A mexican standoff

Britanicii raman optimisti

Un optimism moderat dar dupa miliardele de lire pompate in programul Ajax nici n-ar avea cum sa fie altfel desi motive reale nu prea au.

Programul Ajax ar trebui sa duca la dotarea fortelor terestre britanice cu 589 de vehicule in diverse configuratii doar ca din 2015, anul in care a aparut primul prototip, lucrurile au mers din rau in mai rau.

Cu toate acestea guvernul britanic este optimist si spera ca General Dynamics UK va gasi solutia magica.

Despre Ajax si gravele lui probleme cu vibratiile am mai scris AICI , dar de atunci nu s-au obtinut rezultate demne de a fi luate in considerare la capitolul +.

Cu alte cuvinte, testele care au in vedere reducerea zgomotului si a vibratilor in interiorul vehiculului vor incepe abia in ianuarie 2023 si se asteapta sa dureze pana in 2025. In acest moment, doar 26 de vehicule sunt in serviciu, dar niciunul nu este operational.

In tot acest timp, parlamentul britanic pune intrebari, guvernul si General Dynamics UK dau vina unii pe altii, cert este ca pana acum Londra a platit peste 3 miliarde de lire pentru 26 de… ceva chestii pe senile care in mod evident nu pot fi folosite la absolut nimic.

Despre un calendar clar de remediere a gravelor neajunsuri aparute (au fost cazuri de militari britanici care si-au pierdut auzul) si livrare nici nu poate fi vorba.

Dar problema este mult mai ampla, haideti sa ne uitam pe cifre: 26 de vehicule preluate de armata, 143 de Ajax gata construite in depozitele General Dynamics UK, dar pe care armata refuza sa le preia, 324 de carcase fabricate pana acum. Astfel incat, cu atat de multe unitati/carcase deja produse, sansa esta ca General Dynamics UK sa nu fie in stare sa rezolve neajunsurile vehiculelor deja construite si atunci cine le plateste?! Avem a face cu “a mexican standoff”…

Evident ca programul este oprit si de aici costuri in crestere, depasiri enorme de buget, plus ca britanicii trebuie acum sa pompeze sume mari de bani in mentinerea in functiune a vehiculelor blindate pe senile “Warrior” – 35 de ani vechime – desi acestea ar fi trebuit inlocuite cu Ajax.

Pe hartie insa, “Ajax” arata bine: o platforma senilata grea, cu o masa cuprinsa intre 38 si un maximum de 42 de tone, motor MTU Friedrichshafen 800CP, viteza maxima 70km/h, turela cu tun de 40mm, turela Kongsberg Protector, poate transporta o grupa de 7 infanteristi, oferind un nivel de protectie ridicat.

Cu toate acestea “Ajax” nu este nici macar un proiect nou, luat de la zero, ci are la baza o platforma foarte matura – ASCOD. Cum au reusit cei de la General Dynamics UK s-o dea in bara de +3 miliarde de lire este un mister dar in mod clar aici discutam despre cineva/cativa care ar trebui dati in suturi afara si lasati pe marginea drumului sa-si contemple propria imbecilitate si sa-si caute o noua cariera.

PS Nu ca germanii cu MLI Puma ar fi departe de britanici dar Puma macar nu-si ologeste pasagerii pe viata. Puma pur si simplu nu functioneaza cum trebuie si costa cat doua tancuri. Stii o treaba…

PPS In lumina pataniilor cu programul „Ajax” cred eu ca si cativa responsabili din cadrul ministerului apararii britanic ar trebui aruncati pe usa-afara, pentru ca nu este prima problema grava aparuta in cazul unor programe de dotare cu sisteme de armament nou proiectate. Distrugatoarele Type 45, Ajax si mai nou portavionul HMS Prince of Wales dau dovada ca ceva nu functioneaza cum trebuie in Albion.

Nava Royal Navy a reusit un record cu totul de nedorit, pe 24 decembrie 2022 s-a intamplat ca de la acceptarea sa in dotarea marinei sa se implineasca 267 de zile pe mare si 268 de zile in reparatii. Amiralul Tony Radakin, seful statului major al fortelor armate britanice declarand ca problemele portavionului sunt „deeply frustrating,” iar nava „is not as good as I would like.”

GeorgeGMT

39 de comentarii:

  1. Daca cumpărau CV 90 ieșeau mai ieftin.
    Și aveau sculele functionante.

    14
  2. Oare n-am putea noi să salvăm situația și să le livram vreo 600 de P5, ca avem deja expertiza și se comporta ireproșabil. Doar de aia avem parteneriat strategic, sa-i ajutăm dacă putem?

    3
  3. Am o presimtire ca o tara din est va primi o oferta de nerefuzat pentr MLI-uri noi din UK, ceva pe model fregate SH fara arme :))

    11
  4. Parca ceva derivat din ASCOD era si pe lista noastra la MLI-uri. Ce sanse credeti ca are in comparatie cu ai lui posibili competitori, mai ales cel sud corean?

    1
  5. Si al ei, ca si la noi, coruptie la nivel inalt, singura diferenta e ca la ei PIB MULT MAI MARE, la noi micutz ==>> Coruptie si spaga mult mai mare la ei (avantaj noi).

    Solutia ar fi sa reorienteze aceste carcase deja fabricate spre ASCOD-ul de baza, poate cu ceva imbunatatiri .. si aia e.
    Britanicii vor pe senile, deci ce piranha sa le dam ? Oricum, ei vor IFV, Piranha nu e asa ceva, doar un transportor de trupe suprainaltat … ca nu prea vad sa puna pe multe turele cu tun, rachete AT si mitraliera …
    Sau pot sa ia Bradley 2 de la US … si ies mai ieftin … :))))
    CV90 sint noi si tot IFV-uri, dar bune si functionale. Stiu nordicii ce produc.

    Mai bine sa ne uitam in curtea noastra … si sa speram ca nu vom avea nevoie in caz real de ele … oricum sint doar niste transportoare blindate, bune sa duca trupele din A in B, bine protejate, dar nu apte de confruntari cu alte IFV sau tancuri usoare/grele.

    Sint curios in cit timp de acum incolo primesc ucraineenii IFV-urile din US si tancuri, sper cit mai repede, trece timpul si e pacat ca mor oameni aiurea, pentru un nebun.

    2
  6. acum ceva zile blamati Puma nemtilor. Aia are motor de 1088cp la aceeasi masa. Ajax are suspensii clasice pe bare de torsiune, Puma are o sofisticarie hidropneumatica. Tunul de 30 de pe pe Puma e mai mic dar are rezerva de munitie mult mai mare.
    Pe scurt, Puma este net superioara dinamic cat si din punct de vedere al payload-ului.
    Au plecat de la un concept mai usor pe care au pus protectie aditionala pana motorizarea si suspensia nu mai suporta. Asa se intampla cand se schimba din mers specificatiile clientului.

    7
    • @ ADR
      La nemti ca si la britanici e o problema mult mai grava decat o suspensie fie ea si cu bara de torsiune sau arc-bara de torsiune sau suspensie hidropneumatica. La cati bani s-au bagat in ambele proiecte puteau sa faca ceva decent care functioneaza in parametrii normali.
      Problema incepe in gradinita si se temina la universitate. Resursa umana nu mai e de calitate. Europenii incep sa aiba buba la cap si asta nu se rezolva de pe o zi pe alta si nici cei mai buni ingineri din lume nu vor gasii solutii sa faci din cacat bici.
      Uite aici un film scurt despre Bundeswehr. Parerea unora care s-au interesat mai in detaliu. Vizionare placuta.
      Despre britanici nu mai am ca le-am sters dar pe scurt unii racani nu erau in stare nici sa isi faca patul regulamentar, sa-si puna uniforma impaturita in dulap si casca deasupra.
      Capraru’ britanic era sa faca atac celebral de cat a urlat la ei dar degeaba.
      In final a trebuit sa-i trimita acasa pe marea majoritate. Pacat ca nu mai am inregistrarea.
      Iata filmuletul despre Bundeswehr. Cam tot pe acolo si la britanici, dar nu chiar asa de rau.

      https://www.youtube.com/watch?v=kwVLaBEeLLg

      4
      • te contrazic, acum multi ani am lucrat in proiectare in domeniu auto la o companie mare auto. Existau modele matematice implementate in algoritmi prin care din proiectare se puteau calcula cu precizie tinand cont si de armonicele de vibratii.
        Formule matematice le invata un inginer inca de la scoala, nu este rocket science pentru firmele mari. Apropos, matematicienii rusi au definit bazele matematice teoretice, nu mai tin minte bine dar ecuatia corzii vibrante era descoperita de un rus, ca dealtfel si ecuatiile probabilistice (parca Markov se numea..dar nu mai tin minte).
        Deci tehnic, pentru firmele cu experienta asta nu este o necunoscuta, legat de costuri, nu stiu ce parere ai dar am vazut proiecte de aplicatii IT pentru zona finaciara cu bugete de 9 cifre in euro. Tehnologia costa, proiectarea si industrializarea unui nou model de vehicul costa sute de milioane poate peste miliard. Uite un calcul simplu, un consultant cu experienta e platit brut cu 15-20k, asta inseamna ca numai omul ala consuma 170-240 k euro/an la care se mai adauga si celelate cheltuieli fixe. Deci 4-5 oameni (skill superior) ca asta consuma peste 1 mil/ an doar ei, fara nimic altceva.
        Si sunt colective de mii sau zeci de mii de oameni, pe diferite paliere de salarizare. In industria civila costul se amortizeaza pe sute de mii de produse, dar aici unde discuti de sute ies niste preturi aberante.

        5
        • Felicitări , ai o memorie bună .
          Markov era ăla cu modele matematice de predicție a viitorului în funcție de fenomenele din trecut .
          Cât despre analiza structurii din punct de vedere al amplitudinii și fazei armonicelor , este simplu : cauta Transformata Fourier Rapidă .
          Îți vei reaminti cu siguranță .

          Sa vezi câte calcule de mână se faceau pentru analiza țeavii de AKM , periorații peste periorații pentru determinarea primelor 8 armonice ( faza și amplitudine ) față de fundamentală .
          Fundamentala este determinată de regulă de masa tevii și de profilul interior si exterior al țevii …
          Doar cei tari la matematici speciale luau note bune .
          Asta pentru unii de pe aici care încă cred ca e ușor sa faci o noua armă de asalt .
          Noi nu știm cum de au reușit înaintașii să realizeze adevărate opere de artă doar cu o guma , creion , hartie , uneori și o rigla de calcul .
          Bine , știm câteva nume celebre : John Garand ( cel care a realizat M1 ) , Alexei Alexeevici Bulkin , cel care a realizat AB46 ) , Louis Stange ( cel care a realizat FG42 ) … etc ) care au realizat imposibilul .
          Garand , Bulkin și Stange l-au inspirat pe Kalașnikov .
          Bulkin l-a mai inspirat și pe Eugene Stoner când a realizat AR10 .

          4
        • @ADR, @Habarnistul,
          Multmesc pentru raspunsuri si dialog.
          Nu cred ca ne contrazicem, din contra cred ca ne completam.
          Voi ati vorbit despre efect, eu m-am referit la cauze.
          Relatia cauza-efect.
          Efectele o sa fie corectate.
          Zilele trecute s-a anuntat ca jucariile germane o sa fie reparate pana in vara si cel putin o companie o sa fie functionala in procent de 100% si gata de lupta.
          Asta e o veste buna. Sase luni de reparat la ele, e mult, e putin, nu stim ca nu stim cu adevarat care sunt problemele (decat cele declarate public). Tot ce stim e ca se poate trece in mod manual in caz de nevoie, dar pentru mine e clar ca performantele nu mai sunt acelasi in mod manual. Nu ma bag ca nu sunt inginer.
          Din punctul de vedere al cauzelor vine si aici o raza de lumina.
          Ieri doamna ministra a apararii din Germania si-a prezentat demisia.
          Se banuieste ca o sa vina un nou ministru mai in domeniu.
          Sperante pentru corectarea cauzelor, sperante pentru corectarea efectelor.
          Cel putin la nemti.
          Despre britanici nu stiu nimic inca.
          O zi minunata va doresc.

          2
  7. CV-90 ar fi varianta bună pentru noi. Eventual ansamblat aici plus componente fabricate in Romania. Plus licență pentru muniție, funcție de calibrul ales

    2
  8. zvonul cel mai plauzibil pe care l-am auzit pe tema asta este ca fabrica din Wales nu e pur si simplu operata la standardele care ar trebui pentru un astfel de produs si se pare ca vehiculele au iesit cu dimensiuni diferite pe fiecare parte. Iar aceste dimensiuni ciudate creează rezonanta, vibratii, astfel incatt afecteaza organele intrne atunci cand motorul este in functiune.

    Mi-e greu sa cred ca nu s-a descoperit cauza, mai degraba n-au descoperit inca metoda prin care sa acopere cumva cheltuielile alea.

    Problema lor pare sa fie identica cu a noastra, ultimul blindat s-a facut in UK acum aproape 30 de ani. Capacitatile de productie au disparut iar cele noi au nevoie de timp ca sa asimileze procesul de productie.

    Chestiunea asta duce la doua probleme de discutat, procesul de fabricatie si stocurile de echipament.

    Nu suntem nici noi nici europenii yankei sa comandam mii de bucati insa vrem sa facem chestii aici. Pana acum doar Japonia pare sa reuseasca sa supravietuiasca cu cantitati mici, fara export, avand un proces de fabricatie intins pe multi ani insa cu putine bucati anual. Costuri imense, insa ar putea fi adaptata ideea in sensul producerii unor loturi mici, gen 6 bucati per transportor in fiecare an si intrarea in conservare a celor mai vechi.

    A doua chestiune, stocurile, tine de putin bun simt practic si spirit gospodaresc si nevoia de conservare a echipamentului vechi; de pilda vin Piranha V si ies din dotare TAB-71. in loc sa le tinem in ploaie (ca md. 89) si sa se deterioreze, ar fi buna o reparatie capitala, unsa bine masina si pusa la pastrare, scoasa la plimbare o data pe an. Stiu, o sa se strambe toti cu vechituri & stuff, uitati-va insa in Ucraina ca s-au strans toate fiarele razboiului rece; pana la urma alegerea e simpla, preferi un pick-up sau un TAB ?

    11
    • „Nu suntem nici noi nici europenii…”

      Mà omoarà faptul cà încà nu s-a asimilat cà NOI suntem europenii.
      Zi màcar „nici noi, nici alti europeni…”

      11
      • nu stiu ce sa zic, noi suntem est-europeni, se pare ca avem o categorie speciala, non-Schengen 🙂

        la cat entuziasm da dovada centrul si vestul in razboiul asta si in general pentru aparare (Fra, Ger, Ita) si la cat s-a strigat de aici si s-a ignorat in partea ailalata ca Rusia e diavolul parca nu m-as eticheta la fel de miop 🙂 fara gluma acum, eu sunt federalist din pct. asta de vedere, am zis mai degraba din perspectiva perceptiei Rusiei si razboiului „europenii” gandindu-ma la vest.

        7
    • in proiectarea unui vehicul studiul vibratiilor este extrem de important. Nu ma refer aici la celebrele zgomote deranjante ci la vibratii care prin rezonanta pot afecta distructiv structura si cel mai grav este ca pot ameninta viata ocupantilor pana la moarte. Omul in sine este tot un ansamblu care respecta fizica, fenomenul cel mai periculos sunt armonicele in zona frecventelor mici, imina bate cu aprox 1-2 pulsatii pe secunda. O armonica in zona asta poate fi fatala. La fel si stomacul, are aceeasi frecventa, de aici vine senzatia de rau in miscare. Pot fi si frecvente mari care intra in zona de rezonanta cu ansambluri mecanice si duce prin oboseala prematura a materialelor la avarii critice.
      Modelele matematice exista de aproape 1 secol, in Ro au existat si exista camere izolate fonic si dotate cu aparatura performanta de testare. Problema apare atunci cand ai un proiect finalizat si se trezeste beneficiarul sa schimbe specificatiile, este foarte posibil ca in alta context de masa si pozitionarea a componentelor sa intrii in zona periculoasa.
      De aici vin costurile mari si rateurile ca acesta.

      9
      • clar au zbarcit-o rau de tot, sa vedem cum o rezolva, cine-si asuma tampenia si ce fac ca sa continue programul, mi se pare prea mare ca sa mai dea inapoi

  9. Moldova Moldovan Ground Forces – 19 Piranha IIIH, supplied by Germany as overhauled former Danish Army vehicles, first 3 vehicles delivered on 11.01.2023

    4
  10. Marder e foarte OK pentru funcția de taxi pentru front .
    Nu foarte bun , dar e probabil OK , putem închide ochii ca nu are WC ca alte pisicuțe germănești .

    Restul e tăcere … sPUMA și bălegarLYNX e perfect pentru marketing-ul spălatilor pe creier …
    Fraierii pun botu’ , pe motive tradiționale : superioritatea germanică , exemplu oferit de boszgoristanezii etc .
    Plăcute suedeze , în max 15 ani Vestul Europei nu va mai exista în forma care ați cunoscut-o .
    Hai pa .

    3
  11. multumesc

    1
  12. Nu știu dacà este o consecințà a RETEX (retur de experiențà) al ràzboiului din Ucraina, dar sunt rumori pesistente cà armata francezà ar dori sà se echipeze cu vehicule șenilate și li s-au pogorât ochii pe CV90, eventual echipat cu racheta AT Akeron si o turelà având tunul 40 CTA.
    Printre militarii francezi, care și-au pus deoparte șovinismul, este foarte împàrtàșità pàrerea că CV90 este cel mai bun vehicul din categoria sa.

    https://blablachars.blogspot.com/2023/01/une-rumeur-qui-met-de-bonne-humeur.html?m=1

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *