Super Etendard (M) – filmari de sfarsit de cariera

Chiar inaintea inlocuirii cu Rafale M…

Marina Franceza a detinut 71 de astefel de aparate, ultimele fiind retrase in iulie 2016, cu urmatoarele roluri:

  • proiectia fortei: atac la sol, sprijinul cu foc al trupelor terestre, recunoastere;
  • proiectie si sprijin al fortelor maritime: recunoastere si atac maritim;
  • disuasiune nucleara: purtator de vectori nucleari cu raza medie (bomba AN-52, racheta ASMP) – rol preluat de Rafale Marine incepand cu 2010, folosind ASMPA;

 

Si pentru ca vorbim de caiera lui Etendard, sa ne amintim episodul argentinian:

Argentina a ramas ultimul utilizator de Super-Etendard, platind in 2018 suma de 12 milioane de euro pentru 5 aparate standard M (numerele 1, 31, 41, 44 et 51 stocate la fosta baza aeriana 279 din Châteaudun), impreuna cu 10 motoare de rezerva Atar 8K50, piese de schimb, un simulator si mai multe bancuri de test. Aparatele au fost livrate clientului in aprilie 2019.

Anterior, sub culorile argentiniene existau alte 14 aparate Super-Etendard, 3 fiind piedute in accidente, doar cateva ramanand apte de zbor pana la data achizitiei lotului suplimentar din Franta.

Al 3lea utilizator temporar de Super-Etendard a fost Irakul, care a inchiriat 5 aparate in perioada 1983-1985, folosindu-le fara rezultate remarcabile (34 de atacuri cu lansari de Exocet aproape de limita descoperirii radiolocatorului, fara confirmare vizuala a tintelor) in razboiul cu Iranul, reusind sa piarda unul, restul fiind returnate Frantei.

In afara de Super-Etendard, rachetele AM-39 Exocet mai sunt integrate pe alte 13 tipuri de aeronave: Mirage F-1, Mirage-2000, Mirage 5, Rafale F3 si elicopterele AS532SC Super-Puma/Cougar, Sikorsky S-61, ASH-3D Sea King,
Breguet Atlantique, Falcon 900 MPA, A319 MPA,  AMX-T International (Exocet + MARTE), Sepecat Jaguar, Transall C-160.

Ultimele Mirage F1 au fost si ele retrase in 2014 din inventarul francez si o parte au fost vandute la export la preturi derizorii (63 bucati = 21 mil. euro).

Ca tot ne lamentam ce greu este sa avem capacitati aeriene si anti-nava la Marea Neagra, intreaga strategie romaneasca de achizitii cu privire la marina batand pasul pe loc de vreo 5-6 ani, iata cat costa o minima componenta aeriana.

 

P.S.

Reamintim ca F-16 A/B MLU Tape 5.2R aflate in inzestrarea noastra nu au capacitate de a lansa rachete anti-nava si nici alte arme de precizie cu raza medie si lunga: AGM-84 Harpoon, JSM, AGM-158 JASSM/LRASM, JDAM etc. Avem integrat doar AGM-154 Joint Standoff Weapon (JSOW) si posibil EGBU-12 (GBU-12 Paveway), adica bombe ghidate cu cadere planata.

Abia la Tape 6.1 se integreaza GBU-39 SDB si GBU-54 LJDAM, iar la Tape 6.5 JASSM si AIM-120D. Insa pentru a integra Harpoon sau JSM, este nevoie de o optiune separata (ranforsare piloni, modificari interfata si avionica) care e posibil sa coste vreo 20 de milioane $ daca suntem singurii doritori din clubul F-16 A/B.

Integrarea Harpoon pe F-16 BL30:

“Integration of the AGM-84 with the F-16 required two main changes: (i) addition of Harpoon-specific weapon control algorithms to the Stores Management System, and (ii) development of an interface adapter kit. The interface adaptor is basically an electronic component that converts weapons control instructions from the F-16 Stores Management System into instructions that can be interpreted by the weapon (Harpoon in this case).

First of all, the “heavy stations” (hardpoints 3 and 7, capable of carrying a heavy weapon such as the Harpoon) did not offer access to the 1553 data bus. Second, there were some initial software problems with the jet as well. To circumvent the limitations, the AGM-65 Maverick interface was re-used initially. The Maverick interface did not require the F-16 SMS to do anything extra, as all control software was in the adapter kit.”

F-16 taiwaneze au integrat Harpoon, fiind BL-20 (si nu 15).

Surpriza placuta vine din faptul ca un F-16 A/B MLU norvegian a reusit sa traga in teste o racheta JSM.

 

 

Marius Zgureanu

32 de comentarii:

  1. deci dacă vom avea inte-un final ceva anti navă la aviatie o luăm de capăt cu integrarea si cheltuielile eferente.
    capabilitatile anti nava trebuiau sa fie una dintre prioritatile acestor achizitii(marina,aviatia) si nu o anexa.
    era mai bine daca lasau aviatia sa mearga inainte separat cu operationalizarea acestor vectori si nu o legau de marină….pana la urma operam doua tipuri de rachete antinava dar macar acum le aveam pe unele integrate si nu faceam doar figuratie la marea neagra.ne apucă economisirea de resursă financiara unde nu trebuie dar spargem in rest bani pe alte căcaturi inutile.
    personal cred ca nu s-a dorit anti nava pentru f16 ci doar la marină si instalatiile mobile de coastă adica exact acolo unde procedurile de achizitie sunt lungi ,greoaie si costisitoare.

    2
    • primele f-16 s-au luat ca stop-gap pentru politie aeriana, fara sa se tina cont de necesarul total de aparate, fara o viziune de integrare destul de clara a rolurilor, altele decat interceptie. Si cu asta am ramas.

      5
    • Daca vrei sa tragi cu racheta AN de pe avioane supersonice de lupta multirol iei macar F/A-18 CD Hornet sh ca sa tragi cu AGM-84 Harpoon. Daca vrei sa tragi cu AM-39 Exocet iei cel putin Mirage-2000 sh, asta ca sa nu-ti mai bati capul cu experimente de integrare. Poate dai un pic banu mai mult in plus dar asta e !!!!
      Ar fi fost interesante pt ArmRo 40 Mirage F-1 modernizate dernier crie dar cu motoare SNECMA M-53 P2 care sa traga toate rachetele si bombele posibile franceze !!!

  2. Francezii au știut și stiu să facă avioane. Cred totusi ca e pacat, dar constrângerile bugetare sunt mai importante, că mai produc doar un singur tip de avion. Mai ales pe timpul Războiului Rece, Franța a fost a treia putere în industria aeronautică după SUA și URSS. A produs o gama variată de avioane de luptă care si-au dovedit fiabilitatea si utilitatea in lupta. Am o nostalgie când mă uit la Mirage III, de exemplu și chiar la SuperEtendard.
    Ref la escadrila noastra de F16, cred că trebuie adusa la nivelul tape 6.x, așa cum se doreste și aici să ne oprim. Să rămână escadrila de poliție aeriană și trecere pe aparate mai moderne. Tinta , ar trebui să fie două escadrile de avioane noi, F35 sau F15 EX sau F16V plus vreo două E2-D (aici tin cont că un astfel de duo ar fi foarte eficient și in lupta aer-aer, aer-nava și chiar impotriva rachetelor de croaziera și AN ).

    4
    • la produse Lockheed Martin afara de F35 nu ar trebui sa ne gandim decat sh ,Bl70 pt bulgari se produc 8 avioane in 8 ani ,contractul a fost incheiat in 2019 si se inchide in 2027 deci ?

      • Am mai discutat asta… daca luam F-16 BL.70 noi acum, la o resursa de 12.000 de ore, cati ani le folosim? 40 de ani, 50?
        Ideea e ca nu prea avem fata de F-35 chiar acum, iar pt. F-16 noi e putin cam tarziu… (+14 ani intarziere fata de planul initial, care si el era decalat cu vreo 5 fata de achizitia poloneza)
        In momentul asta mai toti aliatii nostri NATO din Europa de Vest retrag F-16 A/B MLU si incep sa primeasca F-35. Si polonezii au mai vrut spre completare, alte F-16, dar merg pana la urma pe F-35.

        In curand vor fi disponibile multe MLU, chiar daca cu resursa consumata spre 6000-8000 de ore. Daca portughezii nu mai pot procura pe filiera SUA pentru MLU-izare, cred ca vreo 2-3 duzini de celule am reusi sa triem in stare relativ buna, pana in 6000 de ore consumate, de la europeni. Pana la totalul de 8000 de ore (fara extinderea suplimentara la 12.000 de ore), eu zic sa ne ajunga pentru vreo 15 ani resursa ramasa, cu o investitie in achizitie de vreo, sa zicem, sub 500 mil.$.
        Astea impreuna cu cele pe care le avem, trecute prin upgrade de radar si avionica, adica alte 10 mil.$ de caciula, mai dam vreo 500 mil. $ (50 de aparate), iesind practic la pretul celor 8 F-16 BL.70 pentru bulgari (evident, noi vom plati in plus mentenanta si piesele, care la bulgari sunt incluse).

        Oricum, dupa 2040 nu prea poti face mai mult de niste politie aeriana cu F-16 si eventual lansari de arme standoff… Cam trebuie retrase.

        2
        • Screw it…eu ii dau drumu la castravete! Ma mananca… 🙂
          E de ajuns corona pentru marti…

        • @Marius, tu ai dreptate în ceea ce spui, dar in cazul in care nu reușim să facem miscarea cu F16 sh, cred că nu este o problemă mare dacă am lua F16 bl70. Să mă explic, din punct de vedere tactic nu este neaparat necesar să avem un aparat stealth, deoarece în principiu nu ar trebui ca noi să spargem vreo bulă de A2AD ruseasca. In principal ne trebuie avionica state of the art, targeting pod, jamming pod și rachete BVR și de croazieră sau AN, asta ca sa ne putem apăra și ataca in/din bulă noastra A2AD + sa interceptam rachete de croazieră inamice. Cred ca cu F16 sh adus la nivel de bl 70 sau bl 70 nou poți face asta in urmatorii 30 de ani cu un upgrade pe la mijlocul perioadei. După 2035 poți sa te gândesti serios la F35 operat în tandem cu F16 bl70.
          Tactic polonezii au nevoie mare de F35, din cauza Kaliningrad.ului.
          Acum, nu mă intelegeti gresit, as vrea F35, dar realist… e o tichie încă mare pentru noi.
          PS1: a mai fost discuția asta, e un pic off topic, dar eu văd că pe lângă două AEW&C , ne trebuie și două tankere. Dacă e rost de păruială s-ar putea să vrei să tii cât mai mult avioanele in aer și s-ar putea să fie mai rapid să le alimentezi in aer nu sa aterizez și să defileze iar. Doar o idee
          PS2: cu covidul asta, discuțiile noastre chiar raman discutii. Macar că în următorii ani să se ducă la bun sfârșit programele deja semnate

          2
  3. „…folosindu-le fara rezultate remarcabile (34 de atacuri cu lansari de Exocet aproape de limita descoperirii radiolocatorului, fara confirmare vizuala a tintelor) in razboiul cu Iranul”

    SEM-urile erau folosite în „ràzboiul petrolului”, adicà împotriva navelor civile care deserveau porturile iraniene. Din prima lunà când au fost folosite (martie 1984) au reusit sà scufunde un vas sud-corean si sà scoatà din functie altul grec. Irakienii revendicà 58 „lovituri reusite”.

    Rezultatul remarcabil nu este atât scufundarea sau scoaterea din functie a unor nave cât teroarea dezlàntuità asupra navigatiei civile cu nave terte care aproape au sistat plimbàrile spre Iran.

    Avionul doborât a fost de pilotul unui F-4E Phantom II iranian cu un AIM-7 Sparrow.

    1
    • am scris asa pentru ca tactica folosita nu permitea maximizarea rezultatului pe tinta, iar lovirea tintei ramanea neconfirmata, cu cateva exceptii.
      De acord, efectul era mai mult psihologic. Vase scufundate mai putin.

  4. Riveran la Marea Neagrà, e o prostie ne-echiparea fortelor aeriene române cu capacitate de supraveghere maritimà si atac anti-navà.

    Poate cà „cineva” nu a vrut sà acorde României aceastà posibilitate ca sà nu modifice „echilbrul” militar din zonà sau sà-i lase o oarecare autonomie.

    8
  5. bun cal de povara,daca aveau mai multe exoceturi îi umileau de englezoi….parca le-au oprit livrarea frantujii?

    1
  6. Salut.Tovarasi deci si la capitolul aviatie moderna multilor suntem varza,pilotii nostri de pe f-16 nu sunt asa de multirol pe cat au incercat mai marii armiei noastre ca sunt,in caz de urechiala cu ivanii trebuie sa vina altii cu avioane care sa poata lansa rachete anti-nava sau aer-aer cu raza lunga de actiune, la marina aceiasi poveste,iar gheneralii nostri se complac in aceiasi mizerie. Cand cu ceva ani in urma am scris aici ca ar fi bine ca sa avem 2 escadrile de Gripen ceva Visby si 2-3 submarine mi-sa explicat ca nu ar fi prea multirol, acum ce multirol avem. cred ca ar fi mai corect si decent sa desfintam armata, la ce ne mai trebuie daca nu e capabila sa ne apere.

    2
    • ai dreptate tata e niste jafuri f 16 aistea nu are racheti din alea care sa se zdrubzeasca la novossirsk ca doar tre sa cucerim Rusia nu? dar macar are din astea :Raytheon Missile Co., Tucson, Arizona, has been awarded a $634,204,347 fixed-price-incentive-firm-target contract for Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile (AMRAAM) production Lot 31. The contract is for the production of the AMRAAM missile and other AMRAAM system items. The AMRAAM system includes the missile, spares and telemetry kits. Work will be performed at Tucson, Arizona, with an expected completion date of Jan. 31, 2020. This contract involves foreign military sales (FMS) to Japan, Korea, Morocco, Poland, Indonesia, Romania, Spain, Turkey, Bahrain and Qatar. Fiscal 2017 production funds in the amount of $409,939,707; fiscal 2017 research and development funds in the amount of $2,955,178; and fiscal operations and maintenance funds of $1,744,172 are being obligated at the time of award, all remaining funding ($219,565,290) is from FMS sources. Air Force Life Cycle Management Center, Eglin Air Force Base, Florida, is the contracting activity (FA8675-18-C-0003).

      • Ai dreptate fiule,problema e alta,de ce polonezii au un alta varianta a lui nea f-16 si ai nostri au preferat asta,vrei sa spui ca pasaroiu nostru multirol se poate lua in clanta cu al lesilor, ma indoiesc. Mai bine cumparau o escadrila de f-16 blok 52 ca si polonezii daca tot vrei sa aratii ca iti pasa de armata,vrajala ca peste 5 ani vom avea f-35 o crede cineva.

        1
        • pai nu ai cumparat ca polonezii dar cumperi aceieasi munitie pt ca alea 25 de aim 120d sunt probabil pt aia care au F35 ,Production Lot 31: The following missiles were purchased on the Lot 31 contract: 246 Air Force, 144 Navy and 25 FMS Air Intercept Missile-120D (AIM-120D) missiles. 10 Air Force AIM-120D Instrumented Missiles, 184 Telemetry Kits and 283 FMS AIM-120C-7 AMRAAM missiles. Lot 31 missile deliveries begin in May 2019 and are projected to be complete by April 2020.

  7. Un video din perioada in care l-au retras

    4
    • Frumos video care nu-l stiam. La 2:30, pentru apuntare, nu pricepeam de ce tot bâtâie maneta de gaz.
      Un militar francez explicà în comentarii cà procedând asa, se pàstreazà un regim motor ridicat dar reducând în acelasi timp viteza. Asta pentru a fi pregàtit de un decolaj „din mers” dacà nu a agâtat cablurile de oprire.

      3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *