Viața la bord. F-221 Hessen.

Trecând peste obișnuita „dramatizare”, astăzi aș vrea să vă prezint un excelent reportaj centrat pe fregata Hessen (F-221) în timpul unei misiuni de integrare în grupul de luptă al unui portavion american.

Fregata cu un deplasament de aproape 6000 tone la încărcare maximă este specializată în lupta antiaeriană și este cea de-a treia unitate a clasei Sachsen. A intrat în serviciul marinei federale germane în 2006 și a costat contribuabilul german aproximativ 700 de milioane de euro (astăzi ar veni cam 1 miliard de euro dacă actualizăm suma cu rata inflației). Sistemul de senzori este similar celui de pe fregatele de clasă De Zeven Provincien iar radarul Smart L (S1850 M la britanici) se regăsește pe mai multe nave de luptă europene specializate în lupta antiaeriană.

Sistemele de armament sunt de proveniență americană: rachete Standard SM2, ESSM și RAM. Ca o măsură a capacității lor în lupta antiaeriană, navele acestei clase sunt capabile să ghideze concomitent 32 de rachete antiaeriene din care 16 aflate în faza terminală de interceptare a țintei. Mai multe informații despre caracteristicile tehnice puteți găsi aici.

Hessen este o „obișnuită” a grupurilor de luptă ale portavioanelor americane. Cea mai recentă este integrarea în 2022 în grupul de luptă al portavionului USS Gerald R. Ford (CVN-78) aflat în prima sa misiune oficială. În 2017, fregata a asigurat controlul și securitatea spațiului aerian cu ocazia întâlnirii G20 de la Hamburg. Este un rol pe care această navă și-l poate asuma cu ușurință prin prisma capacităților sale tehnico-tactice: sisteme de senzori și rachete capabile să acopere o suprafață mare, sisteme de comandă și control care asigură coordonarea celorlalte forțe implicate – aviația, baterii de rachete antiaeriene cu baza la sol.

O astfel de navă aflată în patrulare în largul coastelor poate îndeplini cu ușurință un rol de pichet radar avansat și este capabilă să asigure intercepția țintelor inamice și, simultan, coordonarea bateriilor antiaeriene cu baza la sol. Un astfel de sistem poate funcționa așa cum au exersat și rușii cu câțiva ani în urmă și cred că este interesant să recitim articolul pe această temă, publicat pe rnhs.info în martie 2020 (articolul poate fi accesat aici). Un astfel de rol poate fi asumat și de o navă mai puțin capabilă decât fregata germană (așa cum ar fi, de exemplu, o fregată de clasă Type 23, astfel cum a fost modernizată cu radarul Artisan și racheta Sea Ceptor) atât timp cât dispune de senzori și de sisteme de comunicații, comandă și control performante.

Contrar opiniei (atât de încetățenite printre comentatorii acestui site) conform căreia navele FNR vor fi apărate de bateriile Patriot cu baza la țărm, realitatea este de fapt diametral opusă – o navă modernă în genul fregatei de clasă Type 23, aflată în patrulare în largul coastelor românești, va apăra obiectivele militare și civile aflate la țărm. Ca să vă faceți o idee, vă prezint o poză elocventă:

F-221 Hessen

Ceea ce vedeți în această poză este suprafața acoperită de o rachetă din zona Sea Ceptor/VL Mica cu o rază declarată de aproximativ 20-25 km. Acum imaginati-va ce arie poate acoperi o rachetă din gama VL Mica NG/ESSM/Iris T SLM cu o rază de acțiune în zona a 40 km.

În final, cei care vor urmări tot reportajul – și vă încurajez să o faceți, vor vedea la un moment dat cum funcționează un sistem „antic” de comunicare: cel cu pavilioane. Despre acest sistem puteți citi mai multe informații într-un articol mai vechi de pe rnhs.info, accesând acest link.

51 de comentarii:

  1. producatorul clasei astea de nave pt marina olandeza il avem in curte,sau nu e capabil sa construiasca la noi nave de 6000 de tone ?

    2
    • Nava este germana construita intr-un santier german.

      5
    • De Zeven Provinciën este consturita de Damen si nu este vorba daca avem sau nu constructorul la noi in tara, slava Domnului ca la capitolul constructii navale nu stam deloc rau.

      6
      • Doar ca Damen a preluat proiectul cand a fuzionat cu Royal Schelde, nu e proiectata de ei. Am citit la un moment dat ceva articol in care un olandez se plangea ca atunci s-a pierdut ceva expertiza. Asta nu inseamna ca azi nu sunt capabili, pana la urma le construiesc nemtilor fregate…

        6
  2. Faptul ca pomenesti de T 23 ma face sa cred ca doresti sa achizitionam si noi 2 bucati, idee pe care ai mai adus-o in discutie si cu alte ocazii.
    Poate ca renuntarea la programul corvete si formarea unui nou ,,Careu de Asi” ,2 t22 si 2 t23 ar fi o idee mai potrivita.
    Anul de razboi din M.Neagra ne arata ca unitatile mari ruse sau retras din preajma tarmului de frica rachetelor anti nava cea mai mare contributie a lor fiind lansarea de rachete de croaziera aupra Ucrainei.

    4
    • Exact! 🙂 Asa cum am zis si de vanatoarele de mine.
      Problema e ca citeam un articol recent si inteleg ca ce T23-uri ar fi disponibile nu sunt intr-o stare prea grozava…
      There is much controversy about the disposal of HMS Montrose at a time of war in Europe and RN hull numbers continue to decline. She is now in a very poor state and could not be certified to serve any longer (Lloyds certification for T23s require they are dry docked and inspected every 6 years). She was last in dry dock when she completed LIFEX in 2017.
      Curiously the latest Defence Equipment Sales Authority (DESA) brochure lists Type 23 frigates as available for sale. There might be a remote chance a foreign buyer might be willing to pay the costs of a refit for HMS Montrose but otherwise, assuming current plans are adhered to, it will be five years before any other (worn out) frigates might be ready for sale.
      https://www.navylookout.com/snapshot-the-royal-navy-escort-fleet-in-march-2023/
      Cred in continuare ca merita sa ne uitam la T23 dar conteaza mult cat ne-ar costa. Si da, as renunta la corvete in acest moment si as merge pe refacerea Careului de Asi in timp ce la Mangalia m-as concentra pe nave purtatoare de rachete si de patrulare.

      6
  3. Clasa asta de nave este Sachsen. E construită de TKMS. E diferita de De Zeeven Provincien olandeze (Damen).
    Au acelasi sensor suite pt ca ai doar Thales in Europa. Și au dimensiuni similare pt că au roluri similare. Sunt distrugătoare ușoare, și nu toată lumea vrea așa ceva. Așadar, nu prea comenzi.

    5
  4. Nemții au avut mereu un complex de inferioritate în zona navală. Deși Germania are o ieșire generoasă la mare, în trecut nu făceau față concurenței Angliei, Olandei și altora care își extindeau imperiul colonial prin forța flotelor. Au lansat nave sofisticate, impresionante, dar vânate mereu de adversari cu prioritate. Așa că au trecut la construcția de submarine, unde au rămas tătici pe Europa. Fregata în cauză este scumpă, scump de operat, personal supraspecializat, nu mai salivați, că nu o să vedeți așa ceva decât în vizite. Dacă vin.

    6
    • costa 700 mil de euro. daca ii trimit in intampinare eu , aparatorul neinfricat al valurilor patriei, un pachet de 100 mil euro investiti in rachete antinava, ar face fata? daca da, cu ce efort si stres…? ….daca nu, nu iese la total aparatorul pe plus? pe langa 700 mil trimisi pe fundul acvatoriului , mai reduci armata adversa cu 225 de militari ….o parte din ei specialisti in domeniu.
      si de 100 mil cred ca iti poti achizitiona ceva rachete…

      brgds, gents

      5
      • Ce spui tu e in zona Bruce Lee vs. Van Damme. In viata de zi cu zi lucrurile nu functioneaza asa.

        7
      • @rexx. Ar trebui sa cerem parerea rusilor ce e mai bine ! Astia au experienta , au primit doua neptun si au bagat Moskva la fund….Ha.ha.Ha..! Sunt cei mai indreptatiti sa ne dea un sfat,ha.ha.ha!

        6
      • doar in lumea saracilor o fregata ar putea umbla singura
        vezi ca ea este escorta de portavion
        in timp ce rachetele tale sunt in mars, deja 50 de pasaroaie au plecat de pe portavion, sa iti umble la sanatate

        noi trebuie sa ne gandim la o combinatie care sa fie functionala si pe furtuni
        deci T22 sunt f bune, eu le-as face AA, cu escorta de 2 Scorpene capabile de NSM
        le tii in ZEE, sa fie aparate de Patriot
        mai pui NSM si pe NPR si gata, avem marina
        cu 1 miliard
        ce avem acum e biliard

        10
    • n-au nemtii experienta in constructia de nave?! hihihi… ca nu si-au dezvoltat imperiu colonial are cu totul alte motive decat „complexele de inferioritate” pe zona navala. Un motiv ar fi Napoleon. Mai sunt si altele…

      1
  5. Este interesant ca nemții s-au limitat doar la 3 fregate cu rol AAW. Ceea ce este de înțeles, ei neavând portavioane de aparat. Pe de alta parte, au construit nave mari spre foarte mari cu apărare AA cam subțire, F125 aducând mai mult a corveta din punctul asta vedere. Nici F126 nu o sa exceleze… având totuși mijloace pentru propria apărare. Acum ma gândesc ca poate și „obsesia” noastră, aici pe site, cu cât mai multe rachete AA, pornește de la propaganda rusa care trage 100 de rachete super, hiper și nici nu apuci sa ieși din port. Asa cum avioanele nu puteau sa decoleze de pe Kogălniceanu de S400.
    Referitor la T23. Cred ca ar trebui sa ne folosim bunele relații și sa luam 4 T23 și sa încheiem programul corvetelor. Aducem T22 la un nivel asemănător cu T23 plus integrare NSM pe toate și salvam și o suma importanta care se poate duce la submarine. Corvetele fie Gowind sau Sigma se vor naște bătrâne și aproape depășite la nivelul anilor 2030. Stop gap-ul T23 ne-ar permite sa avem o viziune mult mai buna a ceea ce ne trebuie în viitor.

    9
    • F125 e o ratare monumentala. Care nu cred ca se va repeta cu F126. In apararea AA nu conteaza doar raza de actiune. Doar ca majoritatea “decat” la asta se uita. Ceea ce e gresit. Eu am dat alt exemplu de capacitati tehnico tactice in articol. Cine vrea sa inteleaga, intelege. Cine nu, ramanem in zona Bruce Lee vs. Van Damme…

      7
    • F125 si F126 au fost proiectate in plin sezon de cost-cutting.

      Sunt concepute ca vase pentru misiuni de mentinere a pacii si „disaster relief’.

      Cel putin F126 are constructie modulara si toretic poate fi trasnformat intr-un vas de lupta.

  6. Hehe, 2 type-23 + 1 Karel Doorman tras la cheu de olandezi in 2021 (van Speijk) care a trecut deja prin MLU, deja discutam intr-adevar de o marina militara serioasa.
    Dupa 2030 cand ne vedem cu corvetele putem sa discutam si de fregate noi.

    1
    • Acum sincer , ii vedeți pe Ciolacu & Ciucă pornind o cursă a înarmări ? Unul zici că e scos exact din domniile fanariote iar celălalt pare o creație ghidonata de la un cap la altul.
      Avem nevoie de oameni noi ,la timpuri noi.

      8
  7. Pac 2 are o raza de 160km. OK, nu e eficient la distanta aia dar oricum. Pana una alta, in apropierea tarmului navele sunt sub umbrela Patriot, AA de la bord avand rol complementar. De acord ca si reciproca e valabila in cazul in care nava are un AA decent si cu raza suficienta. Dar pana vom avea nave de acest fel mai curge ceva apa pe Dunare. In ce consta azi apararea AA a flotei ? Cu ce apara azi flota tarmul din punct de vedere AA ?

    2
    • Hai sa luam urmatorul „studiu de caz”: ai o nava aflata la 100 km in larg. Este atacata cu rachete de croaziera care, marea fiind plata, fara forme de relief, vin la 10-15 m altitudine. Interceptorul Patriot are „bataia” de 160 km, dar radarul care o dirijeaza are aceeasi bataie? Pai depinde de tinta si de unde vine ea. In cazul rachetei de croaziera care vine la 10-15 m altitudine probabil ca nu.
      Estimativ, se zice ca: „The radar detects fighters at a range of 110-130 km, bombers at a range of 160-190 km, missiles at a range of 85-100 km, warhead of the missile at a range of 60-70 km. The Patriot can also receive firing data from the higher level command posts or airborne early warning aircraft, such as E-3 Sentry.”
      De aici: http://www.military-today.com/missiles/patriot.htm#:~:text=The%20radar%20detects%20fighters%20at,such%20as%20E%2D3%20Sentry.
      In plus, nu uita ca radarul Patriot acopera doar 120 de grade. Daca nu e indreptat in directia corecta nu vede si ce nu se vede nu exista: „The search sector is 90° and the track capability is 120°.” De aici: https://www.radartutorial.eu/19.kartei/06.missile/karte003.en.html
      Cheia este in ultima propozitie si este exact ceea ce au exersat rusii (citeste articolul la care fac referire). Este vorba de integrare, comunicatii, comanda si control.
      Prin urmare, Patriot ar trebui integrat cu radarele navelor FNR, astfel incat o nava sa poata trage cu racheta sistemului aflat la sol.
      Bineinteles ca orice nava aflata in port, la fel ca orice avion aflat in aeroport, trebuie protejate cu baterii AA. O data ce a iesit in larg, „umbrela” Patriot se „termina” si nava este pe cont propriu.
      Raza este importanta dar este doar o parte a ecuatiei. Sunt si alte caracteristici tehnico-tactice la fel de importante sau chiar mai importante decat raza maxima de actiune.
      P.S. Am abordat ideea simplist. Altfel iese un ditai articolul.

      10
      • @Nicolae
        „Prin urmare, Patriot ar trebui integrat cu radarele navelor FNR, astfel incat o nava sa poata trage cu racheta sistemului aflat la sol.”
        No offence, dar pornești de la o premisă greșită.
        Există o imagine aeriană unică, care primește informații de la toate sursele disponibile, inclusiv de la nave, care se formează undeva, și e văzută în mai multe locuri. Ăia decid primii cine și cu ce trage, sau ce alte acțiuni au loc, până la comandantul de navă.
        Părerea mea, hâc…

        9
        • Daca e asa, eu nu pot decat sa ma bucur. Sper doar ca procesul decizional sa fie suficient de rapid si fara sincope. Daca un comandant isi vede nava atacata nu cred ca mai asteapta sa-i zica aia ca trebuie sa se apere. Bine, la FNR n-ar avea cu ce nici daca ar vrea… cel putin astazi.
          Circul decizional care a circulat prin presa anul trecut vis-a-vis de dublul accident aerian in care au murit prea multi oameni mi-a lasat un gust extrem de amar. Sper ca in cazul AA-ului sa nu fie cazul de sunat generali pentru o decizie.

          4
          • @Nicolae
            „Sper ca in cazul AA-ului sa nu fie cazul de sunat generali pentru o decizie.”
            Nu e cazul. E Torrejonul la butoane, direct!
            Părerea mea, hâc…

            5
      • Corect. Ideal e un sistem AA integrat, cu ce e la sol si ce e pe nave…
        Evident ca si nava trebuie sa aiba AA propriu si CIWS, nu zice nimeni ca nu dar chiar nu mi se pare de neglijat umbrela Patriot care acopera mare parte din ZEE…mai ales ca AZI marina noastra are doar CIWS (cred ca si Strella IR tot aici intra desi e racheta)…nu are AA…
        120 de grade pare suficient in cazul de fata…indrepti radarul spre…est…
        Cat despre bataia radarului, desi difera in functie de tipul tintei, nu cred ca americanii is atat de tampiti sa aiba radare care vad mai putin decat bate racheta…indiferent ce se estimeaza…curbura pamantului in schimb e o problema reala…un AWACS e nana cereasca…

        2
        • Vezi ce zice sharky mai sus.
          O racheta de croaziera poate fi programata sa aiba un traseu anume. Un exemplu de ratare maxima e incidentul cu rafinaria din Arabia Saudita de acum cativa ani.

          2
      • La rachetele de croaziera care zboara jos, nu prea ai cum sa le detectezi peste 40km cu un radar la nivelul solului; ecuatia orizontului radar.
        https://www.rumaniamilitary.ro/un-nou-fel-de-gap-filler
        Datele pentru radarul Thales sunt in raza directa de detectie.
        Trebuie sa ai ceva cu radar in aer, la altitudine, sau ca racheta sa treaca prin zona de detetectie a unui alt radar, aflat in retea.

        Deci cum ziceai si tu, pot sa bata la 160km, daca nu vezi spre ce sa le tragi.

        3
        • La un moment dat am vazut 3 Awacs-uri pe Otopeni…
          Iar la radare imi amintesc ca stateam binisor. Mai au si francezii radarul MAMBA plus cele de pe nave. Dupa cum zice sharky, se pare ca au pus la punct un sistem capabil.

          3
  8. Evident ca flota poate fi aparata la tarm si langa tarm cu Patriot si ce mai avem prin curte.

    Asta nu exclude apararea AA proprie (inclusiv CIWS) si cea de raza medie/lunga care poate aduce o contributie si la apararea tarmului odata iesite din port/rada.

    Situatiile nu se exclud una pe alta. Ca are autorul de transmis sageti prin articole, asta-i alta problema.

    5
  9. Probabil ca in lumina razboiul din Ucraina flota ar trebui privita cu mai multa atentie decat pana acum. De asemenea sa ai nave de lupta dar fara o putere de foc adecvata pare un lucru de saga.
    Daca s-ar gandi serios pe acest palier poata ca patru fregate zdravene, dublate de un numar mai mare de NPRuri ceva mai grele ar fi o solutie normala.

    12
    • atentie sigur ca trebuie sa primeasca numai ca eu sunt sceptic in privinta navelor mari in MN.

      Cred ca doua fregate sunt arhisuficiente pentru noi si ar trebui sa fie „specializate” pe zona AA/antinava iar corvetele pe AS. Hai 3 fregate ca avem Marasestiul si trebuie niste locuri pe schema insa personal as aloca acele resurse spre submarine sau nave purtatoare de rachete de genul Skjold/Visby/Hamina.

      Daca vrem nave mai mari purtatoare de rachete Damen are doua modele de nave purtatoare de rachete, fast combatant cum le zic ei la 1000t si putin mai sus.
      https://www.damen.com/vessels/defence-and-security/sigma-frigates/sigma-fast-combatant-6110

      Sigur, Tarantulele sunt ceva mai mici si mai rapide dar nu as continua cu modernizarea lor, ar fi doar un stop gap. Si e pacat cand ai Damen in curte sa nu ii dai de lucru.

      La submarine, desi cele mai bune sunt cele germane, probabil dpdv politic cel mai intelept e sa le luam de la francezi.

      2
      • insuficient de fast
        ar trebui sa fie mai rapide decat T22
        daca escorta e mai lenta, care-i sensul?

        • La ce te referi ca nu sunt suficient de rapide? la fast attack de la Sigma? eu ma gandeam la alea pentru inlocuirea Tarantulelor, care din cate stiu nu fac escorta T22, pentru alea sunt corvetele.

          1
  10. O navă superbă, tac și înghit în sec. Stiu că nu ne trebuie nouă așa ceva, dar cine ne oprește să visăm?
    Și putem atunci trece de la van damme cu bruce lee la vin diesel și dwayne johnson, adică două Ticonderoga și două Arleigh Burke?

    1
  11. Având în vedere interesul manifestat pentru fregata Latouche-Tréville cred că suntem mai interesați de protecția mediului subacvatic.

    1
  12. Chiar și nemții o spun, clasa Sachsen este cea mai reușită clasă din flota germană. Mult peste umflata și înclinata B-W… Interesant că este F-221…
    Foarte interesant reportajul!
    Fregata apară coasta, eventual folosește extensia aeropurtată, nu invers! Când ai pierdut apărarea costieră este târziu deja! Invers, dacă pierzi frecata, mai rămâi cu ceva…
    Mulțumim @nicolae!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *