România, 12 avioane F-16 “portugheze”, din 2017

România ar urma să aibă o escadrilă de 12 avioane de tip F-16 achiziţionate din Portugalia, avioane ce vor putea fi folosite din 2017, a declarat luni ministrul Apărării Naţionale, Mircea Duşa.

F-16-Portugalia

România, 12 avioane F-16 “portugheze”, din 2017

“Un punct aparte în discuţiile noastre (n.r. – cu omologul portughez) a fost cel legat de derularea programului referitor la înzestrarea Armatei Române cu o escadrilă de avioane de tip F-16. Discuţiile se poartă, deocamdată, la nivel tehnic. Urmează, probabil, pe la sfârşitul lunii mai, să finalizăm documentele cu partea portugheză şi ulterior cu partea americană până în septembrie, astfel încât din acest an să reluăm programul de înzestrare cu avioane multirol, la nivelul unei escadrile însemnând 12 avioane. În momentul în care vor fi finalizate toate negocierile, vom discuta şi despre sume. În acest pachet intră şi pregătirea piloţilor, şi mentenanţă şi modernizare şi tot. Avioanele le vom putea folosi în momentul în care va expira resursa pe care noi o avem în momentul de faţă pe aparatele MiG-21 Lancer. Atunci vom avea şi o escadrilă pentru poliţia aeriană cu avioane multirol, cu aproximaţie în anul 2017“, a declarat Mircea Duşa, citat de Agerpres.

România şi Portugalia au ca termen luna iunie pentru finalizarea negocierilor privind achiziţionarea avioanelor de tip F-16, aparatele urmând a fi cumpărate la mâna a doua de la portughezi.

Ministrul Apărării Naţionale, Mircea Duşa, a efectuat, marţea trecută, o vizită oficială în Portugalia, la invitaţia omologului său, José Pedro Aguiar-Branco, ocazie cu care au discutat şi despre achiziţionarea de către România a unor avioane F-16 din Portugalia.

”Discuţiile dintre cei doi miniştri s-au axat pe relaţiile bilaterale în domeniul apărării şi pe modalităţile de aprofundare a acestora. Miniştrii au reiterat faptul că România şi Portugalia sunt parteneri solizi în domeniul apărării şi au convenit să reia reuniunile Comitetului Mixt în domeniul Apărării. În cadrul agendei de discuţii, a fost acordată o atenţie specială procesului de achiziţionare de către România a unor avioane F-16 din Portugalia. Cei doi miniştri au trecut în revistă negocierile de ordin tehnic purtate până în prezent de cele două părţi. Aceştia au convenit continuarea negocierilor, stabilind ca termen pentru finalizarea acestora sfârşitul lunii iunie”, preciza Ministerul Apărării Naţionale.

 

Ziua Veche

 

79 de comentarii:

  1. E tot mai bine… eu zic sa ni le dea deodata cu cele 2 F35 pe care ni le vom permite si cu care vor fi 1% compatibile, prin 2025, dar sa platim ratele de anul asta! Si cred ca ar trebui sa ne apucam sa pregatim bazele, macar scarile alea „standard” sa le avem pana atunci.

    Numai bine scapam si de Lancer, mai sunt aruncati afara din sistem cateva zeci de piloti si vor ramane minimul necesar ca sa se poata „da o tura” de 2 ori pe an cu cele 4-6 avioane care vor reusi sa si zboare. Restul pot sa le trimita la muzeu, ca e mai ieftin, si vor aduce pilotii acolo pt. zboruri virtuale, pana se decid care-s mai priceputi si merita sa ramana pe alea care zboara.

  2. Uite ca la asta nu m-am gandit, avantajul major cand te imprumuti tu, ca tara, si n-ai offset, e ca platesti primele rate cu 4-5 ani in avans fata de livrarea aparatelor, acum cand si asa suntem intr-o situatie maronie. La avioane noi, credit de 2 ori mai ieftin si offset le plateam primele rate incepand cu 3-5 ani dupa inceputul livrarilor!

    Excelent 🙂 Ce bine joaca astia, mari-mari negociatori !

    Si acum cireasa de pe tort:

    „În momentul în care vor fi finalizate toate negocierile, vom discuta şi despre sume”

    Deci sumele se discuta dupa incheierea negocierilor 🙂 Oare ce negociaza de fapt? „Negocieri de ordin tehnic ?!” Ca doar avioanele sunt cunoscute de toata lumea, starea tehnica de asemenea iar portughezii nu le pot oferi upgrade (poate cateva suruburi in plus de la celelalte vechituri, care nu se stie cat vor rezista si alea)! Poate vor sa isi asigure azil in Portugalia, daca o veni momentul sa testeze avioanele in lupta, nu politie aeriana! Mai stim noi pe altii „de-ai nostri” care au luat-o incolo dupa ce ne-au facut praf tara…

    Si concluzie:
    „Miniştrii au reiterat faptul că România şi Portugalia sunt parteneri solizi în domeniul apărării ”

    GSG9 unde esti, ca nu vreau sa mor singur… de ras 🙂

    Macar sa legalizeze in Romania portul armelor de foc, la o adica sa ma pot apara si eu cu ceva, ca de la armata slabe sperante.

  3. Care modernizare?! Nu zicea Dobritoiu ca nu vor fi modernizate?! Iar din 12 aparate, cate vor fi duble? Mai exact cate avioane vor fi disponibile in mod real pentru Politie Aeriana? Din 12 bucati vom avea macar 8 avioane pentru patrulare?!

    • Salut George, eu de 3 zile tot ma contrazic cu astia pe aici pe forum cand am zis ca aeronavele or sa fie modernizate, ori de jidani ori de americani. Oricum o sa se anunte peste cateva luni cred ca baza de la Kogalniceanu va ospita (pana e gata aerodromul Borcea) si cateva avione americane pentru protectia viitoare a scutului… 😉 si apropo… or sa fie 3 duble! 🙂

      • Cateva avioane americane=o escadrila de F16?

        • Nu se stie cu siguranta ce fel de avione usa or sa fie „de paza”… Dar se vorbeste de 2 escadrile avione vanatoare…

          • R.I.
            De ce nu ar „ospita” 😛 Craiova macar o escadrila de 12 aparate pentru protectia bazei „scutului”? Deveselu n-ar fi o locatie buna pentru o astfel de escadrila (pe principiul „prea multe oua in acelasi cos”), insa Craiova e doar la 50-60km…chiar la viteza minima transonica (sa zicem 1000 km/h), timpul e de numai 3 minute. Ce alta locatie de pe teritoriul Romaniei mai poate oferi un asemenea avantaj?

            Am spus-o si o voi repeta mereu pana la epuizare, baza aia „umanitara” ruseasca din Niš ma calca pe nervi.

            • Nu s-a luat inca 100% hotararea unde, ce si cum. Dar se stie doar ca vor exista. Americanii sunt foarte multumiti de baza Kogalniceanu… daia e cea mai discutata in anumite cercuri pentru locatie.

          • Chiar si 4 avioane F16, ca cu siguranta F16 vor fi trimise in Romania, daca americanii vor trimite aici avioane, vor apara mai bine Romania decat 120 de Eurofighter detinute de Romania.Un atac asupra avioanelor sau instalatiilor militare americane aflate pe teritoriul Romaniei echivaleaza cu un atac asupra teritoriul SUA, deci si reactia militara americana la acest atac va fi pe masura.Ipoteticii dusmani ai Romaniei stiu acest lucru asa ca se vor abtine de la orice actiune militara directa asupra tarii noastre, asa cum lasa acum rusii sa se inteleaga ca este posibil.Ca niste flocosi islamisti ar putea incerca sa comita atentate teroriste in preajma instalatiilor militare americane, cel putin teoretic este posibil.
            Ar fi fost aproximativ ok daca Romania ar fi cumparat direct de la americani aparate F16C/D, din stocul lor aflat in desert care nu au prea fost forjate, avand macar jumatate din resursa de zbor neconsumata.
            S-a dorit sa fie impacata atat capra cat si lupul asa ca s-a optat pentru versiunea portugheza cu F16A.

            • „Ar fi fost aproximativ ok daca Romania ar fi cumparat direct de la americani aparate F16C/D, din stocul lor aflat in desert care nu au prea fost forjate, avand macar jumatate din resursa de zbor neconsumata.”

              Esti prea optimist. Inventarul AMARG (Aerospace Maintenance and Regeneration Group) consista din urmatoarele modele de F-16:

              F-16A – 473
              F-16B – 91
              F-16C – 201
              F-16D – 16

              Modele A si B au fost retrase din serviciu in marea lor majoritate intre 1994 si 2000. Modelele C si D au inceput sa fie retrase din serviciu incepand cu 2007. In marea lor majoritate aceste aparate de zbor provin de la unitati de aviatie active si nu de rezerva, si chiar daca provin din unitati de rezerva (Air Force Reserve, Air National Guard) asta nu inseamna ca ele nu au ore multe de zbor. Chiar si unitatile de rezerva zboara aproape la fel de mult ca si cele active. Un escadron activ de F-16C al USAF are pe medie 3884 de ore de zbor pe an, iar unul de rezerva/ANG are 3734 (Asta ar insemna cam 320 de ore de zbor pe an per avion). Deci o mare diferenta intre aparatele de zbor operate de unitati active si cele de rezerva nu exista din punctul de vedere al orelor de zbor. Ore de zbor per avion variaza, dar in general se situeaza intre 4800 si 6500.

              Romania nu a ales de capul ei sa achizitioneze batranele doamne de la Portualia de capul ei. Mai mult ca sigur o comisie de „subject matter experts” de la Air Materiel Command si Air Combat Command probabil ca i-au consiliat sa faca acest lucru bazat pe anumite criterii tehnice care au fost influentate de date care provin din Air Force Total Cost of Ownership (AFTOC), AFTOC fiind o baza de date care detine date despre intreaga flota F-16 la scara mondiala. Decizia probabil ca a luat in calcul aparate de zbor cu un numar relativ redus de ore de zbor si o anumita configuratie care sa poate fi modernizata cat de cat in concordanta cu bugetul alocat de partea romana pentru modernizare. Mai mult ca sigur daca aceste avioane vor fi modernizate, aceasta modernizare nu va fi facuta de catre industria americana ci va fi executata de USAF la unul din Air Logistics Center (Warner Robbins, Oklahoma City sau Ogden) care sunt specializate in modernizarea flotei F-16.

      • dom’le ce poti moderniza la astea eventual ceva la avionica gen mig 21 lancer , rest costa mult prea mult , lasa gogosile ca nu suntem copii .

    • Probabil ca vor fi in alarma 4, ca si acum. Doua pe Borcea si doua pe CT. Bine, ramane de vazut cum vor imparti escadrila asta, ca daca o vor „sparge” in doua ca sa acopere doua baze aeriene…

      Sau poate e adevarat ce se spune, ca Borcea e pa-pa si ca modernizarea nu se va mai incheia iar F-16 ale noastre vor fi trimise la CT, urmand a „lucra” alaturi de F-16 ale americanilor de la MK. Ceea ce ar fi extrem, extrem de trist.

  4. Observ ca singura nostra sansa de aparare a teritoriului tarii este la nivel european atunci cand se vor gandi sa se realizeze o singura armata in Europa, pana atunci sper sa nu ne atraga prietenii de la est intr-o confruntare ca si in Georgia…

  5. Daca luam 12 o sa avem 6 gata de zbor 100% din timp.
    Pentru politie aeriana cred ca reusesc sa-si faca treaba mai ales ca cu astea nu poti sa te duci decat dupa AN2-urile parasutistilor :))

    O zi buna.

  6. Raman siderat.. pur si simplu nu pot sa cred ca inca ni se intampla noua romanilor, dupa 24 de ani de esecuri intentionate. Inca ni se mai intampla esecuri intentionate, inca suntem prostiti pe fata si nu putem face nimic. Iar facerea asta este chiar mai miseleasca decat afacerea C-130,pentru ca aici se pune in discutie siguranta tarii, adica suntem tradati… Intrebarea mea este ce mai putem face noi cu aceste rable in 2017, cand eu credeam ca atunci vom incepe sa scapam de ele…

  7. George, eu nu cred ca mai conteaza… Intreaba mai bine cate duble vor fi capabile de zbor!

    Cat despre cate duble or fi… avem 2 variante:
    1.) Peace Atlantis I: Initially the United States proposed to supply Portugal with Block 10 surplus aircraft. However this option rested on a first order of 20 newly-built F-16 Block 15 OCU (17 A-models and three B-models) with Pratt & Whitney F100 engines, which made them almost identical to the US Air National Guard’s F-16 ADF. Deliveries of this first order began on February 18, 1994, and was completed on July 18 in the same year.

    2.) Peace Atlantis II: on November 30, 1998, Portugal signed the Letter of Offer and Acceptance (LoA) for 25 second-hand F – 16 Block 15 (21 A and four B) that had be used by the U.S. Air National Guard

    Deci mai mult de 2 duble nu cred ca vedem …

  8. in conditiile astea este clar ca nu va mai exista o aviatie militara. daca lucrurile stau asa, de ce se mai incurca si cu aceste 12 carute? acesti 650 de milioane de euro se pot spre exemplu investi in apararea antiaeriana. nu stiu exact ce se crede ca se realizeaza prin aceasta investitie – cati piloti se pot pastra intr-o schema de inzestrare cu 12 avioane? poate un maxim de 30? deci egal cu 0. cat o sa zboare acei piloti? daca polonia la avioane noi are un grad de disponibilitate de 65%, cat o sa fie acest grad la cele 12 carute uzate tehnic si moral – probabil intr-un caz fericit un 30 – 35% (nici nu vreau sa intru in discutii legate de cate motoare, in ce stare tehnica, sau alte componente tehnice). este strigator la cer ca nimeni nu se sesizeaza, nici comisia de aparare din parlament, nimeni – ma asteptam ca pana acum vazand in ce stare se vrea aducerea RoAF, poate cadrele militare in sfarsit sa protesteze, dar imi dau seama ca este prea tarziu.

    • Aceasta achizitie nefasta este tainul(vorba marinarului) acordat de USL, lui Barosso si SUA.Asa inteleg politicienii romani ca trebuie sa actioneze ca sa isi imbunatateasca relatiile subrede, la modul real, cu SUA si actuala conducere a U.E.Ce va fi peste 8-12 ani, nu ii mai intereseaza.Pe ei ii intereseaza clipa de fata.Poporul roman isi merita soarta.Marea majoritate a cetatenilor romani nu sunt interesati de aceasta achizitie. Politicienii romani, inclusiv cei USL-isti cunosc acest aspect asa ca actioneaza in consecinta.

    • Polonia aplica prost mentenanta. Si, si au dat seama ca au facut o prostie cand au achizitionat atat de multe avione, iar acum nu au bani sa le repare si sa le faca mentenanta, au disponibile doar 2 escadrile din 4… ;). Degeaba cumparam si noi 48 de avione cu off set daca nu avem bani de mentenanta. Circula un zvon ca Polonia incearca sa scape de o escadrila… dar nu prea pot!

      • Pai iesim mai bine si daca cumparam doar 12 avioane, noi, cu offset, decat obositele astea de F16A, fara offset.

        • Pai inainte de offset trebuie sa ai vre un miliard de euro… Plus inca vreo 500 milioane modernizarea infracstructurii… Bani pe care noi nu ii avem. Acum o sa zici de imprumuturi si chestii de genul, dar momentan nu se merita.

          • Robert Ionut,
            Decat sa ma imprumut acum 800 mil$ de pe piata libera la 6% (sper ca ti-e clar ca asta va face Romania deoarece suntem in deficit bugetar) ca sa cumpar 12 avioane din 1980 si aparatura din 1990 iar cresterea la buget sa fie nesemnificativa deoarece nu avem investitii de offset, nu mai bine dam 1,4 mld. $ la o rata de pana in 3% si am si crestere economica din offset, care sa ma ajute sa platesc ratele abia peste 3-5 ani si sa operez avioanele ?!

            Sper ca iti dai seama ca cei 600-800 mil.$ intinsi pe urmatorii 4-5 ani omoara orice alta achizitie sau modernizare de armament a armatei, tehnica militara fiind peste 90% la pamant. Celelalte categorii de tehnica, pt. modernizare si inlocuire ar avea nevoie de un 250-300 mil.$ anual ca sa incepi sa misti ceva! Asta daca nu se iau avioanele dintr-un fond separat si nu alocarea pt. MAPN.

            Pe bune, dar nu stiu de ce imi pari foarte multumit de varianta asta!

            • Marius noi deja ne imprumutam sa achitam unele cheltuieli sociale… iti dai seama in Romania cum ar suna o stire pentru populatie „In plina criza economica Guvernul se imprumuta un miliard de euro pentru avioane de vanatoare”? Eu tu si mai cativa am fi fericiti… restul populatiei nu prea cred… Inca nu am iesit complet din criza dar suntem mai putini afectati fatza de multe alte state… dar tot nu ne permitem sa lu om acum 1 miliard de euro pentru avioane…. Daca ar fi dupa mine as folosi o parte din rezerva BNR (3-5 miliarde euro pentru a consolida si moderniza armata!

              • Robert Ionut,
                Daca e cu credit pe 15 ani, platibil incepand cu anul 3 sau 5 (plus ca incepi sa platesti cand e prognozata crestere economica serioasa iar offsetul da si el bani la buget, nu acum cand suntem in buda) si anunti ca de offset se creeaza 10.000-50.000 de locuri de munca, se modernizeaza armata dar si industria de aparare cum crezi ca ar suna?

                Tocmai ti-am spus ca si banii pt. F-16 portugheze vor trebui imprumutati, ca Romania e actualmente pe deficit! Diferenta e ca ratele le platim de anul acesta, nu din 2016-2017! Sau de unde crezi ca pica banii aia? Ii tiparim ca si SUA? Nu, noi trebuie sa-i imprumutam intr-o perioada cand economiile europene nu si-au revenit si toti cauta sa-si rostogoleasca datoriile, ca nu le pot plati!

                • Marius cu 1 miliard euro abia daca se creeaza 3000 4000 in cele mai groase estimari 5000 de locuri de munca… de unde 10-50.000? :)))) ceva e sa imprumuti 600… ceva e sa imprumuti 1 miliard 600… 🙂

                  • Robert Ionut,
                    pt. locurile de munca am luat in considerare achizitie 1,2 mld.$/12-14 avioane + investitii cu factor de 170%(cazul polonez) – 10.000 job-uri, pana la necesarul de 48 de avioane, adica peste 4 mld. $ – 50.000 job-uri.

                    Cum e sa imprumuti 700 mil.$ la 6% sau 1,4 mld. $ la 3%, dar pe ultimul imprumut sa ai si suma respectiva sau mai mult investit in economia ta?

                  • Renault a investit la Dacia aproximativ 1.6 miliarde de euro, creand in mod direct peste 12000 de slujbe, iar in mod indirect peste 25000 de mii…Este doar un singur exemplu, dar mai am si altele. Bosch la Jucu, investitie de cateva zeci de milioane de euro, locuri de munca estimate de catre Bosch – 1500 in mod direct. In mod normal, in functie de ramura in care se face investitia, locurile de munca create in mod direct sunt multiplicate in aval, de 1,5-6 ori. Aceste investitii se numesc „multiplicatoare”, pt ca trag in sus ramuri intregi in aval si amonte de afacrea mama.

              • Ce-ar fi daca ne-am imprumuta sa investim in economie si infrastructura, sa atragem investitii si sa cream locuri de munca, iar cheltuieleile sociale le-am achita din cresterea PIB ca urmare a acestor investitii?!

                Nu-ti dai seama ca tocmai IMPRUMUTUL pt. CHELTUIELI SOCIALE ESTE SPIRALA MORTII?! EXACT ASTA TREBUIE EVITAT!

                OFFSET-ul, FONDURILE UE SI FOLOSIREA UNEI PARTI DIN REZERVA BNR PENTRU INVESTITII SUNT SOLUTIA!

              • Tu citești ce scrii? Lucrezi la propagandă? Dacă România se împrumută ca să plătească salarii la bugetari, pensii și ajutoare sociale înseamnă că nu are bani. Cel puțin eu așa înțeleg. Atunci de unde sînt banii pentru avioanele astea? Există la buget? Atunci nu sună mai nasol știrea: „Deși are bani la buget România, în loc să plătească salarii, pensii și ajutoare sociale, îi folosește să-și cumpere avioane iar pentru restul se împrumută!” Și cum naiba să fie o afacere bună pentru România dacă avioanele or să vină în țară peste 4 ani după achitarea integrală? În timpul ăsta ce se întîmplă cu avioanele astea? Le mai folosesc portughezii?

      • Poti ca sa dai link la o astfel de stire? Chiar ar fi una foarte importanta ca Polonia vrea ca sa scape de o escadrila de F 16 in conditiile in care nu a incercat sa scape de MIG 29 Fulcrum….

        • Fenchea eu iti spun ce stiu din culisele spatiilor inchise… Nu au incercat sa scape de MIG 29 pentru ca Polonia are deja piloti pentru aceste avioane. Nu mai trebuie sa cheltuiasca sute de milioane cu adestrarea si trecerea tuturor pe F 16.

          • Deci….ajungem la concluzia ca este contraproductiv ca sa avem pilotii antrenati la dracu in praznic chiar si in SUA fiindca costa mult si nu este realist financiar vorbind….Atunci noi de ce vrem ca sa facem trecerea pe avioane F 16 in Portugalia? Si atrenamentul tactic tot acolo?!

          • Deci Polonia este inca incapabila ca sa atesteze pilotii pe F 16?! Si Romania si MApN-ul cum s-au gandit ca sa preintampine acest lucru?

            • Ajungem la concluzia ca trebuie sa ne limitam la puterea noastra economica. Nu sa dam miliarde degeaba si sa tinem avione la putrefactie ca nu avem bani de mentenanta si pregatire pilori cum fac polonejii…

              • Nu trebuie sa ne limitam la puterea noastra economica ci sa o crestem cu fiecare actiune, ca e vorba de achizitii militare sau altceva! Fiecare banut cheltuit trebuie sa aduca inapoi in tara si economie cat mai mult!

              • Revin, tu citești ce scrii? Polonezii lasă să putrezească niște avioane noi, pe care ei le-au „dezvirginat” iar noi o să lăsăm să putrezească niște epave putrede deja. Ceva pute aici.

  9. In numele Tatalui, Fiului si sfantului Duh Amin….
    Acum si-n VECI VECILOR…. adica din 2017 incolo………Care „incolo” nu stiu ce inseamna, probabil pt. clasa politica este sinonim cu eternitatea……

  10. Super, o sa avem avioane pentru politie aerana, dar pentru apararea tarii ce o sa avem si mai ales de cand? cu 12 avioane nu o sa avem mai mult de 20 de piloti pregatiti sa le zboare. mai bine nu s-ar mai chinui sa cumpere avioane ,ar trebui sa renunte la aviatie si gata,decat sa-si bata joc de o arma cu traditie. cred ca portughezii fac un chef monstru dupa ce se vad scapati de ele

  11. fregate la mina a doua,avioane la mina atreia bai unde am gasit noi guvernul asta.si mai vin si abia in 2017 cind deja europa va incepe cu modele cit mai noi.sa votam ptr. alt guvern ca o sa fie armata vai de mama iei cu astia

  12. „GSG9 unde esti, ca nu vreau sa mor singur… de ras :)”

    Aici bre, la datorie 🙂

    Doar ca nu prea mai imi vine sa comentez, mai ales cand vine vorba de avioane multirol pt RoAF…

    „Deci mai mult de 2 duble nu cred ca vedem …”
    Pai la 12 avioane, 2 duble cam ajung, chilotii oricum se pregatesc pt trecere „afara”.
    Bozgorii parca au 2 duble la 14 Gripen.

    Odata la 10 ani mai trece vreunul pe F16, sau al mai verifica cineva pe vreun pilot deja operationalizat care a avut vreo intrerupere de zbor mai prelungita.

    Pt ca e mai scump decat sa pregatesti 3-4 instructori afara si aia 3-4 sa-i treaca si pe ceilalti 15 in tara, se alege varianta mai scumpa. Normal, pt ca din ‘suta’ de milioane facturata pt pregatirea chilotilor, poate se mai poate trage un 5% acolo. Daca ai pregatesc aici sar ziarele pe ei, nu pot sa fure linistiti.

    Incep sa cred ca dispare si scoala de la Bobocu. La 12 avioane, 20 de elicoptere si 7 transportoare e mai ‘ieftin’ sa-i pregatesti afara. Si daca e mai scump, cu atat mai convenabil, vezi mai sus.

    „Raman siderat.. pur si simplu nu pot sa cred ca inca ni se intampla noua romanilor, dupa 24 de ani de esecuri intentionate.”
    Bre, cum adecatelea ‘siderat’, dar pana acum in ce tara ai trait 🙂

    Asta nu-i de ieri, ni se spune ca se cumpara 12 F16 vechi de ceva timp, doar ca in purul stil mioritic toata lumea mai inca spera in vreo minune. Si cum minuni nu se prea intampla decat in biblie…

    „Iar facerea asta este chiar mai miseleasca … pentru ca aici se pune in discutie siguranta tarii, adica suntem tradati…”
    Cu siguranta tarii s-au sters toti la fund in ultimii 24 de ani.
    Si se vor sterge in continuare atat timp cat nu le baga nimeni teava in gura.

    Si nici macar nu au inventat astia ceva, s-a redescoperit si reaplicat ceea ce se facea inainte de primul si al doilea razboi mondial, furtul (si) pe spinarea dotarii Armatei.

    Dar atat timp cat suntem vreo cativa aici care ne lamentam si pe restul ai doare de pensii, salarii si de care pe cine a mai injurat in ce tabloid normal ca nu se schimba mare lucru.

    Pe asta se si mizeaza.

    Ce e cu adevarat revoltator e ca si handicapatii aia din Armata, din SMG, din Aviatia Militara, factorii direct implicati si responsabili direct cu siguranta nationala, si aia tac malc.
    Si nu ma refer la generalii numiti politic care plimba dosarele si cafelele prin delegatii dupa ‘avioane’, ma refer la ofiterii si subofiterii care au intr-adevar treaba prin armata.

    Si daca toata lumea tace, astia se kk pe noi in liniste.

    • Comandantii din Mapn, inclusiv Aviatie, tac malc pentru ca sunt duplicitari si obedienti.Ei sunt interesati doar sa fie promovati in functii sau sa nu fie schimbati din functie.Daca acesti oameni ar lua atitudine, in mod oficial, ar fi imediat schimbati din functie si inlocuiti cu altii si mai obedienti, dornici sa le ocupe actualilor functiile de conducere.
      Daca poporul roman nu ar fi mamaligar, ar lua atitudine si nu ar permite politicienilor arivisti sa faca ce vor ei.Din ce am vazut eu, cu cati am vorbit,civili, aproape toti nu sunt interesati de acest subiect.Oamenii nu realizeaza ca aceasta achizitie nefasta se face pe spatele lor, pe buzunarele lor.
      Presa romaneasca este detinuta detinuta de oamenii de afaceri, de regula manipulatorii politicienilor. asa ca mai scrie un articol neutru pe aceasta tema, cand si cand fara sa scrie ce ar trebui sa scrie.Sa prezinte starea de fapt a situatiei.
      Romania si poporul roman sunt dispretuiti pe merit de catre occidentali, inclusiv de vecinii de la vest, ungurii, pentru care a fi roman este egal cu a fi ultimul om.

  13. Cu doispe avioane, si alea vechi ca vai de ele, ne batem singuri joc de noi insine, ca de obicei. Nu „oculta” mondiala ne vrea prosti, ci propria conducere. Nici mama celei mai a dracu conspiratii conspirationsite, impotriva Romaniei , nu reusea asa mari „succesuri” cum reusira emanatii!
    In mod real, Romania nu mai detine aviatie de vanatoare, iar in mod si mai real, nici nu va mai detine vreodata. Orizontul cu F-35 este atat de mincinos, inca nu ma mai face nici macar sa rad.
    Suntem rusinea Europei, suntem cei mai prosti europeni in viata! Cu cat intelegem aceasta axioma simpla mai repede, cu atat vom suferi mai putin…In rest bancurile cu criza econmica, lipsa de bani…astea-s pt aia care inca inceraca sa ne mai convinga ca F-16 la mana a treia sunt cea mai buna afacere pentru noi.
    Pacat de tara asta bogata si frumosa, iar dovada ca suntem precum vitele la taiere…in timp ce economia si armata se duc de rapa, televiziunile si ziarele noastre discuta despre tot felul de stoarfe, manelisti, politruci, stirile de la ora 5, Happy Hour, Acces direct, etc, etc, sparg record de audienta dupa record de audienta.
    Si?! Cui ii pasa ca in acest timp imbecilii care belesc ochii precum vaca la carpa toreadorului, raman si fara slujbe si fara viitor?! Circ si paine fratilor! Asta-i taria noastra.

    • „Si?! Cui ii pasa ca in acest timp imbecilii care belesc ochii precum vaca la carpa toreadorului, raman si fara slujbe si fara viitor?! Circ si paine fratilor! Asta-i taria noastra.”

      Pai e normal sa nu-i pese nimanui. Cum sa-i pese cuiva de tine, daca tie nu-ti pasa de tine in primul rand?

      Probabil ca o stii paia cu prostul care moare de grija altuia? Alta de vorba de duh a romanilor si foarte adevarata si asta. Ba ce ganditor a fost poporul asta candva!!!

      „Emanatii” aia sunt (sau ar trebui sa fie) angajatii romanilor pentru a presta diverse servicii.
      Ori cand angajatorul accepta sa fie furat de catre angajati, ajunge la ..faliment. Si merita sa ajunga.

      Revenind la criza…. daca in situatia in care Romania nu mai produce si nu mai vinde aproape nimic, nu e criza si lipsa de bani….nu stiu ce ar mai fi de spus. Nu ma intereseaza ce ar putea fi, ma refer strict la cum stau lucrurile acum.

    • So, nea George…Welcome to Romanika…Stai sa vezi ce o sa fie de la anul, cind o sa aiba strainezii liber sa cumpere pamintul romanesc…Atunci sa vezi ce straini o sa fim in tara noastra…De fapt…mai e tara noastra???

  14. Hai ca v-ati linistit si cu F-urile. Ca erati foarte ingrijorati ca ia astia sh-uri in defavoarea gripenurilor noi.

    Risipeau bunatate de bani. Intre noi fiind vorba cred ca ar fi fost banii risipiti cu cel mai mare folos din ultimii 24 de ani, comparativ cu furturile de la autostrazi, de la privatizari, de la hidroelectrica si alte companii de stat….de peste tot. La miliardele alea nu se mai basica nimeni. Domnule dar era o tragedie cu astea 600 de milioane….am tot urmarit comentariile si nu stiam daca sa rad sau sa injur.

    Ori nu iese spaga, ori n-au intentionat niciodata sa le cumpere pentru ca NU au bani. A doua varianta fiind mult mai probabila.

    Daca aveau bani mai tineau Oltchimul artificial in viata macar o perioada pentru a evita niste minore probleme sociale locale. Asa cum au facut atatia ani.

    Daca aveau bani nu cresteau taxele si impozitele in draci.

    Cine sa mai crediteze bai nene Romania si mai ales acum? Si ar fi foarte bine daca nu ne mai crediteaza nimeni. In sfarsit se opreste indatorarea. Macar asa.

    Sunteti siderati si va mirati de unde ati gasit gurvernul asta? Ca si pe celelalte. Pe bune? E o mirare fenomenala. O fi de la Dumnezeu sau de la Zeul Padurilor? Sau o avea cineva ceva cu noi? Sigur una din astea.

    UN POPOR DE OI NASTE UN GUVERN DE LUPI………Edward R. Morrow.

    Ce aveti cu politicienii? Cine i-a pus acolo? Cine ii pastreaza acolo? Poporul roman ar trebui sa se uite in oglinda si sa scuipe imaginea pe care o vede. Pentru ca si-a furat singur caciula….si-a taiat craca de sub picioare….si alte vorbe dastea de duh care i se potrivesc perfect.

    Si in timp ce scuipa cu patos, sa continuie sa plateasca salariile angajatilor statului si sa-i voteze pe politicieni (ca buna treaba fac) si sa vaite de FMI, BM, americani, rusi, etc.

    Ce le mai place romanilor sa fie scuipati la ghiseie de aia 1,2 miloane de bugetari (razboinicii moderni) carora le platesc salariile cu taxele si impozitele alea enorme.

    Ce le mai place romanilor sa fie scuipati de politicienii care le fura banii.

    Ce le mai place romanilor ca au politie dotata care sa rupa dintii alora putini de altfel care vor iesi in strada de disperare. Are politia dotari la un nivel la care armata nici nu indrazneste sa viseze.

  15. De cand a expirat resursa de zbor / mig 21, cred ca eu unul am numarat de cel putin DOUA ori de cand tot o prelungesc…. sa zboare copii lor cu MIG-urile care sunt ascultate cu urechea la capatul pistei inainte de decolare!!!!

    • Pai resursa la MIG-uri …ei bine depinde pe cine intrebi. Realitatea esta ca nu prea mai au deloc, evitandu-se ca avioanele sa fie prea fortate in timpul zborurilor. Dar deca se zboara cu ele mai lin si cu mila , ar mai putea fi zburate cate 30 de ore pe an, inca o perioada. Expirarea resursei inseamna doar ca nu mai exista garantie ca avionul poate executa manevrele la capacitate maxima si sa mai ramana si intreg. Asadar daca zbori cuminte ca orice planorist respectabil, pe la mitinguri, dupa Airbus-uri si Boeing-uri, mari probleme nu ai…
      Vorba lui Mircea Dusa:

      „Bre fratilor pe timp de pace va aparam, da pe timp de zmardoiala, MApN-ul va recomanda metode naturiste si probate in timp: codrul, atat cat a mai ramas din el si emigrarea in tarile calde! Sa-aveti bafto delo!”

  16. http://www.aviatiamagazin.com/featured/cat-sa-fie-cat-sa-fie-costul-de-operare-al-lui-f-35/
    Bre asta apropo de costurile F-16 si ma refer aici doar la operare. Astfel generalul Bogdan declara foarte optimist ca operarea F-35 ar costa 24 de mii de dolari cu doar 10% peste ora pe F-16!!!!!!!!!!! Ori asta e dus cu pluta, ori noi nu stim ceva foarte important: eu nu am auzit pana acum ca F-16 sa coste +20 de mii de dolari ora de zbor, ci dimpotriva undeva la 8000 sau 12000 in cazul celor mai vechi, dar +20 de mii…e deja cu totul altceva.
    Si ca un mic pariu: eu cred ca intreaga manarie cu cele 12 F-16A portughezo-americane, ne va costa binisor peste un miliard de euro! Voi ce spuneti?!

    • George nu cred ca este dus cu pluta. Cifrele pe care le vehiculeaza sunt bazate pe ce se numeste Selected Acquisition Report (SAR). Nu am acces la F-35 SAR pe anul fiscal 2012, pentru ca este deocamdata un raport clasificat, dar ti-am trimis prin email cateva rapoarte anterioare sa vezi cum este estimat costul unei ore de zbor de la un an la altul (si marea diferenta de la un an la altul) in comparatie cu F-16 C/D – aici analiza comparativa este valabila numai pentru flota F-16 C/D a USAF. Ultimile 2 pagini ale rapoartelor fact analiza comparativa.

      • Corect Alex. El vorbeste de costul orei de zbor conform cu modul american de a gandi, adica costul orei de zbor incluzand aici absolut toate cheltuielile. Cand oferta de F-16 a fost prezentata in Romania, pretul unei ore de zbor era la 8000 de dolari si in general in presa a fost prezentata o suma mult mai mica decat realitatea.
        Am primit e-mailul, multumesc frrumos.

      • Care ar fi atunci costul real al orei de zbor la FA18, Eurofighter si Gripen C sau NG?Multumesc frumos.

        • Eurofighter + Grippen habar nu am. Pentru 2011:

          F-35 (toate modelele) – $31.923 per ora
          F-16 C/D – $22.470 per ora
          F/A-18 E/F – $28.349 per ora

          Cifrele sunt bazate numai pe flotele de avioane operate de US.

  17. 1 miliard de coco cel putin se vor sparge pe cele 12 epave ne-zburatoare….prostie curata, de 1 miliarde de euro cumparam armament si modernizam si ce-a mai ramas din industria de aparare iar pana in 2017 ne producem singuri un avion compatibil cu F-16 Block 40 si devenim si redevedim exportatori seriosi de armamanent….daca vrem bineinteles…dar de aici nu iese nici o spaga..:)…doar cateva mii de locuri de munca, pe Dusha asta credeti ca-l interseaza?

  18. Scenariu: Portugalia da 12 avioane Roamniei, inca 12 Bulgariei, si apoi se „scapa” si de celelate F 16 A/B MLU – si in anul 2018-2020 o sa ia decizia de a cumpra Gripen E/F sau F 16 V cu offset 100% – ce spuneti, este plauzibil? Eu zic ca da avand in vedere costul lui F 35 A pe care fiind o tara relativ nedezvoltata economic nu si-l vor permite.
    – Atunci chiar am fi de rasul NATO si al Europei.
    Dar se poate avem guvernari stralucite!

    • Ma indoiesc ca portughezii vor primi offset de 100% de la Lockheed Martin, pentru ca acest offset trebuie sa fie 100% bazat pe articole/servicii de aparare (in concordanta cu legislatia SUA) si nu cred ca Portugalia are asemenea capacitati de absorbtie – ma rog se mai poate ciupi putin in principiu cu ajutor de cercetare la diverse institutii de invatamant dar cam atata tot. Contractorii de aparare din SUA nu se mai ocupa cu afaceri de masini de spalat, aragaze sau comercializarea uleiului de palmier de ani buni.

      • Si cand te gandesti ca in Thailanda vroiau sa vanda F 16 inclusiv pe pui congelati….cam naspa, aiurea cam nasol e Lockheed Martin se pare ca nu mai pupa Portugalia – astia o sa cumpere taman pentru investitii economice daca o sa faca acest pas asa ca nu o sa pupe americanii business-ul – sau cine stie te pomenesti ca iarasi mai primesc o transa de F 35 gratis si cum sunt baieti salon o sa le ia!
        Si asa vreau romanii peste alti 15 ani ca sa cumpere F 35, partia o sa fie deja facuta!

        • Investitiile economice vin pe doua ramuri oricum in Portocalia, daca pleaca USAF din Azore de la Lajes Field moare o comunitate intreaga care traieste foarte bine dupa standardele portugheze. Mai sunt si alte parghii de impins daca se vrea inlesnirea unei vanzari de armament.

    • Marius Fenchea, eu cred ca portughezii, daca voiau sa ajunga la F-16V, puteau doar sa modernizeze avioanele pe care le detin, intr-o schema asemanatoare cu cea a Taiwan-ului.

      Poate suna a teoria conspiratiei, insa eu cred ca Lockheed-Martin nu e total straina de afacerea asta, care ar avea cam urmatoarele puncte:
      1.) Portugalia scapa de mare parte din F-16 cu ajutorul Lockheed-Martin si eventual al SUA;
      2.) Lockheed Martin primeste in schimb un numar garantat de F-35 a fi achizitionate de Portugalia;
      3.) Lockheed Martin va fi implicat in contractul de mentenanta si eventual upgrade pt. F-16MLU-uri, alaturi de israelieni sau nu. Si nici macar nu trebuie sa ofere finantare sau offset.

      Toata lumea e fericita 🙂

      … mai putin contribuabilii romani, bulgari sau care or mai beneficia de avioane la mana a 3-a portugheze pentru „modernizarea” fortelor aeriene.

      • Sau Portugalia isi doreste avioane noi deoarece considera ca nu merita ca sa faci upgrade-ul de la F 16 MLU la F 16 V deoarece nu mai au suficienta resursa disponibila. Un F 16 MLU nu este la fel cu un F 16 Block 50/52+ din punct de vedere al orei de zbor, remember olandezii spuneau ca nu mai gasesc piese de MLU.

        • Oricare varianta e avantajoasa, cert e ca portughezii vor sa scape de niste cheltuieli pe termen scurt si poate sa se pregateasca pentru o alta achizitie, cand vor putea negocia ceva interesant si vor fi mai putin stramtorati.

      • Portugalia se afla in prezent in pragul colapsului economic.Nu cred ca aceasta tara isi permite financiar sa se doteze cu F35 sau sa cheltuie putinii bani disponibili la buget pe armament si tehnica de lupta.

  19. Pai rusi au scos mig 21 din uz de prin ani 90” noi il scoatem taman cand le bagam pe astea :)) e bine si asa la mana paispezeci =)) daca o sa avem bani de F35 (e greu sa cred asta ) mentenanta o sa ne faca varza ,dar poate desfintam marina si ne axam pe fortele aeriene :))

  20. Minunat eu zic sa le dam mai bine bani(birul) direct si sa nu ne mai complicam cu avioane”. Mai bagam bani aiurea in carburant piese mecanici piloti etc plus ce se mai fura pe langa.
    Cu 12 avioane gandite in paleolitic, proiectate pe vremea lui noe si construite in evu mediu nu faci nici kka, mai bine facem altceva cu restu de bani.
    M-am saturat de contracte cu parte secretizata, pentru prostime.

  21. stiti cum arata avioanele cumparate de mina a treia, ca o dacie ruginita si depasita. aici e mina lui baroso si a lui basescu. tradatorii sint avioane mai bune si noi la pretul asta. dar unde sa ceri dreptate si sprijin, cind avem o ceata de tradatorii si vinzatorii de tara.

  22. foarte corect raul35!!!

    • Comparatia respectiva imi pare voit tendentioasa si partinitoare. Prima poza este de imagine si propaganda. Sunt sigur ca in Baragan, Campia Turzii sau la MK, la 40 de grade, insusi regretatul DD umbla la bustul gol sau maieu daca nu era in alarma, asta chiar si inainte de ’89. Mai mult decata atat, desi nu ma pricep, cel din a 2-a poza imi pare a fi de la intretinere, la ce borcane are la ochi, nu cred sa fie pilot. Si cum ar trebui sa arate, in uniforma de gala cu fireturi de aur, manevrand cu patos cheia franceza ?

      Tipul cu pagina respectiva, nu-mi prezinta incredere la ce idei are in comentariile imaginilor. Sunt sigur ca netul este plin de securisti care lanseaza tot felul de idei, sa vada cine le tine isonul, iar apoi fraierii se trezesc (sau nu se trezesc) supravegheati. In orice caz, ceea ce propune respectivul este impracticabil, sunt prea multi sacali care abia asteapta varsare de sange sa poata interveni pt violarea drepturilor omului, minoritatilor, etc. Ar urma sanctiuni, trupe de mentinere a pacii, autonomii teritoriale pt unii sau altii, poate chiar dezmembrarea tarii.

      • @Blatula
        Fotografia e intr-adevar tendentioasa si partinitoare . Dar Doamne fereste de mai rau .Daca puneau si o fotografie din perioada interbelica, cu combinezoane de zbor albe, scrobite ? Si daca spuneau ca in perioada interbelica ofiterii superiori romani au fost cei ce au facut presiuni pentru anularea unui contract oneros,Skoda , si renegocierea lui in conditii favorabile Romaniei ? Si daca spuneau ca ofiterii superiori de acum au „conservat” IAR-93 si MiG-29 in ploaie si ninsoare in loc sa le modernizeze, cum au facut de exemplu polonezii ? Si daca spuneau ca atunci cand au strigat „javra ordinara” nu au strigat avioane noi si industrie de aparare , ci au strigat salarii si pensii ? Pensii nesimtite ?
        Si in alta ordine de idei , cand umbli cu bustul gol, trebuie si sa ai ce arata ( doar de asta merg la sala toti cocalarii care se respecta ) . Cel din fotografie are ce arata .Dupa stiinta ta , cam de la ce se face o burta asa mare ?

  23. Treaba asta-mi pare destul de simpla, Portugalia e-n rahat pana-n gat, nemtzalaii si alti bastani nu vor sa dea din buzunarul propriu, asa ca au dat ordin sa contribuie fraierii la reducerea deficitului monetar portughez. Atat si nimic mai mult.

  24. Mai nene , voi sunteti nebuni? Ce e cu atatia km de discutii inutile? Va zic eu cum sta treaba! S-a primit ordin clar din cele mai inalte sfere (nu ale noastre) -Romania fara armata- si cu asta basta ! Ce tot despicati firu-n patru de amorul discutiilor?Combativitatea romanilor in ceasuri de restriste e binecunoscuta de catre toti inamicii potentiali ai tarii noastre! Cartile s-au facut si distribuit in alte parti ale lumii, iar noi avem o chinta sparta.Globalizarea cere sacrificii, iar sacrificiul pe care il vor face romanii in cativa ani va fi deznationalizarea si dezmembrarea economica a tarii.Nimic si nimeni nu ne mai salveaza!Totul e un plan inca de cand l-au matrasit pe ceasca, iar noi ,romanii suntem in grafic!

  25. A da , ne mai salveaza doar armata! Cu cativa generali dedicati tarii si o mana forte , o lovitura militara mai salveaza ACUM Romania de clica de politicieni corupti.Altfel… o sa ne manance rusii si ungurii,nici nu stiti cat de curand! Ca pana vin americanii… am mai auzit de-astea!

  26. Ii doare pe americani in cot de noi !!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *