Afaceri între neamuri

Pakistanul va livra Azerbaijeanului 40 de aparate JF-17 Block III contra sumei de 4,6 miliarde de dolari, într-o vânzare istorică pentru Pakistan. Însă știrea nu este una cu adevărat nouă, pentru că încă din 2024 cele două țări anuntasera un contract în valoare de 1,6 miliarde de dolari pentru 16 avioane.

De această dată a fost crescut doar numărul de aparate la 40, iar suma plătită este acum de 4,6 miliarde de dolari, la care se adaugă încă două miliarde pentru investiții.

JF-17 Thunder este o coproducție pakistanezo-chineazasca iar Block III are radar AESA și poate folosi racheta aer-aer cu rază lungă chinezească PL-15. În principiu, JF 17 ar fi o variantă mai ușoară și mai ieftină a chinezescului J-10C.

Revenind la afacere, anunțul făcut de pakistanezi pe platforma “X” nu este foarte clar și nu înțelegem încă dacă cele 40 de aparate se adaugă celor 16 deja anunțate în 2024, sau dacă este vorba de încă 24 de unități, 40 de bucăți per total.

Anunțul a fost făcut pe 6 iunie imediat după confirmarea cumpărării de către Pakistan a 40 de avioane de generația a V-a chinezești J-35A, împreună cu KJ-500 AWACS și HQ-19.

Și uite-așa pakistanezii se pot lăuda, fără să mintă dpdv tehnic, că vand avioane în Europa. Că nu-i vorba de Europa aia la care se gândește lumea, altă discutie, geografic însă au dreptate.

GeorgeGMT

24 de comentarii:

  1. Geografic Europa nu e pana la caucaz?

    3
  2. Care sunt neamurile din poveste?

    4
  3. Un avion dragut. Din nou prize smechere, fara deversor de strat limita. De data asta insa dispuse lateral. Personal mi se pare mai buna aceasta dispunere, riscul de ingerare a unor corpuri straine fiind mai scazut. Ne amintim de cazuri in care avioanele nu zburau pt ca se afla gheata pe pista. In plus nu ai probleme cu trenul de aterizare anterior. E adevarat ca la unghiuri mari curgerea nu e asa de eficienta ca la cele sub burta.
    Cuíudata e necesitatea alimentarii in zbor! Azerbagian e o tara mai mica de trei ori decit Romania. Constructiv trompa, cu structura adiacenta si cu senzorii respectivi, e o complicatie care inseamna greutate. Pt alimentare rapida e nevoie de presiune in sistem deci intreaga instalatie trebuie dimensionata corespunzator. E adevarat ca presiunea nu e mare, cred ca doar vreo doi bari, nu mai stiu exact, au trecut doar vreo cincizeci de ani si m-am si ramolit, cum nu inceteaza sa-mi spuna “prietenii” de pe aici. La 93, in hala de incercari s-a bagat apa pt niste teste. Baietii au bransat la robinet si au plecat la tigare. Cind s-au intors unu din rezervoare pleznise. Asa am aflat ca presiunea in sistem e de 7-8.
    Exista un scenariu in care alimentarea in zbor ar fi necesara. De ex. la decolare cu multa munitie, s-ar depasi greutatea de decolare maxima si atunci se umplu rezervoarele mai putin si dupa ce a mai consumat ceva cu fortaj in decolare si urcare, se mai alimenteaza odata. Se pare ca asta e cazul avionului, nu de alta, dar raza de actiune, in versiunea de bombardare, e de numai 700km. Se pare ca nici motorul nu e prea grozav.
    Botul mi se pare cam gros, probabil din cauza radarului cu diametru f mare.
    In concluzie, asiaticii au invatat sa faca avioane, au preluat tot ce se putea prelua. Se pare ca au inca mari probleme cu motoarele, dar cindva vor reusi si asta. In curind vom vedea ceva inovativ.
    Ma abtin, de data asta, sa compar cu Europa!

    8
    • Daca ai adus in discutie IAR, stiu ca a existat o macheta (un studiu?) de IAR 95 cu aripa delta si vreau sa te intreb, daca stii, aripa delta e superioara celei dublu delta sau e invers?

      • Piciu, pt 95 s-au imaginat, repet, imaginat, nu studiat, multe variante. Si asta e din cauza lipsei de experienta.
        Nu pot spune daca delta, sau dubla delta ar fi mai buna. Nici nu prea sunt adeptul clasificariilor seci. Important e pachetul total. De ex. F 16 are un pachet admirabil!

    • Spune tu ca stii mai bine, seamana macar 10% – 20% cu varianta finala aleasa pentru IAR 95 sau sunt doar legende? 🙂

      • Cezar, daca pe vremea aia daca ar fi propus cineva o priza fara deversor de strat limita, cum are chinezu, ar fi fost trimis in mina, la munca de jos.
        Da, seamana, cum toate avioanele au asemanari si deosebiri, daca cineva ar fi reusit sa vinda documentatia 95, l-as decora, oricum pt Romania nu mai valora doi bani.

        Sa nu uitam ca 95 nu a fost niciodata certificat, omologat, deci documentatia existenta atunci avea inca un mare semn de intrebare.

        Dar asta e offtopic, parca vad ca vin oamenii de bine sa ma faca tradator, putinist, ca asa e daca nu mergi pe firul rosu!

        2
  4. Deja este pret de F 16 la acest avion chinezesco pakistanez – oare ce pachet logistic si de armament cuprinde afacerea asta de se da atata banat pe avioane?!
    In viitor urmatorul client probabil ca va fi Iranul sau aia isi iau direct J 10CE din China ca cu prieteniile rusesti au vazut ce mult conteaza (sau nu)
    Acum pe bune – FA 50 Block 20 mi se pare mai bun ca si JF 17 comparat unul vs unu si Azerbaidjanul ar fi facut o afacere mai buna dar na….totul este pe prietenii la achizitia de armamnet si e clar in ce directie se duc astia.

    3
    • PL-15 cu radar AESA e o capabilitate respectabila pe un astfel de avion, va pune probleme oricarui Suhoi. Racheta aia e comparabila cu Meteor la raza de actiune insa ce se da la export nu bate atata, dar asta e cel mai periculos asset aer aer non-vestic; duce si bombele NATO ghidate prin laser si tot felul de adaptari locale sau chinezesti.

      e versatil ca avion insa daca nu luam in considerare AESA si n-au PL-15 chinezesc pt intern cu raza mai mare, e sub nivel de Gripen C/D, F-16 A/B chiar C/D.

      3
      • In principiu trebuie facuta diferenta intre avion, adica performante, aerodinamica etc si echipare, radar, rachete, etc. Tot in principiu pe un avion dat pot fi montate/adaptate o varietate de armament, respectind conditiile de centraj, greutate etc.

        Uneori chiar si motorul se poate schimba.

    • „FA 50 Block 20 mi se pare mai bun ca si JF 17″… poti argumenta?

      De ce ar fi mai bun FA 50 Block 20?

      1
    • „FA 50 Block 20 mi se pare mai bun ca si JF 17”

      Doar ti se pare…
      JF-17 e din start avion de lupta nu trainer (cu performante aerodinamice superioare) mai matur in acest moment si are integrat mai mult armament cu raza medie deja operational si folosit in lupta… ceea ce la FA-50 se asteapta in BL.20.
      Poate peste 5-10 ani FA-50 se va apropia de ce face JF-17…

      1
      • Cred ca la Yerevan un ochi plange si unul rade. Se putea si mai rau, dar nici bine nu e pentru ei. Cred ca de aia si cauta pacea cu azerii renuntand la NK. Saracii armeni au ramas singuri pe lume, inconjurat numai de ‘prieteni’. Cred ca ar fi cazul ca vestul sa mai echilibreze putin balanta prin Caucaz, mai ales francezii ca tot se dau mari sustinatori al armenilor. Sa le dea si arme, nu doar vorbe. Dar cine sa le plateasca, ca armenii sunt saraci si francezii zgarciti.

        3
    • FA 50 are o priza de aer demna de anii 50!

  5. Si trenul anterior e interesant, cu roata in cantilever, nu e mare inventie, azi exista si la motociclete, dar totusi e curajos.

    2
  6. Alt gunoi chinezesc vandut la pret de lux

    2
  7. Azerii sunt mai degrabă rude cu iranienii decât cu paki. Niciunii nu sunt în Europa, decât la fotbal câteodată…
    Un avion decent scos de chinezi după ce au studiat mult cu ochii lor oblici F16, cred ca paki au contribuit si ei la program cu bani si rugăciuni de cinci ori pe zi.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *