Povestea noastră de astăzi începe cu o notificare transmisă de DSCA Congresului american în august 2025. Această notificare privește o posibilă vânzare militară către guvernul Ucrainei, și anume muniții aeriene și echipamente conexe, la un cost total estimat de 825 de milioane de dolari.
Aflăm din notificare că guvernul Ucrainei a solicitat achiziționarea a până la trei mii trei sute cincizeci (3.350) de rachete cu rază extinsă de atac (ERAM) și trei mii trei sute cincizeci (3.350) de sisteme de poziționare globală (GPS)/sisteme de navigație inerțială (INS) încorporate (EGI) cu modul de disponibilitate selectivă anti-spoofing (SAASM), cod Y sau cod M. Vor fi incluse următoarele articole non-MDE: containere pentru rachete; piloni de alimentare; componente și echipamente auxiliare; piese de schimb, consumabile și accesorii, precum și servicii de reparații și returnare; software pentru arme și echipamente auxiliare; hardware pentru sistemul de planificare a misiunilor; livrare și asistență pentru software clasificat; publicații și documentație tehnică clasificată și neclasificată; instruire a personalului și echipamente de instruire; asistență pentru transport; studii și sondaje; servicii de asistență tehnică, logistică și inginerie furnizate de guvernul SUA și contractori; și alte elemente conexe de asistență logistică și program.
Și dacă citim până la sfârșit, aflăm că principalii contractori vor fi Zone 5 Technologies și CoAspire. Din gama, who the fuck is Alice? Toată lumea a auzit de Raytheon, Boeing, Lockheed Martin, Northrop Grumman, dar aștia doi sunt o premieră absolută, cel puțin pentru mine… Mă rog, nici de ERAM nu mai auzisem până de curând.

Racheta Rusty Dagger a celor de la Zone 5 Technologies Sursa foto: https://x.com/AirPowerNEW1/status/1931685666275852746/photo/1

RAACM de la CoAspire Sursa foto: https://x.com/AirPowerNEW1/status/1931685666275852746/photo/2
Deci, să le luăm pe rând. Ce este ERAM (pe numele ei complet – Extended Range Attack Munition)?
ERAM este o rachetă de croazieră compactă, optimizată pentru zbor subsonic. Structura sa este din materiale compozite pentru a reduce masa, asigurând în același timp integritatea structurală. Aripile se depliază după lansare pentru a spori portanța și stabilitatea, permițând o croazieră eficientă pe distanțe lungi.
Racheta este compatibilă cu pilonii standard ai aeronavelor NATO, în special cei utilizați pe avioanele F-16 (care, conform unei surse ar putea duce până la 12 ERAM) și, potențial, pe alte avioane de luptă de generația a patra. Proiectul a avut de la început în vedere o cadență mare de fabricație, scop în care componentele cheie sunt modulare, iar racheta este proiectată pentru asamblare pe linii de producție comerciale, utilizând atât componente la standard militar, cât și componente disponibile în comerțul capitalist. Profilul aerodinamic al ERAM are scopul de a minimiza semnătura radar și de a maximiza raza de acțiune în condiții de zbor la altitudine joasă sau mare.
Racheta ERAM este echipată cu un focos de aproximativ 227 kg proiectat să penetreze și să distrugă ținte fortificate sau semi-fortificate, cum ar fi buncăre, radare de apărare aeriană, depozite de aprovizionare și centre de comandă. Încărcătura explozivă este configurată pentru efecte terminale optimizate, asigurând distrugerea bunurilor fixe de mare valoare cu o singură rachetă.
Utilizează un motor turbojet sau turbofan compact, capabil să mențină viteze de croazieră subsonice ridicate, de aproximativ 740 km/h (aproximativ Mach 0,6). Soluția aleasă permite atingerea unei raze de acțiune cuprinse între 240 și 460 de kilometri, în funcție de altitudinea de lansare și profilul de zbor. Lansarea de la altitudine mare poate extinde semnificativ raza operațională, profitând de rezistența mai redusă la înaintare și de dinamica planării. Se crede că motorul este derivat din unități de propulsie comerciale existente sau de tip UAV, adaptate pentru fiabilitate și performanță militară în condiții dificile.
Pentru ghidare a fost incorporat un sistem de navigație bazat pe GPS, susținut de navigație inerțială (INS) ca soluție de rezervă în medii în care GPS-ul nu funcționează. Sistemul de ghidare este protejat împotriva bruiajului și amenințărilor de război electronic, asigurând o capacitate de lovire precisă chiar și în medii electromagnetice contestate. Deși nu este încă confirmat, racheta include probabil și sistemul TERCOM și are ghidare terminală bazată pe imagini pentru a îmbunătăți precizia în zone puternic apărate sau urbane. Una peste alta, proiectanții au estimat pentru ERAM o eroare circulară probabilă (CEP) de sub 10 metri, ceea ce nu-i rău deloc pentru o rachetă de croazieră al cărei preț maxim per bucată este de aproximativ 246.269 USD.
Cum a decurs proiectarea, dezvoltarea și introducerea în producție?
Răspunsul scurt ar fi: neobișnuit de repede! Sau dacă vreți cifre exacte, 14 luni (JASSM a durat 8 ani). Racheta a fost dezvoltată de un consorțiu de firme mici din domeniul apărării, Zone 5 Technologies și CoAspire, sub îndrumarea Departamentului Apărării al SUA. Dezvoltarea a fost inițiată în 2024 ca răspuns la o cerere de propuneri a Forțelor Aeriene care căutau o rachetă compactă, accesibilă, care să poată fi produsă în serie mare și care să poată fi utilizată de forțele aeriene aliate echipate cu avioane de vânătoare occidentale, precum F-16. Spre deosebire de sistemele mari și costisitoare, precum AGM-158 JASSM, ERAM este proiectată având în vedere simplitatea, scalabilitatea și producția rapidă. Proiectanții au în vedere o producție de ordinul a mii de exemplare pe an la o fracțiune din costul platformelor existente. Printre principalii contribuitori la program se numără companii americane cu experiență în sisteme aeriene cu costuri reduse, care colaborează cu țări europene din NATO, precum Danemarca, Țările de Jos și Norvegia.
Până la jumătatea anului 2025, ERAM a trecut de la faza de concept la producția inițială, culminând cu aprobarea vânzării către Ucraina despre care facem vorbire mai sus. Deși racheta nu a fost încă adoptată oficial de armata SUA, se așteaptă ca aceasta să devină o muniție de export esențială pentru țările partenere în medii aeriene contestate.
Conform celor de la Aviation Week, pe lângă US Air Force și Ucraina mai sunt deja două state interesate de ERAM însă identitatea lor nu a fost încă dezvăluită.
După cum sună și descrierea lor de pe Linkedin, Zone 5 Technologies (Zone 5) este o companie de dezvoltare de tehnologii și sisteme aeriene fără pilot (UAS) fondată în 2011, cu sediul în San Luis Obispo, California. Până în prezent, compania s-a concentrat pe dezvoltarea și testarea de sisteme aeriene fără pilot pentru aplicații guvernamentale. Compania are 130 de angajați.
CoAspire este și ea o companie tânără (2013) cu sediul în Virginia despre care puteți citi mai multe aici. Ambele companii sunt tinere, mici prin comparație cu giganții aeronautici americani.
Dezvoltarea acestei rachete demonstrează cu prisosință că, cel puțin americanii au învățat ceva din războiul din Ucraina: profitând de realizările programului Enterprise Test Vehicle (info suplimentare și aici) și având la dispoziție un buget de 225 milioane USD, în 14 luni au creat o rachetă de croazieră subsonică concepută din start să fie produsă în număr foarte mare la un cost redus, în cazul de față 246.269 USD. De menționat că acest preț este doar unul estimativ, maximal, extras din notificarea DSCA către Congres. Primele 10 rachete vor fi livrate în octombrie 2025, iar următoarele 840 de rachete până în octombrie 2026. (Sursa este Aviation Week, September 15-28, 2025, pag. 22)
Hai că se poate!