Apache pentru Coreea de Sud

ah64

Dupa mai bine de zece ani de  discutii sud-coreeni sau hotarat in sfarsit sa cumpere 36 de elicopetere de atac Apache AH-64E. Problema cea mai spinoasa a fost reprezentata de pretul cam piperat al aparatelor, iar problema pretului era atat de arzatoare  incat SUA a venit cu o oferta de elicoptere AH-64 reconditionate, de la trenul de aterizare pana la palaria radarului, la un pret de “doar” 23 de milioane $ bucata, adica o reducere de aproximativ 60% din pretul unui Apache nou-nout.

Aici trebuie sa facem o paranteza si sa specificam ca un AH-64 are o durat de “viata” de 10000 de ore de zbor, dar revenind la dilema sud-coreenilor, trebuie spus ca baietii aia, de ne construiesc noua telefoanele Samsung, sunt oameni onorabili si cu o sira a spinarii cu adevarat dreapta. Politicenii coreeni nu au agreat idea de a cumpara elicoptere second-hand, ci au inceput sa ia in considerare si alte surse, cum ar fi Bell cu AH-1Z sau A-129  produs in Turcia.

Pana la urma, dupa o analiza foarte serioasa, AH-64E a iesit totusi castigator in ciuda unui pret per bucata de 45 miloane dolari, suma care include operationalizarea aparatelor in Coreea, piese de schimb sau pregatirea echipajelor si tehnicienilor.

AH-64 a iesit in fata datorita performantelor deosebite si tehnologiilor introduse recent in dotarea aparatului, care fac din acest elicopter un vanator de temut in orice conditii atmosferice, dar care a ajuns sa exceleze mai ales noaptea, fiind extrem de eficient in cautare si distrugerea eventualelor unitati de comando nord-coreene, care s-ar putea infiltra peste granita comuna in cazul unui conflict intre cele doua tari. De fapt generalii sud-coreeni sunt siguri ca in cazul unui conflict cu nordul, trimiterea de unitati care sa se infiltreze spre sud ar fi una dintre primele masuri luate de nordisti.

images

AH-64 E a inceput sa intre in dotarea armatei americane in anul 2012, fiind numit initial AH-64D Block III, numai ca datorita diferentelor mari fata de un AH-64D a fost luata decizia de a fi denumit “E”. De asemenea armata americana va moderniza la standardul “E” un total de 634 de elicoptere Apache din modele mai vechi, pana la sfarsitul anului 2020.

Principalele puncte in plus ale unui AH-64E, fata de precedecesorul sau “D”, ar fi: motoarele, mai eficient din punctul de vedere al consumului de combustibli, data-link-ul care-i permite sa schimbe informatii cu orice alt elicopter, avion sau vehicul de la sol, capacitatea de folosi si controla cateva UAV-uri in acelasi timp si de asemenea poate folosi dronele controlate pentru a lansa rachete ghidate spre tinte tinute sub observatie de catre UAV-uri si poate avea la bord 1000 kilograme de armament.

 

Sursa: strategypage

 GeorgeGMT

 

20 de comentarii:

  1. Un chinez intra intr-un magazin al unui evreu sa cumpere sutiene negre
    marimea 38. Evreul, cunoscut pentru indemanarea in afaceri, zice ca
    sutienele negre sunt rare si ca le aprovizioneaza cu greu. Ca urmare, cere
    $50.00 pentru o pereche. Chinezoiul cumpara 25 de perechi.

    Se intoarce dupa cateva zile si mai comanda 50 de perechi.De data asta evreul ii cere $60.00 pentru fiecare pereche.
    Dupa o luna, chinezul vine din nou si cumpara stocul ramas de sutiene
    negre, 50 bucati, si plateste de data asta $75.00 perechea.

    Evreul e cam derutat de cererea mare de sutiene negre marimea 38 si-l
    intreaba pe chinez „…te rog, spune-mi – ce faci cu toate sutienele astea negre?”
    Chinezul raspunde: „Le tai in doua si vi le vand voua evreilor drept Kippa (skull cap), cu $200.00 bucata.”

    1
  2. Dorian Tinculas

    Intotdeauna chinezii au fost mai tari la comert decat evreii. Asta e cea mai tare dovada tocmai pentru ca au ajuns in bancuri. 😀

    • @ Dorian Tinculas

      Si stii care-i culmea? L-am citit pe timeline-ul unui amic din Israel 😀 A primit vreo cateva zeci de like-uri :))

  3. Interesant ca armata sud-coreeana detine AH1F pe care vor sa le inlocuiasca cu Apache-urile, desi si Cobrele pot fi modernizate, poate chiar la standard Z:

    Bell Helicopter AH-1 Cobra Attack AH-1F 1977~1991 90 to be replaced by AH-64E

    • AH-1F nu prea ai ce sa-i faci. AH-1W si AH-1Z au fost practic elicoptere noi: rama noua si alta arhitectura de avionica. In afara de asta ambele sunt bi-motor iar modelul F este mono-motor. Modelul F cred ca a fost ultimul care a fost conceput in timpul razboiului din Vietnam.

      • Asteptam raspunsul tau Alex 🙂

        AH-1F
        143 production aircraft and 387 converted AH-1G Cobras. The AH-1F incorporates all Step 1 and 2 upgrades to the AH-1S. It also featured Step 3 upgrades: a head-up display, a laser rangefinder, an infrared jammer mounted above the engine exhaust, and an infrared suppressing engine exhaust system, and the M143 Air Data Subsystem (ADS). The AH-1F is also referred to as the „Modernized AH-1S”, „AH-1S Modernized Cobra”, or „AH-1S(MC)” prior to 1988.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_AH-1_Cobra

        Eu zic ca daca era o comanda importanta, era loc de ceva modernizari, chiar daca erau partiale si nu-l puteau aduce intru totul la standard Z, ca ala-i alta structura si bimotor.

        Cam ca si povestea cu F16 A/B adus la standard V…

        • Bell Helicopter nu mai este interesat de mult timp sa lucreze cu platforme asa de vechi, iar daca cei de la KAI nu au sugerat, probabil ca nu este rentabil: prea complicat si pana la urma beneficiul pentru baniii cheltuiti ar fi destul de mic. Modernizarile respective au fost ad-hoc si nu au adus la un sistem integrat. Sa faci o modernizare de sisteme integrate pentru o platforma pe care Bell nu este interesata sa o sustina costa bani multi si nu vad care ar fi fost beneficiul coreenilor atat din punct de vedere financiar cat si din punct de vedere operational. Pana si USMC a cochetat cu idea de a refabrica modelele W in modele Z si pana la urma au optat pentru constructie noua. Ieftin si bun prentru sisteme performante nu prea exista.

          • Corect, probabil si-au facut socotelile de ambele parti si nu renteaza sa le mai modernizeze.
            Sau poate s-a schimbat profilul (misiuni, tehnic) elicopterului dorit de armata sud-coreeana.

            Desi, apropos de amenintarile Coreei de Nord si situatia tensionata din ultimele luni, pe langa cele 36 de Apache, in caz de razboi ar prinde bine si niste Cobre, chiar daca sunt mai vechi…

          • @ Alex – de ce USMC a mers pe AH 1 Z si nu a optat pentru AH 64 Apache?
            Din cauza disponibilitatii de misiune?

            • Legislatia SUA nu le-a ingaduit acest lucru. Sunt doua legi specifice care interzic USMC sa achizitioneze AH-64 (sau ma rog a versiune navala a cestui elicopter). Toata chestia este legata de pastrarea unei anumite baze industriale si tehnologice care este axata in jurul Bell Helicopter. USMC a incercat de doua ori sa achzitioneze AH-64 si de fiecare data legislativul s-a opus; nu a avut nimic de a face cu performantele AH-64.

              • Dorian Tinculas

                Este vorba de motive (victime) pentru ca politicienii merigani sa poata decide cand si unde USMC sa atace ?

                O problema pura de statistica socio-economica … si de bani bineinteles.

                • Comandantul suprem (presedintele ) decide cine ataca pe cine si nu legislativul. Legislativul are in schimb control asupra alocarii de fonduri si cum sunt cheltuite aceste alocatii. Statistica conteaza pentru foarte putin…mai important este mentinearea bazei industriale care nu neaparat inseamna si crearea sau mentinerea unor locuri de munca.

              • Suna foarte logic ce zici tu, mai ales cand ai o industrie aeronautica asa cum are SUA.Fara comenzi din partea Infanteriei Marine, cei de la Bell poate ca s-ar indrepta spre insolventa sau fuziune fortata cu Boeing.Ar pierde industria de profil din SUA.Concurenta duce la inovatie tehnologica si preturi bune.Cel putin in teorie.

                • Nu cred ca ar fi vorba de insolventa sau fuziune. Bell o duce foarte bine pe partea de elicoptere civile, iar Bell Textron este un concern cu destul de multe ramuri. Partea proasta pentru Bell Helicopter este ca programele militare sunt dependente de comenzi de la USMC (V-22, AH-1, UH-1) si US Army (OH-58) iar in mare parte nu are o baza de clienti asa de larga cum are Boeing sau Sikorsky pentru produsele lor militare (ma refer la elicoptere aici). Deci legislativul a actionat sa mentina o baza industriala, care chiar daca are potentialul sa concureze direct cu alti fabricanti americani este in principal menita sa suporte programele in curs de derulare.

  4. Ihi, nu-i rea ideea: il intrebam acu ceva timp pe GeorgeGMT pe ce o sa reprofileze siteul, pt ca Romania si Military nu prea mai au treaba una cu alta.

    Eu i-am propus sa fie stirile de la Patriarhie (ultimele noutati in materie de lumanari cu capete autodirijate cautatoare de lumina sfanta, lansatoare de afurisenii stand-off si blesteme balistice TERCOM/GPS/optical terminal guidance cu Ochiul Sfantului Blagostenie de la Sapanta de sub Deal).

    Da’ mere si cu bancuri 🙂

  5. @MariusZ
    Mariuse, vezi ca esti off-topic 🙂 🙂

    @Jimmy
    Deci, ca sa fiu on-topic, tot cu chinezi si afaceri 🙂

    „Ajunge un chinez în Chișinău, cu niște afaceri. Nu cunoaște nici un cuvânt în română, dar îi era foame cumplit. Intră el într-o cantină cu gândul că, cineva o să comande ceva de mâncare, iar el auzind denumirea o să comande la fel. Așteaptă el un pic, intră un student și comandă un ceai. Chinezul se apropie și el: – Țeai. Ia el ceaiul, dar simte că foamea nu a trecut deloc. Mai așteaptă un pic, iar intră un student situația se repetă.. Ceai … Țeai… Se hotărăște să mai aștepte. Vede că intră un domn mai în vârstă, se gândește chinezul că acesta o să mănânce și se apropie să audă mai bine comanda. Comandă omul macaroane cu brânză, și imediat și chinezul:
    – Mațațoane ciu blință.
    – Ce?
    – Mațațoane ciu blință.
    – Ceeeee?????
    – Țiai. „

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *