Saeqeh in productia de serie

Un purtator de cuvant al Fortelor Aeriene Iraniene a anuntat miercuri ca avionul dezvoltat local(sic!) Saeqeh (Fulgerul) a intrat deja in productia de serie.

Aparatul a fost dezvaluit publicului inca din 2004 iar in 2006 a fost declarat operational. In acest moment Iranul ar avea mai multe astfel de avioane care executa misiuni de recunoastere, aparatul fiind conceput ca unul de vanatoare/multirol fiind si foarte asemanator cu F 5ul american…

1165074_-_main

Dar pana la urma ce-i acela un “Saeqeh”?! Ei bine gurile rele spun ca este de fapt un F-5E Tiger II american remodelat un pic prin adaugarea a inca unei derive…

Asadar FRAS ne poveste ca deja “cateva escadrile sunt operationale”, dar conform altor rapoarte doar 3 Saeqes ar zbura undeva la o baza aerina de laga Tabriz. In linii mari  iranienii au modificat avionica si si au umblat si pe la motoare, folosind pentru acest lucru piese de pe F 14 Tomcat precum si de MIG 29 Fulcrum, totul facut cu ajutorul rusilor care au livrat si alte subsisteme pentru avionul iranian.

De fapt Saeqeh nu este un avion nou ci un F 5E Tiger II american (din care Iranul are 141 cumparate pe vremea Sahului, doar 24 ar mai zbura astazi)  modernizat, pe modelul MIG 21 Lancer (modificarile fiind insa mai consistente), toate aparatele iraniene fiind de fapt F 5E “convertite” la islam 😉  sub numele de “Seaqeh”.

Conform mediei iraniene 24 de astfel de aparate ar fi in planul de inzestrare si de aici neintelegerea cum ca deja cateva escadrlle ar fi deja operationale…

Urmatorul pas, pentru industria aeronautica iraniana, ar fi realizarea (prin inginerie inversa) a unui nou avion copiat dupa F 16. Zvonurile dau ca sigura primirea macar a unui exemplar de F 16 din Venezuela.

Sau poate pana la urma Iranul va iesi din conul izolarii politico-economice in care a intrat si va deveni mai “frecventabil”, putand astfel sa cumpere liber tehnologie militara vestica (putin probabil totusi) sau ruseasca.

GeorgeGMT

6 comentarii:

  1. F-5 a fost un avion deosebit la vremea lui, si inca este unul destul de capabil…pentru tarile mai sarace a fost si este ideal…

  2. Nu era mai ok pentru iranieni sa renunte complet la F5 si alte vechituri, si sa opteze macar pentru avioane de generatie mai noua in genul SU 30 sau MIG35, pe care rusii nu il pot vinde?Sau de ce nu, SU35?Nu vor rusii sa le vanda asemenea avioane din cauza embargoului?

  3. Am o mare nelamurire, sunt avioane construite de la zero sau sunt doar niste F-5 modificate? Pentru ca diferenta e mare. Daca pot copia avioane de la zero, asemenea chinezilor, atunci cel mai avantajos pt ei ar fi copierea F-14.

    • Atentie! F-14 e construit pentru operarea de pe portavion, are radar gandit in tandem cu racheta Pheonix si mai are si geometrie variabila… Deci F-5 chiar daca e putin mai jos ca performante, nu cu mult pentru ce au nevoie Iranul, e mai putin complex…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *