Acum niste ani scriam despre programul canadian TAP-V Textron… destinat sa inlocuiasca Jeep-urile in inventar. Intre timp ele au inceput sa fie receptionate de catre canadieni si sa intre in paine:
Vehiculul este o varianta adaptata cerintelor canadiene a Commando/M1117 ASV 4×4…
Da, tot ala care trebuia produs la noi sau la bulgari de catre Textron…
Si niste contracandidati timpurii in programul canadian, Oshkosh Defence (+GDLS canadian) M-ATV, BAE Systems RG-35 RPU si Force Protection Inc. Timberwolf (varianta de Cougar 6×6).
Ramane pe data viitoare, cand o fi gata mai intai programul (programele mai degraba) de inzestrare cu TBT 8×8. Apoi poate vor incepe sa se gandeasca la un derivat 4×4 al Piranha V sau, de preferinta, al Agilis.
Pacat ca nu au modernizat mai serios TAB-C 79, ar fi avut un parc de vehicule (in categoria +10tone) de pana la 400 de bucati de care sa mai traga cu rezultate acceptabile si relativ ieftin inca vreo 10 ani. Mai exista candva si un studiu-concept al unui vehicul 4×4 amfibiu denumit SAUR4 (in acelasi document este cuprinsa si destinatia initiala a SAUR 1- 420 de vehicule pentru Irak si a SAUR2 – 20 de sisteme Crotale pentru Arabia Saudita si propus Egiptului pentru productie sub licenta).
Din pacate nici la vehicule 4×4 usor blindate nu stam prea bine, cu exceptia unor firimituri gen 16 bucatele Panhard PVP.
Am prezentat inclusiv evolutia si transformarea carcaselor BRDM (peste 100 de lansatoare de Malyutka si Konkurs) in stilul celor din Belarus, cu al lor Cayman- BRDM 2, in clasa +7 tone, dar si evolutia BRDM-KZ a celor din Kazahstan.
Ucrainenii au scos si ei o modernizare la 8,2 tone, denumita BRDM-NIK:
iar azerii nu s-au lasat mai prejos, propunand 2 variante:
dar tot Caimanul arata cel mai bine:
Sa ne reamintim ca, conform estimarilor pentru derularea a 6 programe de achizitie strategica din 2007 necesarul de transportoare blindate a fi inlocuite, in principal 8×8 era de 837 bucati, iar de vehicule de teren 4×4 usor blindabile era de 2842 (vezi “În afacerea fregatelor, BAE a scufundat acordul de offset”). Intre timp, la capitolul 8×8, ne-am „recalat” pe un necesar de 670 platforme: 43 Piranha IIIC, 227 Piranha V si 400 Agilis. RFI-ul pentru vehicule usoare 4×4 a redus cifra necesarului la doar 1200 de bucati (restul fiind probabil completat cu Duster si Humvee/Vamtac), dintre care doar 200 vehicule la 2,7 tone iar restul in categoria de 6,5/7,5 tone.
Marius Zgureanu
Salut.Destul de interesanta varianta aleasa de canadieni,pacat Ca’ la noi totul a Ramas in coada de peste
Anul trecut in primavara Armata canadiana a bagat TAP-V Textron si la apa cand au fost inundatii in sudul Quebec-ului si sudul Ontario.
Nu erea si vorba ca Mapn sa cumpere 270(parca) de bucati 4*4 pentru 86 milioane de euro?Si primele ar fi ajuns in acest an?
da, a fost, dar au anulat licitatia…
Da,e ra o licitatie dedicata lui Ghita. Parca cereau motor ecologic …
Arata bine Textron astea dar oare o fi ceva de capul lor ?
Pentru 4×4 si 6×6 eu cred ca o sa fie ori GDELS ori Rhein+Ai nostri tinand cont ca 8×8 le facem cu astia…
Si da, ar fi trebuit sa avem mai multe 8×8 dar teoretic cand sunt astea gata s-ar putea sa mai ramana cateva din alea vechi pe langa ele, poate le mai reconditioneaza un pic si din 3 vai de mama lor sa faca 1 si bun…
Ar fi fost loc de modernizare a TAB-urilor si probabil scoteam cateva sute decente din tot parcul dar… Pana si tari vai mama lor incearca sa-si modernizeze echipamentul militar. Aici in zona cred ca doar noi, bulgarii si ungurii o ardem pacifist. Serbia, Cehia, Ucraina, mai sudeaza cate o tabla ceva…
care 6 by 6 ,există solicitare de la mapn ?!
Pai nu stiu daca exista… Acum e la moda doar 8×8 si 4×4 ?
La noi nu s-a pomenit până acum de 6×6 și nici nu cred că vom avea așa ceva. Brazilienii au un fetiș cu 6×6. Și Pițurcă.
Daca mai vorbiti mult de freza de castron poate va pomeniti cu TPz Fuchs (ptiu!)
TAP – V nu este bun, nu are caracteristicile cerute de mandra armie romana. Dupa cum vaz, atinge max 110 km/h, deci…..Pana nu ajunge la 120, nu avem motive sa ne interesam de el.
poate la vale atinge 120km/h…
Auzisem un zvon cum ca ar fi ridicat stacheta la 130 km/h . deci nici la vale nu e bun…
Pai trebuie… si sa fie cat mai greu, ca sa lase o autostrada in urma lui! 😀
Poate for sa intre la Paris-Dakar….?
Gluma la o parte,dar Mowag Eagle cu extra armor Stanag 3/4 poate in colaborare cu Elbit(avem traditie in colaborare) nu ar fi imposibil de facut la fostul Aro,sau….nu cred ca cele 2000 necesare armatei plus RK/maintananta nu ar justifica o fabrica aici?
Normal ca ar putea sa fie facute aici dar depinde cate vor sa cumpere ai nostri…
Pentru 6×6 ar fi si varianta Pandur.
Macar asta inoata.
Canadienii si-au zis ca e de ajuns sa treaca la ei prin vaduri, pentru ca nu e graba (nu-i ataca nimeni acasa), iar cand va fi folosit in desert prin Orientul Mijlociu oricum nu prea sunt rauri (in plus e nevoia de podeaua in V anti-IED).
TAPV atinge 18 tone, cam dublu fata de ABC-79 in varianta initiala 🙂
Am observat si eu faza asta 🙂 , de asta si pusei imaginea cu interiorul, imi aduce aminte de al nostru (care are loc liber si in dreapta-spate).
inca o chestie – cam toate variantele discutate la comentarii (Eagle, JLTV, etc) arata a „camioane” 4×4, usor blindate pe cand Fennek, Cayman/BRDM2, TAPV, arata a vehicule de lupta/derivati transportoare blindate.
Mowag Eagle trece de 7 tone si in anumite configuratii ajunge la 10 tone sau peste. AMPV Rheinmetall incepe d ela 7,3t si urca pana aproape de 10 tone.
RFI-ul MApN vorbeste de vehicule pana in 7,5 tone.
Mowag Eagle ar fi alegerea logică (și corectă) ținând cont că GSLS va investi în UMB (și posibil ca pentru 4X4 ar investi în altă parte, poate Mizil?). In plus, mașinuța arată bine și pare performanta.
Însă mie îmi place și Renault Sherpa (chiar daca mai „low” și mai puțin protejată).
Fără a fi mare fan al Franței, trebuie sa recunosc că fac niște lucruri foarte frumoase și interesante când vine vorba de armament.
Iar Renault e și cel mai important actor industrial de pe teritoriul României.
eu raman fan Caiman si Panhard VBR 🙂
https://www.rumaniamilitary.ro/panhard-vbr
Sunt cu adevărat deosebite.
Repet, sunt mare fan al armamentului și tehnologiei (economiei în general) franțuzești însă nu sunt mare fan al Franței pentru felul în care (nu) și-a jucat cărțile în ultimul deceniu în Europa și NATO.
UE are nevoie de o Franță puternică, NATO are nevoie de o Franță puternică acum să vedem dacă Franța se va ridica la nivelul de așteptări (până acum nu prea).
Eu as zice ca Panhardurile alea nu rezista intr-o zona mai complicata cum e a noastra. N-ar rezista nici in Somalia daramite aici…
Mai degraba ceva american sau macar alt design… Mi se par firave…
Apropo, n-am mai auzit de mult timp de Multisorb:
http://www.mbda-systems.com/product/multisorb/
https://niseivingttrois.deviantart.com/art/Multisorb-3-377854567
https://www.youtube.com/watch?v=sOEQpRH4zJM
da, noua ne-ar trebui un kit cu care sa acoperi PVP-ul si cand il dai jos sa fie VBR-ul 🙂
Panhard e bun ptr vanatorii de munte
Costly din ce vad este €640.000 bucata varianta Eagle 4,insa asta e costul celor produse in Elvetia!!!
Cu o fabrica la Brasov cred ca ar fi sub €500.000 bucata,si ar fi ai nostrii “ca brazii” nu cu ARO tehnologia anilor 60’,numai idiotii de englezi mai au sicriele alea de Land Rover Defender din 60’ de rasul curcii….
Mai bine vine Oshkosh si facem L-ATV/JLTV
L-ATV arata chiar foarte bine si este inlocuitorul Humvee-ului la americani
De asemenea face si chestia asta:
– up http://oi64.tinypic.com/2eelbt2.jpg
and
– down http://oi67.tinypic.com/k3184n.jpg
da si nu chiar, asta nou e aproape de 3 ori mai greu decat un Humvee… ia incearca sa-l transporti cu elicopterul. In afara de MH-53 si CH-47 nu stiu daca mai e vreunul sa ti-l ridice…
Vrei in schimb un…ABI de 3,3 tone? Gluma: „cu motorul potrivit, da.”
nu, un Humvee la 3,3 tone (Textron’s Survivable Combat Tactical Vehicle (SCTV)) 🙂
https://www.army-technology.com/projects/survivable-combat-tactical-vehicle-sctv-system/
http://www.armyrecognition.com/expodefensa_2015_news_online_show_daily_coverage/textron_and_colombian_ministry_of_defense_offers_new_upgrade_for_humvee_called_vlb-bufalo_10312151.html
http://www.hmmwvinscale.com/hmmwvprototypes.htm
sau ceva gen Spectre sau GDLS Flyer, la care sa ai o versiune minimala pana in 3 tone dar si o varianta de platforma mai bine protejata. Camioanele la + 10 tone ma cam enerveaza… la masa aia mai bine o platforma amfibie, derivata dintr-un transportor blindat.
Pacat de BRV-O ca nu a fost prea viabil:
https://www.youtube.com/watch?v=t1lOL9hJ_sM
trudeau a cam ingropat armata canadiana.
Vara trecuta au spus ca isi vor creste cheltuielile militare de la 17 miliarde dolari in 2017 la 24 de miliarde in 2027. Au ajuns la 1% din PIB prin 2013, inainte de mandatul lui Trudeau (noiembrie 2015)…
https://www.globalsecurity.org/military/world/canada/budget.htm
au bajbait toate programele de achizitii si acum le pornesc iar in 2020 probabil le lasa pentru alegerile alealalta sau mai bine zis guvernul celalalt pentru ca trudeu nu pare sa mai aibe sanse
trudeau asta este un imbecil.
Un concept ceho-polonez pe sasiu Tatra (Husar) :
http://www.gloswielkopolski.pl/strefa-biznesu/wiadomosci/z-regionu/g/cegielski-wraca-do-tradycji-zamierza-rozpoczac-produkcje-husara-dla-wojska-zdjecia,12482087,25544133/
Quite limited possibilities (husar), our favorite are vehicles:http://www.army-technology.com/projects/armoured-mvp/
https://www.thalesgroup.com/en/global/presence/asia-pacific/australia/defence/hawkei
AMPV is pretty much „Fennek 2” by the same KMW:
http://oi68.tinypic.com/52aoma.jpg
Fennek starts at 7,5 tons and goes upto 24tons…
interesting mention of ABC-79M at the bottom of the page:
https://www.army-technology.com/projects/fennek-2-wheeled-armoured-vehicle/
And that „oh, so german” strange idea to be fitted with two diesel engines of 150kW each (rolls eyes)
But, it has better protection against mine?
Cred ca armata ar trebui, sa reclasifice necesarul de masini dupa scop si nu dupa aspect. Formulari precum 4×4 sunt extreme vagi.
Pasul 1:
Toyotele folosite de UN, sunt blindate 720°, insa numai cusca pasagerilor, fara a include capota cu blocul motor, porbagajul si rezervorul. Blindajul rezista la 7.62x39mm, in zona opaca si transparenta, precum si exploziei a doua grenade sub cusca blindata.
http://www.interarmored.com/wp-content/uploads/2016/12/IAG-Armored-Toyota-Land-Cruiser-VR7-Floor-Explosive-Test.jpg
Cantareste 4.5 tone.
O greutate mai mica inseamna ca s-a taiat din protectie sau e blindata doar 360°.
Pasul 2, categoria 5-7 tone:
http://3.bp.blogspot.com/-_72CMKJ5z1U/UmRn4pIiAdI/AAAAAAAAPWI/xyZKVIwFdz8/s1600/Slovak+Alligator.jpg
Se poate dezvolta ceva in tara, bazat pe experienta ABI.
Pasul 2.5:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=52&v=_FHERxrskF0
Avem unul in tara. E blindat 8-10mm otel, plus blindaj ceramic pe interior 30-50mm, dar nu peste tot. Are trapa, pe care poti fixa aproape orice, dar dincolo de aspectul inselator este pur si simplu un camion, in off road nu as paria pe el foarte mult vs. un HMMWV. Ca si alte MRAP-uri sufera la catarare sau drumuri cu inclinare laterala.
A si nu se rusineaza sa faca o liniuta cu alte masini prin Bucuresti, aici motorizarea este chiar impresionanta.
Ca minus, capota si rezervoarele nu au absolut nici o protectie. Fiind MRAP, puntea fata trebuie sa fie usor dislocabila, pt a nu se transmite socul spre restul structurii, insa ar fi putut sa aibe o protectie separata de corpul blindajului principal. Lovituri de 7.62X54mm(cred ca si 7.62X39mm este capabil), in blocul motor ==> posibilitatea spargerii acestuia si imobilizarea masini.
Pasul 3:
Blindate gen TAB 79, aici pur si simplu ar trebui sa se dezvolte ceva cu unul din cei doi colaboratori la proiectele TBT, nu are rost sa se cumpere ceva de-a gata.
Ce lacrimi de crocodil are aligatoru’ ala…
Alternative
https://economictimes.indiatimes.com/slideshows/infrastructure/made-in-jaipur-armoured-anti-terrorist-vehicle-to-guard-parliament/slideshow/49070607.cms
Faina si Sherpa, numai ca e francez cu numele si poate sediul social in rest e detinut de Volvo Trucks.
E practic camion ca si Humvee.
Restul ce ati prezentat sunt dihanii daca le pot numi asa, cu exceptia lui Textron.
La ce bulibaseala este in MAPN sa zicem merci ca mai merge armata romana.
Sincer e de rasul curcilor cand ies la aplicatii cu burta si PM-uri.
Sa poti sa faci ceva trebuie sa-i dai pe gradati cu burta ori la pensie ori la alte sub-ramuri, din pacate.
@Petre, și volvo nu e combinat cu Renault?? Tu ce zici?
OFFTOPIC Ce spuneti,ar fi ceva acum in 2018 de capul sistemului acesta? https://www.youtube.com/watch?v=ho_VHOjzMX0
Proiectul LOSAT a fost anulat demult. S-a incercat resuscitarea cu CKEM, anulat si acesta prin 2008, parca.
Energia cinetica a capului penetrator, era similara cu unei lovituri sabot 120 mm L/44 APFSDS , trasa de un Abrams, 10 MegaJouli.
Cum scopul lui era invingerea sistemelor de protectie multiple de pe tancurile rusesti(ERA, ARENA, SHTORA), s-a constatat ca in lipsa rusilor, ca adversar nu isi are rostul. Pt ceilalti sunt suficiente ABRAMS-urile, iar de T80 si T90, oricum nu se apropiau cu HMMWV sau blindate light, pt a putea folosi sistemul.
Echiparea Stryker cu acest sistem, a fost respinsa.
Care sunt motivele adevarate, nu stiu prea multi, iar cei care stiu, nu prea vorbesc.
S-ar putea pana la urma, sa fie pur si simplu, o problema financiara.
Multe proiecte au cazut, pt ca imbunatatirile erau nesemnificative si preturile duble.
Ce gasi Marius: https://www.armyrecognition.com/march_2018_global_defense_security_army_news_industry/lockheed_martin_come_back_with_its_jltv_4x4_armoured_in_saudi_arabia_at_afed_2018.html