TNC-1, bullpup Made/Modificat in Romania…a facut pui!

 

Mai tineti minte interviul de la la BSDA 2018 al lui Iulian Iamandi – Resboiu luat domnului caporal Ciprian Tacea de la Bg.2 VM Sarmizegetusa cu privire la TNC-1 bullpup, o modificare a 5.45-ului romanesc, ce arata mai ceva ca armamentul din Aliens?

www.youtube.com/watch?v=BZI1_Xje1wY

Cu cateva zile in urma, pe FB, Iulian a (re)pus o poza de atunci cu respectiva dracovenie…

www.facebook.com/iulian.iamandi.7/posts/3402411419777764

…la care eu mi-am exprimat – din nou – dorinta de a vedea si o varianta PSL intr-un viitor cat mai apropiat, ca sa nu mai fiu sucarit pe alde „bubba” din Siria care s-au specializat in a modifica PSL-urile.

Dracu m-a pus!..din fericire! 🙂

Domnul caporal Ciprian Tacea ne-a facut o surpriza, „cand gandurile au devenit realitate”!

Iat-o/iata-le:

Sursa fotografiilor: Ciprian Tacea – FB

103 comentarii:

  1. Io vreau PSL-ul „paratrooper” dotat cu un monopod extensibil incorporat in pat (bipodul – din comert, e plina piata – fiind atasat de sina Picatinny). 🙂

    2
  2. …cum evolueaza la altii (Ucraina)…eu fiind stangaci (insa neavand probleme in a trage cu dreapta, sunt un fel de „semi-ambidextru”), tin mult la dantura mea:
    http://interproinvest.com/vulcan/

    6
  3. urate cu draci da macar sunt ale noastre gandite de ai nostrii

    3
  4. Nu stiu voi dar mie mi se par niste modificari/improvizatii triste…

    Arata ca naiba si nu stiu cat de bine ar functiona si cat de fiabile ar fi intr-o situatie de conflict armat real.

    25
    • asta e ce a facut un om cu mijloace extrem de putine, alaturi de cativa binevoitori.
      In acest moment are o idee prototipata, care apoi poate fi preluata de unii cu mai multi bani de investit si rafinata. Asa se face.

      Tu compari rezultatul muncii unui om in cateva ateliere cu ce fac corporatiile cu mii de angajati.

      13
  5. Șireturile roșii se asortează perfect cu imitația de TAVOR 😉 !

    Glumesc , evident .

    Aceste kituri au piata lor , întotdeauna va fi binevenită o idee bună .
    Noi nu putem estima ce dezvoltare poate avea în viitor un asemenea produs … sper să se schimbe ceva , pe ” undeva ” .
    Felicitări Dnului Caporal Tacea !

    7
  6. Armata a cerut arma de asalt in calibru 5,56 nu 5,45. Iar Idlibul e plin de AKM transformate in Bulpup-uri. So, nothing to see here.

    4
    • Da,da…armata cere apoi nu accepta sau nu da bani.
      Daca ceri pe gratis, cum se cheama? 😛

      4
      • Requuest for Information / Request for quotation :
        Adica ce bani vrei sa dea pe ceva care nu este conform cu cerintele operationale?!
        Hai sa nu o mai lungim Cugir nu vrea sa se inoveze si asta din cauza mentalitatii invechite pe care o au managerii locali de acolo. Chiar si in varianta cu producerea Beretta cu licenta eram mai castigati ca aveam concurenta si automat oamenii trebuiau sa faca ceva. RomArm -ul este mana moarta, reminescenta din anii ’90.
        In afara de ceva contracte care au mers mai departe datorita mai mult partenerilor externi (Elbit) restul sunt povesti.

        2
        • Cugir își dorește o linie de turnare a pieselor din otel …
          Dar nu e suficient , celebra firma Colt folosește o linie de turnare de mare precizie a aliajelor din otel , care nu necesita prelucrări ulterioare . Pur și simplu toate piesele ies perfect identice , fără nicio prelucrare mecanică .
          Da , aliajul conține scandiu , dar ce mai contează 😉 …
          Ca să nu mai discutăm de pulberi metalurgice , că anumite piese se mai toarnă pur și simplu in vid , cochiliile fiind centrifugate , iar cele realizate din pulberi metalurgice au anumiți parametri cu mult superiori oțelurilor clasice in fabricarea armamentului … spre exemplu oțelurile obținute din pulberea CMP3V , dar evident există și altele , în funcție de aplicația dorita de proiectant . https://www.crucible.com/eselector/prodbyapp/tooldie/cpm3vt.html

          3
  7. Bun. A tras cu ea? Cum s-a comportat?
    Si da… putin design industrial aplicat pe produsul asta, care sa-l indeparteze cat de mult de muchiile vii ale AK-ului, nu strica deloc. Asta doar asa, pentru marketing.

    3
  8. Ma bucur sa vad ca omul persevereaza, si cred ca asta e ideea de viitor, aparitia unor initiative private (sau personale) si colaborari public-private.

    Din pacate nu pare sa existe un sprijin suficient, ideal ar fi ca arma (familia de arme deja, vad ca se gandeste de la varianta scurta la cea standard si la un PSL) dl Tacea sa primeasca o finantare corespunzatoare (care oricum ar fi bani de seminte pentru MApN sau Romarm, eu inca ma mir ca a putut avansa cu ea pana aici) pentru a fi dezvoltata la stadiul de prototip complet functional (pentru ca se vede ca mai are destul de lucru la ea), cu ajutorul celor de la Tohan si a Academie Fortelor Aeriene vad (interesant). O finantare similara ar trebui oferita celor de la Stimpex pentru a-si definitiva si ei produsul iar apoi armele ar trebui testate in paralel iar cea mai buna ar trebui adoptata. Produsa sub licenta la Cugir, daca pe aia nu-i duce capul la un design similar, modern, si chiar si la Tohan, de ce nu, partial de Stimpex daca e cazul (oricum s-ar produce in masa si ar merge mai mult ca sigur si la export).

    Nu cred ca trecerea la cal 5,56 ar fi o problema cu astea, ideea e ca daca designul e bun, fiabil si mai ales produs local, se va putea pe de o parte inclusiv exporta si pe de alta nu doar ca va fi mai ieftin decat ceva luat din afara dar va asigura si o trecere mult mai rapida si eiftina la alte calibre (6,5 sau 6,8) in viitorul, cred eu, nu prea indepartat.

    Sistemul de la AK, cu piston lung, e inca rege la armele de front, parerea mea, si ar merge in continuare fara probleme la niste arme modernizate, cu sisteme de ochire si ergonomie imbunatatite.

    9
  9. Conteaza ideea si apoi se trece la industrializare, problema la noi ca fara un beneficiar care sa achizitoneze sau macar sa te ajute aka. MAPN ce industrializare sa faci ?

    Asa-i „canonul” bisericesc, pardon mapn-esc….

    Orice idee e moarta in fasa, ce dreaq pusca bull-pup ne trebuie?! Ce are aia din dotare PM-ul (bun si ieftin), etc., cine ne invadeaza, etc. ?? De trebuie alta licitatie habotnica si cu dedicatie pentru niste tipi grozavi ( cica) cu bull-pup-ul ??

    Haraso…vine solda si pensia de militar, de ce sa ma complic ? ?
    „Einstein, desteptul ala zicea: un „destept” evita lucrurile inutile, da ce eu is prost ?! „

    5
  10. Stimpex nu a produs și nu produce arme , ci capace din plastic , printate 3D , practic niste accesorii funcționale pentru modificarea unor arme existente din familia AKM .
    Aceste kituri sunt destinate entuziaștilor , posesori de arme din familia AKM , de obicei din SUA , deoarece legislația de acolo privind posesia sau modificarea armelor este mai permisivă .
    După cum ați remarcat , kiturile propuse în acest articol fac că arma standard AKM să devină bullpup și eventual să semene la înfățișarea exterioară cu alte arme deja clasice ( G36 , Tavor , AUG ) etc .
    Bănuiesc că este necesară intervenția unui armurier pentru modificarea tip bullpup ( se înlocuiește ulucul armei cu kitul de plastic Stimpex , dar cumva se intervine și asupra mecanismului de dare a focului prin adăugarea unei tije la noul trăgaci ) .

    4
  11. Nu vreau sa spulber visele nimănui dar armenele astea (dacă le poti zice asa, dacă au efect omorator ma gandesc ca da!) arata unde suntem de fapt, probabil un pic ma sus de epocă de piatră.

    Cadrul de armă a celor de la STIMPEX e naveta spațială pe lângă asta, ma gandesc ca modificarile sunt de nivel de DAESH sau talibani nubde o tara care cica are ceva industrie prelucratoare de metale.

    3
  12. @habarnistule, eu zic ca-i mai mult decât niște,,capace” cum zici tu sau un cadru cum zic ei , probabil pt a respecta legislatia-n vigoare ca nu oricine are dreptul de a face arme de foc la noi, probabil ca aici e problema mare la noi, lipsa concurenței și a unor programe serioase unde ar putea participa și companii private/consorțiu de companii care pot aduce realizări interesante…..

    3
    • Doar pt comparatie, privat vs stat:

      ??

      4
      • Asta e tov.,,Plastic” , la el totul e plastic, îmbrăcat în plastic, …..omu habar n-are de nimic, chiar nu-mi dau seama pe ce criterii l-au desemnat drept reprezentant al uzinei…..pun pariu ca si un puști pasionat de counter strike ar fi fost in stare de mai multe detalii tehnice…..jenant si trist totodata!

        5
      • E total pe dinafara omu… In 2012 am testat la Jegalia asa zisa arma din filmare in alta configuratie impreuna cu baietii de la ACTTM. Am dat negativ… In 2018 la BSDA nu m-au lasat sa ma apropii de standul lor…

        3
  13. E bine ca exista astfel de initiative, ar trebui sustinute mai mult, fie chiar doar ca teme de cercetare pentru studentii militari.

    Din cele expuse, inteleg ca e o colaborare intre Ciprian Tacea, Tohan SA si Academia Fortelor Aeriene.

    Din ce vad eu, e un model TNC-1, in doua variante, ce pare full metal, cu sine P. si optica. Par mai elaborate, in prima poza se vad si urme de uzura pe elementele adaugate (ceva aliaj de metal usor, o fi trecut prin niste teste?)

    Celelalte trei au o carcasa de plastic ce pare printat, inclusiv sinele, prima arma imprumuta manerul si optica de pe un G36.

    Cea in 7.62×54mmR isi poate avea rostul ca DMR doar cu un bipod atasat…

    Trebuie modificata cutia mecanimelor ca arma sa poate fi folosita ambidextru, concomitent cu fuziunea cu ad-onurile de plastic printat. Cred ca mai e mult de lucrat si la ansamblul maner pistol, selector si la zona de insertie a incarcatorului.

    @radu2
    Initial si croatii si-au dezvoltat a lor VHS ca un sistem cu piston lung, dar au renuntat intre timp… oare de ce?

    1
    • @priam

      Sincer, nu stiu de ce, am inteles ca oricum au tot experimentat cu tot felul de sisteme.

      Sa nu uitam insa ca, fie ca place sau nu unora, AK-ul e cea mai de succes arma de asalt moderna iar arme care folosesc acelasi concept, cu piston lung, se afla in dotarea unor tari cu suficienta traditie si fonduri precum Belgia (FN FNC), Suedia (varianta lor de FNC), Israel (Tavor), Elvetia (seria SIG 550), la fel armele ce necesita fiabilitate maxima si utilizare prelungita, precum mitralierele, de la cele medii sau de companie cum le zice la noi, GPMG la aliatu strategic, si inclusiv cele usoare precum FN Minimi in 5,56, sunt tot cu piston lung.

      Doar faptul ca a aparut prea tarziu si deja se alesese M-16 a facut ca americanii sa nu adopte seria Stoner (produsa de acelasi proiectant ca la M-16, familie de arme cu piston lung), care a fost putin grabita si nu a avut toate problemele rezolvate, insa cei care au apucat sa le foloseasca in Vietnam (de obicei SEAl sau puscasii marini) am inteles ca le-au preferat de departe lui M-16.

      M-4 de ex e cea mai ergonomica arma actuala, cred, are og reutate redusa etc dar americanii se chinuie de ceva vreme sa o schimbe, de la calibru la probleme de fiabilitate in anumite conditii, mentenanta mai pretentioasa

      Ideea e ca AK-ul poate fi modificat destul de substantial, asa cum se vede si mai sus, poate fi „adus la zi” cu ergonomia, sistemele de ochire, calibrul chiar, facut chiar si mai fiabil si ramane inca cea mai buna arma de front cand tragi linie si aduni toate caracteristicile.
      Plus ca ar fi si cea mai ieftina varianta, cu banii ramasi in plus iei niste sisteme optice sa pui pe arma (ca tot avem si IOR care e printre putinii producatori romani de top mondial in domeniu lor), sau un AG 40, un AVN pentru soldat, pe langa faptul ca arma ar avea in continuare si o piata externa

      4
      • Stiu de Stoner, si de modularitatea cu totul exceptionala a armelor lui, dar e exemplu perfect pentru „ce fain ar fi putut sa fie, dar n-a fost..”

        „AK-ul poate fi modificat destul de substantial” aia de l-au inventat nu pot sa mai scoata ceva util (cu adevarat revolutionar) din el, sunt variatiuni pe teme data, AK 47-74-12, imbunatatiri marginale ale unui sistem decent la vremea lui.

        Si nu cred ca banii ar trebui sa fie criteriul de achizitie „The Norwegian Ministry of Defense has the German small arms manufacturer Heckler & Koch with the delivery of 11,000 HK416 assault rifle sets. The supply contract worth 22 million euros this year begins and runs for 36 months.” https://esut.de/en/2019/01/meldungen/ruestung2/9906/norwegen-hk416/

        Ne permitem sa dam 22 de milioane de euro/an/11.000 HK 416, pe un program de 5 ani, hai cu inca 8 milioane/an pentru munitie si pregatire, service etc…

        Banii pentru un set de 11000, aia vreo 22 de milioane sunt rambursarile de TVA pe care un primar PSD trebuia sa le dea pentru miile de apartamente pe persoana fizica pe care le-a facut….

        4
        • @priam

          Toate armele moderne sunt variatiuni pe teme date, cu modificari majore doar la ergonomie, aparatele de ochire si materialele de fabricatie. Daca nu ma insel sist cu piston scurt e chiar mai vechi decat cel cu piston lung, nu te uita ca Hk-416 a aparut la cateva decenii dupa AK-47.

          La fel, nu vad avantajul cumpararii azi a unei arme din import, in calibru 5,56 si la pretul la care se vand astfel de arme. Odata pentru ca eu personal as vedea ca urgenta artileria reactiva din clasa Himars plus drone plus aparare AA, plus avioane.

          Apoi o arma precum HK-416 ar fi cel mult marginal mai buna spre deloc, comparativ cu sa zicem o arma finalizata si functionala facuta dupa prototipul Stimpex (putem vorbi de putere de foc, precizie, fiabilitate, greutate, etc). Insa, la pretul la care ai lua o HK-416 „cheala”, fara nimic pe ea, ai putea cel mai probabil sa iei un AKM Stimpex facut la Cugir (deci in masa si cu posibilitati de export deasemenea), completat cu o luneta tactica foarte OK de la IOR, ori un AVN (sau si un AVN) si ai avea un soldat chiar echipat la „standarde NATO”

          Apoi, nici eu nu sunt fan bullpup dar arma caporalului Tacea, prima varianta, chiar arata foarte interesant. Apoi daca se va trece (si cel mai probabil nu va dura foarte mult) la alt calibru, superior, o teava mai lunga e de dorit iar bullpupu ofera posibilitatea asta pastrand o lungime mai mica a armei. Avand arma facuta aici si cu costuri mult mai reduse decat cele pentru importuri se va putea trece mult mai usor la alt calibru, si tehnic si ca si costuri

          In rest, nu doar americanii dar chiar si nemtii se gandesc sa treaca de la 5,56 la ceva mai puternic, dat fiind aparitia mijloacelor de protectie individuala, veste cu placi samd sau nevoia de a angaja tinte la distante mai mari. Nu vezi ca o tot lalaie cu inlocuirea lui G-36 si n-au sarit deloc sa ia HK-416 (un articol interesant aici)

          https://www.offiziere.ch/?p=36678

          4
          • @radu2 sunt de acord cu tine o arma de import in 5,56 nato nu e un lucru bun.
            Ideal ar fi sa o avem fabricata aici impreuna cu toate accesoriile ce le-ai mentionat.
            Asta ar fi ideal. Intreabarea e cat de realist este ? Guvernarea viitoare va fi cine ? psd din nou? pnl ? usr ? oricare din astea 3 variante cat de implicate ar fi in modernizarea si dotarea armatei ?

            Cat despre ak chiar nu vad ce ai putea sa mai faci cu platforma respectiva. La fel si ar15. S-au facut deja de toate cu ambele platforme.
            hk416 intern este asemanatoare cu ar18 si extern cu ar15. plusul unei platforme noi este ca deja pot integra orice optica si accesoriu de pe piata. iar raportul de fiabilitate acuratete este peste platforme mai vechi precum ak sau ar15.
            in acelasi timp sunt de acord hk416 este cam scumpa. am inteles de pe net ca motivul ar fi cadrul de aluminiu

            Cu toate astea nu cred ca arma din pozele astea este viitorul. E un proiect de laudat dar cam atat

            1
          • Eu opresc discuția aici, dacă HK 416 e marginal mai bună decât o carcasă făcută de Stimpex … ??? Vorbești de țara care a luat în anii ’90 941 ăla și l-a mucificat, de nu știau cum sa scape de el aia care îl primeau în dotare. Și da, după 30 de ani le-a crescut competenta, că e că ?, cu cât stă mai mult, cu atât e mai bun.

            PS proști îs ăștia măi, de iau 5.56 azi, începând cu USMC, Franța, Norvegia, Danemarca, Olanda etc, in loc sa ia 6.8-ule ăla de care se tot vorbește de 10 ani azi mâine și care tot nu a intrat în dotare.

            1
            • @robi

              Nu mai repet treaba cu „noutatile” din domeniu, noutati adevarate or sa fie atunci cand apare munitia caseless/ fara tub cartus (vezi G-11 de la HK, care nu a confirmat insa si deocamdata conceptul pentru o astfel de arma de asalt e abandonat), ceva model de railguns de dimensiuni reduse, arme laser sau cu energie dirijata samd.

              Legat de HK, AK si AR, precizia in special la foc cu foc nu are cum sa aiba diferente semnificative la aceeasi lungime de teava si aceeasi munitie. E vorba de sistemele de ochire unde se face diferenta mai vizibil, ergonomie etc (unde HK-416 nu aduce nimic in plus fata de M-4 iar un AK modernizat poate reduce si el orice distanta). La fiabilitate si simplitate, nu cred ca e mult de discutat

              @priam

              valeu, heh, iara am intrat in coliziune cu diversi fani suparati. Scuzele mele dara, si io zic s-o lasam cum a cazut atunci, iaca ma apuc si eu imediat sa vad un film d-ala fain cu shooting-uri si sa ma racoresc un pic si sa ies de pe net

              4
              • da aici nu pot sa te contrazic. e adevarat ca era prafului de pusca si-a cam atins apogeul

                1
              • @radu2
                Eu când „vorbesc” cu tine, strict pe domeniul ăsta, am senzația că ești ofițerul de presă de la UM nustiucat Cugir….???

                1
                • @priam

                  ah, deci daca sprijin incercarile unor particulari, mai degraba, cu prea putine legaturi cu Cugir (ba chiar posibil concurenti) arata de parca as fi de la Cugir, heh?
                  Sa pastrez ideea atunci, in schimb eu cand vorbesc cu tine pe domeniul asta nu am impresia ca zici ca esti un „comisionar” caruia i-ar pica si lui acolo de o maslina, de un cos cu mere daca se cumpara ceva loturi de HK (sau orice dar din afara), de preferat scump „da bun”.

                  Mai serios vorbind acum, poti sa detaliezi un pic mai concret, mai la obiect, cu cuvintele tale ori ale altora daca nu ti le gasesti, care ar fi beneficiile achizitionarii de arme de asalt din afara in cal 5,56 (sa nu uitam ca o trebui si PSL schimbat la un moment dat, de preferat cu ceva din aceeasi familie ca si arma de asalt)? Mai exact, avantaje (ca banuiesc ca dezavantaje nu vezi) de la caracteristici tehnico-tactice la preturi, logistica samd. Poti sa convingi pe cineva ca o HK-416 e semnificativ mai buna din pct astea de vedere fata de, sa zicem, un prototip finalizat bazat pe kitul de la Stimpex (sa nu intru si la bullpup acum)?
                  Putere de foc, precizie, greutate, fiabilitate, ergonomie chestii d-astea. Aduce asa un plus semnificativ incat sa dai pe ea la fel sau mai mult decat ai da pe o PA modernizata si modificata din aia plus aparatura optica mai mult decat OK care s-ar pune pe ea in banii aia (care, oroare, ar putea proveni de la IOR, sa moara Schimdt and Bender de ciuda).

                  Sigur, ideea e ca ai nostri ca brazii sa fie de fapt interesati in a sprijini si astfel de initiative mai degraba particulare (dl. caporal Tacea cu Tohan si Acad For Aeriene pe de o parte si Stimpex pe de alta, ca ATCCM sau cum ii zice si cu Cugirul o lalaie fara sfarsit si fara rezultate palpabile)

                  1
                  • Pai vizor au prezentat si cei de la stimpex
                    In clipul cu prototipul lor, omul vorbește clar despre reducerea greutății la modelul de serie
                    Asta nu imi place nici mie, ca se respinge de serie, din inerție, orice
                    Nu am nimic contra hk..nu au nevoie de prezentări
                    416, e o arma super, nu o spun eu, la fel contrele legat de calibru, nu isi mai au rostul, cat timp e 5,56 e 5,56, cand o fi altul, asta e
                    Stiu ca am mai fost criticat cand am spus de dotarea diferențiată si ca de ce un vânător de munte sa aiba un tip de armă, un special alta si un operator de rachete, sau șofer de camion alta
                    Personal, in domeniul ăsta nu consider „standardizarea” buna..sa aduca vreun beneficiu, utilizatorul final face o diferență mare între unelte

                    1
                  • Radu,
                    Trăiești acum 20 de ani.
                    Da, da, când polonezii își făceau AK-ul in 5.56, mai precis, mai fiabil și mai bun.
                    Și las-o pe aia cu inițiativă privată, ai inceput sa cânți in curtea Stimpex, de ceva vreme – de când au scos aia exoscheletul ăla, că nu e arma, înainte ascultai Ioana Radu pe la Cugir.
                    Mi-a plăcut aia ” cu cuvintele tale”, sunt sigur că poți mai mult, citius, altius, fortius…
                    Răspunde tu la o singură întrebare, că tot te dai lovit, cine îți face țeava și la cate lovituri o garantează. In România, bineînțeles, că aici vrei sa produci.

                    PS și întreabă dracu’ un vânător de ce nu își ia optica de IOR.

                    1
                    • @priam

                      asa cum nici nu ma temeam dealtfel, vad ca esti incapabil sa prezinti niste elemente concrete in sprijinul afirmatiilor tale. Nici macar cu cuvintele altora (puteai sa pui si poze sau imagini, chiar si fara explicatii daca nu reuseai sa le transpui in idei coerente, poate le desluseam intelesul pana la urma).
                      Asta e, ce sa-i faci, la toti n-i greu si evident nu sunt eu ala care sa ridice piatra, mai ales ca realizez ca nu sunt deloc un bun crestin si am si eu problemele mele.

                      Ai putea totusi sa ma indrumi catre un vanator sa-l intreb si eu poate aflu de ce dracu nu-si ia optica de la IOR, habar n-aveam ca ala face prostii d-astea. Sper doar ca acum, dupa ce am aflat ca sunt agentu lu Cugir care le canta in struna celor de la Stimpex, nu voi afla cat de curand si ca sunt de fapt prieten cu caporalu cu bullpupu, sunt actionar la Tohan si lucrez in favoarea celor de la IOR pentru a crea arme bazate pe tehnologia 5G care sa interzica importul de HK-416 si sa pacaleasca lumea sa nu mai foloseasca calibru 5,56 (sau ceva de genu, nu de alta dar chiar mi-ar placea oricare din situatiile astea si as vrea sa stiu si eu daca e cazul).

                      4
                    • IOR e pe piata de mult timp, dă-mi un SINGUR contract semnat de ei, de furnizare de optica militară, altul decât intern.

                      Că in rest ce spui tu acolo îs aberații. Spune și de pământ plat, vaccin, oculta, sa fie pachet complet.

                      Trăiască PA-ul in 5.56 făcut intern!!! ( Lungi uraleeee, tovarășii aplauda frenetic…)

                      2
                    • Nu isi cumpara lunete IOR pentru sunt grele ca boala si foarte scumpe … Nu toate sunt suficient de performante , iar modele vechi nu se justifica …

                      2
                  • Acum am văzut asta ” Poti sa convingi pe cineva ca o HK-416 e semnificativ mai buna din pct astea de vedere fata de, sa zicem, un prototip finalizat bazat pe kitul de la Stimpex (sa nu intru si la bullpup acum)?”

                    Omule, citește fraza de mai sus încă o data, că să îți dai seama de ridicolul situației, de inepția scoasă.

                    Tu îmi ceri MIE sa compar o armă existenta, care a trecut printr-un proces de selecție atent ( au ajuns 4 in finala franceza, și aia au prostul obicei sa le testeze ) cu un viitor „prototip finalizat” de unii care au zero experiența în domeniu, nu au făcut o armă cap coadă??? Că să nu zic, că au trecut prin același proces în alte zeci de cazuri. Eu nu sunt specialist, dar dau credit ălora care au selectat-o.
                    Vorbești discuții.

                    2
              • @radu2
                Pai ce treaba are M4/M16 lui Colt cu HK416????

                1
            • @priam : burtoșii noștri din M100 , chiar ar fi proști dacă ar lua 5,56 azi .
              Nu e cazul .
              Mergea la pachet cu alte aburisme NATO în 2004 , dar azi nu .
              Bine că nu au aruncat banii aiurea .
              Cât despre HK , 416 este bună sau foarte bună doar pentru ceea ce a fost gândită .
              Nu este un înlocuitor 100% pentru AKM .
              G36 este peste HK416 din punctul meu de vedere .
              Campania de denigrare a HK G36 a functionat foarte bine și și-a atins scopul .
              Dar na , HK tocmai și-a schimbat stăpânul , iar americanii doreau un loc 1 pe piață cu orice preț , începând cu Europa , dar nu oricum , ci cu un profit maxim .
              Sunt absolut convins că Cugir le stă în gât …
              AKM nu poate fi îmbunătățit ( așa spun specialiștii ) , probabil că este arma perfecta a epocii anilor ’50 ai secolului trecut , până în prezent .
              Dacă nu apar schimbări in tehnologii sau materiale , AKM ( și variantele AK 74 ) va rămâne jupân pe domeniul său .
              De aia nimeni nu poate schimba nimic in bine , deoarece binele nu apare pe lista de priorități pentru noi …

              3
              • habarniștule,
                2004 e anul de referință la tine, ăla la care ai ieșit la pensie?
                Ajunseseră 5.45 -urile in unitățile de artilerie? Chiar sunt curios…

                Platforma AKM e o armă excelentă. Și acum simt emotia dezvirginării DI 1848, md.1963, pat rabatabil, scoasă de noua din lada, in hârtia aia maronie cerată, cu țeava umpluta la refuz cu vaselina roșcată. Tratamentul ăla, negru albăstrui, brunaj sau ce o fi fost, nu se regasea pe 5.45, alea rugineau daca deschideai ușa rastelului.

                Îți zic și ție, și lui Nicu, că mi se fâlfâie ce armă iau, câtă vreme e decizia luată de armata ?%, fără criterii de genul dincolo e mai ieftin, hai sa ii hrănim și pe geriatricii de la Cugir ( a fost o explozie acum câteva zile, căutați pozele din interior), hai să mulțumim sindicaliștii, că au voturi sau altele la fel.
                Vreau arme noi, moderne, nu cred că le va face cineva azi in România. Vreau o rupere fata de platforma AK,.
                Și vreau 5.56, că fără el nu suntem efectiv în NATO.

                2
                • Nu , în ultimul an , 2004 nu mai eram artilerist 😉 .
                  Asta o spun cu mult regret , mai bine stăteam în banca mea și făceam ceea ce știam mai bine .
                  Ar fi fost toată lumea mulțumită .
                  De aia , uneori va dau dreptate in anumite cazuri .

                  Cugir este o simplă uzină cu un birou de prototipuri , nicidecum un institut de cercetări .
                  Cred că cereți cam multe de la Cugir , presupunind că vor , tot nu pot schimba linia de asamblare , iar daca te apuci de TAVOR 😉 , tot AKM iese …
                  Bine , TAVOR este un subiect îngropat definitiv , dar nu am găsit altă rimă …

                  4
                  • „Cred că cereți cam multe de la Cugir , presupunind că vor , tot nu pot schimba linia de asamblare ,”
                    cu investitii se poate orice, daca ar fi un contract semnat…

                    1
                    • Păi e un cerc vicios …
                      Nu pot produce ” ceva ” competitiv ( adică un produs propriu sau o licență ) , decât după investiții serioase .
                      Investițiile serioase nu se pot realiza decât după ce produc ” ceva ” competitiv …
                      Ceva-ul ăla trebuie sa fie ceva uimitor , senzațional sau … să fie nevoie de el foarte urgent .
                      Adică ieri .
                      Dacă SUA ( adică NATO ) se va hotărî asupra viitorului calibru , cu siguranță vor apare și propuneri de arme destinate acelui calibru .
                      Până atunci noi chiar stăm bine , 5,45 cu glonț obisnuit perforează excelent la 500m față 5,56 cu glonț obișnuit , la aceeași distanță .
                      5,45 face tumbe in țesuturi moi deoarece intra in regim subsonic și pierde brusc energie , iar 5,56 se fragmentează in țesuturi moi .
                      În schimb , în ținte dure , miezul de otel perforant din 5,45 face minuni … Iar la 500 m , în contact cu o țintă dură 5,56 doar zgârie vopseaua 😉 .
                      Niciodată nu am înțeles de ce nu au folosit principiul de la cal 5,45 ca să îmbunătățească 5,56-le …
                      Nu e vorba de o tehnologie extraterestră !

                      Probabil că există explicații justificative argumentate tehnic , sau pur și simplu e vorba de orgolii capitaliste , care nu pot accepta că tehnologia sovietica era uneori competitivă .

                      Fițele ambidextre sunt doar de fațadă : soldații stângaci , cu puțin antrenament și dorință , pot introduce cartuș pe țeavă și pot manevra pârghia siguranței .
                      Dacă nu vor , nu e cazul să continuăm cu costuri incredibile pentru dezvoltarea unei arme ” perfecte ” , care sa nu discrimineze stângacii .
                      Stângacii să se facă mecanici auto , ospătari etc așa cum îi îndruma Băsescu , să-i fie numele uitat în veci .

                      1
                    • Scuze, habarnistule, acum am văzut răspunsul cu 5.45 vs 5.56…
                      Nu contează care îi mai bun, toate statele care au intrat în NATO au trecut la 5.56, că ăsta e calibrul alianței in acest moment.
                      Doar noi am rămas pe 5.45 pentru arma principala de infanterie…

            • Cred că, ne învârtim in jurul batului..cu…care e mai bună
              Important sa se facă in țară…atat arma, cât si mun 5,56
              Ptr chestii punctuale se poate cumpăra ce e mai bun
              Dar nu să te trezești in plina criza..ca masti chirurgicale se fac doar in China
              Si vorbim de trei cârpe cusute
              Măcar sa învățăm ceva din prin ce trecem

              2
              • @niko cat si accesoriile. as adauga ca de multe ori altea sunt mai scumpe ca armele.

                1
              • Niko, frate, parcă îl aud pe Ceaușescu! Sa facem totul intern, amintește-ti ce zicea Neamțu’ Tiganu de interdicțiile de import care au afectat 93-ul și 99-ul. Sau realizarea TR-urilor, cu furtunele alea hidraulice nașpa și altele la fel. In fine, exagerez un pic, dar….

                Nu vreau sa stârnesc un foc de paie, dar va dau exemplul Franței…
                Știm cine sunt, aia mai speciali, altfel, pe care ori îi iubești până la Dumnezeu, ori îi urăști din toată inima. Aia care își făceau arme nucleare, armament de infanterie complet, tancuri, APC-uri, portavion nuclear, aviație competenta, da tu exemple în continuare.

                Galicii ăștia foloseau un 9mm produs în anii ’50 intern, au trecut la o licență Beretta la sfârșitul anilor 80, produsa intern, acum caută un pistol nou pentru armată ce in mod sigur nu va fi produs intern… De ce? Pentru Ministerul de Interne au IMPORTAT SP 2022 într-o comanda de 260000 de bucăți!
                Pentru înlocuirea lui Pamas se uită la Glock și SiG Sauer…

                Tot ei au înlocuit Famas-ul cu HK 416, până la 120000 de exemplare importate.

                Și spui tu „Important sa se facă in țară…atat arma, cât si mun 5,56” .

                Ok, pot accepta asta.

                In contra a ceea ce cred unii, ce fac aia de la Cugir e cu generații în urmă, linie tehnologică și know-how.

                Daca vrei o clona de PA Md.86 in 5.56 iei poate fi folosita, zic eu, „linia tehnologica actuală și resursa umană locală” – la fraza ultima in ghilimele eu mă sparg de râs, dar e strict opinie personală.

                Că să facem un produs de top, importam o linie de producție din exterior, școlarizăm, cercetare, luam o licență daca nu ne iese, etc. Vorbim de polimeri, oteluri speciale, CNC-uri, pulberi…

                Apoi convingi politicienii romani ce se succed la putere să finanțeze demersul, an de an. Succes!

                Ne trezim după 5 ani de producție că MApN nu mai cumpără, că are deja ? k bucăți în depozite și 20k la unități.
                Și închidem linia.

                Georgia a luat-o într-un război de 8 zile. Daca dureaza 6 luni, ne trimit aliații. Daca ne atacă unii pe modelul de mai sus, contează ce avem în unități și poate parțial ce e prin depozite. Dar aici se pune întrebarea cine sa le folosească, că rezerviști…Vorbești cu unul care a mai vazut un platou in UM,
                acum un milion de ani, dar cei din generația mea sau aia de au fost prin teatre dispar încet încet.

                Revin, si tu spui că tot procesul asta va fi unul de succes, nu? Pe ce te bazezi???

                De felul meu sunt o persoană optimistă, dar nu mai am nicio speranța.

                5
                • LE Scuze, au luat deja (vreo 75000 de) Glock-uri 17 Gen5.

                  • Sunt de acord cu tine, până la „… cântărit și judecat”.

                    Ce fabrici de armament au avut? Acele MAS, MAC, etc, manufacturi cum le ziceau ei, deținute de stat. Că și la noi, și-au pierdut competitivitatea și nu au mai inovat, dar aveau șanse mult mai bune decât noi, pe lângă piata interna, fostele țări din imperiu, comunitatea francofonă….

                    Vreau arme noi, bune și scumpe, sa renunțăm naibii o data la calibrele est și la armele de inspirate sovietică. Putem plati pensii speciale, ierta de datorii evazioniști fiscali, face achiziții cu dedicații -vezi IGSU și firmele abonate, dar nu putem lua ce ar zice armată că trebuie să luăm? Când au luat 2022-ul, francezii cică au tras 460000 de cartușe…

                    Știi cât de mult mă enervează când văd o gardă de onoare cu SKS???

                    Nu poți să le faci pe toate, e clar, parcă Bobby Fisher spunea că cheia succesului e specializarea extremă pe nișa ta.

                    Care e nișa noastră?

                    2
                    • Raspuns: servetele de masa „made in Romania”…
                      Sau sunt si astea prea nationaliste pentru gusturile junior-caramitrice ale USR? 🙂

                      Ce-mi plac glumele mele…

                      5
                    • Nu stiu, Razvane, ce cred aia din USR, de ce nu îl întrebi pe Caramitru junior direct?
                      E prezent pe FB…
                      Dar voi, ăștia, conservatorii creștinii, nu aveți nicio opinie? ???
                      Pe cine sa întreb, in schimb, eu, Neamțu, Baconschi, Adrian Papahagi.? ??? Promit că o fac, imediat ce termina să îl jelească pe Pimen.
                      PS Caramitru junior e un bou, cu un coeficient de inteligență emoțională sub Marea Moartă, iar tat-so e eternul mufat la fondurile de stat, ce a dus-o mai mult decât bine pe vremea lui Ceașcă…și o duce și acum!
                      Altceva?

                      3
                    • …altceva, stai un pic…gasesc eu ceva….ah, o arma „de asalt” nu este totusi un submarin!
                      Gata.

                      2
                    • Corect, Razvane , arma de asalt nu e submarin, pe principiul iarna nu-i ca vara.

                • Pe faptul ca fosti „speciali” englezi au castigat an de an un concurs cu arme de foc din diferite epoci, cu toate ca participau speciali din toata lumea
                  Nu e o ironie, poate ii intelegi substratul
                  Am spus sa se faca aici, nu sa o faca cugir, cum ar fi fost mult mai ok ca ptr piranha 5 asocierea sa fi fost cu moreniul si poate ca nu ar fi tarziu sa se forteze o schimbare
                  Sunt ptr ca armata sa isi aleaga ce vrea prin evaluari si licitatii..nu sunt ptr obiceiuri ceausiste
                  Dar, daca se vrea , se poate ajuta la formarea si ridicarea unui tesut industrial si a unor producatori privati autohtoni
                  Vedem cum pe santierele din tara antreprenori greci si italieni isi bat joc de autoritati si de utilizatorul final fara jena si antreprenori romani isi fac treba bine si cresc
                  Vedem cum licitatii organizate si programe de mobilitate ajuta producatori romani sa renasca si sa vedem din nou tramvaie si trenuri facute aici
                  La fel cum incep sa renasca producatori de tractoare
                  E loc ptr toti pe piata si nu sunt contra programelor in comun, sau colaborari, nu sunt nici contra achizitiilor directe…cu produse facute in afara..totul trebuie cantarit si judecat
                  Ce producatori de arme au francezii, ma refer la arme de foc ptr infanterie???
                  Exemplul cu francii e cu putin dute vino..ei in momentul actual pun bazele cu germanii, la comun, noi cu ce ne alegem din ceva similar
                  Daca mergem numai pe ideea de a lua ce e mai bun, in orice categorie, cu banii jos, o sa ne alegem cu o dotare pestrita
                  Ptr o armata de 100000 persoane, nu poti avea o industrie de aparare dedicata doar dotarii armatei, ptr ca e inviabil..in schimb poti ajuta producatorii ce ii ai in portofoliu
                  Ce te face sa crezi..ca un producator precum cugirul traieste din achizitiile armatei?? Cand au mai facut ceva ptr armata??
                  Dar daca ar avea o arma viabila si cu banii luati pot investi
                  Libery galati face tabla si ficantieri si altii sectiuni de pod ptr santiere din tara
                  Ce ai face daca nu ii ai??
                  Beretta nu era bun..astea nu sunt (stiu ca e doar o incercare a unui ofiter, nu e produs definitiv), hai sa luam hk416, hai sa luam boxer…si mai toate la cheie..ca maine vine un conflict
                  De 80 de ani nu au mai fost conflicte cum ni le imaginam…inainte de a veni un conflict intram in faliment cu politici aiurea
                  Sincer imi era indiferent, daca iesea dotarea cu gripen…daca veneau sa faca o sectiune de fuselaj, cum a propus alenia ptr ef…nu frigidere, nu transformai craiova in mare producator, dar ar mai fi putut prinde un contract ptr o parte de fuselaj, inca ceva, daca se stia ca face sectiuni de fuselaj ptr saab, la fel daca se facea cu airbus la brasov, la fel cu rheinmetall la moreni
                  Stii ce salariu avea tatal unui prieten la fabrica de planoare la brasov si mama lui la elicoptere?? Banuiesc ca stii, sau ai banui
                  Nu poti construi o tara cu bugetari platiti bine, fara un sector privat competitiv..fara companii si firme care sa produca produse cu multa valoare adaugata, asta include si firmele in proprietatea statului

                  3
    • For educational fun…

      Si acum un test destul de subiectiv…dar vreau sa vada lumea de ce prefer o varianta bullpup TNC-1 doar pentru PSL:

  14. Bai ce chestie interesanta. Foarte frumos. Cu cat mai multe proiecte autohtone cu atat mai bine.
    Cum spuneam distinsului coleg Nicolae si distinsului coleg Vlad, optiunea mea ramane HK416. Nici nu indraznesc sa ma gandesc la cum ar fi sa producem ceva de genul local.

    1
    • Nu ma pricep la arme, nici macar n-am facut armata… 🙂 Imi plac insa si citesc/urmaresc emisiuni cu arme de foc celebre cand apuc.

      Prin urmare nu ma pronunt asupra a ceea ce i-a iesit caporalului nostru, e clar ca la aspect ar mai fi de lucru desi cea de la BSDA 2018 arata decent. Apreciez insa pe deplin initiativa caporalului nostru! Omul face ceva in loc sa se planga, sa-i injure pe conducatori si, in general, sa scuipe doct seminte de pe margine. Face ceva! Initiativa e de apreciat si incurajat!

      Pentru noi e greu sa avem initiativa privata in acest domeniu pentru simplul fapt ca… nu e voie cu arme de foc! (poate c-ar trebui sa ma apuc de articolul ala, de ziceam ca-l facem impreuna, dar stau prost cu timpul). E greu sa bati asta cand n-ai traditie: https://www.youtube.com/watch?v=ZSKBPBTnmIM

      La cate mese rotunde si cercetari si simpozioane adeseori inutile se organizeaza pe la noi, mai bine ar lansa proiecte de cercetare specifice astfel incat caporalul nostru sa aiba acces la fonduri mai usor. Daca asta s-a facut deja, mea culpa.

      7
  15. Urmaresc seria asta, este un vlog despre proiectarea, constructia, testarea unei platforme ak dezvoltata pentru calibru 50 Browning.
    Pentru pasionati desigur.

    2
  16. Ghita Bizonu'

    Ce greutate are?

  17. cum a mutat mecanismul tragaciului? sper ca nu e doar un cablu…

    2
  18. Pana la urma ce se mai aude de NAT 1 ? S-a terminat si cu aia ? Nu ne place ca nu e buna ? Sau ce ?

  19. Tot respectul pentru munca domnului caporal!
    Mie unuia nu-mi plac bullpup-urile.
    Am tras cu FAMAS franțuzesc si cu SA-80 englezesc, dar nu mi-au lasat o impresie placuta!
    Parerea mea, hîc…

    4
  20. Kalashnikov (2020)
    Biographical film about the inventor and designer of small arms Mikhail Timofeevich Kalashnikov
    https://www.imdb.com/title/tt11547520/?ref_=nv_sr_srsg_0

    Cu putina rabdare se gaseste pe t…..nte,
    Interesant; daca e sa ne luam dupa film, nu se confirma de loc teoria cu o o copie dupa o arma germana…..

    Cert e ca tinea la tavaleala, atat la instructie cat si in poligon, ceva de nedescris…
    Experienta personala, binenteles ca nu am avut ocazia sa compar cu altceva, la nivel de 1979.

    • cine vrei sa-ti confirme teoria, rusii?
      Ai vazut vreodata sa recunoasca ca au furat ceva, Basarabia spre exemplu? Tezaurul?

      8
      • Recunosc totusi….

        De la Lenin citire: „tezaurul României, aflat în păstrare la Moscova, se declară intangibil pentru oligarhia română. Puterea sovietică își asumă răspunderea de a păstra acest tezaur pe care îl va preda în mâinile poporului româ aproximativa”

        Gretos e cum justifica si continua…..
        Tezaurul a devenit palata pentru armamentul pierdut prin Romania la 1917, ajutor „fratesc” mai tarziu, etc.

        De obicei continua pana te scot dator….
        Asa au facut cu Bucovina, ceruta ca si „compensatie” pentru „ocuparea samavolnica ” a Basarabiei….

        2
  21. Uite cum altii , ceva mai putin stresati , au realizat visele voastre :

    https://docdro.id/8DBy10m

    1
  22. E buna initiativa. Doar ca… cred ca tre sa luam o licenta de afara, nu sa facem bricolaj. Orice, dar nu bullpup.
    Mi-a fost coleg, e baiat f destept, felicitari pt ca face ceva
    Cu asteriscul ca pana acum exista o singura arma serioasa made in Ro si updatata, in rest doar initiative, kituri

    2
  23. In ordinea numerelor de pe tricou ne trebuie:
    – o pusca cu luneta cu repetitie preferabil cal lapua magnum
    – o pusca automata ori hk ori platforma m4
    – sa trecem la 5,56
    – munitie si tevi 6,8 mm
    – shotgunuri, sunt doar 12
    – psl cal 12,7
    – DMR peste tot. 7,62
    – un nou pistol in 9 mm. Usp, glock,sig, orice
    – arma subacvatica hk
    – un nou saw/lmg
    – optica si avnuri pe arme. Si termo
    – munitie buna made in Ro
    Daca tragi linie si aduni nu costa mult

  24. Sunt baieti in uniforma care au cazut la datorie din cauza munitiei care nu iesea pe teava, a vestelor care nu opreau munitia inamicilor si a castilor antibalistice de…Stiu prea multi din pacate. Patria recunoscatoare…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *