Taurus KEPD 350

Raza de actiune a fost crescuta de la 350km la prima versiune, la peste 500km cu lansare din aer, pentru noua versiune Taurus KEPD 350 E/NO:

Foarte interesante secventele preluate de la camera termografica a sistemului de bord al rachetei, in care discrimineaza punctele de orientare din teren pentru navigatie (IBN= Image Based Navigation, asociata cu referinta de teren -TRN, navigatie inertiala – INS si GPS), precum si partea finala in care senzorul IR cauta tinta. Ceva similar se intampla probabil in secventa finala a NSM.

Sistemul de detectie teren/navigatie si identificare a tintei se afla in partea frontala a fuselajului. Receptorul GPS cu douasprezece canale, cu cod P, a fost protejat impotriva interferentelor (AJ), determinarea pozitiei fiind realizata in asociere cu sistemul de navigatie Tri-Tec. Sistemul de navigație inertial este format din giroscoape din fibre și este fabricat de Northrop Grumman LITEF. Pentru corectia datelor, un altimetru radar din banda Ku masoara profilul de elevatie ale reliefului parcurs si il compara permanent cu datele de teren stocate anterior ale traseului de zbor planificat  catre tinta pentru a calcula o corectie a cursului.

Cum navigarea de referinta a terenului poate furniza date de navigare utilizabile numai prin intermediul unui teren suficient de profilat, Taurus are un sistem suplimentar de asistenta cu procesarea comparativa a imaginilor. Pentru traiectoria de zbor, se determină intre cinci si zece puncte referinta de navigatie, ale caror semnaturi imagistice simplificate sunt stocate in computerul de bord. In momentul zborului peste punctele de seminte, capul de cautare infrarosu cauta sa identifice structurile stocate anterior si identifica locatia lor in teren. O corectie a traiectoriei se calculeaza apoi prin intermediul unui calcul de comparatie intre referinta stocata si elementul identificat si masurat.

Aceasta secventa se observa si in videoul de mai sus.

Senzorul infrarosu consta dintr-un plan focal matrice (cu indiu-antimonid) cu o rezolutie de 256 × 256 pixeli. In apropierea tintei, capul de cautare IR localizeaza tinta si o fixeaza. Daca sunt tinte multiple, se stocheaza pozitia in calculator, care determina timpul optim pentru a declansa sarcina utila, aflata in mijlocul fuselajului, chiar in spatele vizorului.

Operatorul poate alege unul dintre cinci moduri diferite de atac, in functie de tinta si varaintele de abordare a acesteia:

  • „Pop-up”: racheta zboara la altitudine joasa, urca in apropierea tintei si apoi plonjeaza vertical. Tip de tinta: bunker.
  • Joasa altitudine „pop-up”: racheta zboara la altitudine joasa, urca in apropierea tintei si apoi plonjeaza oblic. Tip de tinta: adapost aeronave, poduri sau nave in port.
  • Plonjeu: racheta zboara la altitudine ridicata iar in apropierea tintei si apoi plonjeaza oblic. Tip de tinta: acelasi tip de tinta ca si anterioara, dar mai multa putere de penetrare si sanse mai mici de supravietuire.
  • Explozie in aer: joasa altitudine. In apropierea tintei urca usor in zbor paralel cu solul si detoneaza sarcina utila deasupra tintei. Tip de tinta: acumulerile de trupe.
  • Orizontal „tip pestera”: profil de zbor la altitudine joasă. in apropierea de tinei, racheta intra in zbor extrem de jos si loveste tinta. Tip de tinta: adaposturi cu intrare laterala.

Asezarea in fuselaj a componentelor Taurus KEPD

Motorul noii variante pare sa fi ramas acelasi turbofan Williams International P8300-15 care dezvolta o tractiune de 6.67 kN (dublu fata de Williams F107-WR-402 al Tomahawk BGM-109 sau Teledyne CAE J402-CA-100 al JASSM) la joasa altitudine, permitand zborul la viteze de Mach 0,6 la Mach 0,95.  Raportul tractiune-greutate mai bun permite o anvelopa de zbor mai agresiva, deoarece se pot realiza viraje mai stranse si unghiuri de urcare mai mari, ceea ce face interceptarea dificila. Rezervoarele de combustibil sunt amplasate pe lateralele sarcinii utile, intre senzor si motor.

Pentru a creste sansele de supravietuire, Taurus poate fi echipata cu  o capacitate activa de autoaparare si legatura de date bidirectionala. Datorita legaturii de date bidirectionale se pot combate tintele in miscare (ex.: navele sau unitatile blindate), iar o imagine a tintei poate fi transmisa pentru a efectua o analiza a daunelor.

O alta intrebare este daca s-a ramas la aceeasi masa a capului de lupta (500kg) Mephisto (Multi-Effect Penetrator HIghly Sophisticated and Target Optimised) initial, sau a fost un pic redus, pentru a incapea mai mult combustibil in cele 1,4 tone ale rachetei.

MEPHISTO este un focos tandem format dintr-o sarcina pre-cursor si penetrator cu detonator inteligent integrat. Cele doua telemetre laser masoară distanta pana la tinta si declansează sarcina pre-cursoare la distanta optima fata de tinta, pentru a face loc apoi incarcaturii principale. Precursorul de aproximativ 95 kg, are un diametru de aproape 0,36 m si o lungime de 0,53 m. Incarcatura principala are aproximativ acelasi diametru ca si precursorul, o lungime de aproape 2,3 metri si o masa de 400 kg.  In spate se afla detonatorul MPPimpF (Programmable Intelligable Multi Purpose Fuze), care este folosit si la racheta navala NSM. Are un senzor de decelerare de 5kg (care poate rezista la acceleratii de pana la 10.000 g și este alimentat de acumulator litiu-ion) care poate detecta trecerea prin diferite medii de densitate. Prin preprogramare, este, prin urmare, posibil sa explodeze penetratorul în pozitia dorită în tinta, de exemplu la un anumit etaj.

Elemente constitutive si caracteristici Taurus KEPD

Aceasta varianta TAURUS a fost testata de Luftwaffe in 2017 in cadrul exercitiului Two Oceans de la baza aeriana Overberg din Africa de Sud.

Pentru capul de lupta, mai exista si variantele:

Taurus M (Focos multiplu)/ MAW PDWS 2000 –  folosit pentru a transporta submunitii, cate 8 pe doua randuri, pentru a distruge aerodromurile, pozitiile antiaeriene si unitatile blindate. Un nume anterior este . Tipuri submunitie:

  • MUSJAS 1/2: Dual Purpose Improved Conventional Ammunition (DPICM) cu fragmentatie impotriva tintelor neblindate, scoasa din dotare din cauza conventiilor internationale.
    Stabo: anti-pista, fiecare de cate 16 kg, ejectate in jos si accelerate cu un motor de racheta pentru a penetra si detona dedesubt.
    SMArt: cu cautare activa impotriva  anti-aerienelor si blindatelor, fiind mai variata decat GMLRS-SMArt sau Panzerhaubitze 2000. Submunitia este intarziata dupa ejectare cu un scut de frana, apoi parasuta se deschide si cauta in mod autonom tinte cu senzorul sau triplu: IR si radar activ/pasiv cu unde milimetrice in intervalul de frecventa 94 GHz.

Taurus MP („Incarcatura Modulara”) pare sa contina si sisteme de razboi electronic

Taurus HPM cu radiatie cu microunde de mare putere (HPM) pentru a distruge electronicele inamice – similara cu Storm Shadow britanico-francez.

Taurus CL („Container Launched”) poate fi lansata de la sol, de pe nave si camioane, racheta fiind prevazuta cu un cadru de transport si plasata in container de lansare cu booster. Cadrul de transport are rol de ghidaj al rachetei in interiorul containerului si  impreuna cu un booster solid de lansare o accelereaza pentru a atinge viteza si inaltimea de mars, boosterul fiind apoi largat.

Taur T – bazat pe studiul Future Offensive Air System al Royal Air Force de a lansa rachete gen Storm Shadow pe rampa unei aeronave de transport (A400M sau C-130). Si asta pentru ca aeronavele subsonice fara capacitati stealth, cum este si cazul lui B-52, nu pot supravietui in spatiul aerian inamic. S-ar obtine o platforma similara de lansare a rachetelor de croaziera dar la un cost mult mai redus decat al unui bombardier strategic B-52. Rachetele ar fi extrase de pe rampa cu un sistem de franare similar parasutelor, care apoi se detaseaza la aprinderea motorului.

Taurus CL pe lansator -schema si macheta

Racheta mai are o versiune mai mica KEPD-150/Taurus L, de doar 1 tona, cu o distanta de tragere de putin peste 150km si un cap de lupta mai compact. In 2015 era in curs dezvoltarea unei versiuni compacte imbunatatite pentru folosirea pe FA-50 Golden Eagle sud-coreene, sub denumirea de 350K-2. La aceasta, raza de actiune ar fi redusa la doar 400 km .

 

Coreea de Sud voia sa comande 200 de rachete din SUA pentru a se integra cu F-15K Slam Eagles, dar a fost refuzata de Washington. In consecinta, s-au orientat catre germani, care sunt de acord cu transfer de tehnologie si dezvoltare in comun a generatiei urmatoare de rachete de croaziera. In octombrie 2016, Coreea de Sud a anuntat ca va comanda un lot suplimentar de 90 de rachete Taurus, pe langa cele 170 comandate anterior, ca raspuns la provocarile nucleare nord-coreene. Primele 40 de racheteTaurus au fost livrate catre ROKAF in decembrie 2016.

Taurus 350 K-2 – concept

In decembrie 2016, Administratia Programului de Achizitii pentru Aparare (DAPA) din Coreea de Sud au anuntat inceputul dezvoltarii propriei rachete locale cu raza lunga de actiune pentru 2018. Aceasta are la baza racheta de croaziera Taurus si este destinata avionului de lupta KAI KF-X, care va fi dezvoltat pana prin 2025.

 

In consecinta, Taurus este o „jucarie” serioasa, disponibila pe Tornado, EF Typhoon, JAS-39 Gripen, F-18 si F-15K sud-coreene… si costa „doar” 1 million de euro (1,1 mil.$)

 

Pentru niste amarati ca noi, mai accesibil ar fi sa isi instaleze pe F-16 MLU pachetul JASSM (850.000$/bucata, 370km raza de actiune), parte a M6.5 Tape, in timp ce versiunea JASSM-ER (1,36 mil.$/bucata, 925km raza de actiune) este disponibila incepand cu M7.2.

JASSM are doar GPS si INS pentru navigatie iar senzorul IR este folosit doar la angajarea tintei. Nu are nici versiune cu lansare de la sol/nava. Masa este  mai redusa decat la Taurus, cantarind doar o tona, iar capul de lupta este de 450kg.

Noi am cerut deocamdata ce este in pachetul M6.X romanesc… lipsind inca componente ale 6.5 „full”.

Astea or fi pentru data viitoare…

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

Militaryknowledge.blogspot.com

Defence-blog.com/news/ground-launched-of-taurus-missiles-disclosed-at-seoul-adex-2015.html

https://twitter.com/divert_thruster/status/1166817732186296320?lang=cs

https://www.facebook.com/ROKArmedForces/posts/taurus-kepd-350-cruise-missile-for-fa-50-fighting-eagleback-in-2015-it-was-repor/2287709791327395/

.

 

 

15 comentarii:

  1. „AN/ALR-56M RWR radar warning receiver”

    Ce sa faci cu el cand tu operezi AN/ALR-69?

    LANTIRN? WTF? Cand tu folosesti AN/AAQ-33?

    JDAM deja au in inventar.

    3
  2. Si AiM 9X stiu ca s-a cumparat si integrat pe F-16 romanesti

  3. Nu sunt fanul unor astfel de arme pentru noi. Ca sa fie eficiente avem nevoie de numere substantiale si asta inseamna costuri mari. Ar fi mai bine cheltuiti banii aia in alte parti.

    Prefer mai degraba ceva pentru sead.

  4. Contracts For Feb. 22, 2021

    Lockheed Martin Missiles and Fire Control, Orlando, Florida, has been awarded a $428,406,732 firm-fixed-price contract, for 400 Lot 19 Joint Air-to-Surface Standoff Missile – Extended Range missiles with containers, training and production preparation, tooling and test equipment and hardware spares. Work will be performed in Orlando, Florida, and is expected to be completed July 31, 2025. This award is the result of a sole-source acquisition. Fiscal 2021 missile procurement funds in the full amount are being obligated at the time of award. Air Force Life Cycle Management Center, Eglin Air Force Base, Florida, is the contracting activity (FA8682-21-C-0001).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *