Tempestul, circ cu (din ce in ce) mai multi parteneri

Hawker Tempest  🙂

Deocamdata, ne-am ales doar cu circul pentru ca programul in sine n-a fost demarat decat la nivel incipient sa nu comenteze presa ca nu este pe roti.

Mai intai, nu se stie inca ce se doreste, cine cu ce participa, ce partener se ocupa de cutare sistem, care partener de alt cutare sistem, cine este integratorul final, cum se imparte participarea industriala. Nimic din toate acestea, deocamdata britanicii tot schimba partenerii iar lista este lunga deja si semneaza hartii de bune intentii, dar ca la orice intrunire de asociatie de bloc, cu cat vin mai multi locatari, cu atat sansa se se ajunga la o discutie serioasa si nu la o paruiala demna de un apel la 112 creste.

Initial se facea ca erau trei parteneri mari si lati, dar ce parteneri, unul si unul alesi pe spranceana, mai de soi decat in cazul FCAS (Franta, Germania si Spania). Ei bine aveam Marea Britanie, Italia si Suedia, tari care construiesc si astazi avioane de lupta si inca ce avioane. Italia membra in consortiul Eurofighter (constructoare si exportatoare de Eurofighter), detinatoare a singurei uzine din Europa de asamblare pentru F 35, constructoare a familiei M 346 si C 27J Spartan, familia de transportoare civile ATR, in prezent, cam cea mai titrata industrie aeronauitica din cele trei implicate.

Marea Britanie, membra in grupul celor patru parinti ai Eurofighter, mare producatoare de motoare de aviatie, traditie, calitate – ce sa mai vorbim, un diamant de industrie. Detine si ea o linie de asamblare pentru Eurofighter de unde l-a si exportat catre Arabia Saudita, produce avionul pentru  antrenament avansat  Hawk T1.

Suedia – al treilea partener – nu cred ca mai trebuie prezentata: mama si producatoarea linei Saab Gripen, un avion care chiar daca nu s-a vandut prea bine este unul de foarte buna calitate. Si pe langa avion, suedezii mai au si o foarte puternica industrie de aparare care si ea ar putea contribui la viitorul Tempest.

Dar nici nu s-au semnat bine scrisorile de bune intentii ca Belgia a anuntat ca ar dori, macar in rol de observator, dar intr-un final Londra a schimbat jocul si in locul Suediei a venit Japonia cu al sau program F-X.

Japonezii au venit cu ganduri mari, planuri serioase si dupa ceva negocieri, s-a format un nou triumvirat: Londra – Tokyo- Roma, Suedia si Belgia fiind doar mentionate, nicidecum partenere, de unde s-ar putea intelege ca suedezii si-au cam luat gandul de la Tempest sau macar ca nu-si mai pun toti banii pe programul britanic.

Nu trece prea mult timp si izbucneste scandalul intre Londra si Tokio o data ce britanicii si-ar fi dat acordul ca Arabia Saudita sa faca parte din cvartet de aceasta data. Nu cunostem contributia tehnologica a sauditilor sau pretentiile lor asupra programului, ce stim insa sigur, pe filiera britanica, este ca englezii au lasat sa se inteleaga ca arabii ar fi dispusi sa aloce “zeci de miliarde” de euro in programul Tempest, lucru de laudat dpdv al Londrei, dar nu si al si Japoniei care se opune categoric unei astfel de infratiri. Italienii par a fi de acord.

Japonezii sustin ca pe langa bani, sauditii chiar nu au cu ce sa contribuie, lucru pe care probabil ca nu-l contesta nimeni, iar niponii au si alte argumente contra.

In primul rand, nu au incredere in sauditi in privinta impartasirii unei tehnologii atat de sensibile si scumpe. Acesta este primul si probabil cel mai solid argument. In al doilea rand, Arabia Saudita a fost si inca mai este subiectul interdictiei la export a diverse sisteme de arme pe diferite motive: razboiul din Yemen, intr-ajutorarea diverselor grupari de luptatori pentru… liberate, drepturile omului etc. Al treilea argument, cresterea nejustificata a complexitatii negocierilor datorita cresterii numarului de parteneri.

Interesant este ca japonezii indica doua lucruri ciudate si anume ca Arabia Saudita va fi partener cu drepturi egale (greu de inteles cum din punct de vedere industrial) si al doilea, ca Suedia nu este partener ci doar un fel de observator. Si este foarte ciudat pentru ca suedezii sunt cineva in lumea aviatiei de lupta, in Europa doar ei si francezii au construit o linie de aparate multirol in mod independent. Doar Suedia si Franta se pot lauda ca detin avioane de lupta moderne concepute si fabricate in tarile lor, in timp ce restul ori fac parte din consortii (Eurofighter), ori importa de la altii.

Chiar si Japonia este in urma Suediei pentru ca deocamdata Tokyo opereaza avioane construite de americani sau fabricate in Japonia sub licenta (F-2) dar nu au mai dezvoltat un avion de lupta propriu de foarte multe zeci de ani, iar aceste lucruri chiar conteaza.

Nici macar britanicii nu prea mai au ce arata de foarte mult timp, Eurofighterul fiind o coproductie, iar F 35ul importat la cheie din Statele Unite si atunci de ce Suedia are un rol secundar?

In acelasi timp, poate ca niponii nu ar fi atat de categorici daca sauditii s-ar margini sa-si puna banii si numele in program, dar daca pretentiile ajung inclusiv la nivel de productie pentru anumite componente, acces liber la informatii, poate chiar linie de asamblare la ei in tara, lucrurile ar pot degenera.

Nu stim daca intr-un final japonezii vor fi convinsi sa accepte participarea sauditilor in programul Tempest si daca o vor face sub ce conditii, cert este ca programul patronat de britanici pare atat de scump incat oricine are bani, bananier sau mai putin bananier, este luat de partener.

Din afara cel putin pare ca lipsa banilor se simte deja si britanicii dau din colt in colt pentru a face rost de ei, desi varianta saudita vine cu multe semne de intrebare. Se stie deja ca relatiile intre Ryad si Washington nu mai sunt ce erau odata, americanii fiind din ce in ce mai nemultumiti de politica dusa de tara araba, iar sauditii nu mai sunt la fel de increzatori in sustinerea americana si cum aviatia saudita “sta” in doua avioane multirol: F 15 si Eurofighter lucrurile sunt complexe, cu atat mai mult cu cat Berlinul a declarat in iulie ca nu va fi de acord ca Arabia Saudita sa cumpere noi aparate Eurofighter, iar fara Germania nici Marea Britanie nu poate vinde nimic. Si atunci de ce s-ar lega la cap britanici cu sauditi cand Londra, ca si Tokyo sau Roma, sunt aliati seriosi pentru americani si la o adica i-ar putea lasa pe sauditi cu ochii-n soare cu toata contributia lor?

Nici in cazul europenilor continentali lucrurile nu par sa se miste mai bine, Madridul fiiind singurul partener in programul FCAS care da semne de seriozitate, in timp ce germani si francezii isi continua ciorovaiala mai putin colocviala, in timp ce programul face pasi mici. Dar in acest caz nu avem o schimbare de parteneri si nici nu se doreste cooptarea altora datorita cresterii complexitatii negocierilor. Macar in cazul FCAS trei au fost si trei vor ramane, opozitia franceza fiind foarte puternica intru cooptarea unei alte tari.

Si apropos, stiti cum se numeste acum programul Tempest?! Global Combat Air Programme (GCAP). Global, de parca am avea a face cu o campanie de marketing la un produs banal si de gasit la orice colt de strada. Mie “Globalul” asta nu-mi arata a bine…

GeorgeGMT

38 de comentarii:

  1. Cam neserioși englezii! Vor sa dezvolte avionul asta pe banii arabilor, dar ăștia nu sunt asa de prosti… sau nu mai sunt și își vor vrea partea. Japonezii sunt mult mai concentrați și dornici sa pună banii și tehnologia. De mai bine de 10 ani investesc serios în dezvoltarea de motoare și avionica, iar cunoștințele englezilor, italienilor și suedezilor ar veni ca o completare foarte bună.
    A da tehnologie Arabiei Saudite și UAE este o idee foarte proasta.

    24
    • Da, e o idee proasta. Nu pentru că ar face ei înșiși nu știu ce cu ea, dar ar ajunge aproape sigur la ruși și chinezi.

      8
  2. Bună comparația cu o asociație de locatari?
    Administratoarea se vrea a fi britanica, de multă vreme în funcție, știe tot și dirijează până și aerul pe scară. Deh, mentalitate de vechi imperiu colonial… Suedezii sunt niște chiriași ciudați care fac yoga pe balcon și pretind să se respecte strict orele de liniște. Italienii par serioși, au și mai multe firme, dar știm noi cum este cu ei, gura mare și fapte zero, doar la spălare de bani se pricep… Japonezii sunt recent mutați în bloc, pleacă dimineața și vin noaptea, plătesc întreținerea în avans, ies in fiecare duminică la muncă voluntară în jurul blocului, niciodată nu știi ce cred, cam ciudați. Sauditii tocmai s-au mutat, plini de bani, poate îi convingem să plătească ei izolarea acoperișului pentru toți dacă fac și un minaret acolo.
    Mai bine ar chema și niște romani, se pricep de minune la pdf-uri despre orarul de liniște, regulamentul de ordine interioară și anunțurile la avizier, chiar dacă nu le respectă niciodata?

    48
    • Italienii au problemele lor dar in materie de aparare si ind de aparare sunt extrem de seriosi si de bine dezvoltati. Produc numai lucruri de foarte buna calitate, de la aviatie – pe aproape toate palierele – pana la nave de lupta, submarine, OtoMelara etc.

      20
      • Știu maestre, am încercat doar să creionez niște preconcepții despre națiile respective, inclusiv a noastră.
        Apropo, chiar dacă vine după multe altele, sper că o urare sinceră este bine primită: să ne trăiești mulți ani cu sănătate și numai bucurii alături de cei dragi!

        5
  3. Si-au pierdut complet mintile europenii.

    5
    • @Robi, parerea mea ca da:
      In loc sa se concentreze la conflictul
      din Europa, la piese de schimb si munitii, isi despart fortele umane de productie la proiecte probabile dar si bazate pe niste guverne bazate pe un
      singur om de decizie cu interese nepravazuite. Vedeti de exemplu legaturile saudiei cu iran.
      NATO nu prea intelege importanta de a
      nu lasa lu Ivan timp de inarmare si intarire, ci lasa ca blegii, trag timpul pana ce conflictul o sa afecteze si tari
      care nu sunt in conflict direct. In scurt:
      Strategie de rahat?

      20
  4. Banii .
    Nu mai sunt vremurile când se proiecta și construia Tornado, Thyphoon.
    Basca costurile de acum sunt multipli de ce era cu 30- 40 ani in urma.
    Deci daca ” oportunitatea” in timp e nimerită ( si americanos vor un înlocuitor pentru Raptor) , problema sunt banii.
    Nu vad țările astea europene să găsească zecile de miliarde ( cifra minima, optimistă ) euro necesare proiectării, producției de prototipuri funcționale și care trebuie testate in o sumedenie de condiții standardizate ( de la galeria de vânt și terminând cu zborurile reale cu combinațiile de arme și in oricare condiție meteorologica.)
    Le urez succes dar poate mai credibil că ajung in puțini ani tot la avioane americane. ?

    6
  5. hehe, englezii nu mai sunt europeni, sunt insulari europeni 🙂

    suedezii si italienii nu prea sunt dornici sa imparta tehnologia cu Arabia Saudita, noul membru BRICS care iata, se reorienteaza spre Rafale

    Pentru franco-germani va fi insa greu sa se inteleaga la specificatiile comune pentru tanc si avion; ambele tari gandesc ingust, local, nu global si prin urmare se lovesc, pe langa dificultatile inerente unei negocieri in competitii industriale si de ambitiile/necesitatile fiecaruia. In plus FCAS e prezentat prin unele publicatii ca o familie de mijloace, nu numai un avion, ceea ce pe mine ma ingrijoreaza dpdv al costurilor si al potentialului client extern al programului, care poate ramane client captiv pentru munitie

    din perspectiva asta Tempest care-i un „simplu” avion, nu o familie de sisteme

    mi-as dori ca europenii sa inteleaga ca abordarile comerciale nu-s intotdeauna cele mai bune din perspectiva apararii si ca preturile pronhibitive la armament creeaza vulnerabilitati.

    6
  6. Inca o dovada ca ce e amestecat miroase urat. Pana se screm astia, oricare ar fi ei, sa scoata ceva, unchiu zboara NGAD-ul si nu m-ar mira sa aud ca Skunk Works luceaza deja la generatia de dupa. Unchiu’ e unchi si punct. Toti astilalti, un fel de loaze.

    18
  7. „…suedezii si italienii nu prea sunt dornici sa imparta tehnologia cu Arabia Saudita, noul membru BRICS care iata, se reorienteaza spre Rafale”
    Cred ca asta i-a iritat si pe japonezi pana la punctul de a refuza orice colaborare. Apropierea vadita fata de China si Rusia (dusmani pe fata ai Japoniei) a Arabiei Saudite si refuzul acesteia de a spori productia de petrol cand preturile erau ridicate, Japonia fiind mare importator.

    12
    • De fapt singurul motiv pentru care sauditii inca mai sunt in barca vestica este ca in afara de SUA nicio tara nu le poate oferi garantii de securitate. Daca ar fi China suficient de potenta sa-si proiecteze forta in Orientul Mijlociu, ar sari in barca lor imediat.

      3
    • sunt niste reasezari interesante in zona. probabil de asta Israelul are de ani de zile o politica de apropiere de tarile arabe (mai nou incearca o apropiere si de Libia) si „neutralitatea” binevoitoare din razboiul ruso-ucrainean (desi pana acum n-au fost asa timizi, au livrat armament in fostul bloc sovietic). au existat si tratative saudito – iraniene, de urmarit unde se ajunge

      intotdeauna am fost de parere ca Iranul ar fi un aliat mai util vestului 🙂

      treaba e ca se contureaza un val anti-occidental la nivel mondial si o mare parte din resurse sunt acolo. nu vad BRICS-ul ca ceva cu coeziune dar uite ca pe alocuri s-au mai agretat pozitii anti-occidentale, cum a fost cu productia de petrol; nu-i bai, au mai fost miscari de astea de la arabi dar e totusi de urmarit situatia.

      1
      • S-au adunat în BRICS crema lumii: cele mai corupte tari si dictatori, care mai de care. Ăștia pot fi periculoși, își pot baga jumătate din populație în inchisori, pot invada tari și omora populație civila la greu, dar nu vor conduce niciodată lumea. De ce? Ca în aceste societăți meritocratia nu exista. Nu ca în societățile vestice este lapte și miere și numai dreptate… Dar este incomparabil.
        Sa fie la ei acolo!

        15
  8. vor construi fix nada.britii sunt de multi ani sclavii americanos in zona militara.si mai ales aviatie militara.iau totul din raft(ultimele apache achizitionate nici macar nu mai sunt asamblate loco)si gata.nu mai au nici expertiza in domeniu si mai ales nu au bani ptr asa ceva.cam la fel cu vikingii de la saab care au pus toti banii pe o carte,gripen,si au pierdut. japonezii au mirosit o sansa sa iasa de sub dominatia americana(samuraiul din ei urla de vreo 80 de ani ca suporta asa rusine) dar nu au cu cine.de partea aialalta teutonii sunt fix in situatia britilor.za best in domeniu au ajuns ciuca batailor(si se pare ca le cam place).singurii pe care mandria nationala(care ii caracterizeaza de la 1800 incoace) nu o sa ii lase, sunt francii.care vor face pe dracu in 4 sa existe un urmas al rafale. sauditii,daca sunt refuzati de briti si samurai probabil se vor orienta spre noul preten de la est.are ala ce oferi,inclusiv doua 5gen, si nu au probleme cu acordarea licentelor. si asa,bideul idiot american,ptr un ziarist transat si drepturile araboaicelor a pierdut cei mai importanti aliati in zona.in domeniul aviatiei,in acest moment,singurii care mai pot misca ceva sunt chinezii (anul asta ajung la o cadenta de 100 J-20/an),rusii(cu bani si motoare chinezesti) ,sud coreenii(dar inca depind de motorizari straine) si turcii(idem sud coreenii). si off course francii care au tot ce le trebe iar in lipsa de bani isi vand un rinichi si tot fac ceva.

    3
    • aham, deci turcii si coreenii pot misca ceva dar cu motoarele occidentului decadent.

      chinezii avanseaza se pare, au reusit sa-si puna si ei un motor propriu pe J-20 si tu crezi ca gata, a ajuns la nivelul vestului care are vreo 4-5 constructori in stare sa faca oricand un motor mai bun „sudul”

      adevarul e ca aparate ca Eurofighter, Rafale (ca sa nu zic de americani) pot asigura acum foarte usor o superioritate aeriana unui stat occidental, ca vectorii care-i poarta sunt mai performanti (si nici chinezii n-au ajuns acolo), ca multiplicatorii de forta functioneaza (Rusia are AWACS pe hartie) si-s in continua dezvoltare; nu in ultimul rand, marele furnizori de arme al „sudului” a fost stopat in Ucraina cu vechiturile din occidentului plus cateva chestii de top gen Javelin (nu foarte noua dar oricum inca f eficienta)

      britii au reluat discret constructia de armament local, chiar daca nu le iese inca de nota 10 e.g. Ajax. incet incet o sa-si recladeasca industria

      12
    • 18% din programul F35 merge in UK ( pentru ca F35 B ) Brimstone, NLAW, ASRAMM samd sunt ITAR free. Gesturile ,, ia, taica tehnologia motoarelor cu reactie, sa fie bine la lume” catre USA si USRR nu a picat bine cind , de ex, Javeline e ITAR restricted cu toat[a smecheria venind din UK.
      PS Daca nu Brexit si Polonia , eram vecini cu Rusia.
      PS Daca cineva nu ma crede sa ne spuna ce ajutor neletal a oferit US in prima luna de zile Ucrainei

      1
    • Alexandru Buhaescu

      Ce ai tras pe nas,?

  9. Suedia nu a fost ,,partener”. ,,Colaborator” este si va mai fi ( solutia SAAB pt managementul software/hardware bazata pe kubernets e o minune si devine obligatorie si pt US)
    Parti din program sunt deja in teste, priviti sistemul de control al caldurii – finantare BAE/RR/DARPA https://www.aerospacetestinginternational.com/news/engine-testing/reaction-partners-with-us-air-force-to-test-air-breathing-engine-technology.html
    In 2022 ,,In the UK, around 2,500 people are already working on the programme as part of Team Tempest and wider industry. Beyond the Team Tempest partners, more than 580 organisations are already on contract across the UK, including 91 SMEs and 26 academic institutions. The Team Tempest partners have recruited more than 1,000 apprentices and graduates since the launch of the project in 2018, with young people nationwide inspired by the opportunity to be part of a once-in-a-generation combat air programme.”
    E GCAP nu Tempest pt ca nu vor fi avioane identice EU/JAP, vor avea comun motorul, majoritatea sistemelor , noul Meteor etc dar varianta Jap va avea o raza mai mare de actiune.
    GCAP va zbura inaintea NGAD, Lockmart turbeaza la ,,open architecture” Boeing nu mai poate, NorGru s-a retras

    • Pt ca deocamdata se cearta pe parteneri rezulta ca nici macar nu au cazut de acord pe principiile de baza ale viitorului aparat. Britanicii lucreaza si ei tot la niste chestii de baza, dar pana cand nu se va negocia, pana cand nu se va ajunge la un acord in privinta industrializarii aparatului, despre ce discutam?
      Iar daca se va ajunge la „variante”, stim de la americanii cu F 35, e jale mare.
      In privinta americanilor, astia deja lucreaza de ani de zile la noul motor si sa-i lasam in durerea lor, stiu sa faca avioane de generatia X, bani au, ingineri au.

      4
  10. „Shigeto Kondo, cercetător senior la Institutul Japonez pentru Economia Orientului Mijlociu, a declarat că Marea Britanie și Italia ar primi probabil cu bucurie Arabia Saudită ca membru al GCAP, având în vedere istoricul lor lung de schimburi financiare de arme cu regatul. Obiectivele Japoniei sunt diferite, a adăugat el, și se învârt în jurul urgenței de a respecta termenul limită 2035 pentru securitatea sa viitoare.

    „Dacă întârziem livrarea avioanelor de luptă cu unul sau doi ani, acest lucru oferă un avantaj țărilor adversare precum China și Rusia și ar putea însemna foarte mult pentru capacitățile de apărare japoneze”, a declarat Kondo pentru Al-Monitor, explicând că adăugarea unui alt membru la grupul trinational ar întârzia probabil capacitățile sale de luare a deciziilor și ar încetini progresul său general.

    În plus, Japonia ar fi îngrijorată de viitoarele probleme geopolitice cu Arabia Saudită, fiind unul dintre cei patru factori de decizie din consiliul de administrație al GCAP cu drept de veto.”

    7
  11. Bre , naspa …neseriosi .
    Astia oare si-au pus problema ca daca cumva se pun de acord si cu arabii si cu japonezii ce ar insemna sa construiasca de ex .o aripa in Japonia si una in Emirate , motorul in Anglia si eventual celula in Italia ?.Sau poate toata gogoasa asta incepe sa devine un soi de gaura de aruncat banii ca la pinca
    . La F-35 producatorul e o singura tara cu produsul deja zburat in faza de prototip , cu parametrii atinsi si . si asa costurile s-au ridicat de aproape ca le-a dat peste cap programul …

    • „La F-35 producatorul e o singura tara cu produsul deja zburat in faza de prototip , cu parametrii atinsi si . si asa costurile s-au ridicat de aproape ca le-a dat peste cap programul …”

      De acord cu ultima parte.
      Cu celelalte…
      F-35 nu a avut nici-un prototip. Primul și singurul avion în cazul acesta. Sau, dacă vrei, 300 de prototipe.
      „Parametrii” nu sunt atinși. Ca să facă cu ceea ce era lăudat la lansarea programului, F-35 trebuie să fie fabricat în versiunea Block 4, mereu amânată, inclusiv la data de astăzi.

      1
      • Yf 34 ce e?

        1
      • „F-35 nu a avut nici-un prototip.”

        Exista un documentar intreg cu video cu prototipul in timp ce zboara.
        https://www.youtube.com/watch?v=J-9ZfpjSyeM

        are si pagina de wiki
        https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_X-35

        se pare ca prototipul e intr-un muzeu
        https://airandspace.si.edu/collection-objects/lockheed-martin-x-35b-stovl/nasm_A20030172000

        „„Parametrii” nu sunt atinși. ”

        Care sunt aia ?

        1
        • X-35 este un demonstrator, nu un prototip

          La Dassault, de exemplu, Rafale A este un demonstrator, Rafale C01 (expus actualmente în curtea Ministerului Armatelor francez) este un prototip.

          LM se lăudau chiar ce mare șmecherie au făcut cu absența prototipului. Totul pe computer.
          prototip : Prim exemplar de probă dintr-un lot de piese, de mașini etc. care urmează să se execute în serie. (dexonline)

          „Parametrii” sunt caracteristicile enunțate în caietul de sarcini inițial.
          Vor fi atinși în faza Block 4 (și încă parțial, fiindcă nu se mai vorbește de supercroazieră).

          2
          • „X-35 este un demonstrator, nu un prototip”

            Si ce anume puteau sa invete dintr-un prototip ? Cum sa faca un avion ? LM produce avioane de decenii. Cum sa faca un avion stealth ? Stiau asta de la f22. Codul sursa ? Ala n-are nevoie de avion ca sa il testeze. Sensor fusion ? la fel nu le trebuia avionul pentru asta. Senzorii ? Nu sunt facuti de LM. Motorul? Nu e facut de LM.

            Ce anume putea LM sa invete dintr-un prototip la un avion cu o configuratie clasica? Ce tehnologii noi testau ?

            „La Dassault, de exemplu, Rafale A este un demonstrator, Rafale C01 (expus actualmente în curtea Ministerului Armatelor francez) este un prototip.”

            Pentru ca, canard. Era o configuratie noua pentru Dassault (si nu numai era o configuratie instabila si revolutionara pentru multi)

            „„Parametrii” sunt caracteristicile enunțate în caietul de sarcini inițial.”

            Si tu ai acces la asa ceva ? Arata-mi si mie niste surse care arata caietul asta si apoi arata ca nu i-au atins. Pot sa fie si declaratii ale unor persoane in cunostinta de cauza. Am copilul racit si il servesc azi cu de toate, n-am timp sa caut.

            2
            • robi, mă plictisești, dar o să-mi acord un mic timp să-ți explic.
              Mi-a trebuit ceva timp până m-a lămurit cineva care este diferența între „demonstrator” și „prototip”, eu le amestecam, așa cum faci tu și Nicu_4 și nu sunteți singurii (inclusiv subsemnatul acum 15 ani).

              Demonstratorul este aparatul care validează conceptul general al ideii (aerodinamică, arhitectura generală, dispoziția motoarelor, prizelor de aer, etc). Adică uite că se poate.

              Prototipul este începutul fazei industriale. Nu validarea conceptului ci fabricarea și asamblarea pieselor standard și mai ales testele de funcționare și întreținere. De obicei se aduc corecții, schimbări în funcție de avizul piloților de încercare, al tehnicienilor. Uneori este nevoie de mai multe prototipuri, inclusiv pentru încercările de rezistența statică.

              Cât despre saga F-35, nu am să-ți dau kilometri de povesti.
              Chiar LM și Air Force spun că doar de la Block 4 F-35 va fi ce s-a povestit și numai de la versiunea aceasta va fi aprobată producția „de serie” (ciudată expresie, după sute de avioane construite, dar asta e !)

              6

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *