Moreni un nou produs – un transportor amfibiu-blindat – denumit Agilis 8X8.

MApN a transmis pe 5 iunie la Parlament o scrisoare prin care cere aprobarea finanțării cu 228 de milioane de euro fără TVA a etapei de cercetare-dezvoltare și omologare a prototipurilor Agilis.

Ulterior, MApN va achiziționa cel puțin 342 de astfel de transportoare și paltforme derivate (n.r. puncte mobile de comanda, medevac, vehicule CBRN, mortiere/aruncatoare de bombe calibru 120 mm, vehicul de reparatii) pentru dotarea Armatei, se arată în scrisoarea consultată de HotNews.ro.

„După omologarea prototipurilor realizate și certificarea procesului de fabricație în România, în facilitățile create la SC UZINA AUTOMECANICA SA Moreni, se va trece la producția de serie pentru cele 342 transportoare blindate flotabile, care vor intra în dotarea Ministerului Apărării Naționale, ca urmare a derulării unei proceduri specifice aprobate prin hotărăre a Guvernului”, se arată în scrisoarea MApN.

 

AGILIS 8×8 derivate

HotNews.ro a scris în detaliu în trecut despre planurile Rheinmetall și transportorul Agilis 8X8 în România. Astfel, conform planurilor companiei germane, primul transportor AGILIS ar trebui să fi livrat până la final de 2020, după cum explica pentru HotNews.ro Karl Ulrich Zulauf, General Manager al RMVS.

„Agilis eu un produs nou care întâi va trebui să fie dezvoltat. Cu Agilis însă, pentru că va fi dezvoltat de o companie românească practic, drepturile intelectuale ale produsului vor rămâne României”, preciza Dominik von Wolf Matternich, Head of Key Account Management România din partea Rheinmetall Group.

Producția Agilis 8X8 la Moreni va presupune crearea a cel puțin 120 de locuri de muncă în compania joint-venture, dar și a peste 300 de locuri de muncă în actuală Uzina Automecanică Moreni.

Pentru AGILIS circa 87% din componente vor fi produse și furnizate din România, doar motorul și driveline-ul venind de afară. Carcasa vehiculului, pentru toată seria de variante, va fi confecționată de Uzina din Moreni, potrivit Rheinmetall.

AGILIS 8X8

Lungime: 8.02 m

Latime (fara oglinzi exterioare): 2.99 m

Inaltime (normala APC): 2.5 m

Garda la sol: 0.43 m

Motor: 612 PS Liebherr R6

Carburant: Diesel, F34/63/JP-8

Cutie viteze: ZF automata

Viteza: 100+ km/h

Raza actiune: 800+ km

Panta transversala max: 60 %

Panta longitudinala max: 30 %

Viraj (Radius): 9,5 m

Protectie mine, capcane mine (IEDs) si arme de foc de calibru mic

Sistem modular extensibil de protectie

Suspensie independenta

Armament calibru mijlociu:

Statie de arma: standard tehnica actuala 30 mm  / Pana la 150 lovituri

Mitraliera coaxiala 7.62 mm  /  Lovituri 400 coaxiale

Optica separata pentru comandant

Echipaj: sofer + comandant + tragator + 7 luptatori

 

Sursa: Hotnews.ro – Victor Cozmei

302 comentarii:

  1. Doamne ajuta

  2. Budiu Valentin

    Oarecum e bine ca mergem inainte.Sa speram ca pe parcurs nu vor exista piedici si nu se va lasa balta intreg proiectul.

    PS: Stiu ca nu are legatura cu subiectul, dar imi puteti spune ce radar/echipament apare in urmatoarea imagine: https://imgur.com/a/QcVS1n5

  3. Stati jos, luati o gura de apa, doua trei palme de la nevasta, sa va reveniti din soc! 228 milioane de euro fara TVA pentru cercetarea si dezvoltarea AGILIS, plus constructia prototipurilor.
    Cum banii astia sunt ceruti prin parlament rezulta ca sunt contributia noastra. Nu stim cu ce vin germanii (daca vin cu ceva), dar daca aduc si ei 228 de milioane, tot pt R&D + prototipuri rezulta ca „Zumwaltul” Varului nostru Sam nu este chiar asa de scump ci chiar destul de decent…
    De remarcat ca acesta suma n-are a face cu pregatirea productiei in Moreni: scule, pregatire personal, linie de fabricatie etc…

    Cam scumpic transportorul nostru dar poate ca va fi cel mai bun si mai modern din lume, speram noi, usor buimaci dupa intelegerea semnificatiei cifrelor 2, 2, 8 luate impreuna cu „euro” la sfarsit.

    Si mai zicea lumea ca Pirahna 5 ar fi scump!

    • Inflatia ii de vina

    • Pare scump într-adevăr… oare sunt incluse și licențe în preț ? Cel puțin vom putea fabrica piese deja licențiate de nemți ? Care or fi acelea ?

      O mai fi actual calculul din noiembrie când s-a făcut comparația cu Boxer ?
      4,7 mil. euro / masina pentru lotul de 227 Piranha V (895 mil. euro)

      Este interesant care va fi costul final per bucată pentru un Agilis, ca să ne dăm seama cum se amortizează la un volum mare, de sute de bucăți.

    • Transportorul o sa fie scump, dar ieftin si bun nu exista nicaieri in lumea asta. Nemtii de inceput ,in esenta, or sa vina cu expertiza de doua tipuri si cam atata tot: administrare de program (program management) si expertiza in materia subiectului (subject matter expertise). In termeni de cheltuieli capitale, ele ar putea veni in momentul cand se va lua o decizie de productie unde nemtii vor trebui sa contribuie cu capital pentru stabilirea si tehnologizarea liniei de productie in serie. Pana se va ajunge acolo Rheinmetall va fi un fel ce contractor de tip SETA – Systems Engineering and Technical Assistance, pe care de obicei il platesti prin metoda „cost plus fixed fee” – cost plus onorariu, unde valoarea onorariului depinde de abilitatea lor de a satisface anumiti indicatori de performanta ( KPI – key performance indicators). In esenta angajezi niste experti ca sa te ajute cu dezvoltarea sistemului propriu zis. As zice ca aproximativ 70 de milioane din astia 228 vor merge catre Rheinmetall, acesta fiind costul lor; cam 30% din valoarea acestui fel de „intelegeri contractuale,” care este norma de obicei.

    • Da, dar tot sunt de parere ca design-ul este invechit pentru zilele noastre… m-am gandit ca o sa arate ceva „mai sexy”, ca SEP 8×8 al Suediei… :/

  4. Tara lui Andrei

    Sincer, pana la urma cred ca era mai bine sa luam un vehicul „off the shelf” cum se spune.

    De ce ? Pentru ca nu am mai fi platit mareata „dezvoltare” (parca faceam 50-50 cu nemtii tocmai ca sa nu facem de la 0 un blindat…) si ori anul asta, ori cel mai tarziu anul viitor ar fi inceput productia propriu-zisa de vehicule.

    Din astia 228 de milioane de euro puteam lua exact 50 de vehicule la un pret de 4,5 milioane bucata. Tinand cont ca o perioada de timp am somat pe partea de industrie militara, as fi preferat sa investim in cercetare si dezvoltare pentru proiecte mai simple dar la fel de importante (uniforme, armament usor, logistica si infrastructura militara, vehicule de transport).

    Vrajeala aia cu drepturile intelectuale care ne apartin si faptul ca vehiculul va fi intr-adevar al nostru nu stiu daca ma incalzeste prea mult. E plina lumea de vehicule din astea 6×6 si 8×8 facute „indigen” si, ghici ce, au ramas doar in dotarea tarilor producatoare si nu s-a interesat nimeni de ele pe plan extern.

    Exista putine vehicule din astea care chiar au avut succes si la export si toate tarile alea sunt puternic dezvoltate, nu gen Romania.

    Pentru mine marea speranta e ca proiectul asta sa revigoreze cat de cat industria de armament, sa mai creeze niste locuri de munca, sa mai sustina si diverse alte companii care activeaza in domenii conexe. Si mai sper sa nu se ramana la cifra aia de 342, la ce vecini avem, ne-ar mai trebui vreo „2-3” in plus.

    A, si sper sa fie un vehicul cel putin decent, nu o porcarie, altfel dam o gramada de bani degeaba.

    Sa si vindem cateva sute de bucati la export deja s-ar putea sa fie un moft…

    Poate daca ne apucam de el acum 10 ani astazi mai vindeam cateva prin UAE, Kuweit, Liban…

    • Nu-i chiar asa, AGILIS va fi un transportor romanesc, drepturile de propietate intelectuala asupra proiectului ne vor apartine noua. Drepturile asta sunt importante pt ca-ti permit sa dezvolti alte variante ( 4×4 de exemplu), si sa faci o gramada de alte chestii cu programul. Adica, nu sunt bascalie.

      Daca se va ajunge si la 4X4 plecand tot de la AGILIS lucrurile arata altfel.
      In fine, de asteptat sa apara amanunte legate de contract si vom sti atunci ce si cum.
      Pana la urma cumparam un Mercedes…

      • Tara lui Andrei

        N-o sa facem noi 4×4 din AGILIS stai tu linistit.

        Ceva beneficii sunt, intr-adevar, dar nu neaparat pe partea de lupta propriu-zisa ci pe infrastructura, know-how, capabilitati de producere, etc.

        Oricum, din astia 228 de milioane am vaga impresie ca o sa platim noi tot si nemtii vin doar cu niste PDF-uri cu ce au invatat ei pe la Boxer si poate alte vehicule…

        228 de milioane de euro e mult prea mult doar pentru niste prototipuri. Ma gandesc ca poate intra si ceva modernizari la uzina, niste utilaje/scule noi…

        • Planurile sunt sa fie dezvoltat si un 4×4 pe platforma AGILIS.

          • Repet scepticismul meu pentru o varianta 4×4, amfibiu sau nu, cred ca AGILIS e la fel de baban precum Piranha 5.
            Poate va fi o varianta cu foarte multe diferente de design fata de original.

            • Prin presa au aparut stiri vis a vis de interesul bulgarilor de a se asocia acestui program. Cred ca romanii ar fi bucurosi sa le vanda castravetarilor Agilis, nu sa le dea drepturi de productie si intelectuale in program. Stim cu totii cat de seriosi sunt vecinii nostri de la sud, mai ales cand vine vorba de fratele Ivan. Cred ca le dau astora si licenta daca ii roga Putin ‘frumos’. 🙂

              Cred ca ar avea piata de export, a avut si8 SAUR, insa daca se ocupa romanii de vanzre akm spaga la greu, ramanem ca in contractul cu Irakul!

      • Plus export !!!…..asta daca ai cap, bineînțeles…

  5. Scump. Parca e suflat cu aur. Știrea apare după declarația lui Ciucă ca nu se retrage înainte de termen și ca rămâne patriot.

  6. Intrebarea intrebatoare este urmatoarea cu ce vin nemtii in aceasta combinatie ?? Este o teapa data frumos de nemti romanilor , noi platim tot si nemti iau bani 50-50 imi pare logic , am aflat ca seriozitatea Germana este un mit probabil mort de pe timpul lui Bismarck .

    • Pana sa tragem concluzia de teapa hai sa asteptam si sa vedem.

      • Nu trebuie sa asteptam nimic sa ne prindem de evidenta..
        Teapa este cand ti-o da cineva pe „nesimtite”, dar cand intentionat platesti „tainul” se numeste pupincurism la licurici (in cazul de fata Merkel)..
        cu banii astia se puteau face enorm de multe lucruri.. sa nu mai zic ca nu aperi o tara de invazie sau castigi vr’un razboi cu „tab-uri” (care din ce vad nu au nicio capacitate anti tank/rachete!?)
        .. transportor amfibiu care puteau indeplini acest scop (de transport trupe!) era deja omologat in cazul SAUR 2, sa nu mai spun ca cei de la Moreni plangeau dupa doar cateva milioane de euro sa finalizeze si omologheze TBT-ul..solutie infinit mai ieftina si logica daca n-ar exista tradare si pupincurism din partea fanariotilor clasei politice romanesti!
        Ps: oare AGILISul va atinge 120 km/h, sau acum cerintele s-au mai relaxat putin din moment de transportorul romanesc al celor de la Moreni a fost ingropat?

        • Tara lui Andrei

          Daca le dadeai alora care au facut SAUR 2 un sfert din banii astia ti-l faceau mama TAB-urilor… Costa si mai putin la final si ne puteam apuca de el in timp mai scurt.

          • Pe argumentul asta, dacia facea de capul ei maybach si renualtul le-a stricat socotelile cu platforma logan care a evoluat in toate directile posibile.
            Eu zic sa-i lasam sa faca ce au de facut si ne pronuntam dupa.
            Pe nea Nicu izolationismul economic si lipsa de competititvitate l-a terminat nu americanii, extraterestrii sau iezuitii.
            Apropo asta ii ca paranteza la subiect, patriotismul nu incepe cu cocarde prin piept si masini germane second hand. Incepe cu Dacia, Arctic si bere Ursus.Si am de toate trei acasa.

            • Colegu am o Toyota noua si un VW Passat sh…Whirlpool si beau Corona….Eu unde ma incadrez????

              • La cei ce nu citesc printre randuri
                Care inteleg mot a mot …si iau de buna istoria predata in scoli

                • Era in spirit de gluma…..?
                  Nu ma lua te rog si tu cu Boia si alti securisti tradatori si “alternative facts”…save me the trouble…..of you want I can argue with you on stuff until the cows come home….but I won’t….call it a day it’s getting late…?

                  • Nici el nu cred ca a spus la modul serios
                    Nici eu nu am fost , ideea cu patriotismul ..e ca replica aia din film…e o virtute care dusa prea departe se viciaza rapid
                    Chestia cu izolationalismul si nationalismul , autosuficienta ..nu tine in sectoarele astea economice , industria de tipul asta in general
                    Eu am parerea mea si o zic cam asa
                    Dumnezeu a fost democrat cand a impartit inteligenta si resursele in lume , numai ca nu a fost democrat in a le imparti in egala proportie la toti
                    Problema e sa le reunesti tu ptr a obtine rezultate fara sa ajungi la razboaie

                    • Niko stii cum sta treaba….daca avem 8000€ bujet iei Logan daca ai 10000 iei Passat sh samd….toate au locul lor nu o sa se plimbe Nastase sau Nadia Comaneci cu Sandero sa arate ca s patrioti…intr adevar dupa unii sunt tradator…diaspora…bla bla…am plecat dupa criza…obligat de imprejurari…ca multi altii…asa a fost…ma voi intoarce cat de repede posibil…nu vreau sa fiu decat in Romania…insa nu e cum vrei tot timpul….

                    • Sa traiesti colegu’, pai da-mi voie sa afirm ca esti boss. Adica radem-glumim da pana la Corona.
                      Da, a fost asa cu bataie lunga ce am zis, mi se pare o mostra de patriotism sa platesti R&D-ul ala si sa te asiguri ca in procesul de cercetare si dezvoltare sunt angrenati cat mai multi romani si intreg procesul se desfasoara in Romania. La asta ma refeream. Speram ca acest proiect sa fie exact ce a fost Renualtul pentru Dacia, pastrand proportile comparatiei desigur. La capitolul tehnologie suntem in urma rau in acest domeniu si aici avem o sansa uriasa. Daca iei off the shelf, da le ai in 3 luni prin unitate, dar castigul pentru industria romaneasca poate fi maxim partea de intretinere, ceea ce este putin din punctul meu de vedere.
                      Cred ca la partea cu istoria colegu’ se referea nu la alternative facts ci in linile ultimului capitol din Ultima noapte de dragoste, prima noapte de razboi. Armata se retrase strategic de 3 luni. Deci nu au pierdut nicio batalie, doar s-au retras strategic. Sau notiunea de natiune pe care istoria ne-o baga pe gat din sec XII cu toate ca pana prin epoca moderna nici naiba nu stia ce-i aia.
                      P.S. Am o dacie duster 1.5 dci cu cauciucuri bf-goodrich, bullbar si proiectoare.Aftermarket desigur. Eu sunt multumit, am dat avans+ rata lunara de 650 lei. Mi se pare acceptabil. Daca faceau naibii si varianta aia cu bena in spate era perfect.

                    • Colegu vrei cu bena….Fiat Fullback ….lease hire e £200 /luna aici si in Romania tot pe acolo tre sa fie….1000 Ron da’ I dubla decat Duster….si motor mai mare….
                      My opinion….hhhh…??

        • Sunt curios cati din cei care-si dau cu parerea despre suma au habar cu ce se mananca R&D-ul si cam care sunt costurile aferente activitatii…

          • Tara lui Andrei

            Costuri de R&D de Romania, nu de SUA, Germania, Japonia si etc.

            Conteaza. E o diferenta. 🙂

          • Majoritatea-s habarnisti, specialisti in parerologie.
            parerea mea, hic…

          • Stiu ca acel „R&D” inseamna cam 1/3 de miliard de euro!
            Poate este ceva extraordinar de inteligent ce-mi scapa mie, dar vorbim totusi de un TRANSPORTOR, si facem pariu ca acest fictiv/viitor AGILIS n-o sa te protejeze mai bine decat SAUR2 de o racheta anti-tank sau o arma anti-material, si nici nu cred ca va fi mai mobil/dinamic decat SAUR2!?
            Deci in loc sa cumparam un transportor bun, ieftin care exista si era deja omologat, e mai inteligent sa dai Inaltei Porti niste bani!?
            Saur2 este un transportor bun, INDIGEN si foarte ieftin- asta a fost problema lui! Iar cu infinit mai putini bani, Moreni ar fi dezvoltat si TBT-ul (echivalentul acestui AGILIS)
            Stii cate elicoptere, drone, F16 etc puteai cumpara numai din banii alocati pentru acest Research&Developement al acestei „mari afaceri”? (ca sa nu intru in logica kilometrilor de autostrada, spitale etc)
            Ps: revin- sunt curios daca acest AGILIS va atinge 120 km/h, pt ca se uita de acest prag ridicol (de 120 km/h) care a descalificat practic SAUR2 pt achizitie.. atunci a mirosit a caiet de sarcini cu dedicatie pt a ingropa SAUR si a pregati terenul pt acest AGILIS! Poate DNA s-ar putea sesiza (glumesc)

            • Amice, stai rau cu aritmetica! 228 milioane reprezinta (aprox) 1/4 miliard (un sfert) nu 1/3. Afirmatiile gen „facem pariu” sau „sunt aproape sigur ca” au valore zero intr-o discutie si nu reflecta decat ca esti pe langa subiect sau rauvoitor (postac).
              Treaba asta cu „autohton ieftin si bun” te rog sa le-o explici personal baietilor raniti prin teatrele de razboi. Iar cu SAUR 2? Asta e una din bolile nationale: sa facem analiza „what if” pe subiecte demult ingropate. Ce ar fi fost daca Stefan cel Mare era si mai mare, daca Mihai Viteazul era si mai viteaz si Mircea cel Batran si mai batran. Nu am nimic cu SAUR 2 si nu iau in deradere efortul celor de la Moreni de a-l proiecta si executa prototipul dar subiectul e ingropat deja si este cazul sa mergem mai departe nu sa ne tot intoarcem la el ca si cainele la osul ingropat pentru ca este contraproductiv. Avem oportunitatea asta cu Rheinmetall, asta trebuie sa o exploatam cu inteligenta. Daca suntem fraieri si prosti este posibil ca nemtii sa ne traga teapa dar asta nu inseamna ca trebuie sa le dam reject din start de teama ca am putea fi inselati (ca in povestea cu drobul de sare). Nimeni nu ne impiedica sa le cerem nemtilor un material explicativ cu bugetul solicitat defalcat pe etape, termene, subteme, etc si sa urmarim executia bugetului la sange.
              Povestile astea cu „Inalta Poarta” si „cate spitale si autostrazi se faceau de banii astia” clarifica cam ce fel de postac esti.

              • @bumblebee: Amice, cred ca citesti selectiv sau intelegi ce-ti convine, sau ambele..
                era vorba totusi de 228 milioane de euro fara TVA parca..dar si fara tva tot o suma imensa este! ..postac nu sunt doar pt ca nu-ti place tie logica mea, deci abtine-te sa ma jignesti! Cat despre baietii din Irak care patrulau cu tab-uri din ’70 si calcau pe mine care ar fi facut praf si un tank.. poate le recomanzi sa patruleze de acum incolo in viitorul AGILIS, or sa scape cu siguranta.. cu Rheinmetall am fi putut face un tank eventual, nu ceva ce puteam face si noi- transportoare! Repet: cate F16, elicoptere sau ce vrei tu se puteau cumpara numai din acei 228 mil euro fara tva?
                „Nu am nimic cu SAUR 2 si nu iau in deradere efortul celor de la Moreni de a-l proiecta si executa prototipul dar subiectul e ingropat deja si este cazul sa mergem mai departe”- eu intreb: de ce a fost ingropat „subiectul”?
                De ce a fost ingropat si „subiectul” TBT? Moreniul facuse si testase deja carcasa si era una foarte buna..!?
                Vad ca tie nu-ti place intrebarea „de ce” insa ma faci pe mine „postac”!
                Eu imi sustin ideea ca bratul lung al „Inaltei Porti” a ajuns iarasi in buzunarul nostru, cand cel al italienilor cu Iveco Super AV a fost prea scurt, pt ca noi suntem filo germani nevoie mare..noi suntem obisnuiti de la „afacerea” Strousberg sa ne tot placa de acest brat..ba in buzunar, ba semnand pacte „prietenesti” pe carca noastra.. nu-mi plac nemtii, tu poti sa-i iubesti si sa-i iei acasa la tine
                PS: probabil ca urmeaza sa-mi zici ca-mi plac rusii sau ceva de genu..

                • @Petru
                  Ce legatura are Rheinmetall cu Strousberg?
                  Pe logica asta, pot sa spun ca nu trebuia sa luam Iveco SuperAV deoarece italienii ne-au tras-o cu NMS Delfinul (le-am specializat un santier naval, ne-au dat un produs deja uzat moral, a durat realizarea lui 10 ani, intre 1926-1936 etc), apoi povestea cu distrugătorul Mărășești si distrugătorul Mărăști (4 comandate inainte de WW1, livrate doar doua, deja uzate, dupa razboi), povestea cu Berreta md. 1934 (din 61000 comandate ne-au livrat doar 40000) etc…De ce am fi filo italieni, tinand cont de ultimele declaratii ale PM -ului lor, acelea privitoare la apropierea de Rusia, sau de colaborarea lor in domeniul militar?
                  Culmea e ca singurele povesti de succes de dupa ’89 le reprezinta modernizarile ce ne-au dat Lancer-ul, Bizonul si Jderul, toate facute in colaborare cu altii, ca noi singuri nu am fost in stare. Lasati de capul nostru, cu licenta luata, am facut doar pistolul Model 95/2000.
                  Serios, chiar credeti ca Saur 3 sau TBT-ul dezvoltate exclusiv intern s-ar ridica la nivelul unui P5/Agilis?

          • The Boxer is a cooperative European design project, the initial aim of which was to develop the next generation of armoured utility vehicle. The project was originally started as a joint venture between Germany, Britain and France. France left the programme in 1999 and would pursue their own design, the Véhicule Blindé de Combat d’Infanterie (VBCI).

            Following negotiations, a contract was awarded in November 1999 for eight prototype vehicles, four for Germany and four for the UK. Total value of this contract was £70 million
            Source:Wikipedia about Boxer APC
            The stated figure is 1999 money….20 years ago….1 model APC variant built in 8 machines….
            Deci 2-300 milioane € in banii din 2018/2019 pt 5 variante APC,Medevac,C&C,Mortar,CrNB….nu I rau plus ca include sigur si spagile…?

      • Sa uitat de alea 450 milioane de euro cerute pt un proiect care de fapt nu exista , dar bani erau ceruti , nu mai vorbim de fluctuatia sumelor de bani vehiculati , parca nemtii ziceau ca modernizeaza ei fabrica . Sunt curios au bagat ceva bani in utilaje modernizari etc ??? Maine poimaine se face 2019 si nu este nimic miscat la Moreni , slabe sanse sa nu fie teapa , sper din suflet sa ma Insel si sa putem avea o Linie de productie moderna la Moreni

        • Și americanilor le-am plătit o autostrada…..
          Dar daca ai vreo observatie ești considerat defetist.
          Se uita foarte ușor ca cine nu casca ochii deschide punga.
          Și punga asta cu 2% din PIB atrage o multime de occidentali neiubitori de coruptie. De la afacerea Strousberg tot numai binefăcători occidentali am avut.
          Poate pregătim un material cu marile afaceri de corupție ale României moderne in materie de dotare militară .

          • @Zogu
            Si albanezii au platit celor de la Bechtel o autostrada (nu americanilor generic).
            Diferenta dintre noi si albanezi e ca astia din urma au o autostrada perfect functionala! A cui o fi vina?

    • Motor si driveline. Poate nu e mult(ca pret) dar cu siguranta influenteaza mult partea de proiectare si de acolo explici niste costuri. Eu nu as fi foarte surprins daca nu ar venii nemtii si cu turela(asta ne-a cam scapat). Daca bagam si turela si armele de pe ea in calcul(prototipurile alea trebuie sa aiba turela) s-ar putea sa nu fie atat de mult. Plus, pentru a face 20 si ceva de prototipuri iti trebuie o (semi) linie de productie cam pusa pe picioare si mobilizata deja. Alti bani. Una peste alta mie nu mi se pare dracul atat de …neamt

      • Tara lui Andrei

        Din cate imi aduc eu aminte era vorba de mai putin de 10 prototipuri, vreo 5 parca…

        Tocmai asta e si idea, ca anumite componente importante sunt deja produse si nu mai trebuie „cercetate”. Tocmai d-aia pare mult.

        Daca faceau tunul de la zero, motorul si restul, era altceva.

      • Turela va fi o Lance 30 adaptata.

        • Sunt de acord cu amandoi. Eu inteleg din acest comunicat ca suma include crearea facilitatilor(adica si a liniei de productie….cred?).

      • Motorul si driveline-ul sunt „off the shelf” (Liebherr) deci nu mai ai costuri de proiectare decat asociate integrarii lor.
        Turela ar trebui sa fie tot „off the shelf” (Rheinmetall) deci fara costuri cu exceptia cazului in care se reproiecteaza o versiune low cost sau adaptata cerintelor MApN; designul fiind destul de modular (componente „off the shelf”) nu ar trebui sa coste prea mult.

  7. Buna ziua. O stire pe fond, foarte buna. La starea dotarii Armatei, aproape orice achizitie noua e binevenita. Desigur ca putem discuta aici pana ne plictisim despre nivel investitional, revigorarea si retehnologizarea industriei de aparare, locuri de munca, „dincolo era mai ieftin”, etc. Pana la urma, timpul nu sta in loc iar la ce vecini avem, lalaiala e ultimul lucru de care avem nevoie. Daca ne mai folosim si inteligenta sa alegem destept, ar fi perfect. Sa incepem odata sa ne dotam astfel incat daca le vine vreo idee vecinilor, sa le treaca inainte de a purcede la vreo gogomanie.

  8. Este ceva bizar cu suma asta de 228 milioane Euro pentru cercetare-dezvoltare si omologare produs… Sunt tare curios daca TOT domeniul cercetarii stiintifice (civil+militar) din Romania atinge suma asta!
    Daca sunteti familiarizati cu programele nationale de cercetare-dezvoltare ati vedea ca se bat efectiv pe teme de cercetare, programe de 1 max 3 milioane RON (nu Euro) toate institutele din tara… Iar la Moreni (care are un compartiment de proiectare, nu Cercetare-Dezvoltare) se „baga” sute de milioane de Euro!
    Dupa omologare urmeaza Achizitia si abia apoi fabricatia de serie…
    Achizitia se face „in regim competitiv” conform legilor in vigoare in RO si UE. Vedeti pe cineva din MApN care sa faca incredintarea directa a contractului catre Moreni (ca MApN face achizitia, nu guvernul RO).
    Eu ma gandesc cu tristete la istoria SAUR-ilor: cercetati, prototipuri fabricate la Moreni, omologati de MApN si…. atat!!!
    Parerea mea este ca la banii astia se putea cumpara o licenta de fabricatie a unui produs matur, cu tehnologie cu tot. Pentru un spor de 200-300 de locuri de munca la Moreni, suma este enorma, pe cinstite.

    • Suma este una foarte mare, ramane de vazut ce inseamna mai exact.

    • Sa nu exageram! Exista si programe de cercetare-dezvoltare de peste 10-20 milioane RON sau chiar mai mari. Comparatia cu Moreniul nu este corecta. Majoritatea proiectelor de „cercetare-dezvoltare” din Romania sunt de mica anvergura, eufemistic spus… Unul din extrem de putinele proiecte de anvergura romanesti, ELI-NP, este finantat de EU si este prins intr-un strategie care nu este gandita de noi (ok, poate ca am contribuit si noi). Despre cercetarea-dezvoltarea si proiectarea efectuata de firmele private nu prea exista date deoarece a devenit destul de rara in Romania si datele nu prea sunt publice. Daca vrem sa facem o comparatie cat de cat rationala trebuie gasite proiecte aproximativ asemanatoare.
      Sa cumperi o licenta pentru a produce 300 de bucati este neinspirat dpdv economic, parerea mea.

        • Multumesc de link-uri.
          Elegant era sa pui si un rezumat deasupra link-urilor ca nu toti au timp sa sape prin documentele alea.?

        • Tara lui Andrei

          Costurile de R&D din SUA nu sunt aceleasi cu cele din Romania. Degeaba pui linkurile alea…

          • Yo zic sa te mai gandesti la asta. In SUA nu exista TVA pentru inceput, isr Uncle Sam nu platesye absolut niciun impozit sau taxa.

            • Tara lui Andrei

              Mai zic odata. Costurile de R&D dintr-o tara ca Romania nu sunt aceleasi cu cele din tari precum SUA, Germania, Singapore, Austria, etc.

              Asa cum si mana de lucru in Romania nu costa atat cat cea din tarile mai sus mentionate…

              • Sigur. Tu crezi ca ii platesti pe niste nemti pentru expertiza lor tehinca si administrativa ca pe romani? In afara de asta se presupune ca ai si „active” cu care poti face cercetare in Romania (si aici ma refer la capital uman), unde nu este cazul, asta fiind o ramura a economiei pe care o putem descrie in termeni blanzi a fi muribunda.

                • Tara lui Andrei

                  Nu vin nemtii sa faca „cercetare” pentru noi. Ei si-au facut-o deja la momentul potrivit.

                  D-aia facem combinatia cu nemtii, pentru ca noi suntem manelisti si ei, teoretic, mai stiu una alta. Tocmai asta e scopu, sa nu plecam de la 0. Ce nu intelegi ?

                  • Pai pleci de la zero. Ce este asa de greu de inteles? In contractul asta ii platesti pe niste nemti sa-ti faca tie treba. Iar pretul lor de obicei este o multipla intre 1,8-2,0 dintr-un salariu nominal platit in Germania si nu Romania.

                    • Tara lui Andrei

                      Zici tu ca plecam de la 0 ? Crezi ca o sa napadeasca nemtii savanti de renume mondial si experti militar peste noi iar noi o sa oferim niste femei de serviciu si paznici in tot programul asta de cercetare ?

                    • Nu; pleci de la zero barat. Valoarea adaugata iti spune ceva? Ce valoare adaugata se produce la Moreni? Poate ne mai amagim putin ca o sa vina GDLS sa-si sudeze niste carene de P5. Vise umede.

                    • @Alex.
                      Corect si logic.

      • La ce licenta te referi?
        Daca te referi la licenta pentru turela Lance, aia poate fi instalata si pe alte vehicule, la fel cum, navalizata, poate fi instalata pe monitoare si vedete de patrulare.
        Daca te referi la motoare si transmisii, din nou, le poti folosi in 1001 de zone, de la camioane grele, la dotarea unui nou IVF pe senile, chiar la remotorizarea sasiului de T-55 pentru a-l folosi ca vehicul de sprijin sau purtator de artilerie reactiva sau mai stiu eu ce.

        • @eroul
          Mai sus (Pavel M) se vorbea de licenta completa pentru „un produs matur”, nu pentru turela sau motor. Turela o poate face bine mersi si Rheinmetall-ul in Romania fara licenta. Iesim mai ieftin! Ideal era sa o fie montata si pe Piranha V…
          Ok, luam (cine, statul?) licenta pentru motoare de la Liebherr (nu de la Rheinmetall) si le fabricam unde?

  9. Cele din poze sunt aspectul fizic exterior la care s-au inteles si nu mai poate fi modificat?

    Cat despre echipaj speram cel putin la: sofer + comandant + tragator + 12 luptatori… minimum minimorum… :/

    Sa poti transporta doar 7 soldati cu un transportor de ultima generatie, ce va costa atatia bani, mi se pare mult prea putin! :/

    • 7-8 oameni, asta-i grupa de infanterie. Si P5 are cam tot asa.

    • @Gog&Magog
      No shit, Sherlock??? Ai studiat pozele din articol cum trebuie? Ai vazut cati oameni intra in transportor? Stii cati oameni are, si componenta unei grupe de infanterie???
      parerea mea, hic…

    • 6-8(infanteristi) + (3 echipajul) pentru varianta cu tunul de 30mm e normal, majoritatea 8×8-urilor au configuratia asta
      iar varianta APC 10-12 oameni plus echipaj si doar o turela de 12.7

      • Majoritatea „ultimelor racnete” de pe piata bat spre o capacitate de 10-12 soldati, fara echipaj!

        Bumerang-ul rusesc, cara 9 soldati + 3 echipaj = 12 oameni in total, 500 boabe de 30mm si 2000 boabe de 7.62…

        • Da??? Frumos! Cite Boomeranguri s-au produs pina acum???

        • Turela de 30mm de pe Bumerang, Kurganets si t15 sunt robotizate (fara echipaj) deaceea poate transporta 9 oameni in varianta IFV
          Protectie mai mica la turela, daca vin 3 proiectile air-bust si lovesc in jurul turelei sigur crapa.

          In schimb o turela mai mare care mananca spatiu in interior e mai bine protejata. Si nu sunt sigur dar la turela lance se poate reincarca munitia si din interior.

  10. Tara lui Andrei

    Eu cred ca din 228 de milioane de euro nu numai ca se putea face un nou proiect SAUR 3 (practic o varianta mai imbunatatita si mai moderna a saur 2) dar se si putea retehnologiza/moderniza uzina unde sa se produca vehiculele.

    Poate mai ramaneau bani si de niste spagute mici.

    Dupa cum spuneam mai sus eu cred ca ai nostri o sa bage aproape toti banii iar nemtii vin cu niste „experti” niste hartii cu diverse studii/cercetari/concluzii ca sa ne arate noua cata experienta au si poate ca o sa dea si ei cateva zeci de milioane acolo, de mila, sa nu se supere ai nostri.

    Daca e s-o luam logic, daca vehiculul se vrea aproape in totalitate romanesc atunci nu numai ca trebuie sa-l produci si sa vezi cum se comporta dar trebuie sa faci niste teste si experimente la intreg lantul de productie ceea ce ar insemna ca probabil intra si niste modernizari pentru uzina si pregatire pentru angajati.

    • 228 M EUR… yikes!!! Astia nu au vrut sa finanteze cu cateva milioane un Saur 2+ sau 3. Si eu ma tem ca nemtii vor participa la R&D in principal cu „know-how” supraevaluat, nu cu bani. Singura speranta pentru recuperarea R&D e exportul, daca il scot cu protectie buna si amfibiu ar avea sanse, la cei care vor neaparat amfibiu.

  11. Pfffff, frate, cum s-a umplut site-ul de experti. Pina acum se dadeau acatiste pentru Agilis, facut la Moreni,acum, gata… Mai bine luam altul nou-nout de afara… Etapa de R&D, si apoi omologarea, costa. Si costa mult. O sa vina acum un coleg(ma mir cum de nu a aparut pina acum), si o sa spuna ca ce mare sfaraiala sa sudam niste table si gata, ca daca ne scremeam putin il faceam noi mai ieftin si mai bun.
    Singura chestie care ma deranjeaza, pina acum, e cantitatea de munitie care intra in turela aia. Prea putina…
    Parerea mea, hic…

    • Foarte putin intradevar. Ma face sa gandesc ca turela s-ar putea sa fie ceva diferit de Lynx unde ai posibilitatea sa stochezi cam 400 de boabe de 30mm. Te trezesti ca or sa instaleze mizeria aia de la Elbit care din cate stiu are un stoc de 150 de boabe de 30mm.

      • Si mie tot putin mi se pare 150 de petarde, deloc indeajuns defapt, minimul necesar ar fi 500-600 de petarde…

        • De ce 500 – 600 si nu 700? Sau 800?

        • Boabe, petarde…
          Lance are 200 de 30 mm si nu plânge nimeni:
          https://www.rheinmetall-defence.com/en/rheinmetall_defence/public_relations/themen_im_fokus/turmsystem_lance/index.php
          La ce te-ai raportat când ai cerut 600? B33-ul are o rezervă de 500 de cartușe de 14.5…

          • „La ce te-ai raportat când ai cerut 600?”

            Bumerangul rusesc? Rezerva de 500 de boabe de 30mm…?

            • Eu chiar te-am întrebat serios!

              • Ok, sa presupunem, ca nu vor reusi rusii „balshaya tiehnika” si sa poata stoca 500 de cartuse de 30mm pe Bumerang… dar nu stiu parca numai 150 de salve de 30mm, e mult prea putin… macar 250 sa fie… :/

                • Ok, încerc să îți explic…
                  Bumerangul ala cu tun de 30 mm si cu 500 de „boabe”, si cu rachete antitanc e un IFV pe roți. Verifica câți oameni cară. Bunerangul APC are o teleoperabila de 12.7mm.
                  Agilis-ul e un APC cu un echipaj de 3+7 trupa, cu tun de 30mm…

                  • Turela sa aibe 150 proiectile. Eu zic ca la asta se refera. Ca rezerva mai poti pune in transportor inca 150.

                  • Toate variantele APC ca-s Piranha ca-s Patria etc etc au in genere mitraliera de 12,7 in turela telecomandata iar in unele situatii in locul mitralierei au Ag 40mm. Doar variantele MLI au tun de 30 sau mai mare. Rosomak-urile venite la Craiova sunt MLI-uri nu TBT.
                    Multi participanti la discutiile de aici au o cultura destul de subtire in domeniu si cand abereaza nici nu accepta ca gresesc. Cred ca iti pierzi vremea de pomana cu explicatiile.

                    • @Anla’shok
                      Va salut afirmatia si argumentatia.
                      Imi aduce aminte de o gluma cazona: „daca are senile e tanc, chiar daca-i buldozer”.

                • @Gog
                  Agilis intra in clasa APC deci, in mod normal, nu va participa la lupta ci doar va transporta infanteristi. Armamentul din dotarea APC-ului este pentru autoaparare nu pentru lupta sustinuta. In consecinta nu are nevoie de sute de proiectile de calibru 30. E drept ca fiind dotat cu tun de 30 poate fi privit ca un IFV usor pe roti dar in final scopul va fi de transport. In plus la fiecare reincarcare cu infanteristi poate sa-si faca si refilul la munitie.

                • Salve???
                  Boabe ??? Dai graunte la gaste ???
                  Scuza-ma nu ma puteam abtine
                  In alta ordine de idei nu cred ca e nimic exagerat
                  Chestia cu drepturile intelectuale , ar trebui sa spuna multe , nu iti da nimeni de-a gata nimic
                  Un transportor modern costa „la cheie” vreo 5 mil
                  Turela lance e top cum spunea mourinho
                  Motor ,transmisie si ce pun pe el componente top
                  Protectia modulara daca va fi cum se crede la fel
                  Nu faci tu foie din ala bun cu orz stricat

  12. In fine, primul prototip omologat va fi gata in 2020, sustin germanii, conform graficului publicat de RoMilitary cu ceva destul de mult timp in urma.
    Pentru comparatie, spanioli au pus jos aproximativ 100 de milioane de euro pt adaptarea Pirahna 5 conform cu cerintele lor si vorbim doar de adapatarea unui transportor deja existent.
    Cum noi n-am mai dezvoltat ceva nou si foarte modern inca de pe vremea dacilor, nu mai suntem la curent cu cat costa asa ceva si de aici probabil socul 🙂 .

    • Tara lui Andrei

      O alta varianta interesanta ar fi fost ca de banii astia sa co-cercetam cu americanii/elvetienii o versiune de P5 amfibie, desi se tot vorbeste ca o astfel de varianta ar fi „in development” deja.

      Si puteam sa producem in ambele uzine acelasi tip de vehicul ca sa fie dotarea mai rapida. In 2018 am inceput in Bucuresti si in 2019 putea sa urmeze Moreni…

      • Poate nu am fost clar, o varianta P5 amfibie ar fi costat probabil mai mult decat ii costa pe spanioli „costumizarea” P5 pe criteriile lor si nu am fi avut un transportor romanesc, fara drepturi de propietate etc.

        Cititi cu atentie ce scriu altii si abia apoi veniti cu idei noi.

    • Mi-ar place mai mult daca ar avea un design exterior asemanator cu SEP 8×8 al Suediei… la cum arata acum, parca e de jucarie! :/

    • Daca bine tin minte spaniolii vor sa schimbe in pricipal motorul MTU si driveline-ul cu un powerpack spaniol (SAPA – cu motor Scania). De remarcat ca SAPA pare a fi in carti cu transmisia automata SW 624 si cu armata americana:

      http://www.janes.com/article/74880/sapa-transmission-powers-spanish-piranha

      PS Dacii copiau cam tot ce faceau romanii inclusiv monezile ? asa ca trebuie sa mergem ceva mai in spate cam pe la vaca aia cu roti de la Cucuteni (?) sau la tabletele de la Tartaria (cand am inventat noi scrisul ?)

      • Hai că au inventat cusma aia smechera. ?

        • Sa nu cumva sa copiem ce fac rusii.. a se vedea Kamaz 63989. 🙂
          Glumesc, desigur, dar asemanarea este mai mult decat izbitoare..

          • E modular, ca si Boxerul si arata ca si Agilisul, sau mai bine zis invers. Pare ca Rheinmetall si-a bagat putin coada.. 🙂
            Sa fie oare si Agilisul modular?

      • SAPA nu este o firma spaniola. Sunt niste norvegieni care lucreaza preponderent cu talent german atat pe partea executivului ca si partea tehnica.

        • Daca dai click pe link-ul care l-am pus o sa vezi ca Janes o numeste firma spaniola. Nu stiu ce nationalitati au inginerii lor proiectanti sau managerii dar firma e spaniola toata ziua si de aia insista militarii spanioli sa modifice Piranha V cu powerpack produs de ei. Motorul va fi facut la Scania Espana iar transportorul la GDELS-SBS care e tot spaniola. In final va fi un produs aproape 100% spaniol.

          Numele intreg al firmei este SAPA Placencia:

          http://www.sapaplacencia.com/sapa_index.php?lang=2

          Firma are o sora in Florida/USA numita SAPA Transmission.

  13. Asta e doar „deschiderea”. Vor urma in valuri alte sute de milioane pentru retehnologizare uzinei, pregătirea personalului,… bla, bla, bla
    Toată afacerea va curge frumos și probabil in următorii 25 vom avea o companie dotata cu asa ceva. Tot ce pare modern azi va fi desuet atunci.
    Nu văd cum poate fi profitabila pentru RO aceasta afacere.

    • „Valurile alea de retehnologizare a uzinei de sute de milioane de euro” au fost deja partial convenite si se ridica la suma de…16 milioane de euro.
      Daca nu stiti ceva mai bine intrebati decat sa scrieti astfel de bancuri.

      • Nu înțeleg, dacă este o afacere 50-50%, de ce nu finanțează și partea germana proiectul!?
        Ce se va întâmpla dacă in 2020 MA nu va fi mulțumit de rezultatele obținute? Vom intra in parteneriat cu alta companie straina și vom plăti alți bani, probabil..
        Luminati-ma și pe mine, ca sunt doar contributor la buget!

      • Din ce citisem pe aici acest RMVS reprezenta o cooperare între fabrica statului care venea cu activele existente și un contract de furnizare și partea germana care venea cu know-how.
        Dacă afacerea mergea, împărțeau profitul 50/50.
        Din articolul acesta eu am înțeles ca de fapt partea germana nu aduce nimic, doar va participa la profit, fiindcă know-how-îl îl plătim cu 230 de Coco.
        Și atunci te intrebi: nu era mai ieftin sa cumperi o licența, un produs testat, aflat in exploatare? Îți făceai necesarul și cumpărai licența pentru n unități, ca nu văd eu sa scoatem vreun ban din exportul a asa ceva.
        Fiecare generație de romani a avut câte o afacere proasta cu armament, ca sa nu ii spunem pe de- a dreptul: șperț .

  14. Sa recapitulam.
    La Moreni , PCR stabileste sa se contruiasca TAB- urile socialiste dupa ceva licente sovietice.
    Modernizarile transportoarelor sint ridicole.
    Motoare romanesti , arme romanesti , cauciucuri romanesti. Tabla mioritica dar indoita , prelucrata cu prese israeliene. ( presupun ca tot alea sint si acum)
    Dupa 1990 , se continua cu aceleasi rable depasite tehnologic. Nici pe ultimul TAB romanesc produs la Moreni nu exista un stabilizator a mitralierei AA si a celei de 7,62 mm. Practic , transportorul putea efectua ” foc precis si concentrat” doar daca sta pe loc.
    Apar tot felul de noi ” modernizari” , prototipuri ridicole care au 25 de ani de intirziere tehnica. Macar un sistem de vedere pe timp de noapte care sa fie cu amplificator de lumina tovarasi. Macar unu . Nu tot reciclarea farului IR de pe batrinul T-55.
    Acum apare Agilis. Teoretic pentru armata romana .
    Cu ambitii de export. Care export?
    Chiar la pret scazut , dificil sa vinzi azi tarilor africane niste transportoare.
    Negri 🙂 care au bani cumpara Piranha , Boxer , scule rusesti. Aia fara bani , nimic ca Ceasca e mort si deci nu le mai ofera nimeni nimic din ” pretenie intre popoare”.
    Ca urmare , ma intreb :
    – Care e logica sa producem doua tipuri de transportoare ? Piranha si Agilis.
    – Avem si vom avea capacitatile tehnice , financiare sa mentinem functionante cel putin 75 % din aceste doua viitoare transportoare ?
    – De ce nu am facut ca polonezii ? Cumparat licenta ( ei cu Patria) tab si produs dupa nevoi.
    Un singur model ( se cheama standardizare) , in variantele necesare. IFV , punct comanda , ambulanta , centru mobil reparatii , AA, aruncator bombe. Etc.

    A crede ca la baza progresului sta doar salvarea unor locuri de munca si conducere( ce va produce Moreni peste 10 ani ?) e absolut eronat. Model absolvent Stefan Gheorghiu.

    Cu un singur model de transportor 8×8 dar si 4×4 pentru un numar complesiv de vreo 1.200 bucati ( in toate variantele necesare), Moreni avea de lucru 20 de ani.

    Acum sint curios sa vad produsul final si ce va avea in comun cu Piranha V.

    Anumite ” logici” romanesti nu le inteleg. O fi ca nu ma duce capul.

  15. Asta miroase a mega afacerea de coruptie Simens Microsoft si Eads…tot Pinalti si Cocos o sa care gentile cu bani?

  16. Suma ar mai putea include licenta pentru turela, daca au zis c-o fac in Romania, licenta pentru motor si transmisie.

    • Tara lui Andrei

      Pai turela sa zicem ca o fac aici dar cumva o sa faca si motorul si transmisia aici ?

      Doi la mana, mai avea rost sa ia (ipotetic vorbind) licente pentru asa ceva ? Nu era mai simplu sa le cumpere si sa le faca aici fara licenta ? Nu e cam tot aia dar cu ceva mai putini bani ?

      La urma urmei licentele astea ar insemna ca putem folosi echipamentul asta si la alte proiecte viitoare dar vorbim de Romania unde in general nu exista viziune pe termen mediu si lung (din pacate).

      • Pai daca zic ca, dupa incheirea fabricatiei, drepturile de proprietate intelectuala raman Romaniei, inseamna ca ne vand licentele pentru turela si, posibil, motor si transmisie.

        • Tara lui Andrei

          Pai si ce naiba sa facem cu ele ? Asta ar insemna sa putem sa le folosim, pe viitor, si la alte proiecte. Nu ma refer la vehicul in sine ci la piesele din el car ar fi licentiate.

          Dar daca nu o sa existe alte proiecte la care sa fie folosite echipamentele astea ?

          Noua ne trebuie de toate la momentul asta. Sa iei licenta pentru niste chestii pe care o sa le folosesti doar la un program/vehicul mi se pare cam inutil ca nu cred ca se apuca ai nostri sa faca reverse engineering precum chinezii, iranienii, turcii, etc.

          • Motorul de 600 CP si cutia de viteze le poti folosi pe o multime de alte platforme, de la transportoare 8×8 la IFV-uri senilate sau o remotorizare a T55 daca vrei sa-i refolosesti sesiul pentru alta destinatie (sprijin cu foc, AA, MLRS etc).
            La fel si turela Lance. Nu mai zic ca o varianta navalizata a turelei Lance merge de minune pe monitoare si vedetele de patrulare.
            Plus productie ulterioara pentru export.

            • Camioane grele. Sa nu uitam ca nemtii vor sa produca si camioane la Moreni. Platformele grele ale Oshkosh merg pe motoare de 600 CP.

    • @eroul
      Suma este pentru dezvoltare de gama de produse Agilis nu pentru licente.
      Noi o sa fim mandrii proprietari ai unui proiect de cutie blindata pe roti 8×8

      https://www.rumaniamilitary.ro/programul-tbt-8×8-situatia-reala#prettyPhoto%5B41187%5D/0/

      pe care se va monta turela Rheinmetall si powerpack-ul Liebherr/Rheinmetall.

  17. Indienii europei vai mama noastra.

  18. Sarcastic Toma

    @ George GMT
    …subscriu şi susțin, numai pricinoşi în ultimul timp pe aici, îmi e dor de @ baubau
    …el recunoştea că e părerolog dar avea un rafinat umor auto-ironic…
    …dar să revenim, uite ce fac între timp şi prezintă cei de la Rheinmetall AG:
    …Le nouveau véhicule de combat d’infanterie allemand, le Lynx KF41, conçu par le conglomérat industriel Rheinmetall AG a été présenté lors du salon Eurosatory 2018, qui se déroule à Paris du 11 au 15 juin.
    …are 50 t şi e pregătit pentru:
    …capacités opérationnelles et moyens de combat, y compris dans le domaine de la guerre électronique et des armes de précision Le Lynx KF41 doit être capable de répondre à ces défis.
    Le véhicule est doté du module de combat Rheinmetall Lance 2.0, équipé d’un canon automatique de 35 millimètres, d’une mitrailleuse de 7,62 millimètres et de deux lanceurs de missiles antichars guidés.
    …într-o altă ordine de „ideii” zilele astea a fost anunțat şi:
    …„în Parlament săptămâna trecută s-a aprobat modernizarea IAR 99 Șoimul, programul va însemna modernizarea în varianta ‘super Șoim’ a acestor aparate la Craiova”
    vr’o 21 de aparate se spune
    …”prin modernizarea IAR 99 Șoimul nu vor deveni doar aparate școală pentru avioanele F 16, dar se va obține și o capacitate de sprijin de luptă pentru infanterie” …zise Fifor

  19. Sarcastic Toma

    …da ?! scuze! …IO am constatat că:
    …”iată ca ciornele au aparut la Eurosatory în Franța…” şi e prezentat de un’l :
    …Ben Hudson, représentant du fabricant du Lynx KF41, Rheinmetall AG.
    …Rheinmetall AG a été présenté lors du salon Eurosatory 2018, qui se déroule à Paris du 11 au 15 juin

  20. Am citit articolul din HotNews si acolo scrie asa: „Pentru AGILIS circa 87% din componente vor fi produse și furnizate din România, doar motorul și driveline-ul venind de afară.” Deci daca inteleg bine, pana la urma in aceasta suma de 228 milioane euro pentru cercetare nu e inclus si motorul si driveline-ul ca astea vor veni de afara…

  21. Salut. Ma baieti, pana acum va jeluiati ca industria de aparare moare, ca nu vine nimeni sa ne ajute sa producem ceva iar acum va plangeti ca platim prea mult din sudoarea poporului muncitor,dar poate cineva sa-mi spuna ce am produs noi pana acum ca inalta tehnologie de 30 de ani. Eu nu spun ca costa putin dar hai sa fim seriosi nimeni nu te ajuta moca. Nu imi doresc sa ajungem in situatia din 1940 cand la consilul de coroana din 26 iunie mai marele general al armatei romane il intreaba pe rege dupa ce au discutat situatia dezastruoasa Majestate ce ati facut pentru pentru armata, tinand cont ca regele facuse un turneu prin europa pentru achizitia de tehnica moderna de lupta si a oferit bani grei dar ce sa vezi nimeni nu la bagat in seama pentru ca se pregateau de razboi iar noi am ramas cu ochi in soare, uitand ca si el a tacut chitic ani de zile. Sa multumim ca avem un general ca Ciuca ca sa impus si a impus respect fata de necesitatile armatei romane. O armata moderna costa foarte mult dar avem si o alta varianta sa o desfintam.

  22. Singurul rost al afacerii in stilul acesta ar fi pregatirea pt producerea unui tanc care sa fie un Leo low-cost, un fel de Logan al tancurilor, care intradevar ar merge la export. Multa lume sta pe tancuri antice, unii chiar pe tancuri din ww2.

    Tare sunt curios ce am luat de banii aia? probabil foarte multe licente de proprietate intelectuala, ceva retohnologizare si scolarizeaza si supervizarea personalului.

    • Doar 228 milioane de castane pentru o licenta de Leo 2(3) low cost zici tu?? Chiar daca ar fi low-cost, dezvoltarea unui tanc nou in Romania, tot ar costa ceva mai mult!!! Un tanc este infinit mai complex decat un TAB cu o turela Lance modificata…

      • stai asa, ca n-am zis asta. E ca intr-o relatie, intai ne cunoastem, mergem la munte impreuna, facem ceva, si abia apoi daca totul merge ne casatorim 🙂
        E doar o speculatie, wishfull thinking 🙂

        • Tre sa dai un cabanos ceva inainte….vezi tu dupa aia daca domnita se da vegetariana ….ai belit prazu’….ramai cu “wishful thinking “…???

  23. Domne, era de asteptat sa investesti doar in faza de R&D cateva sute de milioane de euro, cautati cat sa investit pt dezvoltarea VBCI sau a altor blindate, cautati care este bugetul necesar dezvoltarii unor autoturisme, isi imagina cineva ca vin cativa baieti care proiecteaza TBT-ul cu creta pe tabla si alea au fost costurile de dezvoltare?

    Mai ca ma bufneste rasul cand imi aduc aminte de povestile in care Moreniul putea proiecta un transportor 8×8 performant daca primea o comanda de 40 de Saur 2, comanda din care si-ar fi asigurat resursele pt proiectarea TBT, sau ca Romania in anii 90 avea resurse pt dezvoltarea TR-2000, si ce tradatori au fost aia care in 98 au oprit programul, si mai nou ne miram ca de ce nu apare IAR-DT.

    Vrei chestii performante dezvoltate local, fi pregatit sa bagi sute de milioane de euro, sau chiar miliarde in dezvoltarea lor, nu esti dispus sa investesti sumele astea, piata da p-afara de produse din toate categoriile.

  24. 342 de trasportoare AGILIS in diverse configuratii+cine stie cate AGILIS 4×4.The one million dollars question:are enough? 🙂

  25. Sarcastic Toma

    …şi totuşi,
    …extrem de stealht e „lynx lynx”… „adicătele” „râsu’râsului” e prezentat la Paris, mâine pe vremea asta pot prezenta şi „poze” în „viu”
    …”iote” ce e la „mama lor de nemti şi tot neamul lor”… acasă:
    https://www.rheinmetall-defence.com/en/rheinmetall_defence/public_relations/news/latest_news/index_17408.php

    12 Jun 2018
    Rheinmetall unveils the Lynx KF41 Next-Generation Combat Vehicle
    At Eurosatory 2018 Rheinmetall presents its new Lynx KF41 infantry fighting vehicle (IFV) to the international public for the first time. Highly survivable, adaptable to diverse environments, extremely agile, hard hitting, and with huge payload reserves, the Lynx KF41 is a next-generation combat vehicle designed to confront the challenges of the future battlefield like no other.
    …Marius Zgureanu e uman şi e normal să nu le ştie chiar pe toate… vezi răspunsul meu la Mica şi Mistral 3
    …oricum până una alta la link-ul de sus „găsiți” material pentru încā 7 k de articole… pentru cele trecut mă repet; RESPECT

  26. Pana nu stim mai multe detalii legate destinatia exacta a banilor, nu vad de ce atata agitatie. De principiu, toata lumea stie ca cercetarea si dezvoltarea costa foarte mult in zilele noastre, mai ales in cadrul unui produs cu complexitate ridicata. Vedeti cat baga un constructor auto in dezvoltarea unui model nou.
    Mi se pare oarecum haios ca in mare aceiasi oameni care se plangeau ca nu se face nimic in tara, acum se plang ca se face. Si tot cam aceiasi viseaza pe la alte articole sa proiectam noi tancuri sau avioane, sa luam licente de rachete, etc. Cred ca isi pot face acum o idee de cat ar costa dezvoltarea unui nou tanc.

    Mai la subiect, mai sunt in tara otelarii capabile sa faca oteluri speciale pt blindaje?

    PS Nu ii mai inteleg de loc pe astia din PSD. Ma rog, calul de dar il accepti cum e.

  27. Revine cam 1 mil € de TAB pt R&D si omologare…teste,prototipuri….acum cu banii de pe o cutie de ciunga Turbo nu puteai sa faci un TAB modern cu turela performanta,Medevac,recovery,C&C,mortier…
    In the great scheme of things this is beer ? money mate….like they say in good old England ???????
    Sau pe romaneste….dai un ban dar stai in fata…???

  28. Până acum ne smiorcaiam pe aici ca nu se face. Acum, vai! Costa mult! Unii dintre voi sunteți ca niște babe la piata. Dacă îl vom face cu cap, o sa putem sa scoatem o mulțime de bani din Agilica. Eu sunt mulțumit ca se va face. Atât. Ca de 40 de ani suntem rupți de ceea ce înseamnă noutate în domeniul militar v-ati întrebat? Saltul de la Lada la Mercedes costa.

  29. Fratilor, câți bani nu s-au sifonat in Ro pe licențe de soft precum cele ale lui Ghiță care au costat sute de milioane de euro?…..exemplele pot continua dar nu-i asta subiectul!

    Concluzia mea e următoarea, daca vom avea un produs competitiv premium iar aportul economiei românești la realizarea acestuia va fi consistent prețul nu-i deloc mare!

    • Un contract pentru Ghita de 10-20 milioane de euro cu niscai software pe Agilis gen MineSweeper si Solitaire pentru display-ul comandantului si eventual tragatorului. Asta ca sa-i treaca supararea ca l-au haituit raii astia de la DNA.

  30. Acum, daca ne uitam la cele 6 variante, de fapt, sunt doua variante constructive, una cu cutia normala (APC, recovery si mortar) si una cu cutia inaltata (ambulanta, command, CBRN)
    La cele cu cutia normala, diferenta majora este ca la una am o turela cu tun de 30mm, la a doua turela e inlocuita de o macara iar la a treia, compartimentul trupei se deschide cu doua trape mai in tavan pentur a trage cu mortierul.
    La cele cu cutia inalta este doar vorba despre echipare interioara si, posibil, despre o trapa de acces mai lata, sa permita accesul cu targi etc.
    Probabil ca ulterior se va face si o varianta pentru genisti, apta sa imbarce si un robot deminor.

    • Poate îl fac modular ca pe Boxer. Nemții se pricep la asta. Și atunci pui orice pe același șasiu în 30 de minute.

      • Solutia Boxerului e interestanta dar nu stiu cat e de fezabila ca sa-ti ramana si amfibiu. Peste sasiul ala sa vii si cu o cutie inchisa. Risipesti masa prin faptul ca vei avea podea peste podea.
        Foarte greu sa-mi dau seama.

        • Dacă reușesc să o facă și să fie și amfibiu, va fi un produs extrem de competitiv.

        • Podeaua la modul nu trebuie decât să asigure etanșeitatea. Protecția o asigura șasiul. Astfel încât nu aș vedea o foarte mare creștere de masă.

          • E o cutie peste o talpica
            Cum ii asiguri rigiditatea structurala , ca aia se misca pe teren ??
            Greutate in plus sigur suta la suta
            Prefer unul sa fie amfibiu cu protectie suplimentara add on ..sa o suporte bine si protectie antimina add on ..poate vedem implementata solutia testata de cei de la moreni
            Modularitatea boxerului e o sulutie ingenioasa , totusi mananca kg destule , daca ei nu au reusit sa il faca sub 33 de tone nu e ca nu au vrut

            • Protecția la Boxer e superioara fata de Agilis. Ăsta adaugăsit la masa totala. Modul de la Boxer este prins de șasiu cu 8 șuruburi, iar dacă dorești sa ranforzezi un paralelipiped, poți sa o faci foarte bine doar pe 5 fete ale sale. În fine, cu siguranță că soluții tehnice ar fi, doar ca acestea ar putea aduce costuri mult mai mari și asta ar putea dicta directia: modular sau nu.

              • Solutii sunt , totusi orice solutie implica un mic compromis
                Sumate duc intr-o anumita directie
                Am vazut cuplarea si decuplarea modulelor la boxer
                Stau si ma gandesc ce utilitate ar avea la noi
                Singura ce o vad e sa schimbi modulele platformele avariate intre ele ptr a avea o cantitate gata de lupta oricand
                In rest platforma pare una modulara , cea agilis, nu cred sa fie definite toate aspectele , dar din moment ce se vor face variante diverse ..e asa
                Din nou , blindajul , pare ca va suporta diferite nivele
                Sunt curios sa vad cum va arata primul prototip ..un render nu iti da multe coordonate

                • Hai sa nu ne gandim strict la lupta. Uite o variantă: Ai 342 de șasiuri si 500 de module diverse distribuite strategic. Vine un cutremur puternic, Pui toate modulele Medevac pe șasiuri, și îți faci treaba.
                  Sau să ne gândim la luptă: Vin câtă frunză și iarbă cum ne-am obișnuit din istorie, dai drumul la drone, îi fragezești cu Larom, Himars, ce-o mai fi, aviație, elicoptere, pui toate modulele APC, duci trupeți acolo, cu jumatate faci sprijin, jumătate se întorc și iau macarale, medevacuri… în timp ce se duce cavaleria grea MLI, tancuri… Modularitatea îți poate asigura un răspuns rapid la problema pe care o ai. Dacă dispui modulele strategic, nu trebuie să aduci de la Cluj sau București, sau Craiova, anumite dispozitive care îți trebuie în Galați sau în Botoșani. Poți stoca la Bacău sau Roman suficiente șasiuri iar la periferie suficiente module (echipate complet).
                  Părerea mea e că ai avea mult mai multă mobilitate și răspuns adecvat la o anumită problemă, decât să ai un lucru specializat fix pe un subiect.
                  În plus, cred că ar fi mult mai competitiv pentru export un APC modular față de ceea ce este acum în piață, doar și pentru avantajele enumerate anterior. (făra hic).
                  Și încă un lucru, daca nu se va face modular, măcar la banii ăștia, să facă un studiu aprofundat despre cum ar fi să fie modular (cost/beneficii, preț, etc…)

                  • Daca iese si amfibiu si modular si sa nu ne rupa la bani, n-am nimic impotriva.

                  • Cum spune si @eroul bula , daca iese ..sa fie
                    Trebuie vazut compromisul , e prea devreme sa ne dam cu parerea categoric , doar cu niste rendere , date generale si sume vehiculate pentru prototipuri si necunoscute
                    Plecanad de la componentistica anuntata pare ok
                    Date generale ok
                    Suma vehiculata , daca nu stii detaliile complete ..nu te poti pronunta transant
                    Legat de modularitate si compromisul tehnic eu evit sa ma pronunt transant pana nu stiu mai multe
                    Cand vad o poza „pe viu” cu un prototip o sa imi dau cu parerea
                    Sa ii dea drumul inainte si sa vedem

        • As vedea fezabila ideea asta pentru primele 4 variante (apc, cbrn, comand post și medevac. Pentru macara și mortier mă încurcă talpicii și faptul ca și macaraua și mortierul trebuie prinse de șasiu.

          • Plus partea hidraulica pentru talpici

          • Depinde de mortier. Sunt modele care pot fi instalate pe Humvee, fara talpici asa ca nu cred ca e absolut nevesar ca masina sa foloseasca talpici.
            Ca masa, turela lance+3 echipaj+7militari in spate cantaresc mult mai mult decat teleoperabila 12.7mm+mortier+2 echipaj+2servanti la mortier.
            Daca faci APC-ul sa pluteasca, chiar nu vad de ce n-ar pluti cu mortierul.

  31. Cele sase desene ne arata ca doar varianta PAC ar fi amfibie (singura cu spargeval). Sper ca le fac pe toate amfibii, altfel am fi de filme cu prosti.

    • Din ce stiu eu derivatele nu vor fi amfibii…

      • Astia-s nebuni ! Adica trec Dunarea cu APC-urile dar mortierele raman pe mal, asteptand sa vina pontonierii.

        • Ce bataie are un aruncator de 120mm, Eroule, si ce latime mefieau rauriledin tara noastra? 😉
          Parerea mea, hic…

          • Tu vorbesti strict de fortarea unui rau. Ce faci cand trebuie sa traversezi rapid un curs de apa pentru a ajunge in contact cu adversarul care e la 30-40km de rau.
            Treci doar cu APC-urile si te duci peste el fara sprijin cu mortiere sau opresti APC-urile pana vin pononierii.
            Mi se pare aiurea sa nu se poata misca odata cu APC-urile, mai ales ca daca APC-ul pluteste cu turela Lance si 10 oameni, nu are de ce sa nu pluteasca cu mortierul de 120mm (chiar si automatizat/stabilizat) si 4 oameni.
            Talpicile mi se par in plus, avand in vedere ca sunt mortiere cal.120mm care trag de pe Humvee, fara talpici.

            • Nu stiu coane, dar parca asa era vorba: derivatele pe sub apa 🙂 …

            • Nu prea e ok.
              Doar daca faci bilantul maselor, observi ca, de fapt, APC-ul e cel mai greu incarcat si pluteste iar celelalte nu.

            • Pai Eroule….si ce facem tata cu Himars….le bagam la Muzeul Satului….plus Larom….parerea mea…*editat (it’s not yours!) 🙂

            • @erou, ii rogi pe rusi sa iti imprumute niste PTS-uri gigantice. Mie cel mai „hazliu” mi se pare ca hambarele alea pe roti o sa fie ceva mai marisoare decat Boxer care deja e cat o garsoniera confort III. Sa ne-ajute Al de Sus cu mobilitatea. Il mai cheama si Agilis. Sau e o ironie de-aia ca atunci cand intr-un grup e unul de 2.05 si 140 de kile i se spune Micutzu’

            • Daca lupta se duce la 30-40 de km, camioanele cu provizii pe unde traverseaza , Eroule? 😉
              Cu ce le duci munitia, hrana, combustibilul celor care lupta? Cu ce faci evacuarea tehnicii , a ranitilor???
              parerea mea, hic…

            • Cand fortezi un curs de apa sau faci o debarcare mai intai iti creezi si consolidezi un cap de pod. Ulterior vine podul de pontoane pe care trec intaririle si fortele ce trebuie sa dezvolte ofensiva pornind de la el. La trei randuri scrise cam asta este situatia cvasigenerala in cazul trecerii raurilor. Nici vorba despre fugarirea inamicului la 40km de rau.

              • Stiu asta, Anla’…
                Incercam sa fac putina lumina in curtea Eroului, pentru ca l-am vazut in ceatza. 😉
                Parerea mea, hic….

                • Pai pentru el era mesajul.

                • Mai frate, m-ati omorat cu pontoanele astea.
                  Ca si cum sunt mici si usor de mascat iar prietenul rus n-o sa le vada din satelit sau cu avioanele de recunoastere, ca sa ti le pocneasca ulterior cu rachete.
                  Da, toata camionarimea are nevoie de pontoane si bacuri dar asta nu-i un motiv sa-ti faci si transportoarele 8×8 dependente de pontoane. Ai destule catrafuse si echipamente care au nevoie de poduri sau bacuri, de la tancuri, MLI-uri, artilerie, pana la camioane si vehicule de tot felul.
                  Daca-ti faci o unitate de infanterie/cavalerie, dotata cu Agilis 8×8, logic este sa aiba acelasi grad de mobilitate si aceasi capacitate de trecere.
                  Nu trec intai unii inot apoi totul se opreste, sa asteptam sa se faca podul de pontoane. N-are nicio logica sa faca asa.

                  • Citeste asta te rog si lasa parerile.
                    https://adlunap.ro/uvl/lib/read.php?id=164

                    • Parerile le las cand consider eu. Daca te deranjeaza, e problema ta.

                      Pentru ca vad ca te-ai apucat sa studiezi tactica brigazilor, ia de aici o tema:

                      Iti debarca vecinii pe litoral, au ocupat Kogalniceanu CT, se dau lupte in Constanta si Mangalia, un desant a ocupat aeroportul Cataloi, au mutat elicoptere si Suhoaie pe cele 2 baze, au distrus cu rachete Iskander/Klub podurile de la Vadu Oii si Cernavoda, au facut praf bacurile din zona Galati-Braila, inclusiv cele militare.
                      Trebuie sa treci Dunarea cu brigada, sa reocupi aeroportul Cataloi (sa zicem), in conditiile in care ei domina spatiul aerian deasupra Dobrogei.
                      Cum faci podul de pontoane: de jos sau din picioare?

                    • Eroule, ce s-a jucat anul trecut la Saber Guardian??? Tu nu inveti deloc, nu-i asa?
                      parerea mea, hic…

                    • La Saber Guardian se presupunea ca detii controlul asupra spatiului aerian de deasupra punctului de traversare.
                      Ce faci cand nu detii controlul spatiului aerian? Cum te plimbi tu cu jdemiile alea de pontoane voluminoase, cum iti ingramadesti tehnica in asteptarea realizarii podului, fara sa te vada prietenii rusi din satelit sau din avioanele de observatie?
                      Eu nici macar nu am presupus ca ar fi inamicul pe mal ci e inca la 50-60km si trebuie sa ajungi la el inainte sa ajunga el pe malul Dunarii.
                      Avem batalioane de tancuri, de MLI-uri, vom avea batalioane de P5, toate avand nevoie de poduri pentru traversare, fara sa mai vorbesc de unitatile de artilerie, rachete si logistice, iar noi ne apucam si facem batalioanele de AGILIS cu o parte din masini amfibii si o parte neamfibii ca sa apelam la aceleasi poduri pe care se vor inghesui si ceilalti si pe care le vor vana aviatia si rachetele adversarului.

                    • Nu-i vorba de nici un deranj. Iti explica generalul ce si cum cu fortarea cursurilor de apa. Si cum este cu pontoanele. Daca nici ce spune cineva calificat nu conteaza atunci discutia nu mai este military ci despre cine este mai tare-n gura.
                      Iar aeroportul de la Cataloi ti-l rezolv cu salve de ATACMS . La fortarea Dunarii pt recucerirea Dobrogei iti explica generalul cu brigada ce si cum.

                    • Eroule in scenariul tau inamicul are initiativa in plan strategic ceea ce inseamna ca niste mortiere autopurtate ce trec Dunarea inot nu mai schimba nimic. Eu as cauta sa sa salvez trupele ramase dincolo si m-as pregati de aparare pe linia Dunarii.

                  • Eroule capul de pod este o punga pe care trebuie sa o aperi. Si ca sa poti face podul trebuie sa o extinzi suficient de mult cat zona podului sa nu mai fie in rona tragerii directe a adversarului, cel putin asa zic militarii nu eu. Dupa ce fortezi raul oricum te opresti pentru ca inamicul nu fuge ci este doar impins mai incolo iar punga o poti acoperi cu foc de artilerie de pe malul celalalt.

                    • Asta cu scoaterea zin raza tragerii directe a inamicului e chiar induiosatoare.
                      Adica ala iti vede din satelit podul si aglomerarea de tehnica din zona lui si nu profita sa ti le pocneasca cu Iskander sau Klub ci o sa traga cu AG7 ca sa-l neutralizezi tu.
                      Chiar e asa greu de priceput ca trebuie redusa pe cat posibil dependenta de podurile de pontoane si de bacuri?

                    • Da ca aia au Iskander cu lopata iar satelitul sta nonstop cu ochiometrul pe pod.

                    • Nu stiu, mai Eroule… Intreaba-i si tu pe generalii americani, englezi, germani, ca aia-s nepriceputi tare, si nu le stiu pe astea de nici o culoare. Probabil or fi ajuns la gradul ala si stabilesc tactica pe baza de dat cu parerea, nu pe cunostinte solide in domeniu.
                      pina la urma si la coada, daca e razboi, e razboi, nu mai stai sa te intrebi ca are inamicul scule d-alea sau d-alilalte, si conditii ideale nu o sa existe niciodata. Nici macar americancii nu au avut niciodata la dispozitie tot ce si-au dorit.
                      te duci si iti faci treaba cu ce ai, nu stai sa iti frangi mainile cu ” cum ar fi daca ar fi”, ca pica drobul de sare peste tine.
                      pe linga asta, toate jucariile alea enumerate de tine costa, si costa al dreaq de mult, si podul ala, si nu numai el, face parte dintr-un sistem integrat, nu o sa fie podul ala singur acolo de capul lui, sa astepte sa fie distrus. si daca e distrus, genistii o sa-l repare, si tot asa, se mai face unul mai la deal, altul mai la vale. De asta ti-a dat Anla’ sa citesti, dar faza cu cititul e greu. Viatza e greu, nu toti poate.
                      parerea mea, hic…
                      P.S. Cauta la pagina 39, ca-ti explica acolo cum decurge o manevra de gen, de la cap la coada…
                      P.S.2 presupunind prin absurd ca rusii or sa fie asa de fraeri incit sa debarce in Dobrogea, distrugerea podurilor de la Cernavoda si Gura Portitei o sa fie ultima lor grija. Le vor dori intacte pentru dezvoltarea ofensivei. 😉

                    • Generalii vestici se bazeaza pe superioritatea aeriana constanta. Noi nu putem. Si nu prea gasesti tari Vestice care sa se pregateasca de razboi in astfel de conditii. Deci o gandim strategia singuri.

                    • @Checkmate
                      Astia pe ce se bazeaza ca nu sunt generali vestici
                      https://www.youtube.com/watch?v=_WtyE3rZoqE

            • Mortierul de 120 merge cu rezerva de munitie cu el ?
              Daca da , cata?
              Alea pe humvee ce rol au ?
              Astea pe transportoare , oare nu au rolul de a fi „partial autonome” in lupta si nu au nevoie sa stea cu caravana dupa ele
              Chestia cu traversarile cursurilor de apa este …dar e si fortata uneori
              In afara dunarii ..care nu are poduri in exces , cam mai toate raurile au poduri betonate la intervale destul de scurte si nici nu sunt exagerat de late
              Nu sunt impotriva capacitatii amfibie si la derivate , trebuie vazut compromisul la care s-ar ajunge , daca se renunta la ceva de dragul capacitatii amfibie , sau invers , daca renunti la capacitatea amfibie ce castigi in plus
              Problema cu traversarile si cu caracteristicile tehnicii , in afara de ce e scris in manual …o vad de felul urmator
              O platforma cu cat e mai versatila si poate fi folosita mai divers , cu atat mai bine , ptr ca situatiile de front sunt in general neprevazute si e bine sa ai ceva ce poate fi folosit ..decat ceva in teorie dotat cu ceva dar inutilizabil , daca ar fi asa as merge pe capacitate amfibie
              Pe de alta parte trebuie vazut ce am mentionat mai sus , daca e ceva la ce nu se poate renunta …atunci renunti la capacitatea amfibie si pastrezi „capabilitatea” de lupta ..si te adaptezi in tactica utiluzarii

        • Pai de ce sa treaca Dunarea cu mortierul in prima linie?! Nicaieri nu se face asa ceva, artileria ramane un pic mai in urma sa sprijine infanteria care este in lupta directa cu inamicul…
          Iar daca vor introduce, in sfarsit, proiectilul romanesc de 120mm ghidat ajungem la o raza de +10km, arhisuficient si pentru Amazon sau doua rauri mai mici 🙂 …

        • Eroule, insisti in prostie, te trag oamenii de maneca si tu nu si nu. Ai vazut vreodata un pinton? Ai idee cum cum se asigura prin mascare? Ca la transmisiuni nu se face, voi stiti doar cu trei punte si trei liniute. So, shut the fuck up, Carl!

          • Ai un talent nemaintalnit sa faci pwla mare cum zicem noi, pe Karadeniz l-ai invatat marinarie, pe Sharky infantereala, pe mine cerecetare, plm la VM ai avut bun-simt si nu te-ai bagat. Mai ia o pauza de tine, serios sau invata-l pe Mihaeanu cc de art ca sa radem si mai tare.

            • Mai nene, nu te obliga nimeni sa-mi citesti comentariile.
              Pana la urma, faceti toate Agilisurile neamfibii si urcati-le pe pontoane, ce dreaq. Se termina si razboiul mai repede cu ocazia asta.

              • Stai linistit,ca le evit.
                Cine a zis ca vor fi toate neamfibii? Ti-a trecut tie pe urechi si te-ai aruncat pe fenta, am inteles.
                IQloading for Bula

  32. Cat de inocenti putem fi in patriotismul nostru !

  33. CIne stie, poate fac si varianta amfibie, purtatoare de M777, de care faceati voi galagie ca nu se poate. Uite ca altii au propus asa ceva:
    http://www.armyrecognition.com/dsei_2015_news_online_show_daily_coverage_report_u/m777_155mm_lightweight_howitzer_speed_agility_precision_%E2%80%93_a_gun_for_the_21st_century.html

  34. Eppur si muove.
    Trebuie sa incepi de undeva!

  35. De banii astia poate instaleaza un aruncator de 120mm modern, de genul patria nemo, în rest senzație de lowcost

    • La 228 de milioane de euro fara TVA poti avea multe senzatii, numai una de low cost nu prea vad cum ar putea sa apara…

      • Zf transmisie ,motorul liebherr , turela lance , care de la optica la tun???..mi se par componente de cea mai buna calitate ..cam cele mai bune in clasele lor ..e ca si cum ai spune ca te pui sa faci o masina low cost cu motor mercedes , cutie bmw, frane brembo , scaune imbracate in poltrona frau samd
        Componentele vor fi de top pe el nu numai „trec standardul”

  36. Cercetare, dezvoltare și omologare! Este o premiera în ultimii 30 de ani în România. Da, suma e serioasă, dar trebuie făcut un produs serios. Agilis va fi inima FT pentru următorii 40-50 de ani. De asemenea, sa nu uitam ca soluțiile constructive se pot aplica și la un IFV senilat , 4×4, camioane. Cred ca se configurează și viitoarele colaborări pentru dotarea forțelor terestre : tancuri cu GD (resapare Abrams ) și ifv cu Rheinmetall (Puma sau Lynx ).
    În concluzie, eu zic ca e o veste nesperat de buna. Cercetare, dezvoltare și omologare trei cuvinte pe care nu le-am văzut împreună în România.

  37. Sa vina odata, ca m-am saturat de asteptare! Imi mentin parerea ca este necesar un calibru mai porent pentru tunul ala (vezi decizia coreenilor pentru tunul de 40mm si eforturile BAE). Totusi, chiar daca vorbim de varianta APC, trebuie sa tinem cont sI de dezechilibrul numeric pe campul de lupta si sa admitem ca supravietuirea sistemului nu este posibila fara capabilitate ATGM! Pur si simplu nu se poate fara asta in ziua de azi! Nu trebuie sa ne uitam prea departe de granitele noastre pentru asta. Va dau 2 exemple Lazar 2 si Pandur 2. Nu sunt mama transportoarelor dar tot au ATGM si in plus mai cara si mai multi soldati. Lazar 2 cara 3+8 soldati chiar si in varianta echipata cu turela-IFV (https://en.wikipedia.org/wiki/Lazar_3). Cat despre pret cred ca trebuie platit mai ales pentru toate lucrurile pe care nu le putem face si nici n-am fost in stare vreodata sa le facem, Vorbim aici de electronica moderna si de driveline. Nimeni nu-ti da o ceapa degerata pe gratis mai ales daca tu nu esti in stare sa o produci.

  38. Probabil că avantajul va consta în prețul per vehicul, care va fi egal cu costul de fabricație, fără alte adaosuri și care va fi mai mic decât al unei mașini cumpărate la gata.

    • @razvi. Nu exista pret=cost de fabricatie. Decat eventual in comunism. Care se stie cum se termina. Daca il dai cu costul de fabricatie esti deja pe minus.

      • Păi ca dezvoltator/ producător investești mult în proiectare, prototipare, omologare, linie de producție, dar te scoți la preț pt tine. Dacă prinzi și clienți le vinzi mai scump, în profit.
        Oricum un lucru de calitate bună nu poate fi produs ieftin.
        Totuși eu bănuiesc că pirania v este prevăzut exportului în regiune, fiind produs la mâna de lucru ieftină și nu ar fi rău pt noi nici așa…

    • Tara lui Andrei

      Eu am vaga impresie ca la final, tocmai, ca n-o sa iasa un pret bun si nici n-o sa fie un vehicul prea stralucit…

      Cat despre export cine n-are bani cumpara de la rusi sau chiar chinezi (mai nou) si pe langa armament se pun si bine cu tarile astea ceea ce de regula le convine si unora si altora.

      Cine are bani o sa cumpere de la marii producatori consacrati nu Romania ca nu reinventam noi blindatul. Chiar nu vad cine ar fi interesat de asa ceva cand exista destul de multe alternative pe piata care sa fie deja in uzul diverselor armate sau chiar si testate in situatii de conflict.

  39. Deja suntem la bibliografie pentru alti autori de articole:
    http://defencedb.com/profile_details.php?item_id=283

    • De vazut comparatiile din josul paginii (link). Mititelul si sprintarul Agilis e mai mare decat Boxer, Piranha V, Patria AMV, etc. ?

    • @Eroul
      Ala e site-ul meu :-)) Cum de ai dat de el? In ultimul timp l-am cam lasat balta dar o sa revin in forta si cu o versiune in limba romana.

  40. Tara lui Andrei

    Initial parca nemtii cerusera 450 de milioane de euro pentru partea de cercetare… Deci sa zicem mersi ca luam o teapa mai mica…

    Nemtii si Fifor au mai spus ca pentru proiectul asta (se refereau la partea de R&D) s-ar putea accesa si niste fonduri europene din cele cateva miliarde de euro pe care le-au pus sau urmeaza sa le puna la dispozitie UE prin treaba aia cu uniformizarea si imbunatatirea capacitatilor militare si de productie militara din UE, logistica, infrastructura, PESCO si asa mai departe.

    Ar fi tare hazliu ca la final sa se pastreze cu aproximaie suma aia de 450 de milioane insa restul sa fie luat din bani UE. Cu alte cuvinte noi sa dam avansul de la noi apoi restul, „contributia” germaniei sa fie luata din bani UE + gloriosul know-how cu care vin. Nemti iau probleme majore cam cu toate tipurile de armament, dar poate ca le iese un transportor blindat…

    Mai spunea Fifor dar si nemtii ca s-ar putea sa fie interesate si alte tari de prin zona de transportorul asta si ca ar putea deveni un fel de proiect european din moment ce o parte din finantare pentru cercetare ar veni, ipotetic, de la UE, nu doar romanesc, dar deja cred ca e gargara…

    • Da , au probleme .. Si jumatate din lumea buna de pe glob le cumpara tunul
      Hai sa nu vorbim discutii

    • Ce aș mai vrea să avem și noi problemele lor cu armament de genul pe care îl produc nemții, dar să fie făcut la noi, și de noi….. Eram miez, nu altceva….

      In rest, poate iau notițe ai nostri, vis a vis de management de proiect, R&D, pregătire linie de producție, control calitate, de la nemții ăia cu probleme, și de la yankeii cu „pirandele”, să ne mai facem și noi un upgrade la creierele de prin Romtehnica….. Să ajungem și noi să avem problemele lor….
      Zic și sper și io, nu dau cu paru’ ! 🙂

  41. Herr Von Renn Weg

    Si cele 100 milioane care au fost aduse (jumate noi, jumate nemtii) la infiintarea societatii, pt ce au fost? Nu alea trebuia sa fie pt cercetare? Ori nu am inteles eu corect atunci?
    Si daca tot am facut un curry indian apucandu-ne si de pirahna neamfibiu si de agilisul asta care tre sa fie amfibiu, de ce nu fac si variantele derivate amfibii? Strica mobilitatea in plus? Ne tot certam ca ai sau nu ai nevoie de mortier amfibiu, dar un soldat cu matele pe afara nu credeti ca ar merita sa fie scos rapid din prima linie cu un derivat amfibiu? Considerand ca derivatele nu vor fi amfibii, cred eu ca incepe sa nu se justifice si proiectul asta… macar in cazul derivatelor pirahna, daca tot nu sunt amfibii, poti sa il faci mai bine protejat…
    Mai e si riscul ca din momentul in care ai bagat o caruta de bani intr-un proiect, nu mai poti iesi si dupa aia trebuie sa platesti o cheltuiala suplimentara oricat ar fi ea… asa imi aduc aminte ca a fost cu Larom…

    • Ai inteles foarte incorect si nu stiu de unde, pana acum nu s-a discutat de bani, nu stiu de unde ai scos suma respectiva dar este o informatie cu totul falsa.

    • Herr, soldatul ala este scos cu Medevacul blindat din zona de conflict si este dus ka 3-4 km in spatele frontului la punctul de prim-ajutor. Acolo se face triajul si se decide ce se intimpla nai departe. Daca e grav, se cheama un elicopter Medevac, pentru a fi transportat la un spital echipat corespunzator. Nu imobilizezi un transportor pentru a-l plimba 30-40 de km. De el au nevoie si altii.
      Parerea mea, hic…

      • Dincolo de scenariile de interventie si de lupta, ramane o intrebare simpla:
        Daca in varianta APC, cu turela Lance (cel putin 2tone) si cu 10 oameni echipati, masina este amfibie, cum dracu sa nu fie amfibii derivatele ei care, in primul rand, nu mai au turela Lance si, in marea majoritate a cazurilor, imbarca mai putini oameni?

        • @Eroul
          Amfibiu este si Atomul, la peste 30 de tone.
          Baga si un ochi catre Kamaz 63989 si poate o sa ai niste raspunsuri.. 🙂 Vezi si la modularitatea de inspiratie Boxer.. 🙂
          Zic si io.

        • NU stiu, Eroule, nu le-am proiectat eu. Si eu sunt curios cum o sa iasa. Referitor la partea cu amfibiiile, nu as lua de bun tot ce se vehiculeaza pe net. Intotdeauna ce rasufla in presa reprezinta cam 10% din totalul informatiilor, si asta mult dupa ce deja toate hotaririle au fost luate. 😉
          Parerea mea, hic…
          De par egzamplu, pina s-a luat decizia cu P5, o gramada de baieti meseriasi s-au plimbat prin lume si au testat la greu diverse tipuri de transportoare, mli-uri si alte scule de gen, au intocmit tone de rapoarte comparative, cu plusuri si minusuri, cu recomandari etc… Asta de prin 2007 incoace, referitor la partea de transportoare. 😉
          Tot parerea mea, si tot hic….

      • Herr Von Renn Weg

        pai da @sharky, cu med-evac-ul blindat derivat din agilis, nu? care nu e amfibiu… si daca soldatul ranit doar ce fortase un rau, si acum il are la mai putin de 3-4 km in spate… nu ai avea nevoie?

  42. Sa ne rugam la Bunul Dumnezeu ca proiectul asta sa reusească, ar fi chiar o premieră de colaborare in domeniul militar între noi si un gigant mondial in domeniul armamentului si da intradevar faptul ca cercetarea/dezvoltarea produsului se face in Ro ne va aduce cu siguranță doar beneficii daca vom co tinua productia si pentru produse derivate.

    Asa ca ,, răbdare si tutun „!

    • Eu sper ca lu’ Agilica sa i se potrivească zicala ,, ce naste din pisica soareci manaca”. …la ce ADN are Boxer, Agilis musai tre sa-i moștenească calitățile importante.

      Inca odata zic Doamne ajuta-ne !

  43. @Sharky, Boss, demagog ala are creierul cat bobul de orez, doar polueaza, degeaba ii explici. Multi baieti cunoscatori nu mai comenteaza fix din cauza unor tristi de-astia

    • Stiu, Vlad, am observat, dar na, incerc, poate reusesc sa fac lumina. Am observat si exodul cunoscatorilor, cu regret. Pacat de ei, faceau conversatiile mai interesante, si le simt lipsa, dar ii mai citesc prin vecini.
      parerea mea, hic…

    • Atunci explica ignorantilor ce stii. Daca nu inteleg inseamna ca nu explici bine.

      • Check mate, si tu citesti din 2 in 2 si intelegi din 3 in 3. Am scris mai demult ca spun ce pot si cit pot, exista niste limite, totusi. Partea cea mai trista e ca majoritatea informatiilor sunt disponibile pe net, la liber, dar nimeni, sau aproape nimeni, nu se oboseste sa le caute, sa le citeasca si sa le inteleaga. E mai usor sa dam cu degetele in taste fara sa conectam si creierul intre ele.
        Pentru ca, nu-i asa, romanul s-a nascut destept si se pricepe la tot si toate fara sa citeasca, si o tinem langa asa intr-o lautarie fara sfarsit, facind treburile dupa ureche in dulcele stil al lui Anton Pann.
        Parerea mea, hic…

  44. Citind mai atent articolul de pe Hotnews, am gasit aceasta fraza „…se va trece la producția de serie pentru cele 342 transportoare blindate flotabile, care vor intra în dotarea Ministerului Apărării Naționale,…”. In concluzie, pare ca inclusiv derivatele vor fi amfibii (sau cumpara 342 de APC-uri, si derivatele sunt basca, dar nu prea cred).

  45. Este un prim pas catre un produs militar romanesc. Cel putin sub aspectul performantelor auspiciile sunt bune, toate datele sau componentele amintite ducand la impresia ca vorbim despre un produs din gama superioara de performante. Eu cred ca asta e bine pentru FAR. Pe de alta parte nu sunt convins ca asta e la fel de bine pentru competitivitatea produsului, plecand de la premisa ca vrem sa-l exportam. Cele 228 milioane se vor regasi in costul fiecarei unitati; daca raman 342 atunci partea de dezvoltare va avea o pondere mare in costul untiar. Daca MAPN va suplimenta necesarul sau daca vom reusi sa gasim alti clienti atunci impactul dezvoltarii in cost nu va mai fi la fel de mare.

    Din discutiile de mai sus, incarcate de opinii puternice, trag concluzia ca ar fi foarte interesante niste comparatii ulteriorare pe tema costurilor de dezvoltare (cum se contureaza cea cu programul Spaniol) sau pe tema caracteristicilor produsului (bunaoara mai multe persoane vad ca fac paralele cu Saur 2/3 si mie mi-ar placea sa stiu ce adduce Agilisul in plus…afara de datele arhicunoascute legate de nivelul de protective Stanag).

  46. Tara lui Andrei

    Ce reusesc sa faca altii (care poate nu ar avea fondurile de care am dispune noi) sa faca dintr-un BMP-1.

    http://www.janes.com/article/81133/way-industries-develops-omt-turret

    Daca imbunatatesti si vehiculul un pic ar iesi ceva interesant…

  47. Si, ca sa fiu acuzat din nou ca fac pwla mare: bai frate, puneti dracu’ farurile alea mai sus.
    Fortezi un baraj – ramai fara faruri;
    Tamponezi in trafic masina din fata – ramai fara faruri;
    Iesi din apa si dai in crengi – ramai fara faruri;
    Nu e obligatoriu ca masina sa fie total diferita de celelalte de pe piata.

    Toata ziua sa stau sa-i invat: pe unii marinarie, pe altii infanterie, pe altii cercetaseala, acum stau si dupa astia sa puna farurile cum trebuie !
    Na ca ma gasira dracii ! 😉

    • Tara lui Andrei

      Totusi, designul final mai mult ca sigur ca nu o sa fie asta din desenele astea…

      Sa speram ca aia 228 de milioane de euro chiar o sa fie cheltuiti cu cap si n-o sa iasa un rahat pentru noi si inca o teapa data de nemti ca sa-si mai scoata si ei niste bani.

      • 1. Si eu cred ca designul nu e batut in cuie
        2. M-ai facut curios, ce tepe au dat nemtii? Agilisul nu cred ca e tratat in lehamite de nemti. Detin 50% din compania ce va fabrica transpotoarele asa ca e in interesul lor sa iasa un transportor bun care sa aiba succes si la export.
        Nu cred ca privesc toata afacerea ca un tun dat noua, adica le luam banii romanilor, le facem un transportor la misto, ceva sa fie acolo cu opt roti si ne-am carat.

        • Tara lui Andrei

          Si-au cam dat tepe ei intre ei daca ne gandim la toate programele lor moderne de inarmare si ce probleme au cu majoritatea…

          Sa nu mai vorbim de incapatanarea tipic nemteasca si lipsa de elasticitate a lor prin care au insistat cu niste proiecte care pana la urma s-au cam dovedit defectuoase si ineficiente. Practic au cam aruncat banii pe fereastra.

          NH90, Tiger, Typhoon, „fregatele” alea care stau stramb…

          Sper sa ia in serios programul asta dar nu vad de ce ar face-o din moment ce se pot lauda cu un portofoliu, chipurile, impresionant.

          E ca si cum ii chemi pe aia de la Ferrari sa-ti proiecteze o masina si ei iti spun ca o sa iasa o mare smecherie. Daca ar fi adevarat atunci ar fi contraproductiv pentru ei pentru ca ar face concurenta directa produselor lor, deci, e dubioasa treaba…

          Cei de la Rheinmetall spuneau ca in portofoliul lor (ciudata exprimare) AGILIS se va plasa intre nu stiu ce vehicul 4×4 sau 6×6 si Boxer. Deci sa intelegem ca va fi un „poor man’s Boxer” dar aproape la aceiasi bani ?

          • Eu zic ca ar fi bine sa nu ii bagam pe toti nemtii in aceeasi oala. Nu are legatura Rheinmetall cu elicopterele, Typhoo-nul si copaile inclinate.
            In mod sigur Agilis va fi mai ieftin decat Boxer, si de aici vine afirmatia ca in portofoliul Rheinmetall, Agilis e plasat intre Fuchs si Boxer. Asta nu inseamna ca va fi mai slab sau cu mult mai slab decat Boxer.

          • Si cam ce teapa este Typhoon-ul ma rog?

          • Typhoon e un superavion, un vanator pursange, dar a avut ghinion sa apara cand toata lumea s-a orientat spre avioane multirol.

    • Farurile pentru iluminatul drumului se pun cat mai jos ca sa aiba eficienta. Daca le pui pe la 2m inaltime ca la Boxer sau Patria sunt mai mult lumini de pozitie. Ai vazut la camioane sau autobuze farurile puse sub parbriz, la nivelul soferului? Cred ca o posibila solutie ar fi farurile escamotabile ca la masinile din anii ’70 sau pur si simplu un grilaj de protectie.

      • Daca pui jos farurile sub bot+placa antival exista riscul ca in harsaielile din teren sa le pierzi. trebuie sa le ingropi bine dar sa si ai acces rapid la ele in caz ca se arde un bec/bloc LED.

        • Daca te uiti la Eitan IFV are si sus si mai jos faruri. Banuiesc ca alea de jos nu sunt pentru ceata ca nu prea cred sa aiba in Israel asa ceva. Dupa cum arata si unghiuri alea de sus par a fi pozitii, faza scurta si eventual semnalizatoare iar alea de jos faza lunga.

    • Si eu m-am gandit, de prima data cand au aparut pozele, ca ar trebui pozitionate mai sus.

  48. Tara lui Andrei

    Stie cineva cam ce suma totala se vehicula pentru AGILIS anul trecut cand aparusera diverse detalii despre proiect ?

    Era un miliard si ceva de euro nu ? Ar fi interesant sa calculam cam cat ar veni pretul per bucata, asa in mare…

    Daca iesim mai scump decat diverse transportoare deja pe piata atunci e cam aiurea…

    Cel mult putem spune ca o parte din bani raman in tara pentru ca va fi facut cam 80-85% in Romania ceea ce ar aduce ceva beneficii la nivel local, sper eu, in mod special industriei de armament.

  49. Posibilitati de export ar fi ….in Brazilia si Botswana cu siguranta….ambele au nevoie de APC amfibii….problema e sa acceptam plata in monedele lor…stau prost la capitolul valuta…USD….
    acceptam de la brazilieni Real … si de la Botswana Pula
    Nu stiu ce o zice Isarescu acum….o sa umplem visteria de Real & Pula….sa aibe Dragnea unde baga mana in rezerve…in loc de dolari o sa ia Pula (Botswana Pula)…???
    http://kmkz.ro/sites/default/files/bancnota_revolutiei_fiscale_1.jpg

      • Glumeam Razvan …in timp ce scriam radeam cu lacrimi..ca blondele….nu stiam ca au APC in Brazil da banuiam…fac ei Embraer….sunt inovativi si muncitori….doar ca au boala coruptiei ca si la noi….Eu ii invinuiesc pe romani…epithet de la ei tre sa fi inceput cu spagile…ei dadeau pt diferite posturi de consul,prefect…..ei si persii…?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *