Rafale se duce incet, incet, sa-si intalneasca stramosii…

 Rafale deasupra Libiei

Ministrul Apararii francez, Gerard Longuet , a declarat ca daca Dassault nu reuseste sa vanda ceva Rafale la export, productia va fi sistata, dupa onorarea actualelor comenzi aflate in derulare.

„If Dassault doesn’t sell any Rafales abroad, the production line… will be stopped”

Problema francezilor este costul de dezvoltare al aparatului, estimat la peste 53 de miliarde de euro, plus eventualele costuri de upgrad-are, sume care, in absenta unui parteneriat sub forma unui client extern ceva mai mare, face ca Rafale sa fie pe punctul da a fi scos din productie odata ce Fortele Aeriene Franceze isi vor primii cele 180 de aparate comandate.

In principiu linia de productie va putea fi mentinuta, in afara unei comenzi externe posibile, pana in 2030.

„Production destined for the French military will not stop before 2030,” he told AFP. „Deliveries to militaries will continue substantially past 2020. In parallel the plane will evolve between 2020 and 2030.”, mai declarat Longuet.

Din pacate pentru francezi, desi Rafale este un avion exceptional, a pierdut toate competitile in care a fost implicat. Astfel un posibil contract pentru 60 de aparate in Emiratele Unite, s-a dus, arabii anuntand, cu ocazia Dubai Air Show, ca oferta franceza este necompetitiva. In Elvetia a pierdut, in Brazilia contractul este inca in coada de peste, insa entuziasmul de la inceput si-a mai pierdut din elan. La Rio se vorbeste din ce in ce mai mult de F/A 18 si Gripen, Rafale, desi nu este inca scos definitiv din carti, are sanse ceva mai mici astazi decat avea acum un an.

Marea lovitura si supravituirea aparatului, in sens de fabricatie, ar putea sa vina din India, acolo unde Rafale si Eurofighter Typhoon sunt umar la umar, pentru castigarea unui pot de 126 de aparate. Cele doua avioane fiind selectate de indienii in competitia pentru noul avion mediu al IAF.

Daca francezii pierd in India, pentru Rafale va fi probabil inca un pumn de cuie batut in sicriul sau. Din pacate pentru el s-a nascut tarziu, intr-o perioada de micsorare a bugetelor militare, perioada in care aparatele low-cost, sa le zicem, tip Gripen sunt ceva mai competitive.

 

 

Sursa: defensenews

 

 

22 de comentarii:

  1. Old niu’uz bre! Stirea a fost deja tratata pe netul de limba romana, inca de acu 6 zile…
    A propos, vezi ca link-ul pentru sursa nu merge…

  2. Problema Rafale este ca Franta nu mai are aceeasi influenta ca alta data si ca Rafale e un avion cu doua motoare!

  3. problema rafale e noul acord ptr salvarea euro si faptul ca exista altul cu doua motoare pe care-l sustin patru natiuni si in cazul in care europa va fi mai unita ,presiunile pe care le fac americanii ptr avioanele lor vor fi facute de europeni ptr luptatorul european

  4. ce zice ministrul francez nu e neaparat o stire proasta pentru Dassault – e posibil ca Franta sa opreasca Rafale peste vreo 5 ani si sa ceara industriei nationale sa faca un alt avion – un monomotor.

    oricum era evident ca dupa 2021, cand va fi livrat ultimul avion pentru Franta, se va opri productia de Rafale daca nu apare vreun export.

    dar e posibil ca declaratia sa aiba si alt sens – guvernul francez e exasperat cu Dassault si vrea sa ii sensibilizeze sa mai scada din marje…

    • Eu inclin sa cred ca Dassault si prioducatorii de componente vor sa aiba marje de profit ridicate si li se transmite un mesaj ca nu se mai poate .

      • Si eu inclin spre parerea ta daca ma uit in gradina vecina la Lockheed Martin la costurile de la o celula de F 16 avand in vedere ca si-au scos de mult timp costurile cu R&D tind sa iti dau dreptate probabil si Dassault face acelasi lucru, si asta poate fi o cauza pentru pierderea sau inghetarea contractului cu UAE. Constructorii europeni daca vor sa aiba vanzari trebuie sa se obisnuiasca cu varinata SAAB de a prelua off the shelf a mai multor componente astfel ca indiferent de schema aerodinamica exterioara sa inglobeze in interior aceeasi tehnologie.
        De ce de exemplu este nevoie de 2 radare diferite la Rafale si la frate-sau Typhoon doar pentru ca francezii sunt ei mai cocosi si vor totul sa dezvolte in tara?
        Senzorul IRST la fel, sistemele de contramasuri, OBOGS, casca cu vizor integrat etc, toate pot fi folosite de catre cele 3 eurocanarduri.

      • Da, s-ar putea sa ai dreptate…

  5. Frumos articol

  6. Un interviu interesant cu Charles Edelstenne, PDG de Dassault Aviation. Raspunsurile sale referitor la pretul foarte ridicat al lui Rafale, esecul de a-l vinde (inclusiv in Elevetia) si altele.
    http://www.lefigaro.fr/societes/2011/12/11/04015-20111211ARTFIG00186-rafale-pas-de-cadeau-fait-par-l-etat-a-dassault-aviation.php

    • Bestial!
      Rafale ca e…”deviat” din Novai Avion si JF-17 ca e „deviat” din…IAR 95!
      😛

    • Cat de umilitor ar fi sa piarda in fata lui JF-17?! Argumentul pretului pur si simplu a fost folosit de prea multe ori. Francezii nu ar trebui sa participe impotriva unui fibrid chino-pakistanez, destul de serios de altfel…

  7. cica se ia in considerare numai bimotor.deci mig29sm ,rafale,taifun.zic si eu.

  8. deja ma gandesc ce figuri pe sarbi daca isi iau rafale.cine le mai ajunge la nas.or sa ajunga si ei sa faca misto de ROAf.

  9. pai in paginile urmatoare de pe forum spuneau ca cu acei bani echipeaza 2 escadrile de mig29 sm la pretul de o escadrila rafale.poate le baga pe nas mig35.au deja infrastructura.da nu ai de unde sa stii.plus ca cocheteaza si ei cu UE.parerea mea e ca daca raman pe bimotor va fi competitie intre rafale si mig29sm/35.chiar is curios foc cum vor decurge lucrurile.

    • nu au primit inca statutul de candidati la aderare in UE.decizia a fost amanata pana prin februarie parca. 🙂 o fi avand sau nu oarecare legatura si cu multirolul lor?cine stie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *