Din nou despre elvețieni

Dacă credeți că doar achiziția celor 36 de F 35A starneste controverse în Țara Cantoanelor, v[ înșelați profund, mai sunt și alte subiecte pe ordinea de zi.

Astfel, Elveția s-a hotărât în 2015 să cumpere șase drone de supraveghere Hermes 900 HFE MALE de la Elbit, pentru suma de 240 milioane de franci de-ai lor. Prima “zburătoare” ar fi trebuit să ajungă în noua ei casă în 2019, dar din varii motive primele două drone au fost livrate abia în 2022 iar costul programului a crescut la 298 de milioane de franci.

Atunci când Hermes 900 a fost aleasă, departamentul apărării local avea numai cuvinte de laudă și se bătea singur pe umăr:”The Hermes 900 HFE system was chosen because it achieved the best overall result of all the evaluation criteria.” Oficialii din apărare asigurau poporul că drăcovenia poate zbura în orice condiții atmosferice:”engaged în all weathers” și că asigură:” more flexibility, better autonomy and greater range” față de o mai veche dronă – ADS95 Ranger – care tocmai ce a fost retrasă din serviciu.

Totul bine și frumos însă pe lângă cei trei ani de întârziere în livrarea primelor drone și de creșterea bugetului cu 25%, s-au constatat și alte necazuri.

Dronelor le lipsea sistemul automat de evitare a coliziuni în zbor (fabricat de compania Ruag), sistemul de degivrare și sistemul care permite dronei ca pe baza GPS să decoleze/aterizeze independent. Asta dpdv tehnic, pentru că dpdv al legislației locale, dronele nu pot zbura decât dacă sunt acompaniate de un elicopter și nu pot survola zone considerate dens populate.

Confruntat cu aceste probleme, fostul ministru al apărării elvețian –  Urs Loher – a declarat că s-ar putea renunta la acest program:”Although we have long been of the opinion that an interruption was not an option, we have now reached a point where the question arises aș to whether the famous last straw was the straw that broke the camel’s back,” asta după ce Elbit nu și-a ținut promisiunea și nu a livrat la timp sistemul de aterizare/decolare automat.

Noul ministru însă – domnul Martin Pfister – a anunțat că programul va continua dar că se va renunta la sistemul automatic de aterizare, la sistemul de degrivare și la sistemul automat de evitare a coliziunii în aer.

„While this decision entails restrictions în terms of availability, it ensures the use of essential capabilities, including long-duration reconnaissance flights. The drone can also be used aș a platform for further developments, if necessary, for example for the integration of new sensors for electronic recognition,” a conchis noua conducere a DDPS.

Adică mai bine ceva acolo decât nimic, dar în aceste condiții elevetienii nu vor putea folosi dronele pe timp de iarnă în lipsa sistemului de degrivare, iar atunci când vor zbura vor trebui să fie însoțite de un avion: “escort aircraft în uncontrolled airspace, up to an altitude of 3000 meters above the Plateau and 4000 meters above sea level above the Alpine region”.

Deși nici acum elvețienii nu sunt siguri că Elbit nu le-a tras țeapă:”could not demonstrate that all the drones delivered to Switzerland were manufactured în accordance with the validated design.”

Pam-Pam!

De băgat la cap și pentru alții care au de primit drone de la Elbit și sisteme anti-aeriene de la Rafael…

PS Ar mai de menționat că în 2015-2022 Israelul nu era în război cu nimeni…

 

GeorgeGMT

Un comentariu:

  1. „Nici elvețienii nu au negociat integrarea sistemelor in contract ? Ca avioane Craiova „

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *