Pe 9 iulie un avion SEPECAT Jaguar, aparținând Indian Air Forces s-a prăbușit. Ambii piloți au murit. Dar un alt Jaguar a căzut în martie, al doilea în aprilie. Tot în prima jumătate a acestui an, India a mai pierdut un avion Antonov An-32 și un Mirage 2000, totalul ridicându-se la cinci aparate în jumătate de an. Nu discutăm aici despre eventualele pierderi în avioane de luptă din timpul operației “Op Sindoor”.
Pierderile în avioane militare ale IAF pot părea mari pentru forțele aeriene occidentale, dar în India lucrurile sunt normale și din nefericire, dacă ne uităm la statistici, până la finalul anului ar fi să mai cadă cel puțîn încă trei avioane.
În 2024 indienii au pierdut opt aeronave, în 2023 tot opt, doar cinci în 2022, dar 11 în 2021 și cinci în 2020.
Din 2020 și până astăzi indienii au rămas fără 42 de aeronave militare (avioane/elicoptere), toate în timpul unor zboruri pe timp de pace.
Între 2015 și 2024, totalul pierderilor se ridică la nu mai puțin de 104 aparate militare de zbor, adică în zece ani, cu o medie de +10 aparate per an, aproximativ 6 escadrile.
În acest moment IAF deține 31 de escadrile de lupta, dintr-un total necesar de 42, cu toate acestea, dacă contabilizam pierderile pe timp de pace în avioane militare, în ultimii 20 de ani, India a pierdut 255 de aparate, adică 14 escadrile de lupta.
Și dacă avioanele sunt scumpe și dificil de înlocuit, pierderile în piloți sunt încă și mai dramatice și mai greu de remediat, iar numărul de piloți căzuți odată cu avioanele lor este covărșitor.
Între 1982 și 1991, 230 de piloți indieni și-au pierdut viață, între 1992 și 2001 alți 190 de piloți au căzut, în perioada 2002-2011 încă 122 de ofițeri au murit în avioanele lor, iar între 2012 și 2021 alte 73 de vieți au fost pierdute.
Ca să ne facem o idee, India a pierdut 333 de piloți în 1962, 1965 și 1971, timp în care a luptat în trei războaie împotriva Pakistanului.
Conform unui studiu al unui colonel indian – Ajai Shukla, între 1952 și 2021 India a pierdut 1305 piloți, marea lor majoritate nu pe timp de război ci în timp de pace, iar conform altui studiu, pierderile indiene în materie de avioane se cifrează la 1804 (fără elicoptere), din care doar 143 de aparate au fost doborâte în timpul misiunilor de lupta.
Dacă cuantificăm numărul de avioane pierdute per escadrilă, atunci India a pierdut de la independență și până în zilele noastre echivalentul a 92 de escadrile, iar dacă ne uităm doar la avioanele de lupta, s-au pierdut în accidente echivalentul a 50 de escadrile.
Aici trebuie să dăm indienilor și ce este al indienilor, pentru că URSS/Rusia și China, două țări cu flote mari și învechite de avioane militare nu oferă nici pe departe transparența pe care guvernul indian o afișează și astfel nu putem ști dacă India este lider mondial la pierdutul avioanelor militare pe timp de pace sau nu.
În 2012, ministrul apărării de atunci – AK Antony, a informat parlamentul indian cum că, de-a lungul timpului, jumătate din avioanele MiG cumpărate din URSS/Rusia s-au prăbușit. Mai exact, din 872 de avioane achiziționate 440 s-au prăbușit, ucigând și 171 de piloți plus 39 de civili.
Pe tipuri de aeronave avem: MiG 21 – 298 bucăți, MiG 23 – 54 căzute, MiG 25 – 4 prăbușite, MiG 27 – 59 căzute și MiG 29 – 25 de unități.
În procente, aproximativ 25% din pierderile totale ale IAF revin MiG 21, urmat de Hunter F56 – 10,2%, Vampire FB52 – 8,9%, Tempest ÎI – 8%, Jaguar – 4,9%.
În materie de avioane militare de transport pierderile sunt la fel de ridicate: Dakota C-47 (41.5%), urmat de Antonov AN-32 (11.6%).
În privința cauzelor, un raport din 2002, intitulat: “Aircraft Accidents în the Indian Air Force, 2002,” care raportează pierderile IAF la 10 mii de ore de zbor scrie că procentul este cuprins anual între 0,89 și 1,52, în perioada 1991-1997. Specific pentru avioane de vânătoare, procentul este mai mare: 1,89-3,53, iar pentru MiG 21 avem 2,29-3,99.
Ca o comparație, în Statele Unite, același calcul indică un procent de 0,29 în anii 1990, 0,15 în anii 2000 și 0,1 între 2010 și 2018. Este adevărat discutăm despre alte avioane, altă industrie, altă mentalitate…
O parte a problemei ar putea să fi vechimea unor modele de aeronave precum MiG 21 și Jaguar, dar să nu uităm că India a pierdut și avioane moderne, cel puțin la vremea lor, precum 13 Suhoi Su 30, 15 Mirage 2000, 59 de MiG 27 sau 25 de MiG 29.
Pe baza rapoartelor publicate în urma numeroaselor accidente, pe lângă vechimea aeronavelor – care de fapt nu ar trebui să fie un factor dacă sunt întreținute conform cerințelor – pe lista cauzelor avem: eroarea umană, pregătire insuficientă și deficiențe tehnice apărute în zbor, dar cred eu că putem adauga fără să greșim prea mult și întreținerea defectuoasă a avioanelor la sol.
Și deși India deține o flotă mare de avioane relativ noi și moderne, piederile continuă să-și facă de cap. Poate că odată cu retragerea avioanelor foarte vechi din dotare lucrurile să se mai normalizeze.
GeorgeGMT
În mod cert, este vorba și de mentenanță defectuoasa. Mă uit la noi, că avem de zece ani F-16, cu proceduri riguroase, cu tehnicieni pregătiți cum trebuie, și flota, deși veche, nu înregistrează accidente. Când aveam MiG…este drept, nici piloții nu aveau multe ore de zbor
pe indieni trebuie sa-i cunoști ca sa-i poti intelege.
1. sunt pe unde era Ro in anii 50-60, la prima generație plecata de la tara la studii si munca in orașe. Fiind numere imense este imposibil sa filtreze bine ca sa scoți valorile. Scoala la ei este o fabrica de diplome, in 2 sapt in Pune te certifici pe ce limbaje ai chef.
2. Au si ei oameni competenți 1/50, dar la ei este o problema de educație sa nu-ti contrazici superiorii.
3. Daca Ro este inca tara fanariota bazata pe cumetrii, la astia e 100×. Corupția e uriașă si e greu sa ajungă valori la conducerea, chiar in firme private.
Intersecția celor 3 lucruri in definește. Daca nimerești un sef bun trage echipa dupa ele, altfel e dezastru perfect si suplimentar mai si mint de rup.
marele lor noroc e ca paki sunt si mai praf
Nu e chiar asa. am lucrat cu ei vreme de 8 ani si dau rezultate foarte bune cand sunt alesi, educati, tratati ok si condusi intr-o cultura a muncii fara excese. Am vazut si indieni slabi, dar si destui foarte buni.
problema lor e si faptul ca nu sunt educati intr-o cultura „speak off” adica nu pot/stiu/indraznesc sa ia atitudine in caz de ceva ce nu merge bine, mai ales cand seful spune altceva. Dar daca investesti in ei iti aduc rezultate bune. firma de care vorbesc are sute de mii de angajati in India, daca erau asa de prosti nu ii tinea. iar in ultimii ani i-a implicat din ce in ce mai multe conturi, afaceri de multe miliarde.
Banuiesc ca la forta aeriana e vorba de coruptie, lipsa de proceduri clare, mentenanta proasta si o cultura organizationala proasta. Daca seful a zis ca toate avioanele dunt disponibile, cine sunt eu sa-i zic ca jumate risca sa cada? sau ca furnizorul care e si sponsor la partidul la guvernare livreaza doar gunoaie.
Cand vorbeau pilotii de MIG 21 ca fiind sicriul zburator, stiau ei ce stiau. Bine ca s-a dus la pensie si aia e.
Eine Absturzserie von F-104 bei der Bundeswehr in den 1960er-Jahren ist als Starfighter-Affäre bekannt, wobei innerhalb von 18 Monaten 44 Maschinen abstürzten.[1] Von den 916 von der Bundeswehr beschafften F-104 stürzten insgesamt ein Drittel ab, wobei 116 Piloten ums Leben kamen.[1] Dies brachte dem Flugzeugtyp sarkastische Bezeichnungen wie Witwenmacher, Erdnagel, fliegender Sarg oder Sargfighter ein.[2]
STARFIGHTER, sicriul zburator, din 916 avioane au cazut o treime Au murit 116 piloti.
Ce e ciudat la indieni e ca nu folosesc scaunul de catapultare.
Am avut un coleg indian, dr in aerodinamica exceptional, si pe aici sunt extrem de laudati ITistii indieni. Cind se vorbea de angajarea indienilor, un politician neamt s zis Kinder statt Inder.
Nu stiu cum e pe acolo dar pe aici it-istii indieni sunt ridiculizati la maxim. Cel putin unde lucrez eu indienii insisi insista sa lucreze cu ingineri europeni si nu de-ai lor. Chiar daca trebuie sa astepte.
Plus ca indienii sunt renumiti ca mint de rup. Am mai vazut oameni sa minta dar ca indienii niciodata.
Nu ai trait pana nu ai experimentat minciuna indiana. Era unu care ma mintea in fata cu dovada in fata ochilor. Ceva de genul: domle la 12 dupamiaza nu e zi e plina noapte si stelele se vad pe cer.
Am avut grija sa fie concediat. Si el si managerul lui. Ne cauzasera probleme mari si costuri mari cu suportul tehnic.
Am documentat tot si am dat la skip lvl de la mine. Cateva zile mai tarziu erau plecati.
Dar mi-a zis skip lvl: esti constient ca te lupti cu morile de vant nu?
Fiecare are experienta lui si oricum nu se poate generaliza.
Am avut de-a face cu ITisti indieni, au fost tot timpul de cuvint si au facut treaba f buna. Probabil concernul unde am lucrat i-a selectat mai atent. Oricum erau mai buni decit ITistii nemti.
Da, inginerii europeni sunt cautati peste tot, chiar si americanii-i cauta.
Dar ne intoarcem la accidentele de avioane. E clar ca indienii au o problema, am incercat s-o compar cu cea de la Starfighter. Sunt tone de documentatie despre subiect, in final s-a dovedit ca a fost pur si simplu o organizare catastrofala.
Si da, din nenorocire avioanele cad, stii cite F 16 au cazut in USA?
https://www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft%20Statistics/F-16FY23.pdf
Desigur indienii sunt mult mai incompetenti decit romanii… chiar si americanii sunt incompetenti
S-au fabricat peste 10000 de MIG 21 si au cazut cca 500. Multe dintre ele au cazut in lupta. E asta o cota proasta, dupa 60 de ani?
MIG 21 a fost un avion exceptional pt acele timpuri.