Spania se gandeste la F-35A/B

Desi oficial guvernul de la Madrid nu ia in considerare achizitia multirolului american de generatia a V-a, surse extrem de credibile din presa ofera deja cifre despre o posibila achizitie spaniola.

De remarcat ca Spania este ultima tara din grupul Eurofighter care nu a comandat F-35 si de asemenea ultima tara europeana detinatoare de portavion de tip STOVL care nu a semnat pentru F-35B. Tinand cont de aceste doua aspecte ca si de flota imbatranita de aparate AV-8B Harrier II/ EAV-8B+ Matador II si F/A-18 Hornet, spaniolii trebuie sa ia o decizie cat mai curand posibil.

Se vehiculeaza ca s-ar dori cumpararea a 50 de aparate F-35, din care 25 in varianta ambarcata – “B” si 25 de unitati pentru fortele aeriene, in varianta – “A”.

F-35B ar urma sa inlocuiasca Harrier-ul, Marina Spaniola sustinand insa ca nu ar avea nevoie de 25 de aparate ci doar de 12 unitati, desi 12 aparate este numarul pe care Juan Carlos I il are la bord in mod constant si, atunci, este de presupus ca ar mai fi nevoie de inca o escadrila care sa fie la sol, in pregatire, odihna, antrenament. Asadar, 25 de aparate suna mai logic decat 12. Iar aici comanda este sigura, macar in privinta tipului de aeronava daca nu si al numarului, pentru ca nu exista un alt tip de avion care sa poata opera de la bordul portavionului spaniol.

In privinta F-35A, lucrurile sunt mai nuantate, spaniolii detinand un numar mare de F/A-18 Hornet, +80 de unitati, avioane care vor trebui inlocuite intr-un tarziu. Si aici apare dilema, sa le inlocuiasca cu Eurofighter, sa astepte ca programul FCAS (franco-germano-spaniol) sa-si arate roadele?

Exista voci la Madrid care sustin ca n-ar strica ca macar o escadrila largita de F-35A sa fie totusi achizitionata iar mai apoi vor vedea ce va fi.

Cert este ca, deocamdata, oficial, nu se discuta despre F-35A/B, dar spaniolii si-au proiectat fortele aeriene pe baza a doua tipuri diferite de avioane: Eurofighter, pe care il si coproduc si F/A-18 Hornet in idea de a nu avea probleme – daca acestea vor aparea – cu intreaga flota. Vor pastra aceeasi filosofie si in viitor si vor merge pe jumatate de flota europeana – Eurofighter si FCAS si jumatatea americana – F-35A? Ramane de vazut, cert este ca de achizitia F-35B nu au cum sa scape, iar la cat de lent se misca programul FCAS se pare ca nici de F-35A, iar 25 de aparate ar fi suficiente pentru inceput.

Este foarte adevarat ca spaniolii au comandat deja 45 de aparate Eurofighter, tocmai pentru inlocuirea unei parti din flota de F/A-18 Hornet, dar se pare ca, macar o parte din Horneturi ar trebui inlocuite cu F-35A. De aici si numarul de 25 de avioane discutat pe surse.

Asa cum scriam intr-un articol precedent despre semnarea contractului dintre Cehia si Lockheed Martin pentru 24 de F-35A, coada in fata uzinei unde se asambleaza F-35A creste si tot creste si odata cu ea si termenele de livrare se tot extind. Bine ar fi, in acest context, ca Bucurestiul sa semneze la randul lui in 2024 pentru cele 32 de F-35A pe care ne-am angajat ca le vom achizitiona.

Ca sa ne facem o idee despre ce inseamna astazi F-35 A/B in Europa, sa spunem ca exista deja contracte ferme pentru livrarea aparatelor catre urmatoarele tari: Marea Britanie, Italia, Finlanda, Norvegia, Olanda, Danemarca, Germania, Belgia, Polonia si Cehia. Grecia a primit aprobarea pentru achizitie, iar Romania si-a exprimat clar optiunea. Deocamdata avem 10 natiuni europene care au in dotare sau vor avea curand F-35A/B, alte doua neavand inca un contract semnat.

Iar pe turnanta se vad din ce in ce mai bine Spania si Portugalia, lasand la o parte natiuni de pe alte continente.

GeorgeGMT

29 de comentarii:

  1. De ce am eu impresia ca Putin umfla buzunarele firmelor americane de armament ?!

    11
    • Putin ar trebui sa ia un ditamai bonusul de la toate firmele occidentale si coreene pentru ce vanzari le face…

      6
    • imi place, esti optimist 🙂 mie mi se pare ca le-a golit pe cele ale firmelor rusesti.

      17
    • Pentru ca europenii nu au nimic din clasa lui F35.

      2
      • Vasie Băcăuanul

        Chiar așa de bun este? Sau e un tun de vânzări, asemeni lui f-104 parcă? Acu toată lumea vestică îl laudă, dar îmi aduc aminte că supersonic nu putea că se lua vopseaua, că avea probleme cu instalația de aer,… Și mai ales, dar asta nu e vina lui, nu e proven combat. Poate când o sa-l cumpărăm și noi, aste boli vor fi vindecate.

        6
      • pai trec direct la urmasul lui F-22 (FCAS, Tempest…) nici n-a existat pana de curand nevoia asa stringenta si nu sunt toti convinsi de tehnologia stealth si de compromisurile pe care le presupune operarea unui astfel de avion; altfel europenii insa au facut si fac Eurofighter, Rafale, Gripen si altele…

        5
    • Vasile Băcăuanul

      Și după ce că li se umplu buzunarele, măgarul de trumpin mai dă și cu mucii în fasole, că de, el e bossul, restul sclavi umili!

      4
  2. Achizitia F35B estr de inteles pe motiv ca nu prea mai exista avioane ptr STOBAR uri(desi teoretic Rafale ar decola de pe ala al hindusilor). Dar achizitia A ului nu prea e plauzibila. Cand au achizitionat F/A18 in anii 80 ibericii aveau nevoie de un avion capabil sa zboare deasupra Atlanticului. Bimotor, cu raza mare si un pic polivalent. EF ul nu exista la vremea aia asa ca au ales un avion special conceput ptr zborul deasupra oceanului. Asa ca daca vor sa inlocuiasca Viespile mult mai inteligent ar fi sa o faca EF ul tranche4. La ce misiuni o sa aiba din Canare chiar nu au nevoie de un „stealth” genV. Si monomotor pe deasupra.

    8
    • Spaniolul, si cele construite sub licenta lor in Australia si Turcia, nu sunt stobar ci doar stovl, nu au cablurile de prindere lSTOVL e short take off (poate decola si vertical, dar fara incarcatura de lupta ), dar aterizarea e Vertical Landing, nu are cabluri arestoare ca si cele construite dupa Kuznetsov. – de aia le trebuie F35B si nu rafale marin de exemplu

      4
    • „mai inteligent” din pct de vedere al misiunilor.
      tu nu zici rau dar ce te faci cu „inteligenta costurilor”? atunci cand trebuie sa dai drumul la inca un ecosistem logistic al dracului de scump, la un model pentru care – in curand – incepi sa numeri cu abacul exemplarere active…

      2
      • Ouch! Deci logistic e mai simplu sa iei un avion de la altii, care necesita investitii enorme decat sa suplimentezi nr avioanelor construite de TINE, din care deja ai o grămadă!! Super tare! Cat despre nr EF urilor construite sunt circa si ceva +600. Adica iti trebuie un abac al naibii de mare sa le numeri.

        3
        • EF si F-35 sunt avioane cu misiuni diferite, compari mere cu pere

          cat despre lantul logistic, poate ai uitat cate tari europene sunt parte din programul JSF (Italia, unde se si asambleaza, Norvegia, Danemarca, Tarile de Jos si UK). asa ca nu mai bate tu campii ca vai se cumpara in Europa si F-35. E si investitie europeana, in Italia se si asambleaza.

          5
          • Corect, bietul F35 din alea multe misiuni cu care a plecat la drum initial, a ramas cu SEAD ul si VTOL. In timp ce EF a capatat din ce in ce mai multe capabilitati, americanul le a pierdut. Ai si tu dreptate!!

            2
    • Probabil iti sta in gat ca de obicei ca e „imperialist” avionu…trecerea la Gen 5 presupune si trecerea la technoligia si infrastructura de gen 5, specialisti, intretinere, alt mod de a le pilota si de a pleca in misiuni etc
      O investitie buna de facut cat mai repede mai ales ca dureaza ani si ani…daca are un motor nu poate sa treaca atlanticul? EF Tranche 4 cat costa fata de un F35 la ora actuala?

      Sunteti unii pe aici care gasiti tot felul de argumente din ce in ce mai puerile pentru a ne arata ca armele din SUA sunt de rahat si inutile.

      8
      • Daca tot ai avionul PROPRIU(facut de tine), de ce sa te bagi pe aiurelile altuia? Care mai are si prostul obicei de a transmite date sensibile la „firma mamă”? Daca nu stiai, F/A-18 EF au baza in Canare. Ce naiba sa faca cu un „stealth” monomotor deasupra Atlanticului cand au propriul avion bimotor(f important cand zbori la sute de km de cel mai apropiat tarm) care in versiunea Tranche4 face inclusiv lupta EW, SEAD, CAS si restul de le stia? Basca o parte din banii investiti se intorc in bugetul statului spaniol, nu murican.

        7
        • F 35A este una ET 2000 alta, americanul are nisa lui specifica si poate executa misiuni pe care Eurofighter nu poate, de exemplu SEAD. Nu poti compara direct un avion de generatia a 4-a cu unul de generatia a V-a, ca daca erau asa de bune Eurofighter, Rafale si Gripen le cumpara lumea cu miile iar europenii nu se mai dadeaua de ceasul mortii sa-si faca si ei invizibil…
          Chinezii stateau in banca lor si radeau de americani, rusii nu se mai faceau de ras cu nu sunt in stare…

          13
          • EF tranche 4 poate si SEAD(e drept cu rachete americane) . Si inclusiv EW. In plus, si avioanele din Canare au nisa lor. Nu prea se vor confrunta prea curand cu stealth uri. Sa iei un avion care necesita o investitie enorma doar ptr asta e aiureala totala. Repet, cand au luat Viespile, ibericii nu aveau ceva asemanator in curte.

            2
        • F35 vine in completarea EF si ca inlocuitor pentru F18 si asa cum au tot zis oamenii, diferenta e foarte mare intre generatia 4 si 5 deci alta mancare de peste, alte capabilitati.
          Asa si Romania de ce naiba a achiziotionat F16 care e „aiureala” altuia cand putea sa tot ia IAR93 ca tot avion e si ne curgea baelele de patriotism cand il vedeam la parada si airshow (ca doar acolo le-am fi putut folosi)

          2
        • nu e musai sa ramana escadrilele unde se inlocuiesc F-18 in Canare, pot muta o escadrila de EF. nu-i de mirare ca esti prorus, ai niste blocaje mentale tare ciudate

          6
          • Tu ca proamerican nu ai blocajele tale? EF-18 a fost dedicat ptr zona aia. De asta au si ales modelul asta. Era verificat in mediul respectiv. Oricum se bat campii la greu. Momentan, oficial, nu este vreo intentie. Toate informatiile sunt „pe surse”. Iar ibericii tocmai ce au comandat 20 EF noi. La care participa ind nationala. La F35 nu. Si nu cred ca ii frige prea tare grija ca la ele lucră britii sau macaronarii.

            1
  3. Spania așa cum e ea cu probleme de recesiune,separatism e un stat membru UE și NATO un stat care are forța și care știe ce iși dorește . Cel mai trist moment după 89 e acum , pentru că noi nu avem o fabrică de pulberi ,nu avem o dotare standard NATO a soldatului , și nu avem o armata numeric adecvată mediului înconjurător de lângă noi , nu avem o tară funcțională și trist că am sperat cu toți să ne miscăm să facem sa dregem dar nimic absolut nimic. Vezi bine , economia tari, sănătatea , justiția e imposibil ce vezi și se întâmplă acolo ,păcat . In Spania așa hulită cum e nivelul de trai e mult mai ridicat decât în tară. Rușii avansează în Ucraina încet dar sigur și nu le pasă de echipamente de oameni , noi ce vom face când vom ajunge vecini cu ei ? . Că pe mare suntem deja vecini dar clar suntem doar cu Marina p hârtie că în realitate forța noastră maritimă e un mare 0 . Da le pasă clase politice? Nu se luptă doar pentru putere și tara asta moare încet . Dor aceste lucruri clar pentru un român normal.

    12
  4. Inca o bomboana pe coliva lui fcas.

    5
  5. Nu-i bun, smiorc, smiorc…
    Pe când o sa le primim noi și spaniolii pe pariu ca vor avea un nou motor?😊

    1
  6. ungaria are aesa si meteor si patriotii se gandesc la vacanta din canare

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *